PDA

View Full Version : Advies: Gitaar versturen vanuit Belgie naar Nederland



DoomPirate
10 oktober 2016, 16:44
Ik heb een deal met iemand die in Belgie woont voor een Gibson Les Paul studio. Het is ongeveer een uur of 3.5 rijden voor mij, maar versturen werd ook als optie aangeboden. Even buiten de hele discussie om dat het beter is om de gitaar van te voren te testen (dat snap ik zelf ook wel), zoek ik advies voor een koerier. Ik heb namelijk al verschillende tooltjes geprobeerd op kiala, bpost en dhl en het pakket is voor deze diensten vaak te groot.

Ik heb in het verleden een Epiphone Les Paul verstuurd en dat pakket was 32x58x114. Ik heb een beetje die maten als indicatie aangehouden. Maar dit komt er helaas nergens doorheen.. Is er iemand die mij advies kan geven?

no 1 hops
10 oktober 2016, 16:48
Ik heb een deal met iemand die in Belgie woont voor een Gibson Les Paul studio. Het is ongeveer een uur of 3.5 rijden voor mij, maar versturen werd ook als optie aangeboden. Even buiten de hele discussie om dat het beter is om de gitaar van te voren te testen (dat snap ik zelf ook wel), zoek ik advies voor een koerier. Ik heb namelijk al verschillende tooltjes geprobeerd op kiala, bpost en dhl en het pakket is voor deze diensten vaak te groot.

Ik heb in het verleden een Epiphone Les Paul verstuurd en dat pakket was 32x58x114. Ik heb een beetje die maten als indicatie aangehouden. Maar dit komt er helaas nergens doorheen.. Is er iemand die mij advies kan geven?als je nog een oude gitaarkoffer hebt, verstuur die dan richting verkoper zodat hij daarin je nieuwe gitaar kan doen.

Da Vinci
10 oktober 2016, 16:57
Zit er een koffer bij? Dan zou ik het wel aandurven hoor.

Ik heb ooit eens een gitaar verstuurd, gewoon met de pakketdienst via PostNL in de plaatselijke supermarkt. Volgens mij was dat een euro of 14 destijds, omdat het qua maat/gewicht wel buiten de normale pakketpost viel.
En drie keer een gitaar met de post ontvangen (uit China, Amerika en Italië) en die werden volgens mij door DHL of UPS afgeleverd.

DoomPirate
10 oktober 2016, 17:03
Er zit inderdaad een Gibson koffer bij, dat maakt het pakket al een stuk kleiner. Eens even zoeken hoe groot zo'n koffer is.

no 1 hops
10 oktober 2016, 17:10
Er zit inderdaad een Gibson koffer bij, dat maakt het pakket al een stuk kleiner. Eens even zoeken hoe groot zo'n koffer is.
laat hem wel goed verpakken, de koffer, anders heb je kans dat de sloten opgemaakt worden of losschieten tijdens transport
en krijg je alleen maar , bij verzekerde verzending het een bedrag voor het gewicht en niet voor de waarde.

zjanke
10 oktober 2016, 17:27
De opties waar jij naar kijkt zijn gericht op particuliere klanten en hebben restricties op afmetingen en gewicht". Gewoon bellen met klantenservice en dan kan het wel, maar dan betaal je wel iets meer dan de 5-7 euro bij de goedkopere opties.
Koffer extra goed dicht laten maken (gewoon met extra tape er omheen is prima) is een goede tip en kijk inderdaad even naar waarvoor je je verzekerd. Gewicht is een standaard manier om een vergoeding te bepalen als het fout gaat, maar er zijn ook opties die gebaseerd zijn op waarde en inderdaad ook weer wat duurder.

Rutger Molenberghs
10 oktober 2016, 18:15
Hou er ook rekening mee dat koeriersdiensten in België verschrikkelijk duur zijn. Om de één of andere reden kost het een stuk meer om een pakket van België naar Nederland te sturen dan vice versa.

Joost de Ruig
10 oktober 2016, 19:13
Www.cheapcargo.nl zoekt de goedkoopste vervoerder voor je.

Agent_Smith
10 oktober 2016, 19:38
Vorige week nog eentje uit Belgie laten komen. Gewoon met bpost. Geen enkel probleem; lengte ook niet. En binnen 2 dagen hier.

Heb ook wel eens duren Gibsons (3000+ euro) verstuurd omdat de kopers dat perse wilden. Gewoon met postnl en geen probleem ook.

terrasbeest
10 oktober 2016, 20:17
bpost.

http://www.bpost.be/site/nl/verzenden/pakjes-verzenden/internationaal/een-pakje-tot-30-kg-versturen-naar-het-buitenland

barno
10 oktober 2016, 21:31
ik verstuur regelmatig gitaren naar het buitenland: prima ervaringen met bpost. Onlangs nog eentje naar Japan, was op 5 dagen bij de koper. nu, veronderstel niet dat dat alleen bpost was maar dan hebben ze toch goede partners lijkt me

Oranjeaap
10 oktober 2016, 22:09
van waar naar waar moet het? Ik reis regelmatig heen en weer

Hotpepper01
10 oktober 2016, 23:00
Laten versturen is een optie. Gitaren goed inpakken voor veilig internationaal transport is een kunst apart. Lege ruimtes moeten zorgvuldig worden opgevuld. En denk goed na voordat je besluit de goedkoopste verzender te kiezen en de goedkoopste verzendmethode. Je zal je voor je kop slaan als eea beschadigd aankomt of in het geheel niet aankomt. Kies voor een vezendservice waar je voor moet tekenen als ontvanger en laat je zending verzekeren voor een aannemelijk bedrag.

DoomPirate
11 oktober 2016, 08:51
van waar naar waar moet het? Ik reis regelmatig heen en weer

Het moet van omg Gent naar Nijmegen. Ik acht de kans klein dat je die route rijdt, maar zou wel super relaxed zijn.. :P


Laten versturen is een optie. Gitaren goed inpakken voor veilig internationaal transport is een kunst apart. Lege ruimtes moeten zorgvuldig worden opgevuld. En denk goed na voordat je besluit de goedkoopste verzender te kiezen en de goedkoopste verzendmethode. Je zal je voor je kop slaan als eea beschadigd aankomt of in het geheel niet aankomt. Kies voor een vezendservice waar je voor moet tekenen als ontvanger en laat je zending verzekeren voor een aannemelijk bedrag.

Ik ben ook niet per definitie op zoek naar de goedkoopste manier. Mijn probleem was echter dat ik bij al die online tooltjes het pakket er niet doorheen kreeg, waardoor ik moest uitwijken naar (particuliere) koeriers. Dat wordt mij wel net iets te duur inderdaad.

Oranjeaap
11 oktober 2016, 10:16
Het moet van omg Gent naar Nijmegen. Ik acht de kans klein dat je die route rijdt, maar zou wel super relaxed zijn.. :P


Nijmegen is een half uurtje om voor mij maar geen probleem voor een kleine vergoeding ;)
Kun je met de verkoper overleggen dat hij de gitaar naar een treinstation brengt, bijvoorbeeld Antwerpen of Mechelen (of Leuven waar ik woon), dan valt het zeker te regelen.
Ik weet alleen nooit echt van te voren wanneer ik reis. Kortom, het gaat veel eenvoudiger zijn de gitaar gewoon te laten verzenden. Het gaat je dan iets meer kosten maar mits goed verpakt is dit verreweg de eenvoudigste en snelste methode. Bespaar je je het geld liever stuur dan een pm dan valt er te zien wat we kunnen regelen.

Wat kost dat trouwens een gitaar versturen van BE naar NL? Meer dan 40 euro kan het niet zijn toch

DoomPirate
11 oktober 2016, 10:33
Nijmegen is een half uurtje om voor mij maar geen probleem voor een kleine vergoeding ;)
Kun je met de verkoper overleggen dat hij de gitaar naar een treinstation brengt, bijvoorbeeld Antwerpen of Mechelen (of Leuven waar ik woon), dan valt het zeker te regelen.
Ik weet alleen nooit echt van te voren wanneer ik reis. Kortom, het gaat veel eenvoudiger zijn de gitaar gewoon te laten verzenden. Het gaat je dan iets meer kosten maar mits goed verpakt is dit verreweg de eenvoudigste en snelste methode. Bespaar je je het geld liever stuur dan een pm dan valt er te zien wat we kunnen regelen.

Wat kost dat trouwens een gitaar versturen van BE naar NL? Meer dan 40 euro kan het niet zijn toch

Ik ging sowieso uit van een vergoeding! Supertof dat je dit al überhaupt aanbiedt. Als ik het pakket met een van die diensten mee kan krijgen dan is het rond de 20 euro (even buiten de verzekering om want hier kan ik niks over terug vinden). Ik wacht even de reactie van de verkoper af en hoop dat hij even langs een BPost kan gaan om daar wat informatie te winnen.

Da Vinci
11 oktober 2016, 10:46
Nijmegen is een half uurtje om voor mij maar geen probleem voor een kleine vergoeding ;)
Kun je met de verkoper overleggen dat hij de gitaar naar een treinstation brengt, bijvoorbeeld Antwerpen of Mechelen (of Leuven waar ik woon), dan valt het zeker te regelen.

Misschien is de verkoper wel bereid 'm naar jou te brengen....

MoonlandMenace
11 oktober 2016, 13:49
Heb een tijdje geleden een gitaar van België naar Oostenrijk verstuurd, heb bpost gebruikt. Bleek verreweg de goedkoopste, en 3 dagen later is de gitaar daar intact aangekomen. Het betrof een Hamer Standard (explorer-model, maar nog iets groter) met een erg grote koffer welke ik in stevig karton heb ingepakt. De afmetingen vielen net buiten de toleranties, maar hier werd niet moeilijk over gedaan.

Wel belangrijk is dat de gitaar goed verpakt wordt bij verzending. Ik plaats altijd wat bubbeltjesplastiek tussen de hals en de koffer om een halsbreuk bij schokken zoveel mogelijk te voorkomen, en vul de lege ruimtes van de koffer op zodat de gitaar niet kan bewegen. Tot op heden nog nooit brokken gehad op deze manier.

Oranjeaap
11 oktober 2016, 18:13
Ik ging sowieso uit van een vergoeding! Supertof dat je dit al überhaupt aanbiedt. Als ik het pakket met een van die diensten mee kan krijgen dan is het rond de 20 euro (even buiten de verzekering om want hier kan ik niks over terug vinden). Ik wacht even de reactie van de verkoper af en hoop dat hij even langs een BPost kan gaan om daar wat informatie te winnen.

Das al niet duur!