PDA

View Full Version : Hals krom?



Hork
16 oktober 2016, 18:02
Mensen,

Ik heb een basgitaar gekregen omdat de vorige eigenaar er niks meer mee doet. De gitaar heeft zo'n beetje 10 jaar in de hoes op een zolder gestaan met de snaren nog op spanning dus toen ik aan het kijken kwam wist ik niet zeker of het nog een bruikbare gitaar is. Ik heb tot nu toe nog geen ervaring met basgitaren (wel eens op gespeeld maar meer ook niet) dus ik heb geen idee hoe de hals er uit zou moeten zien.

Wat mij opviel is dat ik bij de body ongeveer mijn pink tussen de hals en de snaren kan stoppen. Dit lijkt mij wel een erg grote afstand. Tevens lijkt de hals wat te buigen bij de kop.

Mijn vraag is dus: hoort dit zo?

en zo niet, wat moet er anders en valt er nog wat aan te redden?

http://i68.tinypic.com/eg1w89.jpg

http://i67.tinypic.com/s4atdd.jpg

http://i66.tinypic.com/qzn128.jpg

Gearjunkie
16 oktober 2016, 18:27
Die dikke snaren moeten we wat kúnnen bewegen hè?! Ziet er voor een krijgertje netjes uit hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rogueny
16 oktober 2016, 19:13
Ziet er niet problematisch uit. Met een afstelbeurtje kom je dr wel. Idd niet slim om de snaren gespannen houden wanneer je een basgitaar langere tijd opbergt. Maar zoals je zelf al stelt kan de action wel ietsje lager denk ik. De action blijft natuurlijk vanwege de vibrerende dikke snaren wel hoger dan bij een gewone gitaar. Anders krijg je fretbuzz.

D3nnis
16 oktober 2016, 19:19
Idd niet slim om de snaren gespannen houden wanneer je een basgitaar langere tijd opbergt.


Waarom niet?

Gearjunkie
16 oktober 2016, 20:32
Veel mensen blijken te veronderstellen dat snaarspanning iets slechts is, of dat halshout heel kwetsbaar is.
Er zijn zat gitaren en bassen die al 50 jaar 'op spanning' staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hork
16 oktober 2016, 23:32
Zo'n afstelbeurt, is dat zelf te doen of is het niet aan te raden?

Erik de Perik
16 oktober 2016, 23:46