PDA

View Full Version : draadloos gitaar ( hoe sterk is het?)



Rick trodat
30 september 2016, 09:14
Zonder de hoe en waarom uit te leggen...is het mogelijk dat een draadloos gitaarsignaal door 2 betonnen muren gaat?

Schrevel
30 september 2016, 10:24
Zonder de hoe en waarom uit te leggen...is het mogelijk dat een draadloos gitaarsignaal door 2 betonnen muren gaat?

Gitaar wireless zit op dezelfde consumentenfrequenties als die voor alle andere apparaten zoals voor thuis internet. Dus heb je een draadloos internetmodem thuis? Probeer het daar maar eens mee: modem in de ene kamer, laptop/tablet/dinges twee kamers twee betonnen muren verderop. Als je een 2,4GHz netwerk heb opgezet krijg je nog wel signaal, maar niet meer dan twee streepjes en je verbinding wordt makkelijk gestoord omdat alle apparaten in de buurt op dezelfde frequentie zitten. Op 5GHz is het (vooralsnog) rustiger en heb je een beter signaal maar dat komt niet door die muren heen, dat wordt al gehinderd door iemand die er voor loopt.

MaBerY
30 september 2016, 10:25
Lastig om dat zonder dat hoe en waarom te doen. Ik probeer het toch. De zendamateur in mij word wakker :-)

In principe kan dat wel maar het varieert per locatie. Soms werkt het en soms niet.

Het hangt er maar vanaf hoeveel metalen bewapening er in het beton zit en of er routes zijn waarlangs het radiosignaal langs kan gaan. Het staal zorgt voor de z.g. "kooi van faraday" afschermwerking voor radiosignalen. Het hangt er ook nog vanaf op welke frequentie je zender werkt en met hoeveel vermogen er uitgezonden wordt en hoe dicht het vlechtwerk is in het beton. bij grof vlechtwerk minder afscherming dan bij gebruik van een fijnere gaas.

We kennen allemaal waarschijnlijk wel het probleem met de WIFI thuis en het bereik er van als je op zolder van je van betonnen vloeren voorziene doorzonwoning zit met je laptop. Hetzelfde kan je met je mobiel ook ervaren met gebrek aan bereik.
Bij 2.4GHz is het vaak iets beter dan 5GHz omdat op die hogere zendfrequentie de demping groter is van de muren. De meeste moderne draadloze gitaarzenders werken overigens ook op deze WIFI ISM frequenties.

Fusion
30 september 2016, 10:55
Gitaar wireless zit op dezelfde consumentenfrequenties als die voor alle andere apparaten zoals voor thuis internet. Dus heb je een draadloos internetmodem thuis? Probeer het daar maar eens mee: modem in de ene kamer, laptop/tablet/dinges twee kamers twee betonnen muren verderop. Als je een 2,4GHz netwerk heb opgezet krijg je nog wel signaal, maar niet meer dan twee streepjes en je verbinding wordt makkelijk gestoord omdat alle apparaten in de buurt op dezelfde frequentie zitten. Op 5GHz is het (vooralsnog) rustiger en heb je een beter signaal maar dat komt niet door die muren heen, dat wordt al gehinderd door iemand die er voor loopt.
Even er van uitgaande dat t gitaarsignaal analoog blijft.... Denk niet dat je een analoog en een digitale connectie met elkaar kunt vergelijken. Als er bij t digitale signaal wat misgaat, missen er packets en handshakes etc en worden die opnieuw gestuurd. De verbinding wordt dan trager, maar de kwaliteit blijft. Bij een analoog gitaarsignaal moet gewoon de kwaliteit real-time gelijk blijven.

Rick trodat
30 september 2016, 11:21
Het idee is dus een grapje met de buurman. Bedoeling is een amp te verstoppen ( hij kan dit waarderen) aan te zetten en dan op een bepaald moment te spelen.

Die amp krijgen we wel aan, maar verstoppen in het huis wordt lastig aangezien hij een hond heeft die vreemd kan reageren op een indringer.

We hebben een wireless van shure, maar als men zegt dat dit bij voorbaat niet gaat werken komt er een ander idee.

vlammie
2 oktober 2016, 23:31
Een analoge wireless zou kunnen, een digitaal 2,4GHz systeem waarschijnlijk niet.

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

Jaffster
2 oktober 2016, 23:58
De zendamateur in mij word wakker :-)

Die rare zendamateurs kom je ook altijd overal tegen. :)
En ja , ik ben er één...

grt
Alex