PDA

View Full Version : Podiumgeluid advies gevraagd door ervaren giggers!



EBOUE
7 november 2016, 13:52
Beste medeforummers,

ik wil jullie graag een probleem voorleggen. Ik ben on stage en in repetities aan het worstelen met mijn geluid en ik kom er niet uit. Graag zou ik goed advies krijgen wat een goede te bewandelen weg is. Hear me plz.. hier komt het verhaal. Ik speel inmiddels 26 jaar en kom al 20 jaar op podia. Ik speel momenteel in een coverband, welke repertoire heeft wat van Bruno Mars tot Led Zeppelin gaat. De band (en ik) zijn niet op high-gain gericht, maar een flinke scheursolo zit er echt wel in.

Ik heb in het verleden verschillende buizencombo's/combinaties gehad, op een uitzondering na nooit meer dan rond de 20W vermogen. Dit is in mijn optiek meer dan genoeg. Als het meer is, krijgt de tone nauwelijks ruimte om te vormen en vervolgens mag de master op standje minimaal. Ergo: je gebruikt 95% van het vermogen zelden tot nooit en gebruikt die buizen niet zoals ze bedoeld zijn. Zodoende ben ik nu in bezit van een Mesa Rocket Reverb met als voorganger de Studio .22+ (met inschakelbare EQ dus). Beiden ongeveer 22W, maar zoals aardig bekend: die Mesa Watts (megawatts?) gaan gewoonweg keihard. Een geheel ander geluid gaf de Orange PPC212 speaker, welke een heerlijke compagnon was om mee op pad te gaan. Altijd goed, zelfs als je de amp zacht zette (toen een Laney Lionheart head in die tijd).

De Subway RR gaat luid genoeg, maar kampt eigenlijk met twee problemen.
1- De speaker is een 10" en geeft te weinig basfrequenties mee. Ik heb deze al vervangen door een 10" Greenback. Dat scheelde iets in het klankbeeld, want de Black Shadow speaker vond ik niet een aangename klankkleur aan het geheel geven. Het resultaat is nu een klank die rijkelijk midden biedt, genoeg (tot veel) hoog, maar bas weinig. Daardoor krijgt de rest in de band een beleving dat de gitaar 'te hard' staat. Volgens mij valt dat reuze mee, zeker door de Koch Loadbox die de boel goed indamt, maar de klacht blijft. Door het kleine combootje is de geluidsprojectie heel nauw. Sta je een paar meter uit de range en dan vertellen toehoorders dat ik niet hoorbaar ben, terwijl binnen de range, dat ie bij wijze van spreken snerpt in de oren zo hard.
2- Anderszins heeft de Mesa een erg moeilijk in te stellen clean kanaal. Erg helder (mede ook dankzij mijn USA G&L Legacy en ASAT gitaren) en preamp op stand 2 is genoeg, maar daarboven begint ie al behoorlijk te vervormen. Clean is dus nauwelijks echt goed mogelijk. Verlaag je het ingangssignaal, dan gaan in het rhythm kanaal de buizen niet genoeg over hun nek en blijft je een ronk houden, maar smerig wordt het niet.

Zit mijn probleem in de speaker, los van het geluidsbeeld van een andere amp die ook duidelijk verbetering kan geven uiteraard? Binnenkort kan ik een tijd een 2.12" Marshall (waarschijnlijk met standaard Celestions, hopelijk met Greenbacks/ V 30..?) lenen, zodat ik de amp als head kan gebruiken en dit effect kan testen.

Voor de preamp heb ik fuzz/wah/en een Line6 FM4 met Lehle loopers gekoppeld en gebalanceerde voeding via een Voodoo PP2+ binnen een zelfgemaakte strakke behuizing.
Binnen de FX-loop heb ik de Nova System staan. Ik gebruik de meeste effecten wel een keer. Alles combineert prima en door de opzet heb ik verwaarloosbare ruis en brommetjes.

De band mekkert (met name twee leden) over de balans in de gitaarsounds. Zonder dat het hard staat (gisteren een theatercafe met 100 man publiek) begint men meteen over een box of doom, in ear, etc. Van mij hoeft dat allemaal niet zo: ik heb graag en amp achter me. Ik heb met andere bands deze klacht nooit gehad, maar volgens mij kan het met deze setup beter. De versterker kan het hebben, maar gevoelsmatig vraag ik teveel van een 10" cab.

Probleemlijst:
- Gitaargeluid ongebalanceerd: veel mids, hoog genoeg, basfundament niet aanwezig.
- Te nauwe focus gitaargeluid.

Kortom!
- Andere speaker nemen? Suggesties graag: open back, closed back? Creamback/ Greenback..??
- Andere amp? Mesa heeft een karakteristiek welk ik te gek vindt. Rectoverb 25? Mark IV?

Maar welke dan, zeg het maar. Of misschien heeft iemand van de ervaren mannen en vrouwen hier een geheel andere tip, ik hoor het graag. Mochten jullie andere vragen hebben/ meer willen weten hierover, ik beantwoord ze graag. Ik heb echt het gevoel dat ik wat profi advies nodig heb, want dit is niet veel waard zo.

Thanks, EbouE

:lp:

Pepe
7 november 2016, 15:04
Ik ken de Subway en ik heb een paar jaar op de 22 gespeeld (eiken kast/geen eq) en het punt bij de oude stacked pre amp boogies is, ze zijn erg mid gevoiced om een smooth leadtone te krijgen. Met een grote kast wordt dat gecompenseerd maar bij deze kleine ampjes leveren ze teveel bas in (ga het maar eens A/B'n met een Princeton, je schrikt je doodl).
Een speaker gaat je niet redden maar ALS je een speaker swap gaat doen zou ik het zoeken in een speaker die dat neuzig mid compenseert (Jensen of Warehouse G10C bijvoorbeeld) en zeker niet voor een Celestion. Ik denk trouwens dat een 2x12 kast een hoop gaat verbeteren.
Het blijft plakwerk wegens de midvoicing maar misschien wordt het werkbaar.

De focus kan je redelijk goed opbreken met een beamblocker.

the sure thing
7 november 2016, 20:13
Beamblocker!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jutter
7 november 2016, 20:24
Als je versterker niet je 'ding' is zal je er nooit een toprelatie mee krijgen. Je kan van alles er aan veranderen maar een scheiding ligt op de loer. Ik zou maar meteen de knoop doorhakken en een andere amp kopen.

Ik heb jaren op Kochs gespeeld en heb voor de verandering eens een Mesa Mark V gekocht. Ik kon er ook niet mee en ben inmiddels alweer jaren terug bij Koch.

arjanb01
7 november 2016, 20:31
Precies. Een andere amp is zeker een optie. Een andere oplossing is een 212 voor meer spreiding.
Maar het leukste lijkt me om gewoon een aantal amps te testen al blijft dat ook lastig omdat je bandomstandigheden niet kunt nabootsten. Een amp gedraagt zich standalone anders dan in een band mix.
Blijft lastig....

pasqual
7 november 2016, 20:57
Precies. Een andere amp is zeker een optie. Een andere oplossing is een 212 voor meer spreiding.
Maar het leukste lijkt me om gewoon een aantal amps te testen al blijft dat ook lastig omdat je bandomstandigheden niet kunt nabootsten. Een amp gedraagt zich standalone anders dan in een band mix.
Blijft lastig....

Klopt als een bus! Ik heb diverse amps (helaas) weer weggedaan nadat ze in bandverband totaal niet door de mix prikten. Als standalone klonk het allemaal prima! Verder een 212 kast zal zeker voor een betere balans zorgen en Pepe heeft al de term "Beamblocker" laten vallen ( van Weber ). Google daar maar eens op! Te koop bij De Gier...

EBOUE
7 november 2016, 22:25
Als je versterker niet je 'ding' is zal je er nooit een toprelatie mee krijgen. Je kan van alles er aan veranderen maar een scheiding ligt op de loer. Ik zou maar meteen de knoop doorhakken en een andere amp kopen.
.

Bedankt voor alle reacties. Pepe: spot on. Dit soort reacties zoek ik.

@Jutter: Het is alsof ik mezelf terughoor. Ik heb dit vanuit neutrale positie vaak genoeg tegen anderen gezegd. Back to basics. Ik heb op basis van mijn prima ervaringen met de Studio .22 plus jaren geleden, me te lang voorgehouden dat de Subway Rocket het 'beter al dan niet gelijk' zou gaan doen. Het zijn totaal andere beestjes. In de band waarin ik speelde (en te gast optrad) in de VS, ik heb er kort gewoond, paste hij prima.. maar in het bandgeluid hier is het eigenlijk gewoonweg waardeloos. Ik denk dat afgelopen optreden wel het bewijs was. Als de boel 'on edge' is, trek ik het prima met Uptown Funk bvb en Message in a Bottle, maar zwoel clean is moeilijk, en AC/DC is te mager.

Kool en Elfring dan maar? D*amn ik check de samples op hun site. Holy christ. Wat een sound! De ACE.. wat een sweet thing! Even sparen.. of lenen..? Ik ga dit weekend de Marshall 2.12" bij onze kennis ophalen, maar investeren doe ik graag in een head.

jutter
7 november 2016, 22:45
Bedankt voor alle reacties. Pepe: spot on. Dit soort reacties zoek ik.

@Jutter: Het is alsof ik mezelf terughoor. Ik heb dit vanuit neutrale positie vaak genoeg tegen anderen gezegd. Back to basics. Ik heb op basis van mijn prima ervaringen met de Studio .22 plus jaren geleden, me te lang voorgehouden dat de Subway Rocket het 'beter al dan niet gelijk' zou gaan doen. Het zijn totaal andere beestjes. In de band waarin ik speelde (en te gast optrad) in de VS, ik heb er kort gewoond, paste hij prima.. maar in het bandgeluid hier is het eigenlijk gewoonweg waardeloos. Ik denk dat afgelopen optreden wel het bewijs was. Als de boel 'on edge' is, trek ik het prima met Uptown Funk bvb en Message in a Bottle, maar zwoel clean is moeilijk, en AC/DC is te mager.

Kool en Elfring dan maar? D*amn ik check de samples op hun site. Holy christ. Wat een sound! De ACE.. wat een sweet thing! Even sparen.. of lenen..? Ik ga dit weekend de Marshall 2.12" bij onze kennis ophalen, maar investeren doe ik graag in een head.

Vergeet niet dat alles wat je hoort op filmpjes, gemanipuleerd is...

telerocker
7 november 2016, 22:59
+1 voor de 2x12-kast. In bandverband heb ik een voorkeur voor een gesloten kast. Die geeft meer focus en als je precies in de 'geluidsstraal' staat, heb je een lekker geluid en de bandleden hebben minder last van jou dan met een 2x12 open back, is mijn ervaring.

pasqual
8 november 2016, 09:38
+1 voor de 2x12-kast. In bandverband heb ik een voorkeur voor een gesloten kast. Die geeft meer focus en als je precies in de 'geluidsstraal' staat, heb je een lekker geluid en de bandleden hebben minder last van jou dan met een 2x12 open back, is mijn ervaring.

Een open back i.c.m. een Beamblocker geeft juist meer spreiding, daar ging het hier toch ook een beetje om? Dan kan het volume juist omlaag.

Fusion
8 november 2016, 09:42
Waarschijnlijk totaal niet wat je wilt, maar ik zelf speel nooit meer over amps. Een goede multi fx met amp en cab simulatie rechtstreeks in de PA en dan op grotere podia uiteraard een monitor. Nooit problemen met geluid of mix :) Heb je daar wel eens over nagedacht? Misschien iets om ooit eens uit te proberen, leen bijv eens een goede multi fx, en probeer t eens ;)

Kim Wilson
8 november 2016, 09:50
Een 2x12 kast is niet per definitie de oplossing t.o.v. 10" speakers. Mijn Vibrolux heeft ook 2x10" speakers en ik heb geen problemen om door de mix te komen. En ik heb eens een 2x12 kast met oude Celestion G12H30's onder een Hotrod Deluxe gehad, in de hoop dat ik beter door de mix zou komen, maar het karakter van de amp bleef zo aanwezig dat zelfs dat niet de oplossing was.

Ergo, ik denk dat de oplossing ligt in een andere versterker. Een amp met de juiste voicing knalt wel door de mix, met andere speakers los je zaken slechts marginaal op.

paulusdeBKB
8 november 2016, 10:14
Hmm, vertel eens wat meer over je podiumopstelling? Dat je versterker een geluidskanon is, vereist een nauwkeurige plaatsing ten opzichte van je medebandleden en het publiek. Waar zit voor jou de sweet spot in het geluid? Recht voor de speaker? Of straalt hij net onder je door / vlak langs je heen? En zo ja, wie staat er dan wél vol met zijn smoel in je geluidsbeeld?

Als je de speaker graag op jezelf richt, experimenteer dan eens met de amp voor je neus, naar achteren gericht. En dan schuin omhoog natuurlijk.

AnyKey
8 november 2016, 13:34
De afmetingen en bouw van de kast doen meer met het laag dan de speakers zelf. Al een (beklede) plaat voor de speaker geprobeerd als 'beamblocker'?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

AnyKey
8 november 2016, 13:50
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161108/5bcdfcce81772e103ce9222817eb63e5.jpg Zo'n plaat dus, 8mm multiplex bekleed met vloerbedekking, opgesteld in een gitaarstandaard. Publiek "in de beam" van de speaker heeft minder pijn aan de oren. SaRon Crenshaw hoorde zichzelf prima, liet mijn 'beamblocker' de hele avond staan!
Hier hoor je het resultaat: https://youtu.be/WKPa24cFFxI Dit heb ik opgenomen met een iPhone4+Fostex add-on, en het geluid is NIET nabewerkt. Check ook de vele andere opnames van dit fantastische optreden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hugo
8 november 2016, 13:56
Lekkere sound in het filmpje!

Slimme en praktische oplossing. Is de plaat massief of alleen een frame voor de bekleding?

EBOUE
8 november 2016, 20:59
Multi-Fx de tafel in heeft niet de spanning dit een buizenamp achter me levert en live houd ik ook van een focus waar het geluid vandaan komt. Ik vind dat organische geblaas en de dynamiek lekkerder. De TCE Nova System heeft wel een drive-sectie die prima klinkt overigens, maar prima over een buizenamp.. en toch echt minder over de PA (al zijn er schijnbaar albums mee gemaakt). Ik weet zeker dat bepaalde bandleden het prima zouden vinden, maar ik verlies mijn lol nogal.

Opstelling is meestal in een V van de band. Ik richt de versterker op het denkbare middelpunt op het podium. Ik sta aan de ene kant van de drummer, bassist en keys aan de andere kant. Zangeres ervoor. Ik houd van direct contact met de drummer tijdens het spelen en de drive de akoestische drive die zo'n kit geeft. Het hangt ook van het formaat van het podium af, of het kan. Achterover gooien van de amp heb ik een paar keer geprobeerd, dat gaat, nu zet ik'm meestal op een verhoging. Toch lost dat de basrespons niet op uiteraard.

Zo'n plaat voor de speaker is wel een aardig idee, kan het snerpende goed weghalen voor de luisteraar.

De 212 gaat maandag aanstaande mee. Ik zal de mid mooi terugdraaien. Het nadeel is bij de Mesa Subway RR: gain is tegelijk presence. Hoe meer gain, hoe meer presence. Aangezien de mid boven de 5 een boost is (en dus stand 2,5 een soort 'Fender-midden' is) geeft die ook nog weer presence extra. Gevolg: snerpend hoog, waarbij je je tone van je gitaar flink dicht moet houden. Het kan wel werken, maar net genoeg treble maakt de sound smerig en met de MFD elementen van de ASAT die hartstikke helder zijn (prachtig fingerstyle clean, maar een enorme valkuil met gainstuff) is het extra tricky.

arjanb01
9 november 2016, 06:17
Ziet ernaar uit dat je een andere amp moet kopen, te lezen uit je verhaal. Je blijft teveel concessies doen waardoor je zelf niet lekker op het podium staat.

MaBerY
9 november 2016, 10:07
afgelopen weekeinde nog opgetreden op podium bij een festivalletje met mijn eigenbouw Tweed Pro clone.
15 Inch Jensen P15N en eigengemaakte beamblocker er in. Amp op de grond en beetje achterover gekantelt ongeveer 20 graden en SM57 mike n beetje uit het midden er voor voor de PA. volume op 3.5, Effectbak en Gretsch 6119 er in en gaan met die banaan.
Elke keer weer een feestje. Ik ben er achter gekomen dat deze combinatie van een enkele 15" speaker en de beam blocker grandioos werkt met mijn twee Gretsches
Genoeg bas en hoog en lekker romig midden. Genoeg spreiding op het podium om goed hoorbaar te zijn voor iedereen zonder dat het in de weg zit. Maar ik heb ook geen tweede gitarist die in de weg kan zitten HI :-)
Ik heb in de oefenruimte permanent een SF Twin staan met oranje JBL's met twee CDtjes achter het doek er voor als beam blockers, dat werkt ook wel maar dat blijft altijd toch net even te hard en te schoon :-). Ik denk dat die maar eens in de verkoop ga doen.

Lacrymosa
9 november 2016, 11:34
In mijn ervaring (niet alleen als gitarist, maar ook als geluidstechnicus) is het probleem niet altijd dat er aan een gitaarsound iets ontbreekt (kan wel natuurlijk). Maar vaak is het probleem dat er ergens anders in de mix 'iets' teveel zit.
Soms willen bassisten een warm geluid, dit doen ze dan door er heel veel midden in te draaien. Hierdoor krijg je gerommel met de gitaren en vocalen.
Soms heb je gitaristen die een lekker vet geluid willen, en met teveel laag in hun geluid spelen, hierdoor gaat er veel energie verloren in frequenties die eigenlijk door een bassist moeten worden gebruikt, en niet door een gitaar.
Kijk bijvoorbeeld naar een heel extreem voorbeeld als de Djenters, die gebruiken extreem veel gain en staan vaak in Ab of nog lager gestemd, die draaien (als ze slim zijn) veel laag uit hun geluid, en veel midden er in.
Hun bassisten hebben vaak een veel minder wollig geluid om ruimte te maken voor al deze middenfrequenties.

Mijn advies is dus om eerst even goed met de andere muzikanten te praten, en eventueel een eliminatie test te doen.
Probeer eens wat te spelen met maar 1 gitaar, of probeer het eens zonder bas, etc. Wanneer de mix dan beter wordt, weet je waar de 'masking' of overlappende frequenties zitten. Wanneer je weet waar de problemen zitten kan je met elkaar uitzoeken wie dan in welk gebied 'dominant' gaat worden voor een mooie balans.

Pepe
9 november 2016, 11:38
Nouja, zo werkt dat niet in de praktijk. Je stelt een geluid in wat jij lekker vind en het totaal is wat het is, dat heet eigen sound. Mijn bassist ziet me al aankomen... "he... draai er eens wat laag uit want dan komt mijn laag beter door..."

Kim Wilson
9 november 2016, 11:47
Nouja, zo werkt dat niet in de praktijk. Je stelt een geluid in wat jij lekker vind en het totaal is wat het is, dat heet eigen sound. Mijn bassist ziet me al aankomen... "he... draai er eens wat laag uit want dan komt mijn laag beter door..."
Nou ja, je speelt wel samen, je moet samen je bandgeluid maken. En wat op je zolderkamer werkt, is niet altijd (altijd niet?) geschikt als sound in je band. Anders zag je wel overal Boss Metal Zones op de pedalboards... Anders gezegd, je kunt als gitarist in je eentje op zoek gaan naar een vet geluid, maar door slim te arrangeren kun je met elkaar ook voor die vette sound zorgen. Ik heb wel cd's waar één gitaar op zich erg kaal klinkt, maar als er een bas en een tweede gitaar bij komt alles ineens best vet klinkt.

Kortom, ieder heeft zijn stukje in het frequentiespectrum, blijf daar ook als je een gedefinieerd geluid wil houden.

Pepe
9 november 2016, 12:13
Tuurlijk maar ik zeg ook, in de praktijk. Het ene nummer speel ik met een Jaguar, het volgende met een Es 330 en die bassist van mij wisselt tussen een Precision en een semi acoustic bas. Om maar te zwijgen van de blazers, soms een enkele saxofoon, volgende nummer staan daar een sopraan en baritone naast windkracht 10 te doen. En dan loopt er nog een accordeonist rond die om het nummer zijn Martin omhangt.

Lacrymosa
9 november 2016, 12:28
Hoi Pepe,
In mijn ogen moet je je altijd afvragen waarom je op het podium staat. Is dat omdat je wil laten horen wat een mooie Tone je hebt. Of is dat omdat je het publiek naar liedjes wil laten luisteren.

Uiteindelijk ben je onderdeel van een band (een samenwerking) wanneer het sluiten van een compromis omtrent de mix niet bespreekbaar is, zou ik een andere band gaan zoeken..............(of de bassist er uit schoppen ;) ......grapje natuurlijk )

arjanb01
9 november 2016, 12:39
...of helemaal stoppen met bands en zolderkamer gitarist worden.
In bands spelen is altijd concessies doen. Ik moest bijvoorbeeld m'n amp zachter zetten omdat we met in ears spelen en om het rustiger op het podium te hebben. Aanpassen dus, niet leuk maar wel noodzakelijk.

Pepe
9 november 2016, 15:33
Je staat op een podium om vooral jezelf te vermaken en als dat leuk genoeg is komt de zaal wel vol.
Tis vrij simpel hoor, je hebt een gitaar en die prik je in je amp, niet teveel bas, niet te veel hoog en aftellen maar. Hoe vaker je met elkaar speelt hoe beter het gaat klinken. En de ene keer klinkt het beter dan de andere keer maar soit, je hebt niet alles in de hand.
Maar ik ben old school he, anticiperen op het moment. Vaste regeltjes zullen best werken voor iemand anders.

Kim Wilson
9 november 2016, 15:37
Ja, maar wat je nu zegt is toch dat rekening houden met de rest van de band? Niet teveel hoog, niet teveel bas, kijken hoe het op dat moment klinkt. Dat klinkt heel wat anders dan hoe je het eerder zei...

Pepe
9 november 2016, 16:02
Dat niet teveel bas en hoog heeft te maken met mijn eigen geluid he. Als je niet lekker klinkt speel je niet lekker.
Tuurlijk hou je rekening met elkaar maar dan heb ik het over dynamiek en luisteren naar de tel van de drummer. In een soundcheck regelt iemand voor het podium het totaalgeluid maar dat is toch altijd zo?

Het basgeluid van mijn bassist, da's niet mijn geluid, veel te laag en zompig. Maar dat is zijn keuze hoor, daar ga ik me niet tegenaan bemoeien. Die knaap heeft 10 jaar in de Pretty Things gespeeld met dat geluid, die kan echt wel voor zichzelf zorgen.

vulvasonic
9 november 2016, 16:04
Ik heb een kleine 25 jaar lang vrijwel altijd gespeeld met een bizar hoog volume. Nooit problemen, ook omdat iedereen het deed en 'we' meestal in de gelegenheid waren om niet op al te kleine podia te spelen.
Nu ligt dat allemaal alweer enkele jaren achter me en ik speel in een cover band. Tot nu toe alleen maar op podia van een paar vierkante centimetertjes, of met een kleine zanginstallatie die ze inzetten als PA. En dan ook nog twee zangeressen die zichzelf niet schijnen te kunnen horen als een ander alleen maar een scheet laat. Ik pas me maar aan. Met frisse tegenzin. Ik wil het liefst gewoon kanonhard spelen, maar dat gaat niet meer. Ik denk dat ik bij het volgende optreden maar in een ander zaaltje, of op een ander veld ga staan met mijn versterker op 10 en een monitor voor mijn neus om alle overige bandleden te kunnen horen. Nee, ik hou niet van dat in-ear gedoe.

Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar ik moest het even kwijt. :D

EBOUE
9 november 2016, 17:15
@Vulvasonic: hahaha, van dezelfde mening ben ik stiekem ook. Ik vind dat ik enorm veel concessies doe tav volume. Ik wil de buizen wel over de nek jagen bij leadsounds, maar dan heb ik er dus een Loadbox/powersoak op. Maar man, wat merkte ik afgelopen optreden dat het publiek het fantastisch vond dat er organisch geblaas van het podium kwam. Enkele keren opgenomen met in-ear.. wat klinkt dat gevoelloos.

@Pepe et al.: Bassist en ik rijden elkaar niet in de wielen, maar het is een zeer zinnige opmerking. Als ik de combo thuis bespeel, vind ik het laag fraai, fijne mids. In de band krijg ik juist klachten over wat veel mids en met name het hoog (met vorige uitleg in het achterhoofd over presence en midboost) en het laag lijkt wel. Sterker nog, als ik soundcheck, dan heb ik een mooi randje laag door de 10" combo en vervolgens zijn we in de band bezig en het is 'weg'. Een vriend van me en ervaren gitarist door het hele land, merkte op dat mijn laag live gewoon weg was. We spelen pop/funk en daar gaat het prima, maar als we richting AC/DC en Led Zepp sounds gaan dan is het hangen en wurgen. Ik speel ook graag met Police sounds/ invloeden.

Ik haal graag vervorming uit de amp, clean en rhythm/lead moet gewoon goed zitten. De Nova System produceert ene prima vervormde sound (want analoge distortion erin), maar liever heb ik een amp over de nek. In elke band is het zoeken naar je ruimte en wat wel en niet kan effecttechnisch bijvoorbeeld. Ik probeer een zo compleet mogelijk beeld na te streven en ruimte te laten. Mensen raken ook wel enthousiast van onze sound, ik denk dat het wel aardig goed zit.

Oh ja: Lacrymosa, ik ben de enige gitarist in de band. Soms is bas rijkelijk aan laagmidden, maar dan zeg ik er wel wat van. Voor de rest is dat het enige wat heel af en toe storend werkt.

Met dit verhaal (fuzz/wahfilters ervoor en delay/chorus/phase vnl in de fx-loop), heeft er iemand goede suggesties voor een flinke amp die ook op lager volume prima presteert? Ik zag de Vernet Plexi, zie een Mesa LoneStar voorbij komen.. man man.. wat een keuze als je eens goed gaat kijken. Ik dacht dat ik eruit was, maar dat is niet meer zo.. :crazyhappy:

telerocker
9 november 2016, 18:48
Je staat op een podium om vooral jezelf te vermaken en als dat leuk genoeg is komt de zaal wel vol.
Tis vrij simpel hoor, je hebt een gitaar en die prik je in je amp, niet teveel bas, niet te veel hoog en aftellen maar. Hoe vaker je met elkaar speelt hoe beter het gaat klinken. En de ene keer klinkt het beter dan de andere keer maar soit, je hebt niet alles in de hand.
Maar ik ben old school he, anticiperen op het moment. Vaste regeltjes zullen best werken voor iemand anders.

Precies. Elke zaal klinkt trouwens anders, dus het is finetunen. Maar ik wil zelf wel een beetje laag, zeker met single coils. De bassist zorgt maar dat hij daar onder door gaat. Niet persoonlijk, maar zijn laagfrequenties. ;-)

EBOUE
9 november 2016, 22:59
Als je dat niet al te dominant doet, kan dat ook prima.. :lp:

Ik kan met de controls van de G&L Legacy goed met de bas spelen. Vol open kan je'm op de goede amp /speaker combo lekker smerig maken, maar nu heb ik'm op de Mesa bass 8/10 en dan vol open nog te weinig. Behalve in de huiskamer.. :(

AnyKey
10 november 2016, 08:40
Lekkere sound in het filmpje!

Slimme en praktische oplossing. Is de plaat massief of alleen een frame voor de bekleding?

De plaat is massief. Experimenteer met een al dan niet beklede achterkant: geen bedekking (meer reflectie), dunne vloerbedekking of met schuim om de reflectie te verminderen. Experimenteer ook met de afstand box/plaat, ik kies voor ca 15 cm om de mic er tussen te kunnen plaatsen.

WillemdaGuide
10 november 2016, 10:04
Ik ken die Rocket reverb ook wel, tijdje één gehad maar nooit echt vriendjes mee geworden. Inmiddels deze dan ook verkocht en nu een Rocket.44, het grote broertje zeg maar. Hier zit dus een 12" speaker in en dit scheelt echt heel veel. Ik denk dat een 12" onderkastje bij die RR al heel veel doet, zeker icm een beamblocker!

Mitch
10 november 2016, 10:15
Ik ken de Subway en ik heb een paar jaar op de 22 gespeeld (eiken kast/geen eq) en het punt bij de oude stacked pre amp boogies is, ze zijn erg mid gevoiced om een smooth leadtone te krijgen. Met een grote kast wordt dat gecompenseerd maar bij deze kleine ampjes leveren ze teveel bas in (ga het maar eens A/B'n met een Princeton, je schrikt je doodl).
Een speaker gaat je niet redden maar ALS je een speaker swap gaat doen zou ik het zoeken in een speaker die dat neuzig mid compenseert (Jensen of Warehouse G10C bijvoorbeeld) en zeker niet voor een Celestion. Ik denk trouwens dat een 2x12 kast een hoop gaat verbeteren.
Het blijft plakwerk wegens de midvoicing maar misschien wordt het werkbaar.

De focus kan je redelijk goed opbreken met een beamblocker.

Wil ik een goed verhaal gaan houden, maait Pepe weer bijna al het gras voor mijn voeten weg :D
Wat ik eraan wil toevoegen: ik heb een tijd een .22+ topje gebruikt en om 'm iets cleaner te krijgen een 12AT7 (of was het zelfs een 12AY7? Twijfel) in V2, dat scheelde een stuk in de clean headroom en de klankvorming. Maakte 'm een stuk minder geconstipeerd. Maar dan nog moest ik tutten en trutten met de graphEQ om 'm lekker klinkend te krijgen. Dat was dan nog in combi met een open back cab, met Beam Blocker, met een H30 die lekker hoog en laag had.
Als je portable wilt en breed hoorbaar is een open back 1x12 met BB wel zo ongeveer het hoogst haalbare, even ongeacht amp/speakertype.

dml
10 november 2016, 10:31
Wellicht een experiment waard, je moet er maar eentje zien te vinden: een Mesa Thiele cab met EVM12L, sluit je daar je RR op aan maar ook gebruik je de speaker van de RR. Dat kan nog wel eens een hele aardige combi zijn.

Harry
10 november 2016, 14:00
Misschien heb ik het gemist, maar volgens mij heeft de topicstarter het hele beamblocker -gebeuren niet meegekregen. Zoek dus even op beamblocker, dat zou een simpele oplossing kunnen zijn, als verder alles afgevinkt is.

EBOUE
10 november 2016, 20:30
Jazeker, de beamblocker heb ik meegekregen. Voor het hoog wel een goede tip, maar ik ga er niet meer bas van krijgen. Ik weet overigens nog goed dat de meesten breed lachend speelden toen ik een 2.12" Greenback cab meenam. Hopelijk gaat dat deze maandag ook gebeuren. Ik ga een paneel ervoor verzinnen, vind dat een supertip (en eigenlijk zo simpel!).

Hadden de ervaringsdeskundigen ook met de Rocket dat het clean snel ging oversturen? Bij mij al bij gain op 2,5. Ik heb op zich aan power niet te weinig, dus zoek het niet in z'n grote broer. Die zijn er weinig overigens! Ik ga toch op termijn ff wat anders zoeken, het is zoveel getweak de hele tijd. Ik kan altijd mijn broertjes Vox lenen. :)

Mitch
10 november 2016, 22:22
Te weinig headroom heb ik net over gepost.

Maarreh.... Vox solves every problem :D

Pepe
10 november 2016, 22:52
De V1 AX7 wisselen met een AT7 of AU7 geeft je niet meer headroom maar verandert de radius van je gain bereik in het eerste kanaal en in dit stacked ontwerp ook gelijk je tweede kanaal.
Maar wellicht werkt het als mindset dat je dan tot 4 of 5 kan opendraaien voordat de compressie en rafeltjes erbij komen.

the sure thing
11 november 2016, 07:45
Misschien heb ik het gemist, maar volgens mij heeft de topicstarter het hele beamblocker -gebeuren niet meegekregen. Zoek dus even op beamblocker, dat zou een simpele oplossing kunnen zijn, als verder alles afgevinkt is.

Beamblocker! Beamblocker!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hugo
11 november 2016, 12:42
ook interessant, niet goedkoop helaas

https://www.youtube.com/watch?v=YtXhdVR84cI

Mitch
11 november 2016, 22:22
De V1 AX7 wisselen met een AT7 of AU7 geeft je niet meer headroom maar verandert de radius van je gain bereik in het eerste kanaal en in dit stacked ontwerp ook gelijk je tweede kanaal.
Maar wellicht werkt het als mindset dat je dan tot 4 of 5 kan opendraaien voordat de compressie en rafeltjes erbij komen.

In dit ontwerp was het grappig genoeg V2 en dit leidde vooral tot een bruikbaarder lead kanaal, maar maakte ook het andere kanaal wat minder volgepropt. Maar benoemde ik foutief als headroom, inderdaad. De .22+ heb ik het dan over. Dus waar ik headroom zei moet bruikbaarheid zijn en ik zet een joker in.

Erik de Perik
11 november 2016, 22:24
Nooit een Beamblocker gebruikt en nooit een Beamblocker gemist.

vulvasonic
11 november 2016, 22:59
In dit ontwerp was het grappig genoeg V2 en dit leidde vooral tot een bruikbaarder lead kanaal, maar maakte ook het andere kanaal wat minder volgepropt. Maar benoemde ik foutief als headroom, inderdaad. De .22+ heb ik het dan over. Dus waar ik headroom zei moet bruikbaarheid zijn en ik zet een joker in.
Denk aan de tijd!

EBOUE
12 november 2016, 08:25
Er wordt sportief gereageerd hier, goed te lezen. ;)
(in die stelling zou je namelijk aannemen dat hoe sneller vervorming optreedt, hoe minder headroom er is).

Buizenswitch heb ik wel gedaan in V1, V2 nog niet. Ik heb eigenlijk al besloten de amp te vervangen, mocht de 2.12" weinig soelaas bieden. Mooi excuus om marktplaats af te struinen.. (en wat klinken die Kool en Elfrings goed zeg, jemig).

the sure thing
12 november 2016, 20:41
Nooit een Beamblocker gebruikt en nooit een Beamblocker gemist.

Hat gaat hier niet om jou sukkel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

EBOUE
26 december 2016, 14:08
Zilla Cabs 2.12" Studio Pro met Creamback en V30 configuratie wordt morgen bezorgd. Yesssss!!!!! 12" power again. :start:

De 10" is idd echt te weinig. Leuk zulke excuses.

Eko
26 december 2016, 15:10
Beetje laat , maar toch... Het blijft toch echt een kwestie van overleg met de mede bandleden. Een keyboard neemt geluid in en een bassist met veel mid en met 10 inch speakers neemt ook ruimte in het spectrum in. Naar mate je meer drive gebruikt wordt het lastiger hoe erg dat ook is. Heb je een eigen geluidsman waar je dit soort vragen bij kan droppen? Die hebben meestal bruikbare tips. Afgezien van de mannen die thuis een radio hebben en dit er even ,,bij doen,, . Dat is wat anders.

EBOUE
27 december 2016, 12:55
Goed argument, bij de laatste gig kwam een professional luisteren. Die kwam er ook mee. Het geluid was bij de laatste repetities (met een cheap-ass 4.12") ook al stukken beter. Door het evenwichtigere geluid en minder midden hiervoor nodig was, werd het geluid in de band ook rustiger. Minder bijterig en aangenamer. Nou hoop ik dat ik een keer klaar ben straks met het worstelen met het oog, maar de tone-knop is your best friend..

Eko
28 december 2016, 23:25
Podiumvolume laag houden en de geluidsman het geheel laten bepalen. Doet wonderen. Natuurlijk wil iedereen zichzelf goed kunnen horen , maar dat is wat anders dan broekspijpen laten wapperen. Jezelf horen kan ook via de monitoring i.p.v. via eigen backline. Er zit namelijk ook verschil in tussen wat je zelf waarneemt en wat er in de zaal gebeurd. Dat hoort een geluidsman beter.

the sure thing
29 december 2016, 06:58
Podiumvolume laag houden en de geluidsman het geheel laten bepalen. Doet wonderen. Natuurlijk wil iedereen zichzelf goed kunnen horen , maar dat is wat anders dan broekspijpen laten wapperen. Jezelf horen kan ook via de monitoring i.p.v. via eigen backline. Er zit namelijk ook verschil in tussen wat je zelf waarneemt en wat er in de zaal gebeurd. Dat hoort een geluidsman beter.

Precies. Maar.... Dan moet er een goede geluidsman én een goede PA zijn.

Podiumvolume laag houden... Beste tip tot dusver. Zeg dat maar tegen de drummer 😀




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

EBOUE
29 december 2016, 20:02
Het hoeft ook niet niveau transistorradiootje te worden... ;)

Erik de Perik
29 december 2016, 20:51
Hat gaat hier niet om jou sukkel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lees nu pas hoe naar je tegen mij deed........... en wie is Hat? :crazyhappy:

Erik de Perik
29 december 2016, 20:57
Heb ooit eens een Fender versterker gehad met 2 x 10, maar daar had ik al vrij rap een 12 in gezet vanwege het gebrek aan laag. Dat gezegd hebbende..... afgelopen zomer op een Fender combo (DeVille of zo) gerepeteerd met 4 x 10 erin. De originele speakers (Eminence??) klonken slecht, maar eentje met andere speakers prima en het laag klonk goed door.

Eko
30 december 2016, 08:44
We hebben regelmatig dezelfde geluidsman en in het begin moest ik er aan wennen dat ik zelf het geluid minder vond, maar we heel veel complimenten kregen van publiek. Er zit een groot verschil tussen je eigen waarneming en dat van degene waar je voor speelt.
Wat ook niet veel gitaristen door hebben is dat een amp anders klinkt op hogere volumes dan op huiskamerniveau. Die instellingen heb je dus niet veel aan.
De geluidsman hoort ook het verschil in zaal , ondergrond ,hoog of laag plafond , veel of weinig publiek , harde wanden e.d. Doe jezelf een heel groot plezier en laat hem rustig het geluid inregelen en ga bv niet als een randfiguur kneiterhard je amp uitproberen terwijl hij een ander instrument in regelt.
Als je denkt aan grote amps voor gigs omdat je anders niet goed klinkt.......Jeff Beck doet regelmatig gigs in clubs met Pro Juniors of Blues Juniors. Ik hoor niemand klagen over zijn geluid.

D3nnis
30 december 2016, 09:04
We hebben regelmatig dezelfde geluidsman en in het begin moest ik er aan wennen dat ik zelf het geluid minder vond, maar we heel veel complimenten kregen van publiek. Er zit een groot verschil tussen je eigen waarneming en dat van degene waar je voor speelt.

Het ligt ook aan de geluidsman dat jij het geluid minder vind, denk ik.

In het amateur circuit waar ik tot gedoemd ben, zijn er niet veel goede geluidsmannen. Dan heb je vaak of het een of het ander. In dit circuit heb ik ook een hekel gekregen aan de shure sm57 microfoon, want ik klonk nooit zoals ik klonk, en vaak was dit bij "nep-profs" -van die figuren die lopen te pochen met wie ze allemaal samengewerkt hebben, maar waarbij het stil blijft als je vraagt waarom dat allemaal verleden tijd is- dan met goedbedoelende amateurs.
Maar er is er één hier in de omgeving....schitterend podiumgeluid, en zeer goed zaalgeluid....met diezelfde sm57. Toch knap. Jammer dat ie alleen nog musicals en toneel en zo wil doen en geen bandjes meer.

Erik de Perik
30 december 2016, 09:21
Veel 'geluidsmannen' zijn eigenlijk muzikant en welk instrument, dat kun je vaak horen aan hoe hard ze die zetten. Dan zijn er ook nog die de gitaar altijd te hard vinden staan. Bij m'n laatste vaste band kwam een keer een pro drummer bij de soundcheck luisteren en die zei "ik vind het raar om te zeggen, maar de gitaar moet echt een stuk harder." Hij moest er zelf om lachen :D
En dan heb je natuurlijk nog de echoterreur, bij ieder nummer een dikke echo erop zetten, zelfs bij instrumenten. Wat je ook nog wel eens meemaakt zijn lui die niet snappen dat microfoons slijten, als ze live gebruikt worden. En niet verder kijken dan de SM57/58 neus lang is, alsof er verder nooit meer iets is bijgekomen.

woldhek
30 december 2016, 09:57
Ik ben vroeger amateur geluidsman geweest. Als je geen extremen gebruikt blijft het een kwestie van smaak. Net als koken. Zoveel verschillende meningen. Ik was zelf liefhebber van een kick met veel hoog alla Metallica. Maar als de drummer het niets vindt pas ik me aan. Ik vond het zelfs een vorm van kunst en kreeg vrij veel ruimte van de band. Ik mis het eigenlijk wel....

Eko
30 december 2016, 11:01
D3nnis het ging mij om het verschil tussen het idee van jezelf hoe je moet klinken en hoe het in de zaal over komt.
Er zitten inderdaad wat aardig bedoelende mannen tussen , maar grotendeels veroorzaken we zelf een hoop problemen. Een amp op hoog volume op een podium is een drama als er stemmen bij moeten komen. Niet voor jezelf , want jij vind je gitaar geweldig! Alleen moet een geluidsman daar stemmen bij zien te krijgen en alle andere instrumenten.

Ik geef het je te doen , iedere keer opnieuw met mensen om moeten gaan die normaal alleen op de slaapkamer spelen en zichzelf ook zo goed willen horen in een mix van en band. En maar aardig blijven terwijl je nog bezig bent met de in regeling van die of gene en er iemand besluit om zijn eigen geluid weer drastisch aan te passen. Nog maar te zwijgen van de geintjes zoals jezelf halverwege een set ineens harder zetten omdat je niet goed ,,door komt,, . Herkenbaar.....?

D3nnis
30 december 2016, 11:24
Ik speel altijd met 1 of 2 4x12's, en toch krijg ik van geluidsmensen zelden het verzoek om mezelf zachter te zetten. Ik heb ze ook nooit richting publiek staan, maar vrijwel altijd dwars over het podium blazend, of schuin naar de achterzijde van het podium gericht.
Als ik mezelf dan niet goed hoor, vraag ik mezelf nog over de monitor.
En doen ze dat niet, tenzij het met een echte reden is, dan gaat de amp gewoon harder.
Je kunt het kutgeintjes noemen, maar als halverwege mijn monitormix "weg" is dat zijn ook kutgeintjes, net zo goed.
Dit zijn extremen gelukkig, en met het meerendeel van de geluidsmannen kun je gelukkig gewoon normaal communiceren (en zij hopelijk met mij) ;-)

EBOUE
11 januari 2017, 16:44
Ja, dat fenomeen is bekend. Ook bij mij. Toch beoordelen zij het hoe de zaal het als geheel hoort. En dan staat je 4.12" misschien toch wat te hard: om te compenseren staat de zaalsound naar beneden. Ik vind het ook soms een zeer ongemakkelijke dynamiek: je voelt de muziek meer, je gaat dynamischer spelen. Je wilt meer uit je set halen dan daarvoor en vervolgens hoor je dat je te hard staat, of dat de zaal je alleen maar vanaf een kant hoort. Dus het podium.. en dan heb je lang nagedacht over je settings en je wordt gewoon weggedraaid. Onlangs bij een theatercafe merkte ik echt het omgekeerde: band stond te zacht, er was geen beleving. Zowel op het podium niet als in de zaal. Set twee ging alles een tandje erbij en het was een gekkenhuis, twee uur lang stond er geen ziel stil. Heerlijk... de die-hards krijgen ook wel eens gelijk.

EdJ
13 januari 2017, 12:04
Weleens twee versterkers geprobeerd?Wellicht dat dat uitkomst kan bieden.

Oranjeaap
13 januari 2017, 14:11
Ik sta niet voor mijn eigen ego op het podium, ik sta er omdat ik graag muziek maak en overbreng. Daardoor vind ik het belangrijker hoe het in de zaal klinkt dan hoe ik mezelf hoor. Toch moet je jezelf minstens "eerlijk" in de mix horen, of ietsje harder. Anders voelt het alsof je staat te playbacken op een niet aangesloten gitaar, zeer hinderlijk. Probeer dan maar eens passie in je spel te leggen. Ergernis nummer twee: minuscule podia waar je pal op je versterker staat waardoor je behalve jezelf en de drummer niets meer hoort :D

arjanb01
13 januari 2017, 14:25
De oplossing: versterker op normaal volume, op 11 uur max., mic ervoor en geluid via je in ear je oren in. Iedereen happy: je collega's op het podium, jezelf, en de geluidsman 👍

pasqual
13 januari 2017, 16:31
De oplossing: versterker op normaal volume, op 11 uur max., mic ervoor en geluid via je in ear je oren in. Iedereen happy: je collega's op het podium, jezelf, en de geluidsman ��

Helaas regelmatig optredens waarbij de ombouwtijd (afbreken vorige band, opbouwen volgende band) tussen de 15 en 20 minuten is. Daar sta je dan met je in-ear.... Dat werkt alleen als je tijd hebt voor een goeie soundcheck én met een geluidsman die goed bekend is met dit systeem. Wij hebben geen in-ear, dus zijn we afhankelijk van een goeie monitor mix. Ook dit gaat zelden goed en het interreseert mij ook in deze situaties niet meer zoveel. Ik zorg zelf wel dat ik mezelf en de rest goed kan horen. Ik krijg zelden te horen dat het zachter moet.

JV73
14 januari 2017, 18:31
In mijn optiek is niet hard spelen de oplossing. Te veel hi gain gitaargeluid verzuip je in. Zoek een cleaner geluid. Heb respect voor elkaar. Je speelt samen en niet alleen. Ik heb veel bands gezien die niet "samenspelen" . Ik speel nu in een semi akoestisch combootje om die reden. Percussie,contrabas akoestische gitaar. Je merkt gelijk dat het ons niet gaat om die gitaarsolo. Maar om samen een mooie sound neer te zetten. Als je dit kan dan kan je dat ook als stevige rockband.
Je hebt geen invloed op je zaalgeluid, maar als je op het podium je amps weet te temperen ga je je vanzelf iedereen ook horen. Of gewoon via DI's ( en ampmodelling ) en een goede monitormix vragen. Is ook een stuk rustiger op podium.

telerocker
15 januari 2017, 00:58
Ik vind in-ear niet echt fijn en met mij een hoop gitaristen. Je voelt de amp minder en je gaat anders, zelfs iets voorzichtiger spelen. Leendert Haaksma klaagt er ook over (zie de video over zijn rig rundown). Hulde voor de mensen die er wel mee uit de voeten kunnen.

Erik de Perik
15 januari 2017, 01:41
In mijn optiek is niet hard spelen de oplossing. Te veel hi gain gitaargeluid verzuip je in. Zoek een cleaner geluid. Heb respect voor elkaar. Je speelt samen en niet alleen. Ik heb veel bands gezien die niet "samenspelen" . Ik speel nu in een semi akoestisch combootje om die reden. Percussie,contrabas akoestische gitaar. Je merkt gelijk dat het ons niet gaat om die gitaarsolo. Maar om samen een mooie sound neer te zetten. Als je dit kan dan kan je dat ook als stevige rockband.
Je hebt geen invloed op je zaalgeluid, maar als je op het podium je amps weet te temperen ga je je vanzelf iedereen ook horen. Of gewoon via DI's ( en ampmodelling ) en een goede monitormix vragen. Is ook een stuk rustiger op podium.

Clean gaat je versterker harder dan high-gain. Ik heb jarenlang gezeik gehad vanwege mijn harde spel, omdat ik op 2 x 100 watt plexi speelde. Sinds ik vaak veel harder op een klein combootje speel, krijg ik geen commentaar....... ;)

arjanb01
15 januari 2017, 08:49
M'n oude gitaarleraar zette in z'n band z'n oude opgevoerde plexis gewoon in de gang buiten de zaal, dat waren Marshalls die opgevoerd waren naar 150 watt en daar had hij er 2 van op vol volume open. Podium had geen last vd herrie, dus dat kan ook een oplossing zijn 😂
De keuken en de serveersters waren minder blij denk ik maar hij had wel een topgeluid.

D3nnis
15 januari 2017, 09:12
Ik sta niet voor mijn eigen ego op het podium, ik sta er omdat ik graag muziek maak en overbreng.

Dan ben je een van de weinigen, want volgens mij staat iedereen voor zijn eigen ego op het podium, al is het maar een heel klein beetje.

JV73
15 januari 2017, 10:16
Clean gaat je versterker harder dan high-gain. Ik heb jarenlang gezeik gehad vanwege mijn harde spel, omdat ik op 2 x 100 watt plexi speelde. Sinds ik vaak veel harder op een klein combootje speel, krijg ik geen commentaar....... ;)

Dat bedoelde ik min of meer ook. Door een cleaner geluid is je geluid beter hoorbaar en dus beter te doseren dan een vaak zo'n modderig hi gain geluid. En idd een klein combootje met een mic er voor is vaak voldoende!

ateng
15 januari 2017, 13:43
M'n oude gitaarleraar zette in z'n band z'n oude opgevoerde plexis gewoon in de gang buiten de zaal, dat waren Marshalls die opgevoerd waren naar 150 watt en daar had hij er 2 van op vol volume open. Podium had geen last vd herrie, dus dat kan ook een oplossing zijn 😂
De keuken en de serveersters waren minder blij denk ik maar hij had wel een topgeluid.

Hahaha das typisch Marcel!

Eerlijk gezegd heb ik dat ook heel lang gedaan, niet zozeer in de gang maar wel van podium af. Mijn versterker lekker opendraaien, in ear goed mixen en je hoort mij niet klagen.

ateng
15 januari 2017, 13:45
Dan ben je een van de weinigen, want volgens mij staat iedereen voor zijn eigen ego op het podium, al is het maar een heel klein beetje.

Nope, hoe lekkerder het op podium is hoe lekkerder iedereen gaat spelen. Geen zin in gezeik dus beter je shit voor elkaar hebben en gaan knallen met elkaar.

D3nnis
15 januari 2017, 13:59
Dus je wilt zeggen dat je dat helemaal niet voor jezelf doet, ook niet een klein beetje?
Daar geloof ik niks van; als het puur om het creëren gaat, dan ga je in een (home)studio zitten toch?

arjanb01
15 januari 2017, 14:15
Ik heb geleerd m'n amp juist niet te hard te zetten. Je moet samen iets creëeren en als je als een idioot je amp opentrekt heb je jezelf en de band er alleen maar mee want een opdrachtgever boekt je dan niet meer.

dml
15 januari 2017, 15:08
.......... want een opdrachtgever boekt je dan niet meer.

Als de opdrachtgever een hele dikke omzet, boven verwachting, draait dan zal het hem echt een hele dikke Hema rookworst wezen of jij je amp keihard hebt staan of niet.

D3nnis
15 januari 2017, 15:55
Bij ons zet iedereen het altijd op een zuipen, of ik nu hard sta of niet ;-)

Ik sta trouwens meestal niet bepaald zacht, maar zolang je met een drummer speelt die de bottleneck is, maakt het niks uit.

arjanb01
15 januari 2017, 16:10
Als de opdrachtgever een hele dikke omzet, boven verwachting, draait dan zal het hem echt een hele dikke Hema rookworst wezen of jij je amp keihard hebt staan of niet.

Helaas werkt dat niet zo.
Als jij op grotere feesttenten of bruiloften staat waar meer dan 2000 euro mee gemoeid is, verlies je wel je opdracht voor het volgende jaar.
Luister maar eens naar de professionele coverbands, houden allemaal rekening met het volume.
Speel je in een kroeg voor een paar honderd euro dan zal het de eigenaar weinig boeien.

dml
15 januari 2017, 17:10
Helaas werkt dat niet zo.
Als jij op grotere feesttenten of bruiloften staat waar meer dan 2000 euro mee gemoeid is, verlies je wel je opdracht voor het volgende jaar.
Luister maar eens naar de professionele coverbands, houden allemaal rekening met het volume.
Speel je in een kroeg voor een paar honderd euro dan zal het de eigenaar weinig boeien.

Wake up call!!
Even twee zaken uit elkaar houden: een bruiloft heeft niets met omzet te maken, een grote feesttent (dorpsfeest, kermis, noem maar op) heeft alles met omzet te maken. Dat je je op een bruiloft qua volume inhoudt, liever te zacht dan te hard, ben ik helemaal voor en mee eens.
Maar bij een feesttent gaat het in eerste instantie om het feest, in tweede instantie om de omzet. De band, welke kwaliteit dan ook, is van veel minder belang dan jij denkt. Speel jij op jouw volume maar krijg jij het feest niet aan de gang, wat tot gevolg is dat de tap niet constant open staat, weet ik wel zeker dat je het volgende jaar niet wordt geboekt. Speel ik daarentegen met bloedende oren, staat de tent binnen de kortste keren op de kop, en moet men Grolsch bellen om met spoed nog eens 15.000 liter te komen leveren, ben ik toch bang dat ik volgend jaar mag terug komen en niet jij.

Gelukkig ligt het allemaal wat genuanceerder maar je moet echt niet denken dat alleen het volume alles bepalend is.

arjanb01
15 januari 2017, 17:27
Volume is zeker niet alles bepalend.
Ook op zacht volume spelen wij een zaal plat. Bewegen, interactie met mekaar en vooral de zaal.
Ik loop de zaal in terwijl ik speel en doe gek, niks hoge volumes. Dat regelt de geluidsman.
Ik wed dat ik dan mag terugkomen en jij niet😉

dml
15 januari 2017, 17:30
Volume is zeker niet alles bepalend.
Ook op zacht volume spelen wij een zaal plat. Bewegen, interactie met mekaar en vooral de zaal.
Ik loop de zaal in terwijl ik speel en doe gek, niks hoge volumes. Dat regelt de geluidsman.
Ik wed dat ik dan mag terugkomen en jij niet��

Hahaha, je hebt werkelijk waar geen idee!!

arjanb01
15 januari 2017, 17:45
Oke, ik heb geen idee.
Je schrijft in je laatste zonnen dat volume niet alles bepalend is, ben ik het helemaal mee eens.
Dus jij hebt ook interactie met de zaal, weliswaar op hoge volumes zodat er 15000 liter bier vloeit, prima toch?
Ik op laag volume en jij op hoog volume. Doen we het allebei goed bij het publiek.
Enige verschil is dat ik op m'n 50ste niet doof ben en jij wel 😂
Peace... Rotterdammers zijn grappig 😆

ateng
15 januari 2017, 18:43
Helemaal met Dennis (DML) eens.
In feesttenten en op festivals gaat het echt om de omzet en als je op zacht volume ook de zaal plat kan krijgen prima maar dat was niet waar t om ging. Je zei dat als ik als een idioot hard speelt de band niet meer geboekt zou worden... nog noooooit mee gemaakt en je moest s weten hoe hard ik mijn versterker heb staan ;)
Ik hou natuurlijk rekening met iedereen dus ik plaats mn speaker zo dat bijna niemand er last van heeft. En wat bruiloft betreft dan speel ik ook zachter dan hoe ik normaal speel maar gelukkig speel ik weinig bruiloften.

ateng
15 januari 2017, 18:48
Dus je wilt zeggen dat je dat helemaal niet voor jezelf doet, ook niet een klein beetje?
Daar geloof ik niks van; als het puur om het creëren gaat, dan ga je in een (home)studio zitten toch?

Hahaha dan geloof je het niet. Ik speel altijd in dienst van de band met wie ik ook speel. En vooral in een coverband met een toetsenist en sequence dan vind ik het juist geweldig om de gaten in te vullen met sounds. Denk je dat creëren met ego te maken heeft? Ik krijg meer een kick van vette muzikanten om me heen en geloof me dat geeft me meer voldoening. Je hebt mensen die kicken om hun zelf en ik ken ze maar gaat naar mijn mening ten koste van de (cover)band... tenzij je de gitarist van de band D3nnis & the bluesbreaker bent.

dml
15 januari 2017, 18:55
Hahaha dan geloof je het niet. Denk je dat creëren met ego te maken heeft? Ik krijg meer een kick van vette muzikanten om me heen en geloof me dat geeft me meer voldoening. Je hebt mensen die kicken om hun zelf en ik ken ze maar gaat naar mijn mening ten koste van de (cover)band... tenzij je de gitarist van de band D3nnis & the bluesbreaker zit.

Same here. Met de band een vette show neerzetten en de tent op z'n kop zetten, daar gaat het mij om. Het liefst uiteraard met een voor mij dikke sound ;)

ateng
15 januari 2017, 19:50
Juist, zo lang mijn sound voor elkaar is en mijn in ear mix ook dan geniet ik zeker weten op podium!

D3nnis
15 januari 2017, 20:02
Hahaha dan geloof je het niet. Ik speel altijd in dienst van de band met wie ik ook speel. En vooral in een coverband met een toetsenist en sequence dan vind ik het juist geweldig om de gaten in te vullen met sounds. Denk je dat creëren met ego te maken heeft?

Even terug naar de quote waar ik in eerste instantie op reageerde:

Ik sta niet voor mijn eigen ego op het podium, ik sta er omdat ik graag muziek maak en overbreng.

Als jij bv met 4 stacks speelt doe je dat voor jezelf, toch?
Als je met een 2x12 combo speelt doe je dat voor jezelf, toch?
Speel je met een axe fx, doe je dat voor jezelf, toch?

98% van het publiek interesseert het geen kont, dus kun je alles vervangen voor een behringer v-amp, de rest is ballast. Dat is wat anders dan wel of geen rekening met elkaar houden, overigens.

EdJ
15 januari 2017, 20:14
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de TS van zijn probleempje af is...

Erik de Perik
15 januari 2017, 20:16
Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is maar toen ik in Deutschland in feesttenten speelde was daar best wel wat gaande. De schutterij verpachtte de horeca incl. muziek. Dus er kwam een ondernemer, die voor eigen rekening een tent neerzette en een band inhuurde. Bijv. in Kaiserswerth (Düsseldorf) werden wij ingehuurd. De Vorstand (directie van de schutterij) had liever een Kapelle (harmonie). Uiteindelijk een hoop getouwtrek, omdat wij veel meer publiek (=omzet voor de ondernemer) trokken dan een fanfare, maar de schutterij daar anders over dacht. Overigens zeer goed betaald, maar lange speeldagen daar...!!

Dit lukte overigens allemaal zonder beamblockers, IEM en modeling. Wel met zo'n digitaal buizencombo van Dynacord :)

http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/pict/401236206216_1.jpg

ateng
15 januari 2017, 20:20
Even terug naar de quote waar ik in eerste instantie op reageerde:


Als jij bv met 4 stacks speelt doe je dat voor jezelf, toch?
Als je met een 2x12 combo speelt doe je dat voor jezelf, toch?
Speel je met een axe fx, doe je dat voor jezelf, toch?

98% van het publiek interesseert het geen kont, dus kun je alles vervangen voor een behringer v-amp, de rest is ballast. Dat is wat anders dan wel of geen rekening met elkaar houden, overigens.

Je gear is een keuze die je maakt om mee te werken en niet om je ego op te boosten. Wat het publiek vind interesseert mij ook geen kont want ik moet ermee werken ego of niet. Dus alles kunnen vervangen voor een behringer v-amp slaat totaal nergens op.

D3nnis
15 januari 2017, 20:42
Je gear is een keuze die je maakt om mee te werken en niet om je ego op te boosten. Wat het publiek vind interesseert mij ook geen kont want ik moet ermee werken ego of niet.

Precies! Dat zeg ik!

JV73
15 januari 2017, 21:14
Even terug naar de quote waar ik in eerste instantie op reageerde:


Als jij bv met 4 stacks speelt doe je dat voor jezelf, toch?
Als je met een 2x12 combo speelt doe je dat voor jezelf, toch?
Speel je met een axe fx, doe je dat voor jezelf, toch?

98% van het publiek interesseert het geen kont, dus kun je alles vervangen voor een behringer v-amp, de rest is ballast. Dat is wat anders dan wel of geen rekening met elkaar houden, overigens.

Precies veel publiek zal t aan zijn reet roesten of je 4x12 of 6x10 speelt of een pedalboard hebt ter waarde van €3000, een Fender usa strat uit 54 met serienr 1 hebt. Als je geluid in orde is en je als band speelt en plezier uitstraalt, bereik je meer dan alleen maar hard spelen. Voor mij geldt: less is more.

Ik heb met mijn semi akoestische band meer bereikt dan met mijn onverstaanbare harde rockband

arjanb01
16 januari 2017, 06:19
Precies dat. En een goed artiesten buro met de juiste connecties en gunning van collega buros is ook zeer belangrijk. Belangrijker dan hard spelen. Je testosteron temperen is voor sommigen moeilijk.😉

dml
16 januari 2017, 07:18
Precies dat. En een goed artiesten buro met de juiste connecties en gunning van collega buros is ook zeer belangrijk.

Vertel! Wat heeft het jou/ jullie zoal gebracht?

ateng
16 januari 2017, 09:44
Precies veel publiek zal t aan zijn reet roesten of je 4x12 of 6x10 speelt of een pedalboard hebt ter waarde van €3000, een Fender usa strat uit 54 met serienr 1 hebt. Als je geluid in orde is en je als band speelt en plezier uitstraalt, bereik je meer dan alleen maar hard spelen. Voor mij geldt: less is more.

Ik heb met mijn semi akoestische band meer bereikt dan met mijn onverstaanbare harde rockband

Had ik het over dat wij als band hard spelen? Dat ik hard speel is mijn ding en ik vind het geweldig dat ik mijn versterker lekker op zn flikker kan geven en blijkbaar is dat niet mogelijk bij velen hier. Als jou geluid in orde is op slaapkamer volume dan is dat jou ding toch en als je tevreden bent met "less is more" hey fijn voor je. Ik kick op mijn 14HE rack met 2 Marshall kasten dus plezier zal er zeker zijn.
Het zal mij wel aan mn reet roesten met wat ik speel want je zegt het zelf "als je geluid maar in orde is" en dat zal niet gaan met een Behringer V-amp ;)

ateng
16 januari 2017, 09:45
Vertel! Wat heeft het jou/ jullie zoal gebracht?

Bij ons niets :)
Er is geen "goed" artiesten buro want het gaat uiteindelijk om de $ en wie ze op pad kunnen sturen is ten 1e aan de organisator/feestcommisie want die boeken jullie. En als een band veel omzet brengt dan wordt je gegarandeerd weer geboekt dus niks gunnen of een goed buro. En tegenwoordig gaat het ook om het visuele aspecten dus als je als band zijnde niks te bieden hebt dan alleen maar muziek maken dan heb je een leeg agenda... hoe goed je band ook klinkt.

ateng
16 januari 2017, 09:53
Precies! Dat zeg ik!

Wat je zei en daar ging het om is dat je mij niet geloofde om het feit dat ik niet voor me eigen ego speel.

ateng
16 januari 2017, 10:00
Je testosteron temperen is voor sommigen moeilijk.��

Hahaha testosteron?! Wat een kneusje ben je toch ook. Ik kan gas geven omdat het mogelijk is en niet omdat ik me niet in kan houden ofzo. Toen ik theatertour speelde deed ik alles met mijn Vox Tonelab SE rechtstreeks in de tafel en je hoorde mij niet klagen... altijd in dienst van ;)

D3nnis
16 januari 2017, 10:58
Wat je zei en daar ging het om is dat je mij niet geloofde om het feit dat ik niet voor me eigen ego speel.

Leg het maar uit hoe je wilt.


Had ik het over dat wij als band hard spelen? Dat ik hard speel is mijn ding en ik vind het geweldig dat ik mijn versterker lekker op zn flikker kan geven en blijkbaar is dat niet mogelijk bij velen hier. Als jou geluid in orde is op slaapkamer volume dan is dat jou ding toch en als je tevreden bent met "less is more" hey fijn voor je. Ik kick op mijn 14HE rack met 2 Marshall kasten dus plezier zal er zeker zijn.
Het zal mij wel aan mn reet roesten met wat ik speel want je zegt het zelf "als je geluid maar in orde is"

Zie je hoe vaak er "ik" staat?

Maakt me niet uit hoor, ik ben niet anders, maar met die spullen dat doe je toch vooral voor jezelf of niet dan?

ateng
16 januari 2017, 11:46
Leg het maar uit hoe je wilt.



Zie je hoe vaak er "ik" staat?

Maakt me niet uit hoor, ik ben niet anders, maar met die spullen dat doe je toch vooral voor jezelf of niet dan?

Zucht... nogmaals, mijn gear is niet voor mijn ego want dat is wat jij beweert toch? Dat ik met zo'n gear speel is omdat ik zo'n all round sound wil hebben (en ik hou nou eenmaal van '80 sound) en als ik dat uit een simpele 1 kanaal versterker had kunnen halen dan deed ik dat. En all round omdat ik een muzikant ben van "in dienst spelen van" en juist niet voor je eigen ego spelen zoals jij dat beweert. Dus nee niet iedereen speelt voor zn eigen ego.

dml
16 januari 2017, 12:08
Als je puur en alleen naar het woord "ego" en de betekenis ervan kijkt, ja, dan speelt inderdaad iedereen alleen maar voor zichzelf :)
De eerste religieuze gitarist die zegt dat hij zijn Bogner XTC 101b voor "de Heer" heeft gekocht, moet ik nog tegenkomen.

D3nnis
16 januari 2017, 12:08
Zucht... nogmaals, mijn gear is niet voor mijn ego want dat is wat jij beweert toch?

Zucht nog maar een keer goed, want je zegt nu weer dat je het voor jezelf doet, niet dan?
Maar ik hou er over op, heeft geen zin, voegt niks toe.


Als je puur en alleen naar het woord "ego" en de betekenis ervan kijkt, ja, dan speelt inderdaad iedereen alleen maar voor zichzelf :)
De eerste religieuze gitarist die zegt dat hij zijn Bogner XTC 101b voor "de Heer" heeft gekocht, moet ik nog tegenkomen.

Dat bedoel ik, in 99% van de gevallen speel je met de zooi die je zelf wilt, niet omdat de geluidsman dat nou graag ziet, er meisjes van gaan soppen, of de zanger van je band dat graag wil.

Stoffel43
16 januari 2017, 12:12
Ego en plezier worden hier volgens mij door elkaar gehaald.
Je moet er in de eerste plaats zelf plezier in hebben om dat dan ook uit te stralen naar het publiek.
Als je er zelf geen plezier uit haalt omdat je continu dat probleem hebt dat je jezelf niet voldoende hoort straalt zich dat ook af op het publiek. Als je je stoort aan het geluid dat je bij hebt merkt het publiek dat ook.
Kortom, gebruik gear waar je in de eerst plaats zelf plezier aan beleeft, probeer hierbij je bandcollegae ook het hunne te gunnen en zorg ervoor dat de PA man nog iets kan inregelen.
Ego is nergens goed voor...

dml
16 januari 2017, 12:29
Dat bedoel ik, in 99% van de gevallen speel je met de zooi die je zelf wilt, niet omdat de geluidsman dat nou graag ziet, er meisjes van gaan soppen, of de zanger van je band dat graag wil.

Als ik voor de keuze sta óf met bloedende oren spelen óf met soppende meisjes spelen, dan wist ik het wel.

ateng
16 januari 2017, 13:30
Ego en plezier worden hier volgens mij door elkaar gehaald.
Je moet er in de eerste plaats zelf plezier in hebben om dat dan ook uit te stralen naar het publiek.
Als je er zelf geen plezier uit haalt omdat je continu dat probleem hebt dat je jezelf niet voldoende hoort straalt zich dat ook af op het publiek. Als je je stoort aan het geluid dat je bij hebt merkt het publiek dat ook.
Kortom, gebruik gear waar je in de eerst plaats zelf plezier aan beleeft, probeer hierbij je bandcollegae ook het hunne te gunnen en zorg ervoor dat de PA man nog iets kan inregelen.
Ego is nergens goed voor...

Hé hé iemand die t snapt! Je doet het inderdaad omdat je er zelf van kick, je energie straal je uit naar je bandleden en het publiek beleefd dat ook en resulteert tot een geweldige avond. Ik speel dus niet hard voor mn ego, heb zo'n gear niet voor mn ego ... geen enkele ego aan te pas.

D3nnis
16 januari 2017, 13:38
Als ik voor de keuze sta óf met bloedende oren spelen óf met soppende meisjes spelen, dan wist ik het wel.

Het kan ook én zijn :-)

Kim Wilson
16 januari 2017, 13:39
Bloedende meisjes? Nee, dank je.

dml
16 januari 2017, 18:38
Bloedende meisjes? Nee, dank je.

Dan weet je in ieder geval zeker dat het HARD ging.

Erik de Perik
16 januari 2017, 20:45
Hé hé iemand die t snapt! Je doet het inderdaad omdat je er zelf van kick, je energie straal je uit naar je bandleden en het publiek beleefd dat ook en resulteert tot een geweldige avond. Ik speel dus niet hard voor mn ego, heb zo'n gear niet voor mn ego ... geen enkele ego aan te pas.

Ik kan je dan als publiek hier melden, dat ik niet bepaald genoten heb van je voorstelling.

ateng
16 januari 2017, 21:19
Ik kan je dan als publiek hier melden, dat ik niet bepaald genoten heb van je voorstelling.

Dat kan Erik ;) Zolang de organisatie tevreden is hebben wij ons werk goed gedaan.

dml
16 januari 2017, 22:02
Onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken, in het bijzonder muzikanten die ook in het publiek staan.
En inderdaad, als de organisatie tevreden is, is het toch goed?

arjanb01
16 januari 2017, 23:13
Dat kan Erik ;) Zolang de organisatie tevreden is hebben wij ons werk goed gedaan.

Respect. Wat is je volgende project? Anouk? Ilse? Borsato?
Geef je ook les? Ik wil gitaarles van je want ik ben niet zo goed als jij🙈

Misery Signals
16 januari 2017, 23:44
Ik kocht altijd wat ik wilde, voor mezelf en de gitaar sound die ik in gedachten had. Hield niet echt rekening met wat iemand anders mij aanraadde. Mijn geld mijn smaak. Zelfde gold ook voor de andere bandleden. Al kwam de rest in praktijk vaak bij mij raad vragen. Bandgeluid niet goed? Wat aan knopjes draaien klaar.

Bands waarin ik speelde: Drum, basstack, steevast twee 100 watt lampen halfstacks.

Taak van de PA: Ons afregelen. In zalen of op festivals. Gaf soms ruzie, hoorde erbij. Charmant toch? Ik ga geen 10000 Euro spenderen met een dikke kale vent achter een mixdesk in gedachten. Gewoon dat oorverdovende geluid uit ons repetitiehok meenemen naar elke zaal of wei haha!

MS

ateng
17 januari 2017, 01:18
Respect. Wat is je volgende project? Anouk? Ilse? Borsato?
Geef je ook les? Ik wil gitaarles van je want ik ben niet zo goed als jij��
Volgende project is heel veel spelen met Black Tie Monkey Squad en dat gaat goed komen ��

arjanb01
17 januari 2017, 07:35
Ik kan je dan als publiek hier melden, dat ik niet bepaald genoten heb van je voorstelling.

Waar heb je hun gezien dan, Erik?
Promo filmpje van black tie monkey squad gezien en dat klinkt toch heel hip en gelikt? Beetje Beethoven-achtig. Die doen in feite hetzelfde, niet vernieuwend dus maar wel voor een feestje vermakelijk. Lekker wijf ervoor als zangeres en hippe gast als zanger ernaast plus dikke beats en je hebt gegarandeerd veel gigs.
Ik zou op die manier niet willen spelen, niet m'n smaak maar het concept wat ze doen is prima, wordt weliswaar al 20 jaar door andere bands gedaan maar werkt nog steeds.

Kim Wilson
17 januari 2017, 08:12
...

Taak van de PA: Ons afregelen. In zalen of op festivals. Gaf soms ruzie, hoorde erbij. Charmant toch? Ik ga geen 10000 Euro spenderen met een dikke kale vent achter een mixdesk in gedachten. Gewoon dat oorverdovende geluid uit ons repetitiehok meenemen naar elke zaal of wei haha!

MS
Ik vind dit wel een verkeerd uitgangspunt. Je doet het namelijk niet voor die dikke kale vent achter de knoppen, maar voor het geluid richting je publiek. Daarvoor is die dikke kale vent ook bezig, om jouw band zo goed mogelijk de zaal in te krijgen. Hij doet het voor jullie, niet voor zichzelf, toch? Als band heb je de man van de PA nodig, lijkt me dat je een beetje respect voor elkaar hebt en probeert er samen een mooi geluid van te maken. Zonder goed geluid is alle investering in je apparatuur en repertoire toch zinloos?

EBOUE
17 januari 2017, 09:18
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de TS van zijn probleempje af is...

Even enkele pagina's doorlezen, begint een leuk topic te worden! Wat een reacties allemaal, cool.

Antwoord op EdJ: Ja. De nieuwe speaker geeft zoveel betere balans in het geluid, boven verwachting! Discussieer vooral zo door allen. Ik zal binnenkort een wat uitgebreidere duit in het zakje doen.

ateng
17 januari 2017, 09:32
Ik vind dit wel een verkeerd uitgangspunt. Je doet het namelijk niet voor die dikke kale vent achter de knoppen, maar voor het geluid richting je publiek. Daarvoor is die dikke kale vent ook bezig, om jouw band zo goed mogelijk de zaal in te krijgen. Hij doet het voor jullie, niet voor zichzelf, toch? Als band heb je de man van de PA nodig, lijkt me dat je een beetje respect voor elkaar hebt en probeert er samen een mooi geluid van te maken. Zonder goed geluid is alle investering in je apparatuur en repertoire toch zinloos?

Zo is dat! Ons geluidsman zien wij als een bandlid en bepaald hoe wij uiteindelijk klinken dus een heel belangrijk factor. Respect voor elkaar, rekening houden, geen EGO en resulteert tot iets moois.

ateng
17 januari 2017, 09:43
Waar heb je hun gezien dan, Erik?
Promo filmpje van black tie monkey squad gezien en dat klinkt toch heel hip en gelikt? Beetje Beethoven-achtig. Die doen in feite hetzelfde, niet vernieuwend dus maar wel voor een feestje vermakelijk. Lekker wijf ervoor als zangeres en hippe gast als zanger ernaast plus dikke beats en je hebt gegarandeerd veel gigs.
Ik zou op die manier niet willen spelen, niet m'n smaak maar het concept wat ze doen is prima, wordt weliswaar al 20 jaar door andere bands gedaan maar werkt nog steeds.


Hmmm al 20 jaar gedaan... weet niet waar jij toen was in de covercircuit maar toen ging het om muziek maken, Beethoven was geen band maar was toen een act en er waren toen weinig bands die met een LED draaide en Moderne shit speelde. Pas de laatste 5 jaar "probeert" iedereen mee te draaien in die vijver zoals JetSet, Mmoozz en noem maar op... respect naar hun hoor want t zijn toffe gasten maar verschil moet er zijn ;)

Misery Signals
17 januari 2017, 09:50
Ik heb veel respect voor een geluidsman he, daar niet van! Wij hadden ook geen vaste geluidsman. Zo pro waren we niet, al zit ik toch aan +300 shows denk ik. Respect voor de geluidsmensen die ons toch zo goed als elke keer netjes de zaal instuurden. En euh ff andersom... Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat geluidsmensen op optredens geen respect toonden voor bands hoor. Denigrerend doen, uitlachen,...

Gewoon, als jonge kerel denk je daar gewoon niet zo erg aan, iedereen in ons circuit speelden gewoon met lampen stacks. Je maakt heavy muziek, je wordt geboekt en je speelt live. Klaar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand naar ons toe kwam en zei dat het niet te pruimen was. Mss dat ik in dat andere geval wel was beginnen nadenken..? Nu moet ik zeggen, ik heb nog nooit in een kleine kroeg gespeeld.

MS

Erik de Perik
17 januari 2017, 12:49
Waar heb je hun gezien dan, Erik?
Promo filmpje van black tie monkey squad gezien en dat klinkt toch heel hip en gelikt? Beetje Beethoven-achtig. Die doen in feite hetzelfde, niet vernieuwend dus maar wel voor een feestje vermakelijk. Lekker wijf ervoor als zangeres en hippe gast als zanger ernaast plus dikke beats en je hebt gegarandeerd veel gigs.
Ik zou op die manier niet willen spelen, niet m'n smaak maar het concept wat ze doen is prima, wordt weliswaar al 20 jaar door andere bands gedaan maar werkt nog steeds.

Ik heb het over zijn performance hier, in dit topic, waar een wat arrogante afzeik vibe vanaf kwam. Vind ik niks aan.

dml
17 januari 2017, 13:16
Hmmm al 20 jaar gedaan... weet niet waar jij toen was in de covercircuit maar toen ging het om muziek maken, Beethoven was geen band maar was toen een act en er waren toen weinig bands die met een LED draaide en Moderne shit speelde. Pas de laatste 5 jaar "probeert" iedereen mee te draaien in die vijver zoals JetSet, Mmoozz en noem maar op... respect naar hun hoor want t zijn toffe gasten maar verschil moet er zijn ;)

20 jaar geleden........ De tijd dat "grote" bands in het covercircuit veelvuldig de MD lieten meedraaien en licht en geluid nog niet met een laptop synchroon met de muziek werden aangestuurd :) En natuurlijk bands zoals Fasten your Seatbelts, Trip to Trip, Sesam, Boulevard, One size fits all, enz. Dat waren nog eens tijden......

@Arjanb01: noem mij eens een écht vernieuwende coverband.

Kim Wilson
17 januari 2017, 13:33
Per definitie kan een coverband eigenlijk niet vernieuwend zijn. :)

arjanb01
17 januari 2017, 17:19
Hmmm al 20 jaar gedaan... weet niet waar jij toen was in de covercircuit maar toen ging het om muziek maken, Beethoven was geen band maar was toen een act en er waren toen weinig bands die met een LED draaide en Moderne shit speelde. Pas de laatste 5 jaar "probeert" iedereen mee te draaien in die vijver zoals JetSet, Mmoozz en noem maar op... respect naar hun hoor want t zijn toffe gasten maar verschil moet er zijn ;)

Aha, en welk verschil makeb jullie met bands als Jetset, Mmoozz en papa di grazi?
Allemaal bands die Led schermen, video beelden en backings laten mee lopen?
Wat onderscheid jullie als band van die andere bands? Qua muziekstijl is het allemaal vergelijkbaar, jullie leggen meer accenten op R&B en die andere bands wat meer op poprock, visueel en qua idee is het vergelijkbaar. Ieder z'n ding maar ik loop bij zulke bands al na 5 minuten weg, want vind het heel druk en schreeuwerig. Het is alleen maar gas geven, hard, beukend.... nee, geen feest voor m'n oren🙈

arjanb01
17 januari 2017, 17:21
20 jaar geleden........ De tijd dat "grote" bands in het covercircuit veelvuldig de MD lieten meedraaien en licht en geluid nog niet met een laptop synchroon met de muziek werden aangestuurd :) En natuurlijk bands zoals Fasten your Seatbelts, Trip to Trip, Sesam, Boulevard, One size fits all, enz. Dat waren nog eens tijden......

@Arjanb01: noem mij eens een écht vernieuwende coverband.

Trip to trip en fasten, m'n coverband helden! Toen er nog echt goeie muziek gemaakt werd en ook nog echt live.... zucht... ik word oud 😂

D3nnis
17 januari 2017, 19:18
En natuurlijk bands zoals Fasten your Seatbelts, Trip to Trip, Sesam, Boulevard, One size fits all, enz. Dat waren nog eens tijden.......

Boulevard ken ik wel, maar bv fasten your seatbelt niet. Net gezocht op YouTube. Eerste wat ik tegen kom is eoa fasten reünie band, met een melissa etheridge like the way I do cover.....ik heb niet verder gekeken, wat een ellendig nummer.
Slaat dat tegenwoordig nog aan eigenlijk? Ik had gehoopt dat die tijd wel was geweest ;-)

EBOUE
17 januari 2017, 19:26
Ik vind het prima om op een acceptabel volume te spelen op het podium. Wat mij wel een tikkeltje irriteert is dat er een tendens ontstaat dat je op fluisterniveau moet gaan spelen (en dan heb ik het echt over Master op 1 van een 20W buizencombootje) zodat er een puur zaalgeluid ontstaat zonder enige storing van het podium. Of beter gezegd: invloed. Dat gaat me wat ver want dan mis ik de beleving: ik ben niet aan het spelen op podia met 1000-koppig publiek. Ik heb net zoveel lol aan 100 of 200. Dan is alles zo compact, dan moet het heel zacht, wil het podiumgeluid geen rol meer spelen. Dit is voornamelijk een mening van een of twee bandleden: ik werd de laatste gig aangesproken door mensen uit het publiek dat ze de gitaar echt niet meer hoorden.

Kom ik bij een Rockcafe met een een zeer ervaren muzikant als eigenaar: die adviseert me een dikkere speaker aan te schaffen, omdat ik er niet doorkom.

Zo gezegd, zo gedaan: het geluid is veel gaver geworden, gebalanceerder. Qua luchtdrukverplaatsing wellicht wel wat 'luider'. Rock: fantastisch. Pop: dito. Maar Master op 1 is wel zacht genoeg. In de toekomst komen we nog een keer langs op hetzelfde podium, dan zal het mij benieuwen wat er gebeurd.

Over Melissa E.: Ik dacht hetzelfde. Totdat ik het ging spelen en warempel, er zijn er weer genoeg die het leuk vinden. Dikke solo op het einde deed ook wel wat.

Plant
17 januari 2017, 19:38
Boulevard ken ik wel, maar bv fasten your seatbelt niet. Net gezocht op YouTube. Eerste wat ik tegen kom is eoa fasten reünie band, met een melissa etheridge like the way I do cover.....ik heb niet verder gekeken, wat een ellendig nummer.
Slaat dat tegenwoordig nog aan eigenlijk? Ik had gehoopt dat die tijd wel was geweest ;-)

Fasten Your Seatbelts... heb ik 25 jaar geleden (!) gezien. Ze kwamen toen op Sinterklaasavond optreden op de kazerne. Was een goeie band en heeft een dusdanige indruk gemaakt dat ik de naam nu nog weet.

D3nnis
17 januari 2017, 19:45
Over Melissa E.: Ik dacht hetzelfde. Totdat ik het ging spelen en warempel, er zijn er weer genoeg die het leuk vinden.

Bizar hè?
Ik zeg dat nummer, dan nobody's wife van anouk, dan 20 minuten bro hymn en dan nog afsluiten met liquido van narcotic (of narcotic van liquido, weet ik het?), en bam, weer een set klaar ;-)
Maar serieus, ik snap eigenlijk niet waarom andere mensen zo vrolijk worden van nummers waar ik depressief van word, best vreemd, zal wel aan mij liggen, maar toch!

EBOUE
17 januari 2017, 20:53
I hear you bro!

Dat ik deze nrs zou spelen vandaag de dag. Tien jaar geleden speelde ik als bassist triphop en als gitarist zat ik kort daarna in een geweldig vette soul/funkband. Deze band is ook technisch goed, we hebben lol, etcetera, maar zo spannend als die periode wordt het niet gauw weer.

arjanb01
17 januari 2017, 21:36
Fasten Your Seatbelts... heb ik 25 jaar geleden (!) gezien. Ze kwamen toen op Sinterklaasavond optreden op de kazerne. Was een goeie band en heeft een dusdanige indruk gemaakt dat ik de naam nu nog weet.

Fasten your seatbelts en trip to trip, goeie bands en helaas hebben we zulke bands met echt geschoolde muzikanten niet meer in Nederland.
Tegenwoordig moeten er allemaal led schermen van 75 inch staan en geschreeuw en dikke beats hard door de zaal pompen om de aandacht vast te houden. Erg jammer.
De muzikanten van fasten hadden al die poespas niet nodig om de aandacht vast te houden.

D3nnis
17 januari 2017, 21:55
Ik heb de indruk dat het bandjesspul sowieso langzaam aan het doodgaan is.
Als wij spelen, dan is het voor dertigers en ouder, niet voor twintigers, en dat is bij lange na niet alleen bij ons. Ik zie het bij tentfeesten ook gebeuren dat het steeds meer dj, of "hollandse" zanger is, en dat dat meer bezoekers oplevert dan een band of bands neerzetten.

arjanb01
17 januari 2017, 22:17
Helemaal mee eens. Ik denk dat over 5 tot 10 jaar de echte bands geen werk meer hebben. Helaas, dan word ik alsnog zolderkamer gitarist😂

ateng
17 januari 2017, 22:31
Ik heb het over zijn performance hier, in dit topic, waar een wat arrogante afzeik vibe vanaf kwam. Vind ik niks aan.

Mijn performance hier met arrogante afzeik? Hahaha dude je kent me niet eens dus doe ff normaal. Ik zeg gewoon wat er gaande is in de coverciruit en zegt niks uit de hoogte en zeik niemand hier af.

ateng
17 januari 2017, 22:35
20 jaar geleden........ De tijd dat "grote" bands in het covercircuit veelvuldig de MD lieten meedraaien en licht en geluid nog niet met een laptop synchroon met de muziek werden aangestuurd :) En natuurlijk bands zoals Fasten your Seatbelts, Trip to Trip, Sesam, Boulevard, One size fits all, enz. Dat waren nog eens tijden......

@Arjanb01: noem mij eens een écht vernieuwende coverband.

Yep en niet vergeten Black Lake en Balance. Trip to Trip vond ik echt te gek met geweldige muzikanten... ja daar genoot ik van.

Erik de Perik
17 januari 2017, 22:43
Mijn performance hier met arrogante afzeik? Hahaha dude je kent me niet eens dus doe ff normaal. Ik zeg gewoon wat er gaande is in de coverciruit en zegt niks uit de hoogte en zeik niemand hier af.

Ik heb het over hoe je je hier in dit topic opstelt..... dude.

arjanb01
17 januari 2017, 22:47
Mijn performance hier met arrogante afzeik? Hahaha dude je kent me niet eens dus doe ff normaal. Ik zeg gewoon wat er gaande is in de coverciruit en zegt niks uit de hoogte en zeik niemand hier af.

Nou, Martin, je toon is wel een beetje te zelfverzekerd, en dan druk ik me nog zachtjes uit.
Daarvoor hoef je iemand niet te kennen. Maar uit woorden kan je inderdaad niet opmaken hoe iemand is, maar wie weet ben je in het echt wel een super chille gozer daar moeten we dan maar op vertrouwen, toch?
Terug naar de muziek. Ik hoop echt dat er ooit nog coverbands komen in Nederland die de kwaliteit van die bands uit de jaren 90 hadden. Dat kan alleen maar als de jeugd ook met echte muziek in aanraking komt via de radio of de hitlijsten zoals spotify.
Zolang rappers, r&b en lui als Bieber de hitlijsten domineren zul je deze nummer keuze bij de nieuwe coverbands gaan terugzien. Helaas, maar heel erg jammer dat echte live bands alleen voor 40 plussers spelen in achteraf zaaltjes en dat de prefab meuk wel op de grote feesten staan.
Trieste realiteit.

ateng
17 januari 2017, 22:49
Aha, en welk verschil makeb jullie met bands als Jetset, Mmoozz en papa di grazi?
Allemaal bands die Led schermen, video beelden en backings laten mee lopen?
Wat onderscheid jullie als band van die andere bands? Qua muziekstijl is het allemaal vergelijkbaar, jullie leggen meer accenten op R&B en die andere bands wat meer op poprock, visueel en qua idee is het vergelijkbaar. Ieder z'n ding maar ik loop bij zulke bands al na 5 minuten weg, want vind het heel druk en schreeuwerig. Het is alleen maar gas geven, hard, beukend.... nee, geen feest voor m'n oren🙈

Geen zin in zulke discussies want anders denkt hier iemand dat ik arrogant ben dus als je wilt weten hoe wij verschillen van andere bands dan zou je ons moeten zien optreden en dan pas je oordeel geven.
Heb je The Dirty Daddies wel s zien spelen? Dat is pas druk, schreeuwerig en vermoeiend om naar te kijken. Begrijpelijk dat ze maar 2 sets spelen.

Revolver
17 januari 2017, 22:51
Ik heb de indruk dat het bandjesspul sowieso langzaam aan het doodgaan is.
Als wij spelen, dan is het voor dertigers en ouder, niet voor twintigers, en dat is bij lange na niet alleen bij ons. Ik zie het bij tentfeesten ook gebeuren dat het steeds meer dj, of "hollandse" zanger is, en dat dat meer bezoekers oplevert dan een band of bands neerzetten.

Het gaat idd bergafwaarts. Recessie, concurrentie van Deejays, rookverbod, strenge(re) regels wat betreft geluidsoverlast zijn funest voor de Live-bandjes. Ik heb gelukkig de goede tijd nog meegemaakt dat je iedere maand wel 6 of meer keren betaald kon spelen, en in bruiloftachtige bandjes zelfs goed betaald kon spelen. Tussen 1998 en 2008 heb ik deeltijd gewerkt en in het weekend flink bijgeschnabbelt, ging prima. Nu werk ik weer fulltime en speel hoogstens nog 2/3 x per maand voor meestal in kroegen voor relatief weinig gage.

Maar dit gezegd hebbende mis ik het eerlijk gezegd niet, elke keer weer het laatste hitje van Robbie Williams en Anouk spelen ging ook vervelen.

arjanb01
17 januari 2017, 22:56
Klopt helemaal.
Deejays maken de markt voor echte bands zeker ook kapot. Maar gelukkig hoef ik niet 70-80x per jaar te spelen en vind ik 20x per jaar ook mooi. Ben een liefhebber en vaker spelen betekent ook vaker van huis en met een gezin met vrouw en 2 kids niet te doen. Plus ik heb een goedbetaalde baan, dus voor het geld hoef ik het niet te doen.

ateng
17 januari 2017, 23:01
Nou, Martin, je toon is wel een beetje te zelfverzekerd, en dan druk ik me nog zachtjes uit.
Daarvoor hoef je iemand niet te kennen. Maar uit woorden kan je inderdaad niet opmaken hoe iemand is, maar wie weet ben je in het echt wel een super chille gozer daar moeten we dan maar op vertrouwen, toch?
Terug naar de muziek. Ik hoop echt dat er ooit nog coverbands komen in Nederland die de kwaliteit van die bands uit de jaren 90 hadden. Dat kan alleen maar als de jeugd ook met echte muziek in aanraking komt via de radio of de hitlijsten zoals spotify.
Zolang rappers, r&b en lui als Bieber de hitlijsten domineren zul je deze nummer keuze bij de nieuwe coverbands gaan terugzien. Helaas, maar heel erg jammer dat echte live bands alleen voor 40 plussers spelen in achteraf zaaltjes en dat de prefab meuk wel op de grote feesten staan.
Trieste realiteit.

Je moet helaas meegaan met de tijd en dat doet bijna iedere artiest/bands tegenwoordig. Elk concert waar ik de laatste tijd geweest ben zie je LED,lopen sequence mee en zijn de sounds niet meer zoals toen.

Als mij zou leren kennen dan zou je zeker weten anders over me denken... vraag jullie toetsenist maar want daar heb ik een keer samen mee gespeeld ;)

arjanb01
17 januari 2017, 23:01
Geen zin in zulke discussies want anders denkt hier iemand dat ik arrogant ben dus als je wilt weten hoe wij verschillen van andere bands dan zou je ons moeten zien optreden en dan pas je oordeel geven.
Heb je The Dirty Daddies wel s zien spelen? Dat is pas druk, schreeuwerig en vermoeiend om naar te kijken. Begrijpelijk dat ze maar 2 sets spelen.

Absoluut ook druk en schreeuwerig.
Bij zulke bands, maar ook die van jou haak ik na 5 minuten al af. Ik trek die hippe r&b en rap niet. Zag jullie afgelopen jaar ik dedemsvaart en ben na 10 minuten weggegaan.
Ook papa di grazi gezien in Gramsbergen en daar na 5 minuten weggegaan, visueel geweld, te hard, valse zang. Zonde van m'n tijd en heeft niks met muziek te maken.

D3nnis
17 januari 2017, 23:09
Helemaal mee eens. Ik denk dat over 5 tot 10 jaar de echte bands geen werk meer hebben. Helaas, dan word ik alsnog zolderkamer gitarist😂

Haha, ik zat eigenlijk te denken, als ik weer écht voor niks moet gaan spelen (het is nu al voor heel weinig) en bijna geen optredens, dan is het tijd om tóch nog aan een Carcass tribute band te beginnen.
Als het dan gratis en bijna nooit moet, dan maar met herrie die ik zelf leuk vind ;-)

ateng
17 januari 2017, 23:49
Absoluut ook druk en schreeuwerig.
Bij zulke bands, maar ook die van jou haak ik na 5 minuten al af. Ik trek die hippe r&b en rap niet. Zag jullie afgelopen jaar ik dedemsvaart en ben na 10 minuten weggegaan.
Ook papa di grazi gezien in Gramsbergen en daar na 5 minuten weggegaan, visueel geweld, te hard, valse zang. Zonde van m'n tijd en heeft niks met muziek te maken.

Hmm, we speelden toen in Dedemsvaart Motown/soul, disco, rock en 1 set RnB/hiphop vanwege het wat oudere publiek en dat weet ik nog want dat was onze 1e feesttent optreden na Discotheek Bruins.
Maar goed zoals ik al zei moet je toch met de tijd meegaan om veel geboekt te worden. Mijn vorige band Balance deed het in de jaren 90 geweldig en speelden 3 tot 4 keer per week. En nu worden ze weinig geboekt omdat ze blijven hangen en niets te bieden hebben qua show.

showband
18 januari 2017, 00:00
dat het voor coverbands moeilijk is komt ook wel omdat het populaire genre voor de kids onder de 25 echt niet meer popmuziek is maar dance waar weinig instrumenten aan te pas komen.

Die muziek kun je prima spelen.... maar met gitaren en gewone drumstellen is het echt wel anders dan het origineel.
Een DJ is dan handiger. En die gaan weer een jaar of tien al weer saxofonisten, zang, MC enz meenemen omdie live feel te krijgen.
Het "traditionele" 5 personen combo die alles speelt is verleden tijd. Niet de vraag naar livemuziek.

Alleen akoestisch is tegenwoodig niet 110dB met als enige verschil een acoustische gitaar ipv een electrische. Akoestisch is snoerloos self contained. Dansmuziek is dus OOK tiesto niet alleen disco inferno herhalen. enz.

In de tijd dat ik begon waren net de indo-profs aan het afhaken. Ik herken wel wat overeenkomsten....

arjanb01
18 januari 2017, 06:16
Als ik het allemaal zo lees moet je dus met je tijd meegaan dus investeren in led schermen, backings, beats en hippe dance en r&b te maken om jeugd te trekken, en dus werk te hebben als coverband.
Die tendens zie je als je naar feesten gaat en bandjes gaat bekijken. Wat mij opvalt is dat alles op mekaar gaat lijken, en dat je steeds dezelfde bands ziet. Lijkt me toch saai worden.
Als ik in dienst van zo'n band zou moeten spelen, haak ik af. Dan wordt het werk en ik heb beter betaald en leuker werk dan voor dronken pubers R&b en dance te moeten spelen.
Met Empire hebben we gekeken naar Led schermen maar is voor een band die 25x per jaar maximaal speelt niet op te brengen. En ons geluidsbedrijf verhuurt die dingen niet en wil er niet in investeren voor 1 band want gebruiken ze toch niet.

dml
18 januari 2017, 07:51
Ik heb juist helemaal niet het idee dat DJ's de overhand krijgen. Dat was een aantal jaar geleden wel zo maar ik zie juist dat grote discotheken (voor zover die er nog zijn) juist weer meer bands boeken en dit afwisselen met DJ's. Ene zaterdag een band, andere zaterdag een DJ. In feesttenten is er een DJ die de pauzes van de band opvult en eventueel de avond afsluit (kan de band al lekker naar huis).

Het is overigens onzin dat je als 100% live band, met een "klassieke" formatie (bas, drums, gitaar, zang, toetsen), geen hedendaagse R&B, rap enz. niet zonder iets te laten meelopen kan spelen. Wij doen namelijk niet anders, we spelen alles, ook wat nu in de top40 staat, zonder sequences, midi files, enz. Daarnaast willen we pertinent geen LED scherm, ook al zou dat hip zijn.
Qua optredens gaan we dit jaar denk ik de 60 aantikken, dus het is blijkbaar mogelijk om 1. met een "gewone" band bij de tijd te blijven, 2. in het tentfeestseizoen ieder weekend op pad te zijn, 3. prima i.s.m. een DJ te kunnen spelen en 4. in de rustige periode bruiloften en bedrijfsfeesten te doen. Bij bruiloften, gelukkig doen we die niet heel veel, hebben we echter wel de stelregel dat aanstaande bruidsparen ons boeken omdat ze ons in een feesttent hebben gezien, we zijn geen 13-in-een-dozijn bruiloften- en partijenband. Als je dat als bruidspaar wil, moet je een andere band boeken.

Dat je steeds dezelfde bands ziet, betekent dat ze het blijkbaar goed doen (lees "bij de opdrachtgever voor omzet hebben gezorgd"). Daarbij komt dat bepaalde bands door de jaren heen een naam hebben opgebouwd die meestal gegarandeerd voor een bepaald aantal bezoekers (= omzet) zorgt. Grote namen zorgen voor groot publiek. Pappa di Grazzi werd al genoemd, spelen rond de 130x per jaar, is een complete productie / act, not my cup of tea at all, ook ik heb het na 10 min. wel gezien, 0% rock'n'roll, maar ze doen het blijkbaar wel goed en ze hebben een naam opgebouwd. Dirty Daddies eender, al ligt het rock'n'roll gehalte wel een stuk hoger, als je ze één keer hebt gezien, ben je een tweede keer na 10 min. vertrokken.

In feesttenten e.d. maakt de kwaliteit van een band uiteindelijk niet zo heel veel uit, bij de 3e en 4e set is er al zoveel bier geschonken dat de tune van Pippi Langkous zelfs voor feest zorgt. De mensen die in dat soort gevallen altijd wat te zeiken hebben, zijn veelal muzikanten die in het publiek staan: "Tuurlijk, daar heb je weer een band die afsluit met Narcotic". Afgezaagd of niet, het werkt nog altijd. En waarom zou je iets niet doen waarvan je weet dat het werkt. In veel gevallen verwacht het publiek dat ook nog eens.

Mijns inziens valt het dus wel mee met dat DJ-geneuzel. Net als modeling en buizen, kunnen DJ's en bands prima naast en met elkaar leven.

arjanb01
18 januari 2017, 08:10
Goed verhaal, dml. Maar.... 60x per jaar optreden? Hoe combineer je dat met je baan? Als je weet dat het tussen april en eind augustus top drukte is qua boekingen, moet je haast wel parttime werken toch?
Ik moet er niet aan denken, 20-25 gigs max is prima, en te doen met m'n gezin en fulltime baan.

ateng
18 januari 2017, 11:03
Goed verhaal, dml. Maar.... 60x per jaar optreden? Hoe combineer je dat met je baan? Als je weet dat het tussen april en eind augustus top drukte is qua boekingen, moet je haast wel parttime werken toch?
Ik moet er niet aan denken, 20-25 gigs max is prima, en te doen met m'n gezin en fulltime baan.

Helemaal true Dennis.
En zo ieder zn ding want ik speel liever 80x per jaar, geef daarnaast gitaarles dan dat ik op kantoor moet zitten van 8-5 uur en ik heb ook een gezin.

En met de tijd meegaan bedoel ik qua show, sound en de hedendaagse muziek spelen. Heb ook niet gezegd dat er nu alleen maar RnB/Hiphop moet worden gespeeld. Iedereen wil juist ook dance spelen en of het nou op zn rock manier is of origineel de meeste bands willen gewoon up to date zijn. We deden dat toen ook met Beat It maar zijn uiteindelijk toch ons ding gaan doen wat meer bij ons ligt... covers een hippe draai aangeven en inderdaad RnB/hiphop spelen. Een nieuw toetsenist gezocht en Black Tie Monkey Squad was geboren.

D3nnis
18 januari 2017, 11:08
En met de tijd meegaan bedoel ik qua show, sound en de hedendaagse muziek spelen. Heb ook niet gezegd dat er nu alleen maar RnB/Hiphop moet worden gespeeld. Iedereen wil juist ook dance spelen en of het nou op zn rock manier is of origineel de meeste bands willen gewoon up to date zijn.

Dit hebben we jaren gedaan; zeg maar bestaande bekende nummers, die "hot" waren verbouwen tot een wat hardere rockversie, en daar konden we prima mee aan de bak, voor ons doen (dat betekent, als hobbyisten, zeg 12-15x per jaar), maar we zitten elkaar nu al een paar jaar aan te kijken dat we met de hele band níks in de top 40 zien waar we ook maar iets mee denken te kunnen.
Daarom terug gaan grijpen op muziek die wij graag willen spelen, dus ook de oude rockklassiekers, en wat alternatievere muziek, maar dan zie je het aantal optredens ook gewoon teruglopen, dat valt inderdaad niet te ontkennen.

arjanb01
18 januari 2017, 12:08
Wij met empire proberen populaire nummers, ook dance, voor onze band geschikt te maken middels backing tracks, en traditionele instrumenten als gitaar, toetsen en bas. Daarmee heb je per jaar wel 15-25 optredens en dat vinden we voldoende.
Bovendien wil ik de afwisseling hebben dus heb ook een normale kantoorbaan. En dan lukt 80 optredens niet. Bovendien komt de belastingdienst ook graaien dus financieel voor mij niet aantrekkelijk. Je houdt niks over bijna.

WillemdaGuide
18 januari 2017, 12:21
Wij doen nog hetzelfde als 20 jaar geleden, lekker rockcovers knallen maar inderdaad, je merkt dat de vraag gewoon een stuk minder is. Wat mij opvalt is dat het tegenwoordig vooral tribute bands zijn die veel spelen, maar ik ga echt niet met een pruik op iemand na staan doen, dan maar minder spelen en vast houden aan wat wij leuk vinden te doen!!

D3nnis
18 januari 2017, 12:26
Bovendien komt de belastingdienst ook graaien dus financieel voor mij niet aantrekkelijk. Je houdt niks over bijna.

Houden jullie per optreden per persoon -als hobbyband- meer over dan €163,- (kleinevergoedingsregeling belastingdienst) dan?

ateng
18 januari 2017, 12:39
Wij doen nog hetzelfde als 20 jaar geleden, lekker rockcovers knallen maar inderdaad, je merkt dat de vraag gewoon een stuk minder is. Wat mij opvalt is dat het tegenwoordig vooral tribute bands zijn die veel spelen, maar ik ga echt niet met een pruik op iemand na staan doen, dan maar minder spelen en vast houden aan wat wij leuk vinden te doen!!

Dat moeten jullie zekers blijven doen vasthouden aan wat jullie leuk vinden! Dat is ook de reden waarom wij een nieuw toetsenist zochten om de dingen te kunnen doen wat wij leuk vinden.

showband
18 januari 2017, 12:46
er zal altijd een markt zijn voor livemuziek. maar de markt is wel veranderd en er zijn echt veel minder optredens te vergeven dan vroeger.

De tijd dat een paar honderd coverbands elk jaar 80 tot 120 optredens deden is weg. De top draait goed. Maar bij bruiloften is echt 3/4 over op DJ. Dat is een bepaalde scene die dus flink is uitgedund.

Bedrijfsfeesten zijn ook gedecimeerd. (vroeger deed ELK bankfiliaal elk jaar een "incentive") En wat nog bestaat gaat voor een niveau wat inderdaad enorme investeringen vergt. Onder de top van de beat-it, beethoven enz zit niet veel meer.
rond 2000 kon elke dansband die I will survive speelde en zijn zaakjes voor elkaar had 80 optredens per jaar halen. Of het erg is dat die optredens weg zijn is maar de vraag, Maar er zijn ongelofelijk veel muzikanten vanuit die groep die nu tevergeefs zoeken naar zo een "draaiende band". Terwijl die er niet zijn op hun ambitie/spel-niveau.

festivalletjes, kermissen en tentfeesten zijn er misschien nog meer dan vroeger. Die sector is volgens mij goed stabiel.

als akoestische bar act oid kun je veel meer spelen als vroeger. Maar dat is liefdewerk oud papier en nooit een bijbaanachtig verhaal geweest.

disclaimer: dit gaat dus over het covercircuit.

Ik heb geluk gehad dat ik vanaf het begin voor een thema act ben gegaan. Daardoor zijn we op ons gebied goed bekend bij boekers en staan in de categorie speciaaltjes. We speelden altijd al minder dan de allround boys, maar blijven redelijk doordraaien zonder concessies. of trucks vol spul. Als je het goed doet is er voor boekers weinig keuze als je een ervaren uitgewerkte special act wil hebben die niet een XL-aanbieding van een allround act is.
.
Maar goed, ik hoef er ook niet van te leven. En ik wil ook sessies kunnen doen en projektoptredens zonder in de problemen te komen.

bijzonder is wel dat vroeger amorfe allround bands het meeste werk konden krijgen omdat boekers op safe speelden.
Lijkt het wel dat je nu echt als coverband een identiteit moet hebben.

zoals ateng R&B als identiteit heeft ,en anderen rock. Dat is echt wel anders. Plus dat de voice of holland + videoclips + opleving musical het publiek hun verwachtingen qua show echt wel heeft bijgesteld!
Als je daar "de muziek moet het doen" tegenover stelt dan diskwalificeer je jezelf gelijk voor het grote werk.
.
Wij als B-act hebben een eigen garage vol licht en geluid verzameld in de gouden jaren en kunnen nu dus nog op bedrijfsfeesten die zaal doen "voor de oudjes die die luide opdringerige act in de grote zaal te heftig vinden". ;)

Rafke Pafke
18 januari 2017, 14:01
Als ik alles hier lees lijken we wel een bandje uit de prehistorie. Vijfkoppig (zang, 2 gitaren bas en drum) en we spelen rock uit de jaren 60 t.e.m. 80. Kortom muziek die ouder is dan onszelf. Geen LEDs of schermen, geen vuurwerk, geen andere showelementen, zelfs geen kostuums.

Toch moeten we meer optredens afslaan dan dat we aannemen. We spelen er een 20-tal per jaar, maar dat zouden er makkelijk 40 à 50 zijn als we overal op zouden ingaan.

En er bestaat toch nog altijd wel een publiek dat gewoon simpelweg wil rocken. Als ik naar een paar van de betere showbands uit de buurt kijk moet ik toegeven dat die wel grotere gigs hebben. Maar goed, dat zijn dan ook semi-professionelen met een setlist die zozeer de toer op gaat van wat nu hip en trendy is dat ik er misselijk van wordt. Pas op niks mis mee hoor, maar ik ben zelf simpelweg een rockliefhebber tot in de kist.

Ons publiek is ook niet piepjong, maar das geen verlies, dat is toch jailbait :D

dml
18 januari 2017, 15:38
Goed verhaal, dml. Maar.... 60x per jaar optreden? Hoe combineer je dat met je baan? Als je weet dat het tussen april en eind augustus top drukte is qua boekingen, moet je haast wel parttime werken toch?
Ik moet er niet aan denken, 20-25 gigs max is prima, en te doen met m'n gezin en fulltime baan.

Hoe ik dat met mijn baan combineer? Gewoon doen. Heb een "reguliere" 40-urige werkweek maar mijn baan geeft me enige vrijheid in het indelen van mijn agenda. Daarnaast getrouwd en drie kinderen. En dat gaat prima, goede balans tussen privé, werk en hobby. Daar gaat het uiteindelijk om.
Met onze band hebben we het geluk dat we werken met een vast PA-bedrijf, inclusief vrachtwagen waar alles van ons in staat, inclusief crew. Optredens zijn vaak allemaal in het weekend. Dat we een eigen crew hebben betekent gewoonweg dat ik in de meeste gevallen 's avonds gewoon rustig thuis met de family kan eten.
Een uur voordat we als band klaar moeten staan, zijn we aanwezig, alles is dan al opgebouwd. Gitaartje stemmen, inpluggen, soundchecken (hooguit een kwartier), klaar. Rustig omkleden, plasje doen, drankje doen. Spelen. Zodra het afgelopen is gitaartjes opruimen, dekseltjes op m'n rekje, omkleden, nog even wat eten en dan wegwezen.
Al met al proberen we de tijd zo efficiënt mogelijk te benutten. Geen gehang en gezuip achteraf, dat hebben we vroeger allemaal wel gedaan, heb daar de leeftijd niet meer voor en ook helemaal geen behoefte aan.
Afhankelijk van de afstand ben ik meestal rond 04.00 weer thuis, douchen, slapen en voordat twee van mijn drie kinderen zijn opgestaan, sta ik al weer fris en fruitig naast mijn bedje.
Zodra het seizoen begint, ben ik na de eerste optredens wel wat brak (ben geen 18 meer), maar als we weer eenmaal in die flow zitten, gaat het eigenlijk allemaal vanzelf.

Heb met een andere band ooit de 80 optredens per jaar aangetikt, dat was voor mij echt de grens, i.c.m. een full time baan. Halen we dat weer, dan overweeg ik inderdaad minder te gaan werken.

Maar goed, bovenstaande is in mijn ogen voornamelijk mogelijk omdat we met een vast geluidsbedrijf werken die alles goed voor elkaar heeft, inclusief crew en vrachtwagen (uiteraard met onze naam erop ;) ). Onze boeker heeft overigens volledige vrijheid om ons weg te zetten, waar en wanneer hij wil. Dus krijgt hij een aanvraag, dan hoeft hij niet met ons te overleggen of we wel of niet kunnen. Natuurlijk wordt er wel overlegd als het gaat om optredens op kantoortijden maar verder dus niet. Gewoon lekker efficiënt. Met zo min mogelijk moeite een maximaal resultaat behalen, da's ons motto :)

Als je regelmatig in feesttenten staat moet je overigens niet vergeten dat jij wel ouder wordt, maar je publiek niet. Als je daar rekening mee houdt, moet je wel inspelen op wat er nu in de top40 staat en bij de tijd blijven.

Kim Wilson
18 januari 2017, 15:43
Dus je bent elk weekend wel op pad? Mijn vrouw ziet me aankomen...

dml
18 januari 2017, 15:54
Dus je bent elk weekend wel op pad? Mijn vrouw ziet me aankomen...

Vanaf april tot oktober wel. Voordeel is misschien dat mijn vrouw mij ook heeft leren kennen als geluidstechneut, dus ik was al ieder weekend op pad voordat ze mij leerde kennen. De winterperiode ben ik bijna ieder weekend thuis.
En ook een voordeeltje is dat ze zelf zangeres is geweest. Nu onze kids wat groter zijn, gaat ze ook regelmatig met ons mee, heeft zij ook nog een leuke avond.
O ja, de zomervakantie en oud & nieuw zijn heilig, daar komt niemand aan.

Er zijn mensen die mij compleet voor gek verklaren, dat mijn vrouw dit pikt, dat ik geen tijd heb voor mijn kids, enz. enz. enz. Maar voor mijn gezin en mij werkt het prima en daar gaat het uiteindelijk om.

Kim Wilson
18 januari 2017, 15:57
Dat laatste is 100% waar! :ok:

Harald
18 januari 2017, 16:05
nee, weggaan... als je thuis komt slaapt ze al. Moet je alleen geen kleine kinderen hebben die om 6 uur al aan je bed staan.

dml
18 januari 2017, 16:10
nee, weggaan... als je thuis komt slaapt ze al. Moet je alleen geen kleine kinderen hebben die om 6 uur al aan je bed staan.

Wat denk je, dat mijn kinderen niet klein zijn geweest? Kwestie van opvoeden. Of zeg ik nou iets gevaarlijks?

D3nnis
18 januari 2017, 16:13
Toch moeten we meer optredens afslaan dan dat we aannemen. We spelen er een 20-tal per jaar, maar dat zouden er makkelijk 40 à 50 zijn als we overal op zouden ingaan.

En er bestaat toch nog altijd wel een publiek dat gewoon simpelweg wil rocken.

Wat ik me afvraag....wat vragen jullie dan voor een optreden?
Gratis kun je overall terecht, maar als het om betaalde optredens gaat, valt het in dit genre toch wat tegen (of wij doen wat verkeerd).

ateng
18 januari 2017, 16:17
Vanaf april tot oktober wel. Voordeel is misschien dat mijn vrouw mij ook heeft leren kennen als geluidstechneut, dus ik was al ieder weekend op pad voordat ze mij leerde kennen. De winterperiode ben ik bijna ieder weekend thuis.
En ook een voordeeltje is dat ze zelf zangeres is geweest. Nu onze kids wat groter zijn, gaat ze ook regelmatig met ons mee, heeft zij ook nog een leuke avond.
O ja, de zomervakantie en oud & nieuw zijn heilig, daar komt niemand aan.

Er zijn mensen die mij compleet voor gek verklaren, dat mijn vrouw dit pikt, dat ik geen tijd heb voor mijn kids, enz. enz. enz. Maar voor mijn gezin en mij werkt het prima en daar gaat het uiteindelijk om.

Bij mij precies hetzelfde en mn vriendin weet niet beter dan dat ik elk weekend op pad ben. Dat brengt ook meer rust en is bij ons alles wel makkelijk te plannen. Mijn vriendin weet ook dat ik op dezelfde dag een klusje kan krijgen.

dml
18 januari 2017, 16:22
Bij mij precies hetzelfde en mn vriendin weet niet beter dan dat ik elk weekend op pad ben. Dat brengt ook meer rust en is bij ons alles wel makkelijk te plannen. Mijn vriendin weet ook dat ik op dezelfde dag een klusje kan krijgen.

Same here. Alleen is zo'n spoedklusje wel afhankelijk van of de rest van de band wat "belangrijks" heeft gepland. Een BBQ omdat de hond van de neef van de buurman jarig is, wordt bijvoorbeeld niet getolereerd.

Harald
18 januari 2017, 16:35
Wat denk je, dat mijn kinderen niet klein zijn geweest? Kwestie van opvoeden. Of zeg ik nou iets gevaarlijks?Dat 'opvoeden' is dan vaak in de vorm van "zet de tv maar aan" Waren we niet zo'n fan van. Kleine kids zijn gewoon zo vroeg wakker. Nu moeten we moeite doen om de oudste op tijd wakker te krijgen. Hoort bij de leeftijd, die verschillende tijden. Het idiote is dat dat ook wetenschappelijk aantoonbaar is, maar scholen er absoluut niet op inspelen. Middelbare scholen zouden eigenlijk gewoon wat later moeten beginnen als je naar de biologische klok van pubers kijkt. Maar dan voed je de kinderen natuurlijk niet op tot economisch rendabele burgers. Alsof we nu überhaupt weten wat dat over 20 a 30 jaar zijn. Een ernstige technologische terugval daargelaten gaat er nogal wat veranderen in die tijd. Maar goed, dat dwaalt behoorlijk af.

D3nnis
18 januari 2017, 17:31
Wat denk je, dat mijn kinderen niet klein zijn geweest? Kwestie van opvoeden. Of zeg ik nou iets gevaarlijks?

Ik schijt er niet van in mijn broek, dus zal niet gevaarlijk zijn, maar dit is wel een soort van discussiepunt omdat niet ieder kind hetzelfde is.


Same here. Alleen is zo'n spoedklusje wel afhankelijk van of de rest van de band wat "belangrijks" heeft gepland. Een BBQ omdat de hond van de neef van de buurman jarig is, wordt bijvoorbeeld niet getolereerd.

Is wel lastig om bandleden te vinden die daar allemaal hetzelfde in staan, maar inderdaad, als dit soort dingen eenmaal beginnen, dan blijven er weinig data over dat je wél kunt spelen.

arjanb01
18 januari 2017, 19:41
Als je een vrouw hebt zoals ik, die niet uit de muziek komt, zal ze het niet op prijs stellen dat ik 80x per jaar optreed met m'n band, als ik het al zou willen.
Gemiddeld genomen is bijna geen relatie bestand tegen teveel voor optredens van huis zijn.
Dat ateng en dml wel vrouwen thuis hebben die wel muzikant zijn maakt het makkelijk.

EBOUE
18 januari 2017, 19:46
Ik schijt er niet van in mijn broek, dus zal niet gevaarlijk zijn, maar dit is wel een soort van discussiepunt omdat niet ieder kind hetzelfde is

Ik haal even alle slagen om de arm weg: niet ieder kind is hetzelfde. Punt.

Wij hebben er drie. Leeftijden 1, 3 en 5 jaar oud.
De oudste gaat om 18.30 naar bed, komt er om 7.30 weer uit. Elke dag. Alleen als ie ziek is wordt ie 's nachts wakker. De eerste 3,5 jaar dramas mee gehad: volstrekt overstuur wakker worden. Naast gaan liggen was het enige wat hielp. Nu een engel qua nachten.
De middelste om 19.30 of later naar bed en is steevast om 6.15 wakker. Dan kunnen we hem enigszins rustig houden tot 6.45, maar dan staat ie echt wel te stuiteren. Is ook de hele dag razend actief. Alles beweegt.
De jongste slaapt van 19.00 tot 7.00 tot 7.30 uur. Die lijkt nog het meest gemiddelde te zijn. Toch nog gelukt. ;)

Middelste en jongste slapen beide een tot anderhalf uur tussen de middag. Doe je dat bij de middelste niet, dan valt ie letterlijk om rond 12.30.

Rafke Pafke
18 januari 2017, 20:27
Wat ik me afvraag....wat vragen jullie dan voor een optreden?
Gratis kun je overall terecht, maar als het om betaalde optredens gaat, valt het in dit genre toch wat tegen (of wij doen wat verkeerd).

Tussen 400 en 600 euro. Een beetje afhankelijk van het soort evenement en lengte van de set die gevraagd wordt. Als we zelf de PA moeten voorzien komt daar 150 euro bij.

D3nnis
19 januari 2017, 07:54
Netjes, dat je dan nog zo vaak kunt spelen.
Wij vragen voor 2 sets (1,5 uur en 2 uur) €750,- als we onze eigen volledige backline mee moeten nemen.
Komt geluidsman met zijn spullen nog bij, €450,- als het niet te gek groot is. Wordt het wat groter (>1000 man of zo), en er zijn nog wensen vwb co2 spul en wat meer licht, dan wordt het ook snel €1000,- voor hem.
Voor een kroegje al wel duur.
Daarom geven we tegenwoordig bijna nooit meer een prijs inclusief PA, maar zeggen we tegen de organisatie wie onze vaste geluidsman is, en dat zij met hem zijn gage bespreken.
Op 1 of andere manier wordt het meer geaccepteerd als wij €750,- vragen, zij hem nog -bijvoorbeeld- €600,- afrekenen, in plaats van dat wij zelf een prijs van €750,- + €600,- neerleggen. Raar maar waar.

dml
19 januari 2017, 08:21
Als je een vrouw hebt zoals ik, die niet uit de muziek komt, zal ze het niet op prijs stellen dat ik 80x per jaar optreed met m'n band, als ik het al zou willen.
Gemiddeld genomen is bijna geen relatie bestand tegen teveel voor optredens van huis zijn.
Dat ateng en dml wel vrouwen thuis hebben die wel muzikant zijn maakt het makkelijk.

Ik ben ervan overtuigd dat het niet zo werkt. Dat ze een tijdje zangeres is geweest helpt uiteraard, maar ik denk dat het vooral ligt aan wat je elkaar gunt, hoe vrij laat je elkaar, is alles zoveel mogelijk in balans, enz. Het heeft met veel meer te maken dan alleen het feit dat ze muzikant is geweest.

D3nnis
19 januari 2017, 08:31
Ik denk ook wel dat het aan de/een balans ligt, maar vlak het verschil in vrouw niet uit ;-).
Nou spelen wij niet zo heel veel, dus als ik eens een keer twee dagen achter elkaar zou hebben wordt daar niet moeilijk over gedaan (maar bij andere bandleden al wel!), maar als ik doordeweeks 3 dagen de kinderen niet gezien heb (er moet werktechnisch ook weleens iets af) en ik piep er dan in het weekend ook nog zowat het hele weekend tussenuit, dan denk ik dat ik wel commentaar zou krijgen.
Ik zou dat nog terecht vinden ook trouwens.
Maar als je (semi) pro bent, en het deels kostwinning is, dan ligt die 80x per jaar toch anders.

ateng
19 januari 2017, 10:45
Ik ben ervan overtuigd dat het niet zo werkt. Dat ze een tijdje zangeres is geweest helpt uiteraard, maar ik denk dat het vooral ligt aan wat je elkaar gunt, hoe vrij laat je elkaar, is alles zoveel mogelijk in balans, enz. Het heeft met veel meer te maken dan alleen het feit dat ze muzikant is geweest.
Mijn vriendin is geen muzikant. Ze weet dat ik t niet voor de hobby doet en dat het a part of my life is.

arjanb01
19 januari 2017, 11:11
Prima toch? Als het kostwinning is dan zal ze niet moeilijk doen.
Voor mij is het betaalde hobby en daarvan betaal ik m'n gear, onderhoud snaren etc...

showband
19 januari 2017, 11:40
kijk als ik prijzen van 150 euro voor de techniek zie (all in). Dan snap ik ook wel dat je geboekt kan worden zonder computergesynchroniseerde LED-wall. ;)

Iedereen moet het op zijn manier doen. Maar zoals ik al zei. Je hebt echt verschillende markten voor bands. Een vecta boeker voor bedrijfsfeesten zou waarschijnlijk al niets actiefs voor je bandpromotie doen, als hij zijn bureaupercentage vanaf een 600euro gage af zou moeten berekenen. ;)
Dan zit je al bij een ander soort boeker. (persoonlijk vind ik het lekkerder spelen als je niet het geneuzel eromheen tot het gaatje oppompt.)

Maar ik wil een lans breken voor appels en peren vooral niet met elkaar te vergelijken.
Er is voor elke tevreden bandsituatie iets te zeggen.
Het knelt pas als bands ambities hebben die niet matchen met de opzet van hun band. En dat komt echt best vaak voor.
de standaardgages van coverbands tussen 2000 en 2008 liepen bruto snel op naar 3000euro. (En daar heb ik vrolijk aan meegedaan ;) )

Nu kunnen de toppers oplopen tot 8000euro uitkoop, maar is de massa erachter echt kansloos op achterstand gezet wat betreft het totaalproduct wat ze leveren. Je kunt prima spelen, maar de prijzen in het gemiddelde covercircuit is gemiddeld echt gehalveert als je het nog op de "muziek moet het doen" manier doet.

aan de andere kant zijn ipad/digitale mengtafel/inear/modelling versterkers-synths enz ook wel dingen die de kostenfactor hebben veranderd. Hoeveel bands gebruiken nog een monitoreiland met technicus live? Onze backline voor 9 personen band past exclusief drums/keyboards in mijn daihatsu cuore. En we kunnen op een kleiner feest (met drie blazers en echte drums) het volume op 95dB(A) houden. Dat was 10 jaar geleden onmogelijk geweest.

arjanb01
19 januari 2017, 11:55
Eens. Kom je met les walls en batterijen aan licht aan, moet dat betaald worden, plus roadies die jou spul opbouwen en jijzelf moet ook wat verdienen. Dan kosten die bands al gauw 7-8000 euro.
Er zijn nog steeds grote tentfeesten die dat niet willen kunnen neerleggen. Dus voor de kleinere bands die 20-25x per jaar willen spelen is er nog steeds wel werk. Maar je moet er niet van willen leven, geldt ook voor a-bands. Van 80 optredens kan je niet leven zonder een (parttime) baan te hebben.
Als ik beroepsmuzikant zou willen zijn moet ik meer dan 150x per jaar spelen om m'n huidige salaris en leefpatroon te kunnen houden. En meestal is pensioen opbouw totaal niet meegerekend en geregeld. Want dan zou je nog meet moeten vragen als band.

D3nnis
19 januari 2017, 12:51
Ik weet niet of ik te optimistisch tel (althans, of de belastingdienst dat vind), maar bij die artiesten en sporters regeling waarbij je per keer €163,- kunt binnenhalen, dan zou je op 150x€163,- / 12 = iets meer dan €2000,- netto per maand uitkomen, gemiddeld.
Er zijn mensen die het met veel minder moeten doen...

Edit: Ik bedoel, dus als je het echt wilt....;-)

arjanb01
19 januari 2017, 13:15
We zitten ver onder dat bedrag.
Dus van de belastingdienst heb ik geen last, betaalde hobby dus.

dml
19 januari 2017, 14:17
Ik weet niet of ik te optimistisch tel (althans, of de belastingdienst dat vind), maar bij die artiesten en sporters regeling waarbij je per keer €163,- kunt binnenhalen, dan zou je op 150x€163,- / 12 = iets meer dan €2000,- netto per maand uitkomen, gemiddeld.
Er zijn mensen die het met veel minder moeten doen...

Edit: Ik bedoel, dus als je het echt wilt....;-)

Vergeet niet dat de Kleine Vergoedings Regeling, waar die € 163,- onder valt, een BRUTO bedrag is, geen netto!! Ja, jij krijgt het wel netto van de opdrachtgever maar je moet dit gewoon bij de Belastingdienst opgeven als inkomen. Afhankelijk van in welk belastingtarief jij valt, voor de meeste geldt rond de 41%, blijft er dus weinig over van die € 2000,-.
Uiteraard kun je diverse aftrekposten opvoeren (afschrijving instrumenten, reiskosten, enz.) maar als je beroeps bent, zijn dat daadwerkelijke kosten dus per saldo blijft er niet zo heel veel over om een bepaalde levensstandaard te waarborgen.

De KVR is in het leven geroepen om vooral opdrachtgevers niet op te zadelen met administratie, loonkosten, afdrachten, enz.

D3nnis
19 januari 2017, 15:00
Vergeet niet dat de Kleine Vergoedings Regeling, waar die € 163,- onder valt, een BRUTO bedrag is, geen netto!! Ja, jij krijgt het wel netto van de opdrachtgever maar je moet dit gewoon bij de Belastingdienst opgeven als inkomen.

Dat zal bij 150 keer per jaar vast wel zijn ja, anders ging het te gemakkelijk; ik vond het al vreemd.

Gelukkig kun je het hobbymatig wel netto houden (zolang je aantoonbaar ongeveer net zo veel uitgeeft als er binnen komt). Ik heb er tenminste nog nooit last mee gehad.

Revolver
19 januari 2017, 15:32
Vergeet niet dat de Kleine Vergoedings Regeling, waar die € 163,- onder valt, een BRUTO bedrag is, geen netto!! Ja, jij krijgt het wel netto van de opdrachtgever maar je moet dit gewoon bij de Belastingdienst opgeven als inkomen. Afhankelijk van in welk belastingtarief jij valt, voor de meeste geldt rond de 41%, blijft er dus weinig over van die € 2000,-.
Uiteraard kun je diverse aftrekposten opvoeren (afschrijving instrumenten, reiskosten, enz.) maar als je beroeps bent, zijn dat daadwerkelijke kosten dus per saldo blijft er niet zo heel veel over om een bepaalde levensstandaard te waarborgen.

De KVR is in het leven geroepen om vooral opdrachtgevers niet op te zadelen met administratie, loonkosten, afdrachten, enz.

Je mag gewoon 365 gageverklaringen per jaar opvoeren hoor, de enige restrictie is dat het niet een aantal keren achter elkaar (ik dacht 8 of zo) voor dezelfde opdrachtgever is, uiteraard word je in dat geval dan op zeker gecontroleerd door de fiscus. Heb je minder aantoonbare onkosten dan het bedrag wat je over een jaar ontvangen hebt dan moet je over het verschil belasting betalen.

dml
19 januari 2017, 15:41
Natuurlijk mag dat. Maar feit blijft dat het bruto bedragen zijn en niet netto, daar ging het mij om.

JV73
19 januari 2017, 18:19
Vlgs mij gaat de discussie niet meer over het onderwerp ;p
Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Ik speel de laatste jaren in een akoestisch duo/trio. Mensen waarderen het , tis niet te hard want vele willen niet meer schreeuwen op een feestje . Wij spelen covers uit de jaren 50. Zet de meeste mensen eerst op het verkeerde been, maar op 1 of andere manier een feest van herkenning voor jong en oud.

Rafke Pafke
20 januari 2017, 09:51
kijk als ik prijzen van 150 euro voor de techniek zie (all in). Dan snap ik ook wel dat je geboekt kan worden zonder computergesynchroniseerde LED-wall. ;)

Ja, we hebben een geweldige gepensioneerde geluidsman die dit nog puur voor de lol doet. Gouden oren maar helaas erg kromme vingers waardoor hij niet meer van de snelste is. Maar voor dat geld... En een schitterende kerel waar we al veel van geleerd hebben en veel lol mee gemaakt hebben.

We gebruiken hem enkel voor kleine dingen: kroegoptredens en dergelijke. Op grotere evenementen is er altijd een PA door de organisatie gehuurd. Soms komt hij dan ook nog wel eens het geluid doen. Dan kost het 50 euro :)

EBOUE
20 januari 2017, 22:09
Vlgs mij gaat de discussie niet meer over het onderwerp ;p
Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Ik speel de laatste jaren in een akoestisch duo/trio. Mensen waarderen het , tis niet te hard want vele willen niet meer schreeuwen op een feestje . Wij spelen covers uit de jaren 50. Zet de meeste mensen eerst op het verkeerde been, maar op 1 of andere manier een feest van herkenning voor jong en oud.

Dat hoeft ook niet meer toch? Zoveel tips doorgekregen en bovendien: het ene leidt tot het andere.

Akoestisch hebben wij ook mee geflirt. Zelfs in een behoorlijk bekende herenmodezaak gestaan. Men was enthousiast, voor de bekendheid is het leuk.. echter.. we vonden het allemaal maar slap gedoe. Wij raken meer elektrisch in vervoering.. :D

Erik de Perik
21 januari 2017, 00:34
Ik ben ervan overtuigd dat het niet zo werkt. Dat ze een tijdje zangeres is geweest helpt uiteraard, maar ik denk dat het vooral ligt aan wat je elkaar gunt, hoe vrij laat je elkaar, is alles zoveel mogelijk in balans, enz. Het heeft met veel meer te maken dan alleen het feit dat ze muzikant is geweest.

"Een tijdje zangeres" snap ik niet helemaal, maar goed.
Ik zag er destijds ('80s en '909s) ruim goed genoeg uit en speelde ook ruim voldoende. M'n toenmalige vriendin vond het allemaal helemaal niks, zodat het een enorm negatief succes werd :D

dml
21 januari 2017, 02:30
"Een tijdje zangeres" snap ik niet helemaal, maar goed.
Ik zag er destijds ('80s en '909s) ruim goed genoeg uit en speelde ook ruim voldoende. M'n toenmalige vriendin vond het allemaal helemaal niks, zodat het een enorm negatief succes werd :D

Als ze van bijv. 1993 tot 2004 als actief zingend bandlid heeft gefungeerd, dan is ze toch "een tijdje zangeres" geweest?