PDA

View Full Version : Werking Boss GE-10 Graphic Equalizer



telecaster01
7 oktober 2016, 20:24
Is er iemand bekend met de werking van een Boss GE-10 Graphic Equalizer?.
Werking lijkt goed, maar de equalizer functie brengt het volume flink omlaag.
Met andere woorden, als ik tijdens het spelen switch van "equalizer" naar "normaal" gaat de versterker een flink stuk harder en andersom uiteraard.
Maak niet uit in welke stand ik de equalizer zet, ik krijg het volume niet gelijk aan de "normal"stand.
Mis ik een extra versterking in dit vintage apparaat of is deze werking juist, en is dit kastje eigenlijk niet bedoeld om mee te switchen, maar alleen afregelen naar behoefte.

the sure thing
7 oktober 2016, 21:10
Het LIJKT erop dat er een functie toch stuk is. Zit er ergens nog een line/mic switch oid?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
7 oktober 2016, 21:10
Of als je m open maakt nog een dipswitch of schakelaar?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telecaster01
7 oktober 2016, 22:40
Zover ben ik nog niet geweest......
Aan de buitenkant zit alleen een normal en equalizer functie, en aan de achterzijde +10 db en -10db.
Ik zie in het schema ook wel een transistor zitten, maar in hoeverre moet dit kastje extra versterken?

the sure thing
8 oktober 2016, 07:23
Helpt die switch aan de achterzijde je probleem op te lossen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telecaster01
8 oktober 2016, 07:42
Nee, dan hoor ik weinig verschil in geluid.
De equalizer is gewoon prima in de stellen, alleen moet je hem niet tijdens het spelen uitschakelen met de switch, want dan gaat het veel te hard.
En misschien moet je hem ook niet switchen maar eenmalig instellen.
Maar ik heb geen vergelijk, vandaar mijn vraag

the sure thing
8 oktober 2016, 07:54
Ik durf wel met 99% zekerheid te zeggen dat de EQ kapot is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk_Hendrik
8 oktober 2016, 09:47
Ik durf wel met 99% zekerheid te zeggen dat de EQ kapot is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ook. Begin met he vevangen van de koppelelco's

telecaster01
8 oktober 2016, 09:56
Bedankt voor de tip, even kijken of ik een poging ga wagen, of dat ik hem toch maar (defect) in de verkoop doe....

Riny
8 oktober 2016, 10:48
Buitenom de freq- pots (schuif) zit er ook een volume pot, breng die eens in balans met je versterker volume.

the sure thing
9 oktober 2016, 21:03
Hij staat inmiddels te koop zie ik. Ik zou het woordje "wellicht" en "misschien" uit je advertentie halen. Dat is wel zo netjes. Dat ding is écht kapot.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Speeddemon
12 oktober 2016, 20:07
Heren, hij is ondertussen in mijn bezit.
Nagenoeg alle elco's (de 3 grootste waren 220uF) zijn reeds vervangen alsmede IC6 (van een 4558C naar een TL072...had ik toch liggen) want die was te vervangen zonder de hele PCB weer los te maken, maar helaasch...
Volumeverschil is niet 'een beetje zachter', maar echt FOKKING zacht. -10dB of 0dB input switch maakt niks uit. Ik hoor wel verschillen als je aan de schuiven zit, maar dan nog is echt alles heel zacht.

Ik heb het service manual liggen. Wat zou er nu logisch zijn? IC1 vervangen?

Ik heb 'm in de fx-loop van een Mesa Mark V:25 hangen en even flink het volume van de amp opschroeven haalt ook niks uit. Normaal wil dat een brakke elco nog wel eens (tijdelijk) "wakker schudden", dus mijn vermoeden ligt eerder in het gain-gedeelte, ofwel IC's...Of mis ik iets?

the sure thing
12 oktober 2016, 20:19
Heb je hem voor reparatie of hem je hem gekocht? Indien dat laatste... PLEASE zeg dat je er een fractie van de gevraagde €75 voor hebt betaald...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Speeddemon
12 oktober 2016, 20:22
Heb je hem voor reparatie of hem je hem gekocht? Indien dat laatste... PLEASE zeg dat je er een fractie van de gevraagde €75 voor hebt betaald...

Dat laatste...tja, wat is fractie... :dontgeti: Geen 20-30 euries, maar ook niet de volle mep.

Dirk_Hendrik
13 oktober 2016, 12:00
http://elektrotanya.com/boss_ge-10_sm.pdf/download.html

Fokking zacht maak kun je em dan wel laten EQ-en?
- Zijn je voedingsspanningen in orde?

Audioprobe of scope:
- Level op IC1-1?
- Level op IC6-7?
- Level op Q2-E?
- Level op Q5 primair?

gemeten DC spanning:
Spanningsverandering op D2-K?