PDA

View Full Version : Vraag over verschillende modellen en features van stratocasters.



Braml
7 november 2016, 19:35
Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel verschillende soorten stratocasters met allerlei kleine verschillen in hardware, electronica, prijzen, en houtsoorten. Ik ben wel eens benieuwd naar het volgende:

Ik lees wel eens dat 'vintage' specs de beste sound opleveren, en dat dat vooral door de vintage tuners, vintage (6 punts) brug, oude truss rod (geen bi-flex), en dat soort dingen de sound veel mooier wordt. (of in ieder geval dat je daardoor de autenthieke strat sound krijgt waar mensen zo van houden). Maakt dit serieus uit? Want waarom hebben de duurdere fenders, zoals de amerikaanse, deze features dan niet?
Voor zover ik weet hebben usa's juist bijvoorbeeld een 2-punts tremolo om hem stemvaster te maken, maar blijkbaar zijn er ook veel mensen die toch zweren bij de 6-punts tremolo? Als dat zo is zou je bijvoorbeeld beter voor een Road Worn 60's kunnen gaan dan voor een american standard, die zijn ongeveer even duur tegenwoordig.

Ik ben gewoon benieuwd of het gewoon allemaal lariekoek is en dat USA's wel degelijk echt van betere kwaliteit zijn dan Mexicaanse (met vintage specs), of dat er wel wat in zit.

Joost de Ruig
7 november 2016, 20:02
Tja, daar kan je een boek over schrijven. Ik vermoed dat de huidige 2-punts tremelo's stabieler zijn dan de 6-punts. Vintage is niet beter, maar anders en naar mijn smaak mooier. Ik hou bv erg van de vintage tuners en vind ze bovendien erg gebruiksvriendelijk. Of ze de sound beinvloeden? Vermoedelijk niet. Wat is de beste sound? Dat antwoord is voor iedereen anders. Beinvloed nitrolak de sound? Waarschijnlijk niet, maar ik vind het mooier én fijner aanvoelen. Kortom: ga af op je eigen gevoel, waarneming en smaak.

pasqual
7 november 2016, 20:47
Ik heb een CP '50 (Mex) met een 2 punts tremelo en mijn no.1 Strat is voorzien van een 6 punts Wilkinson tremelo. Beiden zijn zeer stabiel. Dit heeft vooral te maken met de afstelling. Het is een kwestie van zo weinig mogelijk weerstand op alles wat beweegt. Dat begint uiteraard bij de tremelo, vervolgens de topkam en als laatste de tuners. Maar een trusrod die de sound beďnvloed? Hooguit doordat ie zeer strak in de hals verankerd zit wat de sustain ten goed komt? Eerder zal de dikte van de hals en de bevestiging aan de body veel invloed hebben. Ik denk dat je vooral een gitaar met je oren moet uitkiezen en in mindere mate op 'hear-say' argumenten.

Rogueny
7 november 2016, 21:39
6 punts brug trem erg goed en stabiel zijn, mits goed afgesteld. Is wel best lastig. Prefereer zelf daarom gewoon de 2 punts trem. Stuk makkelijker.

Braml
7 november 2016, 22:12
Ik bedoel ook niet zozeer wat het béste klinkt, maar meer wat het meeste als een stratocaster klinkt zoals mensen die sound kennen van bekende nummers van vroeger. Maar goed het valt dus eigenlijk wel mee allemaal? Ik heb een Fender Strat (USA std), 3 tone sunburst met maple toets. Toen ik hem uitzocht had ik eigenlijk nog niet echt een smaak ontwikkeld voor wat ik mooier vond: maple of rosewood. Ik had ook geen voorkeur qua bespeelbaarheid, dus ik lette er niet echt op. Na een tijd ben ik eigenlijk stratocasters met rosewood toets veel mooier gaan vinden dan maple.
Nu bestaan er natuurlijk replacement necks van fender (die overigens erg duur zijn, pff). Hebben jullie ervaring met het vervangen van je hals? Is er kans dat het niet past? Hoe zit het met verschillende soorten truss rods, past een truss rod die bij de hiel bijgesteld moet worden ook op een USA standard body bijvoorbeeld? Zijn er andere redenen waarom dit totaal niet aan te raden is?

Joost de Ruig
7 november 2016, 22:24
Bij de String in Amsterdam heb je replacement necks van Allparts (licenced by Fender) voor rond de €150,-.

"De bekende nummers van vroeger", schrijf je. Bedoel je dan Buddy Holly in de jaren '50, Jimi Hendrix in de jaren '60, Ritchie Blackmore in de jaren '80, Mark Knopfler in de jaren '80? Allemaal echte Stratspelers, maar naar welke sound ben je op zoek?

Braml
7 november 2016, 22:39
Ja Jimmy Hendrix, John Frusciante. Bekende artiesten hebben altijd vintage strats, 1959, 1961, 1962. Ik vraag me dan altijd af of ze toen gewoon zo goed gemaakt werden of dat mensen daarvoor gewoon zoveel geld betalen omdat ze tot de eerste stratocasters behoren.

Aan de andere kant denk ik: Het zou toch veel logischer zijn dat de gitaren die tegenwoordig gemaakt worden kwalitatief veel beter zijn dan de oudere, aangezien we nu betere productietechnieken hebben enzo? Daarom denk ik dat je met de standaard onderdelen van een mexicaanse strat misschien wel (bijna) net zo'n fijne gitaar kunt hebben als de stratocasters van vroeger (alleen de pickups van mexicanen vind ik niks). Daarom spookt het ook in mn hoofd om mn usa maple neck te vervangen voor een mexicaanse met rosewood (misschien wel 60's). Waarschijnlijk zou ik nog aardig wat geld kunnen vangen voor de usa maple neck ook.

Ik ben erg blij met het geluid van mn strat zoals het nu is, maar ik vroeg mij dus ook af of dat veranderd als je de hals veranderd (of de brug, of iets anders), of dat dat zo minimaal is dat je het niet merkt.

Joost de Ruig
7 november 2016, 23:37
In de jaren 50-60 werden gitaren nog echt door vakmensen gebouwd, terwijl later (bv door de komst van de CNC-frees) er steeds meer geautomatiseerd werd in het bouwproces. Daarnaast wordt er nu vaak -voor de goedkopere gitaren- gebruik gemaakt van onderdelen van mindere kwaliteit. Vroeger werd er meer aandacht besteed aan de houtkeuze, het droogproces en het hele bouwproces, en hoewel Leo Fender een zuinige krent was, werden er minder consessies gedaan dan vandaag de dag. Ik ga er vanuit dat dit de oorzaak is van de kwaliteit van Strats uit het pre-CBS (tot 65) tijdperk.

De hals draagt voor misschien wel 40% bij aan de sound van een Strat, dus zal zeker je geluid beinvloeden. Een brug minder, maar niet voor niets kiezen gitaristen regelmatig voor een ander blok in hun tremelo, dus ook dit draagt bij aan de sound.

Pepe
8 november 2016, 00:34
Ja Jimmy Hendrix, John Frusciante. Bekende artiesten hebben altijd vintage strats, 1959, 1961, 1962..
Nou nee hoor, Hendrix speelde gewoon op strats uit de winkel. Er zijn wel een paar jongens die met duur vintage spul rondslepen maar niet veel, de meeste spelen op contemporary dingen.
In de jaren vijftig zijn het trouwens ook gewoon huisvrouwtjes die in de Fender fabriek assemblage doen. Ik gok dat de mexicanen in de huidige Fender fabriek een betere opleiding krijgen.

Erik de Perik
8 november 2016, 02:24
Nou nee hoor, Hendrix speelde gewoon op strats uit de winkel. Er zijn wel een paar jongens die met duur vintage spul rondslepen maar niet veel, de meeste spelen op contemparay dingen.
In de jaren vijftig zijn het trouwens ook gewoon huisvrouwtjes die in de Fender fabriek assemblage doen. Ik gok dat de mexicanen in de Fender fabriek een betere opleiding krijgen.


https://www.youtube.com/watch?v=nswcAPvH0P8

Tupelo
8 november 2016, 07:34
Sowieso, staar jezelf niet blind op dat maple/palissander toets dingetje.
Nu behoor ik tot de mensen die wel denken het verschil te kunnen horen, zo niet voelen, tijdens het spelen.
Maar als het erop aankomt, kan ik me in ieder geval niet voorstellen dat dat soundwise het verschil gaat maken voor je.

Hendrik1970
8 november 2016, 11:46
Pfffff. .

Erik de Perik
8 november 2016, 11:57
Pfffff. .

Ja, dat kan soms goed dwars zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hendrik1970
8 november 2016, 11:58
Ging meer over de laatste post.

Maar het kan opluchten ja.

Braml
8 november 2016, 12:12
Maar het gaat me er ook niet om om een bepaalde sound te krijgen, het gaat me erom dat mn huidige sound niet teveel veranderd bij het switchen van hals

Noid
8 november 2016, 19:57
Dat zal wel loslopen.
Er zullen vast subtiele verschillen zijn in klank, maar niemand kan je voorspellen hoe dat exact uitpakt. Gewoon doen en last ons weten hoe het is afgelopen.

guitarkid
21 november 2016, 13:57
Ik had ook geen voorkeur qua bespeelbaarheid, dus ik lette er niet echt op. Na een tijd ben ik eigenlijk stratocasters met rosewood toets veel mooier gaan vinden dan maple.


Bedoel je hiermee dat je een rosewood toets beter vindt klinken of mooier vindt om te zien?


Ja Jimmy Hendrix, John Frusciante. Bekende artiesten hebben altijd vintage strats, 1959, 1961, 1962. Ik vraag me dan altijd af of ze toen gewoon zo goed gemaakt werden of dat mensen daarvoor gewoon zoveel geld betalen omdat ze tot de eerste stratocasters behoren.


Kijk, Jimi had hooguit een pak 'm beet "iets oudere Strat" (max. 16 jaar) kunnen hebben. :seriousf: Maar zoals hiervoor al gezegd, hij speelde meestal op nieuwere Strats zo uit de winkel. Zie ook Ritchie Blackmore!
De Strats werden in het begin idd door talloze mensen geschuurd en in elkaar gezet (en volgens mij waren dat niet alleen specifiek "vakmensen" en daardoor ontstonden er serieuze verschillen. Ik heb oude Strats in handen gehad die ik gewoon slecht vond (dode plekken, tam geluid), maar ook wel een paar echt erg fijne instrumenten.

Braml
22 november 2016, 14:44
Bedoel je hiermee dat je een rosewood toets beter vindt klinken of mooier vindt om te zien?

Ik bedoel dat ik rosewood veel mooier vind om te zien. Qua geluid hoor ik (denk ik) het verschil niet echt. Moet zeggen dat mn eigen strat met maple toets echt uitstekend klinkt en speelt voor mij, alleen als ik toen een rosewood had genomen was hij perfect geweest!