PDA

View Full Version : HNAD: Palmer Fab5



Mitch
13 oktober 2016, 13:32
Ik was wegens toenemende gelegenheidsformaties op zoek naar een grab & go combo waar ik ook thuis op kon spelen. Dat bleek best lastig. De afdeling transistor/modelling was best veel keus in maar vond ik toch relatief veel geld voor iets dat hoofdzakelijk thuis lekker klinkt en in een bandmix minder. Die balans zag ik liever andersom aangezien ik thuis toch weinig versterkt speel.
Toen kwam deze op MP voorbij:

http://www.guitarrista.com/sites/default/files/image/Palmer%20FAB5.jpg

Éénpittertje met een 6V6, 5Y3 gelijkrichter, Eminence 10" Rajun Cajun en een schakelbare boost én een attenuator aan boord.
Geen My First Tube Amp zoals er vele zijn verschenen na de Epi Valve Junior rage van een paar jaar terug. Ik had al eens een Vox AC4TV geprobeerd: leuk voor thuis, nutteloos in een oefenruimte. Marshall Class5: te pittig voor thuis, oefenruimte prima hard genoeg maar net niet clean genoeg of clean te krijgen met terugdraaien volume. Eerder ook een soort strak gevoiced Deluxe-achtige van CMW gehad, maar die klonk ook eigenlijk pas écht lekker boven bandvolume op dikke crunch. Studiocage puik voor beide, maar dat was in mijn pre-AC30 fase die nooit meer over ging :)
Ik had de video van Brett Kingman gezien die wel demonstreerde hoe lekker de Palmer kon scheuren maar ik had het idee dat -ie het best lekker zou kunnen van clean tot crunch. Afspraak met de verkoper, testen in een oefenruimte met mijn Squier JM met P90s-en-een-bak-aan-laag: inderdaad zeer goede indruk. Luid genoeg dankzij de hoog efficiënte Eminence aan boord (100dB) maar ook zacht genoeg, mede dankzij de attenuator. Goed dynamisch naar crunch te krijgen.

Gisteravond dan de eerste echte test in de oefenruimte met de band en die werd met glans doorstaan. Absoluut meer dan hard genoeg én zelfs genoeg clean headroom. Onze drummer speelt goed dynamisch, van zacht tot hard en de Palmer trok alles prima tot clean met een minimaal randje, met een Les Paul met low output humbuckers. Volume op 6, boost op 2 en dan zat -ie net lekker op crunch dat meteen opschoonde met aanslag of volume. Ik heb 'm daarna nog even aangesloten op mijn 2x12 met M20, die een stuk minder efficiënt zijn (96dB). Klonk mooier, maar uiteraard zachter :) Volume op 7 en het ging weer net zo lekker!
Qua klank komt -ie wel duidelijk het best tot zijn recht op het brug element, zowel met P90s als humbuckers. Maar goed, tone nirvana moet je hier niet van verwachten. Licht, luid genoeg, zéér soepel van clean naar crunch of andersom én bruikbaar voor thuis: daar koop je zo'n ding voor. Sexy smoeltje doet ook wat natuurlijk :D
Al met al een zeer bruikbaar stuk gereedschap.

Jimwoud
13 oktober 2016, 15:49
Klinkt als een leuke versterker. Ik ben ook nog steeds opzoek naar iets voor thuis, maar die zoektoch gaat nog wel even dure.

Wat anders, wat voor Squier JM met P90 heb je? Wat voor elementen zitten er exact in? Ik heb laatst zo'n vintage modified JM gekocht, en qua looks en akoestische sounds echt een topgitaar, ben alleen nog niet zo tevreden over de elementen.

Mitch
13 oktober 2016, 21:41
De Joe MAscis sig. Dat zijn echt P90s, geen Jazzmaster elementen. Ze geven een enorme dot laag, maar zonder er een ander setje in te hebben gehad denk ik dat veel uit de gitaar zelf komt. En ik houd wel van P90s en de middenstand is briljant op dit ding en de rhythmstand ook nog 's goed bruikbaar, dus deze pickups gaan nergens heen :listen: Weet niet hoe dat op de VM is, maar als het dezelfde zijn zou ik zeggen: als je echte JM elementen zoekt moet je deze vervangen inderdaad.

jutter
21 oktober 2016, 11:54
Goede review Mitch, dank je wel! Hier heb ik wat aan!

De Joe Mascis lijkt mij trouwens ook een toffe P90'er; ook hier weer bedankt voor het aanwakkeren van mijn GAS ;-)

NLF
21 oktober 2016, 14:47
Wel knap (of opmerkelijk) dat je met 5 watt genoeg hebt in een band situatie.

Tabula Rasa
21 oktober 2016, 15:06
Wel knap (of opmerkelijk) dat je met 5 watt genoeg hebt in een band situatie.
5 Watt zegt niet veel. Mitch heeft ooit eens mijn 5 Watt Oost Duitse Radio amp open gegooid in een oefenruimte en dan moet je ook flink meppen op de drums.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

NLF
21 oktober 2016, 16:53
Ik heb mijn Champ (die een speaker uitgang heeft) een keer aangesloten op een 4x12 en dan gaat ie inderdaad behoorlijk hard (veel harder dan met het 8 inch speakertje dat erin zit, die zit gewoon snel aan zijn max). Maar ik kon met mijn Marshall bluesbreaker (30watt en twee greenbacks) destijds niet boven de rest van mijn band uitkomen (de drummer sloeg hard, maar het kwam vermoedelijk vooral doordat de toetsenist met zijn hammond/leslie combinatie in hetzelfde frequentiegebied zat als ik). Maar wij speelden ook wel hard.

Mitch
22 oktober 2016, 22:48
Palmer heeft 't gewoon slim gedaan met die Rajin Cajun erin. 10" en dan 100dB efficiëntie. Dat is een pak hoogmid, daar prik je altijd mee door de mix. Maar 't moet gezegd, zelfs met mijn 'low output' 2x12 kwam ik nog met gemak door de mix én maar net op randje breakup. Dat verbaast me wel, het is niet dat je er met een berg scheur nog net doorheen komt, nee, je hebt gewoon over.
Deze week gebruikte ik mijn normale combo en speelden we een zelfde stuk als tijdens de repetitie waar ik de Palmer had gebruikt en verdorie, ik had niet die ideale overgang clean/crunch/lead :mad: