PDA

View Full Version : Nieuwe versterker V2



muzieksken
5 oktober 2016, 20:42
Dag iedereen ,

Lang geleden ben ik hier info komen vragen over een nieuwe versterker.
Ik had toen ene Line6 Spider II
Toen heb ik een Blackstar HT100 head + Hughes en ketter 4x12 cabinet (V30) gekocht.

Nu wil ik graag overschakelen naar een combo.
Uiteraard ga ik gaan testen maar welke mag ik zeker niet vergeten?

Ik zoek een kleine combo die vooral geschikt is voor blues/rock 'n roll/Classic rock (maar ook covers van andere dingen)
- Liefst simpelweg 1 kanaal. (heb genoeg effecten) (iets dat leuk blijft klinken met een hoop effecten en loops ;)
- Niet te groot (en zwaar)

Ik dacht al aan de klassiekers : Blues Deluxe/ Deluxe Reverb/ AC15(hw)/ Artisan/ ...
Wat raden jullie mij zeker aan?

Groeten

Dutch66
5 oktober 2016, 22:36
JCM800, bij voorkeur 2 x 12, wel een beetje zwaar.

Joost de Ruig
5 oktober 2016, 22:47
Engl Gigmaster, super sound en heel goed draagbaar!

the sure thing
5 oktober 2016, 23:01
VOXAC30CC


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
5 oktober 2016, 23:09
VOXAC30CC


TS vraagt om een amp die niet te groot en niet te zwaar is. Een AC30 lijkt mij aan beide niet te voldoen.

jutter
5 oktober 2016, 23:25
TS vraagt om een amp die niet te groot en niet te zwaar is. Een AC30 lijkt mij aan beide niet te voldoen.

Valt wel mee hoor.

jutter
5 oktober 2016, 23:26
Koch Studiotone. Compact en niet zwaar. Clean en drive erg fijn.

Nellyrocks
6 oktober 2016, 00:10
Ik zou voor blues/ rock 'n roll ook eens kijken naar die Supro amps. Super eenvoud en puur tone. Ooit een 1x12 geprobeerd, weet niet meer welke, en was zwaar verrast over hoe vet en groot die klonk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

jutter
6 oktober 2016, 00:12
Ik zou voor blues/ rock 'n roll ook eens kijken naar die Supro amps. Super eenvoud en puur tone. Ooit een 1x12 geprobeerd, weet niet meer welke, en was zwaar verrast over hoe vet en groot die klonk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Duur? +10 teken!

jutter
6 oktober 2016, 00:14
Valt mee zie ik, 1600 euri.

telerocker
6 oktober 2016, 01:15
Orange OR 15/ 1x12 cabje.
De genoemde AC15
Een Blues Deluxe met een od-pedaal ervoor
Deluxe Reverb, od-pedaal
Fender Bassbreaker 15
Marshall DSL 40
H&K Tubemeister

Joost de Ruig
6 oktober 2016, 08:26
Valt wel mee hoor.

Misschien voor anderen, maar ik vind een amp van 34 kilo zwaar en niet in de categotie vallen die TS zegt te zoeken.

Kim Wilson
6 oktober 2016, 08:31
Fender Vibrolux. Niet te groot, 2x10" en veelzijdig inzetbaar.

duckman
6 oktober 2016, 13:06
de nieuwe Fender bassbreaker , de 18/30 klinkt erg goed.
http://intl.fender.com/en-NL/features/there-are-no-words/

muzieksken
6 oktober 2016, 14:07
Met lichte versterker bedoel ik een min of meer compacte combo. Ik kom nu van een 100 watt head en een 4 x12 cabinet. En hier wil ik van af :) dus een 2x12 combo is voor mij al licht en compact. (uiteraard mag het zeker 1X12 of kleiner zijn ook)
@Telerocker: Hoe bedoel je voor die 2 met OVD? waarom een AC15 niet bvb?
Zit er kwam klank veel verschil tussen bvb een AC15 en AC30?

Groeten en bedankt

telerocker
6 oktober 2016, 14:13
Ja voor de AC15 is waarschijnlijk ook een od-pedaal nodig, tenzij je die amp zo hard kunt zetten dat de eindbuizen lekker mee gaan doen. Beide Fenders (DR en BD) hebben wat hulp nodig als het drive/distortion gaat.

muzieksken
6 oktober 2016, 19:42
Vraagje 1 : Is er klankverschil hoorbaar tussen een AC15C1/C2/HW?
Vraagje 2 : De Supro ziet er mij eer fijn en interessant uit maar ik kon dit merk niet: hebben nog mensen hier ervaring mee?

Opmerking: Ik hou van een retro design dus hughes & kettner + Engl + ... Zou ik mij niet echt meteen kopen.
Ik zie liever zo een Supro/Fender deluxe reverb/ Vox AC / ..... (desalniettemin is de klank belangrijker uiteraard)

Alvast bedankt

Joost de Ruig
6 oktober 2016, 20:02
Engl Gigmaster is geen lookskiller, maar wel een soundkiller, waardoor ik er uiteindelijk toch voor ben gezwicht.

Supro maakte al in de vroege jaren '60 amps en is die een jaar of 5 (of langer?) geleden weer gaan maken. Beetje vergelijkbaar met de Silverface Fenders uit de jaren '70, dus eenkanaals amp zonder gainswitch. Ik vind ze er cool uit zien en ook prima klinken. Maar ze zijn niet goedkoop en niet breed inzetbaar zoals bv de genoemde Gigmaster.

jutter
6 oktober 2016, 20:07
Misschien voor anderen, maar ik vind een amp van 34 kilo zwaar en niet in de categotie vallen die TS zegt te zoeken.

Ik bedoel niet het gewicht hoor.

telerocker
6 oktober 2016, 21:36
De Supro heeft een vintage geluid dat je ding moet zijn. Ik vind een SF Deluxe toch wel anders klinken.

rozh
7 oktober 2016, 11:11
http://hughes-and-kettner.com/products/tubemeister/tubemeister-deluxe-edition/tubemeister-deluxe-20/

Tankman
7 oktober 2016, 13:43
Wat dacht je van een Hughes & Kettner Puretone combo? Die zijn hier en daar nog in de aanbieding. Bij String Wood in Hilversum bijvoorbeeld.

muzieksken
8 oktober 2016, 02:59
Nu weet ik het hellemaal niet meer :o er is zooooo veel en nergens een winkel met alles....
Ik vind de klassiekers wel leuk...
gedachten over:
Vox AC15 HW?
Fender Princeton Reverb 65
HOOK R20
SUPRO 1648RT SATURN REVERB
FENDER BLUES JUNIOR LACQUERED TWEED

Ik zou echt zo laag mogelijk willen blijven van vermogen. Zodat ik hem thuis tenminste eens kan pushen. (mijn buur heeft een Deluxe Reverb en zelf deze is te luid.....)

Al heel erg bedankt allemaal

Erik de Perik
8 oktober 2016, 03:31
Een 5 watt Blackstar?

Kakihara
8 oktober 2016, 08:14
15 watt is niet stiller dan de 22 watt van een Deluxe Reverb.
Is het de bedoeling dat je enkel thuis speelt of moet die amp ook nog in bandverband kunnen dienen?

muzieksken
8 oktober 2016, 13:32
Beiden (meer thuis wel) , maar het heeft 0,0 zin van een luide versterker te gebruiken in een band. integendeel. :)
Daar zijn micro's voor.

Ik bedoel gewoon dat ik iets compact wil dat ik toch eens kan openzetten :)

Al bedankt

Midwolda
8 oktober 2016, 14:07
Ah. :D Dat wordt een

http://ampwares.com/wp-content/uploads/2011/03/Champ_Silverface.jpg

met een losse cab met een hoogrendement 12" speaker voor als je buiten gaat spelen.

Pepe
8 oktober 2016, 14:15
Ik denk dat je vooral een amp moet zoeken die bij de sound past die in je hoofd zit. Kwa volume kom je met 2 6v6 of 2 el84's en een goede speaker altijd wel weg zolang het in het roots genre zit en je drummer niet loopt te hengsten.
Ga eens luisteren welke gitaarsounds je geweldig vindt en zoek op wat die knapen gebruiken, dat helpt een beetje om een grof beeld te krijgen want tussen een Princeton en een Blackstar zit best een verschil.

NLF
9 oktober 2016, 13:00
Nu weet ik het hellemaal niet meer :o er is zooooo veel en nergens een winkel met alles....
Ik vind de klassiekers wel leuk...
gedachten over:
Vox AC15 HW?
Fender Princeton Reverb 65
HOOK R20
SUPRO 1648RT SATURN REVERB
FENDER BLUES JUNIOR LACQUERED TWEED

Ik zou echt zo laag mogelijk willen blijven van vermogen. Zodat ik hem thuis tenminste eens kan pushen. (mijn buur heeft een Deluxe Reverb en zelf deze is te luid.....)

Al heel erg bedankt allemaal

1) Wat Pepe zegt: wat voor sound zoek je precies? Weet je dat? Een Princeton heeft bijvoorbeeld een totaal andere klankleur en karakter dan een AC 15 of bijvoorbeeld een Marshall 1974.

2) Zoek je iets met een effectsloop, en gebruik je veel pedalen? De meeste klassieke modellen hebben die niet (en naar mijn mening is dat ook geen enkel probleem, maar misschien denk jij daar heel anders over - in dat geval kom je eerder bij de Hook uit, die zal er wel eentje hebben schat ik zo in)

3) Als je een amp thuis helemaal wilt kunnen open zetten zonder de buren (ik weet niet hoe je woonsituatie is?) te pesten dan moet je inderdaad zo laag mogelijk gaan zitten (en een kleinere speaker pakken die niet te veel laag kan leveren). Met een Fender Silverface Champ kun je dan (misschien) het best uit de voeten. Maar vergis je niet. Hier thuis zet ik mijn Champ nooit harder dan 3 of hooguit 3 en een half. Veel harder kan eigenlijk niet. Als ik 'm meeneem naar de oefenruimte dan kan ik 'm gemakkelijk helemaal opendraaien (boven de 5 gaat ie niet zo veel harder meer maar geeft ie meer compressie). Maar in de grotere ruimte (veel demping van de akoestiek) verzuipt de Champ met z'n 8 inch speaker. Dus in een band kom je met zo'n Champ dan weer tekort (zeker met de standaard 8 inch speaker die erin zit).

NLF
9 oktober 2016, 13:06
Beiden (meer thuis wel) , maar het heeft 0,0 zin van een luide versterker te gebruiken in een band. integendeel. :)
Daar zijn micro's voor.

Ik bedoel gewoon dat ik iets compact wil dat ik toch eens kan openzetten :)

Al bedankt

Nee. Je moet kiezen. Of een amp die je thuis helemaal kunt opendraaien (dat betekent zo laag mogelijk vermogen met een klein laag rendement speakertje), of een amp die je ook in een band kunt gebruiken. Als je het allebei wilt: koop een dure vrijstaande villa ergens in de bossen (of, goedkoper: koop twee versterkers).

muzieksken
9 oktober 2016, 17:21
Ik ben van beroep geluidstechnieker. Ik en al mijn collega's hebben heus liever een fendertje van 22watt dan een een 100 watt.
Daar zijn micro's voor uitgevonden. met een vibroluxe, dekluxe reverb op dergelijke kan je toch echt wel een concertje geven :)
Heb overplaatst nog een VOX AC4 en een fender champ versterkt in een zaal van 1000 man. klonk perfect.

Maar nu back topic.
Ik zoek eigenlijk dus iets met maximum 30 watt dat ik toch eens kan horen werken. (ik heb mijn 100 watter zelden "gehoord")
Goh welke sound is een goede vraag. Ik zoek vooral een goede clean en blues klank. (en een rock n roll klank)
Eric clapton, Stevie ray vaughan, Rolling stones, JJ cale. (dat is mij muzieksmaak zoal)
Maar als ik eens wil rocken wil ik het ook wel kunnen.

Wat heb ik van effecten?
- Vox Garage Boost
- Slostortion
- Reverb Polara
- Delay flashback X4
- Crybaby Fazel
- Q factor envelope filter
- Chorus Boss
- Looper

Effect loop is niet noodzakelijk , mijn blackstar had dit en vond het niet zo veel beter klinken?

Alvast enorm bedankt.

Pepe
9 oktober 2016, 18:14
Ja, dat is vooral Fender wat je daar roept. Forumlid Mitch heeft er net eentje aangeschaft en die kan je er alles over vertellen want ik denk gelijk aan dit ampje.

http://cdn.mos.musicradar.com/images/Total Guitar/248/palmer-fab5-970-80.jpg

NLF
9 oktober 2016, 18:46
Ik ben van beroep geluidstechnieker. Ik en al mijn collega's hebben heus liever een fendertje van 22watt dan een een 100 watt.
Daar zijn micro's voor uitgevonden. met een vibroluxe, dekluxe reverb op dergelijke kan je toch echt wel een concertje geven :)
Heb overplaatst nog een VOX AC4 en een fender champ versterkt in een zaal van 1000 man. klonk perfect.

Als je een AC4 of Champ uitversterkt heb je uiteraard voldoende vermogen. En ik snap heel goed dat jij en je collega's liever een 20 watter hebben dan een 100. Met een Champ heb je alleen in een band niet genoeg (als je m niet uitversterkt), met een 18, 20 of 22 watter vermoedelijk wel (hangt beetje af van de bezetting, muziekstijl en sound die je zoekt). Maar als je die thuis neerzet en wilt open draaien is het weer een ander verhaal (hangt af van je woonsituatie en van wat je omgeving aan volume aanvaardbaar vindt).

muzieksken
9 oktober 2016, 22:32
Ok nu ben ik mee :) maar als je dan toch een PA voor de zang hebt staan kan je net zo goed de gitaar mee uitversterker ;)
Bedankt voor alle info tot nu toe :)

Midwolda
9 oktober 2016, 23:38
Even andersom denken:
waarom niet een Deluxe Reverb o.i.d. met voor thuis een goede attenuator er op?

muzieksken
10 oktober 2016, 15:01
is inderdaad ook een optie ......

muzieksken
11 oktober 2016, 10:39
Het bos wordt steeds groter :(

B~Rock
11 oktober 2016, 11:43
Ik zie dat je zelf als suggestie een Blackstar Artisan noemt. Ik heb er zelf een (30 Watt) en deze sluit gok ik behoorlijk aan op je wensen (afgezien van formaat en gewicht, ik weet niet of de 15 watt versie veel schelt). Het is absoluut een topversterker, en meer dan luid genoeg. Bijkomend voordeel is dat ze 2e hands moeilijk te slijten zijn waardoor je relatief weining betaalt t.o.v. wat je krijgt. Als je de mogelijkheid hebt zou ik er eens een proberen.

NLF
11 oktober 2016, 11:53
Je kunt ook kijken naar de Kool & Elfring Ace combo (als je per se een combo wilt), daar zit een goede ingebouwde attenuator in.

no 1 hops
11 oktober 2016, 15:22
Engl Gigmaster is geen lookskiller, maar wel een soundkiller, waardoor ik er uiteindelijk toch voor ben gezwicht.

deze video heeft mijn interesse gewekt en hij staat nu bij mij thuis. Kon ik alleen nog maar zo spelen als die gitarist

https://www.youtube.com/watch?v=OBxAerqnwrs

muzieksken
31 oktober 2016, 02:41
Ik wil inderdaad persé een combo :)
En toch liever iets compact dan iets groot met attenuator (90% van de tijd studio + thuis) :)
Alvast bedankt.

JVGM-music
31 oktober 2016, 08:00
Waarom tobben met een attenuator? Gewoon een volume pedaal als laatste link in de effectsloop.....voorversterker kun je dan op 10 laten blazen en de eindversterker wordt door het pedaal op gewenste geluidsterkte gebracht. Werkt bij mij prima...100 watt versterker staat op bijna vol vermogen te blazen op een geluidsniveau dat nog op een flatje met papieren muren geen overlast zou veroorzaken.

muzieksken
1 november 2016, 22:10
Maar ik heb geen versterker van 100 watt nodig en ik wil dit ook niet :) ik vraag raad naar een 15 of 30 water of iets hoger. Ik wil iets compacts zo goed mogelijk klinkend ;) hoeft echt geen grote 100 of 80 watter zijn hoor :)

dml
2 november 2016, 09:22
Waarom tobben met een attenuator? Gewoon een volume pedaal als laatste link in de effectsloop.....voorversterker kun je dan op 10 laten blazen en de eindversterker wordt door het pedaal op gewenste geluidsterkte gebracht. Werkt bij mij prima...100 watt versterker staat op bijna vol vermogen te blazen op een geluidsniveau dat nog op een flatje met papieren muren geen overlast zou veroorzaken.

Dit moet je me eens uitleggen. Hoe kan een eindversterker op vol vermogen draaien als je 'm voedt met een zacht signaal?
Wat jij met je volumepedaal doet is m.i. niets anders dan een mastervolume......

NLF
2 november 2016, 09:30
Dit moet je me eens uitleggen. Hoe kan een eindversterker op vol vermogen draaien als je 'm voedt met een zacht signaal?
Wat jij met je volumepedaal doet is m.i. niets anders dan een mastervolume......

Inderdaad. Bovendien werkt het natuurlijk alleen als je een fx loop hebt (en veel oude 100 watt bakken hebben die niet). Als je een goede attenuator hebt krijg je trouwens een prima geluid, dus dit is erg omslachtig, omdat een amp die een fx loop heeft meestal ook een mastervolume heeft. Daarnaast bijlft het onhandig om een versterker die gemaakt is om ongelooflijk hard te kunnen blazen te gebruiken in een omgeving waar ie juist zo zacht mogelijk moet klinken.

JVGM-music
2 november 2016, 10:00
Maar ik heb geen versterker van 100 watt nodig :)

Natuurlijk wel!

JVGM-music
2 november 2016, 10:11
http://www.youtube.com/watch?v=7Hi7fBwe5JM

dml
2 november 2016, 12:44
Leuk, maar da's gewoon een hele vreemde manier van uitleggen hoe een FX loop werkt en waar je 'm voor gebruikt.
Analoog aan jouw stelling dat je met tussenkomst van een volumepedaal wel op vol vermogen kan spelen kan ik dus een eindtrap van 2x 2000 watt gebruiken i.c.m. een voorversterker, zolang ik er maar een volumepedaal tussen zet. Zet ik het pedaal dan zacht, heb ik toch 2x 2000 watt aan vermogen wat gebruikt wordt?? Dacht het niet......
En nogmaals, het is niets anders dan een mastervolume knop, da's namelijk de laatste schakel vóór de eindtrap.

Kim Wilson
2 november 2016, 12:49
De verzadiging die je hoort door een geknepen fx-loop, is die van je preamp. Niet van je eindtrap.

muzieksken
29 november 2016, 10:57
Nog iemand iets over de versterkers? :)

NRJay
29 november 2016, 13:06
Je ziet nu door de bomen het bos al niet meer, en toch wil je nog meer opties... Lijkt me niet echt het goede pad.

Wat ben je al gaan testen?
Als geluidstechnieker zal je best wel weten dat elke versterker heel verschillend kan klinken naargelang de instellingen en manier van spelen. Youtube is leuk om even een indruk te krijgen, maar je hebt totaal geen idee hoe de versterker voelt en hoe die overkomt in een ruimte.

Ga eens een namiddagje naar de musicstore in keulen. Daar staan enorm veel verschillende amps om vrij te testen.
Alleen door fysiek te testen ga je die klik kunnen maken. De juiste beslissing gaat dan plots verschijnen en heel logisch zijn. Op het interwebs ga je blijven ronddolen tot je het uiteindelijk opgeeft.

muzieksken
5 december 2016, 00:41
Daar heb je een punt , heb wel al wat getest maar in die buurt kan ik zelden een vergelijk maken tussen een hoop...
Misschien moet ik eens naar de musikmesse :)
Iemand ervaring met de hoor R40 heb hierop gespeeld bij een vriend en hij klonk erg goed...

NRJay
6 december 2016, 17:34
Waarom die drang om alles te willen vergelijken?
Je gaat nooit al je favoriete amps op 1 locatie krijgen om dit te doen. Hoogstens 2 of 3 als je véél geluk hebt.

En eigenlijk, het hoeft ook niet. Ik moet niet 4 amps naast elkaar testen om te weten dat vb de 1e toch de beste was.

Als een amp goed klinkt, dat hoor je toch direct!... Daar heb je geen vergelijking voor nodig!

Je gaat gewoon hier en daar wat testen om je smaak te leren kennen, en als je het gevonden hebt ga je dat echt wel weten. Die klik he... Dan hoef je alleen nog maar wat moed te hebben om te beslissen dat dit je amp wordt.

Maar sommige mensen blijven liever hangen in de eeuwige twijfel dan hun gevoel te volgen.

the sure thing
6 december 2016, 20:36
Daar heb je een punt , heb wel al wat getest maar in die buurt kan ik zelden een vergelijk maken tussen een hoop...
Misschien moet ik eens naar de musikmesse :)
Iemand ervaring met de hoor R40 heb hierop gespeeld bij een vriend en hij klonk erg goed...

Hook R40 is een super-amp. Spijt dat ik hem weg heb gedaan. IMHO beter dan de Little Lenny.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

muzieksken
13 december 2016, 10:55
Op zich heeft Nrjay wel een punt :)
ben voorlopig vooral verliefd op:
- Hook R20/R40
- Supro Coronado 1690T
- Vox AC15 HW
....

the sure thing
14 december 2016, 13:25
Er staat een Hook R40 top op MP. Er wordt €1.400 voor gevraagd, maar er kan zeker €200 van de prijs af. Ik ben ooit de eerste eigenaar van die top geweest. Juweel van een amp! Is nog geheel PTP bedraad. Heerlijk geluid!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk