PDA

View Full Version : Overdrive met 'profiling' mogelijkheden...



Dutch66
6 oktober 2016, 13:15
Tja, je kon er op wachten, maar daar 'istie' dan.... Profile nu je favoriete trapper,
en de Bias Distortion doet 'm vervolgens feilloos (digitaal) na. Nou ja, hij 'matched'
de karakteristieken of zoiets, maar toch...


https://www.youtube.com/watch?v=Ckkdqe9KT94

apekop
7 oktober 2016, 09:16
Ik ben sceptisch, maar toch benieuwd of dat goed werkt......

HaroldA
7 oktober 2016, 10:19
Een drive is het enige apparaat wat echt niet digitaal na te maken is.

apekop
7 oktober 2016, 10:25
Een drive is het enige apparaat wat echt niet digitaal na te maken is.

Er zijn tegenwoordig toch best wat digitale apparaten die vrij overtuigende overdrives in zich hebben.....

HaroldA
7 oktober 2016, 10:27
Er zijn tegenwoordig toch best wat digitale apparaten die vrij overtuigende overdrives in zich hebben.....

Nee hoor! Dat heb je helemaal verkeerd, tenzij je "acceptabel" bedoeld met "overtuigend".

apekop
7 oktober 2016, 10:30
Nee hoor! Dat heb je helemaal verkeerd, tenzij je "acceptabel" bedoeld met "overtuigend".

Dit wordt toch niet weer zo'n vervelende en zinloze analoog versus digitaal discussie?
dit soort uitspraken werken dat namelijk in de hand......dus ik reageer er maar niet op.

HaroldA
7 oktober 2016, 10:39
Dit wordt toch niet weer zo'n vervelende en zinloze analoog versus digitaal discussie?
dit soort uitspraken werken dat namelijk in de hand......dus ik reageer er maar niet op.

Nee hoor; zeker drives met low passes, high passes en dus verschillende oversturing per frequentieband zijn gewoon niet digitaal na te maken. Benaderen misschien, maar matchen? Nope.

Maar soms kan "netjes" of "platgeslagen" je doel zijn; zo heb ik geen problemen met het gitaargeluid op Obzen bijvoorbeeld, maar ik zou er zelf echt heel triest van worden. Kemper maakt volgens mij ook redelijk spul, maar alles klinkt zo vlak wat daar uit komt.

Kim Wilson
7 oktober 2016, 10:39
Daarbij ligt de grens van overtuigend bij iedereen ergens anders, deels afhankelijk van wat je zoekt in een drivepedaal.

miyaru
7 oktober 2016, 13:09
Nee, nix voor mij - wel een leuk concept, maar voor mij te digitaal......

Robin.

Bazzey
7 oktober 2016, 18:19
Tja, je kon er op wachten, maar daar 'istie' dan.... Profile nu je favoriete trapper,
en de Bias Distortion doet 'm vervolgens feilloos (digitaal) na. Nou ja, hij 'matched'
de karakteristieken of zoiets, maar toch...


https://www.youtube.com/watch?v=Ckkdqe9KT94

Leuk idee na al die profiling amps van de laatste jaren.
Je kon hier inderdaad gewoon op wachten.
Leuk voor thuis.
Je ziet ze nou nooit een demo doen met zo´n apparaat op podium volume / volle oorlogssterkte.
Omdat er dan geen ene moer van overblijft.
Die pedalen klinken dan bijna allemaal gewoon kut.
Een hoop gekraak met heel weinig of totaal geen dynamiek in het geluid.
Degenen die dat acceptabel vinden hebben nog nooit een buizenversterker die op een natuurlijke manier vervormd gehoord.
Je mist heel veel aan je geluid.
Als je dat niet weet mis je het ook niet he.
:p
Dan is het al gauw acceptabel.
En dus leuk voor thuis.
Doei

the sure thing
7 oktober 2016, 19:42
He! Brad de 2e


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
8 oktober 2016, 01:13
Wat ik in het videootje hoor, blaast me niet van mijn stoel, maar het is dan ook meer marketingtalk dan een goeie demo. Ik mis breakup en mooie classic overdrive sounds. Zo'n ding moet je eens kunnen testen op je eigen amp.

Pepe
8 oktober 2016, 01:37
Ik heb de video niet beluisterd en derhalve ook geen mening (maar die bedenk ik waar je bijstaat!)

Erik de Perik
8 oktober 2016, 02:08
Leuk idee na al die profiling amps van de laatste jaren.
Je kon hier inderdaad gewoon op wachten.
Leuk voor thuis.
Je ziet ze nou nooit een demo doen met zo´n apparaat op podium volume / volle oorlogssterkte.
Omdat er dan geen ene moer van overblijft.
Die pedalen klinken dan bijna allemaal gewoon kut.
Een hoop gekraak met heel weinig of totaal geen dynamiek in het geluid.
Degenen die dat acceptabel vinden hebben nog nooit een buizenversterker die op een natuurlijke manier vervormd gehoord.
Je mist heel veel aan je geluid.
Als je dat niet weet mis je het ook niet he.
:p
Dan is het al gauw acceptabel.
En dus leuk voor thuis.
Doei
Jij hebt het verhaal van die Asperger Viking niet begrepen. Je pedalen laat je thuis en de vlakke imitatie neem je mee op het podium.

Dutch66
8 oktober 2016, 13:20
He! Brad de 2e


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Krijg de pest, waar is onze Brad eigenlijk?

miyaru
8 oktober 2016, 13:35
Jij hebt het verhaal van die Asperger Viking niet begrepen. Je pedalen laat je thuis en de vlakke imitatie neem je mee op het podium.

Oei dat zijn uitspraken.......

Robin.

Joost de Ruig
8 oktober 2016, 13:38
Ik kan mij vooralsnog niet voorstellen dat ik ooit plezier ga beleven aan een dergelijk pedaal.

Aca Ilic
8 oktober 2016, 14:23
Kemper...profiling.....laat me niet lachen guys.....
Toen Kemper met zijn profiling spul aankwam, iedereen ging als malle die zooi kopen. Met gevolg dat je ze binnen no time op iedere straathoek tegen kwam. Zeker omdat ze overtuigend en acceptabel klinken...:-[
Het hoeft niet per se analoog vs digitaal "uit-de-hand-lopende-discussie" te worden hoor, dit zijn gewoon de feiten.
Ik ben eens met diegene die zeggen dat overdrive/distortions digitaal wel aardig benanderd kunnen worden, maar ben net zo eens met diegene die zeggen dat analoog overdrive/distortion digitaal gewoon het ( nog ) net niet zijn.

showband
8 oktober 2016, 14:53
klein detail. Een overdrive of distortionpedaal die goed klinkt kost tweedehands 3 tot 6 tientjes.
Bedrijfszeker, verbruikt vrijwel geen baterijen, repareerbaar enz.
Waarom zou je dat willen vervangen door een duur apparaat die het nadoet?

ongeacht de klank.

Dat je een fullstack liever uit een handzaam doosje met een DI aansluiting haalt snap ik prima.
Je gaat ook geen vleugel + hammondorgel meer meeslepen naar elke kroeg...

Ik gebruik overigens al tien jaar een digitaal modelling pedaaltje naar volle tevredenheid. (digitech X-series hodrod)
Kost nieuw 5 tientjes max......

Pepe
8 oktober 2016, 15:20
Het zijn allemaal van die leuke gadgets, niks tegen, ook niks voor trouwens. Echte innovaties voegen iets toe. De solid body tele zodat je L5 niet ging rondzingen, een Fender bass zodat je niet met een contrabas hoefde te slepen, een delay pedaal voor je wispelturige echoplex.... dat werk.
Je zou verwachten dat men de digitale technologie in zou zetten om het leven goedkoper en simpeler te maken ipv duurder en complexer.
Een hammond en leslie uit een keyboardje, zoiets snap ik gelijk. Of een Crown eindtrap van 20 kilo naar 5 kilo brengen. Maar 50 verschillende overdrives onder een knopje... je kan dat cutting edge noemen maar ik noem het horror....

Joost de Ruig
8 oktober 2016, 15:21
Pepe plus 1

herrieman
8 oktober 2016, 15:29
(mag ik ook meedoen?) Plus 2

Fusion
8 oktober 2016, 15:31
Dit wordt toch niet weer zo'n vervelende en zinloze analoog versus digitaal discussie?
dit soort uitspraken werken dat namelijk in de hand......dus ik reageer er maar niet op.Dit. En tien tekens.

telerocker
8 oktober 2016, 15:36
Ik voel ook geen aanvechting, maar ik ben ook niet zo'n tweaker. Met zes od/dist.pedaaltjes kan ik op elke amp uit de voeten. Ik neem er voor een gig meestal maar één of twee mee.

miyaru
8 oktober 2016, 17:06
Ik heb twee overdrive pedalen: een Okko Diablo Gain+ en een Reverend Drivetrain MK1. Alleen de Okko staat op mijn plank op het moment. Als distortion heb ik een zelfgebouwde Distortion+, moet nog een Big Muff in elkaar solderen, en op mijn plank staat een Way Huge Fat Sandwich. Dat is zat voor mij. Zou er ook niet meer willen / hoeven hebben voor wat ik speel...... Buiten dat ben ik een tevreden man met mijn gitaarspulletjes!

Robin.

Brum
8 oktober 2016, 18:58
Kemper...profiling.....laat me niet lachen guys.....
Toen Kemper met zijn profiling spul aankwam, iedereen ging als malle die zooi kopen. Met gevolg dat je ze binnen no time op iedere straathoek tegen kwam. Zeker omdat ze overtuigend en acceptabel klinken...:-[
Het hoeft niet per se analoog vs digitaal "uit-de-hand-lopende-discussie" te worden hoor, dit zijn gewoon de feiten.
Ik ben eens met diegene die zeggen dat overdrive/distortions digitaal wel aardig benanderd kunnen worden, maar ben net zo eens met diegene die zeggen dat analoog overdrive/distortion digitaal gewoon het ( nog ) net niet zijn.

Je ziet juist steeds meer van dit soort spul en het wordt ook steeds beter. Axe FX, Kemper, dat nieuwe geval van Line6, je ziet en hoort het overal. Zeker in de studio zijn die dingen bij de grote jongens haast niet meer weg te denken. Ik ben juist blij met dit soort ontwikkelingen. Des te meer keus. Is het niks voor je? Big deal, dan kijk je er verder niet naar en gebruik je je good ol' stuff gewoon. Ik ben bepaald geen techneut en daarom kan ik niet zoveel met Kempers en dergelijke, maar ik snap het nut er echt wel van en ik ben er allang van overtuigd wat dit soort apparaten kunnen. Niet aanvallend bedoeld, maar ik vind jouw 'feiten' een beetje oogkleppen beleid.

dml
8 oktober 2016, 19:21
Kemper...profiling.....laat me niet lachen guys.....
Toen Kemper met zijn profiling spul aankwam, iedereen ging als malle die zooi kopen. Met gevolg dat je ze binnen no time op iedere straathoek tegen kwam. Zeker omdat ze overtuigend en acceptabel klinken...:-[


Hahahaha, "iedereen" en "iedere straathoek", lekker gefundeerd!!

Joost de Ruig
8 oktober 2016, 19:26
Hahahaha, "iedereen" en "iedere straathoek", lekker gefundeerd!!


Ik deel de mening wel dat de profiling hype straks voorbij is, en je voor €600 een Kemper op MP kan scoren.

Fusion
8 oktober 2016, 19:56
Je ziet juist steeds meer van dit soort spul en het wordt ook steeds beter. Axe FX, Kemper, dat nieuwe geval van Line6, je ziet en hoort het overal. Zeker in de studio zijn die dingen bij de grote jongens haast niet meer weg te denken. Ik ben juist blij met dit soort ontwikkelingen. Des te meer keus. Is het niks voor je? Big deal, dan kijk je er verder niet naar en gebruik je je good ol' stuff gewoon. Ik ben bepaald geen techneut en daarom kan ik niet zoveel met Kempers en dergelijke, maar ik snap het nut er echt wel van en ik ben er allang van overtuigd wat dit soort apparaten kunnen. Niet aanvallend bedoeld, maar ik vind jouw 'feiten' een beetje oogkleppen beleid.Dit. En tien tekens. Enzo.

Pepe
8 oktober 2016, 20:56
Ik deel de mening wel dat de profiling hype straks voorbij is, en je voor €600 een Kemper op MP kan scoren.

Het zit in een ontwikkeling en dan is er traditioneel een snelle doorloop. Ik denk ook dat de nieuwe lichting gitaristen helemaal niet zo'n uitgesproken mening heeft over digitaal vs analoog en vooral kijkt wat het allemaal krijgt voor zijn euro en dan wint een digitale amp met gemak. In de dure sector heeft digitaal een hardere dobber maar de beginnersmarkt domineert ze al een tijdje.
Ik denk juist dat digitaal alleen maar zal toenemen.

Joost de Ruig
8 oktober 2016, 21:08
Best mee eens hoor. Onder de €500 koop je al aardige modeling amps, die zelfs op een podium mee kunnen komen. De conservatieven onder ons, en zeker de tubelovers, zullen niet snel overstag gaan. Een echte '62 Strat zal vast niet beter klinken dan een gloednieuwe customshopper, maar is wel 4x zo duur, of 10x zo duur als een mooie Elite die heel aardig mee zal kunnen komen qua sound. Toch zal het meerendeel die voor de gratis keuze staat, blind voor de '62'er gaan. Me2 :D

Dutch66
8 oktober 2016, 21:37
Nou goed, enige nuance is misschien wel op z'n plaats, want de 'pedal-matching' feature van deze
Bias-distortion, is wel iets anders dan de 'profiling' technologie die ten grondslag aan een Kemper ligt.
Je kunt (slechts) een digitale variant van een normaal pedaal selecteren en deze dan 'matchen' met
het origineel... Het betreffende pedaal moet dus als digitale variant in de BIAS distortion beschikbaar
zijn, en niet geheel onbelangrijk, je moet het originele pedaal dus ook in je bezit hebben, anders valt
er vrij weinig te matchen.

De software van Positive Grid die dit mogelijk maakt is al een tijdje op de markt, maar wat nu precies
de USP is ten aanzien van het stukje 'Pedal-Matching' ontgaat mij volledig... We maken een digitale
variant van een TS9, die je dan thuis fijn met je eigen TS9 kunt matchen..., of zoiets...

Entry-level speelgoed dus, wat denk ik voornamelijk beginnende 'tone-seakers' zal aanspreken IMO.

Pepe
8 oktober 2016, 21:51
Ik begrijp dat het de bedoeling is dat iedereen zijn profiles in de cloud upload en je dus ook profiles van andere gebruikers kan downloaden.
Het idee is niet zo gek maar hetzelfde probleem zal zich voordoen bij elke database waar geen redactionele kwaliteitsslag overheen is gegaan, je zal door een shitload aan profiles moet ploegen voor je eentje vind die voor je werkt. Of je moet iets verzinnen met populaire downloads, review sterretjes of, zoals TC Electronic dat doet, met uploads van bekende namen.
Zonder dat soort tools wordt het een zinloze en vooral een vermoeiende exercitie, zo'n cloud.

Ik geloof dan veel meer in een online editor met prefab profiles dan in elke pedaal een editor te zetten zonder profiles but that's me.
Ik zou hebben gezegd, zet er standaard een fuzz face, een ts, een OCD, een dumble en een tonebender in, dan heb je een sterk sales argument.

Fusion
8 oktober 2016, 22:17
Normaliter worden geuploade sounds altijd gerate etc en haal je de goede er zo uit.

Verder gaan volgens mij de Fractals als warme broodjes over de toonbank, ik weet niet of jullie dat niet t dure segment vinden. En heel veel bekende artiesten gebruiken met live en in de studio. Maar het is wel vaak de shredder en metal gitarist. Het zit wel een beetje in 3en bepaalde hoek.

dml
8 oktober 2016, 22:22
Ik deel de mening wel dat de profiling hype straks voorbij is, en je voor €600 een Kemper op MP kan scoren.

Duh, dat heeft niet zoveel met een hype te maken.

Maar volgens Aca Ilic is de hype al voorbij en stonden de 2e hands Kempers met bosjes te koop, ik ben ze daar in ieder geval nog niet zoveel tegengekomen. Een aanname, maar ik denk dat het gros van de gitaristen die hier komt niet eens een Kemper kan betalen.

Wat wel een feit is, is dat je ze steeds meer tegenkomt bij profi bands en studio's. Noem het een hype of niet, blijkbaar doet Kemper (en Fractal) toch iets goed. En wat Brum zegt, bevalt profiling of modeling je niet, dan loop je er toch gewoon met een grote boog omheen?

Pepe
8 oktober 2016, 22:29
Normaliter worden geuploade sounds altijd gerate etc en haal je de goede er zo uit. .

Voor mij werkt dat doorgaans niet. Kijk naar de ratings bij Spotify, hun top 50's. Dat is lil Wayne, Coldplay en Bruno Mars. En bij Bruna staat de Wereld volgens Gijp op nummer 1. Mijn smaak staat nooit in een top 10.

Dutch66
8 oktober 2016, 22:33
Ik begrijp dat het de bedoeling is dat iedereen zijn profiles in de cloud upload en je dus ook profiles van andere gebruikers kan downloaden.
Het idee is niet zo gek maar hetzelfde probleem zal zich voordoen bij elke database waar geen redactionele kwaliteitsslag overheen is gegaan, je zal door een shitload aan profiles moet ploegen voor je eentje vind die voor je werkt. Of je moet iets verzinnen met populaire downloads, review sterretjes of, zoals TC Electronic dat doet, met uploads van bekende namen.
Zonder dat soort tools wordt het een zinloze en vooral een vermoeiende exercitie, zo'n cloud.

Ik geloof dan veel meer in een online editor met prefab profiles dan in elke pedaal een editor te zetten zonder profiles but that's me.
Ik zou hebben gezegd, zet er standaard een fuzz face, een ts, een OCD, een dumble en een tonebender in, dan heb je een sterk sales argument.

Het gaat om een snap-shot van je settings, niet meer dan dat, je zult dan dus 'in the cloud' moeten zoeken
naar een 'pedal-match' met exact dezelfde settings... Maar los daar van, er zit dus een hele reeks aan digitale
varianten (modeling) van de bekende pedalen in de Bias-distortion, ongetwijfeld ook een aantal van degene
die je noemt. Maar wat is nu het 'nut' om zo'n pedaal nog is met het origineel te matchen...
Als ze over een goed algoritme voor een TS9 beschikken, zou dit dus (nagenoeg) geen verschil met zo'n
'pedal-match' van een originele TS9 moeten opleveren. Er valt dan immers weinig te matchen ;)

Pepe
8 oktober 2016, 22:43
H Maar wat is nu het 'nut' om zo'n pedaal nog is met het origineel te matchen...
Als ze over een goed algoritme voor een TS9 beschikken, zou dit dus (nagenoeg) geen verschil met zo'n
'pedal-match' van een originele TS9 moeten opleveren. Er valt dan immers weinig te matchen ;)

Niet denk ik. Maar het gaat niet om het matchen an sich, het gaat om een toffe profile. Dat matchen is blijkbaar bedoeld om al je favoriete pedaaltjes thuis te kunnen laten. Iemand zei het hier al eerder, de real thing thuis laten om met een dure emulatie op pad te gaan. Dat is geen sterk argument dus daar lees ik dan maar overheen maar ik zie wel de grap om die nieuwe Friedman of de dure Van Weelden even te uploaden (maar misschien dat men daar om de obvious reasons niet mee loopt te schermen)

Dutch66
8 oktober 2016, 23:12
Blijft het feit dat dergelijke pedalen niet of nauwelijks in een digitale variant 'te vangen' zijn, en ook al heb
je zelf het origineel (of een een match uit de cloud...), het resultaat blijft een heel matige kopie, simpelweg
omdat de techniek nog niet toereikend genoeg is.

Kijk, ik vind het prima als iemand zichzelf wil kietelen met een toffe profile van een van Weelden o.i.d., maar
in de praktijk klinkt hooguit 'ballpark' van Weelden. Dus ja, wat mij betreft blijft het dan entry-level speelgoed.

Brum
8 oktober 2016, 23:33
Ik denk dat je er van schrikt hoe dichtbij dat een Kemper of een Fractal in de buurt van bijv. een Friedman BE komt, of, zoals je wilt, een van Weelden. Een knappe die het niet gelooft als men zegt dat dat wat ze in een opname hoort de real deal is. Ik kan niet spreken over dat ding uit je beginpost, maar ik ga er niet verbaast van staan als die ook akelig in de buurt komt van het echie.

Dutch66
8 oktober 2016, 23:56
Ik kan niet spreken over dat ding uit je beginpost....

En daar ging dit topic over, niet over een Kemper of Fractal... ;)

Pepe
9 oktober 2016, 01:31
Dat wel of niet overtuigend reproduceren is een niet zo'n boeiende discussie en heeft ook niks met digitaal te maken, genoeg analoge pedalen die ook iets proberen na te doen.
Veel interessanter is de vraag, welk probleem lost het voor je op?

In het geval van die bias ding, voor mij geen dus I dont care. Maar de voorstanders kunnen die vraag natuurijk heel goed beantwoorden.

the sure thing
9 oktober 2016, 07:06
Ik denk dat je er van schrikt hoe dichtbij dat een Kemper of een Fractal in de buurt van bijv. een Friedman BE komt, of, zoals je wilt, een van Weelden. Een knappe die het niet gelooft als men zegt dat dat wat ze in een opname hoort de real deal is. Ik kan niet spreken over dat ding uit je beginpost, maar ik ga er niet verbaast van staan als die ook akelig in de buurt komt van het echie.

Dit is hét punt. VANAF een OPNAME ga je het verschil niet meer horen. Dat is al jaren zo.
Live ga je het verschil mss nog wel horen.
In de studio hoor je het verschil wel degelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dml
9 oktober 2016, 09:00
Dit is hét punt. VANAF een OPNAME ga je het verschil niet meer horen. Dat is al jaren zo.
Live ga je het verschil mss nog wel horen.
In de studio hoor je het verschil wel degelijk.


Je slaat de spijker op z'n kop. Vanaf de opname is er geen verschil te horen. Daar gaat het uiteindelijk toch ook om, het eindresultaat?

Live ga je geen verschil horen. Een verschil betekent dat je een product A naast een product B hebt om te vergelijken, in 999 van 1000 gevallen is er live geen vergelijkingsmateriaal. Het zou vreselijk knap zijn als jij live het verschil kan horen tussen modeling of een buizen amp, ervan uitgaande dat jij gewoon tussen het publiek staat, want het gaat uiteindelijk om het eindresultaat.

En mensen, laten we er nou geen rocketscience van maken, waarom zou het "karakter" van een simpel oversturingspedaal niet in een digitaal doosje te vatten zijn? Wat is dat voor een extreem ouderwetse opvatting?

Da Vinci
9 oktober 2016, 09:09
Verder gaan volgens mij de Fractals als warme broodjes over de toonbank

Geen idee van de verkoopaantallen en de verhouding daarvan tot buizenversterkers.

Live kom ik ze zelf iig zelden tegen, maar als ik ze tegen kom vind ik niet dat het geluid wezenlijk van andere kwaliteit is dan anders.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
9 oktober 2016, 09:10
Mensen die het verschil tussen buizen en modelling live kunnen horen zijn gitaristen zoals ik die zelf op het podium staat.
Een willekeurige boerelul die in een feesttent het ene na het andere biertje weg tikt hoort het verschil inderdaad niet.
Ook op een opname zul je het verschil niet horen omdat het signaal geconverteerd wordt en gecomprimeerd, zodat het luisterbaar is voor de consument.

Fusion
9 oktober 2016, 10:02
Voor mij werkt dat doorgaans niet. Kijk naar de ratings bij Spotify, hun top 50's. Dat is lil Wayne, Coldplay en Bruno Mars. En bij Bruna staat de Wereld volgens Gijp op nummer 1. Mijn smaak staat nooit in een top 10.
Kromme analogie. Je selecteert natuurlijk eerst op categorie, amp model, cab sim, gebruikt gitaar etc

the sure thing
9 oktober 2016, 10:23
Mensen die het verschil tussen buizen en modelling live kunnen horen zijn gitaristen zoals ik die zelf op het podium staat.
Een willekeurige boerelul die in een feesttent het ene na het andere biertje weg tikt hoort het verschil inderdaad niet.
Ook op een opname zul je het verschil niet horen omdat het signaal geconverteerd wordt en gecomprimeerd, zodat het luisterbaar is voor de consument.

Precies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
9 oktober 2016, 10:26
En daar ging dit topic over, niet over een Kemper of Fractal... ;)

Ja, trek m'n zin even lekker uit z'n verband pipo.:dontgeti:

Ik heb zo het gevoel dat er bijna niemand hier is die überhaupt ervaring heeft met dergelijke apparaten, maar wel een mening heeft. Ook heb ik hier dikwijls het gevoel dat men helemaal niet zoveel ervaring heeft als dat men voor doet.

Fusion
9 oktober 2016, 10:59
Eens. Als je geen wekenlang met bijvoorbeeld een Fractal of dat ding van dit topic heb gespendeerd, thuis, op t podium, oefenruimte, wherever, met je eigen gitaren, power amps, whatever.... wat l*l je dan? :)

dml
9 oktober 2016, 12:29
Mensen die het verschil tussen buizen en modelling live kunnen horen zijn gitaristen zoals ik die zelf op het podium staat.
Een willekeurige boerelul die in een feesttent het ene na het andere biertje weg tikt hoort het verschil inderdaad niet.
Ook op een opname zul je het verschil niet horen omdat het signaal geconverteerd wordt en gecomprimeerd, zodat het luisterbaar is voor de consument.

Oei, lees ik nou goed dat je jezelf boven je publiek verheft? Het publiek die ervoor zorgt dat jij in die feesttent kan spelen?

