PDA

View Full Version : DigiTech RP360XP polyfone pitch shifter?



Guardian
7 november 2016, 11:27
Hallo,


Ik speel thuis veel metal (bijv. Thin Lizzy, Iron Maiden, Saxon, Metallica, Slayer) en moet geregeld mijn gitaar drop tunen. Vaak een halve of 2 halve stappen, maar laatst zelfs 4 halve stappen (Six feet under). Nu heb ik een prima chromatische tuner, dus dat krijg ik wel voor mekaar, maar ik ben het steeds maar tunen een beetje zat. De 4 halve stappen was eigenlijk niet te doen. Snaren werden te slap en sloegen tegen de frets met nare bijgeluiden tot gevolg.

Mijn lokale gitaarshop raadde mij aan om een 2e gitaar erbij te nemen met dikkere snaren (snap ik). Dat is een oplossing (en een gitaar erbij spreekt mij zeker aan), maar al surfende kwam ik op iets anders uit wat mij ook aanspreekt, namelijk een pitch shift stomp box (bijvoorbeeld de DigiTech Drop).
Waar het dan wel om gaat is dat het een polyfone pitch shifter is, want anders heeft het bij akkoorden spelen geen zin. De DigiTech Drop is polyfoon en als ik de diverse Youtube demofilmpjes bekijk voldoet ie erg goed en kan je tot een octaaf droppen in halve stappen. Problem solved zou je zeggen.

Maar, ik heb ook al een tijdje in mijn achterhoofd om een DigiTech RP360XP aan te schaffen. Gewoon voor alle mogelijkheden die dit ding heeft in een handzaam formaat en tegen een redelijke prijs. En wat blijkt: deze heeft ook een pitch shifter aan boord. En als ik de manual erop nasla zou die ook goed moeten voldoen. De RP360XP is dan wel duurder dan de Drop, maar ook weer niet zoveel duurder. En dan heb ik ook meteen alle andere mogelijkheden tot mijn beschikking.

Nu heb ik het internet afgespeurd naar ervaringen met de pitch shifter van de RP360XP. En behalve dat het hier en daar vermeld wordt, wordt er nergens verder op ingegaan, laat staan dat ik een demo kan vinden. Ik vermoed namelijk dat dit geen polyfone pitch shifter is, dus dat ie alleen werkt bij het spelen van losse noten en niet bij akkoorden. En dat voldoet voor mij niet.

Mijn vraag is dus of iemand weet of de pitch shifter aan boord van de DigiTech RP360XP polyfoon is en dus geschikt is voor mijn doel: het droppen naar verschillende stemmingen om lekker mee te kunnen spelen met mijn muziek (akkoorden en losse noten) zonder steeds mijn gitaar te moeten stemmen (sterker nog: hij kan dan gewoon op de standaard stemming gehouden worden).

Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de reacties.

showband
7 november 2016, 11:53
waarom niet dedicated?

http://www.bax-shop.nl/pitch-shift/digitech-drop-polyfoon-drop-tune-pedaal

http://www.morpheusguitarpedals.com/droptune.php

Guardian
7 november 2016, 12:10
Hallo showband,

Bedankt voor je reactie. Dat is nu juist mijn dilemma: ga ik nu voor "dedicated" of voor de multi-fx oplossing. De DigiTech RP360XP ga ik naar alle waarschijnlijkheid toch wel kopen komend jaar. En als ik dus nu een dedicated oplossing kies en straks blijkt een goede pitch shifter in de RP te zitten dan is het dubbelop en zonde van het geld.

Dus als de pitch shifter in de RP goed en polyfoon is, dan heeft dat mijn voorkeur. Maar daar kan ik dus niets over vinden.

miyaru
7 november 2016, 12:55
Hoepla: de importeur van Digitech in Nederland! Even bellen, en je weet het....

http://www.totalsonic.nl/contact

Robin.

10us
7 november 2016, 13:19
Mijn ervaring is dat het droppen, met welk pedaal dan ook, bij meer dan 2 a 3 stappen op zich prima werkt, maar toch echt wel wat anders klinkt dan een laag gestemde gitaar. hoe verder van de bron, hoe meer kans op glitch, bijgeluid of een toon die op zich zuiver is maar waarvan je hoort dattie bewerkt is.

Mijn tip:
Ga naar de winkel en probeer de 360 en de drop naast elkaar, focus vooral op de 4 stappen want daar zal ie het het moeilijkst hebben.
En de mooiste oplossing is inderdaad een gitaar erbij met dikke snaren lage stemming.

Guardian
7 november 2016, 13:30
Hallo Robin,

Bedankt hiervoor. Ik zal contact met ze opnemen.

Maar... niemand met gebruikerservaring?

miyaru
7 november 2016, 13:36
Het is natuurlijk wat 10US al zegt...... Beter een tweede gitaar, want je gaat het horen. Maar je portemonnee praat ook mee, dat is begrijpelijk.

En idd, voot het kopen goed luisteren naar beide pedalen, waarbij mijn gok is dat de Drop het beter doet. Bax shop Goes heeft ze beide op voorraad, dus als dat niet te ver voor je is, kan je ze daar uitproberen.

Robin.

harrie-beton
8 november 2016, 16:57
Ook over een 7 snaar gitaar nagedacht?

Guardian
8 november 2016, 23:06
Ook over een 7 snaar gitaar nagedacht?
Nee, was niet bij me opgekomen. Op zich een goede suggestie, maar ik hou het persoonlijk liever bij 6 snaren.

Guardian
8 november 2016, 23:14
Ik heb trouwens nog contact gehad met de importeur van Digitech en de pitch shifter in de RP360XP zou hetzelde kunnen als de Digitech Drop (is dus polyfoon). Er zou wel een kleine "voelbare" (maar niet hoorbare) vertraging in het signaal zitten.
Ik ga hem binnenkort maar eens uitproberen.

Guardian
29 november 2016, 16:07
Ik heb ondertussen de RP360XP uitgebreid uitgeprobeerd en ik vind dit een fantastisch apparaat vanwege alle mogelijkheden en de goede geluidskwaliteit. Ik heb hem dus ook maar meteen aangeschaft.

Maar het ging oorspronkelijk over het down tunen. En dit gaat prima op dit apparaat. Ik heb wel de indruk dat de Drop dit beter kan, maar die heb ik niet kunnen uittesten. Ik baseer dat op het feit dat de Drop hier "dedicated" voor is, vandaar.

De pitch shift van de DigiTech RP360XP is dus polyfoon en van een voelbare vertraging merk ik weinig tot niets. Ook de geluidskwaliteit blijft in orde, maar als je 4 halve stappen downtuned met distortion wordt het wel wat "muddy". Als je clean een hele octaaf downtuned heb je in feite een basgitaar qua geluid. Dit klinkt uitstekend.

Het mooie van de RP360XP is dat hij ook tot 2 octaven in halve stappen kan uptunen. Dat kan de Drop dan weer niet. Kan toch ook handig zijn. Verder zijn er mogelijkheden om het dry signal te mixen met het wet signal. Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden en kan ik er voorlopig mee vooruit.

miyaru
29 november 2016, 20:55
Mooi, weer een tevreden gitarist!!!!!:ok:

Robin.

mrweird
30 november 2016, 08:11
Het mooie van de RP360XP is dat hij ook tot 2 octaven in halve stappen kan uptunen. Dat kan de Drop dan weer niet. Kan toch ook handig zijn. Verder zijn er mogelijkheden om het dry signal te mixen met het wet signal. Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden en kan ik er voorlopig mee vooruit.

Ja, dat mis ik nog bij de drop. Omhoog tunen. Kan ik de capo ook thuis laten. Of met een druk op de knop alternatieve tunings? ff Rolling stones nummer in open G: spelen, daarna druk op de knop en Iris van Goo Goo Dolls spelen in die rare stemming etc..

FruscianteFan
1 december 2016, 16:40
Ja, dat mis ik nog bij de drop. Omhoog tunen. Kan ik de capo ook thuis laten. Of met een druk op de knop alternatieve tunings? ff Rolling stones nummer in open G: spelen, daarna druk op de knop en Iris van Goo Goo Dolls spelen in die rare stemming etc..

Alternatieve tunings zijn natuurlijk vrijwel onmogelijk, als het pedaal de gehele gitaarsound als input krijgt.

Dat pedaal kan niet horen of je een 5e fret op je E speelt, of een open A. Zo'n pedaal pakt gewoon alles wat hij binnenkrijgt en verlaagt of verhoogt dat. Of je zou moeten instellen dat hij, altijd als je een 1-4-7 drieklank speelt (E-A-D, F-A#-D#, etc), hij de laagste noot nog eens een hele noot omlaag gooit. Die techniek zal vast mogelijk zijn, maar dan gebeurt dat ook als je bijvoorbeeld x-1-1-1-x-x speelt, een D#sus4.

apekop
2 december 2016, 15:27
Ja, dat mis ik nog bij de drop. Omhoog tunen. Kan ik de capo ook thuis laten. Of met een druk op de knop alternatieve tunings? ff Rolling stones nummer in open G: spelen, daarna druk op de knop en Iris van Goo Goo Dolls spelen in die rare stemming etc..

inderdaad alternatieve stemmingen zijn onmogelijk, tenzij je met een midi pickup werkt...of een Variax hebt.