PDA

View Full Version : Kijkje in een Chinese gitaar(fake) fabriek



jutter
10 oktober 2016, 23:53
https://www.youtube.com/watch?v=-4CxbwgdxXk

Plant
11 oktober 2016, 01:45
Het zal je baan maar zijn :stop:

Pearl
11 oktober 2016, 03:22
Valt me nog mee dat het niet helemaal geautomatiseerd is. Alleen die spuiterij, alleen een stofkapje...

arjanb01
11 oktober 2016, 06:22
Mooi filmpje Lex!
Wat me vooral opviel is dat ze vulmiddel op de body's gebruiken om te maskeren dat het hout gelaagd is. Het bewijs dat die gitaren uit Bamië prulhout gebruiken.

Tabula Rasa
11 oktober 2016, 06:24
Mooi filmpje Lex!
Wat me vooral opviel is dat ze vulmiddel op de body's gebruiken om te maskeren dat het hout gelaagd is. Het bewijs dat die gitaren uit Bamië prulhout gebruiken.
Nouja, in iedergeval deze batch. Te kort door de bocht om alles over 1 kan te scheren. Ze kunnen er alles maken, in alle kwaliteiten.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dutch66
11 oktober 2016, 08:39
En wat is er nou wezenlijk anders dan bijvoorbeeld deze (https://www.youtube.com/watch?v=nswcAPvH0P8), behalve dat we inmiddels een halve eeuw verder zijn,
en het hier voornamelijk Mexicanen betreft...

Ik zie verder ook geen foute decal plakkerts en de headstock (voor zover zichtbaar) heeft een eigen twist,
wat over blijft is gewoon één van de vele entry-level Chineese gitaarfabrikanten. Die trouwens niets meer
doen dan aan de 'Westerse' vraag voldoen, en gelijk hebben ze...

loose-fur
11 oktober 2016, 08:52
Wat is hier fake aan?

Arbeiders genieten stofbescherming en spuiters staan voor een watergordijn te werken, lijkt me best wel prima.
In ieder geval zijn ze beter af dan de arbeiders die tijdens de jaren '70-'80-'90 in vele middelgrote (Belgische) schrijnwerkerijen te werk gesteld waren. Zelfs vandaag de dag zou je schrikken wanneer je bij veel kleine Europese bedrijfjes binnen stapt.

De video werd ook reeds zes jaar geleden gepost, en dat staat gelijk met een paar decennia in de huidige Chinese revolutie..


Tee.

Duhsjaak
11 oktober 2016, 09:03
En wat is er nou wezenlijk anders dan bijvoorbeeld deze (https://www.youtube.com/watch?v=nswcAPvH0P8), behalve dat we inmiddels een halve eeuw verder zijn,
en het hier voornamelijk Mexicanen betreft...

Ik zie verder ook geen foute decal plakkerts en de headstock (voor zover zichtbaar) heeft een eigen twist,
wat over blijft is gewoon één van de vele entry-level Chineese gitaarfabrikanten. Die trouwens niets meer
doen dan aan de 'Westerse' vraag voldoen, en gelijk hebben ze...

Eens.
Bij Fender hebben ze geen stofkapjes en geen gehoorbescherming.
Als je goed oplet, zie je daar het nodige aan kromme planken liggen. En daar gebeurt het ook allang niet meer zoals in 1959.

We zijn ons er kennelijk niet van bewust, dat het gemiddelde niveau giga vooruit is gegaan. En dat alle heel oude kloten Fenders (of welk merk dan ook) allang op de vuilnisbelt zijn beland. Daardoor blijven de goede exemplaren over. Wij zijn dan al snel geneigd de mythe te geloven en te denken dat dat de norm was.

Ik heb een paar heel goede Chinese gitaren in het rek. Reken er maar op dat na China er wel weer een ander land wordt gevonden waar het nòg weer goedkoper kan.

Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

arjanb01
11 oktober 2016, 09:08
Maar Gus,
Prima dat je Chinese gitaren top vindt. Heb je ook breder referentie kader met gitaren van 1500+ al dan niet USA of custom made?
Ik heb niet het idee dat het verschil tussen chinees en duurder kleiner is geworden.

Da Vinci
11 oktober 2016, 09:49
Als je goed oplet, zie je daar het nodige aan kromme planken liggen. En daar gebeurt het ook allang niet meer zoals in 1959.

We zijn ons er kennelijk niet van bewust, dat het gemiddelde niveau giga vooruit is gegaan. En dat alle heel oude kloten Fenders (of welk merk dan ook) allang op de vuilnisbelt zijn beland. Daardoor blijven de goede exemplaren over. Wij zijn dan al snel geneigd de mythe te geloven en te denken dat dat de norm was.


Ik heb het ook altijd een raar idee gevonden. Ik heb zelf niet het idee dat men in de jaren 50 nou het idee had dat ze legendarische gitaren stonden de bouwen. Het lijkt er op die film ook op dat die gasten uit de losse pols wat stonden te zagen en te frezen, getuigen ook de verschillende halzen uit die tijd. Voor mij onverklaarbaar dat dat allemaal bizar goede gitaren zouden zijn die vele malen beter zijn dan dat wat nu uit een CNC frees rolt of wat een Masterbuilder kan evenaren. En in een jaar waarin we over bemanden vluchten naar Mars praten lijkt een element wikkelen naar specificaties van 40 jaar geleden ook nog wel te doen.
Of het moet zijn dat de tand des tijds effect op de gebruikte materialen heeft gehad die niet te reproduceren is....

De Dutchburst is daar wmb een goed voorbeeld van. Zou qua specs en jaartal etc. zo'n beetje 't summum moeten zijn, maar het ding klinkt gewoon kut.

Plant
11 oktober 2016, 11:47
Valt me nog mee dat het niet helemaal geautomatiseerd is. Alleen die spuiterij, alleen een stofkapje...

Personeel is daar nou eenmaal goedkoper dan de aanschaf en het onderhoud van een machine.
Ze produceren daar sowieso alle onderdelen liever zelf dan extern in te kopen omdat eigen personeel het altijd goedkoper kan. :ok:

Erik de Perik
11 oktober 2016, 12:14
Mooi filmpje Lex!
Wat me vooral opviel is dat ze vulmiddel op de body's gebruiken om te maskeren dat het hout gelaagd is. Het bewijs dat die gitaren uit Bamië prulhout gebruiken.

Pamela Andeson is dan zeker het bewijs dat alle Amerikaanse vrouwen neptieten hebben....??

Ik heb 2 Chinese gitaren van massief hout en een Kramer uit Neptune NJ USA met een multiplex body, wat moet ik daar dan uit concluderen?



Andere fabriek in China (https://www.youtube.com/watch?v=fZ2Cx-9F7q4)

arjanb01
11 oktober 2016, 12:28
Niks, Erik, ik constateer dat puur uit dit filmpje.
Jammer voor je dat je USA gitaar uit multiplex hout bestaat, als jij hem goed vindt klinken en spelen prima, so be it...

Da Vinci
11 oktober 2016, 12:33
Andere fabriek in China (https://www.youtube.com/watch?v=fZ2Cx-9F7q4)

Verrassend rustgevend om die frees in het begin van het filmpje aan het werk te zien :harmony:

terrasbeest
11 oktober 2016, 13:04
Pamela Andeson is dan zeker het bewijs dat alle Amerikaanse vrouwen neptieten hebben....??

Ik heb 2 Chinese gitaren van massief hout en een Kramer uit Neptune NJ USA met een multiplex body, wat moet ik daar dan uit concluderen?



Andere fabriek in China (https://www.youtube.com/watch?v=fZ2Cx-9F7q4)

Pamela Anderson is Canadese !

arjanb01
11 oktober 2016, 13:17
En pamela heeft geen Chinese tieten😆

MoonlandMenace
11 oktober 2016, 13:42
Heb je ook breder referentie kader met gitaren van 1500+ al dan niet USA of custom made?
Ik heb niet het idee dat het verschil tussen chinees en duurder kleiner is geworden.

Heb sinds een jaar een Charvel in mijn bezit die ook uit China komt. Weliswaar ontworpen in de states en onder supervisie van Charvel in China gebouwd, dus in dit geval wel echt hout en geen multiplex gedoe.
Deze gitaar klinkt erg goed, speelt enorm fijn (heeft een ongelakte met olie behandelde hals), en is perfect afgewerkt. Als ik ze vergelijk met mn Mayones en ESP die vele malen duurder zijn, kan ze de vergelijking best aan. Uiteraard is er verschil, maar heb toch de indruk dat dit in bepaalde gevallen kleiner is geworden.

Pearl
11 oktober 2016, 14:05
Wat is hier fake aan?

Arbeiders genieten stofbescherming en spuiters staan voor een watergordijn te werken,

Waar zie jij een watergordijn? Dat moet een afzuiging voorstellen. Volgens mij in NL moet je een masker op dat extern lucht aanzuigt.

Maar over het algemeen een nette schone fabriek, geen donker jaren 70 dakpannenfabriekachtig iets

Edit, nu zie ik het....

Gretsch 5120
11 oktober 2016, 14:14
Iedereen loopt te jammeren over dat die fabriek er zo uitziet; er zwerft ergens een video rond over de Heritage-fabriek (de oude Gibson-fabriek). Dat was nog veel erger; echt een complete bouwval. Maar goed; dat is rustiek... want de oude Gibsons kwamen er vandaan.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=ewOCghxndo0

Rogueny
11 oktober 2016, 14:48
Ik heb het ook altijd een raar idee gevonden. Ik heb zelf niet het idee dat men in de jaren 50 nou het idee had dat ze legendarische gitaren stonden de bouwen. Het lijkt er op die film ook op dat die gasten uit de losse pols wat stonden te zagen en te frezen, getuigen ook de verschillende halzen uit die tijd. Voor mij onverklaarbaar dat dat allemaal bizar goede gitaren zouden zijn die vele malen beter zijn dan dat wat nu uit een CNC frees rolt of wat een Masterbuilder kan evenaren. En in een jaar waarin we over bemanden vluchten naar Mars praten lijkt een element wikkelen naar specificaties van 40 jaar geleden ook nog wel te doen.
Of het moet zijn dat de tand des tijds effect op de gebruikte materialen heeft gehad die niet te reproduceren is....

De Dutchburst is daar wmb een goed voorbeeld van. Zou qua specs en jaartal etc. zo'n beetje 't summum moeten zijn, maar het ding klinkt gewoon kut.

Amen, ik heb die Dutchburst ook beluisterd en vond de les paul die ze ter vergelijking gebruikten echt beter klinken. De reactie dat het geluid 'beter' is van een oude vintage gitaar komt volgens mij voornamelijk door het circus er om heen. Als datzelfde geluid in een hedendaagse gitaar zou zitten, zou je hem in de winkel laten hangen. Aldus mijn ongezoute niet-populaire mening :soinnocent:

loose-fur
11 oktober 2016, 15:41
https://www.youtube.com/watch?v=ewOCghxndo0

Fantastisch opgemerkt Gretsch 5120!

Breng de Chinese fabriek met een dergelijke Heritage soundtrack íets beter in beeld (vermijd daarbij om Chinezen in beeld te krijgen) en plots heb je een Hipster verantwoord portret over vakmanschap en traditie..


Tee.

no 1 hops
11 oktober 2016, 15:54
zoals bij zoveel productie processen zullen er bij de Chinese fabrieken ook verschillen zijn. herinner mij nog een docu over een spijkerbroeken fabriek aldaar waar ze kunstmatig verouderde spijkerbroek maakten incl. verkleuringen.
jonge man zat met een stofmasker in een kleine ruimte broeken te zandstralen, anderen liepen door kleurvloeistoffen met en ademden ets middelen in terwijl afval water met kleurstoffen etc. zo in naastgelegen rivier liep waaruit gedronken werd even verderop.

probleem ook hiermee is dat je als consument geen verantwoord product kan kopen omdat je er geen zicht op hebt, want ook de dure merk kleding, incl gitaar industrie laat alles in de goedkope landen produceren waar vakbonden ongewenst en mensenlevens niets waard zijn.
de keuze is reuze, maar niet echt voor ons als consument als het om duurzaam gaat

Pepe
11 oktober 2016, 16:05
Ja leuk maar het gaat helemaal niet om de outillage maar om tijd, aandacht en materialen, ik zou verwachten dat Tee als bouwer dat wel zou begrijpen?

Dat is een belangrijk ding denk ik bij die oude gitaren. Ik las een interview met degene die voor Fender/Rodgers/Rhodes verantwoordelijk was voor lumber supplies. Essen kwam uit de Mississippi delta swamps en het beste hout zat onder de waterllijn, daarna dreef het nog een tijd in het water voordat het naar de opslag in Fullerton ging waar het een tijd lag te winddrogen en esdoorn werd pas afgeleverd als er geen sap meer uitkwam. Tegenwoordig is met die hoge volumes daar geen tijd meer voor, kappen, oven in en klaar.
Ik geloof niet dat ze vroeger betere gitaren maakten maar alles wat meer tijd en aandacht geven zal toch wel ergens zijn weerslag in hebben.

barno
11 oktober 2016, 16:27
okee, vroeger was het hout soms van betere kwaliteit wegens minders schaarste, maar dat was eerder gevolg van de omstandigheden dan een doordachte politiek. Leo gebruikte elzen en essen omdat het voorhanden was, niks geen gedoe over soundkwaliteiten enz.

En qua fantastische vintage gitaren blijf ik bij mijn credo: vroeger was er evenveel (wsch veel meer) crap dan tegenwoordig, dat na verloop van tijd vooral de goede exemplaren overblijven/overleven, en de crappies in de afvalcontainer belandden, is nogal logisch.

Bovendien denk ik dat zeer weinig handbouwers tegenwoordig de kwaliteit van een cnc gitaar ook maar kunnen benaderen.

postbus31
11 oktober 2016, 16:54
okee, vroeger was het hout soms van betere kwaliteit wegens minders schaarste........

Dat zie ik toch anders. Goed hout was ook vroegáh schaars alleen waren er toen geen beperkingen mbt kappen van die soorten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

barno
11 oktober 2016, 17:04
Dat zie ik toch anders. Goed hout was ook vroegáh schaars alleen waren er toen geen beperkingen mbt kappen van die soorten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik heb het niet over tropisch gedoe. maar ook dan, beperkingen kwamen er omdat het hout schaarser werd, wat per definitie wil zeggen dat de voorraad in verhouding tot de vraag vroeger groter was.

Zeker voor ash, swampash, maple enz: bomen werden veel later gekapt dan nu, old growth... beter, stabieler hout, meer keuze. ouwe swampash vindt je heden nog zelden.

postbus31
11 oktober 2016, 17:05
https://www.youtube.com/watch?v=-4CxbwgdxXk

Maar hey, dan heb je wel een handgebouwde gitaar 🤔😁


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

loose-fur
11 oktober 2016, 17:07
Tuurlijk, Pepe, begrijp ik als bouwer dat het om tijd, aandacht, materialen, passie en veel goesting draait. Maar daar gaat het hier nu niet om, in deze draad, naar mijn gevoel.
Het gaat om fabrikanten, hier en elders, vroeger en nu. Dat het momenteel wel eens fout gaat in een land dat een economische revolutie meemaakt hoort nu eenmaal bij de groeipijnen van zo'n land/regio. Of dacht je dat er tijdens de industriële revolutie van de lage landen ook meteen op een vakbondsafgevaardigde gestemd kon worden?

Interessante achterliggende vraag bij dergelijke posts: hoelang zal het nog duren voordat een sticker met Made in China cool bevonden wordt?

Ik zal het wellicht niet meer meemaken..


Tee.

Tupelo
11 oktober 2016, 17:55
Johh, een ventilator bij het werk, en lekker in je eigen kleding komen, geen uniformpje of ander apenpakje, mondkapjes, handschoenen, voldoende workspace ? Die lui hebben het verdomme beter dan een Nederlandse fabrieksarbeider, lijkt wel ! Vast allemaal een 13e maand, ATV, goede pensioenopbouw, en leuke korting(en) met hun werknemerspas op Ali Express. FOK ?!!

Wat een modelfabriek / werkgever ! :crazyhappy:

Tupelo
11 oktober 2016, 18:00
Ik ben om, het wordt een Eastman, alleen al omdat de mensen het daar beter hebben dan hier. :ok:

Duhsjaak
11 oktober 2016, 19:20
Maar Gus,
Prima dat je Chinese gitaren top vindt. Heb je ook breder referentie kader met gitaren van 1500+ al dan niet USA of custom made?
Ik heb niet het idee dat het verschil tussen chinees en duurder kleiner is geworden.

Nee, als je dat eruit leest, ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat de gemiddelde kwaliteit van 50 jaar terug een andere is, dan je op grond van de beste exemplaren uit die tijd mag verwachten. Net zo goed als dat ik geloof dat de beste exemplaren nu gemiddeld beter zijn. De productie is zo veel nauwkeuriger geworden dat alles beter past.

Geldt ook voor de entry levels. De instappers van Thomann zijn kilometers beter dan de Egmond gitaren van 1965.
Natuurlijk kan ik het niet bewijzen.
Maar daarom geloof ik nog wel dat het klopt. Want ik heb op allebei gespeeld.

Er komen nu voortreffelijke gitaren uit Indonesië, Korea, Japan, China.
Niet de top misschien, maar beslist kwalitatief OK. Hagstrom heeft na zijn herrijzenis alleen nog maar kwaliteitsgitaren geleverd. Uit China.
Ik weet niet of je op gitaren van die mafketel van Chappers hebt gespeeld, nadat hij zijn productie in Korea op orde had? Ik denk dat vriend en vijand het er over eens is dat dat kwaliteitsplanken zijn.

Geen top gitaren misschien. Maar voorlopig zie ik geen reden om een slordige €2.600 te betalen voor een Mayo gitaar, waanneer Chappers er €600 voor laat betalen.

En de prijs van een Mayo betalen voor een Gibson of een Fender, die consequent de kwaliteitscontrole door de klant laten uitvoeren? Thanks, but no, thanks.
Daarom stond er ook onder: mijn mening maar.
Vriendelijke groet,Gus

arjanb01
11 oktober 2016, 19:29
Toevallig heeft een maat van me een chapman les Paul model, pickups heeft hij vervangen voor een emg 81 set, speelt in een metal band, en is zondermeer een goeie gitaar voor de 450 euro wat hij ervoor betaald heeft.
Het is maar wat je gewend bent en hoe verwend je bent🙈

JVGM-music
11 oktober 2016, 19:32
Die Chapmans komen uit Korea toch?

jutter
11 oktober 2016, 20:26
Leuk om al die reacties te lezen! De ene Chinees is gemaakt van balkjes hout tegen elkaar gelijmd met een mooi laagje fineer er overheen en de duurdere hebben zowaar een body van 2 à 3 stukken hout. Zelf heb ik een aantal Chinese gitaren gehad en vond ze allemaal best goed. Sommigen waren zelfs zo goed dat die de duurdere (betere?) ruimschoots overtroffen. Ik ben een fan van semi-hollow en de Chinese Ibanez die ik gehad heb was pakken beter(lekkerder te bespelen en een mooiere sound) dan de Epi Sheraton korea met Gibson logo die als een erg goede semi bekend staan. Maar ja, als er China op staat willen we het niet want dat is slecht voor onze ego, nietwaar!?

Wat er momenteel uit China komt is echt wel pakken beter (relatief begrip) dan wat er gemiddeld in de jaren '60 en '70 gemaakt werd. Met dit verschil dat je momenteel erg veel voor die ouwe meuk moet neerleggen, terwijl de kwaliteit vaak maar zo-zo is. Maar ook hier steekt het conservatieve weer de kop op: het is immers een echte ouwe Fender/Gibson en dan moet het wel erg goed zijn, ook voor je ego....

Tupelo
11 oktober 2016, 22:09
Maar ja, als er China op staat willen we het niet want dat is slecht voor onze ego, nietwaar!?
Dat is te kort door de bocht.
Laten de enige twee Chinese Epiphones die ik in huis heb gehad, (beiden limited edition 50th anniversary Sheratons met Gibson pups) nu allebei lemons geweest zijn; identieke klacht; slecht fretwerk.
Exemplarisch ?
Dan fokkin' exemplarisch tweemaal achter elkaar bij mij thuis...
Oké, maar 't sterkt me niet zo in mijn vertrouwen, i.i.g. wanneer het die dimensie van Chinese gitaarbouw betreft.
Dat andere mensen er happy mee zijn.
Goed voor hen.
Ik was dat niet, en brand mijn klauwen er niet meer aan, tenminste niet aan de Epihones.
Dat ik nu automatisch ook wat wantrouwig geraakt ben naar Chinese Fenders bijvoorbeeld, of Tokai.
Dat is cognitief misschien een verkeerd pad, maar niet helemaal een onvoorstelbare vergissing toch ?
Mijn ego laat zich niet driemaal naaien door een Chinees.
Dat niet in ieder geval.
En in die derde keer, zou dan de garantie moeten schuilen dat ik degene ben die zich vergist.
Ik heb tijd nodig.
Veel tijd.
Het is nog schraal.

Tupelo
11 oktober 2016, 22:11
En laat dit verder niet uitlopen op een China verhaal.
Dat is niet mijn intentie.
Maar 't ego ? Dat is niet voor niets zo. :ok:

Erik de Perik
11 oktober 2016, 23:52
Dat is te kort door de bocht.
Laten de enige twee Chinese Epiphones die ik in huis heb gehad, (beiden limited edition 50th anniversary Sheratons met Gibson pups) nu allebei lemons geweest zijn; identieke klacht; slecht fretwerk.
Exemplarisch ?
Dan fokkin' exemplarisch tweemaal achter elkaar bij mij thuis...
Oké, maar 't sterkt me niet zo in mijn vertrouwen, i.i.g. wanneer het die dimensie van Chinese gitaarbouw betreft.
Dat andere mensen er happy mee zijn.
Goed voor hen.
Ik was dat niet, en brand mijn klauwen er niet meer aan, tenminste niet aan de Epihones.
Dat ik nu automatisch ook wat wantrouwig geraakt ben naar Chinese Fenders bijvoorbeeld, of Tokai.
Dat is cognitief misschien een verkeerd pad, maar niet helemaal een onvoorstelbare vergissing toch ?
Mijn ego laat zich niet driemaal naaien door een Chinees.
Dat niet in ieder geval.
En in die derde keer, zou dan de garantie moeten schuilen dat ik degene ben die zich vergist.
Ik heb tijd nodig.
Veel tijd.
Het is nog schraal.

Gewoon kwestie van een consequente productie ;)

Zelf meegemaakt met een nieuwe semi-hollow van Ibanez. Na een paar maanden een getordeerde hals, gitaar naar de importeur, die stuurde 'm naar Peer, die stuurde 'm terug dat er niets aan te redden was. Vervangende Ibanez gekregen met... je raadt 't al, getordeerde hals. Toen zelf naar Serlui (destijds de importeur) gegaan en van de 8 die ze er daar hadden, deugden er 7 niet. Dit was in de jaren '80 en destijds (net als iedereen) gekocht vanwege geen geld voor een echte. Tegenwoordig vinden 'we' iedere Japanner van toendertijd helemaal geweldig en hoor/lees je nooit iets denigrerends in de trant van sushi-gitaar of zo.

jutter
12 oktober 2016, 00:45
Ik denk dat dit exemplarisch is geweest.

Kijk nu bijvoorbeeld ook eens naar die Chinese Squiers, goed gebouwd, speelt goed en klinkt goed. Kunnen de meeste Standaard Mexico een punt aan zuigen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk