PDA

View Full Version : Makkelijkste of beste houding



SophiaL
24 oktober 2016, 06:32
Ik ben een beginner en ik ben bezig met mijn eerste accoorden (e en am) maar telkens als ik wil over pakken van de ene accoord naar de ander merk ik dat de hals van de gitaar van mij af gaat.En hierdoor pak ik net de verkeerde snaar. Is hier een manier voor om dit tegen te gaan? of ben ik de enigste met dit probleem.
Ik zet de gitaar op mijn rechter boven been en gebruik een voeten bankje (heb het ook zonder geprobeert gaf geen verbetering)
Ik hoop dat ik het een beetje goed uit gelegd heb

Tabula Rasa
24 oktober 2016, 07:40
Druk je hem niet je rechter elleboog niet te veel weg?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

MartinL
24 oktober 2016, 08:43
Hoe gaat het nu met het G akkoord? Is dat al gelukt?

Harald
24 oktober 2016, 09:26
Je frethand is er om te fretten. (dan hebben we het over gitaarspelen uiteraard, er zal vast nog meer mee kunnen.) Niet om de gitaar op zijn plek te houden. Blijkbaar klopt er iets in je houding niet.

Voetenbankje onder rechts kan helpen als de stoel eigenlijk te hoog is. Oplossing voor lenige mensen, is rechterbeen over linkerbeen. Voor minder lenige mensen is dat niet comfortabel, dan zie je soms de rechtervoet op de linkervoet, ook niet echt geweldig. Maar ik vind een voetenbankje nooit heel stabiel. Ik heb liever een lage kruk om op te zitten (ik heb daarvoor een Ikea kruk met een zaag bewerkt) of zo'n trip trap stoel met voetensteuntjes die je op hoogte kunt instellen.

Maar, met gitaar op rechterbovenbeen, leunend tegen je buik, en de aanslagarm over de gitaar heen moet de gitaar stabiel zijn. Hals iets (maar iet te veel) naar voren en omhoog, en gitaar recht, dus niet naar je toegedraaid omdat je de toets wilt zien. Daarmee maak je het je frethand onnodig moeilijk. Als je wilt zien wat je frethand doet moet je iets voorover buigen over de gitaar. Door de gitaar te kantelen moet de pols van je frethand veel te veel een hoek maken, dat levert onnodige spanningen en spierbelasting op. stroefheid, en in het ergste geval blessures liggen dan op de loer.

Bij sommige mensen wil de gitaar wegglijden. Gladde broek of jurk vermoed ik. In dat geval kan een doek over je been helpen.

Plant
24 oktober 2016, 12:32
Maar, met gitaar op rechterbovenbeen, leunend tegen je buik, en de aanslagarm over de gitaar heen moet de gitaar stabiel zijn.

Misschien heeft ze als vrouw toch nog iets wat die stabiliteit in de weg staat?

jutter
24 oktober 2016, 12:54
Misschien heeft ze als vrouw toch nog iets wat die stabiliteit in de weg staat?

Hangtetten bedoel je?

Plant
24 oktober 2016, 13:05
Mijn opmerking is serieus en als mogelijkheid bedoeld, verder niks.

Pter
24 oktober 2016, 13:27
Je maakt al gebruik van een voetenbankje, dus je kunt ook je gitaar op je linkerbeen zetten, de klassieke houding.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRvQzvUOklC6ZLmedyF4A_o8XY3B5rI7 6-AWI4ONJvBSk9_hHMF

Harald
24 oktober 2016, 13:30
Er is inmiddels redelijk wat youtube bewijs dat dat geen belemmering hoeft te zijn. Zelfs niet bij dames met behoorlijk grote voordelen.

Harald
24 oktober 2016, 13:32
Je maakt al gebruik van een voetenbankje, dus je kunt ook je gitaar op je linkerbeen zetten, de klassieke houding.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRvQzvUOklC6ZLmedyF4A_o8XY3B5rI7 6-AWI4ONJvBSk9_hHMFNiet noodzakelijk beter. Hangt ervan af wat je speelt. Als je op een steelstring speelt, en af en toe met de duim fret is het zelfs slechter. Speel je puur klassiek, dan werkt dit het beste. Maar ook dan zou ik het voetenbankje wegdoen. Op mijn triptrapstoel kan ik op beide manieren goed spelen. Of geen bankje, maar zonder onderzet ding voor je gitaar, zodat je de benen gewoon stabiel op de grond hebt.

Erik de Perik
24 oktober 2016, 13:34
Als je rechtshandig bent en een bankje gebruikt, is de gitaar op het linkerbeen een stuk handiger.

vederlicht
24 oktober 2016, 22:40
Als je rechtshandig bent en een bankje gebruikt, is de gitaar op het linkerbeen een stuk handiger.

Helemaal eens met Perik! Ik denk dat Harald zich vergist of hij is linkshandig maar wat ik van hem gezien heb is dat niet zo.
Vederlicht

Harald
24 oktober 2016, 22:48
Nee hoor, hangt echt helemaal van speelstijl af. Als je een arrangement van Tommy Emmanuel moet spelen is die klassieke houding waardeloos. Zo gauw je met de duim gaat fretten wil je je arm echt niet zoveel optillen. Palmmuten is op die manier ook een ramp. Flamencogitaristen zie je dat trouwens ook nauwelijks doen. Daar zie je soms wel een soort tussenvorm, gitaarhals wel met een goede hoek omhoog, maar beide benen op de grond, en gitaar op het rechterbeen.

Die klassieke houding is helemaal goed voor klassiek gitaarwerk. Maar voor andere stijlen heeft het wel degelijk serieuze nadelen. Net als die andere houdingen nadelen hebben voor het klassieke repertoire trouwens.

guitarkid2
28 oktober 2016, 18:04
onthouding

apekop
28 oktober 2016, 22:30
Nee hoor, hangt echt helemaal van speelstijl af. Als je een arrangement van Tommy Emmanuel moet spelen is die klassieke houding waardeloos. Zo gauw je met de duim gaat fretten wil je je arm echt niet zoveel optillen. Palmmuten is op die manier ook een ramp. Flamencogitaristen zie je dat trouwens ook nauwelijks doen. Daar zie je soms wel een soort tussenvorm, gitaarhals wel met een goede hoek omhoog, maar beide benen op de grond, en gitaar op het rechterbeen.

Die klassieke houding is helemaal goed voor klassiek gitaarwerk. Maar voor andere stijlen heeft het wel degelijk serieuze nadelen. Net als die andere houdingen nadelen hebben voor het klassieke repertoire trouwens.

Ik vind het wel meevallen. Palm muten gaat best in de klassieke houding (met klassieke gitaar). Het komt zelfs geregeld voor in moderne klassieke stukken. Ook akkoorden met de duim pakken gaat best. Ik speel in beide houdingen en stijlen. Bankje onder rechtervoet is prima voor als je op een steel string speelt. De kast is groter waardoor de klassieke houding met zo'n gitaar niet optimaal is.

Voor een goede houding aan te leren aan beginners werkt de klassieke houding een stuk beter dan de andere houding. In die andere houding is men heel snel geneigd om de duim te veel over de hals te doen, dit kan later dan erg nadelig zijn voor veel dingen.

Harald
28 oktober 2016, 23:25
Dat wordt welles nietes. Ja, je kunt palmmuten met een klassieke houding, en ja, die duim over de hals lukt (maar dan gaat de elleboog ineens erg ver naar buiten, arm omhoog, schouder omhoog, maar je hebt gelijk, het kan, dat wel)... maar beide gaan lang zo goed niet als met de gitaar over het linkerbeen. En omgedraaid, voor het klassieke repertoire is de klassieke houding juist heel geschikt. Duim wel of niet over de hals is heel erg stijlafhankelijk. Genoeg gitaristen die dat doen en geweldig spelen. Wil je van die Alan Holdsworth grepen spelen moet de duim echt wel netjes midden op de hals. Voor een stevige bend is duim over de hals weer veel beter. Groter probleem met die duim is wat mij betreft de neiging van beginners om de duim in het verlengde van de hals richting kop te zetten. Dat werkt je echt tegen.

En voetenbankjes zijn waardeloos. Dat gaat bij mij (en ik zie het ook bij jonge leerlingen) wiebelen. Niet stabiel. Wat dat betreft zijn die gitaarsteunen wel een mooie uitvinding. En dan gewoon beide benen op de grond.

apekop
29 oktober 2016, 01:02
Duim wel of niet over de hals is heel erg stijlafhankelijk. Genoeg gitaristen die dat doen en geweldig spelen. Wil je van die Alan Holdsworth grepen spelen moet de duim echt wel netjes midden op de hals. Voor een stevige bend is duim over de hals weer veel beter. Groter probleem met die duim is wat mij betreft de neiging van beginners om de duim in het verlengde van de hals richting kop te zetten. Dat werkt je echt tegen.


Mee eens uiteraard. Maar het ging mij om het aanleren van (jonge) leerlingen. Ik leer het iedereen aan met de duim netjes achter de hals. Dat is veel beter voor de techniek. Later kun je er altijd nog van afwijken als je wilt gaan benden of akkoorden met de duim wilt spelen. Heb je jezelf van het begin af aangeleerd om met de duim over de hals te spelen, dan wordt het erg moeilijk en vaak onmogelijk om sommige dingen nog goed kunnen pakken. Ook kun je dan vaak niet meer terug naar de 'normale' (klassieke) techniek. Ik heb het vaak zat gezien als ik leerlingen moest overnemen van andere docenten.

Verder vind ik voetenbankjes wel fijn. Ik ben er mee opgegroeid. Ik heb ook wel eens zo'n ding geprobeerd dat je onder de gitaar doet met zuignappen (guitano of zoiets) en waarbij je beide voeten aan de grond hebt, maar dat vond ik niks. Ik probeer wel altijd af te wisselen tussen de klassieke houding en de steelstring houding, zeker als ik lang moet lesgeven. Maar ook afhankelijk van de stijl.