PDA

View Full Version : Verzekering voor gitaren en apparatuur



axmaster
31 oktober 2016, 09:27
Als enthousiast hobby fotograaf heb ik al jaren (via de fotoclub) een verzekering voor mijn apparatuur. Gelukkig zelf nog nooit nodig gehad, maar van clubgenoten wel gehoord dat het een prettige verzekering is. De mensen weten wat apparatuur waard is, de premie, het te verzekeren bedrag en de werkelijke waarde 'kloppen', en als er wat is, is de uitkering reëel.

Toen ik naar mijn gitaren keek (6 stuks) en de nieuwprijs van al dat spul optelde (inclusief versterkers etc) kwam ik op een aardig bedrag. Mijn standaard verzekering dekt ongeveer een setje snaren (iets meer, maar toch), vandaar de vraag of en zo ja, waar jullie je instrumenten verzekerd hebben.

Het mooie van die verzekering voor mijn fototoestellen en lenzen is dat deze door de club is afgesloten bij een verzekeraar die daar verstand van heeft en dat spul ook wil verzekeren. Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt voor gitaren (bij mij vooral akoestisch). Een goed onderhouden gitaar van een gerenommeerd merk daalt weliswaar iets in waarde, maar is na (ik zeg maar wat) 6 jaar niet afgeschreven tot €0. Ik treedt ook wel eens op, dus ook in die situaties moet ik gedekt zijn.

Wie heeft goede (of slechte) ervaringen en kan mij op het spoor van een goede verzekering brengen?

Plant
31 oktober 2016, 11:20
Er is al eens een topic over gestart:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?162992-gitaar-verzekeren-(kostbaarhedenverzekering)&highlight=verzekering.

Ik kan me voorstellen dat je als je veel dure instrumenten hebt, je wel wat extra wilt. Maar daar zal de premie ook naar zijn en hoe groot is de kans dat er met echt alles tegelijk iets gebeurt?

Daarbij, weg = weg. Exact dezelfde instrumenten krijg je toch niet meer terug (voorbeeldje: Brian May heeft z'n originele Red Special niet verzekerd, want deze is onvervangbaar. Hij heeft wel replica's maar toch).

Er zal toch echt wel gekeken worden naar een soort taxatie / dagwaarde van de instrumenten en apparatuur en hoe en waar het opgeslagen en gebruikt wordt. In het beginstadium is het vast rendabel maar ik denk dat dat na zoveel jaar premie niet meer loont.

axmaster
31 oktober 2016, 14:34
Dank je!

Ik had gehoopt op een vergelijkbare verzekering als voor mijn fotoapparatuur, maar had die zelf nog niet gevonden. En als ik het draadje van een paar jaar geleden lees, dan was die er toen in ieder geval ook niet. Het zou mij niet verbazen als dat nog steeds het geval is.

Nou ja, misschien worden we nog verrast, but I won't hold my breath!

JVGM-music
1 november 2016, 22:29
Zo, en wanneer heeft u die Fender Stratocaster dan gekocht?
Eh...dat zal zo 1990 geweest zijn.
1990 zegt u? Nou, da's dan al een oudje he? U begrijpt dat zoiets al helemaal afgeschreven is?
Ik kan er op die leeftijd niet echt meer een waarde aan vast maken ....ik kan hoogstens een vergoeding geven van 25 euro....maar dat is het dan wel een beetje. Wat zegt u...u betaald premie?



Zeg me niet dat dit niet waar is want ik heb het meegemaakt...

Plant
1 november 2016, 23:01
Doet me aan de verwijderingsbijdrage (https://nl.wikipedia.org/wiki/Verwijderingsbijdrage) denken. Deze werd tot 2011 ook geheven op elektrische muziekinstrumenten. Bij aanschaf werd een extra bedrag in rekening gebracht, want bij afschrijven moest het wel verantwoord worden ingezameld en gerecycled.

Ik denk toch echt dat heel veel van de serieuze instrumenten uit die periode nog alive and kicking zijn en nooit in de milieustraat zijn beland of zullen belanden.

arjanb01
2 november 2016, 06:18
Zo, en wanneer heeft u die Fender Stratocaster dan gekocht?
Eh...dat zal zo 1990 geweest zijn.
1990 zegt u? Nou, da's dan al een oudje he? U begrijpt dat zoiets al helemaal afgeschreven is?
Ik kan er op die leeftijd niet echt meer een waarde aan vast maken ....ik kan hoogstens een vergoeding geven van 25 euro....maar dat is het dan wel een beetje. Wat zegt u...u betaald premie?



Zeg me niet dat dit niet waar is want ik heb het meegemaakt...

Daarom altijd bonnetjes bewaren, klinkt heel flauw maar voor een verzekeraar belangrijk, wil je je aankoop bedrag terug krijgen.
En wordt het artikel niet meer gemaakt, zoeken ze naar een vergelijkbaar product.

Joost de Ruig
2 november 2016, 07:08
Ik laat iedere 2 jaar mijn shop een document opstellen (euhh, ik stel het zelf op, maar hij print het uit en ondertekend het) waarin de apparatuur omschreven wordt en de dagwaarde wordt aangegeven. Dus merk, type, serienummer, kleur, staat, bouwjaar, nieuwprijs, dagwaarde, etc staat hierin omschreven. Mocht door brand of inbraak een en ander verloren gaan, dan vergemakkelijkt een dergelijk document het gesprek met de schade-expert.

D3nnis
2 november 2016, 12:31
Mijn zooi (alleen de duurdere zaken) is met foto en serienummer bij de verzekering bekend.
Zou het nut hebben om twee keer per jaar de waarde te laten bijstellen? Ze zien me aankomen..

fred dons
2 november 2016, 13:53
ze zien je graag komen, met name als de waarde omhoog gaat (je bent dan of onderverzekerd of ze gooien je premie omhoog :D )

Erik de Perik
2 november 2016, 14:22
Zo, en wanneer heeft u die Fender Stratocaster dan gekocht?
Eh...dat zal zo 1990 geweest zijn.
1990 zegt u? Nou, da's dan al een oudje he? U begrijpt dat zoiets al helemaal afgeschreven is?
Ik kan er op die leeftijd niet echt meer een waarde aan vast maken ....ik kan hoogstens een vergoeding geven van 25 euro....maar dat is het dan wel een beetje. Wat zegt u...u betaald premie?



Zeg me niet dat dit niet waar is want ik heb het meegemaakt...

Lijkt me niet zo heel moeilijk om de dagwaarde van een '90 Strat aan te tonen.

JVGM-music
2 november 2016, 14:52
Uiteraard...maar de verzekering doet (zeker bij apparatuur ) toch echt aan afschrijven.

Riny
2 november 2016, 15:58
Ik had jaren geleden een extra aanvulling op mijn inboedelverzekering (€25000,00) voor een kamer met modeltreinen.
Na hiermee gestopt te zijn en mijn muziek weer in de picture kwam heb ik dit omgezet voor de aanwezige muziekinstrumenten e.d.
Prompt een jaar later een gigantisch waterschade, zelfs uit 1 van mijn Gretsch gitaren kwam 1,5 liter water.

Expert is gekomen en hebben samen alles doorlopen, alles werd 100% nieuwwaarde vergoed en zelfs de aannemer, om de kamer op zich opnieuw op te knappen met alles wat erbij hoorde, werd ook vergoed.
Ik kon gewoon om nieuw materiaal maar diende daarvan wel de facturen te geven aan de verzekeringsmaatschappij.

Ik betaal voor deze aanvullende verzekering in mijn inboedel mogelijk een paar tientjes extra wat niet opweegt tegen een dergelijke tegenvaller, lees verlies, als het niet verzekerd was.

WillemdaGuide
2 november 2016, 16:02
Ik heb mijn zooi ook extra op mijn polis laten opnemen, iets van 25k. geloof ik ofzo. Aardige is dat het ook nog in de oefenruimte staat en dat heb ik mooi op mijn polis laten zetten zodat daar nooit gezeur van kan komen.

D3nnis
2 november 2016, 19:30
ze zien je graag komen, met name als de waarde omhoog gaat (je bent dan of onderverzekerd of ze gooien je premie omhoog :D )

Ja, misschien wel maar mijn collectie heeft niet de omvang die jij gewend bent dus het valt alles mee ☺
Ik neig echter steeds meer naar "boeien".
Ik bedoel, wat is iets waard?
Mijn soldano was best een dure amp om eens wat te noemen, maar zie m maar eens voor een goede prijs te verkopen (als ik dat zou willen).
Vooral in de huidige tijd waarin je voor steeds minder geld best goede gitaren en versterkers kunt kopen, vraag ik me weleens af hoe spastisch je moet zijn met die zooi.
Als alles affikt is dat jammer, maar ik zou ook best gelukkig kunnen zijn met twee goede gitaren ipv 13. Alhoewel ik ze alle 13 niet kwijt wil, zeg maar.

Baker
2 november 2016, 20:24
Voor het geval mijn gitaar me onderweg ergens uit mijn handen flikkert heb ik een kostbaarheden buitenshuis afgesloten. Nooit voor dat doel gebruikt, maar hij kwam me laatst goed van pas toen ik mijn iphone liet vallen buiten. Want dan viel ook onder die dekking namelijk.

@WillemdaGuide Zou je me kunnen vertellen welke verzekering dat dan is? Ik zit bij centraal beheer, maar daar wilden ze dit absoluut niet op de manier die jij aangeeft regelen. Gitaren vallen onder de inboedel verzekering, maar zijn niet gedekt als je er mee over straat loopt of er mee optreedt, en ook niet als ze zijn opgeslagen in een oefenruimte. (is mij verteld)

Erik de Perik
2 november 2016, 21:03
Uiteraard...maar de verzekering doet (zeker bij apparatuur ) toch echt aan afschrijven.

In de echte wereld toch écht aan dagwaarde. Zou wat zijn als je voor een '24 Typo 35 Bugatti de schrootwaarde terug zou krijgen.

Ike57
2 november 2016, 21:25
Een normale inboedelverzekering zal de schade uitkeren op basis van nieuwwaarde tenzij de dagwaarde lager is dan 40% van de nieuwwaarde (meest algemene regel).
Bij muziekinstrumenten zul je dan al gauw verschillen van mening over de waarde van het instrument.

Een betere (maar ook duurdere) methode is het verzekeren op een kostbaarhedenverzekering op basis van een deskundigentaxatie.
Als er dan een schade optreedt zal de verzekeringsmaatschappij zich houden aan de waarde die in het taxatierapport is opgenomen. De verzekeringnemer moet wél zelf het taxatierapport laten opmaken door een, door de verzekeringsmaatschappij erkende, deskundige en de kosten van het taxatierapport moet je ook zelf betalen.
Een taxatierapport blijft in principe 3 jaar geldig (tenzij een indexclausule is opgenomen dan kan het 6 jaar zijn) en moet dan worden vernieuwd. Het taxatierapport maakt dan ook deel uit van de verzekeringsovereenkomst.
De omvang van de dekking kun je in overleg met de verzekeraar vaststellen. Misschien wil je het alleen binnenshuis verzekeren (brand, diefstal, waterschade etc etc) en misschien wil je ook een buitenhuisdekking. Niet iedere verzekeraar zal iedere dekking klakkeloos accepteren. Sommige dingen zijn eenvoudigweg niet te verzekeren.

De premie zal in ieder geval hoger zijn dan op de normale inboedelverzekering dus het is ieders persoonlijke afweging of het dat waard is of niet.

Als je denkt dat je gitaren(verzameling) de moeite waard is dan is het verstandig om contact op te nemen met je assurantietussenpersoon om het door te spreken en evt. een offerte aan te vragen. Neem in ieder geval niet klakkeloos aan dat alles wel geregeld is op je inboedelverzekering.

Duhsjaak
2 november 2016, 21:47
Een normale inboedelverzekering zal de schade uitkeren op basis van nieuwwaarde tenzij de dagwaarde lager is dan 40% van de nieuwwaarde (meest algemene regel).
Bij muziekinstrumenten zul je dan al gauw verschillen van mening over de waarde van het instrument.

Een betere (maar ook duurdere) methode is het verzekeren op een kostbaarhedenverzekering op basis van een deskundigentaxatie.
Als er dan een schade optreedt zal de verzekeringsmaatschappij zich houden aan de waarde die in het taxatierapport is opgenomen. De verzekeringnemer moet wél zelf het taxatierapport laten opmaken door een, door de verzekeringsmaatschappij erkende, deskundige en de kosten van het taxatierapport moet je ook zelf betalen.
Een taxatierapport blijft in principe 3 jaar geldig (tenzij een indexclausule is opgenomen dan kan het 6 jaar zijn) en moet dan worden vernieuwd. Het taxatierapport maakt dan ook deel uit van de verzekeringsovereenkomst.
De omvang van de dekking kun je in overleg met de verzekeraar vaststellen. Misschien wil je het alleen binnenshuis verzekeren (brand, diefstal, waterschade etc etc) en misschien wil je ook een buitenhuisdekking. Niet iedere verzekeraar zal iedere dekking klakkeloos accepteren. Sommige dingen zijn eenvoudigweg niet te verzekeren.

De premie zal in ieder geval hoger zijn dan op de normale inboedelverzekering dus het is ieders persoonlijke afweging of het dat waard is of niet.

Als je denkt dat je gitaren(verzameling) de moeite waard is dan is het verstandig om contact op te nemen met je assurantietussenpersoon om het door te spreken en evt. een offerte aan te vragen. Neem in ieder geval niet klakkeloos aan dat alles wel geregeld is op je inboedelverzekering.

Dit is (met alle respect voor alle andere goedbedoelende gitaristen, niet noodzakelijkerwijze vakkubekwame verzekeringsmensen) voor NL dan toch wel zeer accuraat. In eigen huis en voor 10% elders onder steen/harde dakdekking stomweg op basis van vervangingswaarde. Tenzij niet ouder dan 8 jaar of (bijvoorbeeld opgeslagen) onttrokken aan 'normaal' gebruik.

Taxatie waarde gedurende 3 of 6 jaar. En dan kiezen waar je die dekking wil hebben. Alleen in eigen huis (of elders 10% zoals eerder vermeld) of ook op straat, in je auto....., etc. Hoe meer je wilt, hoe meer je betaalt. Effe schoppen tegen verzekeraars is OK, maar bij de bakker geldt hetzelfde principe.

Ike lul, gaat hier weer volop op...
Vriendéleijke groet, Gus

Ike57
2 november 2016, 21:59
Thanks Gus. Ik heb geprobeerd het zo beknopt mogelijk te houden.
Mijn standaard regel is dat ik privé en zakelijk strikt gescheiden houd maar ik vond dat ik nu m'n mond even open moest doen. :)

Duhsjaak
2 november 2016, 22:01
Ike, je bent een heel fijne gozert.
Vriendelijke groet, Gus

Hendriks
2 november 2016, 22:03
Muziek instrumenten kun je met een kostbaarheden verzekering verzekeren , je moet dan alles wel specificeren , wel duurder dan op een inboedelverzekering , maar je hebt dan wel dekking buiten de de deur. Lees wel goed de kleine lettertjes , voorkomt teleurstellingen bij schade (uitsluitingen).
Verder wat Ike zegt en die heeft er verstand van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk