PDA

View Full Version : Hals krom?



Hork
16 oktober 2016, 18:02
Mensen,

Ik heb een basgitaar gekregen omdat de vorige eigenaar er niks meer mee doet. De gitaar heeft zo'n beetje 10 jaar in de hoes op een zolder gestaan met de snaren nog op spanning dus toen ik aan het kijken kwam wist ik niet zeker of het nog een bruikbare gitaar is. Ik heb tot nu toe nog geen ervaring met basgitaren (wel eens op gespeeld maar meer ook niet) dus ik heb geen idee hoe de hals er uit zou moeten zien.

Wat mij opviel is dat ik bij de body ongeveer mijn pink tussen de hals en de snaren kan stoppen. Dit lijkt mij wel een erg grote afstand. Tevens lijkt de hals wat te buigen bij de kop.

Mijn vraag is dus: hoort dit zo?

en zo niet, wat moet er anders en valt er nog wat aan te redden?

http://i68.tinypic.com/eg1w89.jpg

http://i67.tinypic.com/s4atdd.jpg

http://i66.tinypic.com/qzn128.jpg

Gearjunkie
16 oktober 2016, 18:27
Die dikke snaren moeten we wat kúnnen bewegen hè?! Ziet er voor een krijgertje netjes uit hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rogueny
16 oktober 2016, 19:13
Ziet er niet problematisch uit. Met een afstelbeurtje kom je dr wel. Idd niet slim om de snaren gespannen houden wanneer je een basgitaar langere tijd opbergt. Maar zoals je zelf al stelt kan de action wel ietsje lager denk ik. De action blijft natuurlijk vanwege de vibrerende dikke snaren wel hoger dan bij een gewone gitaar. Anders krijg je fretbuzz.

D3nnis
16 oktober 2016, 19:19
Idd niet slim om de snaren gespannen houden wanneer je een basgitaar langere tijd opbergt.


Waarom niet?

Gearjunkie
16 oktober 2016, 20:32
Veel mensen blijken te veronderstellen dat snaarspanning iets slechts is, of dat halshout heel kwetsbaar is.
Er zijn zat gitaren en bassen die al 50 jaar 'op spanning' staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hork
16 oktober 2016, 23:32
Zo'n afstelbeurt, is dat zelf te doen of is het niet aan te raden?

Erik de Perik
16 oktober 2016, 23:46
Er is zat over te vinden op YT en je kunt niet veel verprutsen. Alleen wanneer je als een bezetene aan je halspen gaat draaien mol je 'm wellicht.

Gearjunkie
16 oktober 2016, 23:48
Afstellen is goed te doen, mits je een referentie hebt. Met een nieuwe bas en gebrek aan ervaring op een bas heb je die denk ik niet. Dan ga je afstellen om het afstellen.
Natuurlijk vind je op internet allerlei afstelgegevens als je ' bass guitar action' googled. Echter ik heb nog nooit een gitaar adhv theorie perfect afgestreld, is echt iets waarbij
je gevoel moet hebben.
Ga eerst eens spelen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rogueny
17 oktober 2016, 10:15
Veel mensen blijken te veronderstellen dat snaarspanning iets slechts is, of dat halshout heel kwetsbaar is.
Er zijn zat gitaren en bassen die al 50 jaar 'op spanning' staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ben er persoonlijk gewoon huivirig voor denk ik haha. Misschien is het toeval, maar ik heb 2 maal eerder een bas in handen gehad die zo lang op een zoldertje hadden gelegen. bij allebei helde de hals naar voren. Een er van kon goed afgesteld worden, de ander was onherstelbaar. Door deze persoonlijke ervaring zou ik er zelf mee oppassen en de spanning er af halen.

Kim Wilson
17 oktober 2016, 10:35
Onzin. Als ie door liggen op zolder al krom trekt, heb je gewoon een kutgitaar. Ze zijn ervoor gemaakt. Zie Gearjunkie's argument.

Riny
17 oktober 2016, 10:41
Iets dergelijks is goed te doen.
Let op, doe het in kleine stappen en laat de gitaar 1 nachtje staan om zich te zetten.
Dat doe iedere keer wanneer je ieder stap gedaan hebt.
Met geduld en bescheiden stappen lijkt het mij op te lossen.

jutter
17 oktober 2016, 10:45
Onzin. Als ie door liggen op zolder al krom trekt, heb je gewoon een kutgitaar. Ze zijn ervoor gemaakt. Zie Gearjunkie's argument.

Ik geloof er geen zak van dat ze er voor gemaakt zijn om op zolder te liggen.

Kim Wilson
17 oktober 2016, 11:09
Ik geloof er geen zak van dat ze er voor gemaakt zijn om op zolder te liggen.
Ja, zo staat het er wel, hè? :D

Ik bedoel natuurlijk dat ze gemaakt zijn voor snaarspanning.

Dutch66
18 oktober 2016, 10:27
Misschien is het een idee om eerst eens te kijken of er werkelijk iets met de hals aan de hand is.

Door de E snaar met je linkerhand op de eerste fret in te drukken, en vervolgens met je rechterhand
de laatste fret in te drukken, creëer je een (lood)rechte lijn precies boven de toets. Je kunt nu (van bovenaf)
over de lengte van de hals, goed de afstand tussen de snaar en de toets zien en dus bepalen hoe recht
de hals (nog) is. In de meest ideale situatie is er over de gehele lengte van de hals een lichte kromming (hol)
te zien, die ongeveer boven de 12e fret het grootst is.. .

Basvarken
18 oktober 2016, 20:02
Een draai aan de halspen geven is geen rocketscience.
Gewoon de passende inbussleutel vinden en aan de slag.

Righty - tighty
Lefty - loosy

In jouw geval moet je dus een slagje naar rechts maken.
Als het goed is zie je direct verschil. De hals hoeft echt geen uren te wachten om te reageren.

no 1 hops
19 oktober 2016, 11:24
zou toch eerst even een slag links maken, waarom? om te zien of de halspen nog wel soepel draait/gangbaar is.
heeft immers jaren op zolder gelegen, kan vastgeroest zijn etc.
Dan Erlewine geeft ieder geval wel dit advies bij werken aan een gitaarhals die je niet eerder onder ogen/handen hebt gehad.

Remork1970
19 oktober 2016, 19:23
Jullie moeten niet zo zeuren, dít is pas krom!
https://www.facebook.com/seymourduncanpickups/photos/a.449299699260.249549.121217989260/10154221020004261/?type=3&theater

Basvarken
20 oktober 2016, 23:15
zou toch eerst even een slag links maken, waarom? om te zien of de halspen nog wel soepel draait/gangbaar is.
heeft immers jaren op zolder gelegen, kan vastgeroest zijn etc.
Dan Erlewine geeft ieder geval wel dit advies bij werken aan een gitaarhals die je niet eerder onder ogen/handen hebt gehad.

Je kunt 'm dan toch net zo goed naar rechts draaien als je hem in beweging moet krijgen omdat ie vastgeroest zit? Waarom zou linksom beter zijn dan rechtsom? De halspen staat duidelijk te los.

Hork
2 november 2016, 12:13
Even een update: ik ben aan het solderen geweest aangezien er een aantal draden los waren. Echter krijg ik er nog geen fatsoenlijk geluid uit, voornamelijk ruis/kraak en in de verte hoor je de snaren aanslaan. Ik ben er nog niet mee verder gegaan maar het lijkt erop dat ik nog wat werk heb aan de elektronica. We hebben alle draden en volumeknoppen e.d. doorgemeten en dat zou goed moeten zijn maar een fatsoenlijk geluid blijft uit. Ik hoop dat alles te verhelpen valt met nieuwe bedrading en een nieuwe output plug maar ben bang dat ik nieuwe elementen moet kopen. De kromme hals is dus nog even niet het grootste probleem.

Tabula Rasa
2 november 2016, 12:37
Elementen gaan niet zomaar ineens stuk. Meet ze eens door.
Heb je een soldeer schema en een paar goeie foto's? Meestal is het ergens een klein lullig foutje dat je over het hoofd ziet


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Hork
2 november 2016, 14:27
Ik had een test gevonden op youtube waarbij hij de elementen rechtstreeks op de plug uit de versterker aansloot en er met een schroevendraaier op tikte. als je een tik in de versterker hoorde zou het goed moeten zijn volgens dat filmpje. Dat geluid hoorde ik wel toen ik dat deed. Hoe moet ik de elementen doormeten?

Tevens hebben de elementen een beschermkapje oid erom heen zitten, normaal gesproken zouden de elementen er aan vast gelijmd moeten zitten. Dan kun je door de schroeven om dat kapje, waar veren onder zitten, de elementen verstellen is wat ik begrepen heb (klopt dit?). Echter liggen bij mij de elementen dus gewoon los in de gitaar en doen die veren niks, kan dat er wat mee te maken hebben?

jutter
2 november 2016, 15:00
Zeg Hork, op deze manier kom je er niet achter. Er zijn hier medeforummers die vast wel naar jouw gitaar willen kijken. Zet dan wel even je woonplaats in je profiel want misschien woont er wel iemand bij je op de hoek!

no 1 hops
6 november 2016, 12:18
Je kunt 'm dan toch net zo goed naar rechts draaien als je hem in beweging moet krijgen omdat ie vastgeroest zit? Waarom zou linksom beter zijn dan rechtsom? De halspen staat duidelijk te los.als ik een gitaar niet ken, draai ik hem het liefste eerst even los, ook om te voelen hoe soepel dat alles draait, of dat ik bijgeluiden hoor van wringende onderdelen omdat hij misschien al te vast is aangedraaid.
dus puur om gevoel te krijgen over hoe de toestand daarbinnen is.( je kan het immers niet zien)
heb al eens een paar weitjes moeten toevoegen omdat het schroefdraad al op zijn einde was en de moer niet verder aan kon draaien.
daar kwam ik pas achter toen ik hem los draaide en veel bijgeluiden hoorde en de boel maar eens wat beter heb bekeken.
maar dat is mijn ervaring hiermee.