PDA

View Full Version : Klein topje



Nellyrocks
4 oktober 2016, 22:53
Ik ben gek op mijn versterker maar merk dat hij voor veel gigs toch veel te hard is. Het is een JTM45 dus slechts 30 Watt maar zonder mastervolume. Met een attenuator spelen vind ik niet lekker. Dat hoor je en voel je.

Ik zoek dus een klein topje waarmee ik makkelijker kleine gigs kan doen. Geen idee wat ik wil uitgeven, dat hangt vaak af van hoe graag ik iets wil hebben.

Ik ben van alles al zitten bekijken, Fender Bassbreaker/ 5e3 achtige head, Morgan RCA 35, Vox nighttrain/ AC15 top, Victory Dutchess, Egnater en nog meer maar ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën/ ervaringen.

Kenmerken:
- Toch wel vintage voiced
- Goed met pedalen
- Ik denk meer Brits dan Amerikaans

Nou, ik hoor het graag


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Erik de Perik
4 oktober 2016, 22:56
Blackstar heeft toch ook wel wat lijkt me. Maar wat voor gigs speel jij dan...??

Nellyrocks
4 oktober 2016, 23:37
Blackstar heeft toch ook wel wat lijkt me. Maar wat voor gigs speel jij dan...??
Tja, van alles maar ook in kleine kroegen waar die Maarschalk niet lekker aan kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Erik de Perik
4 oktober 2016, 23:41
Ik speel kleine dingen op een Steelphon Polaris, maar die zie je de laatste tijd niet meer zo vaak...... ;)




Vond het trouwens erg moeilijk om niet raar te reageren op "Klein topje"

Joost de Ruig
5 oktober 2016, 05:53
Joyo Mjolnir



https://youtu.be/bmSIerWZYDc

pasqual
5 oktober 2016, 06:39
Tubemeister 18.
Kan op 1 watt, op 5 en 18 watt.

D3nnis
5 oktober 2016, 06:44
Check ook het assortiment van Kool en Elfring.

arjanb01
5 oktober 2016, 08:04
Ik zou in het geval van de ts deze pakken:

https://youtu.be/oMD4Lmeb7Qk

Heerlijke amp voor lead en crunch tones.

Kakihara
5 oktober 2016, 08:47
Orange OR15: vintage voiced en meer Brits dan Amerikaans, alleen wat kieskeuriger wat betreft pedalen (lees: geen tubescreamer-slikker), maar een Vox is dat ook.

HaroldA
5 oktober 2016, 09:26
Ik ga mijn Miranda Micro800 weg doen: een JCM800/2204 en 1987 ("plexi") in een, met een "half power" switch (pentode/triode) om er ongeveer een 20 wattertje van te maken. Klein ding; "schoenendoosformaat" ... Interesse?

http://tmiranda.com/images/amps/MARSHALL_JCM800_2204_2203_opt.jpg

http://tmiranda.com/amplificador-valvulado-handmade/marshall-jcm800-2203-2204-plexi-1987.htm

* Mijn logo is wel kapot ...
** Ik heb een iets oudere versie: de mijne heeft geen bright switch per kanaal en geen boost

The Lo Lands
5 oktober 2016, 09:47
Ik zou zeggen geen nieuwe kleine wattage amp maar samen met je huidige versterker een Fryette Power Station!

humbucker
5 oktober 2016, 10:05
Als je je JTM sound wil behouden zou ik eens kijken naar Marshall 18W (1974x geloof ik). Ik dacht niet dat Marshall daar een head van maakt (Van de 20W 2061 wel, maar die heeft dan weer een heel andere feel), maar Ceriatone verkoopt wel kitjes, en die zie je vaak 2dehands voorbij komen.

almarvk
5 oktober 2016, 10:49
Mijn Jet City 20 bevalt me daarin wel aardig goed. Prima sounds, wat minder wattage en niet duur.

Nellyrocks
5 oktober 2016, 20:09
Thanks voor de suggesties tot zo ver. Leuk, geeft wel stof tot nadenken.
Ik was wel even vergeten te melden dat ik een amp gebruik als clean platform en scheur uit pedalen haal. Niet uit de versterker zelf. Een kanaal is dus zat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Speeddemon
5 oktober 2016, 20:39
Vintage voiced en klein, maar veelzijdig?

Egnater Rebel 30

http://www.sweetwater.com/images/closeup/750-Rebel30MkII_detail3.jpg

't is dat ik al twee prachtige mini-heads heb (Engl Ironball en een Mesa Mark V:25), maar zo'n Egnater is toch ook wel fijn, wanneer het gain-wise hooguit 70's rock hoeft te worden.

De Tubemeister 18 heb ik gehad; gedeelde EQ voor beide kanalen en gain ging me tegenstaan (met name met neck humbuckers) dan is zo'n Egnater interessanter; sowieso reverb aan boord met level per kanaal.

Useless
8 oktober 2016, 20:32
Friedman Dirty shirley mini. Niet de goedkoopste maar heeft een fantastische klank van zichzelf en werkt perfect met pedaaltjes.
Ik heb eer ééntje dus het is niet van horen zeggen. :-)
https://www.youtube.com/watch?v=oJGQFC7pBmo

Erik de Perik
8 oktober 2016, 20:51
Ik zou in het geval van de ts deze pakken:

https://youtu.be/oMD4Lmeb7Qk

Heerlijke amp voor lead en crunch tones.

Gadverdamme wat klinkt die LP van die gast fantastisch zeg...!!

NLF
8 oktober 2016, 20:57
Thanks voor de suggesties tot zo ver. Leuk, geeft wel stof tot nadenken.
Ik was wel even vergeten te melden dat ik een amp gebruik als clean platform en scheur uit pedalen haal. Niet uit de versterker zelf. Een kanaal is dus zat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

1) wat the Lolands zegt: je kunt een Fryette gebruiken om je amp te slaven en het volume naar beneden aan te passen (zou ook naar boven kunnen mocht het een keer harder moeten)

2) wat ik zou zeggen: heb je de Aracom attenautor al geprobeerd? is moeilijk want moet je uit Amerika laten komen voor veel geld, maar is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Hot Plate

3) maar wat ik niet snap: je haalt je vervorming uit je pedalen? dan zou ik zeggen: wat is dan het probleem? zet gewoon het volume van je JTM 45 zachter. het probleem van een marshall die te hard gaat is vooral een probleem als je 'm wilt laten scheuren en de vervomring uit de amp wilt halen

4) suggesties amps met minder vermogen in zelfde klankleur: ja, Marshall 2061x (heb ik zelf, is heel goed) of 1974 (heb ik niet, heb ik nooit geprobeerd). je kunt ook kijken naar de 18 watters van Kool & Elfring (Straight 8 en vooral de Ace, die zit vermoedelijk het dichtst bij de jtm45) volgens mij zijn dat hele goede amps als je wilt rocken zonder teveel volume te produceren.

Maar nogmaals: ik zou eerst eens kijken of je niet gewoon je amp zachter kunt zetten als je toch de vervorming uit je pedalen haalt.

NLF
8 oktober 2016, 21:06
Nog ter aanvulling: als de geluidsman in de kroeg een JTM 45 die op 2 staat al te hard vindt gaan (en dat soort lui heb je), dan ga je met een 20 watt versterker nog steeds te hard. Ik treed niet meer op. Maar als ik dat wel zou doen, dan zou ik mijn amp eerst helemaal open zetten bij de sound check en van daaruit gaan onderhandelen (in plaats van 'm op 2 of 3 zetten en vervolgens te horen te krijgen dat ie veel te hard gaat). Dat geeft gewoon meer onderhandelingsruimte. Je kunt ook kijken of je de speaker een andere kant in kunt richten. Maar er zijn op dit forum heel veel mensen die veel meer live ervaring hebben dan ik, dus dat kun je beter aan hun vragen.

the sure thing
8 oktober 2016, 22:28
De 40W of 50W van de JTM45 gaat kneiterhard. 18 a 20 Watt buizen is voor kleine gigs prima. De Marshall 2061x blijft IMHO nét niet clean genoeg op bandvolume.

Als je toch je vervorming uit pedalen haalt, gebruik geeoon je JTM45 op "zacht" volume. Als je ALLEEN maar vervormt speelt, neem dan zoiets als de Marshall 20161x


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
8 oktober 2016, 23:28
Marshall DSL15. Goed betaalbaar en toch nog redelijk veelzijdig. Aardig clean, vintage-ish mid-gain en een volle bak gain.

NLF
9 oktober 2016, 00:14
De 40W of 50W van de JTM45 gaat kneiterhard. 18 a 20 Watt buizen is voor kleine gigs prima. De Marshall 2061x blijft IMHO nét niet clean genoeg op bandvolume.

Als je de 2061x echt "clean" wilt houden dan kom je (vermoedelijk) inderdaad te kort (hangt van de bezetting af en de muziekstijl, ik kwam ooit met een 30 watt bluesbreaker combo zelfs niet boven de hammond/leslie van de toetsenist uit). Maar de 2061x gaat best hard. Ik neem aan dat je een 30 watt versie JTM hebt (dat is de standaardversie tegenwoordig) dus dan zal het volume in vergelijking met de 2061x elkaar niet zo heel veel ontlopen (als je twee keer zo hard wilt spelen als een 20 watt versterker moet je immers 200 watt pakken, het gaat logaritmisch - in theorie).

Van het voorjaar heb ik mijn 2061x getest (a/b) naast mijn 1973 100 watt super lead. Als ik de 2061 (kanalen gejumped als ik me goed herinner, en met een Kool & Elfring booster ervoor) helemaal open zette ging hij net zo hard als de superlead op volume 2 (en dat is in een oefenruimte best hard en eigenlijk te hard, vooral als je er recht voor zit).

De 2061x heb ik in een bandsituatie overigens nooit getest.

Brum
9 oktober 2016, 10:32
De 2061x lijkt me typisch zo'n versterker waar de volumeknop van je gitaar heel veel doet. Volle bak open zetten en dan zo clean mogelijk krijgen met je volumeknop. Dan moet 20 watt toch wel voldoende zijn in bandverband. Bovendien, sinds wanneer is een JTM45 een cleane bak. Sowieso Marshalls...

Hendriks
9 oktober 2016, 12:08
Mastervolume op de JTM laten zetten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

texasspecial
9 oktober 2016, 17:54
Ik ben zeer tevreden met mijn dr Z Maz 18 NR, ervan uitgaande dat je de vervorming uit pedalen haalt.