PDA

View Full Version : Harley Benton Powerplant Junior, dus de kleine - do's & don't's



dml
13 oktober 2016, 15:08
Ben op zoek naar een compacte powersupply met geïsoleerde uitgangen. Geïsoleerd is een must want hij moet een aantal FX vóór de amp voeden en één FX in de loop van de amp. Niet-geïsoleerd zorgt dan in 9 van de 10 gevallen voor een hoorbare aardlus. Heb maar een paar pedalen dus het hoeft niets spannends of exotisch te zijn. De pedalen zijn: Sonic Research Turbo Tuner, Lovepedal Pickle Vibe, Crybaby Mini en Boss DD-7. Die laatste zit dus in de FX-loop. Ik kan wel voor ruim 100 eypo een Iso-5 of Fuel Tank Jr. maar voor een fractie van dat bedrag heb je ook een HB Powerplant JR.
Waarom zou ik daar wel voor kiezen of waarom niet?

ErikE
13 oktober 2016, 15:15
Ik gebruik hem al een tijdje niet meer, maar kan me herinneren dat de isolatie van de uitgangen tegenviel... had op een gegeven moment 2 pedalen eraan hangen en een ontzettende brom, zaten toen naast elkaar. Toen ik er 1 in ingang 1 en de ander in 5 deed was het verholpen. Maar met 4 pedalen wordt dat natuurlijk lastig...

Ik weet niet of dat een bekend issue is of exemplarisch.

Braml
13 oktober 2016, 15:25
Hmm, die van mij heeft het altijd uitstekend gedaan. Ik ben zelf onlangs overgegaan op een Carl Martin Pro Power, maar dat was puur voor meer uitgangen die zwaardere pedalen aan kon (mn Zoom Multistomp vroeg teveel mA voor de Harley Benton). Voor mij werkte alles opzich uitstekend, maar een paar puntjes die ik minder vond zijn:

1. De kabel zit vast aan de voeding.
2. De 5 stroom uitgangen zitten niet erg stabiel in de behuizing. Bij mij zitten er een of twee wat scheef in nu. (geen ramp eigenlijk).
3. De stroomkabeltjes (voor naar de pedalen) gaan kapot. De isolatie van de kabels raakt op de duur los van de plugjes, waardoor eigenlijk gewoon een stukje geleidingsmateriaal zichtbaar ontbloot wordt. Op een gegeven moment moet je dus 5 nieuwe kabeltjes kopen, en zo'n set goede kabeltjes (lees ander topic ergens hier op gitaarnet) is ontzettend duur. Volgens mij wel 45 euro, nog meer dan de voeding zelf dus...

Da Vinci
13 oktober 2016, 18:17
Noobvraag maar hoe herken je een geïsoleerde uitgang?

Heb toevallig zelf net voor iets van 11 euro bij Bax een voeding gekocht (gewoon stekker met 5 uitgangen waarmee ik mijn wah, tuner en delay (in de loop) voed en dat gaat prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
13 oktober 2016, 19:16
Noobvraag maar hoe herken je een geïsoleerde uitgang?




Meten zou ik zeggen, geen idee hoe anders te herkennen.

Braml
13 oktober 2016, 23:08
Noobvraag maar hoe herken je een geïsoleerde uitgang?

Heb toevallig zelf net voor iets van 11 euro bij Bax een voeding gekocht (gewoon stekker met 5 uitgangen waarmee ik mijn wah, tuner en delay (in de loop) voed en dat gaat prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je hebt dus gewoon een adapter die doorlust naar 5 uitgangen? "officieel" gezien zou dat meer ruis moeten geven dan geisoleerde uitgangen, maar naar mijn ervaring scheelt het geen ene donder.

dml
13 oktober 2016, 23:27
Tja, die ervaring heb ik dus. Alle pre- en post FX gevoed vanuit één voeding met daisy chain, gevolg was een aardbrom. Toen ik de post FX op een aparte voeding zette, was het weg. Niet een hele luide brom, maar hij was wel waarneembaar.

Ik kwam toch nog een oud draadje tegen, ondanks dat ik eerst de zoekfunctie heb gebruikt, met exact hetzelfde onderwerp dus ik ben al behoorlijk geholpen. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Sjtevel
14 oktober 2016, 14:16
De Harley Benton is een daisychain in een doosje. De Trex is semi geïsoleerd (net zoals ciocks voedingen en de MXR dc brick). De enige optie als je ècht volledige geïsoleerde outputs wil hebben is een voeding van voodoo lab.

Braml
14 oktober 2016, 14:39
De Harley Benton is een daisychain in een doosje. De Trex is semi geïsoleerd (net zoals ciocks voedingen en de MXR dc brick). De enige optie als je ècht volledige geïsoleerde outputs wil hebben is een voeding van voodoo lab.

Je vergist je tussen 2 harley benton voedingen. Je hebt de grotere met 8 uitgangen (blauw/paars achtig) en de kleinere met 5 uitgangen (grijs/zilverkleurig). De grote is inderdaad een daisy chain in a box en de kleine heeft geisoleerde uitgangen.

Da Vinci
14 oktober 2016, 15:46
Je hebt dus gewoon een adapter die doorlust naar 5 uitgangen? "officieel" gezien zou dat meer ruis moeten geven dan geisoleerde uitgangen, maar naar mijn ervaring scheelt het geen ene donder.

Ja deze:
http://www.bax-shop.nl/gitaareffect-voeding-adapter/rockpower-50-nt-eu-combo-pack-9v-adapter

Mocht ik last krijgen van een brom koop ik er nog wel één bij voor mijn pedaal in de loop ;)

Sjtevel
14 oktober 2016, 16:20
Je vergist je tussen 2 harley benton voedingen. Je hebt de grotere met 8 uitgangen (blauw/paars achtig) en de kleinere met 5 uitgangen (grijs/zilverkleurig). De grote is inderdaad een daisy chain in a box en de kleine heeft geisoleerde uitgangen.

Maar dan zit er nog een verschil in de mate van isolatie. Bijna elke voeding met geïsoleerde outputs zijn slechts semi-geïsoleerd. Lees dit topic maar eens: http://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=13415

Braml
14 oktober 2016, 17:49
Maar dan zit er nog een verschil in de mate van isolatie. Bijna elke voeding met geïsoleerde outputs zijn slechts semi-geïsoleerd. Lees dit topic maar eens: http://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=13415

Oke dat zou kunnen, maar als deze mate van isolatie zijn brom probleem verhelpt is het goed toch :)

dml
14 oktober 2016, 18:19
Maar dan zit er nog een verschil in de mate van isolatie. Bijna elke voeding met geïsoleerde outputs zijn slechts semi-geïsoleerd. Lees dit topic maar eens: http://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=13415

Ja, laten we even 38 pagina's doornemen ;)

Inderdaad, semi of niet, als ik daarmee brom voorkom, is het wat mij betreft klaar.

D3nnis
14 oktober 2016, 18:50
Toen ik nog een echt pedalboard had, had ik een pedalpower 2+ en een powerplant jr, en alhoewel ik best kritisch ben op bijgeluiden is de powerplant jr me in dat opzicht nooit tegengevallen tov de pedalpower 2+, en ik heb er toch best veel mee geëxperimenteerd.

EDIT: toevallig net nog aan het klooien met een boardje in aanbouw, en met de powerplant jr zit er toch wel iets verschil in bijgeluiden tussen de ene of de andere output. Ook nog afhankelijk van het pedaal.
Blijkbaar zijn de outputs dus toch niet 100% van elkaar geïsoleerd, óf er zit gewoon een verschil tussen de outputs.

Sjtevel
14 oktober 2016, 20:54
Inderdaad, als het verholpen is, is het goed genoeg. Er zit alleen een hoop verschil in de mates van isolatie.

Voor nu is het misschien opgelost, maar het kan in de toekomst weer voor problemen zorgen. Een goede voeding gaat (bijna) een leven lang mee.

toddzilla
14 oktober 2016, 22:44
Ik gebruik al jaren een Powerplant Jr onder mijn board, nooit problemen of nare geluiden gehad. Al mijn pedalen staan voor mijn amps en momenteel voedt hij 7 pedalen (3 in een daisychain op een van de uitgangen). Ik heb wel eens gedacht aan een upgrade, maar dat is eigenlijk nergens voor nodig. Volgens mij kun je voor het geld niet fout gaan met zo'n Powerplant Jr. Van het geld dat het scheelt koop ik liever een tof pedaaltje.

dml
15 oktober 2016, 10:01
Voor nu is het misschien opgelost, maar het kan in de toekomst weer voor problemen zorgen. Een goede voeding gaat (bijna) een leven lang mee.

Ik ben niet het type gitarist dat zijn hele leven lang met hetzelfde materiaal speelt.
€ 33,- en 3 jaar garantie, wat wil je nog meer?!

D3nnis
15 oktober 2016, 14:22
€ 33,- en 3 jaar garantie, wat wil je nog meer?!

Korting natuurlijk 😉

miyaru
15 oktober 2016, 18:02
Korting natuurlijk ��

:) Wat anders natuurlijk!

Robin

the sure thing
15 oktober 2016, 20:03
Bax shop heeft morgen (zondag) 10% korting op alles


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dml
16 oktober 2016, 12:19
Korting natuurlijk ��

Nou betaal ik bij Thomann sowieso al geen BTW ;)

Luke-wannabe
20 oktober 2016, 00:37
Ik heb er twee, waarvan ik er één al misschien een jaar of 4 gebruik en dat ding bevalt mij heel erg goed!

vulvasonic
20 oktober 2016, 01:59
Ik heb er 1 en ook ik ben er zeer tevreden mee. :)

SantaX
24 oktober 2016, 21:47
2 stuks hier, doen wat ze moeten doen! Scheelt in mijn flat met vervuilde netstroom ontzettend veel qua ruis!