PDA

View Full Version : Waarom zijn diy buizenkitjes zo duur?



rozh
13 oktober 2016, 13:37
Waarom zijn diy buizenversterkerkitjes zo duur? Vaak duurder dan een pre built amp.

Wil eigenlijk wel een fender blues junior achtig ding maken of anders een goedkope 1-3 watt unit ofzo..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
13 oktober 2016, 13:47
Dan moet je geen kit nemen maar een oude radio. Dat scheelt geld.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

rozh
13 oktober 2016, 14:03
En dan? Heb je iets van een stappenplan waar ik me kan inlezen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tmms
13 oktober 2016, 14:13
Radio met één EL84 moet je hebben. Vooral veel slopen maar als je dat netjes doet, kun je er al een pod op los laten:p

Tabula Rasa
13 oktober 2016, 14:13
Tube guitar amplifier essentials van Weber, designing valve preamps van Blencowe heb ik zelf gebruikt.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
13 oktober 2016, 14:22
Radio met één EL84 moet je hebben. Vooral veel slopen maar als je dat netjes doet, kun je er al een pod op los laten:p
Heb ik ooit eens gedaan. Ging lekker hard, beetje Marshall achtig. Bouwproces staat hier ook ergens beschreven. Heb er ook eentje met een EL41. Ook erg lekker. Beiden van oude radio's.

Ampmaker heeft ook een mooie kit voor 155 pond.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

tmms
13 oktober 2016, 17:47
Heb in een Philips B4X23A een AC4/Valve Junior. Leuk projectje was dat:D, nu zou ik het anders aanpakken. Niet alles bot slopen en er vervolgens een mix van drie verschillende schema's in frutten, maar de hele eindtrap origineel laten. Bedoelde trouwens de uitgangsimpedantie van de uitgangstransformator, 4 ohm, en niet 600.

cluseau
13 oktober 2016, 22:46
Bedoelde trouwens de uitgangsimpedantie van de uitgangstransformator, 4 ohm, en niet 600.

600 ohm uitgangen hebben geen trafo.

Naar mijn idee is het slopen van een radio niet echt zinvol. Het enige wat je kan gebruiken is de voedingstrafo en met een beetje aanpassen de uitgangstrafo. Daarbij moet je de aansluitingen uitzoeken en goed documenteren.

Rick trodat
14 oktober 2016, 09:07
Als je alle onderdelen her en der los koopt, dus geen pakket dan zit je ook al snel aan een smak geld. Voornamelijk losse chassis en trafo's en buizen zijn duur.

nico verduin
14 oktober 2016, 11:26
En dan? Heb je iets van een stappenplan waar ik me kan inlezen


Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkEr zijn hier de afgelopen jaren meerdere verschillende amps gebouwd met sloop onderdelen. Niks mis mee maar je zult dan wel tijd moeten steken in hoe eea werkt. Dat een kit meer kost dan een kant en klare aan de lopende band gebouwde versterker is niet meer dan logisch. Een groot deel van het proces is volledig geautomatiseerd (w.o. de printplaten). Ga je point-to-point dan wordt het een ander verhaal. Kits heb je ook in allerlei prijzen. Eea afhankelijk van de kwaliteit van de onderdelen. De kits uit China kosten relatief niet veel, maar dan heb je ze nog niet hier in Nederland. Daar zit ook nog eens een winkelier tussen die ook zijn marges moet halen.
Maar ik kan het alleen maar toejuichen dat er weer wat meer gebouwd wordt. De afgelopen jaren lag het zo ongeveer volledig op zijn gat (Crisis?).
Maar er is niets mooiers als dat magische moment dat je hem de eerste keer aan zet en er komt (voor jou) een prachtig geluid uit. Na 2 weken ga je vanzelf 'modden'.

Maar ik zou eens hier wat gaan zoeken op het forum voor zelfbouw versterkers op de werkbank of de vintage.

Tabula Rasa
14 oktober 2016, 12:08
Na 2 weken ga je vanzelf 'modden'.


Dat dacht ik ook. Paar keertjes gedaan en laatst kwam ik erachter dat ik al, naar volle tevredenheid, 3 jaar niet meer gesoldeerd heb in de ding.

Het mooie is dat je iets exact zo kan bouwen als je zelf wilt en dat, voor mij dan, die eeuwige zoektocht stopt.




Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

nico verduin
14 oktober 2016, 13:54
Het mooie is dat je iets exact zo kan bouwen als je zelf wilt en dat, voor mij dan, die eeuwige zoektocht stopt.Dus nu ga je sociaal wenselijk gedrag vertonen thuis:seriousf:

Tabula Rasa
14 oktober 2016, 14:55
Nee want je kan niet alles in 1 versterker hebben dus kwam er nog een trainwreck. Nu ben ik wel klaar net de versterkers.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

rozh
14 oktober 2016, 15:42
http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/41F661C6-9E9F-4797-BB2E-228510196F3E_zpsfzguyaeu.jpg
http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/837B9FAD-41F4-4E80-9400-71FF9DA346ED_zpskzdvv2s2.jpg

...en nu? XD

Plant
14 oktober 2016, 16:22
Hier (http://www.nvhr.nl/gfgf/schema.asp?Merk=Blaupunkt&Zoeken=exact&isSubmitted=yes) kun je o.a. een aantal Blaupunkt Granada schema's vinden. Als ik het goed lees heb je de 2220 (Granada3D).

rozh
14 oktober 2016, 17:08
Hier (http://www.nvhr.nl/gfgf/schema.asp?Merk=Blaupunkt&Zoeken=exact&isSubmitted=yes) kun je o.a. een aantal Blaupunkt Granada schema's vinden. Als ik het goed lees heb je de 2220 (Granada3D).

zijn er ergens stappenplannen ofzo om hier mee aan de gang te gaan? ik weet niet echt waar ik moet beginnen en wat ik uberhaupt moet doen..

Tabula Rasa
14 oktober 2016, 17:16
Lees eens een paar topics door. Ik zoek er ff eentje van mij, van een oude radio voor je


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
14 oktober 2016, 17:28
Zoekfunctie tapatalk werkt niet mee, maar het was een Weimar Radio volgens mij de 4860 die een el84 ampje werd.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
14 oktober 2016, 17:32
zijn er ergens stappenplannen ofzo om hier mee aan de gang te gaan? ik weet niet echt waar ik moet beginnen en wat ik uberhaupt moet doen..

Doet ie het überhaupt nog? Indien heel lang niet gebruikt niet zo aanzetten, elco's kunnen goed gaar zijn en wat er dan kan gebeuren wil je niet in je kamer. Kijk hier ook even naar:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?161770-Oude-buizenversterker-heropstarten&highlight=buizenradio

Tabula Rasa
14 oktober 2016, 18:07
Gevonden!

http://www.gitaarnet.nl/showthread.php?t=138998


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

rozh
14 oktober 2016, 18:08
Vorige zei dat hij t niet meer deed, maar het wel een hele tijd lang goed gewerkt had


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
14 oktober 2016, 19:24
zijn er ergens stappenplannen ofzo om hier mee aan de gang te gaan? ik weet niet echt waar ik moet beginnen en wat ik uberhaupt moet doen..
Probeer eerst te ontdekken waar de voeding in het schema zit. Die kan je zo hergebruikeb incl. de gekijkrichting.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
15 oktober 2016, 13:04
zijn er ergens stappenplannen ofzo om hier mee aan de gang te gaan? ik weet niet echt waar ik moet beginnen en wat ik uberhaupt moet doen..

Stappen zijn niet echt een regel naar mijn idee. Maar wat je ook gaat maken, het moet allemaal in een chassis dus daar moet je mee beginnen. Om een boorplan te maken moet je ongeveer weten hoeveel potmeters, jacks, schakelaars je wilt hebben want het is lastig als je moet boren in een half gevuld chassis. Als je eenmaal een chassis hebt zou ik eerst de voeding helemaal klaar maken. Dan bouw je de hele eindtrap op en kun je die gelijk testen want je voeding is immers klaar. Ik garandeer je dat dit gaat lukken mits je zelf voldoende doorzettingsvermogen hebt. Hulp krijg je hier zeker en in het ergste geval kom je er mee langs om fouten op te lossen maar werken zal hij.

Suc6
frans.

Hendriks
15 oktober 2016, 13:21
Een goede kit is duur omdat er meestal veel betere componenten worden gebruikt dan in het origineel. Schroef bv eens een Fender Tweed Bassman open en vergelijk het eens met een clone van Ceriatone of TAD .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rozh
15 oktober 2016, 13:51
bedankt allemaal, ik heb een nieuw topic aangemaakt voor dit project: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?172124-buizenversterker-van-een-radio-bouwen&p=3269579
dan kunnen we daarin verder praten.