PDA

View Full Version : Vox 1900 Phaser defect



telecaster01
3 oktober 2016, 19:54
Collega gitaristen,

Ik heb een oud Vox 1900 Phaser effectpedaaltje op de kop kunnen tikken.
Heb de voeding erop gezet, helaas werkt hij niet.....
Als de switch op doorverbinden staat doet hij het prima, maar als ik het effect inschakel, hoor ik alleen ,maar ruis.
Heb met mijn matige kennis van de elektronica de print nagekeken en de bedrading gecontroleerd, maar eigenlijk niets geks kunnen vinden.
Is er iemand die weet wat vaak de zwakke schakel is, in dit pedaal.
Zijn de ic's vaak de boosdoener?

Bernardduur
3 oktober 2016, 21:53
Gaat het ledje aan?
Ik heb er meerdere gefixt. Het was voornamelijk de aansluitingen rond de PSU (schakelingen)

telecaster01
3 oktober 2016, 21:59
Ledje gaat aan...

mountainman
3 oktober 2016, 23:50
In een daisy chain? Ik zie iemand hier (https://www.gearslutz.com/board/so-many-guitars-so-little-time/828449-vox-phaser-1900-issue.html) beweren dat dat niet zou werken met dit pedaal.

telecaster01
4 oktober 2016, 09:07
Ik sluit het effect apart aan op een 9 volt voeding, maar Bernard, je bedoeld de losse gesoldeerde aansluitdraden op de print?
Die zitten allemaal goed zo te zien.
Zijn de ic's kwetsbaar van dit effect?

GuitarFX
4 oktober 2016, 15:03
Vox 1900 = Guyatone PS-101
schema: http://experimentalistsanonymous.com/diy/Schematics/Phasers/Vox%20and%20Guyatone%201900%20Phaser.jpg

Aandachtspunten zijn droge soldeerverbindingen, kapotte draden en elco's die geregeld gaan lekken. Uiteraard kunnen je chips ook stuk gaan, laatst heb ik nog een 1458 vervangen die de LFO van een phaser aanstuurde (schmitt-trigger). Maar dan hoor je nog wel een geluidsverandering, alleen oscilleert ie niet.
Enfin, uitgedroogde soldeerverbindingen wegzuigen en opnieuw solderen, check de voltages, en als je elco's op voorraad hebt, vervang ze dan maar uit voorzorg. Als ie dan nog niet doet: alle voltages structureel meten. Dat geeft een hoop inzicht.

telecaster01
4 oktober 2016, 21:26
Bedankt voor de info GuitarFX, heb nog het een en ander nagekeken, een paar bedradingsaansluitpunten doorgesoldeerd, een 9 volts batterijvoeding geplaatst, schakelaar doorgemeten, maar kom er niet uit.
Clean geeft hij gewoon door,als ik inschakel brandt de LED, maar er gebeurd niets.
Ook niet meer of minder ruis als ik depth of speed gebruik.
Ik zet hem wel als defect op MP, volgens mij zijn deze oude pedaaltjes wel geliefd, misschien dat iemand anders het euvel kan tackellen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Bernardduur
30 oktober 2016, 21:15
En toen was hij in mijn handen :).

Aangekomen identiek beeld als Telecaster01 had omschreven. Gelukkig ken ik deze unit goed (heb er meerdere gefixt)

Het grote euvel van deze unit was de power supply; dit is en blijft een hekel punt bij deze pedalen. Intern zet de unit namelijk de 9V die je aanbiedt om in +4.5 en -4.5V en 0V (grond) als referentiepunt. Dit wordt gedaan met een aantal weerstanden, condensatoren en een zener. Dit werkt ideaal als je alleen dit pedaal voedt met een adapter of batterij.

Wat vaak verkeerd gaat is dat mensen dit pedaal gaan daisy chainen; hierdoor forceer je de negatieve zijde van de adapter naar grond waardoor dit pedaal geen -4.5 meer kan maken en de zener doorfikt. Kapot! Je krijgt hierdoor wel een verschuiving van de voltages waardoor je over de + 9V meet en over de - aansluiting 0V, maar dit laat het pedaal dus niet werken.

Alle ELCO's waren doorgefikt. Bijna alle IC's ook (UA1458's), alleen de LM741 van de oscillator werkte nog. Tenslotte verwacht ik niet dat dit pedaal ooit normaal gefunctioneert heeft omdat een aantal van de draden aan de achterzijde van het bordje verkeerd waren gesoldeerd (en geen tekenen te zien waren van soldeerpogingen erna). Na dit gefixt te hebben doet hij het weer zoals vanouds. Dik, zuiver en heerlijk klinkend! De depth (feedback) heeft een schakelaar op de potmeter zitten waardoor je de feedback helemaal uit kan zetten. Pedaal is niet true bypass en dat hoor je erg goed! Dat is dus ook maar gefixt!

Ik ben blij :). Bij interesse in een leesbaar schema kan ik deze natuurlijk altijd posten

GuitarFX
2 november 2016, 15:38
Thanks voor de follow-up! Now we know!