Dus jij beweert met droge ogen dat jij, als jij in diezelfde feesttent staat, 100% nuchter, tussen het publiek, kan horen of er een buizenamp of modeling wordt gebruikt?

arjanb01
9 oktober 2016, 12:34
Ik chargeer misschien, en bedoel het niet zo arrogant als het er staat. Maar bedoelde er dus mee dat een leek die zelf niet ik een band speelt dit verschil niet kan horen, daar zeg ik dus niet mee dat ik me verheven voel boven het publiek. Integendeel, ach...je snapt het wel, toch 😉

Fusion
9 oktober 2016, 13:31
Ik betwijfel t. De blind test al gedaan dan?

Pepe
9 oktober 2016, 13:39
Wat een discussie weer. Hoe je klinkt doe je toch voor jezelf? Het publiek... .de een zal het niet horen, de ander vindt het fantastisch en de volgende weer helemaal niks. Nou, succes. Ik zou vooral jezelf een lol doen.

the sure thing
9 oktober 2016, 13:49
Ik betwijfel t. De blind test al gedaan dan?

Ik heb de blind test gedaan. Live. Enige jaren geleden De Dijk in een grote zaal gezien. Nico Arzbach sloeg zijn eerste noten aan. ONMIDDELIJK dacht ik: wat een kutgeluid. Plat en dynamiekloos. Dat was ik van Nico niet gewend. Ik ben naar voren naar het podium gelopen. En jawel: een Line6 amp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
9 oktober 2016, 14:19
Ik heb de blind test gedaan. Live. Enige jaren geleden De Dijk in een grote zaal gezien. Nico Arzbach sloeg zijn eerste noten aan. ONMIDDELIJK dacht ik: wat een kutgeluid. Plat en dynamiekloos. Dat was ik van Nico niet gewend. Ik ben naar voren naar het podium gelopen. En jawel: een Line6 amp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wellicht is/was hij gewoon niet zo goed in t maken van een sound ;) Maar goed een blinde test is natuurlijk wat anders. En sommige Line6 amps hebben overigens ook gewoon buizen voor zowel de pre als de power stage.

arjanb01
9 oktober 2016, 14:25
Dat kan maar presets maken is geen rocket science en als je een beetje goeie oren aan je hoofd hebt is dat zo gefixt.

Bazzey
9 oktober 2016, 14:31
Ik heb de blind test gedaan. Live. Enige jaren geleden De Dijk in een grote zaal gezien. Nico Arzbach sloeg zijn eerste noten aan. ONMIDDELIJK dacht ik: wat een kutgeluid. Plat en dynamiekloos. Dat was ik van Nico niet gewend. Ik ben naar voren naar het podium gelopen. En jawel: een Line6 amp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hehe eindelijk iemand die ook zijn oren gebruikt waar ze voor bedoelt zijn. :D
Ik had zo´n zelfde ervaring bij Y&T.
Paar jaar geleden toen ik die band zag , speelden die op Brunetti buizen versterkers.
Geweldig vol en dynamisch geluid , klonk in iedergeval niet plat ofzo.
Vorig jaar stond ik aan de bar en Y&T begon te spelen.
Raar dynamiekloos geluid , klinkt inderdaad gewoon plat , kan het niet anders omschrijven.
Ik naar voren lopen , stonden er van die Kemper dingen op het podium waar die twee gitaristen op speelden.
:p

Je kan het verschil echt wel horen.
Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven maar het geluid lijkt op het voorbeeld zeg maar , maar je mist gewoon vanalles in het geluid.
Heel raar. :s
Dat hoor ik in dat pedaal profiling ding ook.
Hoe goed bedoelt het ook allemaal is hoor.
:)

Daarom ook leuk spul voor thuis maar niet voor op een podium.
Ja en ik weet ook wel dat met veel apparatuur zeulen niet leuk is.
Maar of we dat dan op moeten lossen door in deze richting te gaan kwa ontwikkeling?
Ik weet het niet hoor.
:p

arjanb01
9 oktober 2016, 14:38
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik zag de gitarist van de band Papa di Grazi ook over een Kemper spelen. Speelden op een gegeven moment een nummer van Muse en zelden zo'n groot verschil gehoord, want muse ook live gehoord over die Marshalls van hem. Dag en nacht verschil.
Ik denk ook dat uiteindelijk gitaristen die die spullen live gebruiken weer naar buizenamps gaan. Dan maar tillen, maar een beetje band heeft daar roadies voor 😂

Fusion
9 oktober 2016, 15:35
Dat kan maar presets maken is geen rocket science en als je een beetje goeie oren aan je hoofd hebt is dat zo gefixt.
Het zal je verbazen hoe moelijk sommigen het vinden, vooral ook ouwe lu.. rockers haha . En vergis je niet in t aantal mogelijkheden van bij n Fractal. Das echt wel even wat anders dan doe paar grote knoppen op een versterker. Je moet gewoon veel meer moeite doen om je geluid uit een modeller te halen. Veel meer opties enzo. Je ontelbaar veel dingen instellen aan alleen al de amp simulator.

Maar goed, nogmaals, een echt blinde test was t dus niet ;)

Brum
9 oktober 2016, 16:07
Ik heb de blind test gedaan. Live. Enige jaren geleden De Dijk in een grote zaal gezien. Nico Arzbach sloeg zijn eerste noten aan. ONMIDDELIJK dacht ik: wat een kutgeluid. Plat en dynamiekloos. Dat was ik van Nico niet gewend. Ik ben naar voren naar het podium gelopen. En jawel: een Line6 amp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ah dude, kom op... Line6 modeling heeft helemaal niets te maken met profiling, totaal ander spul. Je lult nu net zo als Brad met z'n analoog/digitaal verhaal. Geldt niet alleen voor jou hoor, maar misschien iets minder achter het internet zitten verhalen volgen.

Brum
9 oktober 2016, 16:09
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik zag de gitarist van de band Papa di Grazi ook over een Kemper spelen. Speelden op een gegeven moment een nummer van Muse en zelden zo'n groot verschil gehoord, want muse ook live gehoord over die Marshalls van hem. Dag en nacht verschil.
Ik denk ook dat uiteindelijk gitaristen die die spullen live gebruiken weer naar buizenamps gaan. Dan maar tillen, maar een beetje band heeft daar roadies voor 

Hier weer zo eentje. Dus omdat een gitarist van Papa di Grazi met zijn eigen geluid een liedje van Muse speelde en niet zo klonk als Muse, is dus een Kemper maar niks. Echt jongens... kom op...

apekop
9 oktober 2016, 19:08
Wordt het toch weer zo'n analoog/digitaal en buizen/modelling discussie waar je niet uitkomt. Ik was er al bang voor. Gitaristen zijn een conservatief volk.

Ik wil niet beweren dat ik die distortion zo geweldig vind klinken in het filmpje, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet digitaal kan.



Ik heb zo het gevoel dat er bijna niemand hier is die überhaupt ervaring heeft met dergelijke apparaten, maar wel een mening heeft.

Dat gevoel heb ik ook. Degene die het hardst Kemper en Fractal afzeiken hebben er zelf meestal nog nooit gespeeld. Er wordt ook veel geluisterd met de ogen. Uiteindelijk gaat het erom wat je er zelf uithaalt. Met de juiste kennis en kunde haal je bijna overal wel een goede sound uit.

miyaru
9 oktober 2016, 19:33
Laat ik voorop stellen dat ik geen briljant gitarist ben, geen echte kenner van dure spullen......

Maar ik weet wel uit ervaring van er zelf op spelen dat dat digitale spul niets voor mij is. Ik vind het plat klinken, en weet heus wel dat een echte gitarist mij ondersteboven speelt op een Kemper. Ik vind het evengoed niets aan.

Gemak bij optredens en opnamen met een Kemper: absoluut!!! Sjouwen: bijna fijn met een Kemper!!! Charme: nul komma nul........

Ik speel eigenlijk alleen thuis, en doe dat met ouderwetse spullen, gewoon voor de charme. Ik zeg niet dat die spullen zoals Kemper fout zijn, het is niets voor mij.......

De tijd zal het leren, er komen steeds nieuwe spullen, die komen en gaan, maar ouderwetse buizenbakjes zijn er al lang en zullen er nog lang zijn.

Enkel mijn gedachte hierover, niets meer, niets minder - het hoeft wat een ander betreft niet waar te zijn.

Robin.

the sure thing
9 oktober 2016, 19:35
Ah dude, kom op... Line6 modeling heeft helemaal niets te maken met profiling, totaal ander spul. Je lult nu net zo als Brad met z'n analoog/digitaal verhaal. Geldt niet alleen voor jou hoor, maar misschien iets minder achter het internet zitten verhalen volgen.

Jouw reactie is net als die van Brad. Ik ben PRO digitaal. Ik haal al 20 jaar oversturing uit pedaaltjes ipv mn buizenamp. Ik heb echter meerdere voorbeelden waarin ik DIRECT het verschil hoorde tussen modelling amps en buizen amps. Idd niet met Kemper. Kemper heb ik nog nooit gehoord. De topline van Line6 echter wel. Helaas.

Ik vraag mij af of JIJ wel eens een originele JTM45/bluesbraker, 1959, JMI of blackface uitvoerig aan de tand heb mogen horen en voelen. Ik wel. Middagen en avonden lang. Dat zijn referentie-amps. Dat geluid zal ik nooit meer vergeten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
9 oktober 2016, 19:42
Jouw reactie is net als die van Brad.

Jongens, laten we het netjes houden. Zo grof beledigen is nergens voor nodig.




Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

miyaru
9 oktober 2016, 19:45
:crazyhappy:

Robin.

Brum
9 oktober 2016, 20:08
Jouw reactie is net als die van Brad. Ik ben PRO digitaal. Ik haal al 20 jaar oversturing uit pedaaltjes ipv mn buizenamp. Ik heb echter meerdere voorbeelden waarin ik DIRECT het verschil hoorde tussen modelling amps en buizen amps. Idd niet met Kemper. Kemper heb ik nog nooit gehoord. De topline van Line6 echter wel. Helaas.

Ik zou me nog 's gaan verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen bij Line6 als ik jou was. Het heeft in ieder geval niks meer met het modeling verhaal te maken waar ze om bekend zijn geworden. Ik heb overigens ook helemaal niet gezegd dat je anti digitaal bent, toch? Je manier van iets verwerpen, omdat je het eigenlijk niet kent en het ander geweldig vindt, wat natuurlijk heel goed kan, dat vind ik een Brad manier van benaderen ja. Als je daar aanstoot aan neemt, so be it.


Ik vraag mij af of JIJ wel eens een originele JTM45/bluesbraker, 1959, JMI of blackface uitvoerig aan de tand heb mogen horen en voelen. Ik wel. Middagen en avonden lang. Dat zijn referentie-amps. Dat geluid zal ik nooit meer vergeten.

Nee, net zo min als dat ik ervaring heb met profiling apparaten. Maar ik beweer dan ook totaal niet dat ik al die ervaring heb. Ik heb dan ook geen idee wat jouw ervaring met je opgesomde versterkers er mee te maken heeft, want de discussie ging over een profiling apparaat en of het het echie kan benaderen. Ik heb hier de meest boute uitspraken voorbij zien komen om maar tegen dergelijke apparaten te zijn. Aan wie doet dat toch denken? Ik vind het bijzonder nuttig als je je ervaringen deelt waar je ook daadwerkelijk ervaring mee hebt, maar dat betekend dan niet automatisch dat je overal ervaring cq verstand van hebt. En dat geldt echt niet alleen voor jou. Ik lees hier zo vaak bepaalde uitspraken die nou niet echt gestoeld zijn op ervaring, of louter op pure voorkeur.

the sure thing
9 oktober 2016, 20:54
Ik heb ff alle posts nagelezen. In die zin heb je gelijk: een Kemper heb ik idd nooit gehoord. Daar kan ik idd geen oordeel over hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tnijland
9 oktober 2016, 21:00
Ik vind het niet echt passend om over andere forumleden te praten tenzij met hun toestemming... Dit forum is gebaseerd op eigen ervaringen die we met elkaar delen. Enige kritiek en bijbehorende reacties moeten hierbij uiteraard kunnen.

the sure thing
9 oktober 2016, 21:13
Brad is geen forumlid meer. THANK FUCK FOR THAT


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dml
10 oktober 2016, 01:20
Hehe eindelijk iemand die ook zijn oren gebruikt waar ze voor bedoelt zijn. :D
Ik had zo´n zelfde ervaring bij Y&T.
Paar jaar geleden toen ik die band zag , speelden die op Brunetti buizen versterkers.
Geweldig vol en dynamisch geluid , klonk in iedergeval niet plat ofzo.
Vorig jaar stond ik aan de bar en Y&T begon te spelen.
Raar dynamiekloos geluid , klinkt inderdaad gewoon plat , kan het niet anders omschrijven.
Ik naar voren lopen , stonden er van die Kemper dingen op het podium waar die twee gitaristen op speelden.
:p

EN


Ik heb de blind test gedaan. Live. Enige jaren geleden De Dijk in een grote zaal gezien. Nico Arzbach sloeg zijn eerste noten aan. ONMIDDELIJK dacht ik: wat een kutgeluid. Plat en dynamiekloos. Dat was ik van Nico niet gewend. Ik ben naar voren naar het podium gelopen. En jawel: een Line6 amp.


Typisch, gitaristen zijn het enige volk ter wereld dat blindelings geluiden kan vergelijken op basis van geheugen, ook al zit er jaren tussen twee optredens, en dan hebben we het nog niet eens over de omstandigheden die hoogstwaarschijnlijk niet eens hetzelfde zijn.



Ik ben het helemaal met je eens.
Ik zag de gitarist van de band Papa di Grazi ook over een Kemper spelen. Speelden op een gegeven moment een nummer van Muse en zelden zo'n groot verschil gehoord, want muse ook live gehoord over die Marshalls van hem. Dag en nacht verschil.


Gast, serieus........

Bazzey
10 oktober 2016, 07:43
EN



Typisch, gitaristen zijn het enige volk ter wereld dat blindelings geluiden kan vergelijken op basis van geheugen, ook al zit er jaren tussen twee optredens, en dan hebben we het nog niet eens over de omstandigheden die hoogstwaarschijnlijk niet eens hetzelfde zijn.




Gast, serieus........

Dat kan jij allemaal wel vinden.
Ik vertrouw eerder op mijn eigen oren dan op jouw mening.
:D

Leuk he , mensen met een andere kijk op dingen.
:p

dml
10 oktober 2016, 08:02
Dat kan jij allemaal wel vinden.
Ik vertrouw eerder op mijn eigen oren dan op jouw mening.
:D

Leuk he , mensen met een andere kijk op dingen.
:p

Kijk, en daar ga jij de fout in. Je KAN niet op je eigen oren vertrouwen, da's wetenschappelijk bewezen, geen mening van mij.
Zoek maar eens op: iconisch geheugen, echoïsch geheugen.

Ik neem aan dat jij om je gitaar te stemmen een stemapparaat gebruikt. Waarom?

Leuk hè, onwetendheid is een zegen ;)

the sure thing
10 oktober 2016, 08:17
Een verschil horen tussen een vogel en een kat kan toch ook? Zo groot was het verschil tussen een Line6 en een buizenamp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
10 oktober 2016, 09:16
Een verschil horen tussen een vogel en een kat kan toch ook? Zo groot was het verschil tussen een Line6 en een buizenamp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Precies. Je kunt dat geluid in je geheugen misschien niet exact reproduceren, maar je je herinnert je als gitarist ongetwijfeld of iets te gek klonk of compleet ruk.

Fusion
10 oktober 2016, 09:27
Feit is, ik heb nog niemand hier gehoord (no pun intended) die zelf echt een goede vergelijkende test heeft gedaan met een top modeller/profiler en een echte buitenbak. Of lees ik daar overheen?

Verder hoor ik wel een aantal zinnige opmerkingen in de trant van: je gebruikt gewoon zelf lekker wat je goed vindt klinken, of 't nou analoog is, of digitaal, studio of live etc. Maar goed, het is een forum en we willen allemaal ff onze mening kwijt. Ik snap het :) Ben ik ook schuldig aan :D

HaroldA
10 oktober 2016, 09:35
Feit is, ik heb nog niemand hier gehoord (no pun intended) die zelf echt een goede vergelijkende test heeft gedaan met een top modeller/profiler en een echte buitenbak. Of lees ik daar overheen?

Een Distortion Plus-achtige bouw ik voor een paar euro, en klinkt in mijn oren (icm met mijn setup) perfect. Nou zou je dat geluid met een €100+ (misschien zelfs wel €200, of meer?) modeler misschien redelijk na kunnen bootsen, maar dat zou toch ook wel een beetje achterlijk zijn, toch?

Ok, dat digitale ding heeft presets. Maar wie heeft er 20 drives op z'n plank staan? En volgens mij kun je de drives ook niet stapelen binnen dat pedaaltje, dus ben je ook nog eens niet flexibel.

Geef mij m'n budget D+je maar dan.

Fusion
10 oktober 2016, 09:49
Helemaal eens. Maar de discussie ging inmiddels wat breder dan t apparaat uit de OP ;) Vandaar dat ik ook specifiek over 'top modeller/profiler' sprak (denk Fractal Axe Fx II, Kemper, evt zelfs de POD HD Pro serie etc).

Daarmee heb je met een paar ruggen zo'n beetje de beste multi fx te pakken, die ook nog eens amps en cabs (en mics) redelijk kan benaderen. Niet zo zeer om een 100% gelijkende sound te creeren (lukt bij de ene amp wat beter dan de andere), maar gewoon een goede, werkbare sound 'in de trant van amp merk XXX'. En dat dan dus niet voor één amp, maar voor wel 50 bekende merken. Je bent dus met één apparaat gewoon gelijk helemaal klaar (op uitversterking na dan, maar veel gitaristen gaan gewoon direct de PA in van de oefenruimte of de zaal waar ze spelen). Die apparaten zijn tegewoordig zo goed, dat bekende artiesten echt alleen maar een Fractal meenemen op tour en dat ding rechtstreeks de PA in pluggen, that's it! Da's toch fantastisch?

Maar uiteraard, als je het zelf niets voor jezelf vindt, vooral niet doen. Als jij liever met een grote amp, en een grote balk met pedalen werkt oid, vooral doen. Maar wat ik (en anderen) wel bemerken is dat veel mensen er een uitgesproken mening over hebben, zonder zelf echt eens een paar weken met verstand van zaken en een paar goede oren aan zo'n ding te hebben geroken.

Da Vinci
10 oktober 2016, 10:34
Helemaal eens. Maar de discussie ging inmiddels wat breder dan t apparaat uit de OP ;) Vandaar dat ik ook specifiek over 'top modeller/profiler' sprak (denk Fractal Axe Fx II, Kemper, evt zelfs de POD HD Pro serie etc).

Ik heb een tijd mijn buizenversterker opzij gezet en met een Pod HD500x gespeeld. Behoorlijk wat tijd in gestoken en kon er wel bruikbare geluiden uit halen. Als in de zin van; prima om mee te spelen voor een publiek. Die interesseert het sowieso geen reet of ik over een True Historic Les Paul en een Friedman speel of over een Harley Benton gitaar van 179 euro en dito versterker. Maar heel top vond ik het niet. Clean kan je nog redelijk opleuken met allerlei effectjes en ook de dikke distortions met twee Mesa Boogie rectifeërs naast elkaar die de boel lekker dichtsmeren gaat wel aardig. Maar een net opbrekende amp die je met je aanslag clean of juist wat verder de crunch in duwt vond ik echt verschrikkelijk digitaal. Ik ben met gierende banden terug gegaan naar een buizencombo.



Daarmee heb je met een paar ruggen zo'n beetje de beste multi fx te pakken, die ook nog eens amps en cabs (en mics) redelijk kan benaderen. Niet zo zeer om een 100% gelijkende sound te creeren (lukt bij de ene amp wat beter dan de andere), maar gewoon een goede, werkbare sound 'in de trant van amp merk XXX'. En dat dan dus niet voor één amp, maar voor wel 50 bekende merken. Je bent dus met één apparaat gewoon gelijk helemaal klaar (op uitversterking na dan, maar veel gitaristen gaan gewoon direct de PA in van de oefenruimte of de zaal waar ze spelen). Die apparaten zijn tegewoordig zo goed, dat bekende artiesten echt alleen maar een Fractal meenemen op tour en dat ding rechtstreeks de PA in pluggen, that's it! Da's toch fantastisch?

Het idee is inderdaad fantastisch. Vandaar dat ik al een paar keer heb geprobeerd de overstap te maken. Echter wordt ik persoonlijk blijer van de paar goede sounds uit m'n versterker dan de "goed werkbare" geluiden uit m'n pod.




Maar uiteraard, als je het zelf niets voor jezelf vindt, vooral niet doen. Als jij liever met een grote amp, en een grote balk met pedalen werkt oid, vooral doen. Maar wat ik (en anderen) wel bemerken is dat veel mensen er een uitgesproken mening over hebben, zonder zelf echt eens een paar weken met verstand van zaken en een paar goede oren aan zo'n ding te hebben geroken.

Die HD500x zat in een Showmaster 48 flightcase, dezelfde als ik nu gebruik voor mijn zeer bescheiden pedalboard.
Voor het podiumgeluid nam ik toch graag een eigen dedicated monitor mee. Op kleinere podia ligt vaak maar 1 monitormix (met een beetje geluk 2) dus kan ik er niet één wijden aan mijn eigen podiumgeluid. En op hele grote podia speel ik niet zo vaak.
Nu ipv m'n eigen actieve monitor een 1 x 12" buizencombo. Qua sjouwen speelt het dus allemaal niet zo gek veel.

Fusion
10 oktober 2016, 10:56
Zoals ik al zei, ieder zijn eigen smaak :) Ik snap je overwegingen, toch denk ik dat een Fractal wel even andere koek is dan een HD500. Maar dan maak ik me een beetje schuldig aan wat ik zelf eerder aangaf: ik heb nooit echt met een HD500x gespeeld, en ga in deze alleen maar af op reviews (veel reviews, dat dan weer wel), eigen Fractal, en ervaringen met oudere Line6 producten.

Maar zelfs dan, het blijft een kwestie van smaak enzo. Gebruik wat je nodig hebt. Blijkbaar kan de Fractal toch wel iets goeds doen als artiesten als Dweezil Zappa, Meshuggah, Animals as Leaders, Periphery, Cynic, Chris Boderick, Devin Townsend etc etc de Fractal gebruiken live als amp/cab/mic/multi-fx ding. En die gasten hebben een mega goed geluid live. Wel, zoals ik eerder al aangaf, is dit natuurlijk wel de shred/metal categorie, waarbij de door veel gitaristen aangehaalde maar voor mij nogal overrated en niet duidelijk gedefinieerde 'oomph' en 'response' wel heel belangrijk is, en niet de bluesrock of whatever categorie, waarbij meer gespeeld wordt met op t randje van oversturen, neck elementen en teruggerolde volume pots etc.

HaroldA
10 oktober 2016, 11:02
Blijkbaar kan de Fractal toch wel iets goeds doen als artiesten als ..., Meshuggah, ... de Fractal gebruiken live als amp/cab/mic/multi-fx ding. En die gasten hebben een mega goed geluid live.

Ja, het is handig/licht/betrouwbaar; maar zoals Meshuggah (en Devin) zelf ook zegt: voor een goed geluid moet je op een echte versterker spelen.

Fusion
10 oktober 2016, 12:16
Bron? Ik hoor ze alleen maar in interviews aangeven dat ze live alleen over de Fractal spelen. Lijkt me niet louter om hun roadies te ontzien of om geld te besparen? Wel weet ik dat Fredrik van Meshuggah binnenkort zijn eigen signature amp uitbrengt, dus die zal ie dan meenemen vermoed ik zo.

HaroldA
10 oktober 2016, 12:22
Bron? Ik hoor ze alleen maar in interviews aangeven dat ze live alleen over de Fractal spelen. Lijkt me niet louter om hun roadies te ontzien of om geld te besparen? Wel weet ik dat Fredrik van Meshuggah binnenkort zijn eigen signature amp uitbrengt, dus die zal ie dan meenemen vermoed ik zo.


By recording live, did it change the way you approached the drums?

It didn't change so much how we approached the drum recording as much as it did the guitar and bass. This is also the first album in many years where we actually used amps and miked cabinets like old school. So the guitar setup was five cabinets with five heads: Orange, Marshall, Mesa Boogie and different heads for each cabinet and each cabinet miked so we could pick and choose and change the guitar tone a little bit depending on whether it's a sludgier song or a faster paced one. So there's actually a little bit of difference in the guitar sound throughout the album, which is something we haven't done in a very long time.

On the earlier albums, the guitars and bass weren't recorded with amps?

On "Koloss," "obZen," and "Catch 33," on those albums it's the same sound for each song pretty much. You've got the exact same guitar setting and tone on everything. This is a little different in that sense too.

Live loopt de hele show via Midi; dus kan me voorstellen dat de Fractals mee op tour gaan.

the sure thing
10 oktober 2016, 12:23
Wie doet er mee als we een keer een blinde test houden? Buizen vs top-modelling?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
10 oktober 2016, 12:29
zoals Meshuggah (en Devin) zelf ook zegt: voor een goed geluid moet je op een echte versterker spelen.


Bron? Ik hoor ze alleen maar in interviews aangeven dat ze live alleen over de Fractal spelen.

Om een bron vragen en vervolgens zelf met anekdotisch bewijs komen?

Verder was het vermelden van een bron bij onderstaande bewering blijkbaar ook overbodig...



Verder gaan volgens mij de Fractals als warme broodjes over de toonbank

Ik ben bijna geneigd te denken dat het bij jou redelijk situationeel is wanneer er een bron gewenst is. Bijna hè ;)

Fusion
10 oktober 2016, 12:38
HaroldA, ik zie ze nergens zeggen dat amps beter klinken?

Fusion
10 oktober 2016, 12:44
Om een bron vragen en vervolgens zelf met anekdotisch bewijs komen?Waar kom ik met anekdotisch bewijs? Overigens doe je t een beetje voorkomen alsof om een bron vragen iets vies is, een soort van aanval, en je dus vooral zelf altijd met bronnen moet komen, anders heb je t 'recht' niet de ander erom te vragen. Wellicht wou je gewoon een beetje plagen nav een eerdere discussie tussen ons, prima, maar zo werkt t natuurlijk niet. Het was pure interesse. En indien je op t noemen van interviews mijnerzijds zonder bronvermelding doelde (wat overigens NIET hetzelfde is als anekdotisch bewijs, maar gewoon precies dat: argument zonder bronvermelding) wil ik desgewenst wel wat links plaatsen. Maar iets zegt me dat t je geen reet interesseert en alleen maar een soort van 'punt' wou scoren.


Verder was het vermelden van een bron bij onderstaande bewering blijkbaar ook overbodig...Zie bovenstaand. Maar goede inhoudeljike, niet op de man maar op t onderwerp gerichte bijdragen verder!

HaroldA
10 oktober 2016, 13:09
HaroldA, ik zie ze nergens zeggen dat amps beter klinken?

Dus jij denkt dat ze dit doen omdat het makkelijker/handiger/slechter is/klinkt?

En Devin: http://geargods.net/video/devin-townsend-on-gear-pickups-and-going-back-to-tube-amps/

dml
10 oktober 2016, 13:26
Wie doet er mee als we een keer een blinde test houden? Buizen vs top-modelling?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jij zorgt voor een studio o.i.d.? Of een zaal met P.A. waarbij de buizenamps in een geluidsdichte ruimte staan?

the sure thing
10 oktober 2016, 14:06
Nee totaal niet. Ik zorg voor een open ruimte waar er direct contact is tussen de speaker van de amp en de toehoorder. Ik stel voor dat we een 4x12 in het zicht zetten. Alleen wat we erop aansluiten (modeller of buizenamp) onttrekken we aan het zicht.

Ik kan zo'n ruimte prima regelen. Zal wel omgeving Nijmegen worden. Wie doet er mee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
10 oktober 2016, 14:38
Waar kom ik met anekdotisch bewijs? Overigens doe je t een beetje voorkomen alsof om een bron vragen iets vies is, een soort van aanval, en je dus vooral zelf altijd met bronnen moet komen, anders heb je t 'recht' niet de ander erom te vragen. Wellicht wou je gewoon een beetje plagen nav een eerdere discussie tussen ons, prima, maar zo werkt t natuurlijk niet. Het was pure interesse. En indien je op t noemen van interviews mijnerzijds zonder bronvermelding doelde (wat overigens NIET hetzelfde is als anekdotisch bewijs, maar gewoon precies dat: argument zonder bronvermelding) wil ik desgewenst wel wat links plaatsen. Maar iets zegt me dat t je geen reet interesseert en alleen maar een soort van 'punt' wou scoren.

Zie bovenstaand. Maar goede inhoudeljike, niet op de man maar op t onderwerp gerichte bijdragen verder!

Je kan lullen als de beste Fusion, dat moet ik je nageven. Wat woorden als "vies", "aanval" en 'het recht niet hebben' gebruiken om de suggereren dat ik de hele rare opvatting heb dat ik iets tegen bronvermeldingen heb. Klasse.

"zoals Meshuggah (en Devin) zelf ook zegt: voor een goed geluid moet je op een echte versterker spelen" is exact van hetzelfde caliber als "Ik hoor ze alleen maar in interviews aangeven dat ze live alleen over de Fractal spelen." Namelijk "ik heb ooit eens iets opgevangen".

Mooi hoe je alle argumenten zonder bronvermelding afdoet als niet onderbouwd, maar je eigen argumenten zonder bronvermelding af doet als "gewoon een argument zonder bronvermelding". Dat is het enige waar wmb een vreemd luchtje aan zit ;)

Dan kan je de discussie nog aan gaan of "ik hoor alleen dat ..." nu wel of niet anekdotisch is... maar zo te zien kan je vrij aardig inschatten hoe veel me dat interesseert :)

HaroldA
10 oktober 2016, 14:42
"zoals Meshuggah (en Devin) zelf ook zegt: voor een goed geluid moet je op een echte versterker spelen" is exact van hetzelfde caliber als "Ik hoor ze alleen maar in interviews aangeven dat ze live alleen over de Fractal spelen." Namelijk "ik heb ooit eens iets opgevangen".

Ik heb voor beiden bewijs toegevoegd.

Fusion
10 oktober 2016, 15:03
Je kan lullen als de beste Fusion, dat moet ik je nageven. Wat woorden als "vies", "aanval" en 'het recht niet hebben' gebruiken om de suggereren dat ik de hele rare opvatting heb dat ik iets tegen bronvermeldingen heb. Klasse.Ja, ik spreek mijn gedachten recht voor zijn raap uit ipv off-topic steken en onderhuids sarcasme.



"zoals Meshuggah (en Devin) zelf ook zegt: voor een goed geluid moet je op een echte versterker spelen" is exact van hetzelfde caliber als "Ik hoor ze alleen maar in interviews aangeven dat ze live alleen over de Fractal spelen." Namelijk "ik heb ooit eens iets opgevangen".Klopt, dus geen anekdotisch bewijs. Wat is je punt verder?


Mooi hoe je alle argumenten zonder bronvermelding afdoet als niet onderbouwd, maar je eigen argumenten zonder bronvermelding af doet als "gewoon een argument zonder bronvermelding". Dat is het enige waar wmb een vreemd luchtje aan zit ;)Je kan lullen als de beste DaVinci, dat moet ik je nageven. Zeggen dat ik in deze discussie met HaraldA zijn post afdoe a;s 'niet onderbouwd' om de suggereren dat ik iets anders in gedachten heb dan gewoon van hem een linkje naar een interview oid te krijgen Klasse.

En verder zou je er goed aan doen wat beter te lezen en wat minder op sarcasme gericht te zijn, want ik gaf aan dat mijn bewering 'gewoon een argument zonder bronvermelding' was zoals in afgezet tegen de door jouw incorrect gebruikte term 'anekdotisch bewijs', dus NIET afgezet tegen HaraldA's post. Als je wilt lopen trollen (en dat wil je klaarblijkelijk) zul je beter moeten lezen en/of nadenken.


Dan kan je de discussie nog aan gaan of "ik hoor alleen dat ..." nu wel of niet anekdotisch is... maar zo te zien kan je vrij aardig inschatten hoe veel me dat interesseert :)Je hebt sowieso geen gelijk, dus lijkt het me voor jou beter idd dat je die discussie niet aangaat.

Ik vind je verder een oninteressant persoon op dit forum wat duidelijk iets tegen mij heeft en daardoor vind dat je off-topic allerlei slecht tot niet onderbouwde kritiek moet spuien, prima, leef je uit. Ik heb verder in deze post in Jip en Janneke taal laten zien waar je er waarom naast zat, en ik ga je geklier vanaf nu aan negeren :)

Fusion
10 oktober 2016, 15:06
Ik heb voor beiden bewijs toegevoegd.
Wellicht kijk ik niet goed, maar ik zie alleen een link naar iets van Devin?

En ik snap je vraag "Dus jij denkt dat ze dit doen omdat het makkelijker/handiger/slechter is/klinkt?" ook niet :( sorry. ik geef alleen maar aan dat ze tot aan hun nieuwe album een hele tijd puur met Line6 en later Fractals hebben getoured en opgenomen. En volgens mij niet bepaald om de ruggen van hun roadies te ontzien, maar omdat ze t handig en mooie shizzle vinden.

HaroldA
10 oktober 2016, 15:09
En ik snap je vraag "Dus jij denkt dat ze dit doen omdat het makkelijker/handiger/slechter is/klinkt?" ook niet :( sorry. ik geef alleen maar aan dat ze tot aan hun nieuwe album een hele tijd puur met Line6 en later Fractals hebben getoured en opgenomen. En volgens mij niet bepaald om de ruggen van hun roadies te ontzien, maar omdat ze t handig en mooie shizzle vinden.

En bij dit album hebben ze voor echte amps gekozen, en dat doe je alleen maar als het een verbetering is; zeker omdat ze al jaren een "nep" backline hebben en die dus volledig beheersen.

In hun oren is een echte versterker dus een upgrade, anders hadden ze wel de DI-tracks opgenomen en achteraf door een Axe (oid) gehaald.

Fusion
10 oktober 2016, 15:16
En bij dit album hebben ze voor echte amps gekozen, en dat doe je alleen maar als het een verbetering is; zeker omdat ze al jaren een "nep" backline hebben en die dus volledig beheersen.

In hun oren is een echte versterker dus een upgrade, anders hadden ze wel de DI-tracks opgenomen en achteraf door een Axe (oid) gehaald.
Dat zijn nogal wat aannamen... ik heb ze nergens iets horen zeggen over "wij vinden amps beter", dat is een conclusie die jij trekt. Zou zomaar kunnen. Zou zomaar niet kunnen ;) Misschien wilden ze gewoon wat anders? Want waarom nu pas? Ik vind jouw conclusie nogal een aantal stappen verwijderd van 'voor een goed geluid moet je op een echte versterker spelen' uit hun mond toch?

HaroldA
10 oktober 2016, 15:18
Dat zijn nogal wat aannamen... ik heb ze nergens iets horen zeggen over "wij vinden amps beter", dat is een conclusie die jij trekt. Zou zomaar kunnen. Zou zomaar niet kunnen ;) Misschien wilden ze gewoon wat anders? Want waarom nu pas? Ik vind jouw conclusie nogal een aantal stappen verwijderd van 'voor een goed geluid moet je op een echte versterker spelen' uit hun mond toch?

Aannemen dat ze een Axe goed vinden (klinken) omdat het handig is om mee te nemen is ook een dikke aanname, als die van mij dat al is.

Fusion
10 oktober 2016, 15:21
Natuurlijk is die van jou een aanname.Waarom zou dat geen aanname zijn?

Ik ga er van uit dat als ze Fractals gebruiken live en in de studio, waar ze de beschikking kunnen hebben over alle amps die ze maar willen, ze het goed vinden klinken. En das idd ook een aanname. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'goed vinden klinken omdat het handig mee te nemen is'?

HaroldA
10 oktober 2016, 15:25
Oeps; 'klinken' hoorde niet thuis in die zin ;)

herrieman
10 oktober 2016, 15:27
Modeling is in belangrijke mate gebaseerd op een IRcurfje van maar 1 heel klein innie minnie plekkie van een totale ruimte.

Modeling via een gitaarcab is alweer stukken beter omdat de echte gitaarspeaker (lees miljoenen IR curfjes) interacteert met de ruimte.

Modeling via poweramp en gitaarcab is weer een stukje beter omdat nu de echte gitaarspeaker de echte interactie aangaat met de ruimte, de buisjes en niet te vergeten de transformator.

Dus zolang een IRcurfje de basis blijft van modeling zal LIVE een buizenbak met gitaarcab altijd voller en dieper klinken en voor de gitarist merkbaar directer aanvoelen.

IRcurfjes zijn dus in dat opzicht DE zwakke schakel.


Wat overigens nog leuk te vermelden is is dat de vervormingsstructuur bij de AMPblocks van de versterkers binnen een modeler exact hetzelfde klinken vanwege het gebruikte algoritme. Dus zelfs bij de dure modelers zijn er mensen die een modeler alleen voor de effecten inzetten omdat de modeler de vervormingsstructuur onvoldoende realitisch na doet. Verder heeft elk merk modeler zijn eigen signature tone/vervorming vanwege datzelfde algoritme.

Maar zoals altijd in de modelingwereld..........Het ligt nooooooit aan de modeler. :seriousf::seriousf::seriousf:

Fusion
10 oktober 2016, 15:35
Oeps; 'klinken' hoorde niet thuis in die zin ;)Ah op die manier, nu snap ik m. Ja dat was zeker een aanname, alhoewel het me voornamelijk ging om de tegenstelling met het 'goed klinken'. Ik schreef 'lijkt me niet louter om hun roadies te ontzien of om geld te besparen' om aan te geven dat ik vermoed dat een band als Meshuggah, die regelmatig op fora te vinden waren die over gear en sound etc gaan, geluid erg belangrijk vinden, en ze ws niet voor de Fractal gaan vanwege louter logistieke redenen, zeker niet gezien ze de Fractal ook in de studio gebruiken en duidelijk fan zijn van de Fractal op diverse fora. Inderdaad daar lag enigszins in besloten dat logistieke redenen ook meespeelden, door het woordje 'louter', mea culpa :)

dml
10 oktober 2016, 15:38
Nee totaal niet. Ik zorg voor een open ruimte waar er direct contact is tussen de speaker van de amp en de toehoorder. Ik stel voor dat we een 4x12 in het zicht zetten. Alleen wat we erop aansluiten (modeller of buizenamp) onttrekken we aan het zicht.

Ik kan zo'n ruimte prima regelen. Zal wel omgeving Nijmegen worden. Wie doet er mee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Heu? Dat was de hele discussie niet. Het gaat erom dat mensen hier beweren (als publiek bij een optreden, De Dijk, Y&T) het verschil te kunnen horen tussen een echte amp en modeling. Dit heeft nu niets te maken met gevoel of direct contact, het gaat juist om het indirecte contact, via PA of studio monitoren.

Fusion
10 oktober 2016, 15:46
Modeling is in belangrijke mate gebaseerd op een IRcurfje van maar 1 heel klein innie minnie plekkie van een totale ruimte.

Modeling via een gitaarcab is alweer stukken beter omdat de echte gitaarspeaker (lees miljoenen IR curfjes) interacteert met de ruimte.

Modeling via poweramp en gitaarcab is weer een stukje beter omdat nu de echte gitaarspeaker de echte interactie aangaat met de ruimte, de buisjes en niet te vergeten de transformator.

Dus zolang een IRcurfje de basis blijft van modeling zal LIVE een buizenbak met gitaarcab altijd voller en dieper klinken en voor de gitarist merkbaar directer aanvoelen.

IRcurfjes zijn dus in dat opzicht DE zwakke schakel.Volgens mij heeft de Fractal meer dan het 'IRcurfje' als basis, volgens mij speelt de 'dynamic waveshaper' en net zo belangrijke rol. En ze hebben bovendien een algoritme dat interpoleert tussen alle combinaties van alle standen van alle knopjes van de amp:

http://www.fractalaudio.com/downloads/manuals/axe-fx-2/Fractal-Audio-Systems-MIMIC-(tm)-Technology.pdf

En ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'DUS zolang'? Ik ben totaal a-technisch, dus wellicht lul ik onzin, maar moet je je JUIST niet beperken tot alleen de preamp en de cab, en JUIST niet de power amp en mic en room meenemen? Omdat je die bij de gemodelleerde replica sound juist opnieuw weer krijgt?

Fusion
10 oktober 2016, 15:47
Lekker lullen over modellers :)

HaroldA
10 oktober 2016, 15:49
Lekker lullen over modellers :)

Inderdaad; terwijl we eigenlijk over de digitale drive uit de OP moeten lullen; die overigens verschrikkelijke geluiden voortbrengt in de officiële productvideo. Als dit het beste is wat ze er uit weten te toveren, dan pas ik al helemaal.

Fusion
10 oktober 2016, 15:52
Inderdaad; terwijl we eigenlijk over de digitale drive uit de OP moeten lullen; die overigens verschrikkelijke geluiden voortbrengt in de officiële productvideo. Als dit het beste is wat ze er uit weten te toveren, dan pas ik al helemaal.
Haha, ik heb nog niet eens geluisterd :D

the sure thing
10 oktober 2016, 15:54
Heu? Dat was de hele discussie niet. Het gaat erom dat mensen hier beweren (als publiek bij een optreden, De Dijk, Y&T) het verschil te kunnen horen tussen een echte amp en modeling. Dit heeft nu niets te maken met gevoel of direct contact, het gaat juist om het indirecte contact, via PA of studio monitoren.

Je hebt gelijk! We gaan de studie-omgeving aanpassen. Dan wordt het wel wat lastiger qua zaal.... Maar het komt de betrouwbaarheid van het onderzoek wel geheel ten goede omdst het aansluiten van de amps heel ergens anders (uit het zicht) kan gebeuren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dml
10 oktober 2016, 15:56
Lekker lullen over modellers :)

Hmmm, moet er ondertussen niet een aantal subcategorieën komen?
1. Modeling
2. Profiling
3. Tone matching
Nog meer?

Fusion
10 oktober 2016, 16:04
Modeling is met anorexia en kil je publiek aankijken.

Profiling is met van die afgestudeerde psychologen met ervaring in afdelingen als Moordzaken.

En tone matching, klinkt (ha. ha) als een nieuwigheidje in een dating website.

herrieman
10 oktober 2016, 16:43
http://www.musicradar.com/news/guitars/modelling-preamp-systems-and-full-range-flat-response-cabs-explained-626092


Unfortunately, it won't sound like the original cab; at best, it sounds like a recording of the cab you’ve just used. It’s this lack of the 'amp in the room' feel that's the biggest stumbling block to FRFR domination.
When you take an IR of a cab, it’s generally using just one microphone. When your ear hears a signal going through a cab, it hears all of the cone, it hears the interaction inside the cab, the resonance of the cab and reflections with walls, floors and all of the room interaction, all pretty much at once.
With a microphone or even lots of them, there isn’t a way to capture all of that information from everywhere, hence the reproduction contained in the IR is not as lifelike as the real thing – the “amp in the room” syndrome.
As soon as you use a traditional guitar cab without cab sims, the feeling is back. For many, though, the feeling of using only a small part of the modeller’s capability is not enough

Brum
10 oktober 2016, 16:56
Heerlijk, modeling door de discussie slingeren. Een Fractal of Kemper heeft daar niet al te veel mee te maken, maar het maakt niet uit.:crazyhappy: De discussie welk apparaat beter is, of heel erg op het echie lijkt doet er ook maar weinig toe. Lijken ze op het echie? Ja, het komt aardig in de buurt. Nee, het zal niet het echie zijn, want daarvoor koop je, jawel, het echie! Is het dan per definitie slecht, of slechter? Lijkt me niet. Die dingen zijn in de studio bij veel grote jongens sowieso al niet meer weg te denken en ze worden ook steeds vaker op podia gebruikt. Termen als plat en zo, laat me niet lachen. We hebben het niet over een Line6 podje op een podium. Zeker in de studio zijn die dingen gewoon hartstikke bruikbaar, omdat ze in het niets meer lijken op het spul waar veel mensen nog steeds het beeld bij hebben. Nogmaals, wie er niks mee heeft, prima. Gebruik het dan gewoon niet, maar kom niet met allerlei kulredenen aan waarom het toch zo slecht is en dat het daarom is dat men het niet wil gebruiken. Ik denk dat het voor veel mensen, ook voor mij, ook gewoon onbetaalbaar is en daarom een ver-van-m'n-bed-show. Bovendien is de leercurve ook nog 's tamelijk stijl, dus misschien is het verstandig om het snobisme omtrent het profiling gebeuren een klein beetje te dimmen.

the sure thing
10 oktober 2016, 17:02
LineSucks!

Kemper Kut !

Fractal: anal!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

herrieman
10 oktober 2016, 17:14
Kunnen we een prijs winnen?

Line-Sucks
Kramper
Rectaal Audio
A-stom-ik

Bazzey
10 oktober 2016, 17:15
Kijk, en daar ga jij de fout in. Je KAN niet op je eigen oren vertrouwen, da's wetenschappelijk bewezen, geen mening van mij.
Zoek maar eens op: iconisch geheugen, echoïsch geheugen.

Ik neem aan dat jij om je gitaar te stemmen een stemapparaat gebruikt. Waarom?

Leuk hè, onwetendheid is een zegen ;)

Ik weet anders wel dat je geluid / muziek anders ervaart als je verkouden bent en je neus en / of oren dicht zitten met allerlei zooi.
:D
Of hooikoorts ofzo dat je lijf allerlei slijmreacties geeft in de neus of oren.
Toen ik dat met die Kempers ervaarde zaten allebei de keren mijn oren niet dicht met allerlei zooi.
Was gewoon waarneembaar.
Weet niet hoe dat bij jou zit maar ik kan negen van de tien keer aan een gitaargeluid horen wat voor type gitaar er gebruikt is / word.
Kan een band zijn die live staat te spelen zonder de gitarist in kwestie te zien , maar ook een opname.
Hoe zit het daar dan mee volgens U ?
:p
Ben hier nu wel nieuwsgierig naar hoor.

En ik gebruik alleen een stemapparaat als ik met andere mensen samen ga spelen.
Als ik alleen op een gitaar ga spelen stem ik die dmv mijn oortjes , komt geen stemaparaat bij kijken dan.
En ja dan staat die gitaar ook gewoon goed op stemming.
Kwestie van veel doen en dan zit dat dus gewoon in je hersenpan geramd hoe dat moet klinken.
Als je muziek maakt zijn je oren je beste gereedschap.
:D

Dat zit dus voor meer mensen dan je denkt ook zo bij buizen / modeling / profiling amps of pedaal profiling.
Het lijkt er op maar het is gewoon niet hetzelfde.
Ik hoor het verschil weldegelijk en dat zal ik je dan wel even vertellen ook.
:p :D

Niks marketingpraat , ik heb mijn oren.
<sarcasme mode aan>
En reclame is altijd een perfecte weergave van de werkelijkheid , net zoals dat filmpje uit de openingspost.
<sarcasmemode uit>
;)

showband
10 oktober 2016, 17:31
die pro-analoog gitaristen zijn altijd zo binair in hun wereldbeeld....

Fusion
10 oktober 2016, 17:33
Line Niks

Camper Tokkie

Fracture Niks FX

Atomniks

Fusion
10 oktober 2016, 17:34
die pro-analoog gitaristen zijn altijd zo binair in hun wereldbeeld....:)

En tien tek3enschede T9 is ook nox

D3nnis
10 oktober 2016, 19:11
Nee, het zal niet het echie zijn, want daarvoor koop je, jawel, het echie! Is het dan per definitie slecht, of slechter? Lijkt me niet. Die dingen zijn in de studio bij veel grote jongens sowieso al niet meer weg te denken en ze worden ook steeds vaker op podia gebruikt. Termen als plat en zo, laat me niet lachen. We hebben het niet over een Line6 podje op een podium. Zeker in de studio zijn die dingen gewoon hartstikke bruikbaar, omdat ze in het niets meer lijken op het spul waar veel mensen nog steeds het beeld bij hebben. Nogmaals, wie er niks mee heeft, prima. Gebruik het dan gewoon niet, maar kom niet met allerlei kulredenen aan waarom het toch zo slecht is en dat het daarom is dat men het niet wil gebruiken. Ik denk dat het voor veel mensen, ook voor mij, ook gewoon onbetaalbaar is en daarom een ver-van-m'n-bed-show.

Ik vind dat je de plank best mis slaat.
Als je een pro bent heb je veel meer met mobiliteit, lage onderhoudskosten etc te maken dan ik.
Bovendien, een kemper kost niet veel in verhouding tot een dikke buizenbak met wat effecten, dus het argument gebruiken dat velen het niet kunnen betalen lijkt me niet juist.

Het argument dat je zo'n modeller niet even snel kunt testen klopt, maar hoe veel uur moet je er vwb test in steken dan? Met een gewone amp weet ik het binnen 15 minuten wel.
Met een Kemper heb ik 2x2,5 uur doorgebracht en het was nog niet naar mijn zin, in vergelijk met een dikke buizenbak, voor wat ik doe.
Voor een top 40 gitarist die ook nog met in ear speelt lijkt het me een topding, maar kom niet aan met "het is geen pod, maar een goed ding en iedereen die anders denkt is gek en jaloers". Zo lees ik het althans een beetje ☺

Da Vinci
10 oktober 2016, 19:23
Ja, ik spreek mijn gedachten recht voor zijn raap uit ipv off-topic steken en onderhuids sarcasme.

[etc]




Sorry Fu, je hebt gelijk. Ik wil zeker niet trollen. Ik hoop ook niet dat ik zo over kom hier, volgens mij kan ik tot op heden met iedereen door een deur (alleen Brad was daarop een uitzondering, maar die is weg).
Maargoed, hand in eigen boezem hier. Ik ben maar een simpele boerenlul en dat continue hautaine toontje maakt bij mij een heel vervelend stofje aan. Is zeker niet persoonlijk, dat heb ik bij iedereen bij wie ik dat bespeur.

Ik ga het eerst proberen zo proberen en anders schijnt hier een ergens een negeerknop te zitten.
:makeup:

Brum
10 oktober 2016, 19:27
Ik vind dat je de plank best mis slaat.
Als je een pro bent heb je veel meer met mobiliteit, lage onderhoudskosten etc te maken dan ik.
Bovendien, een kemper kost niet veel in verhouding tot een dikke buizenbak met wat effecten, dus het argument gebruiken dat velen het niet kunnen betalen lijkt me niet juist.

Het argument dat je zo'n modeller niet even snel kunt testen klopt, maar hoe veel uur moet je er vwb test in steken dan? Met een gewone amp weet ik het binnen 15 minuten wel.
Met een Kemper heb ik 2x2,5 uur doorgebracht en het was nog niet naar mijn zin, in vergelijk met een dikke buizenbak, voor wat ik doe.
Voor een top 40 gitarist die ook nog met in ear speelt lijkt het me een topding, maar kom niet aan met "het is geen pod, maar een goed ding en iedereen die anders denkt is gek en jaloers". Zo lees ik het althans een beetje ☺

Dan lees je het wel verkeerd, want ik heb geen Kemper noch heb ik er ervaring mee. Ik ben dan ook niet de grote voorvechter van profiling (geen modeling dus), ik kan alleen slecht tegen een bepaald soort snobisme vanuit onwetendheid. Ik heb ook niet beweerd dat mensen geen andere voorkeur mogen hebben, toch? Een andere voorkeur betekend alleen helemaal niet dat dat wat niet de voorkeur geniet dan ook maar slechter is, want dan slaat men wat mij betreft de plank behoorlijk mis. En dat is exact wat hier gebeurt in dit topic, zonder verder gehinderd te worden door enige kennis. Die ik dus ook niet heb, voor de duidelijkheid en snap derhalve je 'jaloers' opmerking dan ook niet.

Fractals en Kempers worden voor zover ik weet vooral in de studio gebruikt. Gezien het gebruik, dan vind je zo'n apparaat niet duur? Ik zal dan een andere portemonnee hebben (bruin, echt leder, schitterend ding), maar ik vind zo'n apparaat dan toch behoorlijk aan de prijs. M'n ouwe Marshall kost minder in ieder geval.

D3nnis
10 oktober 2016, 19:54
snap derhalve je 'jaloers' opmerking dan ook niet.



Fractals en Kempers worden voor zover ik weet vooral in de studio gebruikt. Gezien het gebruik, dan vind je zo'n apparaat niet duur? Ik zal dan een andere portemonnee hebben (bruin, echt leder, schitterend ding), maar ik vind zo'n apparaat dan toch behoorlijk aan de prijs. M'n ouwe Marshall kost minder in ieder geval.

Wat betreft de jaloers opmerking, die was meer algemeen dan persoonlijk bedoeld ☺

Ik vind een kemper duur voor waar ik hem voor zou willen gebruiken, en dat is thuis met koptelefoon.

Voor podiumgebruik zijn mijn soldano, mesa, en h&k triamp stuk voor stuk duurdere aanschaffen geweest, dus als je dan ook nog de effecten van de kemper gebruikt ipv een pedalboard of anderzijds, dan vind ik de aanschafprijs nog niet zo heel achterlijk.
Ben wel benieuwd wat zo'n ding over 10 jaar nog oplevert. Dat bepaalt eigenlijk wat ie echt kost.

Da Vinci
10 oktober 2016, 20:06
Wat betreft de jaloers opmerking, die was meer algemeen dan persoonlijk bedoeld ☺

Ik vind een kemper duur voor waar ik hem voor zou willen gebruiken, en dat is thuis met koptelefoon.

Voor podiumgebruik zijn mijn soldano, mesa, en h&k triamp stuk voor stuk duurdere aanschaffen geweest, dus als je dan ook nog de effecten van de kemper gebruikt ipv een pedalboard of anderzijds, dan vind ik de aanschafprijs nog niet zo heel achterlijk.
Ben wel benieuwd wat zo'n ding over 10 jaar nog oplevert. Dat bepaalt eigenlijk wat ie echt kost.

Tja.... digitale techniek schrijf af als een mofo omdat het steeds beter wordt voor hetzelfde geld.
Mijn oude Pod XT Live werd 3 jaar geleden een paar tientjes voor geboden.

Erik de Perik
11 oktober 2016, 00:13
De kruitdampen zijn een beetje opgetrokken, geloof ik..... ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zo'n Fractal en Kemper. Line6 heb ik wat ervaring mee en tot nu toe zou ik het ergens tussen niks en helemaal niks plaatsen. Maar goed, ik heb ook wel eens voor de zoon van een kennisje een Spider (oid) gehaald, omdat hij voor rond de 150 EUR een hevige metaal sound wilde hebben. Wat mij met veel van dit soort techniek wel opvalt is, dat het solo (dus in je eentje) of met een opname, best erg lekker klinkt allemaal. Dik geluid, stereo, hifi, etc. Maar ga je dan met een echte band spelen, moet je je versterker(s) onnatuurlijk hard zetten om jezelf te horen en past het ineens niet echt lekker in de mix.

Pepe
11 oktober 2016, 00:34
Ik zou dan wel willen weten vann de Fractal en Kemper gebruikers waarom ze daarvoor kozen.

herrieman
11 oktober 2016, 09:12
Destijds volledig te goed gelovig in de digitale FAS religie getrapt met beloofde life time updates van de maker. Uren dagen weekenden aan knopjes zitten draaien, speakertjes proberen, versterkertjes proberen, etc etc. Nooit 100 % tevreden. En al je presets weer opnieuw moeten instellen bij een FW update. Toen de maker besloot dat na 1,5 jaar life time voorbij was, de restwaarde naar beneden donderde bekroop mij het gevoel dat ik na zo'n €3500 verder toch aardig verneukt was.

ik ben echt een non believer geworden nadat ik mijn gitaarstekker bij een andere band in een oude marshall mocht steken. Die amp bracht mijn gitaar tot leven. De hele handel begon te spinnen en te grommen en speelde zo veel makkelijker en lekkerder.

Later is het me duidelijk geworden wat het manko van modeling is. Een dure en lange leerschool.
Ik raad iedereen aan om voordat je een dure modeler gaat kopen om eerst een goeie amp op volume te testen en dit als referentie aan houden. Ook voor het zachtjes thuis en studio speel ik inmiddels op een buizenbak.

En de EX Ultra die hou ik om mezelf te herinneren aan mijn eigen stupiditeit en heb daar een Friedman beod pedaaltje in de lus gestopt voor wat sprankeling en speelgevoel met de hoofdtelefoon. Gebruik ik allen nog om ideetjes op te nemen

Dutch66
11 oktober 2016, 09:22
Ik zou dan wel willen weten vann de Fractal en Kemper gebruikers waarom ze daarvoor kozen.

Ik geloof iets met ene Melvin van Mesjokke, die 'm afwisselend wel en toen ook weer niet gebruikte...

HaroldA
11 oktober 2016, 09:24
Gebruik ik allen nog om ideetjes op te nemen

Daar heb ik een Vox Tonepad LE voor. Klinkt ook ruk, maar wel handig om snel wat op te nemen. Buisje daarin voegt volgens mij wel wat toe aan de eindtrapsimulatie.

arjanb01
11 oktober 2016, 09:48
Destijds volledig te goed gelovig in de digitale FAS religie getrapt met beloofde life time updates van de maker. Uren dagen weekenden aan knopjes zitten draaien, speakertjes proberen, versterkertjes proberen, etc etc. Nooit 100 % tevreden. En al je presets weer opnieuw moeten instellen bij een FW update. Toen de maker besloot dat na 1,5 jaar life time voorbij was, de restwaarde naar beneden donderde bekroop mij het gevoel dat ik na zo'n €3500 verder toch aardig verneukt was.

ik ben echt een non believer geworden nadat ik mijn gitaarstekker bij een andere band in een oude marshall mocht steken. Die amp bracht mijn gitaar tot leven. De hele handel begon te spinnen en te grommen en speelde zo veel makkelijker en lekkerder.

Later is het me duidelijk geworden wat het manko van modeling is. Een dure en lange leerschool.
Ik raad iedereen aan om voordat je een dure modeler gaat kopen om eerst een goeie amp op volume te testen en dit als referentie aan houden. Ook voor het zachtjes thuis en studio speel ik inmiddels op een buizenbak.

En de EX Ultra die hou ik om mezelf te herinneren aan mijn eigen stupiditeit en heb daar een Friedman beod pedaaltje in de lus gestopt voor wat sprankeling en speelgevoel met de hoofdtelefoon. Gebruik ik allen nog om ideetjes op te nemen

Jezus een leerschool van 3500 euro😳
Elke hobby kost geld, maar dit.... daar had je een mooie gitaar voor kunnen kopen🙈

Fusion
11 oktober 2016, 10:22
Ik geloof iets met ene Melvin van Mesjokke, die 'm afwisselend wel en toen ook weer niet gebruikte...De grote door duizenden interngitaristen aanbeden gitarist Misha Mansoor van Periphery. Als hij in een interview zegt dat de geur van scheten opvangen in een sok van Zuid-Egyptisch katoen en dan uitwrijven over een gemodificeerd setje hydrofiele snaren met verwisselde B snaar goed is, dan doen die duizenden dat. Wat die duizenden vergeten is dat zo'n Misha uit ALLES een goed geluid kan halen. Uit een solid state amp, een buizenamp, een Fractal, een kartonnen doos etc.

herrieman
11 oktober 2016, 10:46
Jezus een leerschool van 3500 euro
Elke hobby kost geld, maar dit.... daar had je een mooie gitaar voor kunnen kopen

Yep. Laat het een waarschuwing zijn!

Niet gelijk kopen dus maar echt zelf eerst de zaken grondig uitproberen! Doet het binnen een half uur niet wat je wil? Laten staan of direct terugsturen. En hoe meer uitleg hoe kleiner de kans dat het dat doet wat jij wilt.

Da Vinci
11 oktober 2016, 11:46
Wat was dat voor spul dan? FAS zegt me niks zo...

HaroldA
11 oktober 2016, 11:48
Wat was dat voor spul dan? FAS zegt me niks zo...

Fractal Audio Sytems, de fabrikant van o.a. de Axe-FX.

the sure thing
11 oktober 2016, 11:51
Destijds volledig te goed gelovig in de digitale FAS religie getrapt met beloofde life time updates van de maker. Uren dagen weekenden aan knopjes zitten draaien, speakertjes proberen, versterkertjes proberen, etc etc. Nooit 100 % tevreden. En al je presets weer opnieuw moeten instellen bij een FW update. Toen de maker besloot dat na 1,5 jaar life time voorbij was, de restwaarde naar beneden donderde bekroop mij het gevoel dat ik na zo'n €3500 verder toch aardig verneukt was.

ik ben echt een non believer geworden nadat ik mijn gitaarstekker bij een andere band in een oude marshall mocht steken. Die amp bracht mijn gitaar tot leven. De hele handel begon te spinnen en te grommen en speelde zo veel makkelijker en lekkerder.

Later is het me duidelijk geworden wat het manko van modeling is. Een dure en lange leerschool.
Ik raad iedereen aan om voordat je een dure modeler gaat kopen om eerst een goeie amp op volume te testen en dit als referentie aan houden. Ook voor het zachtjes thuis en studio speel ik inmiddels op een buizenbak.

En de EX Ultra die hou ik om mezelf te herinneren aan mijn eigen stupiditeit en heb daar een Friedman beod pedaaltje in de lus gestopt voor wat sprankeling en speelgevoel met de hoofdtelefoon. Gebruik ik allen nog om ideetjes op te nemen

Herkenbaar verhaal!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
11 oktober 2016, 12:22
Fractal Audio Sytems, de fabrikant van o.a. de Axe-FX.

Of Foetaal Alcohol Syndroom.

Bazzey
11 oktober 2016, 12:23
Destijds volledig te goed gelovig in de digitale FAS religie getrapt met beloofde life time updates van de maker. Uren dagen weekenden aan knopjes zitten draaien, speakertjes proberen, versterkertjes proberen, etc etc. Nooit 100 % tevreden. En al je presets weer opnieuw moeten instellen bij een FW update. Toen de maker besloot dat na 1,5 jaar life time voorbij was, de restwaarde naar beneden donderde bekroop mij het gevoel dat ik na zo'n €3500 verder toch aardig verneukt was.

ik ben echt een non believer geworden nadat ik mijn gitaarstekker bij een andere band in een oude marshall mocht steken. Die amp bracht mijn gitaar tot leven. De hele handel begon te spinnen en te grommen en speelde zo veel makkelijker en lekkerder.

Later is het me duidelijk geworden wat het manko van modeling is. Een dure en lange leerschool.
Ik raad iedereen aan om voordat je een dure modeler gaat kopen om eerst een goeie amp op volume te testen en dit als referentie aan houden. Ook voor het zachtjes thuis en studio speel ik inmiddels op een buizenbak.

En de EX Ultra die hou ik om mezelf te herinneren aan mijn eigen stupiditeit en heb daar een Friedman beod pedaaltje in de lus gestopt voor wat sprankeling en speelgevoel met de hoofdtelefoon. Gebruik ik allen nog om ideetjes op te nemen

Ik waardeer Uw eerlijkheid hier oprecht meneer. :)
Twee duimen omhoog voor U.

Fusion
11 oktober 2016, 12:38
Herrieman is één afvallige en er heerst al een fatwa op hem. Hij zal voor een tribunaal met alle leden van Periphery en Cynic schuld bekenen en 1000 slagen van een 9-snarige gitaar ontvangen.

Pepe
11 oktober 2016, 13:51
Het is een overloper en hij wordt in het land van de verlichte godgloeiende buisjes met open bias ontvangen.

Fusion
11 oktober 2016, 15:03
Julie dagen zijn geteld. Jullie. Zullen. Gemodelleerd. Worden. Comply. Or. Die.

the sure thing
11 oktober 2016, 16:06
Resistance is futile


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

herrieman
11 oktober 2016, 16:07
Inderdaad, zoals het warme buisje thuis gloeit, gloeit ie nergens.

Ik voel me tussen die oude radiolampen en analoge meuk eigenlijk veel meer op mijn gemak.
Gewoon aan 5 knoppen draaien voor een goede sound. En soms lekker klooien met bias, buisjes en een soldeerbout.

Misschien is het dat ook wel met die digitale techniek. Je weet nooit of ze hun werk wel goed gedaan hebben. Of dat irritante groepsgewijze blinde volgen van 1 kereltje. Ik heb het niet zo met religies.

Dan maar een afvallige, een non believer of een overloper. Het voelt allemaal stukken minder kill en koud.

dml
11 oktober 2016, 18:32
Tering, dat verhaal van Herrieman komt mij wel een beetje over als "Ik heb jaren gerookt en nu ik een enge ziekte heb, geef ik de schuld aan de tabaksfabrikanten". Beetje erg naïef om te denken dat digitale techniek toekomstbestendig is, dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Of van die niet-rokers die vroeger rookten als een schoorsteen, gestopt zijn en daarna extremistisch geradicaliseerd tot niet-roker en agressief, bijna kotsend, reageren als iemand in de buurt een sigaret opsteekt :)


Ik zou dan wel willen weten van de Fractal en Kemper gebruikers waarom ze daarvoor kozen.

