PDA

View Full Version : Waarom überhaupt pedalboards?



Plant
11 november 2016, 01:17
Waarom hebben 'we' eigenlijk al die planken vol pedalen voor onze voeten?

Als ik naar live-beelden van De Groten der Aarde kijk, valt me op hoe schoon de podia aan hun voeten zijn.

Bruce Springsteen, Brian May, Mark Knopfler, Keith Richards, ... om maar een paar voorbeelden te noemen.

De knoppen op hun gitaar zijn zichtbaar hun enige (eigen) controle. Kennelijk wordt de rest elders geregeld of hebben ze het simpelweg niet nodig?

Het kost alleen maar extra tijd, levert stress op, is een bron van ergernis voor jezelf en anderen...

Kortom: Als zij het zonder kunnen, wat moeten wij als gewone stervelingen toch met al die zooi voor onze voeten? ;)

R.J
11 november 2016, 01:22
Er zijn er genoeg daarvan liggen alle effecten backstage in een kast die ze of op het podium via een looper switcher bedienen, of die door een technicus achter de coulissen bedient worden :) Dus "zonder" is relatief

barno
11 november 2016, 02:13
De grootste gitaristen gebruiken idd weinig pedalen simpelweg omdat je zonder pedalen het meest expressie in je spel kan leggen waardoor je herkenbaar wordt qua sound en spel : Jeff Beck, BB King, Hendrix, SRV, enz allemaal voornl bekend van hun (min of meer) cleane spel

Fusion
11 november 2016, 02:59
Ik vind de genoemde gitaristen meer de Misschien Groten van Ooit Lang Geleden Maar Nu Meer een Stelletje Saaie Ouwe Lullen. De gitaristen die ik allemaal goed vind, die ik tot 'de groten' reken gebruiken allemaal bakken met effecten, en doen dus of aan tapdancen, of hebben alles (deels) MIDI vooruitgeprogrammeerd of hebben een roadie aan de zijkant. Ik vermoed toch echt dat 't merendeel t gewoon zelf doet. Hoort er gewoon bij en zo moelijk js t toch niet? En je krijgt er een scala aan sounds en mogelijkheden voor terug :)

telerocker
11 november 2016, 03:02
Zit wat in Barno. Het ligt ook wel aan de tijdgeest. In de eighties was chorus, flanger en delay en vogue. Het moest allemaal spacy. Gaandeweg ontwikkel je jezelf en ontdek je dat een mooie cleane sound op een goede amp, eventueel verrijkt met een goede boost, niks meer nodig heeft. Er staat nog een chorus op mijn board. Ik gebruik hem in één van mijn drie bands in één nummer (sic). Flanger benut ik in twee nummers als doubler. De enige kleurpotloden die ik frequenter gebruik zijn een wah, een analoge delay en een trem/vibe. En soms één of twee od/dist.pedalen, afhankelijk van de soort gig en de amp die ik meeneem.

Pepe
11 november 2016, 03:26
Je noemt ouwe knakkers op, opgegroeid zonder boards, paar pedaaltjes als fuzz, phaser en delay, grote podia waar je amps kon openzetten voor oversturing. Het landschap is nu veranderd met zoveel pedaal aanbod en de muziek vanzelfsprekend dus ook.

Ik denk wel, hoe meer pedalen hoe minder je uit je vingers gaat halen, dat ligt wel op de loer. Ik zie trouwens bij onze gasten (elke maand nodigen we artiesten uit) wel een correlatie tussen board en kunde. Zo was daar laatst Arthur Ebeling, had een delay bij zich. Yo Arthur, zei ik, wat zie ik nou? Aan de pedalen? Ja zei hij, hip he!
Maar ik ben niet tegen grote boards hoor, alles heb sijn plek. Mensen als Yan Pechin en Ribot slepen een karrenvracht aan zooi mee (hoewel die laatste nu weer heel minimaal bezig is, afkicken noemt hij het)

Tabula Rasa
11 november 2016, 06:08
Waarom een pedalboard? Omdat je je voeten niet nodig hebt tijdens het gitaarspelen. Momenteel heb ik 3 pedaaltjes op het boardje: les lius / deluxe memory man / holy grail nano... nou kwam ik wel tot de ontdekking dat ze alle drie continue aan staan. De gain regel ik met de potmeter op de gitaar en de dmm en holy grail zorgen alleen voor wat kleuring en maken het geluid wat ruimtelijker zodat een grote woonkamer op laag volume niet te veel tegen werkt.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

the sure thing
11 november 2016, 06:34
... En andere "groten der aarde" zoals David Gilmour of John Frusciante maken het qua effectpedalen weer helemaal goed 👍


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
11 november 2016, 07:28
Ik heb bij onder andere Satriani en Morse toch best uit de kluiten gewassen boards gezien.

Matt Bellamy van Muse gebruikt ook een vrachtwagen vol effecten.



Ik vraag me af als Jimi Hendrix nu 20 (en niet dood) was of ie dan van de simpele setup zou zijn.

Rhythm Machine
11 november 2016, 09:35
Dat van Morse valt wel mee: een expressiepedaal of 3 om zijn rackdelays te bedienen

The Lo Lands
11 november 2016, 09:53
Een tekenaar heeft genoeg aan een potlood en tekenblok. Ik zou prima kunnen spelen zonder pedalen maar zeg nou zelf, het is toch veel leuker als je de basis wat kan kleuren :-)

piezo
11 november 2016, 10:38
Mijn mening, heel eenvoudig: vroeger was een goede compositie beter dan een "soundje".
Tegenwoordige rockmuziek is herhalen, herhalen, herhalen, met verschil in "soundje" als enige verschil tussen de delen van het stuk en als enige expressie.
Schiet u maar ...

Dutch66
11 november 2016, 10:59
ook een beetje een generatie dingetje denk ik.... ;)

Mitch
11 november 2016, 22:38
Ga in Elektrische Gitaren eens een topic openen over waarom we die gitaren nou eigenlijk moeten inpluggen of in Zelfbouw een topic waarom we niet gewoon iets kant en klaars kopen

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/71/1f/26/711f26c0212caf177e6e78ef4769cd54.jpg


Misschien ligt het aan mijn onkunde, maar ik vind phaser, delay, chorus, envelope filter en wah, een beetje lastig uit mijn vingers, snaren en volume- en toonknoppen te friemelen.

En ik heb het geprobeerd hoor, met mijn AC30 een een treble booster. Op standje oorverdovend zetten en dan volumeknop gebruiken op gitaar. Werkte niet. Schoonde niet genoeg op óf had niet genoeg sustain voor wat ik wilde. En was sowieso te hard. Voor iedere gelegenheid. Altijd.

Erik de Perik
11 november 2016, 22:52
Ik denk dan dat het aan jouw onkunde ligt. ;)
Ik heb afgelopen zomer nog een optreden gedaan met een 1 kanaals amp, een pre-amp tussen mijn gitaar en amp. Pre-amp op overdrive en kon prima met m'n volume pot op m'n nep Strat manoeuvreren tussen clean, dirt en overdrive...... :D

Rick trodat
11 november 2016, 23:36
Voordat ik mijn eerste album opnam had ik een pedalboard met 10 pedalen, nu gebruik ik er maar 2. Op het moment dat je je echt gaat concentreren op datgene waar het echt om draait, namelijk jezelf ontwikkelen merk je dat nieuwe gear alleen maar stoort in die ontwikkeling.

Aan de andere kant is het ook maar net welke rol je hebt. Als je een ondersteunende sessiegitarist bent dan is het logisch dat je veel pedalen en gitaren hebt. Maak je eigen nummers en blijf je bij die sound dan heb je dat niet nodig.

Het heeft alleen totaal niks met talent te maken.

barno
12 november 2016, 00:12
Ga in Elektrische Gitaren eens een topic openen over waarom we die gitaren nou eigenlijk moeten inpluggen of in Zelfbouw een topic waarom we niet gewoon iets kant en klaars kopen

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/71/1f/26/711f26c0212caf177e6e78ef4769cd54.jpg


Misschien ligt het aan mijn onkunde, maar ik vind phaser, delay, chorus, envelope filter en wah, een beetje lastig uit mijn vingers, snaren en volume- en toonknoppen te friemelen.

En ik heb het geprobeerd hoor, met mijn AC30 een een treble booster. Op standje oorverdovend zetten en dan volumeknop gebruiken op gitaar. Werkte niet. Schoonde niet genoeg op óf had niet genoeg sustain voor wat ik wilde. En was sowieso te hard. Voor iedere gelegenheid. Altijd.


oei, dit topic kwam hard aan? Het is ook allemaal erg delicaat natuurlijk. man, man ...

Er is hier overigens niemand die pedalen in vraag stelt. En ja er zijn grote gitaristen die er hun handelsmerk van maken. Edge bv Maar gitaristen pur sang, okee ouwe zakken mss maar daarom niet minder goed, doen het doorgaans met minder, da's eigenlijk gewoon een vaststelling, meerniet

the sure thing
12 november 2016, 06:32
... En Prince dan? Die kwam uit 1958, qua entertainment mega groot, en fors veel effecten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

EBOUE
12 november 2016, 08:37
Ik vind het eigenlijk een non-discussie.


;)

En toch, omdat ik ook een aardig bordje voor me heb: je moet het pure gitaargeluid beheersen, dus een mooi cleane partij kunnen spelen of een bluesrock zonder dat je iets nodig hebt. Je sluit je ogen voor andere mogelijkheden als je geen effecten gebruikt. Toen ik met chorus en wah begon, vond ik het prachtig. Nu heb ik standaard een Moog ringmod op mijn board. Het hoeft niet.. maar het kan wel en het is hartstikke bruut om te gebruiken. Uiteraard is de valkuil dat je veel gebruikt. Uiteindelijk probeer ik binnen een sound alles weer af te pellen om te kijken wat ik echt nodig heb. Sommige nummers lenen zich er prachtig voor. Om een murf-filter te gebruiken bvb met pitch shifter. Even maar voor die 8 maten, maar dan ben je weer gelukkig dat je ze hebt. En het hoeft niet.. tuurlijk.. maar het is wel verrekte leuk!!! (al was het niet voor het publiek, want een headturner zijn gave sounds echt wel, als je ze maar weet uit te zetten).

Dirk_Hendrik
12 november 2016, 08:53
Om 1 of andere reden vinden gitaristen die met effecten spelen het prima als andere gitaristen dat niet doen. Maar moeten die gitaristen die dat niet doen vaak even melden dat ze zich net een tikkie "verhevener" voelen. Omdat ze allen "uit hun vingers" laten komen en andere misvormde argumenten.

Iets van live and let live enzo. Zo jammer.

Fusion
12 november 2016, 09:15
Mijn mening, heel eenvoudig: vroeger was een goede compositie beter dan een "soundje".
Tegenwoordige rockmuziek is herhalen, herhalen, herhalen, met verschil in "soundje" als enige verschil tussen de delen van het stuk en als enige expressie.
Schiet u maar ...
Luister je de verkeerde rock muziek voor jou ;)

apekop
12 november 2016, 09:27
De grootste gitaristen gebruiken idd weinig pedalen simpelweg omdat je zonder pedalen het meest expressie in je spel kan leggen waardoor je herkenbaar wordt qua sound en spel : Jeff Beck, BB King, Hendrix, SRV, enz allemaal voornl bekend van hun (min of meer) cleane spel

Leuk topic, maar de stelling klopt niet echt. Ik denk dat de verhouding bij de 'grote' gitaristen (hoogst subjectief) zo 50/50 is wat betreft veel of weinig pedalen. De voorbeelden uit bovenste quote komen bijvoorbeeld allemaal uit de blues (rock). In die stijl heb je inderdaad weinig anders nodig dan een versterker en eventueel een drive pedaaltje. Bij classic rock hetzelfde. Maar (gelukkig )niet iedereen wil die stijlen spelen of luisteren.

Ik ben het er mee eens dat je je onkunde niet moet compenseren of verbloemen met pedalen en dat je ook zonder pedalen moet kunnen spelen. Maar een gitarist als The Edge bijvoorbeeld, die niet de meest technische gitarist is, weet door zijn creatief effecten gebruik toch miljoenen gitaristen te inspireren. Hij is een van de invloedrijkste gitaristen en hoort daarmee dus ook tot de 'grote' gitaristen.

Uiteindelijk boeit het niet wat en hoeveel iemand voor zijn neus heeft staan. Het gaat erom wat er uiteindelijk uit komt.

Dirk_Hendrik
12 november 2016, 10:23
Maar een gitarist als The Edge bijvoorbeeld, die niet de meest technische gitarist is, weet door zijn creatief effecten gebruik toch miljoenen gitaristen te inspireren.

Als je in bovenstaande zin The Edge door David Gilmour vervangt klopt ie als net zo'n grote bus :-D En dan beschouw ik daarin Gilmour echt wel als 1 van de "groten".

Brum
12 november 2016, 11:38
Mijn mening, heel eenvoudig: vroeger was een goede compositie beter dan een "soundje".
Tegenwoordige rockmuziek is herhalen, herhalen, herhalen, met verschil in "soundje" als enige verschil tussen de delen van het stuk en als enige expressie.
Schiet u maar ...

Vroeger had je ook niet zoveel keus, het was er simpelweg niet. Tegenwoordig is een compositie net zo belangrijk, maar is de sky ook nog 's een keer de limit door de enorme keus aan effecten, waardoor componeren nog even een leveltje verder gaat. Ik kan me in het idee van zo minimalistisch mogelijk erg goed vinden, ik gebruik ook niet al te veel effecten. Maar lui die vroeger alles beter vonden, temeer omdat het voor hedendaagse maatstaven erg minimalistisch was, ik vind het echte onzin. Je kunt mijns inziens veel makkelijker stellen dat juist nu, door wat we nu allemaal kunnen toevoegen aan effecten, veel meer toevoegt aan het componeren. En als je rockmuziek tegenwoordig alleen maar herhalen vindt, met alle respect, je mist heel, heel, heel veel. Zet voorkeur aan de kant en ga dan 's zoeken in de alternatieve, progressieve hoek en je verdwaalt zo'n beetje in de nieuwe stijlen, die niet alleen maar blues georiënteerd zijn, in tegenstelling tot vroeger. Is een erg leuke zoektocht kan ik je vertellen.:)

Brum
12 november 2016, 11:42
De grootste gitaristen gebruiken idd weinig pedalen simpelweg omdat je zonder pedalen het meest expressie in je spel kan leggen waardoor je herkenbaar wordt qua sound en spel : Jeff Beck, BB King, Hendrix, SRV, enz allemaal voornl bekend van hun (min of meer) cleane spel

Allemaal blues georiënteerd. Is heerlijke muziek in te vinden, maar niet bepaald een progressieve stroming. En zelfs deze jongens, op BB King na, gebruikten dat wat er op dat moment te verkrijgen was, of iets meer toevoegde dan alleen clean.

telerocker
12 november 2016, 12:18
Er is niks tegen pedalen toch? Of en hoeveel je er benut, ligt veel aan de muziek die je maakt. Ik gebruik in de ene band bijna niks, alleen wat (analoge) delay en een wah, en in de andere heb ik toch af en toe een phaser, trem en vibe nodig.

The Lo Lands
12 november 2016, 12:22
90 procent van alle gitaristen zijn imo middelmatig en vaak niet eens creatief, ze geven les of spelen in coverbandjes waarbij ze zo goed en kwaad het geluid proberen te benaderen van hun 'helden'. Een aapje een kunstje leren zeg maar ;-) Dit zijn geen pioniers en dat is verder ook prima, ze doen het voor het geld of omdat ze niet anders kunnen. Die andere 10% zijn of hebben de potentie één van de de grote der aarde te worden door hun creatieve en innovatieve spel, techniek en avontuurlijke manier van denken. Daarbij horen vaak ook bepaalde effecten, neem Tom Morello en zijn Whammy, The Edge met zijn Delay, Andy Summers en zijn Chorus, Van Halen met al zijn effecten en ga zo maar door. Dit zijn pioniers en die schuwen geen pedalen en zullen hier zeker geen negatief speeladvies over afgeven :-)

barno
12 november 2016, 12:24
Allemaal blues georiënteerd. Is heerlijke muziek in te vinden, maar niet bepaald een progressieve stroming. En zelfs deze jongens, op BB King na, gebruikten dat wat er op dat moment te verkrijgen was, of iets meer toevoegde dan alleen clean.ja, ik geef ook toe dat het oude zakken zijn (en ik dus ook ) maar ik ken nu eenmaal zelf niet veel gitaristen (die echt bekend zijn om hun stijl èn geluid) die constant veel verschillende effecten gebruiken. Ja Prince, een opperheld, maar da's nu net iemand waarvan ik zelf vind dat ie vaak een kutgeluid heeft. Edge hoort voor mij absoluut tot de all times greats, verder John Scofield, ook een meester met pedalen, die kerel van RATM, enz. En er zijn massa's pedaalloze gitaristen die ik slecht vind. dus het is geen princiepskwestie.

arjanb01
12 november 2016, 12:30
En wat te denken van John Frusciante in z'n peppers tijd? Die gast had live 40 pedalen op de vloer. Je kan het ook overdrijven natuurlijk 😂

D3nnis
12 november 2016, 12:35
90 procent van alle gitaristen zijn imo middelmatig en vaak niet eens creatief, ze geven les of spelen in coverbandjes waarbij ze zo goed en kwaad het geluid proberen te benaderen van hun 'helden'. Een aapje een kunstje leren zeg maar ;-) Dit zijn geen pioniers en dat is verder ook prima, ze doen het voor het geld of omdat ze niet anders kunnen.


Ik vind gitaristen die 1000 jaar geleden eens een leuk nummer geschreven hebben en dat nu nog steeds spelen eigenlijk ook best covergitaristen, met het verschil dat ze zichzelf coveren 😉

Pepe
12 november 2016, 12:48
Ja ach... Ik ben minimalist kwa pedaal maar toch heb ik een kast vol. Het is namelijk gewoon leuk, alles uit uitproberen, dat kutten met nieuwe dingen houd de boel een beetje fris en aan de gang. Ik hoef echt niet alles op een board te hebben, laat staan mee een podium op te slepen. Hetzelfde met gitaren, ook al heb je er 30 thuis hangen, ik neem er maar eentje, of twee mee.
Ik zie dat helemaal niet zo, of voor of tegen.

Rhythm Machine
12 november 2016, 12:51
90 procent van alle gitaristen zijn imo middelmatig. Die andere 10% zijn of hebben de potentie één van de de grote der aarde te worden

Eerder 99,9% en 0,1%

The Lo Lands
12 november 2016, 12:54
Ik vind gitaristen die 1000 jaar geleden eens een leuk nummer geschreven hebben en dat nu nog steeds spelen eigenlijk ook best covergitaristen, met het verschil dat ze zichzelf coveren 

Uiteindelijk wel ja. Vaak willen de fans de hits ook horen en misschien wil de band zelf ook veel liever nieuw werk spelen maar krijgen ze daar het publiek nog niet in mee. Het is een valkuil maar de andere kant is dat het natuurlijk voor dit soort muzikanten ook gewoon werk is geworden. Ben ik blij dat het mijn werk niet is ;-)

D3nnis
12 november 2016, 12:56
Ben ik blij dat het mijn werk niet is ;-)


Haha, en ik ben blij dat ik niet creatief (genoeg) ben, dus gewoon zonder schroom effecten kan gebruiken ;-)

The Lo Lands
12 november 2016, 12:57
Eerder 99,9% en 0,1%

Als middelmatige gitarist wilde ik er nog wel een beetje een positieve draai aan geven ;-)

EBOUE
12 november 2016, 14:11
Ken u en/of onszelf :seriousf:

Brum
12 november 2016, 18:28
En wat te denken van John Frusciante in z'n peppers tijd? Die gast had live 40 pedalen op de vloer. Je kan het ook overdrijven natuurlijk 

Maar wel een uitstekend voorbeeld van een gitarist die er heel erg innovatieve dingen mee deed. Sowieso een erg innovatieve gitarist wat mij betreft, met een erg leerzame kijk op het gebruik van accoorden. Ik heb er erg veel van geleerd in ieder geval.

Erik de Perik
12 november 2016, 19:08
Om 1 of andere reden vinden gitaristen die met effecten spelen het prima als andere gitaristen dat niet doen. Maar moeten die gitaristen die dat niet doen vaak even melden dat ze zich net een tikkie "verhevener" voelen. Omdat ze allen "uit hun vingers" laten komen en andere misvormde argumenten.

Iets van live and let live enzo. Zo jammer.

Nou nee hoor, ik heb jaren lang stereo gespeeld met allemaal voorgeprogrammeerde sounds en kies nu voor het gemak. Heb hier inmiddels wel een stel pedaaltjes liggen en een splinternieuw pedalboard, maar stel het steeds uit om het spul aan elkaar te plakken.

arjanb01
12 november 2016, 19:32
Geef maar aan mij, ik knoop het wel aan mekaar, Erik💪

Erik de Perik
12 november 2016, 19:41
Geef maar aan mij, ik knoop het wel aan mekaar, Erik��

Da's nog eens geschikt van je, waar vind je tegenwoordig nog zulke opofferingen!

showband
12 november 2016, 19:44
tsja dat de beatles en jimmi hendrix enz zo weinig pedalen gebruikten is waar.

Maar die zaten dan ook alle apparatuur in de studio toe te passen om maar in godesnaam wel effecten op te kunnen nemen.
Als je met galmkelders, omgedraaide banden en echte flangeeffcten werkt is het minder stoer om te vermelden "dat je geen effecten op gitaar nodig hebt"....

Waarom zitten er trouwens galmveren in die versterkers van gitaristen "die geen effecten nodig hebben"
dat zit toch in je vingers?

arjanb01
12 november 2016, 19:51
Gister gerepeteerd met de band en heb altijd voor repetities m'n les Paul mee. Hele repetitie crunch en clean kanaal met een beetje galm gebruikt.
Kreeg ik de opmerking van onze drummer of ik toevallig heel subtiel een octaver aan had staan, zo dik en breed klonk het😂
It's all in the hands, guys😉

Speeddemon
12 november 2016, 20:04
Om 1 of andere reden vinden gitaristen die met effecten spelen het prima als andere gitaristen dat niet doen. Maar moeten die gitaristen die dat niet doen vaak even melden dat ze zich net een tikkie "verhevener" voelen. Omdat ze allen "uit hun vingers" laten komen en andere misvormde argumenten.

Iets van live and let live enzo. Zo jammer.
Dikke +1. Zo'n misplaatste 'wat WIJ doen is wél hoe het heurt' achtige BS.

Dat de heer Barno jongens als Gilmour, Hendrix & Van Halen niet noemde, lijkt me alleen gedaan om een punt te onderstrepen, terwijl we allemaal weten dat er voor elke blues/rock purist (by the way, SRV gebruikte volgens mij ook 1 of 2 pedaaltjes...eh welke waren dat ook al weer...iets groenigs...) er ook een wereldbekende, inspirerende top-gitarist te vinden is die niet vies is van een effectje of 2.

En idd, The Edge reken ik niet mee. Als je hem z'n delay afpakt, blijft er IMO weinig over. Bij Gilmour zit daar nog steeds prachtig, smaakvol, waanzinnig gefraseerd spel onder.

Erik de Perik
12 november 2016, 20:10
tsja dat de beatles en jimmi hendrix enz zo weinig pedalen gebruikten is waar.

Maar die zaten dan ook alle apparatuur in de studio toe te passen om maar in godesnaam wel effecten op te kunnen nemen.
Als je met galmkelders, omgedraaide banden en echte flangeeffcten werkt is het minder stoer om te vermelden "dat je geen effecten op gitaar nodig hebt"....

Waarom zitten er trouwens galmveren in die versterkers van gitaristen "die geen effecten nodig hebben"
dat zit toch in je vingers?

In de 1-kanaals versterker die ik noemde, zit geen galm en op andere versterkers staat 'ie altijd uit.

Brum
12 november 2016, 20:17
Gister gerepeteerd met de band en heb altijd voor repetities m'n les Paul mee. Hele repetitie crunch en clean kanaal met een beetje galm gebruikt.
Kreeg ik de opmerking van onze drummer of ik toevallig heel subtiel een octaver aan had staan, zo dik en breed klonk het��
It's all in the hands, guys��

En jij neemt bevindingen van drummers serieus?? Dude... Les 1 in een band...:hide:

Erik de Perik
12 november 2016, 20:23
En jij neemt bevindingen van drummers serieus?? Dude... Les 1 in een band...:hide:

Precies....!!

Hoe noem je iemand die met muzikanten omgaat...??










Een drummer.

the sure thing
12 november 2016, 20:36
Een onderdeel van tinitus is dat je geluiden kan horen die er niet Zijn 😃


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

barno
12 november 2016, 21:18
Dikke +1. Zo'n misplaatste 'wat WIJ doen is wél hoe het heurt' achtige BS.

Dat de heer Barno jongens als Gilmour, Hendrix & Van Halen niet noemde, lijkt me alleen gedaan om een punt te onderstrepen, terwijl we allemaal weten dat er voor elke blues/rock purist (by the way, SRV gebruikte volgens mij ook 1 of 2 pedaaltjes...eh welke waren dat ook al weer...iets groenigs...) er ook een wereldbekende, inspirerende top-gitarist te vinden is die niet vies is van een effectje of 2.

En idd, The Edge reken ik niet mee. Als je hem z'n delay afpakt, blijft er IMO weinig over. Bij Gilmour zit daar nog steeds prachtig, smaakvol, waanzinnig gefraseerd spel onder. Wat is dat pedalenvolk gevoelig zeg :) Is het een of andere ziekte, dat projectiegedoe? en ze lezen ook echt creatief ... waar the fuck suggereer ik dat pedalengebruik minderwaardig is?? ik had Hendrix trouwens wel genoemd maar soit. en btw ik reken Edge wel tot de groten. Dat hij zonder pedalen nergens naar klinkt, is totaal irrelevant, mèt pedalen kan hij dingen die niemand anders kan.

Speeddemon
12 november 2016, 22:00
Wat is dat pedalenvolk gevoelig zeg :) Is het een of andere ziekte, dat projectiegedoe? en ze lezen ook echt creatief ... waar the fuck suggereer ik dat pedalengebruik minderwaardig is?? ik had Hendrix trouwens wel genoemd maar soit. en btw ik reken Edge wel tot de groten. Dat hij zonder pedalen nergens naar klinkt, is totaal irrelevant, mèt pedalen kan hij dingen die niemand anders kan.
Niks projectie of gevoelig. Precies wat D_H zegt, leven en laten leven. Dat mag dus van BEIDE kanten komen.
Enneh, ja je noemde Hendrix en SRV, Juist twee van dé gitaristen waardoor volksstemmen zweren bij Tubescreamers, Tychobrahe Octavia's, D-A Fuzz Faces, Univibes en Vox wahwahs... :soinnocent: M.a.w. niet gitaristen die bekend staan om hun gitaar-in-amp signaalketens. Als je nou Angus Young zou noemen (hoewel dat Schaffer-Vega dingetje schijnt ook weer 'paramount' te zijn voor zijn tone), soit. ;)


Enne:

waar the fuck suggereer ik dat pedalengebruik minderwaardig is??

Je zegt anders wel:


De grootste gitaristen gebruiken idd weinig pedalen simpelweg omdat je zonder pedalen het meest expressie in je spel kan leggen waardoor je herkenbaar wordt qua sound en spel.
M.a.w. de gitaristen die wél pedalen gebruiken staan al op een 1-0 achterstand qua expressie volgens jou. Misschien noem je het niet letterlijk minderwaardig, but it sure is startin' to kinda smell that way, buddy. :speed:
En ironisch genoeg is The Edge júist herkenbaar qua sound en spel dóór z'n effectgebruik! Maar ja, da's irrelevant, n'est ce pas? :soinnocent:

the sure thing
12 november 2016, 22:10
Volgens GN:

1. Effecten zijn niet cool
2. Alleen buizenamps zijn goed
3. Strats zijn mietjes gitaren
4. Alles wat na 2000 is gebouwd is fout/slecht/stom
5. Bij een vraag over een effect is uiteindelijk de Soulfood, electric mistress en de Digitech Bad Monkey het antwoord (en tevens de enige pedalen die wel cool zijn)
6. Prince is een kutgitarist
7. De beamblocker is het antwoord op al je problemen



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

barno
12 november 2016, 22:56
Niks projectie of gevoelig. Precies wat D_H zegt, leven en laten leven. Dat mag dus van BEIDE kanten komen.
Enneh, ja je noemde Hendrix en SRV, Juist twee van dé gitaristen waardoor volksstemmen zweren bij Tubescreamers, Tychobrahe Octavia's, D-A Fuzz Faces, Univibes en Vox wahwahs... :soinnocent: M.a.w. niet gitaristen die bekend staan om hun gitaar-in-amp signaalketens. Als je nou Angus Young zou noemen (hoewel dat Schaffer-Vega dingetje schijnt ook weer 'paramount' te zijn voor zijn tone), soit. ;)


Enne:


Je zegt anders wel:

M.a.w. de gitaristen die wél pedalen gebruiken staan al op een 1-0 achterstand qua expressie volgens jou. Misschien noem je het niet letterlijk minderwaardig, but it sure is startin' to kinda smell that way, buddy. :speed:
En ironisch genoeg is The Edge júist herkenbaar qua sound en spel dóór z'n effectgebruik! Maar ja, da's irrelevant, n'est ce pas? :soinnocent:

funny, moet ik nu echt op een gitaristenforum gaan uitleggen dat als ik grootste gitaristen vernoem, dat uiteraard de gitaristen zijn die ikzelf goed vind en die min of meer in de league zitten waar de TS naar verwijst. Stuur me anders even die officiële ranking van grootste gitaristen door, dan hou ik in 't vervolg rekening mee. Ik had nochtans al voor de veiligheid niet het hele leger wizzard jazzgitaristen genoemd die zonder pedalen spelen, maar soit. Ik heb het overigens al in twee eerdere posts gemeld: mijn smaak. Dus lees maar wat je wil en leg me vooral uit wat ik bedoel met mijn posts :)

Rhythm Machine
13 november 2016, 00:12
Iedereen doet wat ie wil, it's a free world, maar ik zie veel amateurs met een pedalboard van een vierkante meter die een absolute kutsound hebben.

arjanb01
13 november 2016, 00:18
En jij neemt bevindingen van drummers serieus?? Dude... Les 1 in een band...:hide:

Neuh, ik neem drummers niet serieus nee, maar wat ik wel weet is dat je heel veel uit je sound en muziek maken kan halen zonder heel veel effecten.

FruscianteFan
13 november 2016, 00:26
Om 1 of andere reden vinden gitaristen die met effecten spelen het prima als andere gitaristen dat niet doen. Maar moeten die gitaristen die dat niet doen vaak even melden dat ze zich net een tikkie "verhevener" voelen. Omdat ze allen "uit hun vingers" laten komen en andere misvormde argumenten.

Iets van live and let live enzo. Zo jammer.

Amen.

En trouwens, zelfs gitaristen die erom bekend (zeggen te) staan zonder pedalen te spelen, gebruiken vaker wel dan niet toch wel een paar pedalen. Als ze nog actief zijn tenminste.

Expressie in je spel leggen is prachtig en belangrijk. Effecten kun je gebruiken als verlengde daarvan, of als onderdeel van de uiteindelijke sound. Dat laatste staat redelijk los van het gitaarspelen an sich. Voor de opnames van ons album hebben we ook violen door mijn effecten gehaald. Dat leverde een hele leuke combinatie op: het spel klonk duidelijk als de violiste, de effecten waren duidelijk van mijn hand.

the sure thing
13 november 2016, 07:05
https://youtu.be/PfgmzM85_Is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
13 november 2016, 07:35
Iedereen doet wat ie wil, it's a free world, maar ik zie veel amateurs met een pedalboard van een vierkante meter die een absolute kutsound hebben.


Dat is ook wel vaak psychologisch heb ik gemerkt.
Toen ik mijn rack ging gebruiken in combinatie met mijn top, waarbij de fx units in de fx loop zaten en mijn basisgeluid in 90% van de tijd met de fx loop uit gemaakt werd, heb ik meerdere keren zo'n pipo bij me gehad met de opmerking dat ik al die zooi ertussenuit moest halen.
Als ik dan de kabels uit de (nog steeds uitgeschakelde) fx loop trok en die units uit zette was men tevreden....terwijl er dus niks veranderd was, want mijn geluid was nog steeds gitaar in amp, net als daarvoor.
Ik bedank dan maar voor de tip ☺

EBOUE
13 november 2016, 09:52
Dat fenomeen ken ik ook. Ik heb alles voor me liggen, deels voor de amp, deels in de fx-loop.. maar man man, de sceptici denken bij voorbaat meteen dat je niet zonder kunt. Zelfs als alles uit is en een droog geluid uit de amp komt. 't Is me wat.

Erik de Perik
13 november 2016, 18:56
Dat fenomeen ken ik ook. Ik heb alles voor me liggen, deels voor de amp, deels in de fx-loop.. maar man man, de sceptici denken bij voorbaat meteen dat je niet zonder kunt. Zelfs als alles uit is en een droog geluid uit de amp komt. 't Is me wat.

Ja, het valt niet mee!

piezo
13 november 2016, 19:55
En jij neemt bevindingen van drummers serieus?? Dude... Les 1 in een band...:hide:
Een drummer die blijkbaar geluisterd heeft naar het geluid van de gitarist, dat kan toch nooit een èchte drummer zijn ...

miyaru
13 november 2016, 19:59
Er is maar één dingt wat telt in dit debat: wat wil je zelf, en wat vind jij goed klinken? Als jij je happy voelt met 17 pedalen, dan is het goed, voel je je goed met nix is het ook goed. Vroeger speelde ik op een Trace Elliot Tramp Cobootje met alleen een Wah Wah ervoor, en voor de rest nix. Nu heb ik 10 pedaaltjes voor een Fender Champ, en god weet wat ik over een tijdje fijn vind.......

Kortom niemand moet zich iets van een ander aantrekken, want ik vind in deze dat alle meningen subjectief zijn! Just do your thing!

Robin.

Fusion
13 november 2016, 20:00
Jaaaaaaqqqqq

miyaru
13 november 2016, 20:02
jaaaaaqqqqqqq?????????????????????

WTF??????

Robin.

the sure thing
13 november 2016, 20:24
(...) Vroeger speelde ik op een Trace Elliot Tramp Cobootje met alleen een Wah Wah ervoor, en voor de rest nix. (...)

Robin.

Sjesus wat fout!




Nee hoor


In mn studententijd trad ik op met een transistorcombo en 2 kanalen. Clean en scheur. That's it.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
13 november 2016, 20:26
jaaaaaqqqqqqq?????????????????????

WTF??????

Robin.oh ships ik bedoelde "jaaaaaaaaaa" zoals in "ja mee eens en opvullen tot tien t3k3nw2"

vulvasonic
13 november 2016, 21:42
Ik kan geen afstand doen van mijn pedalen. Ooit hoop ik ze allemaal weer te kunnen gebruiken. Dat lukt me nu niet, maar ik heb dan ook vrij specifieke problemen. Met mijn huidige bandje heb ik een koffertje met 7 pedaaltjes. In de praktijk gebruik ik er slechts twee veel (de drive voor mijn basisgeluid, plus een doosje voor de solo's (soms in omgekeerde volgorde). Verder gebruik ik uiteraard een tuner en ik gebruik zoveel mogelijk delay. Het liefst wil ik mijn 13 andere pedalen ook gebruiken, maar ja...... wat moet je ermee in een country-achtig bandje? :D

EBOUE
13 november 2016, 21:56
Hen uitdagen.. ;)

Ik kan in elk geval zonder problemen een keer een synth of heftig low-passfilter selecteren zonder dat er iemand opkijkt. Dat was in het begin wel anders. Heerlijk, neem die vrijheid!!! (maar een countrybandje... misschien minder geschikt)

Ik heb eens geauditeerd bij een enorm puristisch bluesduo (drum + zang/harp). Het klonk te gek. Geen enkel effect gebruikt. Maar ik klonk te commercieel. De enige blues die ertoe deed was southern blues. Ik voelde de afstand. Blij dat ik mijn effectenbak thuis had gelaten... :seriousf:

apekop
13 november 2016, 23:11
Volgens GN:

1. Effecten zijn niet cool
2. Alleen buizenamps zijn goed
3. Strats zijn mietjes gitaren
4. Alles wat na 2000 is gebouwd is fout/slecht/stom
5. Bij een vraag over een effect is uiteindelijk de Soulfood, electric mistress en de Digitech Bad Monkey het antwoord (en tevens de enige pedalen die wel cool zijn)
6. Prince is een kutgitarist
7. De beamblocker is het antwoord op al je problemen


:) daar zit een kern van waarheid in (niet in de uitspraken)....

Mitch
13 november 2016, 23:31
oei, dit topic kwam hard aan? Het is ook allemaal erg delicaat natuurlijk. man, man ...

Er is hier overigens niemand die pedalen in vraag stelt. En ja er zijn grote gitaristen die er hun handelsmerk van maken. Edge bv Maar gitaristen pur sang, okee ouwe zakken mss maar daarom niet minder goed, doen het doorgaans met minder, da's eigenlijk gewoon een vaststelling, meerniet

Zou dit via PB moeten? Wellicht. Dus moderator modus uit :D
Barno, kun je, na welgeteld één aanvaring, weer eens met een zeker optimisme kunnen reageren op een post van mij die je niet aanstaat? "topic kwam hard aan, delicaat, man, man" Je kan het er ook té dik bovenop leggen. D_H vertelt precies hetzelfde, zonder plaatje en die neem je ook niet op de korrel.
Plant is een door mij zeer gewaardeerd forumlid maar de vraag in dit topic vond ik redelijk flauw, om precies de reden die ik in de eerste regel van mijn post zet. Als jij iets zelf bouwt moet je toch ook een beetje fronsen als iemand zegt "ja, maar er zijn winkels die vol hangen met gitaren die je kant en klaar kan kopen"?
Is het het plaatje dat je triggert? Da's misschien net zoiets als een pedaaltje. Echt nodig is 't niet, maar het is weer eens iets anders.
Op het inhoudelijke deel van mijn reply hoor ik je ook niet. Met de muziek die ik speel en de amp die ik heb werkt het niet om 't kaal te doen. Dus mag het een volgende keer met iets minder man, man? Dank u.

miyaru
13 november 2016, 23:47
Sjesus wat fout!




Nee hoor


In mn studententijd trad ik op met een transistorcombo en 2 kanalen. Clean en scheur. That's it.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ha ha, dat was ook verschrikkelijk fout!

Ennuh @ Fusion: WTF? was een grapje......:hide:



Robin.

miyaru
13 november 2016, 23:52
Oh, Stratocasters zijn mietjes gitaren? - dus buiten fout ben ik nu een mietje? - nou lekker is dat...........

Robin.

FruscianteFan
14 november 2016, 00:30
Oh, Stratocasters zijn mietjes gitaren? - dus buiten fout ben ik nu een mietje? - nou lekker is dat...........

Robin.

Ja toen ik dit hoorde ben ik ook gelijk weer op m'n Stratocaster gaan spelen!

Fusion
14 november 2016, 07:37
Pedalen zijn kut, amps zijn kit, gitaren zijn kut, bloemschikken is de new word!

Duhsjaak
14 november 2016, 07:49
Groot gelijk. Dan weet je gewoon dat je goed zit.

Ik had de titel vrij serieus genomen, en omdat ik geen doorslaggevende reden had voor een pedalboard, bleef mijn reactie dan ook uit.
Dat het een verhitte discussie zou worden van pro en vooral contra pedal boards had ik niet verwacht.

Mijn indrukwekkende geschiedenis?
Vanaf pakweg 1968
- Schaller distortion booster
- Schaller treble booster

Kilo's Duitse gietijzer. Alleen die twee pedalen rechtvaardigde al hulpveren onder de groepsbus.
Voor een forum dat nogal tuk is op oude spullen in perfecte staat, was het een verrassing dat ze door een 15 jarige jonge vent van buiten GN werden opgehaald toen ik ze in de gratis af te halen rubriek heb gepost.

Toen heb ik het een aantal jaren zonder gedaan. Tot
Een jaar of drie, vier geleden:
- electro harmonics soul food
En sinds kort een VOx Stomplab II

Van dat laatste ding snap ik nog de ballen, maar dat zal de leeftijd zijn.
Van mij dus geen oordeel over of je het met pedalen of zonder pedalen moet doen. Je doet gewoon wat je lekker vind klinken.
Lijkt mij het beste idee.
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
14 november 2016, 08:29
Voor mij was als voornamelijk / aanvankelijk metal gitarist de keuze snel duidelijk: geen geld en geen plek en geen auto, dus voor n paar knaken hadden ik een multi fx. Later speelden die factoren geen rol, maar kon ik voor t geld van een goede amp alles wat tussen gitaar en PA nodig had krijgen, dus bleef bij multi fx.

Verder is de lijst van genoemde gitaristen zonder pedalen compleet arbitrair en zijn meningen over pedalen verbloemen onkunde nogal vreemd. Gebruik wat je mooi en leuk vind en kijk naar anderen om te leren, niet om te zaniken :)

Fusion
14 november 2016, 08:35
@Gus: die Vox stomp lab II is idd een heel oud ding, daar snapt niemand meer wat van ;)

Duhsjaak
14 november 2016, 09:22
@Gus: die Vox stomp lab II is idd een heel oud ding, daar snapt niemand meer wat van ;)

Ah.... dank je wel. Ik dacht dat ik aan het aftakelen was.
En de gebruiksaanwijzing is (als gebruikelijk) gemaakt door iemand die weet hoe het werkt en het niet kan uitleggen.
Misschien kom ik er nog eens achter.
Vriendelijke groet, Gus

dml
14 november 2016, 11:05
Volgens GN:

3. Strats zijn mietjes gitaren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wijze woorden, mijn vriend. Wijze woorden.

HaroldA
14 november 2016, 11:48
Wijze woorden, mijn vriend. Wijze woorden.

Als het wijze woorden waren had hij mietjesgitaren wel als een woord geschreven. Overigens zijn het dan wel wijze woorden. ;)

no 1 hops
14 november 2016, 12:00
of je nu wel of geen pedalen gebruikt is persoonlijke smaak, maar ik vindt het altijd prachtig om te zien hoe velen hier op GN dat allemaal zo compact mogelijk bij elkaar proberen te krijgen, en dan ook nog zo dat het redelijk trapbaar blijft.
daarmee bedoel ik dat als je het ene effect wilt schakelen niet tegelijk een ander mee aan of uitzet vanwege de gemaakte keuze van opstelling.

ps. wie prince een kutgitarist vindt mag naar mijn bescheiden mening zijn oren wel eens opschonen. veel prachtig gitaar werk is na zijn dood op youtube gekomen en ik had nooit gedacht dat die man zo goed spelen kan, zelfs met een hele rij pedalen.

Fusion
14 november 2016, 12:21
Is een super gitarist vooral live

HaroldA
14 november 2016, 12:30
Op een zijnotitie; ik denk er wel eens over na om mijn pedalenplank af te slanken.

Zeker nodig: drive, boost, delay, phaser, wah, volume. Die gebruik ik zo vaak dat ik echt niet zonder kan.
Twijfelgevallen: noise gate, 2e drive, compressor, micropog.

De iSP Decimator G-String noise gate is toch wel echt heel erg fijn in gebruik. Stilte in stopjes, geen ruis, en ik heb 'm uitgevoerd als patchbox met gebufferde input. Die moet dus blijven!

Mijn 2e drive (naast mijn D+) is een MI Audio Blues Pro. Deze is wat liever dan de D+ en is ook een tijdje m'n primaire drive geweest. Ik schakel nog wel eens op-en-neer om uiteindelijk toch te bevestigen dat de D+ gaver is. Misschien een hele andere driver voor in de plaats zetten?

De Diamond compressor is me wat te saai, daar komt de Coron Compressor 20 voor terug. Deze gebruik ik maar op 1 nummer in een bepaald stuk waar ik wel de compressie van een drive wil hebben, maar niet de gain. Zolang dat nummer in de set zit heb ik deze dus ook nodig.

Het laatste geldt ook voor de MicroPOG: ik gebruik 'm amper, maar daar waar ik 'm gebruik kan ik niet zonder.


Dus ik laat het lekker zo, met af-en-toe een gastpedaaltje erbij om te kijken of hij een permanenten plek kan krijgen ;)

HaroldA
14 november 2016, 12:32
Is een super gitarist vooral live

Hij is niet meer live.

Fusion
14 november 2016, 12:52
Nee hij is officieel een Ouwe Lul nu :(

barno
14 november 2016, 13:04
Prince was ook wel een atypische pedalengebruiker geloof. speelde hij niet vooral met boss pedaaltjes? ipv allerlei boutique spul. nu ik vind m een wereldgitarist maar qua sound, not my cup of tea

The Lo Lands
14 november 2016, 13:10
We kunnen lullen wat we willen maar de Post foto's van je (zelfgemaakte) pedalboard v2.0 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144462-Post-foto-s-van-je-(zelfgemaakte)-pedalboard-v2-0) is denk ik wel het meest terugkerende topic hier. Zegt genoeg, en of je wel of niet pedalen gebruikt is een keuze, meer niet. Ieder verder argument is imo zinloos.

Pepe
14 november 2016, 13:16
Prince, gevormd door de eighties, daar passen die Boss pedaaltjes uitstekend bij zoals ook een Soldano of Boogie Mark. Ook nog Santana als invloed dus die heavy mids zijn dubbel op.
Als hij een decennium eerder of later geboren was zou hij anders geklonken hebben, wellicht.
Sowieso heeft je smaak veel te maken met invloeden en het tijdperk waarin je gevormd bent.

apekop
15 november 2016, 10:53
Gewoon omdat het kan:


https://www.youtube.com/watch?v=gSKGOWt94s8

Dutch66
15 november 2016, 13:24
Mwah, volgens mij lukt dat met je volumeknop ook wel.... :seriousf:

Milko
15 november 2016, 13:39
Waarom überhaupt zoveel pedalen. Ik begin nu ook in de ban van pedalen te raken omdat ik die aparte geluiden nu ook leuk begin te vinden. Maar boosters, equalizers, extra voorversterkers in pedaalvorm kunnen mij gestolen worden. Gewoon een goede versterker en de vingers het werk laten doen.

Tabula Rasa
15 november 2016, 14:00
Waarom überhaupt zoveel pedalen. Ik begin nu ook in de ban van pedalen te raken omdat ik die aparte geluiden nu ook leuk begin te vinden. Maar boosters, equalizers, extra voorversterkers in pedaalvorm kunnen mij gestolen worden. Gewoon een goede versterker en de vingers het werk laten doen.
Leuk, maar met een amp met veel headroom in je woonkamer is een drive of distortion echt wel handig. Fuzz kan ook een lekker randje geven. Reverb of delay kan een grote ruimte met laag volume beter vullen. Ik zie het nut er wel van in, zolang het met mate gebeurt.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Kim Wilson
15 november 2016, 14:14
De reden waarom ik geen pedaal heb voor reverb en tremolo is dat het in de amp zit. Anderen hebben weer drie of vier kanalen, zodat die geen boosters of extra overdrives nodig hebben. Het ligt dus ook nogal aan de versterker en de situatie welke pedalen je wel of niet 'nodig' hebt.

Ik heb een 2x 6L6 Fender Vibrolux Reverb, zonder gainknoppen, mastervolume of schakelbare kanalen. Alleen maar een clean kanaal met één volumeknop. Ook eentje uit de categorie 'goeie versterker'. Maar ik zou me knap onthand voelen zonder overdrive, want voordat de versterker uit zichzelf op gaat breken staat ie al op standje burenruzie, veruit veel te hard voor 90% van de situaties. Daarom heb ik twee verschillende drivepedalen en een equalizer als volumebooster. De kwalificatie 'goeie versterker' betekent dus niet dat je geen pedalen nodig hebt.

Tabula Rasa
15 november 2016, 14:21
Ik heb een zelfde soort versterker. Alleen volume, fatswitch, brightswitch met 2 x 6V6. Dan zijn pedaaltjes wel handig. Moet nog een boardje gaan timmeren en die zal niet heel erg groot worden: fuzzface kloon, les lius kloon, Klon kloon, deluxe memory man, holy grail nano en een tuner.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Luca P
15 november 2016, 17:05
Waarom hebben 'we' eigenlijk al die planken vol pedalen voor onze voeten?



Mijn eerste pedaal ooit was een phaser want dan kon je redelijk Bring in the night benaderen (Police).
Daarna had ik zoiets van, ja wat nu?
Buiten het feit dt ik geen geld had voor steeds een pedaal, had ik zoiets van, nog meer snoeren batterijen en shit voor mijn voeten.
Op het podium klonk het altijd anders dan thuis.
Zelf begon ik met country, rock n roll muziek.
Beetje galm en echo was genoeg.
Daar liet ik het bij.
Af en toe hoor ik gitaristen die hebben een rek zo groot als een koelkast, maar live klinkt vooral alles hard en scheur.
Niks voor mij.
En mijn mening, leer maar eerst spelen en dan pas effecten gebruiken.
...dus leer ik nog steeds....
:cheerup:

FruscianteFan
15 november 2016, 17:26
Mijn eerste pedaal ooit was een phaser want dan kon je redelijk Bring in the night benaderen (Police).
Daarna had ik zoiets van, ja wat nu?
Buiten het feit dt ik geen geld had voor steeds een pedaal, had ik zoiets van, nog meer snoeren batterijen en shit voor mijn voeten.
Op het podium klonk het altijd anders dan thuis.
Zelf begon ik met country, rock n roll muziek.
Beetje galm en echo was genoeg.
Daar liet ik het bij.
Af en toe hoor ik gitaristen die hebben een rek zo groot als een koelkast, maar live klinkt vooral alles hard en scheur.
Niks voor mij.
En mijn mening, leer maar eerst spelen en dan pas effecten gebruiken.
...dus leer ik nog steeds....
:cheerup:
Dan ga je naar de verkeerde bands.

Duhsjaak
15 november 2016, 22:12
Lachen hoor.
Wat een draadje.

Het is waarschijnlijk maar net wat je zoekt. En wat je zoekt hangt ook vaak samen met de periode in je spel of leeftijd. De band waarin je speelt, en dus de stijl daarvan, kan ook zijn eisen stellen.

Ik heb Link Wray zien spelen met als enige effect zijn leren jasje. Zie mijn topic over de man. Held, met Hoofdletter.
Ademloos naar Chris Spedding geluisterd met een heel korte slap back. Super gitarist, maar loopt ie binnen? Denk t niet.
In Paradiso een concert bijgewoond van die gast die ook met Jeff Buckley en Captain Beefheart heeft gespeeld. Landende vliegtuigen en allerlei andere verrassingen. Wist niet dat je dat uit een gitaar kon halen. Maar zijn naam ben ik effe kwijt.
De gitarist van Rage Against the machine, die soms nauwelijks soleerde maar bij ieder lied weer een ander geluid had. Heeft als Nightwatch een aantal van de meest vervelende acoustische cd's gemaakt.

Van basic en naturel tot extreem door de effecten gehaald. Waarmee ben je bezig en hoe kun je dat het best uitdrukken.
Ikzelf heb ongeveer 5 jaar totaal zonder pedalen gespeeld, maar was toch heel blij met mijn ehx soul food pedaal. Prachtig allemaal, maar ik kan niet eens in drie woorden uitleggen waarom.

Waarom doen we die dingen niet gewoon omdat het lekker klinkt?
Ik denk dat dat mijn ultieme antwoord zou zijn.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
15 november 2016, 23:13
Morgen repeteer ik met een bandje en neem een UniVibe mee, gewoon omdat het kan :)

telerocker
16 november 2016, 01:03
Morgen repeteer ik met een bandje en neem een UniVibe mee, gewoon omdat het kan :)

You're my man! :rockon:

Erik de Perik
16 november 2016, 01:37
You're my man! :rockon:

Haha... really...??

miyaru
16 november 2016, 07:04
Ja, univibe is cool, ik heb deze:

http://i1284.photobucket.com/albums/a569/robinmoree/dunlop-jhm3eht-jimi-hendrix-tour-uni-vibe_zps6fhfcmj0.jpg (http://s1284.photobucket.com/user/robinmoree/media/dunlop-jhm3eht-jimi-hendrix-tour-uni-vibe_zps6fhfcmj0.jpg.html)

Robin

telerocker
16 november 2016, 15:29
You're my man! :rockon:

Alles in het nette Erik.. ;) Univibe blijft niettemin een uhh.. sexy pedaal.

NLF
16 november 2016, 15:51
Het hangt er echt vanaf wat je gewend bent en wat je wilt. Die gitaristen uit de jaren 60 zijn opgegroeid in een tijd waarin er geen of bijna geen pedalen waren. Hendrix, Gilmour en Page waren de belangrijkste pioniers. Nu heeft iedereen inderdaad een hele pedalenbak. Maar als het je ding niet is moet het niet doen. Ik speel zonder of met heel weinig effecten en doe het een beetje op de old school manier. Het is maar wat je wilt, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Iedereen heeft z'n eigen systeem.

JanVrm
16 november 2016, 16:32
We kunnen lullen wat we willen maar de Post foto's van je (zelfgemaakte) pedalboard v2.0 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144462-Post-foto-s-van-je-(zelfgemaakte)-pedalboard-v2-0) is denk ik wel het meest terugkerende topic hier. Zegt genoeg, en of je wel of niet pedalen gebruikt is een keuze, meer niet. Ieder verder argument is imo zinloos.

En zo is het...!

De keuze wordt wel bepaald door het live spelen en wat je speelt. Eigen werk kan prima zonder pedalen. Speel je in een coverband met divers repertoire en je wilt dat zo goed mogelijk imiteren of inkleuren is een pedalboard eigenlijk onontbeerlijk.

Fusion
16 november 2016, 16:43
Pedalen zijn voor homo's en zuigen, DIE PEDAL FREAKS!!!

Buxtra
16 november 2016, 16:53
Ik heb een zelfde soort versterker. Alleen volume, fatswitch, brightswitch met 2 x 6V6. Dan zijn pedaaltjes wel handig. Moet nog een boardje gaan timmeren en die zal niet heel erg groot worden: fuzzface kloon, les lius kloon, Klon kloon, deluxe memory man, holy grail nano en een tuner.

TAB, tjek die aanbieding bij Tube-town voor een lage drempel diy methode als je geen bak wil timmeren.
Inclusief handgreep :seriousf:

Plant
16 november 2016, 17:03
Toch zelf nog maar reageren. Ik heb op het forum in totaal maar een handjevol topics geopend en ik kan mij niet herinneren ooit verder dan 2 pagina’s te zijn gekomen en dan zaten er nog posts van mezelf bij.

Deze keer heb ik blijkbaar de knuppel in het hoenderhok gegooid, want sinds mijn openingspost zijn we inmiddels 11 pagina’s verder en vliegen de voors en tegens over en weer.

We hebben iig een discussie :)


Plant is een door mij zeer gewaardeerd forumlid maar de vraag in dit topic vond ik redelijk flauw, om precies de reden die ik in de eerste regel van mijn post zet. Als jij iets zelf bouwt moet je toch ook een beetje fronsen als iemand zegt "ja, maar er zijn winkels die vol hangen met gitaren die je kant en klaar kan kopen"?

Touché! Ja, het is flauw maar zo te lezen ligt het onderwerp gevoelig.
Je laatste opmerking is overigens niet aan mij gericht, maar kan wel op mij betrekking hebben. Ik bouw ook dingen die ik kant en klaar kan kopen.


Ik had de titel vrij serieus genomen, en omdat ik geen doorslaggevende reden had voor een pedalboard, bleef mijn reactie dan ook uit.
Dat het een verhitte discussie zou worden van pro en vooral contra pedal boards had ik niet verwacht.

Ik ook niet. Ik had wel kritiek verwacht (wie de bal kaatst…), maar dat de modder buiten mij om over en weer gegooid zou worden niet.


We kunnen lullen wat we willen maar de Post foto's van je (zelfgemaakte) pedalboard v2.0 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144462-Post-foto-s-van-je-(zelfgemaakte)-pedalboard-v2-0) is denk ik wel het meest terugkerende topic hier. Zegt genoeg, en of je wel of niet pedalen gebruikt is een keuze, meer niet. Ieder verder argument is imo zinloos.

De feiten spreken voor zich.


Lachen hoor.
Wat een draadje…

…Waarom doen we die dingen niet gewoon omdat het lekker klinkt?
Ik denk dat dat mijn ultieme antwoord zou zijn.

Dat zal het zijn.


Pedalen zijn voor homo's en zuigen, DIE PEDAL FREAKS!!!

:hide: De experts zijn er nog niet uit lees ik.

miyaru
16 november 2016, 17:08
@Fusion: beetje genuanceerd mag ook wel...... Ieder wat hij/zij wil zonder meteen homo te zijn!

Robin.

telerocker
16 november 2016, 17:48
Pedalen zijn voor homo's en zuigen, DIE PEDAL FREAKS!!!

Dat is net zoiets als beweren dat progressive metal voor transgenders met baarden is.

Fusion
16 november 2016, 19:40
Dat is toch ook zo??

Fusion
16 november 2016, 19:41
@Fusion: beetje genuanceerd mag ook wel...... Ieder wat hij/zij wil zonder meteen homo te zijn!

Robin.Je hebt gelijk, ik beledig homo's door ze gelijk te stellen met PEDALEN FREAKS!!!