PDA

View Full Version : One Day I'll Fly Away - Akoestisch Duo



Henri H
2 november 2016, 11:04
https://drive.google.com/file/d/0BwOyKy9Zpx5jeFpUYXhhTzJaM0k/view?usp=sharing

De aanleiding om dit nummer te kiezen was het feit dat er op dit forum door ex-forumlid (Mima) hetzelfde liedje was gepost. Zij zong het werkelijk fantastisch. Helaas zijn al haar posts en haar account verwijderd van dit forum, nadat ze overleden was (zelfmoord). Ik had het mp3-tje gelukkig op tijd gedownload.
Toen ik hoorde dat ze zelfmoord had gepleegd, raakte mij dat behoorlijk, en ook de zangeres van ons duo vond het een erg mooi liedje en een triest verhaal.

Vorige week heb ik in mijn studiootje deze opname gemaakt van ons akoestisch duo.
We zijn sinds een jaartje bezig om een repertoire op te bouwen, wat langzaam gaat, want we oefenden te weinig. Dat lijkt nu wat beter te gaan. Het repertoire begint vorm te krijgen, en de nummers beginnen een beetje te leven. Bovendien kiezen we niet voor de eenvoudigste nummers, maar maken we het onszelf best wel moeilijk. Ook willen we de nummers gewoon goed uit kunnen voeren, zodat we goed voor de dag komen als we gaan optreden.

Sinds een week of 3 heb ik in mijn Martin D18 een L.R. Baggs Anthem Pick Up, waarmee ik direct op de geluidskaart heb ingeprikt. Voordeel is dat je geen overspraak hebt, maar met een goede microfoon haal je er volgens mij een beter geluid uit. Misschien moet ik nog wat experimenteren met de instellingen van de Anthem. Tips iemand?
Er zit behoorlijk wat compressie op met name de zang, maar ook op de gitaar, en ook heb ik wat subtiele galm toegevoegd aan de zang en gitaar. Ik ben nog aan het leren v.w.b. opnemen/mixen/masteren, erg leuk om te doen.

Het arrangement is volgens mij hierop gebaseerd:

https://www.youtube.com/watch?v=NENvTkWwAes

Harald
2 november 2016, 14:18
Wat geluid betreft valt er veel te winnen. Denk dat die compressie wel wat minder mag. En de gitaar zeker ook met microfoon opnemen. Hier herken ik geen Martin in. Kan net zo goed een relatief goedkoop beginnersgitaartje met pickup zijn. Als het toch live ingespeeld wordt en je niet hoeft te repareren is die overspraak niet zo'n probleem. Met de goede microfoon keuze al helemaal niet, evt. met een schotje tussen de zang en jezelf.

Ik vermoed dat de gitaar zelfs met een SM58 ervoor al behoorlijk opknapt, in combinatie met de pickup. Ik zou zelf trouwens voor een stereo opname gaan bij de gitaar in zo'n kleine context.


Wat me op hoofdtelefoon opvalt is dat ik behoorlijk wat ruis hoor. Komt dat van het gitaarspoor of het zangspoor?

Han S
2 november 2016, 14:31
Okee, het is een gitaarforum, maar ik ben meer benieuwd naar de meningen over de vocalen, want die zijn heel erg belangrijk.

Uiteraard ken ik het origineel goed en Randy heeft nog opnamen gemaakt bij een bevriende collega van me en je kunt niet voorkomen dat je dat als referentie gaat nemen, wat je zoveel mogelijk moet zien te voorkomen want Randy stopt er zo veel gevoel in dat het bijna eng wordt.

Ik ben benieuwd.

Henri H
2 november 2016, 15:23
Bedankt voor de tips Harald.
Ik heb een RØDE NT1-A, waarmee ik normaliter de gitaar opneem, maar wilde de Anthem 's proberen.
Wat is het voordeel van stereo opnemen? Dat het wat breder en/of voller gaat klinken?

Ik denk dat de ruis van de mastering plugin (L1 Ultramaximizer) komt.
Misschien moet ik de levels van de afzonderlijke sporen wat hoger zetten, zodat de Limiter niet zoveel hoeft te versterken?

Henri H
2 november 2016, 15:27
Okee, het is een gitaarforum, maar ik ben meer benieuwd naar de meningen over de vocalen, want die zijn heel erg belangrijk.

Uiteraard ken ik het origineel goed en Randy heeft nog opnamen gemaakt bij een bevriende collega van me en je kunt niet voorkomen dat je dat als referentie gaat nemen, wat je zoveel mogelijk moet zien te voorkomen want Randy stopt er zo veel gevoel in dat het bijna eng wordt.

Ik ben benieuwd.Jij vindt de vocalen, zoals ik het begrijp, dus ver onder de maat, in ieder geval onder die van Randy Crawford?

Erik de Perik
2 november 2016, 20:56
De zang mist gevoel, het is netjes gezongen en da's gelijk ook het nadeel. Ruim beneden Randy Crawford's maat ja.
De gitaar had, als begeleiding van de zang, een stuk netter gekund. Gitaar natuurlijk opnemen met een mic.
Er zit veel te veel compressie op alles, waardoor je bijna jullie hartkleppen hoort klikken.

Han S
2 november 2016, 21:02
Jij vindt de vocalen, zoals ik het begrijp, dus ver onder de maat, in ieder geval onder die van Randy Crawford?

Ik heb mijn mening nog niet gegeven over de zang en dat ga ik ook nog niet doen omdat ik een andere achtergrond heb als de meesten hier. Ik wil eerst de meningen van anderen zien.

Wat Randy betreft: er is niemand die bij haar in de buurt komt, maar zoals ik zei, dat moet je niet als referentie nemen. Ik vind dat je dat ook niet moet proberen te evenaren, maar je moet er je eigen stempel op drukken.

Henri H
2 november 2016, 23:13
De zang mist gevoel, het is netjes gezongen en da's gelijk ook het nadeel. Ruim beneden Randy Crawford's maat ja.
De gitaar had, als begeleiding van de zang, een stuk netter gekund. Gitaar natuurlijk opnemen met een mic.
Er zit veel te veel compressie op alles, waardoor je bijna jullie hartkleppen hoort klikken.Die ruis en/of teveel compressie komt vermoed ik door de Limiter, maar hoogstwaarschijnlijk ook door de pick up (compressie). De Limiter staat op -0,2 dB. Zou -1dB beter zijn?
De zang heeft wel redelijk wat compressie, maar vind het wel wat hebben. Een beetje minder zou wellicht kunnen, ook op de gitaar (zit niet zoveel compressie op).
Samen levert dat al veel op natuurlijk, maar dan gebeuren er ook weer andere dingen in de mix, en ga je weer van allerlei plugins proberen, etc. Wel verdomd leuk om te doen, maar ik kom aan gitaarspelen niet meer toe. Het speelt mee in deze opname. ;)

Erik de Perik
2 november 2016, 23:23
Die ruis en/of teveel compressie komt vermoed ik door de Limiter, maar hoogstwaarschijnlijk ook door de pick up (compressie). De Limiter staat op -0,2 dB. Zou -1dB beter zijn?
De zang heeft wel redelijk wat compressie, maar vind het wel wat hebben. Een beetje minder zou wellicht kunnen, ook op de gitaar (zit niet zoveel compressie op).
Samen levert dat al veel op natuurlijk, maar dan gebeuren er ook weer andere dingen in de mix, en ga je weer van allerlei plugins proberen, etc. Wel verdomd leuk om te doen, maar ik kom aan gitaarspelen niet meer toe. Het speelt mee in deze opname. ;)

Ik heb het echt met geen woord over "ruis" gehad. Verder gebeuren er niet zo zoveel dingen in de mix, eigenlijk niets, maar de compressie is zeer hoorbaar. Wat jij daar voor plugins geprobeerd hebt is dan weer minder interessant.
Die plugins deed je tijdens de opname zodat jouw gitaar wat minder goed overkwam?

Joost de Ruig
2 november 2016, 23:24
Niet eerlijk om de zang met het origineel te vergelijken. Randy staat in de top-10 wereldwijd van soulzangeressen, dus waarom vergelijken? De frasering van zowel de gitaar als de zang spreken mij in deze minder aan, maar zijn keuzes van de uitvoerenden.

Erik de Perik
2 november 2016, 23:32
Niet eerlijk om de zang met het origineel te vergelijken. Randy staat in de top-10 wereldwijd van soulzangeressen, dus waarom vergelijken? De frasering van zowel de gitaar als de zang spreken mij in deze minder aan, maar zijn keuzes van de uitvoerenden.

Welke Top-10....??

Overigens is de zangeres vrij om willekeurig welke andere muzikant(e) te kiezen.

Joost de Ruig
2 november 2016, 23:49
Welke Top-10....??.


Pfff, bij wijze van.... zeg maar de lijst met grootheden als aretha Franklin, Dionne Warwick, Carla Thomas, Millie Jackson, Gloria Gaynor, Chaka Chan, Gladis Knight, etc.

Han S
2 november 2016, 23:49
Niet eerlijk om de zang met het origineel te vergelijken. Randy staat in de top-10 wereldwijd van soulzangeressen, dus waarom vergelijken? De frasering van zowel de gitaar als de zang spreken mij in deze minder aan, maar zijn keuzes van de uitvoerenden.

Dat doe ik ook niet:


je kunt niet voorkomen dat je dat als referentie gaat nemen, wat je zoveel mogelijk moet zien te voorkomen want Randy stopt er zo veel gevoel in dat het bijna eng wordt.

Joost de Ruig
2 november 2016, 23:51
Dat doe jij, Han, ook niet, maar Erik wel.

Erik de Perik
2 november 2016, 23:52
Pfff, bij wijze van.... zeg maar de lijst met grootheden als aretha Franklin, Dionne Warwick, Carla Thomas, Millie Jackson, Gloria Gaynor, Chaka Chan, Gladis Knight, etc.

Zij kiest een topper en wordt ook vergeleken met een topper.

Joost de Ruig
2 november 2016, 23:53
Zij kiest een topper en wordt ook vergeleken met een topper.


Nee, jij kiest voor dat laatste.....

Erik de Perik
2 november 2016, 23:56
Nee, jij kiest voor dat laatste.....

Ik kies nergens voor hoor!

Joost de Ruig
2 november 2016, 23:58
Ik kies nergens voor hoor!

In post #6 doe je dat wel.....

Erik de Perik
3 november 2016, 00:04
In post #6 doe je dat wel.....

Naha, ik vind het niet veel.....

Han S
3 november 2016, 00:13
Heren!

Ik wil wel even wat kwijt over dat opnemen van een mooie akoestische gitaar, waar Harald over begon. Met een goedkoop slecht klinkend stuk hout heeft dat weinig zin en is een pickup ook wel prima, maar met een echt prachtig klinkende gitaar wil je die pracht terug horen in de opname.

Een paar mooie microfoons in een ORTF stereo plaatsing kan een heel realistisch stereobeeld opleveren. Een MS plaatsing geeft je stereo die je zo breed kan maken als je wilt en good old Bruce Swedien gebruikte meesrtal een Blumlein stereo plaatsing.

Hoe dat werkt kun je allemaal vinden op de DPA site onder 'microphone university'.

Over de zang hebben we het later.

Henri H
3 november 2016, 00:24
Super Han, thx!
Ik was wel benieuwd naar de kwaliteit van de Anthem.
Ik vind het zelf zeker wel een mooi geluid, maar inderdaad lang niet zo mooi als met een microfoon, helemaal eens.


Ik heb het echt met geen woord over "ruis" gehad. Verder gebeuren er niet zo zoveel dingen in de mix, eigenlijk niets, maar de compressie is zeer hoorbaar. Wat jij daar voor plugins geprobeerd hebt is dan weer minder interessant.
Die plugins deed je tijdens de opname zodat jouw gitaar wat minder goed overkwam?Harald had het over ruis, sorry dat ik hem er niet bij quote.
De plugins die ik bedoel kunnen soms wel leuke subtiele effecten geven, bijvoorbeeld de Kramer Tape.
Maar misschien dat ik het daarmee ook juist wel verpest, ik ben aan het ontdekken he. :)
Verder gebruik ik de SSLComp en een beetje Abbey Road plate galm en wat eq.
Die laatste valt ook nog wel veel mee te winnen vermoedelijk.

Erik de Perik
3 november 2016, 00:42
Super Han, thx!
Ik was wel benieuwd naar de kwaliteit van de Anthem.
Ik vind het zelf zeker wel een mooi geluid, maar inderdaad lang niet zo mooi als met een microfoon, helemaal eens.

Harald had het over ruis, sorry dat ik hem er niet bij quote.
De plugins die ik bedoel kunnen soms wel leuke subtiele effecten geven, bijvoorbeeld de Kramer Tape.
Maar misschien dat ik het daarmee ook juist wel verpest, ik ben aan het ontdekken he. :)
Verder gebruik ik de SSLComp en een beetje Abbey Road plate galm en wat eq.
Die laatste valt ook nog wel veel mee te winnen vermoedelijk.
Nee joh, de ruis was niet best, de zang en het gitaarspel eigenlijk ook niet.

Han S
3 november 2016, 00:47
Beetje flauw Erik en inhoudelijk ook niets waard.

Harald
3 november 2016, 09:06
De gitaar stereo opnemen heeft nog een voordeel. Je hebt nu twee mono-bronnen, die je eigenlijk ook nauwelijks anders kunt mixen als beiden in het midden van het stereobeeld. Gitaar naar links of rechts, en zang in het midden klinkt onevenwichtig, gitaar links zang rechts gaat al snel als een 60er jaren opname klinken, toen ze net aan het spelen waren met stereo. Rubber Soul van the Beatles is een extreem voorbeeld.

Als je de gitaar stereo hebt pan je die links rechts, en de zang in het midden. Dan gebeurt er al iets meer in het stereobeeld. Met twee monobronnen moet je het helemaal van de galm hebben. Overigens, als je de gitaar niet redelijk close miced heeft het weinig zin. Op een beetje afstand is een gitaar gewoon een puntbron wat geluid betreft. Dat stereobeeld krijg je alleen dicht bij het instrument. Of je moet opnemen in een ruimte waarvan je de galm juist mooi vindt. Maar dat is voor de thuishobbyist niet echt van toepassing normaal. Tenzij je de mazzel hebt in een verbouwde kerk te wonen of zo.

Voor fingerstyle platen zie je vaak ook opnames met 4 microfoons (zonder evt. ambient mikes), en evt. nog wat sporen voor de pickup(s) van de gitaar. Heb je geen echt stereobeeld meer, maar wel een ruimtelijk interessant beeld, ondanks dat ene instument. Diezelfde platen in de 70er jaren, één of twee mikes, en heel misschien wat kunstmatige galm. Moet je voor de gein eens het oude werk van Leo Kottke, Harry Sacksioni, of John Renbourn vergelijken met Aerial Boundaries van Michael Hedges. Dat was één van de eerste platen die ik hoorde waar de gitaar heel ruimtelijk klonk. Voor een pop benadering is die laatste trouwens alweer snel iets te.

Han S
3 november 2016, 10:05
Je hebt kunstmatige stereo en real stereo. Als je twee richtinggevoelige microfoons in een ORTF plaatsing buiten opstelt en je gaat met de kabels naar binnen, sluit ze aan op een mengtafel, pan ze hard links en rechts, zet een goede koptelefoon op en sluit je ogen en luister goed.

Je zit voor je gevoel gewoon buiten en dat is real stereo. Dat werkt in een grote ruimte en ook in een kleine ruimte en dat werkt dichtbij en verder af.

Ik heb dat altijd ervaren als de meest realistische stereo en dat gebruikte ik ook vaak bij drums. XY vind ik zelden mooi stereo, dat zal bij hyper cardioids misschien beter klinken, maar meestal vind ik ORTF het mooiste.

Ik heb eens een korenfestival opgenomen in een grote kerk, waarbij men niet eens doorhad dat het werd opgenomen. Een ORTF paartje achter de dirigent en flink hoog en bij het luisteren waren de dirigenten verbaasd over het geluid.

Dat komt omdat gewoonlijk goedbedoelende amateurs een paar microfoons neerzetten en dan veel te ver uit elkaar. Je krijgt dan links en rechts geluid en in het midden niks.

Joost de Ruig
3 november 2016, 10:56
Toch leerzaam, zo'n oude rot als onze Han!

Brum
3 november 2016, 13:12
Ik kan niet zoveel input geven over de kwaliteit. Simpelweg not my cup of tea. Maar wat een trieste aanleiding zeg...:( Die tekst krijgt wel ineens een hele dubbele lading mee. Triest hoor, zo'n jong iemand die besluit er uit te stappen, dat raakte me echt even toen ik dat las.

Harald
3 november 2016, 13:21
Je hebt kunstmatige stereo en real stereo. Als je twee richtinggevoelige microfoons in een ORTF plaatsing buiten opstelt en je gaat met de kabels naar binnen, sluit ze aan op een mengtafel, pan ze hard links en rechts, zet een goede koptelefoon op en sluit je ogen en luister goed.

Je zit voor je gevoel gewoon buiten en dat is real stereo. Dat werkt in een grote ruimte en ook in een kleine ruimte en dat werkt dichtbij en verder af.
Klopt, veraf neem je nog steeds stereo op. Maar het enige wat de gitaar op enige afstand aan stereo nog te bieden heeft, komt van de galm in de ruimte af, het rechtstreekse gitaargeluid is op een paar meter afstand nauwelijks meer stereo, dan de menselijke stem. Bij close miking is dat een heel ander verhaal.

Voor de rest heb je helemaal gelijk. Zo'n koor, of een orkest, en zelfs een drumstel heeft veel meer spreiding in de geluiden dan een gitaar.

Voor een echt natuurlijk stereo moet je idd. één van de eerder genoemde methodes gebruiken. Voor een soort kunstmatig landschap waar je instrument zich in bevindt, kan er echt van alles. Van 1 microfoon, met een digitale reverb, tot 5 of 6 microfoons. Zelfs een microfoon dicht bij de kop van de gitaar kan interessant zijn. Ook nog een methode om een natuurlijk stereo te krijgen is een kunsthoofd opname. Of, als je de gitaar wilt opnemen zoals je die zelf hoort, twee microfoons, vlak bij je oren.

Ernest01
3 november 2016, 13:34
Ook nog een methode om een natuurlijk stereo te krijgen is een kunsthoofd opname. Of, als je de gitaar wilt opnemen zoals je die zelf hoort, twee microfoons, vlak bij je oren.

Deze vind ik briljant ! Haha, ga ik eens proberen.

Gebruik al jaren de ORTF-opstelling (na een advies van Han) en close-miking (tip van jou) en dat bevalt mij prima.
Maar de 'kunsthoofd' opstelling vind ik wel een heel leuke.....
Denk alleen dat de kamer dan wel 'droger' zal moeten klinken dan bij close-miking.

Ernest01
3 november 2016, 13:46
Henri, over de gitaar is al het nodige gezegd. Waar ik het mee eens ben, overigens.

De zang is zuiver, maar erg 'clean' gezongen. Ook lijkt mij de compressie en equalizer toevoeging niet echt nodig hier.
(neem aan dat de eq is gebruikt, want het mist wat diepte)
En waarom heb je het gemasterd ? Nou ja, misschien een probeersel van je, maar het 'metselt' het geheel nog meer dicht.

Heel jammer dat Mima niet meer onder ons is. Als je haar goed gekend hebt, gecondoleerd man.

Harald
3 november 2016, 14:04
Dat kunsthoofd is trouwens letterlijk een kunsthoofd... zoals je vroeger van die houders voor je hoofdtelefoon had zeg maar, maar dan schematischer, maar wel met gedetailleerd nagemaakte oren, met microfoons binnenin voor elk oor.

https://images4.static-thomann.de/pics/bdb/152223/150965_800.jpg

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat :D

https://www.thomann.de/nl/neumann_ku100.htm?sid=f42b3c752207232eb69a89d67af0 5e2e

Henri H
3 november 2016, 14:10
Ik heb even dat nummer van Michael Hedges op Youtube beluisterd, inderdaad een mooi geluid.
Het betekent dat ik moet investeren in zowel een set goeie microfoons en een soundinterface.
Ik gebruik nu een Focusrite 2i2, heb al zitten kijken naar de 18i8. Is dat een goeie optie, en welke mics kan ik het beste nemen?
Budget rond de €400,- (voor alleen de mics).

Henri H
3 november 2016, 14:38
Ernest bedankt voor je feedback.
Ik heb Mima niet persoonlijk gekend, maar het greep me wel aan, zeker toen ik haar uitvoering van dit nummer hoorde. Ik vond het in ieder geval mooier dan de uitvoering van Ellen Doty, waar dit arrangement op is gebaseerd.

De reden dat ik het gemasterd heb is deels dat ik een beetje aan het experimenteren ben, maar met name om het totaalvolume wat op te krikken met de Limiter.

Gisteravond heb ik een nieuwe mix gemaakt.
Ik heb de compressie op zowel de zang alsook de gitaar drastisch teruggedraaid.
Ook heb ik de Limiter en EQ minder extreem ingesteld.
Ik had al het laag eruit gedraaid, maar dat heb ik er nu gewoon ingelaten.
De EQ op de gitaartrack heb ik wat extra hoog gegeven. Het maakt het gitaargeluid wat natuurlijker volgens mij.
De Kramer Tape heb ik erin gelaten, geeft een licht phaser-achtig effect.
Voor de geïnteresseerden:
https://drive.google.com/open?id=0BwOyKy9Zpx5jYTh0MjdndnRmYkk

Erik de Perik
3 november 2016, 18:29
Beetje flauw Erik en inhoudelijk ook niets waard.

Daar heb je gelijk in, mijn excuses.

Ernest01
3 november 2016, 19:15
Het betekent dat ik moet investeren in zowel een set goeie microfoons en een soundinterface.
Ik gebruik nu een Focusrite 2i2, heb al zitten kijken naar de 18i8. Is dat een goeie optie, en welke mics kan ik het beste nemen?
Budget rond de €400,- (voor alleen de mics).[/COLOR]

Je hebt in ieder geval een zgn. mic-pair nodig.
B.v. de Rode NT5 ? Ik ben begonnen met de Samson C02 en die bevallen nog steeds goed.
Maar er zijn ongetwijfeld betere voor jouw budget. Natuurlijk bepaalt de ruimte waar je opneemt voor een groot deel de kwaliteit van de opname. Dus hele dure mics in een slechte ruimte gaat 'm niet worden, denk ik.

Er is een zeer recente discussie over geluidinterfaces in het topic "Recording" misschien dat die kan helpen met het vinden van de juiste/beste kaart ?

Tweede mix beluisterd maar niet erg veel verschil met de eerste gehoord.
Wel dat de zang te hard in de mix zit, net als bij de eerste....

Erik de Perik
3 november 2016, 19:29
Superlux heeft ook mooie matched condensator setjes.

Duhsjaak
3 november 2016, 20:04
Ik was van de stukken die Mima hier heeft gepost bijzonder onder de indruk.
Klein zingen, schitterende frasering hier en daar, kortom: heel fijn. Ik heb die bewondering voor die artistieke kanten nooit onder stoelen of banken gestoken.

Iets minder ingenomen ben ik geweest met haar nonchalance met diegenen, met wie ze een lied maakte (backing) of zelfs maar de naam van het lied. Single of studio, dat waren de aanwijzingen waarmee de mindere goden zoals ik het dan maar moesten doen.

Helaas hoeven wij niet langer te wachten op haar nieuwe werk.
Ik vind het daarom super om een zelfde cover te kiezen (soort van tribute toch) en wel open te zijn over hoe en wat er bij is komen kijken.

En om mijn wester-buren te quoten: Not half bad.
Er gaat veel rond over de techniek, waarover best iets te melden valt, maar dat dit kennelijk een van de eerste pogingen is van dit duo maakt dat ik heel hoopvol uitkijk naar volgende posts.

