PDA

View Full Version : In-ear monitors



dzb9
5 oktober 2016, 00:17
Hallo allen,

Ik zit in een steeds beter lopende coverband en ik ben van plan samen met enkele andere bandleden een in-ear monitorsysteem aan te schaffen.
We spelen op kleinere festivals maar ook op privéfeesten zoals jubileums waar we zelf ons geluid moeten verzorgen.
Ik heb 2 wat goedkopere modellen gevonden:

- dB Technologies EME One in-ear monitoring systeem (Te koop bij Bax-shop)
- LD Systems MEI 100 G2 (te koop bij Thomann)

De 'LD Systems MEI 100 G2' lijkt mij beter geschikt omdat deze meer mogelijkheden bevat (stereo, aparte volumeregeling per kanaal).
Van dit systeem zijn op de webshop van Thomann 3 modellen beschikbaar:

1. LD Systems MEI 100 G2
2. LD Systems MEI 100 G2 B5
3. LD Systems MEI 100 G2 B6

Nu heb ik op internet gevonden dat optie 1 al af gaat vallen omdat deze frequenties vanaf dit jaar verboden zijn. Bron: http://www.bax-shop.nl/landingpages/...en-frequenties
Nu heb ik nog enkele vragen en ik hoop dat iemand mij deze kan/wil beantwoorden.

1. Mijn plan is om de complete mix van de band via onze mengtafel op het ene kanaal aan te sluiten, en de microfoon rechtstreeks op het andere kanaal aan te sluiten zodat ik op 1 oor de gehele band hooren op het andere oor mezelf. Is dit mogelijk?
2. Is het signaal van een microfoon (Shure SM-58) sterk genoeg om rechtstreeks op de transmitter aan te sluiten? (ik wil deze splitten naar mengtafel en transmitter)
Of moet deze via een mixer of preamp lopen?
3. Wanneer we op bijvoorbeeld festivals spelen maakt een geluidsman een persoonlijke mix voor ieder bandlid die naar zijn eigen monitor wordt gestuurd.
Kan ik dan domweg de XLR uit de monitor trekken en in de transmitter doen waardoor ik deze monitor mix op mijn in-ears hoor?
4. Kan ik het beste de B5 (584 - 607MHz) of B6 (655 - 679MHz) versie aanschaffen?

Alvast bedankt!

Groetjes

D3nnis
5 oktober 2016, 07:05
Geen antwoord op je vragen, maar zou het bij een beperkt budget eventueel denkbaar zijn om een goede kwaliteit oortjes te nemen, en dan bekabeld in ear te gaan ipv draadloos?

dzb9
5 oktober 2016, 09:14
Geen antwoord op je vragen, maar zou het bij een beperkt budget eventueel denkbaar zijn om een goede kwaliteit oortjes te nemen, en dan bekabeld in ear te gaan ipv draadloos?

Voor de drums en toetsen is dit inderdaad het idee. Voor (bas)gitaar en zang willen we echter draadloos gaan, omdat we veel over het podium lopen. De oortjes willen we eventueel upgraden naar betere (Shure SE215) maar we willen het eerst gaan proberen met de meegeleverde.

WillemdaGuide
5 oktober 2016, 14:10
Mwoah, tenzij je op grote podia speelt misschien. Ik gebruik als gitarist al een tijdje in-ear met kabel, niet echt heel bezwaarlijk.... draadloos is fraaier natuurlijk maar met draad kom je ook een heel eind hoor.

Erik de Perik
5 oktober 2016, 14:13
Als je voldoende monitorkanalen hebt is dit mogelijk, maar ik vraag me af waarom je dit zou doen.

showband
5 oktober 2016, 16:51
zoals e kaarten nu liggen (garantie tot de deur..) is de 600 band de veiligste. Met rond de 614 de toekomst en rond de 640 en hoger de huidige aanbeveling van de fabrikanten.... voor nederland.

