PDA

View Full Version : welke distortion pedaal is een goede



sandercity
16 oktober 2016, 23:01
Het is misschien een onderwerp wat al vaker langs is geweest maar toch, ik zie door de bomen het bos niet meer in distortion land.

Ik heb een Boss DS-1 die vebouwd is tot een Marshall in een ijzeren doosje, zo formuleerden de man dat die dat voor mij heeft gedaan.
De DS-1 klinkt geweldig de distortion is veel helderder de tone is beter te regelen en het volume gaat iets verder, perfect voor de muziekstyle die ik speel met mijn band.

Nu zoek ik alleen iets dat iets verder gaat, dat iets meer richting de metal gaat wie weet er een goed pedaal dat een lekkere bite heb bij bv het palmmuten. Ik heb wel een paar pedaaltjes op het oog bv. Blackstar, MXR,Truetone, Hardwire het probleem is dat het reizen naar een winkel een lange reis is en niet alles is bij één winkel verkrijgbaar.
Wie heeft goede tips.

Alvast bedankt

Versterker: LondonCity 100W buizentop
Gitaar: Fender Strat. H/S/S
Epiphone LesPaul

the sure thing
16 oktober 2016, 23:25
Tip: check youtube. Er zijn talloze goede demo's. Zit er een pedaal tussen? Koop die dan 2ehands op MP. Bevalt ie je niet? Dan verkoop je m door zonder (al te veel) verlies.

Geheel andere tip: reist naar één grote winkel met veel voorraad. Ga lekker een dagje testen en maak er een leuke dag/uitje van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
17 oktober 2016, 00:04
Ik heb een Blackstar HT Dual, wat eigenlijk een buizen preamp in pedaalvorm is. Kost zo'n 200 EUR (incl. voeding) en klinkt erg goed.

telerocker
17 oktober 2016, 00:27
Er zijn heel veel goede distortionpedalen en het is maar net wat je zoekt. Ik gebruik zelf onder andere de Suhr Riot en de Emma Reezafratzitz. Beide behoorlijk amplike, voor zover een pedaal dat kan.

Ik zou ook eens speuren naar een gebruikte Bogner Ecstasy Red of een Bogner Uberschall-pedaal. Vooral de Ecstasy heeft ruime tweakmogelijkheden. Verder heeft Amptweaker ook een aantal (slimme) od/dist.pedalen.

Ik sluit me aan bij The Sure Thing: luister eens wat video's op Youtube. Onder andere Peter Thorn, Brett Kingman en Pro Guitarshop hebben regelmatig goede demo's van pedalen.

miyaru
17 oktober 2016, 03:23
+1 voor youtube..... Ik gebruik zelf een Way Huge Fat Sandwich - die zijn naam eer aan doet.

Robin.

Tabula Rasa
17 oktober 2016, 07:32
Ff een, misschien overbodige, vraag.... heb je al geprobeerd te stapelen met wat je al hebt? Een od? Een compressor? Een Eq?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dutch66
17 oktober 2016, 09:51
En wat wil/kun je maximaal uitgeven?

sandercity
17 oktober 2016, 10:14
Thanx voor de reacties, ik ga binnenkort even langs Keymusic om te testen, wat youtube betreft die raadpleeg ik ook weleens het enige nadeel is dat een pedaal in de ene review geweldig klinkt en in de andere bagger.
De opties die zijn gegeven ga ik even mee aan de slag.

NLF
17 oktober 2016, 10:30
Ik sluit me aan bij The Sure Thing: luister eens wat video's op Youtube. Onder andere Peter Thorn, Brett Kingman en Pro Guitarshop hebben regelmatig goede demo's van pedalen.

Mee eens. Maar wel opletten: het probleem met de (nogal commerciele) demo's van Pro Guitarshop is dat alle pedalen bij hun goed klinken (komt ook wel een beetje door de erg goede gitarist die ze demonstreert). Bij Pete Thorn heb je dat eigenlijk ook; die vent is zo belachelijk goed dat hij alles geweldig kan laten klinken. Het beste is zelf testen in combinatie met eigen spullen (gitaar, amp etc.). Filmpjes zijn wel heel handig om je te orienteren.

sandercity
17 oktober 2016, 12:48
Klopt, zo heb ik eens de Boss mega distortion gekocht omdat de reviews op youtube goed waren, thuis aangesloten het is net of er een zwerm bijen in mijn speakercabinet zit.

The Lo Lands
17 oktober 2016, 13:24
Distortion pedalen zat maar een goede high gainer vinden is nog best lastig! Zelf heb ik onlangs de Seymour Duncan Palladium aangeschaft welke van medium tot high gain gaat, vrij allround in mogelijkheden van vintage tot modern. Ik gebruik deze voornamelijk voor solo's. Als je nog wel meer in Marshall stijl wil blijven is de Friedman BE-OD of de MXR 5150 het uitproberen waard. De Bogner Red, Ubershall of amptweaker pedalen als eerder genoemd. Verder heeft Mesa Boogie een aantal high gainers, niet mijn smaak maar toch.

Je kunt ook je huidige DS-1 stacken met een low/medium 'amp in a box' pedaal.

catab
17 oktober 2016, 17:26
In ieder geval zou ik de oranje mooer ultra drive niet aanschaffen.
Ik heb hem zelf, maar mijn zelfgebouwde distortion plus klinkt veel beter.

Brum
17 oktober 2016, 17:44
Je kunt ook je huidige DS-1 stacken met een low/medium 'amp in a box' pedaal.

Dit inderdaad. Een tubescreamertje voor de DS-1 werkt prima voor het zwaardere werk. Ik zou persoonlijk gewoon kijken naar een Digitech Bad Monkey. Prima tubescreamer en zeker niet duur. Tweedehands al helemaal niet. Ik denk alleen wel dat een noisegate dan ook haast onontbeerlijk is. Pedalen stacken en zeker voor het zwaardere werk, dat gaat veel bijgeluiden opleveren.

Tabula Rasa
17 oktober 2016, 17:50
Dat was exact wat ik in post #6 bedoelde. Vaak heb je het gewoon al in huis


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

the sure thing
17 oktober 2016, 19:06
De Suhr Riot (reloaded) krijgt niets anders dan lovende kritieken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
17 oktober 2016, 22:03
De Suhr Riot (reloaded) krijgt niets anders dan lovende kritieken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb pas in de studio nog een solootje opgenomen met de Riot direct in het cleane kanaal. Echt wel een gave sound.

FrankC
19 oktober 2016, 20:58
Je moet bij het testen van pedaaltjes jouw eigen versterker meenemen. Dan weet je pas of het werkt en goed klinkt.

Erik de Perik
19 oktober 2016, 22:35
De Suhr Riot (reloaded) krijgt niets anders dan lovende kritieken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik denk dat die het alleen goed doet als oppepper van een (lead) kanaal.



Ik weet dat daar bepaalde termen voor zijn, maar die vergeet ik steeds.

Useless
19 oktober 2016, 22:37
De beste vind ik de Friedman BE-OD. Is ook degene die nu op mijn board staat. Heb de Suhr riot + Bogner Extacy Red gehad.
Ook in het verleden de nodige Boss pedaaltjes. Vind de Friedman het meest Amp like pedaaltje.

telerocker
20 oktober 2016, 01:17
Ik denk dat die het alleen goed doet als oppepper van een (lead) kanaal.



Ik weet dat daar bepaalde termen voor zijn, maar die vergeet ik steeds.

Nope, the Riot werkt erg goed op een clean kanaal, maar hij functioneert ook bovenbest op het drivekanaal. Ik zet hem wel eens voor het drivekanaal van mijn RV50.

vulvasonic
20 oktober 2016, 02:27
Ik ben zelf meer van het stacken. Pedaaltje aan voor dat ene vette geluid, tweede pedaaltje erbij voor een beestachtige gain. Iedere redelijk goede overdrive of booster (hoewel je wellicht moet oppassen voor een pure clean boost, die overigens in sommige gevallen zeer goed kan werken) kan volstaan.
Je kunt inderdaad ook op zoek voor een pedaal waarmee je het geluid produceert waarnaar je op zoek bent. Maar als je dan wilt switchen tussen de twee sounds, dan moet je er 1 uitzetten en de ander aan. Dat hoeft geen punt te zijn indien je bijv. twee Boss pedalen naast elkaar hebt staan (die schakel je beide in 1 keer met 1 voet), of wanneer je werkt met bijv. een loopertje. Maar ook een loopertje kost geld en fysieke ruimte, je hebt er kabeltjes voor nodig en een voeding....., dus je moet ook proberen verder te denken. Wil je in de toekomst nóg meer mogelijkheden en nóg meer gain stages (verschillende mate van vervorming), dan wordt het stapelen steeds complexer, omdat alles op elkaar reageert.

Denk daar dus ook even over na.

Pepe
20 oktober 2016, 02:58
Sja... ik haal het allemaal wel uit 1 pedaal, trap ik in aan het begin en weer uit als de toegiften zijn gespeeld, met de gitaar volumepot ga ik van superclean naar exploderend ampje. Ligt natuurijk een beetje aan de muziek en je attitude wat je op je plank stopt maar het is best bevrijdend om niet elke scheet uit een doosje te moeten halen.

Tabula Rasa
20 oktober 2016, 05:37
Sja... ik haal het allemaal wel uit 1 pedaal, trap ik in aan het begin en weer uit als de toegiften zijn gespeeld, met de gitaar volumepot ga ik van superclean naar exploderend ampje. Ligt natuurijk een beetje aan de muziek en je attitude wat je op je plank stopt maar het is best bevrijdend om niet elke scheet uit een doosje te moeten halen.
Heerlijk, geen tapdansen maar knoppen draaien op de gitaar en je aanslag controleren .


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

The Lo Lands
20 oktober 2016, 09:30
Zelfs met 3 drive pedalen op mijn plank draai ik nog steeds aan de knoppen van mijn gitaar :-)

Voor mij is één goede 'amp like' drive pedaal en een boost-achtig pedaal als bijvoorbeeld een DS-1 of TS genoeg. Ik heb nu twee 'amp like' pedalen, de Bogner La Grange voor die vintage plexi sounds en een SD Palladium voor meer moderne drive sounds. Ik heb momenteel een DS-1w voor de test en heb nog een SD 805 (TS-achtig) pedaal besteld om te stacken met de La Grange. Ik vind de DS-1 voor mijn smaak toch wat teveel 'bite' geven dus afwachten of de 805 mij een beter resultaat geeft. Stacken van drive pedalen is tof.

Tabula Rasa
20 oktober 2016, 09:42
Ik heb nu sinds kort een Les Lius die mooi combineert met de BYOC OD 2 ( ts-808 met als boost een LPB achtige boost) met die twee pedalen, 4 switches is bijna alles wel te doen behalve heel erg high gain.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Ace 1.15.19
20 oktober 2016, 15:24
Ik merk ook dat ik, ondanks dat ik erg veel met mijn pickup switch en volume / toon speel, steeds op zoek blijf wat betreft overdrive pedalen. Ik heb er genoeg, daar ligt het niet aan, maar soms wil je in een nummer net een wat vettere of andere tone. Daar is pedaal A dan weer goed voor, maar die klinkt niet lekker met pedaal B. Wil je voor een goede solo boost graag pedaal C gebruiken met extra gain i.p.v. alleen een clean boost dan kom je bij andere nummers weer wat tekort. En dat terwijl ik mijn drive juist voornamelijk uit mijn amp haal.

sandercity
20 oktober 2016, 22:01
Wat een reacties bedankt daarvoor,

Het stacken van pedalen deed ik al, een Boss OD-3 voor mijn Boss DS-1 zo kon ik ook makkelijk schakelen tussen overdrive en distortion, zoals vermeld hierboven. Ik ben een beetje gaan experimenteren met de knoppen van versterker en pedalen en een EQ in de effects loop. Ik ben zelf nooit zo dol geweest op losse EQ pedaaltjes maar het is best naar mijn zin, nu alleen nog op een wat luider volume in de oefenruimte proberen.
Ik kan nog een Marshall Jackhamer proberen van een kennis, even luisteren wat dat is als dat een lekkere overdrive is dan gebruik ik die als overdrive de Boss DS-1 als distortion en de Boss OD-3 puur als boost voor die twee.

Rooker
20 oktober 2016, 22:58
Mijn DS-1 (weliswaar een keely) vind ik heel lekker klinken voor een overstuurde versterker. Gewoon versterker op drive stand wat met gitaarvolume nog enigszins clean te krijgen is en dan ds-1 volume hoog 3/4 open, tone zo tegen 12en en drive 1/4 open. Eigenlijk als booster dus.

sandercity
26 november 2016, 11:19
Na een poos testen en proberen ben ik toch gezwicht voor de Marshall Jackhammer, tis een pedaal die goed klinkt op mijn londonCity versterker en een lekkere palmmute crunch heeft (en wat ook wel fijn is niet te duur). De Jackhammer is erg breed inzetbaar af en toe wel lastig in te stellen maar als je er even voor gaat zitten heb je het snel door.

KoenB
26 november 2016, 22:04
Goeie keus, ik gebruik de jackhammer al jaren als main drive. Wat je zegt is waar, het is zoeken naar de goede instelling maar ineens vind je de sweet spot en dan klinkt het erg lekker. Het zijn net vrouwen af en toe. Tipje: zet er een mild ingestelde compressor (in mijn geval een goedkope Artec compressor die prima voldoet) voor en rol de gain van de jackhammer wat terug ter compensatie, dan heb je echt een dijk van een rock/palmmutesound. De jackhammer reageert daar bijzonder goed op.

lindstrom
28 november 2016, 07:55
Het is misschien een onderwerp wat al vaker langs is geweest maar toch, ik zie door de bomen het bos niet meer in distortion land.

Ik heb een Boss DS-1 die vebouwd is tot een Marshall in een ijzeren doosje, zo formuleerden de man dat die dat voor mij heeft gedaan.
De DS-1 klinkt geweldig de distortion is veel helderder de tone is beter te regelen en het volume gaat iets verder, perfect voor de muziekstyle die ik speel met mijn band.

Nu zoek ik alleen iets dat iets verder gaat, dat iets meer richting de metal gaat wie weet er een goed pedaal dat een lekkere bite heb bij bv het palmmuten. Ik heb wel een paar pedaaltjes op het oog bv. Blackstar, MXR,Truetone, Hardwire het probleem is dat het reizen naar een winkel een lange reis is en niet alles is bij één winkel verkrijgbaar.
Wie heeft goede tips.

Alvast bedankt

Versterker: LondonCity 100W buizentop
Gitaar: Fender Strat. H/S/S
Epiphone LesPaul

Brunetti Mercury Box

alles op 12 uur zo uit het doosje al heel goed! beste pedaal tot nu toe in mijn ervaring. (ik heb er echt al heeeel veel gehad)

telerocker
29 november 2016, 00:02
Brunetti Mercury Box

alles op 12 uur zo uit het doosje al heel goed! beste pedaal tot nu toe in mijn ervaring. (ik heb er echt al heeeel veel gehad)

Nou heb ik toevallig de Brunetti MB 2, heerlijk pedaal, maar voor palmmuting en echte metal vind ik hem nou net niet zo geschikt. Het laag is vrij donker en liquid en mi niet strak genoeg voor tight metal. Ik gebruik hem vooral voor solowerk. Resultaten verschillen nogal per amp. De Brunetti op een donker klinkende amp is snel een brij.

Milko
29 november 2016, 12:25
Klopt, zo heb ik eens de Boss mega distortion gekocht omdat de reviews op youtube goed waren, thuis aangesloten het is net of er een zwerm bijen in mijn speakercabinet zit.
Mee eens, een vreselijk ding is dat. Niet te vergelijken met de oversturing van mijn versterker zelf. Een Bogner.

Tabula Rasa
29 november 2016, 12:31
Mee eens, een vreselijk ding is dat. Niet te vergelijken met de oversturing van mijn versterker zelf. Een Bogner.
Is dat ook niet een compleet andere manier van clippen?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Milko
29 november 2016, 12:33
Zeker. daarom klinkt het ook anders, oftewel beter.

Milko sluiten.

Tabula Rasa
29 november 2016, 12:44
Zeker. daarom klinkt het ook anders, oftewel beter.

Milko sluiten.
Zo eet ik liever aardbeien dan bananen. Beiden fruit, maar anders.

:confused:


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

WillemdaGuide
29 november 2016, 13:32
Het is misschien een onderwerp wat al vaker langs is geweest maar toch, ik zie door de bomen het bos niet meer in distortion land.

Ik heb een Boss DS-1 die vebouwd is tot een Marshall in een ijzeren doosje, zo formuleerden de man dat die dat voor mij heeft gedaan.
De DS-1 klinkt geweldig de distortion is veel helderder de tone is beter te regelen en het volume gaat iets verder, perfect voor de muziekstyle die ik speel met mijn band.

Nu zoek ik alleen iets dat iets verder gaat, dat iets meer richting de metal gaat wie weet er een goed pedaal dat een lekkere bite heb bij bv het palmmuten. Ik heb wel een paar pedaaltjes op het oog bv. Blackstar, MXR,Truetone, Hardwire het probleem is dat het reizen naar een winkel een lange reis is en niet alles is bij één winkel verkrijgbaar.
Wie heeft goede tips.

Alvast bedankt

Versterker: LondonCity 100W buizentop
Gitaar: Fender Strat. H/S/S
Epiphone LesPaul

Een gele is altijd goed!

dml
29 november 2016, 17:16
Een gele is altijd goed!

Klopt, maar wel afhankelijk van het jaar!