PDA

View Full Version : Help, mijn decal gaat naar de kloten!



Tabula Rasa
30 september 2016, 13:06
Ben met een pedaaltje bezig. Decal (inktjet) gemaakt en wat blanke acryl lak op gezet om de print te beschermen. Gek genoeg begint de lak te kraken op de zwarte delen van de print. Doe ik iets fout? Gisteren geprint. Vandaag gespoten.

http://i68.tinypic.com/34ry7hf.jpg


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
30 september 2016, 13:14
Acryl doet wel vaker gek ben ik bang, je zou voor de veiligheid (mocht je er nog 1 hebben) alleen een nevel laag kunnen spuiten om de print te fixeren en pas als de decal op het pedaal zit verder aflakken

no 1 hops
30 september 2016, 13:24
misschien het verkeerde decal papier ( voor laser in plaats van inktjet)?

Tabula Rasa
30 september 2016, 13:35
misschien het verkeerde decal papier ( voor laser in plaats van inktjet)?
Papier is het juiste


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
30 september 2016, 13:36
Acryl doet wel vaker gek ben ik bang, je zou voor de veiligheid (mocht je er nog 1 hebben) alleen een nevel laag kunnen spuiten om de print te fixeren en pas als de decal op het pedaal zit verder aflakken
En waarmee afspuiten? Op het pedaal kan ie dan toch ook nog gek gaan doen met lakken? Of moet die eerste dunne nevel eerst goed drogen?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

barno
30 september 2016, 13:38
mss te vlug gespoten (nooit goed...!) ik zou de decal pas een dag na het printen spuiten, en idd eerst een nevellaag

edit, je hebt gewacht zie ik. mss is jouw geliefde action acryl ook niet ideaal. Motip proberen?

Tabula Rasa
30 september 2016, 13:44
Met die lak niet eerder problemen gehad. Vanmiddag maar een nieuwe printen en een paar dagen wachten. Misschien droogt de printerinkt niet zo snel op dat plastic en dan een dunne waas na het weekend.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
30 september 2016, 14:52
En waarmee afspuiten? Op het pedaal kan ie dan toch ook nog gek gaan doen met lakken? Of moet die eerste dunne nevel eerst goed drogen?

het voordeel van als je eerst de decal op het pedaal doet (en hij strak opgedroogt is ) is dat als de lak daarna gek doet het meestal alleen de lak is en decal nog te redden is.
Acryl werkt meestal wel prima Maar zoals gezegt soms reageert het slecht op zichzelf en krijg je blisters in de lak

Tabula Rasa
30 september 2016, 14:55
Jongens, bedankt voor de tips, ik kan verder prutsen hiermee.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
30 september 2016, 14:56
En als je andere lak zou gebruiken? Nitro? Alkyd?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
30 september 2016, 16:11
zowieso nooit alkyd, wat een bagger is dat, nitro werkt bij mij altijd uitstekend dus dat heeft wel de voorkeur

rozh
1 oktober 2016, 01:27
mss te vlug gespoten (nooit goed...!) ik zou de decal pas een dag na het printen spuiten, en idd eerst een nevellaag

edit, je hebt gewacht zie ik. mss is jouw geliefde action acryl ook niet ideaal. Motip proberen?

dit is naar mijn mening niet nodig, 15min na printen kan je ipc al spuiten is mijn ervaring. die inkt is zo droog..

barno
1 oktober 2016, 02:11
een klein logootje ja,niet zo'n grote, dichte fototekening. dat je'm kan aanraken wil niet zeggen dat al het vocht eruit is

Pepe
1 oktober 2016, 02:43
Ja, droog is 1 ding maar er kan nog van alles een tijdje verdampen wat regeert op een laag die het afsluit.
Over Fender decals gaat trouwens geen lak, die hechten zich aan de laklaag (maar dat is speciaal decal print materiaal)

Tabula Rasa
1 oktober 2016, 07:30
Dit is ook echt speciaal waterslide decalpaper en ik laat het lekker een paar dagen drogen voordat de lak eroverheen gaat


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
3 oktober 2016, 18:07
Nieuwe decal geprint. Precies 3 hele dagen laten drogen. Dunne waas blanke acryl lak van de Action op gezet. Geen problemen. Was dus gewoon te snel na het printen en mogelijk te veel lak.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.