PDA

View Full Version : Tweede amp aan/uit



RB74
13 oktober 2016, 16:59
Ik heb een mogelijk domme maar wel ingewikkelde vraag over m'n true bypass looper. (Ik dek me alvast in 😃)

Momenteel speel ik met een drummer samen en stuur m'n gitaar door 2 versterkers waarbij de tweede dient om extra laag / fuzz toe te voegen. De tweede amp krijgt z'n signaal via een van de uitgangen van een delaypedaal (TC Repeater). Dat pedaal zit in de fx-loop van de eerste versterker, en gaat via de instrumenteningang de tweede versterker in. Ook leuk voor pingpong-delay overigens.

Nu wil ik de tweede amp als het ware al spelend 'aan en uit' kunnen zetten voor nog meer dramatische dynamische verschillen. Kan ik een tb-looper gebruiker als aan/uit-schakelaar voor die tweede amp? Ik stel me deze signaalketen voor naar de tweede amp: delay out-input tb looper-send tb looper-amp. Waarbij de switch van de looper logischerwijs als on/off dient. Zou dit werken? Of moet zo'n lus 'gesloten' zijn via de return van het looper-pedaal?

Best een lastig uit te leggen 'probleem' realiseer ik me 😃. Ik had gisteravond geen tijd om het in het oefenhok te proberen. Dus dacht, ik vraag het de cracks alhier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
13 oktober 2016, 18:31
Je uitleg is inderdaad een beetje ingewikkeld (maar dat ligt ook een beetje aan mij hoor moet ik toegeven).

Tsja ... ik gebruik gewoon een A/B/Y switch als ik twee amps gebruik. Een TB switch gebruik je inderdaad meestal om een lus (met 1 of meerdere pedalen) in en uit te schakelen omdat je die lus uit je keten wilt houden. Ik weet niet of dit kan (maar anderen op het forum hier weten het ongetwijfeld wel).

RB74
13 oktober 2016, 19:25
Het tb-loopertje heb ik al, a/b/y switch zou ik moeten aanschaffen. Vandaar...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
13 oktober 2016, 23:37
ja, dat vermoeden had ik al. volgens mij kan het wel werken en moet je het gewoon proberen.

Nellyrocks
14 oktober 2016, 10:00
Je kunt een versterker toch gewoon in een loop zetten? Als je ook maar een signaal terug krijgt de loop weer in.

Nitefly7
14 oktober 2016, 21:26
Je kunt een TB-looper in de meeste gevallen prima als een output/mute gebruiken.

gitaar -> versterker 1 send ->input delay
delay output a -> versterker 1 return

delay output b -> tb looper input -> tb loop 1 send -> versterker 2

als je 'loop 1' nu aanzet, gaat je signaal via input naar send naar versterker.
de return hoef je dan niet aan te sluiten.
maar als de loop aanstaat, gaat er dus ook geen geluid naar de 'normale output' van de looper.


Ik heb een mogelijk domme maar wel ingewikkelde vraag over m'n true bypass looper. (Ik dek me alvast in )

Momenteel speel ik met een drummer samen en stuur m'n gitaar door 2 versterkers waarbij de tweede dient om extra laag / fuzz toe te voegen. De tweede amp krijgt z'n signaal via een van de uitgangen van een delaypedaal (TC Repeater). Dat pedaal zit in de fx-loop van de eerste versterker, en gaat via de instrumenteningang de tweede versterker in. Ook leuk voor pingpong-delay overigens.

Nu wil ik de tweede amp als het ware al spelend 'aan en uit' kunnen zetten voor nog meer dramatische dynamische verschillen. Kan ik een tb-looper gebruiker als aan/uit-schakelaar voor die tweede amp? Ik stel me deze signaalketen voor naar de tweede amp: delay out-input tb looper-send tb looper-amp. Waarbij de switch van de looper logischerwijs als on/off dient. Zou dit werken? Of moet zo'n lus 'gesloten' zijn via de return van het looper-pedaal?

Best een lastig uit te leggen 'probleem' realiseer ik me . Ik had gisteravond geen tijd om het in het oefenhok te proberen. Dus dacht, ik vraag het de cracks alhier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RB74
20 oktober 2016, 10:30
Uiteindelijk koos ik voor de weg van de minste weerstand: een a/b/y-pedaaltje via Marktplaats voor een paar tientjes. Zie foto:
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161020/01fb2f7c808f55cdeedb93b8a8a93672.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Buxtra
20 oktober 2016, 12:02
De Morley neem ik aan? Tevreden? Plop geluiden?

Heb een stereo set up geprobeerd voor een tremolo en werd er wel aangenaam door verrast. Wil ook voor een stereo delay gaan en dacht ook aan een oplossing van Morley om überhaupt te switchen tussen 2 amps.

RB74
20 oktober 2016, 12:19
De Morley neem ik aan? Tevreden? Plop geluiden?

Heb een stereo set up geprobeerd voor een tremolo en werd er wel aangenaam door verrast. Wil ook voor een stereo delay gaan en dacht ook aan een oplossing van Morley om überhaupt te switchen tussen 2 amps.

Ja, de Morley. Werkt prima, geen geplop of andere bijgeluiden. Vooraan in de keten heb ik de Pitchblack. Handig als je op A, B en A-B gewoon kunt stemmen.

Via kanaal A gaat het verder naar een wah, buffer, EQD Hoof, OCD en Phase90 naar m'n Rivera Rake Reverb. De TC Repeater zit in de fx-loop van deze amp.

Via B gaat het gitaarsignaal via Whammy en/of Fuzz Factory naar een oud Fender bascombootje, een Sidekick Bass. Klinkt samen erg goed en heftig in een two piece band, moet ik zeggen.

Een derde (power)amp, zo'n compacte EHX Magnum 44 met 1x12 cabinet, kan ik nog inzetten voor stereo-delay. Is nl erg gaaf!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Buxtra
20 oktober 2016, 13:51
Slim opgelost met die magnum en een cabinet of is het toch niet zo simpel? Die magnum is toch een pre- en poweramp in een?

Even zo zonder google, sorry als het te voor de hand ligt.

Bux

RB74
20 oktober 2016, 14:56
Slim opgelost met die magnum en een cabinet of is het toch niet zo simpel? Die magnum is toch een pre- en poweramp in een?

Even zo zonder google, sorry als het te voor de hand ligt.

Bux

Ja klopt, de Magnum is een complete versterker in feite, alleen super basic. Een volumeknop en een switch voor bright/normal, meer zit er niet op. Maar dat hoeft ook niet... 😃


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Buxtra
20 oktober 2016, 16:33
Interessant met het oog op portability en price, vooral als er ook nog een acceptabele drive in zit.

Had zelf met een Tweed Deluxe en Champ een stereo setje gemaakt en mijn Marshall Haze 15 watt krijgt nog een broertje voor stereo in de persoon van een 18 watter. Redelijk wat gesleep eigenlijk al.