PDA

View Full Version : Goede 12-string



Angel
14 oktober 2016, 08:05
Heren

Na enkele jaren gespeeld te hebben op mijn Santa Cruz akoestische acht ik de tijd rijp om ook een zeer degelijke 12-string aan te schaffen. Helaas heb ik daar niet zo verstand van welk merk er goede 12-strings heeft.
Kunnen jullie me op weg helpen?

duckman
14 oktober 2016, 09:10
Ik ben geen 12 string expert maar de oude Guilds, Lowden en Bozos zijn wel beroemd om hun geluid.
Als het je sound is de duurdere Takamine ook.

Als ik er nu een zou kopen dan deze:
https://www.tfoa.eu/nl/shop-product/7341/lowden-o-35c-12-string-indian-rosewood-adirondack-2011-mint

succes! Arjan



Heren

Na enkele jaren gespeeld te hebben op mijn Santa Cruz akoestische acht ik de tijd rijp om ook een zeer degelijke 12-string aan te schaffen. Helaas heb ik daar niet zo verstand van welk merk er goede 12-strings heeft.
Kunnen jullie me op weg helpen?

Picker
14 oktober 2016, 18:45
De beste 12-string die ik ken is een 12-snarige Ovation Glen Campbell uit 1981. Ovation gitaren worden nog steeds gemaakt, maar de enige 12 string die ik zo gauw vind op Internet is de 2056AX-5 en die is niet makkelijk meer te verkrijgen. Toch de moeite waard om een 12 snarige Ovation te zoeken, Harry Sacksioni is er indertijd beroemd mee geworden. Tegenwoordig heeft het merk Ovation op een of andere manier zijn glans verloren, maar geheel onterecht naar mijn mening. De high end modellen zijn en blijven super goede gitaren.

Verder ken ik een aantal mensen die mij zeiden dat 12-snarige Taylors tot de allerbeste behoren. Die zijn wel een heel stuk duurder en ik heb er zelf nog nooit op gespeeld, maar heb er blind vertrouwen in. Daar heb je in elk geval wel heel veel keus.

apekop
14 oktober 2016, 20:05
Ik heb zelf ook al een topic gestart hierover in het verleden. Ik ga deze weer volgen. Ik speel zelf ook heel veel 12-snarig en blijf het moeilijk vinden om een vervanger te vinden voor mij Seagull S12. Ik heb ook al een Taylor Leo Kottke gehad, maar die deed het niet voor mij. Verder al heel veel andere 12-snarigen getest, maar toch blijft die Seagull de fijnst spelende 12 snarige die ik ken. Maar ik blijf ook altijd verder kijken. De bespeelbaarheid is bij veel 12-snarige gitaar toch een issue. De juiste string spacing is ook belangrijk omdat ik veel finger picking doe.

Ovations vind ik niet fijn vanwege die bolle achterkant. Grote Guild jumbo's vind ik ook niet fijn. Taylor moet je van houden. Een mooie Bozo is niet te betalen. Dus dan wordt het al lastiger.

Benieuwd waar jullie mee aankomen.

Harald
14 oktober 2016, 21:40
Doyle Dykes gisteren gezien, die is overgestapt op Godin gitaren. Hij speelde ook op een 12 string. Dat ding klonk prima. De Godin's die ik in mijn handen heb gehad waren uitstekende gitaren. Nadeel van de Godin's is dat je ze versterkt moet bespelen. Onversterkt komt er niet veel uit. Maar als het een gitaar is die je ook op het podium wilt gebruiken, zou ik ze eens bekijken.

België is nogal uit de buurt... Doyle speelde gisteren bij the Fellowship of Acoustics. Dat is een winkel waar ze er verstand van hebben, en veel keuze hebben, iig in het high end gedeelte.

apekop
14 oktober 2016, 23:45
Die Godins zijn fijne gitaren, maar niet te vergelijken met een echte akoestische. Zit meer tussen elektrisch en akoestisch in. Qua speelgemak wel heel fijn en leuk voor in een band, maar ik vind ze wel een beetje blikkerig klinken.

Ik heb zelf twee Godin A6 exemplaren gehad en beide hadden ook intonatie problemen boven de 12e fret.

Swaag
15 oktober 2016, 19:41
Misschien vloeken in de kerk, maar in de categorie niet te duur maakt Yamaha hele mooie 12-strings.
En de nieuwe in het verre oosten gemaakte Guilds doen het ook best leuk.

tweedehands zie je van tijd tot tijd wel eens een oude Eko Ranger voorbij komen. Die kunnen soms (mits de hals niet in standje pijl en boog staat en de action nog enigszins te doen is) met TLC heel leuk zijn.

apekop
16 oktober 2016, 10:40
Misschien dat de TS even kan zeggen wat zijn budget is?

Ernest01
16 oktober 2016, 19:35
Weet niet wat de kwaliteit van Yahama tegenwoordig is, maar mijn 12-snarige uit 1970 is nog zeer goed.
Dus kan wat dat betreft een Yahama wel aanbevelen. In ieder geval eens naar kijken...

gitaargerrit
17 oktober 2016, 21:55
de ovations zijn zeker goed, maar klinken wat gedempt,
ik heb zelf een oude gibson B25-12, heel mooi, maar wat aan de zachte kant
de beste is mijn Epiphone EJ 212, een jumbo, die klinkt echt fantastisch, kost weinig, maar is voor die prijs veel beter dan een Guild/Taylor enz.
Taylor zijn aardige gitaren, maar worden vaak na aanschaf toch weer te koop aangeboden, er is kennelijk iets mis mee.....
Guild gitaren zijn beter, en waardevaster, net als Gibsons natuurlijk.
heb pas ook een chinese Gibson J200 12 string, klinkt ook geweldig, en kost maar 400!

apekop
19 oktober 2016, 15:44
Zo'n nep/plagiaat Gibson zou ik niet hoeven.

En dat die Epiphone beter is dan een Guild of Taylor lijkt me vrij subjectief. Ik ken dat specifieke model niet, maar je kan niet alle Taylors en Guilds over 1 kan scharen natuurlijk.

Pter
19 oktober 2016, 21:11
Een mooie Bozo is niet te betalen. Dus dan wordt het al lastiger.
Er staat een Bozo bij TFOA.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/a1065079227-bozo-podunavac-guitars-bozo-b-35-1970s-12-string.html?c=17f70af2bde4a155c6d568ce3cad9ab7&previousPage=lr&pos=5&casData=IDtFAqGXO-4AAAFX3ld1zu7srUX_nNtFTanP4JoLM2gnvRzDtQeSPeg28e-NWE1NKACdunpyBWDd77pDqZpHxtEsfovj5af9YZlyGVlkGcNnM xKrU3Q3ULJ9dhjjS_JcOLCWI2JnSPA7MrIHVP21TU3VJ088Coj jraJ2OTsI0dgofhn59Qh-tYquZGxwTSrF9XuBaQ6EYsw_lvmcHeQGpdt12w3XdFERado76K-3wYdnapdoWGUJv0yKxUlGnvY7w3SW46i943XgD3Ku-OwnjQBKMV6MiRpCAIxj23DIsm59aBfxthcPtYbMfZZ5F-MGLEtQmYtLyaAZaFEgRjp5AxWCbUWGV6QYEBJc8dX6bJY

gitaargerrit
20 oktober 2016, 10:01
ik heb verschillende Guilds naast mijn Epiphone geprobeerd, maar ze klonken minder en speelden niet zo lekker.
Taylors ken ik minder goed, maar zijn veel te duur, en er is iets mee.......ze worden steeds weer te koop aangeboden, kijk de verkoopsites maar na.
ze zijn gebruikt bijna niks meer waard.

Harald
20 oktober 2016, 10:19
Er staat een Bozo bij TFOA.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/a1065079227-bozo-podunavac-guitars-bozo-b-35-1970s-12-string.html?c=17f70af2bde4a155c6d568ce3cad9ab7&previousPage=lr&pos=5&casData=IDtFAqGXO-4AAAFX3ld1zu7srUX_nNtFTanP4JoLM2gnvRzDtQeSPeg28e-NWE1NKACdunpyBWDd77pDqZpHxtEsfovj5af9YZlyGVlkGcNnM xKrU3Q3ULJ9dhjjS_JcOLCWI2JnSPA7MrIHVP21TU3VJ088Coj jraJ2OTsI0dgofhn59Qh-tYquZGxwTSrF9XuBaQ6EYsw_lvmcHeQGpdt12w3XdFERado76K-3wYdnapdoWGUJv0yKxUlGnvY7w3SW46i943XgD3Ku-OwnjQBKMV6MiRpCAIxj23DIsm59aBfxthcPtYbMfZZ5F-MGLEtQmYtLyaAZaFEgRjp5AxWCbUWGV6QYEBJc8dX6bJYAls ik die prijs zie vraag ik me af wat mijn B80-S12 nu zou doen. Indertijd wel iets meer voor betaald, maar het prijsverschil is niet spectaculair.

gitaargerrit
20 oktober 2016, 11:16
jouw Bozo is een heel andere kwaliteit als die van tfoa
de jouwe is ook veel luxer uitgevoerd, klink waarschijnlijk ook anders.
maar voor Bozos geldt ook: worden alleen maar meer waard.

Pter
20 oktober 2016, 12:30
Bozo B80-S12 $1900
https://shop.gryphonstrings.com/products/c1976-guitar-steel-string-acoustic-12-string-bozo-b-80s12-made-in-japan-47648

Joost de Ruig
20 oktober 2016, 13:13
Japanse Bozo's doen afhankelijk van het type tussen €800 en €1800. Yougoslavische Bozo's beginnen pas daarbij.

Ook de Japanse zijn meestal erg goed hoor!

Pter
20 oktober 2016, 14:15
Gezien het prijsverschil zijn de Japanse dan door een fabriek gebouwd en de Yougo's door hem zelf of zo want op de site zelf zie ik daar niets van terug.
http://bozosguitars.yolasite.com/

Harald
20 oktober 2016, 14:19
1900 maar dat is dollar. Dollars zijn als Amerika zo doorgaat straks ineens een stuk minder waard... 1800 zou al winst zijn, maar ik heb er een goed element in laten zetten. Er zat iets anders in, maar die werkte niet goed. Overigens, weinig zin dat beestje weg te doen, ook al speel ik niet zo extreem veel 12 snarig.

Bij die B35 mis ik de Bozo feel een beetje. Te eenvoudig uitgevoerd. Moet zeggen dat ik de Bell Western van de grotere kasten wel eén van de mooiere vormen vind. Jumbo vind ik ook wel mooi. Toch ook wel enig jeugdsentiment bij Guild jumbo's. Dreadnought heb ik weinig mee.

Harald
20 oktober 2016, 14:21
Gezien het prijsverschil zijn de Japanse dan door een fabriek gebouwd en de Yougo's door hem zelf of zo want op de site zelf zie ik daar niets van terug.
http://bozosguitars.yolasite.com/Ha! Ik sta daar op de site. Notabene met een opname die pickup en versterkt geluid combineert. Wist ik niet eens!

Joost de Ruig
20 oktober 2016, 14:23
Gezien het prijsverschil zijn de Japanse dan door een fabriek gebouwd en de Yougo's door hem zelf of zo want op de site zelf zie ik daar niets van terug.

De Japanse Bozo's werden in (vrij kleine) serie gebouwd, maar wel volgens strenge kwaliteitseisen. Bozo Podunavac bouwde vanaf '64 (hij emigreerde toen van Belgrado naar Chicago) in de USA en vanaf '75 werkte hij in San Diego / California, waar hij in 2015 overleed. Er zijn circa 700 Bozo's door hem handgemaakt. Hoeveel M.I.J.'s er zijn gebouwd weet ik niet. Ik gok maximaal een paar duizend tussen circa '75 en '85.

Pter
20 oktober 2016, 14:29
Ha! Ik sta daar op de site. Notabene met een opname die pickup en versterkt geluid combineert. Wist ik niet eens!

Ben je toch bekender dan je denkt.:ok:
Thx Joost.

Harald
20 oktober 2016, 14:31
Die Bozo's die op zijn site staan (zou die nu gerund worden door familie? Of gewoon niet uitgezet nog) zijn van een latere serie die in licentie is gebouwd. Zijn dus ook niet door hemzelf gebouwd. Inlegwerk is yummie trouwens, maar de vorm is anders dan van de oudere modellen, iig de cutaway. Het model waar Harry Sacksioni op speelt is toch wel erg mooi. Die waren in die tijd echt peperduur. Rond de 13000 gulden, en dan spreek je over midden jaren zeventig! De laatste jaren van zijn leven bouwde hij nog, zij het weinig. Prijzen lagen rond de 10.000 dollar meen ik me te herinneren. Voor het basismodel dan.

Harald
20 oktober 2016, 14:33
Ben je toch bekender dan je denkt.:ok:
Thx Joost.Het is zo te zien de officiële site van Bozo. Kan je zeggen wat je wil, maar dat vind ik een leuke verrassing :)

Joost de Ruig
20 oktober 2016, 14:45
Ik vermoed dat de familie "vergeten" is om de site uit te zetten. Als bv Bozo Junior zijn vader was opgevolgd, zou dat vast ergens vermeld moeten staan. Toch? :???:

Mijn vroegere Bozo was echt een powerhouse. Jemig, wat was dat ding luid! En mooi. En niet meer van mij.... (gedwongen verkoop :( )

Ernest01
20 oktober 2016, 14:47
Zo zie je maar.... je bent niet alleen wereld beroemd in Epe en omstreken.....:crazyhappy:

apekop
20 oktober 2016, 16:44
Er staat een Bozo bij TFOA.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/a1065079227-bozo-podunavac-guitars-bozo-b-35-1970s-12-string.html?c=17f70af2bde4a155c6d568ce3cad9ab7&previousPage=lr&pos=5&casData=IDtFAqGXO-4AAAFX3ld1zu7srUX_nNtFTanP4JoLM2gnvRzDtQeSPeg28e-NWE1NKACdunpyBWDd77pDqZpHxtEsfovj5af9YZlyGVlkGcNnM xKrU3Q3ULJ9dhjjS_JcOLCWI2JnSPA7MrIHVP21TU3VJ088Coj jraJ2OTsI0dgofhn59Qh-tYquZGxwTSrF9XuBaQ6EYsw_lvmcHeQGpdt12w3XdFERado76K-3wYdnapdoWGUJv0yKxUlGnvY7w3SW46i943XgD3Ku-OwnjQBKMV6MiRpCAIxj23DIsm59aBfxthcPtYbMfZZ5F-MGLEtQmYtLyaAZaFEgRjp5AxWCbUWGV6QYEBJc8dX6bJY

Tja, dat vind ik toch een 'net niet' Bozo. Bij Bozo denk ik toch eerder aan zoiets als die andere Japanse die hier voorbij kwam. Die van Tfoa vind ik wel erg spaarzaam voor een Bozo. Die Japanse staat volgens mij ook al heel lang te koop. Ik heb ze zelfs een jaar geleden al gemaild dacht ik, maar nooit geen reactie ontvangen.

gitaargerrit
20 oktober 2016, 17:05
die bozo bij the gryphon is allang niet meer te koop, die lui slapen volgens mij, ze reageren nergens op.

Laser
7 december 2016, 15:33
Op een gitaarbeurs kon ik spelen op een 12-string gebouwd door Peter Vandael. Het was het prototype, met innovatieve techniek gebouwd. Dat klonk als een klokkenspel, rijk aan harmonische klanken. Nooit zulk een 12-snarige 'gevoeld'. Hij bood ze me aan aan een spotprijs - maar mijn beurs kon het niet aan.
De 12-snarige Hashimoto die ik ooit had heb ik verkocht, ook al klonk die niet slecht. Deze van Peter was niet te evenaren.
Ik weet niet of Peter deze nog bouwt - maar het vragen waard.