PDA

View Full Version : Le Clochard (Focus / Jan Akkerman)



Harald
31 oktober 2016, 13:35
https://www.youtube.com/watch?v=ZiQ-2DDLQk0

Le Clochard van Jan Akkerman, van de Focus II (Moving Waves LP van Focus, uit 1971. Hier op de harpgitaar. Voor wie het wil spelen, mijn tab hiervan is te vinden op de site van Jan Akkerman. Zie de engelse beschrijving voor een kleine correctie, en de link naar de tab.

Le Clochard, a beautifull composition by Jan Akkerman, was originally recorded by Focus for their Focus II album, released in 1971. (later reissued as Moving Waves) On the original recording played on classical guitar, with a bit of bass, and a mellotron part for the string section. Here I readapted my transcription for guitar, to the harp guitar, adding a couple of lower bass notes.

My tab for this piece can be found on Jan Akkerman's site: http://www.janakkerman.nl/documents/L... So if you want to give this piece a go, you can. There is a mistake in measure 6, where the chord is not a Bb7 but should be a G7/B so
1
3
0
x
2
x

The tremolo is a gipsy/flamenco tremolo in quintuplets. It's usually performed piami, so like a classical tremolo, but with the index finger between the thumb stroke, and the ringfinger stroke.

Enjoy!

May the Schwartz be with you :D

Joost de Ruig
31 oktober 2016, 13:54
Hij is weer fijn ouwe zwerver :)

Ernest01
31 oktober 2016, 15:26
Heel mooi weer, Harald.
En wat een bijzondere video. Prachtig in stijl.

Duhsjaak
31 oktober 2016, 16:44
Heel mooi weer. Dat zal Gerrit Hiemstra vanavond zeker beamen. Met een prachtplaatje uit Roodeschool.
Of bedoel je: het is weer heel mooi?
Dat vind ik nou ook. En de mooie plaatjes heeft Harald er zelf bij gemaakt.
Bij een of andere muur in centraal Italië zo te zien, want hij lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. Die muur.

Nice Harald. Geen rondvliegende nagels, alles onder controle.
Heel fijn.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
31 oktober 2016, 18:38
Thanks! Ach rondvliegende nagels zou je niet zien. Er vielen wel regelmatig bladeren uit de kastanjeboom. Gelukkig geen kastanjes (of takken) op mijn hoofd gekregen, dat scheelt ook weer.

Italië? Ik wist wel dat het overdreven was om naar Parijs te gaan om daar te filmen. Nog even aan Utrecht en Amsterdam gedacht. De binnenhof bij de Dom in Utrecht had een mooie plek ervoor geweest, maar Italië is zoveel beter, en ze zetten tenminste goede koffie. Niet verder verklappen, maar questo video è stato girato nel cortile di casa nostra. Dat muurtje is deel van een pleasance of folly (zo noemen ze zoiets geloof ik) dat door de eerste bewoners van het oude huisje dat eerder op ons perceel stond gemaakt. Leuk detail is dat de zoon van die familie daar heel vaak gitaar speelde. Inmiddels ook gitaarleraar/muzikant in Zwolle. Dat ding hebben we laten staan toen ons huis is gebouwd. De ruïne look is opzettelijk.