PDA

View Full Version : Custom wiring diagram voor HSH setup



Brrrtrock
2 oktober 2016, 20:55
Hallo allemaal,


Momenteel ben ik bezig met een zelfbouwproject met een hsh configuratie. Ik heb overal gezocht, maar kan nergens het wiring diagram vinden wat ik zoek.

Het volgende ben ik van plan:

Push-push dpdt volume pot, 5-way super switch:

Push-push pot omlaag:
1: Neck humbucker
2: Neck auto split + middle
3: Neck humbucker + bridge humbucker
4: Bridge auto split + middle
5: Bridge humbucker

Push-push pot omhoog:
1: Neck split
2: Neck auto split + middle
3: Neck split + bridge split
4: Bridge auto split + middle
5: Bridge split

Mijn idee is om de configuratie van een strat, telecaster en les paul te combineren. Wanneer de push-push pot omlaag is wil ik in positie 2 en 4 hetzelfde effect creëren als bij een sss-configuratie strat. Moeten hiervoor de inner of de outer coils van de bridge en neck gesplit worden om dit te evenaren?

Wanneer de push-push pot omhoog is wil ik dezelfde schakeling in positie 2 en 4 behouden en de bridge en neck splitten in positie 1, 3 en 5. In positie 3 wil ik de outer coils splitten (voor een tele-achtige sound), maar in positie 1 en 5 wil ik het geluid van de neck en bridge single coils van een strat (ook outer coils of juist inner coils?).


Zelf denk ik dus dat hij zo moet worden:

Push-push pot omlaag:
1: Neck humbucker
2: Neck auto split inner coil + middle
3: Neck humbucker + bridge humbucker
4: Bridge auto split inner coil+ middle
5: Bridge humbucker

Push-push pot omhoog:
1: Neck split outer coil
2: Neck auto split inner coil + middle
3: Neck split outer coil + bridge split outer coil
4: Bridge auto split inner coil + middle
5: Bridge split outer coil


Verder wil ik een master volume (push-push) pot , een tone pot voor de bridge en een tone pot voor de neck en middle pick-ups samen (allemaal 500k). Ook wil ik in de schakeling een EMG Afterburner switch (actieve pre-amp) plaatsen. De Afterburner moet ook weer op verschillende punten in het circuit aangesloten worden. Tot slot plaats ik nog eventueel een killswitch (die kan net voor de output geplaatst worden lijkt me?)


Bereik ik met bovenstaande hetgene wat ik zoek of bevelen jullie wat anders aan? Heeft iemand daarnaast van bovenstaande een wiring diagram?



Pick-ups:
Bridge: Seymour Duncan JB trembucker
Middle: Seymour Duncan Custom stack plus
Neck: Seymour Duncan '59


Bart

Orpheo
3 oktober 2016, 06:56
Je maakt het jezelf wel heel lastig met de wens om op diverse posities de inner coil en dan weer de outer coil te schakelen. De rest is redelijk eenvoudig.

Ik hoop dat je dit niet in een strat gaat frutten met een slagplaat? Succes met troubleshooten (ik ben een notoire slagplaat-hater).

Even wat pointers (want ik wil dat mensen voor zichzelf gaan nadenken ipv direct om hulp vragen ;) ).

- probeer het geheel als allemaal losse legoblokjes te zien die je op en na elkaar stapelt. Je begint met die 5 weg te wiren. Dan ga je kijken naar die coilsplit.

-ik zou beginnen met de pushpull te solderen als 'gewoon' en dan vanaf de bovenste 2 pootjes, die je normaliter niet gebruikt, 2 draadjes solderen naar wat op je 5 weg de autocoilsplit wordt, lijkt mij de simpelste oplossing: moet je wel akkoord gaan met alles dezelfde gesplitte coil ipv inner/outer.

-als de 5 weg plus split zit, volume en tonepots. Dat is ook makkelijk, gewoon een klassiek strat-schema volgen (lees: 2 tonepots solderen en dan per pot een draadje solderen naar de ingangspoot van de bewuste pickup(s).

- apart ram je die afterburner erin. Gewoon EMG's beschrijving opvolgen.

- en DAN op het eind de kill switch.

Nogmaals, tis gewoon veel werk maar niet onmogelijk (behalve dan dus inner/outer coil) maar ik vind het heel veel voor heel weinig tone-winst. In de praktijk kies je toch voor een paar sounds en bij lange na niet al die tones.

That being said, even een puntje over je pickup-keuze en het inner/out coil verhaal. De pickups die je gekozen hebt lenen zich bij lange na niet ideaal voor coilsplits. De JB wordt wat iel en dunnetjes en is echt geen fijne singlecoil tone. De 59n al helemaal. Gewoon, nee. Ik zou voor de Alternative 8 gaan (lijkt heel erg op de JB alleen dan wat dikker en dus beter te splitten) en de 59/Custom Hybrid in de brug (net zo'n warm, vol geluid als de 59 maar dan iets meer power (compenseer dat door 'm lager af te stellen) en als je 'm split kan je de 'custom' coil kiezen, wat je split-tones veel meer power geeft).

Tele-achtige sounds kan je vergeten. De tele-tone komt vooral door die dikke stalen hardtail brug en niet perse de singlecoil. En de locatie. En de slant. Stratty tones kan je redelijk emuleren by the way maar tele? nop. Mijns inziens.

En nog een laatste punt over inner/outer coil, zeker in combinatie met de pups die jij kiest: de jb en de 59 zijn symmetrisch gewonden. De afstand tussen inner&outer is zo klein en de spoelen zijn zo gelijk, dat tonale verschil is praktisch nihil. Even kort door de bocht hoor, er speelt meer dan alleen dat, ook omdat de magneet precies in het midden van die 2 spoelen zit heeft ermee te maken. Je kan het proberen maar ik denk dat als je een compromis sluit door dat inner/outer coil verhaal te skippen en gewoon 'coil split' kiest, je de wiring significant eenvoudiger maakt zonder nou bijzonder veel te verliezen.

Ok, nu naar werk. Misschien teken ik wat in m'n pauze ;)

Brrrtrock
3 oktober 2016, 09:36
Hoi Orpheo,


Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het wordt geen slagplaat inderdaad. Ook niet bepaald mijn ding. Ik zal nadenken over je inner/outer coil uitleg.

In mijn Fender strat heb ik ook een JB in de bridge geïnstalleerd en zelf vind ik hem gesplit heel gaaf klinken, vooral in combinatie met de Texas Special middle single coil. Ergens (Seymour Duncan website?) heb ik gelezen dat de JB juist heel geschikt is om te splitten. Op youtube heb ik een filmpje gezien over de Yamaha RGX240ZJT met de '59 in de neckpositie en coil split functie. Mooi geluid vind ik, maar ik zal eens kijken naar de pickups die je aanbeveelt.

Dat Lego blokjes verhaal klinkt logisch en maakt het wat duidelijker. Ik ga eens proberen wat diagrammen te combineren/modificeren met alleen alle inner coils of alle outer coils gesplit.


Bart

Brrrtrock
3 oktober 2016, 20:09
Is dit artikel niet door jou geschreven Orpheo? http://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/how-to-get-more-from-your-humbucker-coil-split

En bedoel je met de "59/Custom Hybrid in de brug" niet in de neck? Van wat ik zo heb gelezen zijn de Alternative 8 en 58/custom hybrid beiden bridge pick-ups.


Bart

Orpheo
3 oktober 2016, 21:23
Ja, dat artikel is van mij ;) Er is bij mijn weten maar 1 Orpheo in het gitarenwereldje, en dat ben ik :P

Neen, dat was geen typo. De 59/Custom hybrid is een briljante neck pickup maar wordt niet zo geplaatst op de markt. Geeft je een geweldige coilsplit-tone, supervol, romige humbucker tones maar met voldoende definitie. Heb 'm jarenlang als dubbele set gehad in een LP. Briljant.

MBT de JB: ik vind'm niet geschikt voor overtuigende split-tones: daar is ie totaal niet op/voor gemaakt. De 59, idem. Het klinkt prima, maar niet als je een 'singlecoil' tone zoekt. Maar goed... who am I? :)

MikeD
4 oktober 2016, 09:20
Ja, dat artikel is van mij ;) Er is bij mijn weten maar 1 Orpheo in het gitarenwereldje, en dat ben ik :P

Neen, dat was geen typo. De 59/Custom hybrid is een briljante neck pickup maar wordt niet zo geplaatst op de markt. Geeft je een geweldige coilsplit-tone, supervol, romige humbucker tones maar met voldoende definitie. Heb 'm jarenlang als dubbele set gehad in een LP. Briljant.

MBT de JB: ik vind'm niet geschikt voor overtuigende split-tones: daar is ie totaal niet op/voor gemaakt. De 59, idem. Het klinkt prima, maar niet als je een 'singlecoil' tone zoekt. Maar goed... who am I? :)

Plus 1. ik heb de 59 custom hybrid (trembucker) in m'n blauwe V bij de brug, serie/parallel/coil-split met DPDT switch.. helemaal te gek.

Brrrtrock
11 oktober 2016, 22:05
Ik ben er uit. Het worden de Alternative 8 in de bridge en de hybrid 59/custom in de neck zoals aanbevolen door Orpheo. De middle pickup wordt een van de Texas Special pickups die ik nog heb liggen van mijn Fender strat. De Custom Stack Plus is een dual coil stack en zou gesplit moeten worden. Ook heeft dit geen toegevoegde waarde, omdat ik hem niet als stand alone ga gebruiken.

Ik zet de Custom Stack Plus (die ik al wel heb aangeschaft) in de neck van mijn HSS strat (met JB en Texas Special).

Het volgende wiring diagram met Schaller Megaswitch E+ wil ik gaan gebruiken: http://www.danieleturani.com/wp-content/uploads/2014/03/megaswitchE.png

Deze heb ik aangepast naar de Seymour Duncan kleurencode. Daarnaast wil ik de volume pot als push-push gebruiken in plaats van de tone pot.
https://www.dropbox.com/s/62q9kseoq7cshyk/wiring%20bart.png?dl=0

Een paar vragen:

Heb ik de wiring correct aangepast?

Klopt het bij de zwarte stippellijnen naast de volume pot dat deze 3 samenkomen op het huis van de volume pot (net als het pakket links waar de groene draden samen komen) en vervolgens geaard moeten worden?

Zijn de stippellijnen optioneel?

Is er sprake van hum cancelling in positie 2 en 4 en welke coils worden gebruikt tijdens coil split?

Hoe weet ik welke spoel van de hybrid de custom coil is die gesplit moet worden en wordt deze ook gesplit in dit diagram?

Zal ik de bridge of neck Texas Special in de middle positie van mijn mahonie body gebruiken? De bridge heeft 2x zo veel bas dan de middle, maar wel meer output.


Bart

MikeD
12 oktober 2016, 17:00
vermoedelijk is het plaatje van jouw schema niet goed geplaatst want ik ziet het blauwe hokje met vraagteken.
wat de keuze voor de middelste pup betreft: ik zou die TexSpecial nemen die qua output zoveel mogelijk matcht met de 59 hybrid en de Alternative 8.... maar ik heb er de ballen verstand van dus luister niet naar mij.

Brrrtrock
12 oktober 2016, 19:58
Excuses. Hier is hij nog een keer: https://www.dropbox.com/s/56ce8ow2ck05y5o/wiring%20bart.png?dl=0

https://photos-6.dropbox.com/t/2/AAC0f_gWCQWdHkT8Nwcy3KahCrAnmeSlIWGKDjYGxa2m0A/12/96513601/png/32x32/3/1476309600/0/2/wiring%20bart.png/EL_Y8EoYmVwgBygH/LP8WrVTO8Ih8ez1eaDPDVefXFk0jSEBXg6Uvhy1OvhU?size_m ode=3&dl=0&size=1280x960

MikeD
13 oktober 2016, 08:32
Ik heb je link naar je dropbox maar even gepakt. Bij Seymour Duncan is groen de south start lead en die moet idd normaliter aan de massa. Welke lead van de Fender TexSpec single coil naar massa moet: ik vermoed de zwarte; bij Seymour Duncans gaat in ieder geval wel de zwarte lead aan de massa.

De stippellijnen zijn volgens mij niet optioneel maar bedoeld om het signaal van twee coils van de HB's (ze zitten namelijk op twee van de dubbele polen van de DPDT van de volumepot) af te voeren naar massa al naar gelang de stand van de push/pull.
Maar ik heb er de ballen verstand van.

Brrrtrock
13 oktober 2016, 15:05
Dus beide south coils worden gesplit. Ik heb ergens gelezen dat de north coil de custom is en de south de 59n. Dan zal ik in ieder geval de zwarte en groene draden moeten verwisselen zodat beide north coils geactiveerd worden tijdens coil-split.

Orpheo
13 oktober 2016, 18:57
ik zou de gewone superswitch nemen, met 4 wafers ipv de schaller variant. kan je meer mee en je hebt meer controle op wat je doet.

Verder, ik zou die split anders doen. mogelijk werkt dit ook, maar ik zou 't dus anders doen, zoals ik al beschreven heb :)

normaliter is het groen op aarde, rood en wit samen, zwart op aarde. Als je wilt omkeren: rood op hot, wit en groen naar split, zwart op aarde. geloof ik?

Over de TX Special; pokkedingen. Totaal geen mojo in de middenpositie. Veel te hot. Teveel power en veel teveel mids. Mijns inziens ;)

Brrrtrock
16 oktober 2016, 22:56
Dus dan wordt het zo:
https://photos-6.dropbox.com/t/2/AAAt_Pl5RH5yxs2iW4AgaRITxmMbNvYL27Nq_h9uoMLntA/12/96513601/png/32x32/1/_/1/2/wiirring%20ts.png/EL_Y8EoYylwgBygH/ZYpLwXu7phm7j9pkovhLyAQ8o6g2aNTV1AyGo7QvxKo?size=1 280x960&size_mode=3

Aangezien ik de bridge of neck Texas Special ga gebruiken en deze niet RWRP zijn, moeten de north coils van beide humbuckers worden gesplit om hum cancelling te krijgen (komt goed uit, omdat de north van de 59/Custom de Custom coil is). Klopt dat en worden ook de north coils gesplit in dit diagram? Het nadeel is dan dat in positie 3 de neck en bridge samen gesplit geen hum cancelling produceren (beiden north).

Indien ik toch de Custom Stack Plus (3 conductor) wil gaan gebruiken in de middle positie:
https://photos-6.dropbox.com/t/2/AAAW5uIMqcTBBYWcfkObSnuSrjyQt2oxprIKLd81Jb8UaA/12/96513601/png/32x32/1/_/1/2/wiirring%20stk-s6.png/EL_Y8EoYylwgBygH/t_rZ32-oSkWPCxbn0-4xiotq8r8zpglHHkNBy_Wscp0?size=1280x960&size_mode=3

Waar moet de rode draad gesoldeerd worden om de Custom Stack Plus te splitten? Geldt deze als een north of south coil als het gesplit is?

Orpheo
17 oktober 2016, 08:23
Poehee, wat moet ik n hoop rechtbreien...

De stack-serie heeft geen north of South coil maar top en bottom.

De Custom plus Split niet maar heeft een tap: trekt dus een deel van de windingen én de onderste spoel die de noise cancelt eraf.

Deze pup is HOT! Totaal ongeschikt in de middenpositie als je doel de stratty tussenstanden is (al dan niet dmv auto coilsplit). Dit is echt een brug pickup pur sang. Met een Hotte midden singlecoil raak je die sprankel gegarandeerd kwijt.

Verder: foto's zijn niet zichtbaar.

Brrrtrock
17 oktober 2016, 09:53
Sorry, hier zijn ze nog eens:
https://www.dropbox.com/s/74p091s6k9urg74/wiirring%20ts.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/e1lfa9xo5vpins1/wiirring%20stk-s6.png?dl=0

Orpheo
19 oktober 2016, 18:32
Sorry, hier zijn ze nog eens:
https://www.dropbox.com/s/74p091s6k9urg74/wiirring ts.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/e1lfa9xo5vpins1/wiirring stk-s6.png?dl=0

ja nu te zien. Ik blijf erbij: verkeerde keus. Je wilt teveel en teveel dat niet zinvol is. Pak een SSL1 of een classic stack voor die echte cleane tones. Niet zo'n hot beest als de custom plus?

http://www.seymourduncan.com/pickup/classic-stack-plus-strat-bridge

Erik de Perik
19 oktober 2016, 19:51
Misschien moet hij het eerst ondervinden Orpheo. ;)

Brrrtrock
19 oktober 2016, 19:57
ja nu te zien. Ik blijf erbij: verkeerde keus. Je wilt teveel en teveel dat niet zinvol is. Pak een SSL1 of een classic stack voor die echte cleane tones. Niet zo'n hot beest als de custom plus?

http://www.seymourduncan.com/pickup/classic-stack-plus-strat-bridge

De Custom Stack Plus komt ook niet meer in de middle positie, maar gaat in de neck positie van een andere strat (met een jb in de bridge). Ik ben nog wel benieuwd hoe dat met de bedrading zit als ik de bottom coil hiervan wil dempen. Moet ik de 3 draden (wit, zwart en rood) als een gesplitte humbucker bedraden zonder de groene (die normaal geaard wordt)?

In de middle positie komt de Texas Special neck single coil. Mooi strat geluid vind ik zelf. Zou dat beetje meer output niet juist beter voor de balans zijn aangezien er high output humbuckers worden gebruikt?

Klopt verder mijn verandering (rode lijnen) in het diagram? Ik heb in deze schakeling alle posities die ik zelf allemaal gebruik (in plaats van de nooit gebruikte middle pickup in positie 3)


Bart