PDA

View Full Version : Overdrive gaat ten koste van de gitaar tone?



Marc1974
30 september 2016, 12:24
Ik heb gemerkt, dat als ik een overstuurd geluid wil produceren met een overdrive pedaal, dat dan de toon veel minder wordt.

Dit heb ik gemerkt bij een bad monkey van digitech en het zelfde geval krijg ik als ik een overdrive pedaal inprogrammeer op een fender Gdec.

Is dit normaal, of ligt dit aan het goedkope pedaaltje?

Tabula Rasa
30 september 2016, 12:34
Wat bedoel je met "toon die minder wordt"?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Marc1974
30 september 2016, 12:36
De toon wordt veel doffer en minder sprankelend.

Tabula Rasa
30 september 2016, 12:41
Bad Monkey is toch een prima tubescreamer-achtige voor zover ik het me herinner.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

jutter
30 september 2016, 12:45
Bad Monkey is toch een prima tubescreamer-achtige voor zover ik het me herinner.

Lijkt mij ook.


Bad M. in Gdec gaat blijkbaar niet lekker samen.

Marc1974
30 september 2016, 12:45
Oke,

Dan zal ik in de toekomst dus vaker kiezen voor een iets overstuurde versterker. Vind ik persoonlijk mooier klinken. Heb zelf de ervaring dat dat de hoge tonen iets versterkt.

Marc1974
30 september 2016, 12:47
Lijkt mij ook.


Bad M. in Gdec gaat blijkbaar niet lekker samen.

De Bad Monkey sluit ik niet op de Gdec aan, maar op een buizenversterkertje. Om precies te zijn, de Gretch G5222

Tabula Rasa
30 september 2016, 12:53
Precies. Midhump all over. Hele volksstammen zweren er bij maar ik kan ook niks met zo'n chocked up sound.
Ik heb daar liever een beetje een dip zitten. Ook ik heb een ts maar kan er niet heel erg goed mee overweg. Bij gebrek aan een od met een wat ander karakter houd ik hem. Op mijn trainwreck doet ie het wel redelijk, want daar kan ik rommelen met de Eq, wat op mijn Champ niet lukt


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

the sure thing
30 september 2016, 13:26
Oke,

Dan zal ik in de toekomst dus vaker kiezen voor een iets overstuurde versterker. Vind ik persoonlijk mooier klinken. Heb zelf de ervaring dat dat de hoge tonen iets versterkt.

Een goede buizenamp zal het "altijd" winnen van een pedaaltje. Maar er zijn talloze uitstekende overdrive-pedaaltjes die je toon prima intact laten.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
30 september 2016, 13:46
Een overstuurd geluid met al te veel hoog gaat al snel krasserig klinken. Dus wees voorzichtig met wat je vraagt. Ik draai er juist graag wat hoog uit.

LRS
30 september 2016, 14:03
Een overstuurd geluid met al te veel hoog gaat al snel krasserig klinken. Dus wees voorzichtig met wat je vraagt. Ik draai er juist graag wat hoog uit.


^^^ dit dus. Zeker op het brugelement ben ik blij dat m'n amp overstuurd iets donkerder klinkt, dan krijg je juist een dik, gearticuleerd geluid zonder dat je vullingen eruit knallen van het top hoog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
30 september 2016, 15:12
Met een los pedaaltje deel je de toonregeling van 1 kanaal en moet je een compromis instellen zodat clean en overdrive beide 'goed' klinken.
Echte 2-kanaals versterkers hebben gescheiden toonregelingen die je apart kunt instellen en dan heeft de ene setting geen invloed op de andere.

Tabula Rasa
30 september 2016, 15:16
Ik heb alleen maar een kanaals ampjes en gebruik er eentje clean en een voor scheur, maar een goed pedaal blijft een mooie oplossing.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Mitch
30 september 2016, 21:55
Tja, een Bad Monkey. Jarenlang hip om die ' beter dan product X' te noemen. Maar of het werkt hangt af van waar je 'm mee combineert en wat je ervan wil. Als je een overdrive zoekt die de klank intact laat moet je het in een andere categorie overdrives zoeken. De goedkoopste overdrive die je klank behoorlijk intact laat is in mijn ervaring momenteel de Hardwire SC2. Paar tientjes op Marktplaats.

Over een gemodelleerd pedaaltje op een modelling amp hebben we het maar niet :)

Brum
1 oktober 2016, 10:11
Als stand-alone pedaal zou ik sowieso nooit een tubescreamer gebruiken, dan is de oversturing van een buizenversterker inderdaad veel transparanter en meer sparkle. Maar als boost voor een oversturende versterker, ik blijf het onverslaanbaar vinden hoor. Nog geen ander pedaal gehoord/bespeeld dat dat beter doet. Maar smaakgebonden natuurlijk. De Bad Monkey is wat mij betreft daar ook erg geschikt voor, echt een puike tubescreamer.

Die SC-2 is wat mij betreft ook zeker een aanrader. Veel kwaliteit voor weinig. Al vind ik 'm als distortion beter bruikbaar dan overdrive (verschil crunch en saturated).

guitarkid2
1 oktober 2016, 15:22
een pedaaltje doet iets met je toon of je dat nou leuk vindt of niet daar koop je die dingen toch voor ?

NLF
1 oktober 2016, 16:56
Ik heb gemerkt, dat als ik een overstuurd geluid wil produceren met een overdrive pedaal, dat dan de toon veel minder wordt.

Dit heb ik gemerkt bij een bad monkey van digitech en het zelfde geval krijg ik als ik een overdrive pedaal inprogrammeer op een fender Gdec.

Is dit normaal, of ligt dit aan het goedkope pedaaltje?

Tsja ... join the club :-)

Het is maar net wat je wilt. Ik houd niet van overdrive pedalen om vervorming te krijgen, ik zet liever de versterker hard (zoals vroegah weet je wel). Ik vind een overdrive meestal nergens naar klinken, maar goed.

the sure thing
1 oktober 2016, 22:15
Tsja ... join the club :-)

Het is maar net wat je wilt. Ik houd niet van overdrive pedalen om vervorming te krijgen, ik zet liever de versterker hard (zoals vroegah weet je wel). Ik vind een overdrive meestal nergens naar klinken, maar goed.

Dit is nou ook weer een ietwat eenzijdige reactie IMHO....

Heb je al de ervaring van meer dan 50 verschillende overdrive- pedaaltjes op een goede buizenamp geprobeerd?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
2 oktober 2016, 00:16
Ik speel het vaakst met de overdrive van de amp, maar ik heb er wel een paar pedalen voor staan. Vooral als het niet te hard mag/moet, vind ik een pedaal vaak beter klinken. Het is wel zoeken naar pedalen die bij de amp passen. Daarom heb ik er ook een stuk of zes.

Pepe
2 oktober 2016, 00:30
Ik heb ook een kast vol en ik gooi niks weg want pedaaltjes vallen continue in & out of favor naar gelang gitaar, amp en pet.
Tegenwoordig is mijn Greer Ghetto stomp de favoriet maar die heeft 2 jaar ongebruikt in die kast gestaan.
Ik heb trouwens nu eindelijk ook een OCD maar die gaat terug, niet slecht maar ook niet bijzonder. Maar wat ik verrassend vond, ik lees overal dat het een donkere overdrive is maar d'r zit me toch een partij snerpend hoog in?

jutter
2 oktober 2016, 00:34
Ik heb ook een kast vol en ik gooi niks weg want pedaaltjes vallen continue in & out of favor naar gelang gitaar, amp en pet.
Tegenwoordig is mijn Greer Ghetto drive de favoriet maar die heeft 2 jaar ongebruikt in die kast gestaan.
Ik heb trouwens nu eindelijk ook een OCD maar die gaat terug, niet slecht maar ook niet bijzonder. Maar wat ik verrassend vond, ik lees overal dat het een donkere overdrive is maar d'r zit me toch een partij snerpend hoog in?

Vond ik ook. Ik heb hem heel kort gehad.

the sure thing
2 oktober 2016, 07:17
(...), ik lees overal dat het een donkere overdrive is maar d'r zit me toch een partij snerpend hoog in?

Uhm... Waar heb je dat precies gelezen?
Dat is idd complete onzin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
2 oktober 2016, 08:02
Uhm... Waar heb je dat precies gelezen?
Dat is idd complete onzin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waarschijnlijk op het internet. Als het op het internet staat, dan moet het wel waar zijn.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

arjanb01
2 oktober 2016, 08:18
Ocd vond ik een prima pedaal in combinatie met fender amps.
Dat hoog hangt er maar niet van af ho je hem instelde. Gebruikte je die mid toggle switch dan kon het schreeuwerig worden inderdaad. Zeker met gain op driekwart. Voor low gain echt een mooi pedaal.

AoDf
2 oktober 2016, 10:24
Ik heb trouwens nu eindelijk ook een OCD maar die gaat terug, niet slecht maar ook niet bijzonder. Maar wat ik verrassend vond, ik lees overal dat het een donkere overdrive is maar d'r zit me toch een partij snerpend hoog in?

Gebruik je de OCD met de switch op HP of LP? Ik gebruik 'm altijd op LP. Op HP wordt het mij te veel van het goede. Als milde overdrive wordt hij bij mij dan niet schel.

NLF
2 oktober 2016, 11:42
Dit is nou ook weer een ietwat eenzijdige reactie IMHO....

Heb je al de ervaring van meer dan 50 verschillende overdrive- pedaaltjes op een goede buizenamp geprobeerd?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, ik heb er een keer op een middag in Gent een stuk of 40 uitgeprobeerd over verschillende versterkers. De beste vond ik de Coloursound Overdrive (een oude) en een hele oude Electro Harmonix Hot Tubes. Klon Centaur (originele getest) vond ik ook een goed pedaal (vooral de sprankel). Het is ook niet helemaal waar wat ik zeg hoor: ik hou van rangemasters (is natuurlijk eigenlijk geen echte overdrive) en fuzz pedalen. Wat betreft overdrive: coloursound power boost kopie wil ik eigenlijk wel een hebben, zelfde geldt voor Klon (en rangemaster en fuzz face, wellicht ook tonebender II). Maar over het algemeen hou ik er van om gewoon de versterker te oversturen en een attenuator te gebruiken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden; voor elk wat wils zullen we maar zeggen.

Dirk_Hendrik
2 oktober 2016, 12:59
Ik begrijp niet hoe een je gitaarklank "ten koste" kan gaan van een vervormpedaal. Als wat je hoort je niet bevalt betekent dat dat het niet het goede pedaal is voor jou. Omdat je blijkbaar iets anders verwacht. Dat betekent dus dat je verder moet zoeken tot je het pedaal vind wat wél bij jouw verwachting past.

Stellen dat een je gitaarklank minder wordt door een overdrive pedaal suggereert de aanname dat alle overdrive pedalen hetzelfde zouden klinken. Dat suggereert ook de gevaarlijke conclusie van "1 keer geprobeert, was niets voor mij". Om vervolgens jarenlang jezelf heel veel potentieel leuks te ontzeggen door een kort door de bocht aanname.

Samengevat, de klank is er en die is prima. Alleen de verwachting klopt niet.

Dutch66
2 oktober 2016, 14:04
Ja, ik heb er een keer op een middag in Gent een stuk of 40 uitgeprobeerd over verschillende versterkers.

Tja dat gaat niet werken...., bij overdrive 13 zou ik ook de kluts wel een beetje kwijt zijn...:seriousf:

Ik denk dat er meer bedoeld wordt dat je meerdere drives thuis/oefenruimte over een langere periode
en met het nodige tweaken, (en stapelen!) probeert, voordat je er eigenlijk iets zinnigs over kunt zeggen.

Pedalen die ik aanvankelijk helemaal geweldig vond, verwisselde naar een paar weken toch ook weer vaak
van eigenaar... Andersom net zo goed, pedalen die ik afhankelijk als waardeloos bestempelde werden soms
ook weer favoriet. Helaas moeten bij mij pedalen soms ook de deur uit gewoon om een nieuwe te kunnen
financieren. Ik durf niet te gokken hoeveel pedalen ik anders over de afgelopen decennia verzameld zou hebben... Hetzelfde geld trouwens ook voor gitaren en versterkers...

Pepe
2 oktober 2016, 14:11
Ja, het is nooit helemaal duidelijk wanneer een aanschaf een weloverwogen stap dichter naar tone nirvana is of waan van de dag.

NLF
2 oktober 2016, 14:24
Tja dat gaat niet werken...., bij overdrive 13 zou ik ook de kluts wel een beetje kwijt zijn...:seriousf:

Ik denk dat er meer bedoeld wordt dat je meerdere drives thuis/oefenruimte over een langere periode
en met het nodige tweaken, (en stapelen!) probeert, voordat je er eigenlijk iets zinnigs over kunt zeggen.

Pedalen die ik aanvankelijk helemaal geweldig vond, verwisselde naar een paar weken toch ook weer vaak
van eigenaar... Andersom net zo goed, pedalen die ik afhankelijk als waardeloos bestempelde werden soms
ook weer favoriet. Helaas moeten bij mij pedalen soms ook de deur uit gewoon om een nieuwe te kunnen
financieren. Ik durf niet te gokken hoeveel pedalen ik anders over de afgelopen decennia verzameld zou hebben... Hetzelfde geld trouwens ook voor gitaren en versterkers...

Haha, het waren er erg veel, maar het ging wel hoor, want er zat systeem in (eerst een paar boosters, toen een paar overdrives, vervolgens distortions en daarna fuzzpedalen, en alles op een logische manier gedaan - dat wil zeggen de pedalen die qua ontwerp op elkaar leken na elkaar etc.). Was bij iemand thuis die ook workshops gitaarsound geeft (ja, die workshops bestaan! en die jongen doet dat overigens heel goed, kan ik aanbevelen, maar is niet naast de deur).

Ik snap wat je bedoelt met proberen in oefenruimte / thuis / band situatie, maar dan nog: als je een plaat van de Ramones of AC/DC aanzet hoor je een gitaar in een Marshall. En als je dat gaaf vind klinken en eigenlijk niks anders wilt dan valt er ook niet zo veel meer uit te proberen. Maar ik moet wel zeggen dat ik komend voorjaar eens even een tijd wat met verschillende pedalen wil gaan experimenteren (en dan met name in combinatie met mijn Hiwatt DR 103).

Maar goed: even terug naar topic starter. Het is allemaal heel persoonlijk (muzieksmaak, manier van spelen etc). Het kan zijn dat een pedaal niet klinkt en het geluid minder maakt. Moet je weer verder zoeken.

NLF
2 oktober 2016, 14:27
Ja, het is nooit helemaal duidelijk wanneer een aanschaf een weloverwogen stap dichter naar tone nirvana is of waan van de dag.

Inderdaad. Zelf heb ik meermaals in een (achteraf gezien) vlaag van totale verstandsverbijstering dingen aangeschaft.

telerocker
2 oktober 2016, 21:26
Vanmiddag in de studio een solo ingespeeld met de Suhr Riot op het cleane kanaal omdat het overdrivekanaal met boost wat te veel bijgeluiden (noise) gaf. Dat werkte ook heel behoorlijk met de CAE Wah ervoor.

Marc1974
3 oktober 2016, 21:55
Heb vanavond nog even getest. Als ik veel meer hoog op het pedaaltje zet, heb ik nauwelijks toonverlies.

Dus bij mij is het nu opgelost

Dutch66
4 oktober 2016, 08:43
Heb vanavond nog even getest. Als ik veel meer hoog op het pedaaltje zet, heb ik nauwelijks toonverlies.

Dus bij mij is het nu opgelost


Kijk briljant, echt beschamend dat niemand daar nou eerder op komt... :D

Tabula Rasa
4 oktober 2016, 09:11
Dat had je nog niet eerder geprobeerd? 😂


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

NLF
4 oktober 2016, 10:48
Kijk briljant, echt beschamend dat niemand daar nou eerder op komt... :D

tsja ... maar dit verzin je natuurlijk niet

Pepe
4 oktober 2016, 10:52
Ja, je kan draaien aan die knoppen, hadden we moeten zeggen.

Tabula Rasa
4 oktober 2016, 11:02
Heel stiekem herken ik het wel. Voor mijn gevoel mocht mijn tonepot op mijn ts nooit vol open. Altijd in de veronderstelling geweest dat dat niet zou werken, maar juist met deze moet ie vol open. Ze zitten er niet voor niets, die knoppen .


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

NLF
4 oktober 2016, 11:22
Ja, sommige pedalen zijn ontworpen met de gedachte dat de level / de tone / de gain knop helemaal open staat. Zo zijn ze getest en afgesteld, vanuit de gedachte dat iedereen die knop toch wel helemaal open zal draaien.

Tabula Rasa
4 oktober 2016, 11:34
Zelf probeer ik alles ideaal af te stellen met de toon en volume potmeters van de gitaar op "7". Dan kan ik alle kanten nog op.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
4 oktober 2016, 14:40
Ja, sommige pedalen zijn ontworpen met de gedachte dat de level / de tone / de gain knop helemaal open staat. Zo zijn ze getest en afgesteld, vanuit de gedachte dat iedereen die knop toch wel helemaal open zal draaien.

Da's toch bij alle apparaten zo....?? :???:

NLF
4 oktober 2016, 17:02
Nee, denk bijvoorbeeld aan de toonregeling bij Fender versterkers.

Erik de Perik
4 oktober 2016, 17:12
Nee, denk bijvoorbeeld aan de toonregeling bij Fender versterkers.

En nog zo'n 150.000 andere apparaten.... ;) Ik borduurde een beetje voort op de TS, die eerst een vraag stelt, zelfs over "ervaring" spreekt en er dan achter komt dat je aan de knopjes kunt draaien.

NLF
4 oktober 2016, 21:15
En nog zo'n 150.000 andere apparaten.... ;) Ik borduurde een beetje voort op de TS, die eerst een vraag stelt, zelfs over "ervaring" spreekt en er dan achter komt dat je aan de knopjes kunt draaien.

Aha, op die manier.

miyaru
4 oktober 2016, 21:29
En nog zo'n 150.000 andere apparaten.... Ik borduurde een beetje voort op de TS, die eerst een vraag stelt, zelfs over "ervaring" spreekt en er dan achter komt dat je aan de knopjes kunt draaien.

Oh, ik moet mijn pedalboard nog eens opnieuw bekijken, ik heb ook knopjes LOL :)

Robin.

Erik de Perik
4 oktober 2016, 21:41
Oh, ik moet mijn pedalboard nog eens opnieuw bekijken, ik heb ook knopjes LOL :)

Robin.

Vanaf nu geen vragen meer op GN...!! :cheerup:

miyaru
4 oktober 2016, 21:51
Vanaf nu geen vragen meer op GN...!! :cheerup:

Sorry dat was flauw........

Robin.

Erik de Perik
4 oktober 2016, 22:36
Sorry dat was flauw........

Robin.

Ik begon :)

NLF
4 oktober 2016, 22:57
Het is nu wel genoeg denk ik. Ik ontdek ook regelmatig weer heel erg voor de hand liggende dingen hoor.

miyaru
5 oktober 2016, 01:52
@NLF - was niet om jou te dollen, was gewoon even flauw.......:hide:

Robin.

NLF
5 oktober 2016, 11:17
Het gaat niet om mij, het gaat om de topic starter. Die moet ook in het vervolg gewoon weer een vraag durven stellen :-)

miyaru
5 oktober 2016, 16:48
@iedereen + de TS: was flauw van me - gewoon vragen blijven stellen!

Robin.

Marc1974
6 oktober 2016, 12:47
@iedereen + de TS: was flauw van me - gewoon vragen blijven stellen!

Robin.

Ik neem er ook geen aanstoot aan.

Wel blijft het een feit dat het pedaaltje zonder aanpassing op EQ de toon naar beneden haalt.

Dutch66
6 oktober 2016, 12:55
Pfff..., ik zeg maar ff niks...

Pepe
6 oktober 2016, 15:07
Nee, er valt zoveel te zeggen hoe toon stacks werken dat er niks algemeens over te zeggen valt. Zelfs met een passieve stack wil het niet zeggen dat alles naar rechts dus ongekleurd is.
Met je oren werken zou je kunnen zeggen, dat wel.