PDA

View Full Version : Georgia On My Mind



USofguitar
26 oktober 2016, 00:18
Eerste video met mijn ES339!

Kemper Powerrack, Bassman 59 profiel van And44.


https://www.youtube.com/watch?v=FLptzUknZes

Plant
26 oktober 2016, 11:57
Dat is niet verkeerd! :) Lekker soundje ook.

Harald
26 oktober 2016, 13:31
Is die kast nu net wat kleiner dan van een 335?

Duhsjaak
26 oktober 2016, 13:49
Zou kunnen. Klinkt groots.
Dat wel.
Vriendelijke groet, Gus

USofguitar
26 oktober 2016, 14:31
Is die kast nu net wat kleiner dan van een 335?

Ja, de ES339 is door Gibson Memphis gebouwd sinds 2007 en heeft precies dezelfde specs als een 335, behalve zijn lichaam. Die is volgens mij bijna hetzelfde als een Gibson LP. Veel meer confortable vind ik.

Harald
26 oktober 2016, 15:06
Les Paul, dat is niet eens net wat kleiner, dat scheelt echt veel!

Joost de Ruig
26 oktober 2016, 15:09
Les Paul, dat is niet eens net wat kleiner, dat scheelt echt veel!

Er zit meen ik qua formaat ook nog eentje tussen de 335 en deze 339.

Plant
26 oktober 2016, 15:52
Als ik het goed zie heeft de ES-339 t.o.v. de Les Paul een behoorlijk brede kont. Niks mis mee ;) maar 'bijna hetzelfde' zou ik dit niet noemen.

http://static.musiciansfriend.com/derivates/18/001/288/063/DV016_Jpg_Large_515255_size_comparison.jpg

rozh
26 oktober 2016, 16:10
Als ik het goed zie heeft de ES-339 t.o.v. de Les Paul een behoorlijk brede kont. Niks mis mee ;) maar 'bijna hetzelfde' zou ik dit niet noemen.

http://static.musiciansfriend.com/derivates/18/001/288/063/DV016_Jpg_Large_515255_size_comparison.jpg

nou ik vind het toch wel ''bijna'' hetzelfde hoor, kijk maar eens goed. tis toch iig wat anders dan zon grote 335 :P

Joost de Ruig
26 oktober 2016, 18:24
Gekscherend wordt de 339 ook wel smurfen-ES genoemd :D

Erik de Perik
26 oktober 2016, 20:05
Mooi gespeeld man...!!

Het geluid vind ik wat minder mooi..... :hide:


Nog iets meer een holle LP:

http://utstat.utoronto.ca/mikevans/hroberts/guitars/hrfusion1980.jpg

LRS
26 oktober 2016, 20:06
Leuke gitaar, fijne sound, lekker gespeeld!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ernest01
26 oktober 2016, 22:33
Technisch goed gespeeld. Vind wel dat er niet heel veel gevoel in te horen is..
Hier en daar klinkt het wat overstuurd, maar wellicht is het aan mijn in-ear dopjes te wijten ?

Wel 'grappig' dat deze post meer over de gitaar, dan over jouw spel gaat.

Heb wel veel betere opnames van jouw gehoord... misschien maar weer eens met die loop-pedaaltjes in de weer gaan ?
Technisch, nogmaals, ben je een top-vier gitarist in mijn lijstje.

USofguitar
26 oktober 2016, 23:05
Technisch goed gespeeld. Vind wel dat er niet heel veel gevoel in te horen is..
Hier en daar klinkt het wat overstuurd, maar wellicht is het aan mijn in-ear dopjes te wijten ?

Wel 'grappig' dat deze post meer over de gitaar, dan over jouw spel gaat.

Heb wel veel betere opnames van jouw gehoord... misschien maar weer eens met die loop-pedaaltjes in de weer gaan ?
Technisch, nogmaals, ben je een top-vier gitarist in mijn lijstje.

Niet veel gevoel? Interessant.

Wat hoor je dan? Of wat mis je in vergelijking tot "met gevoel" spelen? Ik wou graag wat leren.

Want volgens mij is dit op een technisch gebied helemaal niet perfect, maar juist was die take dynamischer en meer emotionneel dan de andere die ik opnam. Luister maar weer ééns zonder kijken...

mountainman
26 oktober 2016, 23:10
Nieuwe gitaar? Klinkt lekker hoor.


Gekscherend wordt de 339 ook wel smurfen-ES genoemd :D

Mijn ES 339 is nog blauw ook...

jutter
26 oktober 2016, 23:11
Heel goed èn met gevoel gespeeld man, bravo! En wat betreft de 339: is in geen enkel opzicht een smurfen gitaar zoals Joost zei. Ik heb hem ook gehad en vind hem stukken fijner dan de 335! Dikke pluim voor je!

arjanb01
27 oktober 2016, 06:28
Qua rock gitarist ben je goed Ulli, dit is inderdaad technisch prima.
Begrijp de opmerking over gevoel en dynamiek wel. Meer afwisselen tussen hard en zacht aanslaan, bendings en de noten laten uitgieren, ook bij clean spel is dat hier zeker mogelijk. Dat ontbreekt er nu aan vind ik.

Ernest01
27 oktober 2016, 13:11
Zonder 'beeld' hoor ik wel het verschil tussen het hard en minder hard aanslaan, maar het is voor mijn gevoel wat te staccato gespeeld. Niet de noten in elkaar laten vloeien. Misschien omdat je elektrisch speelt, zou natuurlijk zo maar kunnen.
Het overstuur-effect blijf ik horen en dat leidt ook wel af, bij mij.

Fusion
27 oktober 2016, 13:26
Ik vind 't ook nogal kil en klinisch. Het feit dat je 't zelf niet hoort geeft aan dat zelfs jij (een heel erg goede rock gitarist) nog wat moet/kunt leren ;)

USofguitar
27 oktober 2016, 14:53
Qua rock gitarist ben je goed Ulli, dit is inderdaad technisch prima.
Begrijp de opmerking over gevoel en dynamiek wel. Meer afwisselen tussen hard en zacht aanslaan, bendings en de noten laten uitgieren, ook bij clean spel is dat hier zeker mogelijk. Dat ontbreekt er nu aan vind ik.


Zonder 'beeld' hoor ik wel het verschil tussen het hard en minder hard aanslaan, maar het is voor mijn gevoel wat te staccato gespeeld. Niet de noten in elkaar laten vloeien. Misschien omdat je elektrisch speelt, zou natuurlijk zo maar kunnen.
Het overstuur-effect blijf ik horen en dat leidt ook wel af, bij mij.

Overstuur-effect? Misschien luister jij met een programma die aan meer dan 100% het geluid stuurt... Geen idee.

Ik hoor wel wat jullie zeggen. Ik denk gewoon dat jullie niet echt horen de doorlopende groove en akkorden hieronder. Spelen jullie dit stijl af en toe? Het is geen lead gitaar blues ding. En ook geen akoestische gitaar. Jullie horen een elektrische gitaar met een "versterker" (en nog reverb erbij) en een melodie boven akkoorden. Dit is beperkend. Zeg ff En vanaf het tweede akkord ben ik al dynamisch bezig, en de hele take door.

Probeer maar eens dit te spelen en post hier je video. Ik wil serieus graag wat leren over hoe je naar "dynamics" kijkt in dit context. En ik bedoel dat helemaal niet sarcastisch.



Ik vind 't ook nogal kil en klinisch. Het feit dat je 't zelf niet hoort geeft aan dat zelfs jij (een heel erg goede rock gitarist) nog wat moet/kunt leren ;)

Ik snap dit commentaar ff niet. ??? De rock gitarist die ik ben is toch zelf met die arrangement gekomen. ;) En jullie hebben mij vaker andere stijlen gezien spelen. Ik snap dat jij hiermee iets met gevoeligheid aan sensibiliteit ondernadrukt, maar volgens mij is dit ook verkeerd.

Ook door jullie laatste commentaren krijg ik het indruk dat er geen emotie kan zijn als iets van een technisch standpunt goed gespeeld wordt.

Er gebeurt in de video hieronder bijna niks op dynamisch gebied, behalve hier en daar een "rallentando". En technisch gezien wordt het ook goed gespeeld. Betekent het dat er hier geen emotie is dan? Luister met je hart en oren, niet met je ogen. :) Volgens mij, als jullie het niet horen, waren jullie niet persee op dit moment ontvankelijk voor de vibe. Maar AJB... "kil en klinisch" vind ik mij nog niet. Haha


https://www.youtube.com/watch?v=mdx42zDniTo

USofguitar
27 oktober 2016, 14:59
Mooi gespeeld man...!!

Het geluid vind ik wat minder mooi..... :hide:


Nog iets meer een holle LP:

http://utstat.utoronto.ca/mikevans/hroberts/guitars/hrfusion1980.jpg

NIIIIIIICE! Semi hollow LP. Heb jij deze live gespeeld? Al met een full body LP of met een ES 339 vergeleken?

USofguitar
27 oktober 2016, 15:01
Nieuwe gitaar? Klinkt lekker hoor.

Mijn ES 339 is nog blauw ook...

Yeap, maar de gitaar zelf is van 2010.

Foto? :)

Fusion
27 oktober 2016, 15:17
Ja het kan zijn dat je 't zelf niet vind. Maar ik ben breed genoeg georiënteerd om denk ik een redelijk oordeel te geven. Kil en klinisch is misschien niet helemaal de juiste omschrijving, maar eerder passieloos, saai. Dat t je eigen arrangement is doet er niets van af. Ik heb je één keer wat gipsy jazz horen spelen en ook dat vond ik niet echt geweldig. Als ik 't me goed herinner wad de snelheid en strakheid (uiteraard, jou kennende) dik in orde, maar 't klonk gewoon niet zo gypsy. Je kunt mijn/ons commentaar uiteraard naast je neerleggen en/of 't er niet mee eens zijn, is je goed recht, maar ik denk dat je er wat mee zou moeten doen. Soms horen je hersenen pas maanden/jaren later wat anderen bedoelden ;)

Fusion
27 oktober 2016, 15:23
Probeer maar eens dit te spelen en post hier je video. Ik wil serieus graag wat leren over hoe je naar "dynamics" kijkt in dit context. En ik bedoel dat helemaal niet sarcastisch.
Ik geloof dat je 't niet sarcastisch bedoelt, maar het komt wel n beetje flauw over hoor. Ik speel bijna geen gitaar meer, maar mijn metal slag techniek was toch redelijk op orde, en ik durf nog steeds commentaar te geven op gespeelde metal partijen, ook al lukt t me zelf momenteel niet meer zo. Om maar een voorbeeld te noemen. Of zelfs als ik de partijen of het desbetreffende instrument zelf niet kan (be)spelen kan ik in sommige slgevallen toch best commentaar geven als ik er voldoende informatie zicht in heb.

barno
27 oktober 2016, 16:31
knap gespeeld man!

"kil, saai"... ach Nederlanders moeten het altijd zo lekker hard kunnen formuleren. Is zeker niet het geval! Het is wel erg proper gespeeld en een echte rootsgitarist zou dit op een andere manier spelen, wat meer rond de beat spelen, trekken en duwen, dus theoretisch wat minder juist waardoor het wat meer interpretatief zou klinken.

arjanb01
27 oktober 2016, 16:37
Groove heet dat. Luister maar eens naar Robben Ford, Matt Schofield en Larry Carlton. Hun cleane blues spel 'ademt', doordat ze spelen met modulatie wisselingen en ritme, maatsoorten en ritme figuren als triolen en duolen.
Ik ben ervan overtuigd dat de ts dat ook kan, maar vereist aanpassing in je spel.

jutter
27 oktober 2016, 17:04
Als je hier wat post moet je ook openstaan voor kritiek. Maar de kritiek die hier gegeven wordt beleef ik heel anders. Ik kijk misschien weinig naar het technische en luister wat meer met mijn oren en gevoel. De conclusie is hoe dan ook dat het een erg fijn stuk is om naar te luisteren. Daarmee is mijn uitspraak gerechtvaardigd en daarmee moet u het mee doen, aldus meester Jutter :D

USofguitar
27 oktober 2016, 17:21
Ik geloof dat je 't niet sarcastisch bedoelt, maar het komt wel n beetje flauw over hoor. Ik speel bijna geen gitaar meer, maar mijn metal slag techniek was toch redelijk op orde, en ik durf nog steeds commentaar te geven op gespeelde metal partijen, ook al lukt t me zelf momenteel niet meer zo. Om maar een voorbeeld te noemen. Of zelfs als ik de partijen of het desbetreffende instrument zelf niet kan (be)spelen kan ik in sommige slgevallen toch best commentaar geven als ik er voldoende informatie zicht in heb.


knap gespeeld man!

"kil, saai"... ach Nederlanders moeten het altijd zo lekker hard kunnen formuleren. Is zeker niet het geval! Het is wel erg proper gespeeld en een echte rootsgitarist zou dit op een andere manier spelen, wat meer rond de beat spelen, trekken en duwen, dus theoretisch wat minder juist waardoor het wat meer interpretatief zou klinken.

Dat is niet sarcastisch. Doen en of proberen zijn de einige manieren te leren, volgens mij. Daarom experimenteer ik ook vaak met andere stijlen. En leren komt voor elke gitarist door anderen te zien of horen spelen en daarna imiteren. En ik heb ook vaker dingen van Robben Ford, of Stevie Ray Vaughan... gespeeld.

Het kan ook zijn dat dit een kwestie van keuze, gevoeligheid, waar ik de bas zo regelmatig mogelijk wilde houden. Dus niet "rubato" spelen. Ik ben zelf meer een fan van Chet Atkins (https://www.youtube.com/watch?v=sij6BEd5Kbg) en ik zie alleen zelf niet hoe ik dit stijl van arrangement - met melodie en akkoorden hieronder tegelijk - anders zou spelen. Heb nooit Ford precies zo gezien spelen.

Van de rest lees ik ook graag jullie reacties. En ik heb geen probleem met kritiek. Alleen van je commentaar, zonder voorbeeld, leer ik heel weinig. Eigenlijk niks. Het is arm van een pedagogisch standpunt. Als jij het niet kan spelen, kom maar met een voorbeeld van de hierboven genoemde gitaristen. Dit zou ons gespreken verrijken. En het punt is gemaakt. Bovenmeer zal iedereen die dit topic leest iets leren, en ik de eerste.

Misschien heb jij een video van iemand anders, dan?

Ik hoor in ieder geval niks van die "adem" verhaal hier met die rootsgitarist:
Teach me something!


https://www.youtube.com/watch?v=7c7Kv2Y0DWY

Han S
27 oktober 2016, 17:24
Ik vinnut mooi gedaan!

jutter
27 oktober 2016, 17:58
Ik vinnut mooi gedaan!

Kiek, deze man weet waarover ie proat!

mountainman
27 oktober 2016, 18:39
Foto? :)
Mijn oude HNGD topic is hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153313-HNGD-Gibson-ES-339-Pelham-Blue).

Erik de Perik
27 oktober 2016, 19:08
NIIIIIIICE! Semi hollow LP. Heb jij deze live gespeeld? Al met een full body LP of met een ES 339 vergeleken?

Nope, ik heb alleen een Chinese LP qua Gibby, maar m'n broer heeft er wel zo eentje, alleen dan tobacco burst, ik gok begin '80s. Heb hem er wel live mee gehoord, beest van een gitaar en speelt ook heerlijk. Ik speel bedroevend weinig op andere gitaren nog. Wel op diverse 335's en zo in het verleden. Veel op vintage rommel, wat nu koffers met geld kost en waar ik toen de waarde niet van in kon schatten, omdat ik nog slechter speelde.

Erik de Perik
27 oktober 2016, 19:32
Snap overigens wel wat er met de opmerkingen over jouw spel bedoeld wordt. Je speelt het allemaal erg recht en netjes. Alles even goed gefret en klinkend. En da's niet zoals die Australiër in jouw YT filmpje dat doet, die is in alles veel losser. Het soort akkoorden wat je speelt is veel minder belangrijk. Een vent als Wim Overgaauw speelde standards zoals Stella by Starlight met één doorgeschoven vingerzetting, allemaal gebaseerd op omkeringen en substituties.

Bedoel dit overigens puur opbouwend, want je bent echt op weg naar iets.

barno
27 oktober 2016, 19:35
...
Het kan ook zijn dat dit een kwestie van keuze, gevoeligheid, waar ik de bas zo regelmatig mogelijk wilde houden. Dus niet "rubato" spelen. Ik ben zelf meer een fan van Chet Atkins (https://www.youtube.com/watch?v=sij6BEd5Kbg) en ik zie alleen zelf niet hoe ik dit stijl van arrangement - met melodie en akkoorden hieronder tegelijk - anders zou spelen. Heb nooit Ford precies zo gezien spelen.
...


qua dynamiek vind ik dit ook wel een mooie versie


https://www.youtube.com/watch?v=USgds2Ruc8U

arjanb01
29 oktober 2016, 19:16
En dat is exact het voorbeeld wat ik bedoelde. Die versie ademt, staat bol van de frasering en versieringen waardoor het gewoon echt lekker klinkt.

Fusion
29 oktober 2016, 19:59
Ja zoiets hoor ik ook in mijn gedachten als ik commentaar geef op US