PDA

View Full Version : Vincent (Don mcLean) (arr. Harry Sacksioni)



Harald
23 oktober 2016, 21:17
https://www.youtube.com/watch?v=O7sPYwvguwU

Vincent van Don mc Lean, vorig jaar (dacht ik) door Harry Sacksioni bewerkt voor een reclame. Die reclame is maar kort op tv geweest. Harry heeft later een clipje op facebook gezet waar hij het gedeelte uit de reclame speelde. Uiteraard past in een reclame niet het hele nummer. Een gedeelte heb ik dus nooit gehoord in zijn bewerking.

Het ontbrekende stuk heb ik dan ook zelf gearrangeerd. Voor de variatie ook nog leentjebuur bij Chet Atkins gespeeld. Die speelde het thema met flageoletten. Deed hij wel anders dan ik, aangezien hij een open stemming gebruikte. Best benieuwd om het volledige arrangement van Harry te horen.

Joost de Ruig
23 oktober 2016, 21:35
Hij is weer fijn Harald!

Ernest01
23 oktober 2016, 22:19
Mooi man.
En ik zit niet te wachten op het arrangement van Harry hoor, klinkt prima !
Leuke video ook, heel stijlvol.

pasqual
23 oktober 2016, 23:34
Mooi Harald, mooi gedaan met die flagiolettes:ok:
Ik denk dat Harry nu denkt: dat ik daar zelf niet op gekomen was;)

Harald
24 oktober 2016, 08:31
Thanks! @Ernest, het meeste is door Harry gearrangeerd ;) Ik weet niet of ik het helemaal letterlijk naspeel, en Harry speelde het in het facebook filmpje waarschijnlijk ook net wat anders dan in de reclame. Joost merkte op facebook op dat ik veel open akkoorden hier gebruik. Ik heb geprobeerd het arrangement in dezelfde manier door te zetten. Overigens blijft Harry best dichtbij de originele begeleidingspartij. Wat dat betreft een heel andere aanpak dan Chet Atkins had in zijn arrangement.

@Pasqual, zal geen grote verrassing zijn voor Harry. Ik weet niet in detail wat Harry van Chet Atkins vindt, maar hij zal dit nummer vast wel eens in de uitvoering van Chet gehoord hebben. Het idee van de flageoletten heb ik daarvan. Alleen hier iets anders uitgewerkt omdat Chet voor dit nummer een open G6 stemming gebruikte.

Riny
24 oktober 2016, 13:19
Als Chet Atkins freak was ik van gedachten dat hij dit speelt in drop D.
Waarom denk ik dat, omdat ik het bladmuziek van het nummer heb en daarop aangegeven is dat het een Drop D stemming betreft.
Maar mogelijk kan het ook in andere stemmingen.

Harald
24 oktober 2016, 13:37
So much for official sheet music ;) Toevallig postte een kennis een filmpje van John Knowles op youtube. Eén van de 3 (of 4?) levende CGP's. Die werkte in dezelfde tijd aan een arrangement voor Vincent als Chet Atkins. Ze hebben er toen ook contact over gehad, maar konden door het verschil in stemming en toonsoort niet echt van elkaar lenen. John Knowles speelt in drop D, en zegt in het filmpje dat Chet die G6 stemming gebruikt. Dus ook nog de A snaar omlaag naar G. MOcht je het willen opzoeken: https://www.youtube.com/watch?v=5EuFkL1hyBo

Schrevel
24 oktober 2016, 13:39
Ik val hierbij in slaap. Te braaf, niet dynamisch, veel te gelijkmatig.
De melodie bovenin maakt het neuzelig, terwijl in het origineel de melodie juist laag ligt.

Harald
24 oktober 2016, 14:04
Melodie laag? die snap ik even niet. Mijn laagste (zang) toon is de lage E van de gitaar, bij benadering tegenwoordig, vroeger lukte dat beter... En om de melodie onder de begeleiding te leggen zou je op een D daaronder moeten beginnen. Bij het begin ligt de melodie gewoon waar de zang op het origineel ook zit. Met hetzelfde open G akkoord op gitaar. De live uitvoering die ik op youtube vond van Donovan vind ik net iets te rubato. Instrumentaal zou dat niet werken. Maar goed, is allemaal smaak.

Duhsjaak
24 oktober 2016, 17:17
En zo is het voor de een slaapverwekkend en voor de ander wegdroommuziek. Je moet ook niet een hele avon d alleen maar van dit weloverwogen spul hoeven luisteren, maar dit doet het altijd wel voor mij.

Je hoort ook mooi hoe fraai de toon is die je maakt. En dat wil met dat hele snelle werk nog wel eens in het gedrang komen.

Als je van de klank van gitaren houdt, moet dit je hartje wel stelen.
Well done ol' chap.

Een klein puntje: als je nou zelf een deel van het arrangement hebt gemaakt , is Harry/Harald dan niet meer op zijn plaats? Persoonlijk denk ik namelijk wel. Geeft nog een milde zweem van zelfspot. Nice!


Vriendelijke groet, Gus

Joost de Ruig
24 oktober 2016, 19:39
Gus: fijne nuance (zoals vaak)

Harald: ik gaf aan dat ik vond dat voor jou doen je veel open akkoorden gebruikt hier. Meestal zie ik je over de eerste 8-9 posities zwerven. Als ik dan iets probeer te herkennen, raak ik al snel het spoor bijster. Hier herken ik zowaar het nodige :)

Harald
24 oktober 2016, 22:43
Thanks!

@Joost, kan er niets aan doen, maar ik gebruik al snel de hele hals. Anders kan zo'n solootje uit Who needs you, of Golden Brown ook niet. Overigens al vrij snel gefascineerd door minder gangbare akkoordgrepen. Veel mee geexperimenteerd. Dan ging ik grepen zoeken waarin geen enkele noot dubbel zat, met 6 snaren. Van die dingen. En hoewel ik geen heel grote fan van het solowerk van Al diMeola ben, Cielo et Tierra vind/vond ik wel een fantastische plaat. Daar zitten veel van dat soort spreidgrepen in bv. Die sound sprak me erg aan. Vandaar dat ik idd. ook vaak grepen hoger op de hals gebruik met open snaren.

Is ook een deel luiheid trouwens. Ik probeer te vermijden dat ik een heel nummer barree grepen speel. Zelfs binnen een rock context. Veel te vermoeiend :D