Ik heb ongeveer een half jaar een Kemper, de non-powered versie, om precies te zijn. Laat ik er meteen bij zeggen dat ik bijna 10 jaar een Mesa Triple Recto heb waarmee ik kan lezen en schrijven. Waarom ik voor een Kemper gekozen heb? Vanwege de volgende punten:
1. Consistentie. Sinds ik de overstap naar volledig in-ears heb gemaakt, is de plaatsing van een mic voor een cab nog nooit zo belangrijk geweest. Als je met conventionele monitoring speelt, ga ik mee in het verhaal van Herrieman over zijn IR-curfjes, er is dan niets zo dik en vet als een 4x12 die je oren laat bloeden. Tot zover ga ik daar in mee. Echter, in een live situatie wordt er één (max. twee) mic voor de cab gezet, dus wat je krijgt is dat het speakergeluid op die ene plek wordt opgevangen en versterkt door de PA. Met profiling doe je exact hetzelfde, je maakt een "opname" van die ene mic (of twee) op die ene positie en versterkt dit door de PA.
Ik heb een aantal goede profiles van mijn Mesa gemaakt waarvan ik weet dat ze voor 90% tot 95% overeenkomen met het geluid dat door één mic tijdens een live-situatie wordt opgevangen. Tuurlijk, je ziet wel eens dat sommige gitaristen hun cab voorzien van een paar stukjes tape om de mic-positie aan te geven. Heb dat ook geprobeerd maar ik speel op plaatsen waar het podium vaak niet stabiel is, de kleinste wijziging in mic-positie hoor je via in-ears dan meteen. Met een Kemper heb ik dat probleem niet, overal en altijd heb ik op mijn oren hetzelfde geluid en ben niet meer afhankelijk van een mic.
Samengevat is de beleving met in-ears totaal anders dan zonder, dus waarom zou ik dan nog met een buizenamp spelen als ik met een Kemper dezelfde beleving heb?
2. Experimenteren. Ik sta altijd open voor nieuwe technieken. Zo ook met gitaar amps, modeling, enz. Heb ondertussen nagenoeg alle GT's van Boss gehad, DG-1000 (toen hij uitkwam ruim 2000 gulden, nu kun je er eentje voor € 100,- op de kop tikken), Pod HD Pro, enz. Het heeft best wel wat tijd gekost voordat ik de stap naar Kemper zette maar tot op heden geen spijt van gehad.
3. Gemak. Ik speel in een top-100 band. Ah, handig! Dan kun je voor ieder nummer de exacte sound namaken. Nee, dat dus absoluut niet. Het heeft mij nooit geboeid of ik U2 met een Vox-model speel of ACDC met een Marshall. In de tijd dat ik modelers gebruikte, maakte ik gebruik van hooguit drie models, nu met de Kemper maar van één geprofileerde amp, namelijk mijn Mesa. En daar doe ik alles mee. Wel zitten alle andere effecten in de Kemper, ook al gebruik ik die spaarzaam, beetje chorus, delay en phaser. Met één druk op de knop (Kemper Remote, natuurlijk) is alles geregeld. Ik had dat ook op een conventionele manier met een switcher/ looper kunnen oplossen maar dan was ik waarschijnlijk duurder af. Overigens is transport geen issue, alles staat in de vrachtwagen en wordt door de crew opgebouwd.
4. Volume. We spelen regelmatig op plekken waar de eerste helft van de avond bij voorkeur op fluisterniveau moet worden gespeeld, denk aan bruiloften en bedrijfsfeesten. Je snapt dat een Triple Recto dan iets teveel van het goede is, tenzij je speelt op een bedrijfsfeest voor doven en slechthorenden.
5. Oppervlakte. Niet zozeer de ruimte die een 4x12 inneemt, ik heb nu namelijk een 19" rek die qua oppervlakte niet veel onderdoet voor een 4x12. Maar mijn Kemper Remote (+ Zoom exp. pedal) is vele malen kleiner dan een pedalboard die ik in een conventionele setup nodig zou hebben.
6. Keuzes, keuzes, keuzes. De keuze ging tussen een FAS AX-8 of een Kemper. Het profilen en de snelle schakeltijd tussen patches heeft mij voor de Kemper doen kiezen.
7. Tenslotte. Ik ben in de volle overtuiging dat ik uit welke amp of modeler dan ook "mijn" geluid kan krijgen. Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar Mesa en spreekt het Marshall-geluid (wat dat dan ook moge zijn) mij minder aan. Maar zet mij een willekeurige Marshall voor en ik kan er binnen enkele momenten mijn geluid uit krijgen.

Het moge duidelijk zijn, ik ben net zo pro-digitaal als pro-analoog, alleen probeer ik per situatie een bepaalde keuze voor gear te maken waarvan ik weet dat ik daar in die situatie ook het meest gelukkig wordt. Tot nog toe ben ik hierin niet teleurgesteld.

D3nnis
11 oktober 2016, 19:18
Klinkt prima overwogen, dml.
Ik kan me voorstellen dat voor deze toepassing de kemper super werkt.

tnijland
11 oktober 2016, 19:26
Beetje olie op het vuur maar je had natuurlijk ook je Mesa top met een mini isolation cabinet kunnen pakken voor een nog betere profile?

http://www.axetrak.com/benefits.asp

Heb ik zelf overigens ook nog niet gedaan maar dat terzijde ;-)

arjanb01
11 oktober 2016, 19:31
+1 en nog meer.
Tenslotte gebruik je 1 profile, de mesa, plus 2 of 3 fx.
Dus iso cab koppelen aan je mesa en fx in de loop schakelen met presets.

herrieman
11 oktober 2016, 20:15
Tering, dat verhaal van Herrieman komt mij wel een beetje over als "Ik heb jaren gerookt en nu ik een enge ziekte heb, geef ik de schuld aan de tabaksfabrikanten". Beetje erg naïef om te denken dat digitale techniek toekomstbestendig is, dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Of van die niet-rokers die vroeger rookten als een schoorsteen, gestopt zijn en daarna extremistisch geradicaliseerd tot niet-roker en agressief, bijna kotsend, reageren als iemand in de buurt een sigaret opsteekt :)


Goeie metafoor :seriousf: Ben inderdaad 3 jaar geleden gestopt. Misschien zitten er nog wat nicotine pleister op mijn rug :seriousf:

Zo te lezen heb je het errug naar je zin met de Kemper. Dat is mooi te lezen. Mijn ervaring heeft een iets ander nicotinegehalte

Cheers

Pepe
11 oktober 2016, 22:05
Ja, goed verhaal.

dml
12 oktober 2016, 00:31
Beetje olie op het vuur maar je had natuurlijk ook je Mesa top met een mini isolation cabinet kunnen pakken voor een nog betere profile?

http://www.axetrak.com/benefits.asp

Heb ik zelf overigens ook nog niet gedaan maar dat terzijde ;-)

Waarom zou een Isocab een betere profile opleveren?

Brum
12 oktober 2016, 06:53
Tering, dat verhaal van Herrieman komt mij wel een beetje over als "Ik heb jaren gerookt en nu ik een enge ziekte heb, geef ik de schuld aan de tabaksfabrikanten". Beetje erg naïef om te denken dat digitale techniek toekomstbestendig is, dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Of van die niet-rokers die vroeger rookten als een schoorsteen, gestopt zijn en daarna extremistisch geradicaliseerd tot niet-roker en agressief, bijna kotsend, reageren als iemand in de buurt een sigaret opsteekt :)

Het verhaal van Herrieman kan ik goed hebben, want tenminste zelf ondervonden. Hoe een paar mensen daarna bijna bij Herrieman z'n been omhoog rijden, ik kon een klein lachje niet onderdrukken. Moet je 's opletten als er een 100 in een dozijn pedaal van één of andere versterkergoeroe uitkomt, hoe er dan gereageerd wordt.:)

apekop
12 oktober 2016, 09:40
En de EX Ultra die hou ik om mezelf te herinneren aan mijn eigen stupiditeit en heb daar een Friedman beod pedaaltje in de lus gestopt voor wat sprankeling en speelgevoel met de hoofdtelefoon. Gebruik ik allen nog om ideetjes op te nemen

Tja, modelling is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Dat is ook prima. Dat van jou is tenminste nog onderbouwd en op ervaring gestoeld, dat kan van de meesten hier niet gezegd worden, zoals Brum al meerdere malen terecht heeft aangegeven. Ik sta toch een beetje versteld van de bekrompenheid van sommigen, lijkt wel of jullie tegen vernieuwing zijn. Ik kan een goede buizenbak ook waarderen maar ik heb nog nooit spijt gehad van de aankoop van mijn Axe fx.

Je moet wel iets met tweaken hebben en er echt de tijd voor nemen. Het is niet plug and play zoals een versterker. Van de andere kant zijn er gitaristen als Adrian Belew die al zo'n 8 jaar op een Axe fx Ultra spelen live (zonder versterker). Hij heeft zijn geluid toch goed voor elkaar. Het feit dat veel bekende gitaristen er een hebben zegt niet alles, maar dat wil in ieder geval zeggen dat het niet helemaal ruk is, anders zouden ze wel wat anders gebruiken.

tnijland
12 oktober 2016, 09:52
Waarom zou een Isocab een betere profile opleveren?

Ik zou persoonlijk verwachten dat wanneer je de eigen versterker combineert met jouw favoriete speaker en microfoon, ingebouwd in een isolatie cabinet, het uiteindelijk een goed resultaat oplevert incl. alle nuances. Een profile zat dat alleen tot op een bepaalde hoogte kunnen benaderen.

Fusion
12 oktober 2016, 09:59
Tell 'em like it is Monkeyhead!

dml
12 oktober 2016, 11:42
Ik zou persoonlijk verwachten dat wanneer je de eigen versterker combineert met jouw favoriete speaker en microfoon, ingebouwd in een isolatie cabinet, het uiteindelijk een goed resultaat oplevert incl. alle nuances. Een profile zat dat alleen tot op een bepaalde hoogte kunnen benaderen.

Ah, zo. Mijn favoriete combi zou dan zijn:
Mesa Recto 4x12 standard met twee mic's. Voor één speaker een 1x EV N/D478 en voor een andere speaker een 1x Studio Projects B1. Dus de combi die ik live gebruikte en die ik ook als zodanig geprofileerd heb. Om dat nou om te bouwen naar een Isocab om misschien 5% verbetering te krijgen t.o.v. een resultaat wat mijns inziens al goed is, gaat me iets te ver.

Dutch66
12 oktober 2016, 12:12
http://i64.tinypic.com/2efoqa0.jpg


And with this your honour, I rest my (kemper)case :D

tnijland
12 oktober 2016, 12:26
Ah, zo. Mijn favoriete combi zou dan zijn:
Mesa Recto 4x12 standard met twee mic's. Voor één speaker een 1x EV N/D478 en voor een andere speaker een 1x Studio Projects B1. Dus de combi die ik live gebruikte en die ik ook als zodanig geprofileerd heb. Om dat nou om te bouwen naar een Isocab om misschien 5% verbetering te krijgen t.o.v. een resultaat wat mijns inziens al goed is, gaat me iets te ver.

Nou, dan heb je gewoon een hele goede keuze gemaakt. Ik geef toe dat bij in-ear monitoring sowieso het live gevoel al grotendeels weg is dus in dat geval is een Kemper mogelijk zelfs een veel betere keuze omdat je de sound nog grotendeels kunt aanpassen. Vond Fractal Audio overigens ook altijd best goed (met name voor recording toepassingen). Ik speel nu zelf een paar maanden in-ear voornamelijk met een Torpedo CAB of soms met een Koch preamp/speaker simulator maar zou soms wensen om weer gewoon live met een amp+cabinet te spelen.

arjanb01
12 oktober 2016, 13:06
Kan toch? Amp+cabinet, microfoon ervoor en geluid doorlinken naar een in ear powerplay systeem of behringer x32, en dat doorlinken naar een mixertje waar je je eigen in ear geluid kan regelen.
Zo doe ik het, best of both worlds.

dml
12 oktober 2016, 16:54
Nou, dan heb je gewoon een hele goede keuze gemaakt. Ik geef toe dat bij in-ear monitoring sowieso het live gevoel al grotendeels weg is dus in dat geval is een Kemper mogelijk zelfs een veel betere keuze omdat je de sound nog grotendeels kunt aanpassen. Vond Fractal Audio overigens ook altijd best goed (met name voor recording toepassingen). Ik speel nu zelf een paar maanden in-ear voornamelijk met een Torpedo CAB of soms met een Koch preamp/speaker simulator maar zou soms wensen om weer gewoon live met een amp+cabinet te spelen.

Heb dat ook nog even overwogen, om mijn Mesa aan te sluiten op een Torpeda CAB, ook weer vanwege die consistentie. Grote kans dat dat ook prima had gewerkt maar dan had ik wel weer met een groter pedalboard gezeten en "geluidsoverlast" bij de locaties waar dat niet wenselijk is.
Heb ook een tijdje met alleen een Pedaltone gespeeld, rechtstreeks naar de P.A. Heb begrepen dat Paskal Jacobsen van Bløf zo ook een tijd live heeft gespeeld, met alleen een delay-pedaal erop aangesloten. Werkt ook dikke prima.