En een speciaal pet af voor den gitarist die geen enkel experiment schuwt.
Warts and all, ik vind het eigenlijk best een lekker stukkie geworden.
Next!!!
Vriendelijke groet, Gus

Han S
3 november 2016, 20:28
Die Gus, hij weet het altijd zo prachtig te brengen, waarvoor mijn grote waardering. Toen wij als team hoorden dat Mima was overleden, kwam dat hard aan en ik heb er persoonlijk nog altijd moeite mee waarom iemand die zo jong is, zo getalenteerd en zo mooi, er voor kiest om uit te stappen.

Mooi ook dat Henri een soort van tribute brengt met een dame waarvan ik denk dat het zijn vriendin is of partner, correct me if I'm wrong. Zij kan absoluut zingen, heeft een goede stem en doet heel erg haar best om het zo mooi mogelijk te maken.

En dat is denk ik nou precies het probleem wat ik er mee heb. Er valt weinig fouts aan te ontdekken, het is zuiver, maar omdat ze zo vreselijk haar best doet schiet ze in mijn beleving het doel voorbij.

Het nummer is bepaald niet vrolijk en zingen doe je vanuit je ziel. Probeer het op te bouwen en werk naar een climax, daar vraagt dit nummer om.

Als je het puur voor je plezier doet; vooral doen en geniet er van. Wil je er meer mee bereiken, leg dan de lat een paar standjes hoger en laat je gevoel de belangrijkste leidraad zijn. Zangtechniek is mooi en absoluut onontbeerlijk, maar het is je gereedschap.

Goed bezig en vooral doorgaan.

grayfink
3 november 2016, 20:34
Ik vind het wel heel mooi gezongen. Goed hoor. :)

woldhek
3 november 2016, 22:17
Als geheel prima hoor.
Ik luister nu via mijn speakers van de PC, dus niet super hifi, maar klinkt gewoon lekker.
De eerdere reacties gaan wat dieper, net als je kritisch bent tijdens het behangen en dat je alle oneffenheden ziet, maar de volgende morgen zie je gewoon een leuke wand.....

Henri H
4 november 2016, 13:12
Je hebt in ieder geval een zgn. mic-pair nodig.
B.v. de Rode NT5 ? Ik ben begonnen met de Samson C02 en die bevallen nog steeds goed.
Maar er zijn ongetwijfeld betere voor jouw budget. Natuurlijk bepaalt de ruimte waar je opneemt voor een groot deel de kwaliteit van de opname. Dus hele dure mics in een slechte ruimte gaat 'm niet worden, denk ik.

Er is een zeer recente discussie over geluidinterfaces in het topic "Recording" misschien dat die kan helpen met het vinden van de juiste/beste kaart ?

Tweede mix beluisterd maar niet erg veel verschil met de eerste gehoord.
Wel dat de zang te hard in de mix zit, net als bij de eerste....Wederom bedankt voor de feedback en de tips v.w.b. mics en audio-interface.

Ik kan een M-Audio Fast Track Ultra 8R overnemen, en de Rode's staan ook 2ehands op MP, maar ik denk toch dat ik eerst 's met de NT1-A wat ga opnemen.
Dat had ik al een paar keer gedaan, maar dat materiaal is niet zo geschikt om wereldkundig te maken. ;)
Ik vind zelf de geluidskwaliteit best te pruimen. De gitaar heb ik iets (+10) naar rechts gepand, en de zang -3 naar links, ook in deze opname.
Ik vind het wel wat hebben, lijkt net of je er tegenover zit, niet te ver ervan af.
Bovendien kan ik ook altijd overwegen om een 2e gitaarpartij op te nemen, en vervolgens beide partijen links/rechts pannen.

Henri H
4 november 2016, 13:27
Ik was van de stukken die Mima hier heeft gepost bijzonder onder de indruk.
Klein zingen, schitterende frasering hier en daar, kortom: heel fijn. Ik heb die bewondering voor die artistieke kanten nooit onder stoelen of banken gestoken.

Iets minder ingenomen ben ik geweest met haar nonchalance met diegenen, met wie ze een lied maakte (backing) of zelfs maar de naam van het lied. Single of studio, dat waren de aanwijzingen waarmee de mindere goden zoals ik het dan maar moesten doen.

Helaas hoeven wij niet langer te wachten op haar nieuwe werk.
Ik vind het daarom super om een zelfde cover te kiezen (soort van tribute toch) en wel open te zijn over hoe en wat er bij is komen kijken.

En om mijn wester-buren te quoten: Not half bad.
Er gaat veel rond over de techniek, waarover best iets te melden valt, maar dat dit kennelijk een van de eerste pogingen is van dit duo maakt dat ik heel hoopvol uitkijk naar volgende posts.

En een speciaal pet af voor den gitarist die geen enkel experiment schuwt.
Warts and all, ik vind het eigenlijk best een lekker stukkie geworden.
Next!!!
Vriendelijke groet, GusWat een mooie post Gus, bedankt man!
Ik moest wel even opzoeken wat "warts and all" betekent. ;)

Ik vind het, net als jij, ook vreemd dat Mima zo weinig info gaf over haar geposte muziek, maar het zij zo denk ik dan.
Je weet niet wat erachter heeft gezeten, maar dat ze het moeilijk had, lijkt me evident.

Ik beschouw mijn bijdrage inderdaad als een soort van tribute, maar toch ook wel als iets persoonlijks.
Er zit wat mij betreft best wel gevoel in. Het is één take, en we zaten pal naast/schuin tegenover elkaar toen we het opnamen.
We voelden elkaar perfect aan, met een bepaalde vorm van imperfectie, tijdens het inspelen.
Dat het dan niet zo overkomt door de manier van opnemen, en/of omdat de zang-/gitaarpartij soms wat te wensen overlaat, is wel jammer natuurlijk.
Als we ooit een betere versie, of een ander nummer hebben opgenomen, wat naar mijn idee voor Gitaarnet geschikt is, zal ik het wel weer posten.

Henri H
4 november 2016, 13:42
Die Gus, hij weet het altijd zo prachtig te brengen, waarvoor mijn grote waardering. Toen wij als team hoorden dat Mima was overleden, kwam dat hard aan en ik heb er persoonlijk nog altijd moeite mee waarom iemand die zo jong is, zo getalenteerd en zo mooi, er voor kiest om uit te stappen.

Mooi ook dat Henri een soort van tribute brengt met een dame waarvan ik denk dat het zijn vriendin is of partner, correct me if I'm wrong. Zij kan absoluut zingen, heeft een goede stem en doet heel erg haar best om het zo mooi mogelijk te maken.

En dat is denk ik nou precies het probleem wat ik er mee heb. Er valt weinig fouts aan te ontdekken, het is zuiver, maar omdat ze zo vreselijk haar best doet schiet ze in mijn beleving het doel voorbij.

Het nummer is bepaald niet vrolijk en zingen doe je vanuit je ziel. Probeer het op te bouwen en werk naar een climax, daar vraagt dit nummer om.

Als je het puur voor je plezier doet; vooral doen en geniet er van. Wil je er meer mee bereiken, leg dan de lat een paar standjes hoger en laat je gevoel de belangrijkste leidraad zijn. Zangtechniek is mooi en absoluut onontbeerlijk, maar het is je gereedschap.

Goed bezig en vooral doorgaan.Han, aan jou een speciaal bedankje.
Dit zijn posts waar je wat mee kunt als muzikant, super.

De zangeres ken ik sinds een jaartje via muzikantenbank.net, maar we zijn geen partners, behalve muzikaal gezien dan. ;)
Ze heeft zangles, en probeert de technieken daarvan toe te passen. Dat doet ze soms misschien te goed, waardoor het gevoel een beetje ondersneeuwt.
Ik heb ook nog steeds gitaarles, en dit nummer heb ik geleerd van mijn gitaarleraar een paar weken geleden, vlak nadat Mima was overleden. Sindsdien heeft het nummer, en vooral Mima's uitvoering een speciaal plekje in mijn hart.
"She made her mark".

Henri H
4 november 2016, 13:46
Grayfink en woldhek ook bedankt. :ok: