PDA

View Full Version : Wat is de meerwaarde van BPM tap/tempo ten opzichte van delay tap? (Boss GT ...)



JanVrm
14 oktober 2016, 19:33
Met Google en de handleiding kom ik er niet uit. Wat is nu de meerwaarde van BPM tap ofwel BPM tempo instellen in je Boss GT(-100 in mijn geval)? Zum Beispiel: standaard staat de GT-100 op BPM 120. Nu heb ik een nummer van BPM 98. Dus als ik een bestaande patch pak en de BPM naar 98 breng, wat verandert er dan?

Voor wat delay betreft, die moet ik dan handmatig op een van de BPM instellingen zetten (i.p.v. een getal voor de ms) voordat hij op het nieuwe tempo reageert? En is er een manier dat effecten zoals chorus, flanger, phaser, sub delay, etc. automatisch synchroniseren naar het ingestelde BPM tempo?

In de huidige situatie maak ik voor ieder nummer wat we live spelen een patch waar ik niet aan de BPM 120 kom maar handmatig alle tempo's van delay, chorus, etc. rekenkundig overeenstem met het juiste BPM van het nummer. Heb ik goede ervaringen mee, maar het is een berg werk. Dus als dat simpeler zou kunnen met een bepaalde instelling van die BPM-snelheid, verneem ik dat graag. Alvast bedankt voor de belangstelling.

Fusion
14 oktober 2016, 20:16
Snap t niet helemaal. Wa't is er mis met tap delay? Al dan niet gelinkt aan andere noten dan hele noten (dus bijvoorbeeld de bekende dotted eight enz)? Even 2 maten meetappen en klaar?

JanVrm
14 oktober 2016, 20:22
Het gaat me niet alleen om delay. Tap delay is me helemaal duidelijk.

Wat ik wil weten is of het mogelijk is met de functie BPM TAP die je dus op het gewenste tempo (i.p.v. 120 wat standaard is) diverse effecten tegelijkertijd aan dat tempo kunt synchroniseren met een simpele handeling, i.p.v. alles een voor een in te moeten stellen.
Delay is natuurlijk de belangrijkste daarvan.

Duhsjaak
14 oktober 2016, 20:37
Je gaat er van uit, kennelijk, dat er iemand is die een lied heeft gemaakt en dat daar een nette notatie van is. In zulke gevallen heb je geen enkele behoefte aan tap.

Ikzelf speel helemaal nooit een liedje van een ander. Ik probeer vlot na te spelen wat er in mijn hoofd omgaat. Dus heb geen idee hoeveel BPM het is, ik 'hoor' waar ik op uit wil komen. Tap is daarom in die situaties verdraaid handig. Voor als er geen notatie van is dus.

Vriendelijke groet, Gus


Plus als je getapt uit de hoek wil komen. Jammer, heel melig. Vrijdagavond hè, dan krijg je dat.....

apekop
14 oktober 2016, 21:17
Ik snap je vraag niet.
Tap is dat je het tempo zelf intapt (4 keer mee 'tappen' met het nummer en je hebt het juiste tempo, als je strak tapt tenminste)
Bij BPM stel je het tempo handmatig in op een specifiek metronoomgetal (genaamd BPM). Zo heb je altijd precies dat zelfde tempo bij die preset voor dat specifieke nummer. Heel handig als je met een drummer meespeelt met een click bijvoorbeeld. Bij 'tappen' zit je toch al snel een paar ms langs het exacte tempo en als je dan van die ritmische U2-achtige delay partijen hebt loopt het bij een paar ms verschil al niet meer strak.

Ik denk dat je dat bedoeld?

JanVrm
14 oktober 2016, 21:49
@apekop: nee.....je uitleg is me duidelijk en ook hetgeen ik al wist.
Op deze wijze heeft die BPM TAP-functie op de GT-100 geen meerwaarde als het alleen maar om delay gaat.

Nogmaals: waar ik op zoek ben is bijv. als je de BPM op 80 zou instellen, dat de chorus een speed van 20 of 40 krijgt en in een keer diverse effecten een soort van voorkeurstempo krijgen: dus delay dan bijv. 4 x 80 = 320. Als dat in 1x zou kunnen, zonder alle effecten een voor een in te stellen, zou me dat veel tijd besparen.

Hopelijk is de vraag duidelijk. Al vrees ik dat wat ik bedoel er niet in zit.... :???:

Erik de Perik
14 oktober 2016, 22:05
Waarom probeer je het niet uit?

edje kadetje
14 oktober 2016, 22:30
Ik denk dat je al een heel eind in de goede richting zit.

Met de bpm-instelling kun je juist alle time based fx in het juiste tempo synchroon laten lopen. Je hoeft dan juist niet alle individuele instellingen van chorus etc apart in te stellen. Gewoon allemaal op bpm en het komt goed.

Ook kun je de hele bpm dan weer instellen op tap-tempo, en dan gaat het hele zaakje mee in het goede tempo.

Ik heb m'n gt-8 nu niet bij de hand en de handleiding zou ik moeten opzoeken. Dit is even uit mijn hoofd gezegd. Als je meer wilt weten, vraag maar, dan ga ik met de handleiding in de weer. De Gt-100 ken ik overigens niet, ik baseer me op de gt-8.

edit: handleiding er maar even bijgenomen. Het is inderdaad zoals ik al aangaf. Per effect kun je de time-instelling op bpm zetten. En per patch heb je dan een master bpm. En die kun je op tap instellen.
Daarbij kun je behalve de bpm-instelling als zodanig ook nog aangeven (door middel van de bekende nootlengte-notatie) wat de verhouding is tussen bpm-snelheid en de specifieke snelheid van dit effect (1x, 2x 4x, etc). Bij delay kun je bv een dotted eight aangeven voor de bekende delaytime van diverse pink floyd nummers (run like hell bv).

maxdb
14 oktober 2016, 22:33
@apekop: nee.....je uitleg is me duidelijk en ook hetgeen ik al wist.
Op deze wijze heeft die BPM TAP-functie op de GT-100 geen meerwaarde als het alleen maar om delay gaat.

Nogmaals: waar ik op zoek ben is bijv. als je de BPM op 80 zou instellen, dat de chorus een speed van 20 of 40 krijgt en in een keer diverse effecten een soort van voorkeurstempo krijgen: dus delay dan bijv. 4 x 80 = 320. Als dat in 1x zou kunnen, zonder alle effecten een voor een in te stellen, zou me dat veel tijd besparen.

Hopelijk is de vraag duidelijk. Al vrees ik dat wat ik bedoel er niet in zit.... :???:

Dat kan maar je moet een CTL pedaal instellen als tempo tap. dan zal ieder effect wat is ingesteld op master BPM (via de ingestelde nootwaarde) meegaan in dit tempo. Precies wat je zoekt dus, en inderdaad een grote meerwaarde voor al je modulatie effecten

JanVrm
14 oktober 2016, 22:34
Hoopgevend bericht edje kadetje! Heb ook nog een GT-8, maar had het daar ook nog nooit mee geprobeerd. Maar dan zal het in de GT-100 vast wel kunnen. Ga ik me volgende week in verdiepen!

edje kadetje
14 oktober 2016, 22:42
Hoopgevend bericht edje kadetje! Heb ook nog een GT-8, maar had het daar ook nog nooit mee geprobeerd. Maar dan zal het in de GT-100 vast wel kunnen. Ga ik me volgende week in verdiepen!

Ik heb in de gt-8 eigenlijk in ieder patch al mijn time based fx op die manier ingesteld, al dan niet met tap. Dat was een van de pluspunten van de gt-8 tov de roland gp100. Niet dat ik dat van te voren wist.

Dat de meeste mensen hier op het forum niet helemaal begrepen wat je bedoelde, is denk ik omdat de meesten hier zich niet realiseerden dat dit überhaupt tot de mogelijkheden zou kunnen horen. Als je het eenmaal ziet, is het heel handig en begrijp je niet hoe je eigenlijk zonder kan ;-)

Precies wat Max zegt overigens.

JanVrm
15 oktober 2016, 20:48
Eventjes geëxperimenteerd. BPM Tap aan een CTL toegewezen en het werkt perfect met alle effecten waar je in het tempo de keuze hebt op BPM snelheid (halve noten, hele noten etc.) in te stellen. Maar dat betekent nog steeds dat je al deze knopjes handmatig moet instellen want als je dat niet doet en deze tempo's staan op vaste getallen i.p.v. BPM verandert er niets.

Moet nog verder zoeken of er een manier is om dit in een klap voor alle patches in te stellen zodat het allemaal automatisch kan zonder alle effecten op BPM te draaien.

Fusion
15 oktober 2016, 21:48
Dat betwijfel ik. Klinkt als iets wat alleen met low-level patch editing kan. Maar hoeveel patches gebruik je daadwerkelijk, tien, twinti5?

maxdb
15 oktober 2016, 22:07
Je kan die ibstellingen toch opslaan.
Niks met handje instellen. Alleen met je voet bpm tappen.
Volume pedaal voor aantal repeats gebruiken is ook leuk.

Fusion
15 oktober 2016, 22:30
Hij bedoelt of je 't voor alle effecten in alle presets in één keer op 'global BPM' kan zetten, volgens mij

JanVrm
15 oktober 2016, 22:41
@ Fusion: een stuk of 40 patches voor dito songs (coverband werk)

@maxdb: alleen met voet tappen is helaas niet genoeg. Per song op FX1 en FX2 regelmatig andere effecten, verschillende delay levels, etc. ..gaat zo maar door.

