PDA

View Full Version : Advies nodig over nieuwe brug Jazzmaster



ackm
12 oktober 2016, 18:52
Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Squier Vintage Modified Jazzmaster.

Deze: http://www.keymusic.com/nl/item/squier-vintage-modified-jazzmaster-3-tone-sunburst/?q=jazzmaster&

Ik merk echter tijdens het spelen dat de snaren uit elkaar schuiven of juist naar elkaar toekomen. Ik moet dan telkens de snaren ietsje terug duwen bij de brug. Ik vind de brug sowieso waardeloos en wil deze eigenlijk vervangen. Ik ben volledig nieuw hierin en heb geen idee welke brug een goede vervanging zou zijn. Mogelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
Ik speel met Ernie ball 010 snaren en zoek een brug die ik er zo kan op zetten (De huidige brug komt ook gelijk los bij het verwijderen van de snaren) dus zonder moeilijk gedoe :)

Rogueny
12 oktober 2016, 19:06
Klinkt alsof de brug echt troep is. Heb je hem nieuw gekocht? Denk dat dit dan nog wel onder de garantie kan vallen.

postbus31
12 oktober 2016, 19:19
Beetje onhebbelijkheid van de Jazzmaster. Als je met een beetje kracht aanslaat springen de snaren al snel uit de zadels. Algemeen gebruikte modificatie is een Mustang-brug plaatsen. Al weet ik niet of die op een Squier Jazzmaster past.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

telerocker
12 oktober 2016, 19:22
http://staytrem.com/JM-Jaguar-/-Jazzmaster-bridge-1

MoonlandMenace
12 oktober 2016, 21:18
Een jazzmaster brug is ontworpen voor .12 snaren, wat in de tijd van het ontwerp standaard was. Met de dunne snaren van tegenwoordig kunnen er problemen optreden. Gebruik op mijn Jazzmaster al 20 jaar .11 snaren, nog nooit problemen gehad met de originele brug. Een goede afstelling is ook wel cruciaal.
Moest je ze toch willen vervangen is een Mastery de beste keuze, maar deze kost wel de helft van de prijs van je gitaar vrees ik...

Duhsjaak
12 oktober 2016, 21:46
Het is sowieso een idioot ding. Ik heb er ook een. En heb nog nooit een jazzman-/vrouw ook maar een seconde op zien spelen.
Het volledig misplaatste 'jazzschakel-circuit' bovenin lijkt nergens op, terwijl ik echt geen enkele andere gitaar ken, waarbij de hoek vanaf de zwengel over de brug zo'n idioot lage hoek maakt als bij deze gitaar. Geen wonder dat het eruit springen van de snaar zo makkelijk gaat.

Ik heb m voor het surfgeluid. En ook ik heb een andere brug erop. Dat scheelt al wel hoor. Maar is het genoeg? En vraag mij af, of ik er ooit vriendjes mee ga worden. Alleen sound is kennelijk (voor mij) niet genoeg in ieder geval.

Een andere brug verhelpt een flink deel van het leed, maar verwacht er geen wonderen van.
Ik verwacht dat ik op korte termijn afscheid ga nemen van deze surfdroom.
Maar uniek is ie zeker.
Vriendelijke groet, Gus

NLF
12 oktober 2016, 23:04
Het is sowieso een idioot ding. Ik heb er ook een. En heb nog nooit een jazzman-/vrouw ook maar een seconde op zien spelen.
Het volledig misplaatste 'jazzschakel-circuit' bovenin lijkt nergens op, terwijl ik echt geen enkele andere gitaar ken, waarbij de hoek vanaf de zwengel over de brug zo'n idioot lage hoek maakt als bij deze gitaar. Geen wonder dat het eruit springen van de snaar zo makkelijk gaat.

Ik heb m voor het surfgeluid. En ook ik heb een andere brug erop. Dat scheelt al wel hoor. Maar is het genoeg? En vraag mij af, of ik er ooit vriendjes mee ga worden. Alleen sound is kennelijk (voor mij) niet genoeg in ieder geval.

Een andere brug verhelpt een flink deel van het leed, maar verwacht er geen wonderen van.
Ik verwacht dat ik op korte termijn afscheid ga nemen van deze surfdroom.
Maar uniek is ie zeker.
Vriendelijke groet, Gus

Tsja ... het is maar hoe je het bekijkt. De gitaar is compleet in balans, en het was min of meer Leo Fender's "definitieve" ontwerp, dus de tekortkomingen van de tele (eerste poging), de strat (tweede poging) heeft hij met het ontwerp van de jazzmaster definitief willen oplossen. Is inderdaad nauwelijks door jazzgitaristen gebruikt (hoewel ik geloof ik wel eens een foto van Joe Pass met een jazzmaster gezien heb, en ik geloof dat Jimmy Bryant er ook wel eens op gespeeld heeft, maar pin me daar niet op vast).

Joost de Ruig
13 oktober 2016, 20:11
Ik heb veel plezier van mijn Jazzmaster (lacquer serie 2015) en heb net als zovelen de Mustangbrug erop. Echt een eigenwijze gitaar en prachtig om te zien.

Duhsjaak
13 oktober 2016, 20:58
Ik heb veel plezier van mijn Jazzmaster (lacquer serie 2015) en heb net als zovelen de Mustangbrug erop. Echt een eigenwijze gitaar en prachtig om te zien.

Ja, klopt allemaal.
Maar je weet ongetwijfeld nog van beeldschone grietjes waarmee het niet helemaal van de grond wilde komen. En dat je vrienden zich vertwijfeld afvroegen of je je verstand een beetje kwijt was. Nou zoiets heb ik met de jazzmaster.

Ik heb een beach boy waardige witte. Dat dan ook weer wel.
Maar ja..... misschien dan toch niet helemaal goed snik.
Vriendelijke groet, Gus

dejohan
14 oktober 2016, 12:06
Mustang brug is idd de goedkoopste upgrade maar je hebt weinig mogelijkheden om intonatie of string spacing nog aan te passen. Daarna Staytrem en Mastery bridge (nog duurder), waarbij staytrem mijn voorkeur heeft omdat je daar ook string spacing mee kan aanpassen. Mastery brug is gewoon te duur vind ik.
Ik speel trouwens probleemloos op een (amerikaanse) Jazzmaster mét originele brug en 0.10 snaren, maar ik denk dat deze gewoon heel goed is afgesteld. Goed afstellen is dus ook een optie, maar weet niet of je met een Squier voldoende goede hardware etc. hebt om tot een optimaal resultaat te komen.

ackm
14 oktober 2016, 17:14
Bedankt voor alle tips! Ik heb gisteren toch maar de staytrem brug besteld. Ik kan niet wachten tot die er is, scheelt toch wat irritatie :-)

Duhsjaak
14 oktober 2016, 19:32
Bedankt voor alle tips! Ik heb gisteren toch maar de staytrem brug besteld. Ik kan niet wachten tot die er is, scheelt toch wat irritatie :-)

Right!!
Veel succes en laat s.v.p. T.z.t. (Geintje hoor, ben nog niet aan het dementeren hoor) weten of je er happy mee bent.
Vriendelijke groet, Gus

Outhis
20 oktober 2016, 18:09
Goede keuze! Ik ben nog steeds zeer content met de mijne:)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?165065-Aanrader-Staytrem-bridge-voor-Jaguar-Jazzmaster