Als gitarist een gecombineerde kabel voor gitaar en in-ear is ERG aan te bevelen!!!!! (nee, heus. Denk er nog eens over na) Beter geluid, goedkoper, betrouwbaarder, toekomstbestendig enz

Als er twee lopende muzikanten in de band voorop lopen hoeft er maar 1 wireless om al geen dradenzooi te hebben. Als je dat met zang doet dan ben je al snel klaar.

zelf een "more me" submix op het beltpack draaien is niet meer nodig.
Als je als band een monitor uit iets digitaals haalt. BV behringer X18 dan kun je via je smartphone al de boel regelen.
(check wel compatibiliteit met apple+android. Sommige eisen apple's en dan moet je gewoon de digimixer niet kopen)

D3nnis
5 oktober 2016, 17:13
Kun je over in ears goed de hele bandmix zetten?
In mijn ervaring werkt dat met conventionele monitoren niet zo; ik heb meestal alleen bassdrum, snare, en een beetje leadzang op de monitor, op een groot podium soms mijn eigen gitaargeluid nog, maar verder niks.

showband
5 oktober 2016, 21:57
als je geheel afsluitende oorstukjes hebt kun je een complete mix zetten die elk optreden hetzelfde is. Die doppen kun je namelijk vrijwel alle buitengeluid weg laten dempen.

Met universele dopjes zul je vaak nog omgevingsgeluid "langs de doppen" krijgen. In dat geval kun je nog steeds een totaalmixje doen. Maar die zal per optreden bijgeschaafd moeten worden aan het omgevingsgeluid. Dit is geen probleem zolang je in staat bent concreet te communiceren met een geluidsman.....en dat maakt dat het niet voor alle muzikanten is wegelegd ;)

in ear en conventionele monitoren hebben totaal niets met elkaar te maken.
(Inderdaad moet je daar allen op zetten wat je MIST)

dzb9
6 oktober 2016, 00:49
zoals e kaarten nu liggen (garantie tot de deur..) is de 600 band de veiligste. Met rond de 614 de toekomst en rond de 640 en hoger de huidige aanbeveling van de fabrikanten.... voor nederland.

Als gitarist een gecombineerde kabel voor gitaar en in-ear is ERG aan te bevelen!!!!! (nee, heus. Denk er nog eens over na) Beter geluid, goedkoper, betrouwbaarder, toekomstbestendig enz

Als er twee lopende muzikanten in de band voorop lopen hoeft er maar 1 wireless om al geen dradenzooi te hebben. Als je dat met zang doet dan ben je al snel klaar.

zelf een "more me" submix op het beltpack draaien is niet meer nodig.
Als je als band een monitor uit iets digitaals haalt. BV behringer X18 dan kun je via je smartphone al de boel regelen.
(check wel compatibiliteit met apple+android. Sommige eisen apple's en dan moet je gewoon de digimixer niet kopen)

Is dat zoiets als dit? https://m.thomann.de/nl/fischer_amps_guitar_inear_cable_ii_6_meter.htm?ref =mrp_bn_0

showband
6 oktober 2016, 01:05
NEE. Die heeft GEEN ingebouwde versterking!

WEL?
goedkoopste 39eur :
https://m.thomann.de/nl/millenium_hpa_in_ear.htm?o=4&ref=mal_a_4&search=1475708584

prima beltpack versie 48eur:
https://m.thomann.de/nl/behringer_powerplay_p1.htm?o=0&ref=mal_a_0&search=1475708584

beste keuze 175eur :
https://m.thomann.de/nl/fischer_amps_inear_monitor_bp.htm?o=9&ref=mal_a_9&search=1475708584

nu ook als tussenmodelletje te koop 114eur :
https://m.thomann.de/nl/presonus_hp2.htm?ref=mpd_ra_1

LordRiffenstein
6 oktober 2016, 15:47
Die systemen van LD Systems zijn gewoon niet goed.
Ik heb ze een paar keer geprobeerd maar heel veel ruis, storingen en vielen regelmatig uit (drops in je geluid).

Als je wireless in-ear wil, ga dan voor degelijke en gekende merken: Sennheiser, Shure etc.
Ik gebruik zelf een Shure en ben er ZEER tevreden van, kost wel behoorlijk wat geld maar ik wil niet meer terug.
Heb een tijdje Sennheiser van onze PA-firma gebruikt en daarna Shure kunnen testen en vooral wat betreft ruis is de Shure een stuk beter dan de Sennheiser.

dzb9
6 oktober 2016, 16:10
Hmm das jammer, deze zijn wel erg veel duurder. Misschien dat ik me dan wat meer ga verdiepen in een bedrade oplossing

showband
6 oktober 2016, 16:38
sowieso is een bedraad beltpackje als backup in een wireless systeem al een soort bijna noodzakelijk vangnet. Zodra je geen floormonitors meer hebt loop je voor die 40 euro geen risico.... toch?

En door eerst eens bedraad te kijken of het voor jou werkt is qua investering een veilige stap voor je 600 euro of meer uit gaat geven voor een werkende wireless.

Ik heb zowel 3x sennheiser als net een nieuwe shure.
Goedkoopste GOEDE koop in mijn ogen. Bij 1 tot 4 wireless setjes, nu is de shure
http://www.bax-shop.nl/in-ear-set/shure-p3tr-k12-614-638-mhz-psm-300-in-ear-set

UHF met digitale verzending. Zeer tevreden over.
Sennheser is wel de king voor in ears, maar veel te duur.

De andere kant op (beltpack voor gitaar of draadloze microfoons. Zou ik nu altijd op wifi doen voor kleinere bands)

professionals moeten met sennheiser aankomen of rete dure shures. In grotere netwerken is minder gewoon niet ok.

let op AKG rotzooit met bitrates bij slechte ontvangst ..

dml
6 oktober 2016, 17:55
Ik zit in een steeds beter lopende coverband en ik ben van plan samen met enkele andere bandleden een in-ear monitorsysteem aan te schaffen. We spelen op kleinere festivals maar ook op privéfeesten zoals jubileums waar we zelf ons geluid moeten verzorgen.


Als het steeds beter gaat lopen, zou ik op zoek gaan naar een vast geluidsbedrijf die altijd met jullie meegaat en ook hen laten zorgen voor de (wireless) belt-packs, monitormixer, enz. Scheelt jullie een behoorlijke investering, je zit niet te kutten met zelf de mix doen, je kunt later ter plekke zijn en ook eerder weg, geen onderhoudskosten, enz. Per saldo hou je er misschien minder aan over maar de fysieke en mentale rust die je er voor in de plaats krijgt is onbetaalbaar. En je kan investeren in echt goede, maatgemaakte oortjes.

tnijland
6 oktober 2016, 22:54
Ik heb onlangs deze in-ear beltpack van Fischer Amps gekocht en hij bevalt uitstekend.

http://fischer-amps.de/inear-monitoring-hardware/in-ear-stick-neu.html

showband
7 oktober 2016, 10:29
oh die is nieuw. Met limiter. Wel mono als je gebalanceert werkt.
Mooi ding. wel duur 135 euro...

WillemdaGuide
7 oktober 2016, 11:02
Een beetje off-topic misschien maar waar ik mij erg over verbaas is dat goeie wireless in-ear sets dus beginnen bij 700 euro. Terwijl ik voor mijn wirelessgitaar set daar maar een fractie voor betaal (oude X2 XDR1 voor zo'n 100 euro in mijn geval) Is de techniek niet exact hetzelfde maar dan andersom? waar komt dat prijsverschil eigenlijk vandaan?

LordRiffenstein
7 oktober 2016, 14:00
sowieso is een bedraad beltpackje als backup in een wireless systeem al een soort bijna noodzakelijk vangnet. Zodra je geen floormonitors meer hebt loop je voor die 40 euro geen risico.... toch?

Mag ik effe een link nr dat bedraad beltpack voor 40euro??

showband
7 oktober 2016, 14:18
is strictly geen beltpack, maar wel ervoor bruikbaar met een verlengsnoer. https://m.thomann.de/nl/millenium_hpa_in_ear.htm
Dus of de power verlengen en aan de broeksband. of je in-earkabel verlengen. (dat laatste doen we bij de blazers)
klinkt perfect en is erg stevig.

(ik heb er drie voor de blazerssectie in een behuizing met een harley benton powerplant junior https://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant_junior.htm )


de Behringer Powerplay P1 kost +/- 47 euro en is de goedkoopste "purpose build"

showband
7 oktober 2016, 14:22
Een beetje off-topic misschien maar waar ik mij erg over verbaas is dat goeie wireless in-ear sets dus beginnen bij 700 euro. Terwijl ik voor mijn wirelessgitaar set daar maar een fractie voor betaal (oude X2 XDR1 voor zo'n 100 euro in mijn geval) Is de techniek niet exact hetzelfde maar dan andersom? waar komt dat prijsverschil eigenlijk vandaan?

Rechtstreeks op je oren hoor je ruis/brom/storing veel erger dan zaken die je naar een gitaarversterker stuurt.
Companding bijverschijnselen "zijn gewoon een onderdeel van je gitaarsound..."

Een in-ear set is typisch stereo. Dat is in betrouwbare zendtechniek echt iets moeilijker dan mono.

de ontvanger zit in een klein huisje ipv de zender. En is nou net de meeste troep. Een zender maak je zo.