@ Fusion... ik weet niet of 'global' de lading dekt. Iedere patch heeft een verschillend BPM tempo nodig, niet een globaal iets. Wat ik globaal zou willen hebben is een automatische omschakeling van alle time-based effects bij het instellen van het BPM tempo in de patch. Nu moet je volgens mij nog eerst aan de tempoknop van ieder effect apart draaien om hem op een BPM-instelling te krijgen.

Fusion
16 oktober 2016, 11:02
Ah je bedoelt een globale BPM ? Of juist BPM per patch? Je maakt t niet duidelijk Jan haha ;)

JanVrm
16 oktober 2016, 13:06
:crazyhappy:

Op een andere manier:

a) per patch het aantal BPM handmatig of met de tapfunctie instellen: van beide weet ik hoe het moet.
b) nu moet je in iedere aparte patch voor de time-based effects doorscrollen naar een BPM/noot instelling i.p.v. cijfermatig tempo. En dat is dan nog steeds een berg werk...is er een instelling waarmee dat ook automatisch in 1x gebeurt voor de hele GT100?

Hopelijk nu duidelijker??

maxdb
16 oktober 2016, 13:33
Duidelijk. Volgens mij kan dat niet.
Bij de GT-6 kan ik alleen de hoeveelheid reverb van iedere preset instellen in de mastersectie. En de noisegate of zo en wat global eq.
Je zou daar eens kunnen kijken of dat er in de 100 wel in zit..

dml
16 oktober 2016, 15:28
Misschien ligt het aan mij maar ik snap het nog steeds niet.
1. Je gebruikt 40 verschillende patches, vanwege coverwerk, dus iedere patch heeft een eigen BPM.
2. Deze BPM kun je per patch van tevoren programmeren.
3. En nu?

Gebruik je de GT-100 editor wel om te programmeren? Gaat een stuk sneller dan dat je overal doorheen gaat scrollen.

Overigens, jullie drummer slaat altijd exact hetzelfde BPM dat per nummer nodig is?

JanVrm
16 oktober 2016, 23:40
Ik vrees dat maxdb wel gelijk heeft. In feite heb je in de GT100 ook nog een globale instelling voor noisegate, reverb en output en eq.

@ dml: de editor ga ik nog wel eens doen. Onze drummer zal vast wel eens afwijken, maar voor de nummers waar het heel kritisch voor is heb ik de BPM TAP nu al standaard ingesteld op de CTL-knop die normaliter voor de phrase loop is bedoeld.

Momenteel ben ik al vrij ver met het programmeren. Komt allemaal wel goed.

edje kadetje
17 oktober 2016, 00:37
Volgens mij kun je niet in een keer voor alle patches voor alle time based fx de tijd op bpm zetten. Sorry, er kan veel, maar dat niet.

Je zou wel een soort basispatch kunnen maken die je steeds gebruikt voor een nieuw geluid. Daarin sla je dan iig voor delay en chorus de betreffende parameter alvast op. En als er een time based fx dat je veel gebruikt, kun je die in één van de fx-slots zetten en ook op die manier in de basispatch instellen.
Dan heb je in ieder geval elke keer een beginnetje.

MarkS
17 oktober 2016, 08:53
Dit al gelezen?

http://www.vguitarforums.com/smf/index.php?topic=15723.0

JanVrm
18 oktober 2016, 11:20
Dit al gelezen?

http://www.vguitarforums.com/smf/index.php?topic=15723.0

Nee, deze niet. Maar ik heb de patches er nu in zitten.
Vwb. betreft tip van edjekadetje: in feite heb ik op basis van de huidige patches diverse modellen waarbij ik voor nieuwe patches kan voortborduren. Ik heb wel een stuk of 4 basispatches die niet specifiek voor een nummer zijn.

Gistermiddag heb ik eens lang kunnen experimenteren i.c.m. versterker.

Wat me erg meeviel zijn de distortion/overdrive modellen. Met een beetje tweaken zijn deze van de GT-100 prima te gebruiken. Dat was bij de GT-8 nauwelijks het geval. Voor overdrive/distortion gebruikte tot dusver ofwel de distortion van de versterker, ofwel een EHX OD Glove, ofwel een Joyo US Dream (imitatie Suhr Riot). Maar nu heb ik voor sommige patches een distortion uit de GT-100 gebruikt omdat die voor het specifieke nummer gewoon de beste benadering had. Dit had ik nooit verwacht te doen.

De wah sound vind ik nog steeds magertjes. Ga ik nog kijken wat ik daar aan kan doen, maar het zou zomaar kunnen dat de EHX en Joyo van het bord gaan verdwijnen en plaats gaan maken voor een mini wah.

In veel effecten die onder de FX1 en FX2 zit maar weinig verbetering. Soms gewoon nog slechter ook. Zoals de UniVibe. Wat een waardeloos effect in de GT100, totaal onbruikbaar. Die was in de GT8 gewoon beter, net zoals de Wave synth.