PDA

View Full Version : Fender 'Magic Six' setting



The Lo Lands
7 november 2016, 23:19
Sinds een half jaar speel ik weer op een Fender versterker, de Hot Rod Deville ML. Hiervoor had ik lange tijd een Orange en langer terug een Fender Blues Deville nog gemaakt in de US. Ik gebruik de Deville ML voornamelijk voor opnames en als blank canvas voor pedalen. Nu las ik onlangs dat er een bepaalde clean instelling is voor het 'klassieke' Fender geluid genaamd 'Magic Six'.

Dit houdt simpelweg in:

Volume op standje 6
Mid op standje 3
Bass op standje 2 (MxB = 3x2 = 6 :-)
Treble op standje 6
Presence op standje 6
Bright switch 'on'

https://www.guitarchalk.com/wp-content/uploads/2013/08/Fender-Amp-Settings.jpg

Nu ben ik afgelopen dagen aardig aan het experimenten geweest met diverse EQ settings op de Deville maar de 'Magic Six' setting met uitzondering van volume op 6 (veel te HARD!!) en de bright switch 'on' klinkt helemaal niet verkeerd en is een goed startpunt! In gitaar opnames wil je niet veel laag hebben en je kunt daarnaast met deze instelling je pedalen ook efficiënter instellen. Misschien hebben jullie er van gehoord en om even niet het 'mythische' technische verhaal omtrent deze instelling te gaan bespreken is het zeker het proberen waard als je een Fender versterker hebt met volledige toonregeling, zeker als je net als ik veel thuis opneemt. Er zit een groot verschil tussen live instellingen of voor opnames in een studio. Wat live goed werkt kan soms in de studio niet werken en vica versa. Ik denk dat deze instelling voornamelijk voor studio erg goed kan werken, althans bij de Deville ML pakt het verassend goed uit.

Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen en laat weten wat je er van vind...

Joost de Ruig
7 november 2016, 23:41
Ik heb ook een Fender ML en ga deze settings ook eens proberen. Terwijl ik je posting las, was het eerste wat ik dacht: volume op 6, wtf, dat is retehard :) Maar verderop geef je dat zelf ook al aan.

Plant
8 november 2016, 00:24
Straks komt er nog iemand die beweert dat voor de Peavey 5150 de klassieke setting is:

Volume: 5
Mid: 1
Bass: 5
Treble: 0

;)

Pepe
8 november 2016, 00:37
Hoho, de 666 geldt enkel voor de originele Super!
En dan nog... sjongejonge....

Dutch66
8 november 2016, 08:41
Is 't niet geheel afhankelijk van welke plank/pu je er aan hangt....

The Lo Lands
8 november 2016, 10:29
Ik heb de Deville ML ook op volumestandje 6 gezet en de bright switch op 'on' gezet. De ML heeft op standje 6 niet veel clean headroom meer over en werkt wel als je de gitaar alleen inplugt zonder effecten en je volume- en tone knop van je gitaar gebruikt! Met effecten als drive en boost heb je nog wat clean headroom nodig dus vandaar de volume tussen 3 en 4 zeg maar.

De Magic Six setting dateert al uit de jaren 70, maar een hoop moderne Fender versterkers verschillen technisch niet veel van de oudere modellen. Wat mij vooral opvalt met deze setting is dat de versterker zeer neutraal klinkt waarbij de lage/mid en hoge tonen met een vintage Fender strat evenwichtig zijn zonder uitgesproken te klinken. Dit is ook wat je wilt als je veel effecten gebruikt zodat frequenties niet onderling in de weg gaan zitten. De Magic Six setting klinkt misschien niet erg spannend maar is zeker het proberen waard!

Hierbij een artikel over deze setting: http://www.singlecoil.com/docs/magic-six.pdf

Midwolda
8 november 2016, 12:17
Nooit over nagedacht eigenlijk, maar mijn oude Champ staat ook vaak op 6-6-6... klinkt goed hoor! :rockon:

Kim Wilson
8 november 2016, 13:09
En wat als je geen mid-knop hebt op je Fender?

Tabula Rasa
8 november 2016, 13:22
En wat als je geen mid-knop hebt op je Fender?
Wat als je een Fender achtig ontwerp hebt met alleen een volumeknop?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Milko
8 november 2016, 13:34
Het zal toch een hoop schelen wanneer je er een strat met signle coils op gooit of een Paul reed smith met humbuckers.

Midwolda
8 november 2016, 17:40
En wat als je geen mid-knop hebt op je Fender?

Heeft een Champ toch ook niet? Volume-treble-bass, that's all folks.

Pepe
8 november 2016, 17:53
Sowieso hebben maar een beperkt aantal Fender amps een midknop, die andere zijn fixed.
Standje 6 volume op een 6l6 amp gaat knetterhard, niet te doen. Dus dan draai je het volume naar beneden en dan blijkt ineens de bright plus treble en presence op 6 ook niet te doen.

De 666 setting is voor SRV en Collins statue bedoeld, de overige stervelingen kunnen beter hun oren gebruiken.

Plant
8 november 2016, 18:15
Op je Strat zitten ook nog 3 knoppen. Die klinkt ook magisch met alles op 6 ;)

Rhythm Machine
8 november 2016, 19:09
Ik heb het hier al gezegd, en ik zeg het nu nog een keer: de knoppen op je amp regel je met je oren, niet met je ogen. Oogjes dicht dus als je aan de knopjes draait (met je vingers, niet met je oren!)

The Lo Lands
8 november 2016, 19:24
Het zal toch een hoop schelen wanneer je er een strat met signle coils op gooit of een Paul reed smith met humbuckers.Zekers.


En wat als je geen mid-knop hebt op je Fender?Dan heb je pech gehad ;-)


Op je Strat zitten ook nog 3 knoppen. Die klinkt ook magisch met alles op 6 ;) Inderdaad, gebruik je knoppen van je gitaar ook maar eens. Hier al eens een discussie over geweest met lieden die standaard alles vol open zetten en daarmee niet de volle potentie benutten. Het is een keuze.


Ik heb het hier al gezegd, en ik zeg het nu nog een keer: de knoppen op je amp regel je met je oren, niet met je ogen. Oogjes dicht dus als je aan de knopjes draait (met je vingers, niet met je oren!) Zekers, maar als test kun je best een keer de Magic Six proberen. Baat het niet, schaad het niet.

jutter
8 november 2016, 19:41
The Magic Five vind ik stukken beter werken want mijn amp gaat niet tot 12 maar tot 10. :D

The Lo Lands
12 november 2016, 23:37
We kunnen er lacherig over doen maar om mijn bevindingen nog wat extra kracht bij te zetten heb ik in mijn Fender HR Deville ML versterker een v1 (low noise) JAN GE 12ax7wa buis in de V1 positie geplaatst. Ik had deze NOS buis al ruim een jaar in huis voor een 5 watt versterkertje waar ik achteraf toch niet zo blij mee was, dus een half jaar terug verkocht en de NOS buis in de kast gelegd...

Soit, dus voor de test deze buis maar even tevoorschijn gehaald en man wat een verschil, naast dat de noise floor drastisch omlaag is gegaan klinkt deze buis ook nog eens erg goed voor mijn stijl en smaak. Ik gaf eerder aan dat volume op standje 6 onhoudbaar en te hard klinkt met de HR Deville ML. Met deze buis met zo weinig ruis is dat nu prima te doen, ik draai mijn cleane Fender versterker met pedalen nu op volume 5, bas 2, mid 3, treble 6 en presence op 6 en dat klinkt magisch ;-) Uiteraard wel gebruik makend van mijn gitaars volumeknop en toonregeling. Volume op 6 en de bright switch 'on' is geen probleem maar als eerder gezegd voor wat extra headroom is volume op 5 prima en de bright switch aan werkt prima clean maar niet al mijn drive pedalen worden daar blij van.

Dat preamp buizen enorm veel verschil kunnen maken wist ik al maar let wel dat deze Fender 'magic six' setting dateert van tijden waarin de buizen kwalitatief beter waren dan de huidige productie van buizen. De JAN GE 12ax7wa heb ik destijds voor 4 tientjes aangeschaft en kost nu inmiddels rond de 90 euro (v1) aangezien ze simpelweg schaars worden. Ik heb tevens met deze buis diverse andere EQ settings getest maar kom met kleine aanpassingen toch steeds weer uit op de Magic Six setting. Heb je een 12ax7 NOS tube liggen probeer het daar ook eens mee uit. Verder houd ik er nu over op :-)