PDA

View Full Version : Luchtvochtigheid in en rondom je gitaar



Montis
11 oktober 2016, 08:38
Gisteren heb ik met Rob Houben een filmpje gemaakt over humidifiers en de risico's van een te hoge of te lage luchtvochtigheid (vooral een lage diekan zorgen voor oa barsten in je bovenblad.

We hebben in dit geval een humidifier van Oasis gebruikt, maar uiteraard zijn er meerdere geschikt.

Voor wie er wat aan heeft of gewoon uit interesse:


https://www.youtube.com/watch?v=-j0KCaxlF3g

catab
11 oktober 2016, 18:49
Het verhaal is goed, maar toch wel erg saaaai verteld.

freekick
11 oktober 2016, 19:49
Half appeltje in de kist werkt ook!

barno
11 oktober 2016, 21:00
ik vijl de fretjes van een nieuwe gitaar bij na winter 1, daarna moet het nooit meer. En verder moet een gitaar niet te veel complimenten hebben.

Plant
11 oktober 2016, 23:09
Ik vind het ook een wat knullig filmpje met teveel eeeh... eeeh... eeeh...

Ook als mens hebben we baat bij niet te lage relatieve luchtvochtigheid, dus zorg gewoon dat de ruimte waarin je zelf leeft en je gitaren zich ook bevinden de juiste relatieve luchtvochtigheid heeft.

Ik heb ooit geleerd dat 50 à 70% relatieve luchtvochtigheid optimaal is. Een (geijkte) hygrometer is geen luxe om dat vast te stellen.

In de winter dus voldoende bakjes water aan de radiatoren om het niveau op peil te houden en klaar.

kwispelhond
12 oktober 2016, 01:13
Zo is dat, zelfs een goedkope hygrometer is prima te ijken met de zout-methode.

Als het richting de 50% gaat de lucht bevochtigen met simpele bakjes aan de radiatoren en als het richting de 70% gaat de ramen open om even flink te luchten werkt in de meeste huizen afdoende en is ook voor je eigen gezondheid veel beter.

TopRob
12 oktober 2016, 13:06
Het nadeel van dit soort bevochtigers is, dat het water al na een paar dagen geheel verdampt is en je het steeds moet bijvullen.
Beter is het m.i. om de ruimte waar de gitaren zich bevinden te bevochtigen d.m.v. bijv. waterbakken aan de verwarming of een luchtbevochtiger.

Montis
24 oktober 2016, 11:45
Het verhaal is goed, maar toch wel erg saaaai verteld.

Het was voor Ron de eerste keer voor de camera. Het is ook geen onderdeel van z'n werk en verstand van gitaren heeft ie zeker. De volgende keer zullen we erop letten ;). Als jullie suggesties hebben voor onderwerpen horen we 't graag !

Plant
24 oktober 2016, 12:44
Nou is er toch in bepaalde gevallen wel iets voor te zeggen. 4 posts terug (#5) roep ik iets over bakjes aan radiatoren, maar die heb je niet meer overal.

Een van mijn broers (speelt geen gitaar maar wel piano en die hebben ook baat bij juiste luchtvochtigheid) heeft een nieuwbouwhuis gekocht met.... vloerverwarming. Op de begane grond (waar de piano staat) is geen radiator te vinden. Sterker nog: er moet een isolerende mat onder de piano (pianocarpet), want houten instrumenten mogen niet direkt op die verwarmde vloer staan.

Nooit bij stilgestaan, maar wel iets om rekening mee te houden :ok:

Montis
21 november 2016, 09:16
Nou is er toch in bepaalde gevallen wel iets voor te zeggen. 4 posts terug (#5) roep ik iets over bakjes aan radiatoren, maar die heb je niet meer overal.

Een van mijn broers (speelt geen gitaar maar wel piano en die hebben ook baat bij juiste luchtvochtigheid) heeft een nieuwbouwhuis gekocht met.... vloerverwarming. Op de begane grond (waar de piano staat) is geen radiator te vinden. Sterker nog: er moet een isolerende mat onder de piano (pianocarpet), want houten instrumenten mogen niet direkt op die verwarmde vloer staan.

Nooit bij stilgestaan, maar wel iets om rekening mee te houden :ok:

De video is gemaakt in opdracht van een distributeur, maar het is zeker niet alleen een manier om humidifiers te verkopen. We zien vrij regelmatig de gevolgen van een slechte luchtvochtigheid. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om je instrument te beschermen en wat wij hier laten zien is natuurlijk slechts één manier, maar het is zeker iets om op te letten.