PDA

View Full Version : Nylonsnarige gitaar en plectrum



Harald
24 september 2016, 11:19
Binnenkort twee keer een reunie setje met ons oude gitaarduo spelen. Alleen moeten we de rollen omdraaien en zal ik dit keer een aantal nummers met vingers op een klassieke gitaar spelen ipv plectrum. O.A. muziek van Saturday Night in San Fransisco van ALdiMeola Paco de Lucia en John Mc Laughlin. Met plectrum vroeger te doen, en nu ook, maar, zonder plectrum worden sommige van de snelle passages toch wel erg snel...




Wat vinden jullie? Plectrum op een nylonsnarige, do or don't ?

Ernest01
24 september 2016, 11:36
Noem mij behoudend, conservatief, ouderwets, maar een plectrum en nylon snaren..... nee.

Midwolda
24 september 2016, 11:43
Maakt toch niet uit, je kunt toch ook electrisch zonder plectrum spelen.
Het klinkt anders en misschien gaan je snaren eerder op. So what.

barno
24 september 2016, 11:48
Wat zeg de gitaarbijbel? Die bestaat niet, zegt u? juist.

Schrevel
24 september 2016, 11:52
Hoe speelt die andere van het duo, vingers? Dan doe jij plectrum. Het klankverschil is dan handig voor de luisteraars om jullie twee op het gehoor uit elkaar te houden.

Harald
24 september 2016, 12:11
Daar zit de catch... vroeger had ik een steelstring, en Laurent niet. Bovendien was zijn klassieke gitaar veel beter dan de mijne. De verdeling is snel gemaakt dan. Alleen kan Laurent door iets van neurologische aard niet meer tokkelen. Plectrum is geen enkel probleem. Fatsoenlijke steelstrings en nylonstrings hebben we nu ook allebei. Vandaar dat we nu de rollen omdraaien.

Voor zover het de thema's betreft kan ik het met wat alternatieve benaderingen wel oplossen. Ben ik al uit. En ik beheers ook wel wat flamencotechniek, in die zin had ik toen ook al de logischere keus geweest voor de Paco de Lucia partijen. Voor het solowerk is het een ander punt. Die AldiMeola en John mcLaughlin achtige langere 16e noten runs en triplet runs, dat red ik met vingers niet. Kprtere bursts lukken wel aardig met wat aangepaste techniek, duim en ringvinger ook gebruiken. Maar die langere runs horen er wel in thuis, in die nummers. Er is een video van het andere concert wat ze in San Fransisco gaven toen op youtube te zien. De Lucia is echt bizar snel met het aanslaan met twee vingers. Kortom, zal enigzins mengen.

En McLaughlin speelde toen het hele concert nylon met plectrum. Al diMeoloa doet ook niet anders, hij tokkelt echt heel zelden.

Maar wel benieuwd hoe de meningen hierover zijn...

knutmo
24 september 2016, 23:42
Als McLaughlin nylon met plectrum speelde, waarom mag jij dat niet?

duckman
25 september 2016, 01:36
Wat voor jou het beste werkt... ik begrijp niet waarom het niet mag/kan/hoort van wie dan ook. Alsof regels en kunst samengaan :-)

Schrevel
25 september 2016, 05:09
Dat wordt dan canvassen met gemengde technieken :)

Overigens vind ik dat McLaughlin het beste klinkt zonder plectrum. En zonder vingers. Zonder gitaar eigenlijk.

Harald
25 september 2016, 09:19
:D hangt een beetje van de context af. Santana live op Montreux met mcLaughlin, dan is de laatste duidelijk de betere gitarist, maar de eerste snapt tenminste zijn muzikale context. McLaughlin is daar niet echt prettig om aan te horen.

Mahavishnu laat ik ook liever aan me voorbij gaan. Maar Shakti was weer wel erg leuk. En Guardian Angel is toch wel een mooi stuk. Alleen de snelle uitbarstingen in het thema. Maar dat lukt inmiddels zonder plectrum. Nummer mag sowieso net wat langzamer dan mcLaughlin zelf het live speelt.

kempermusic
25 september 2016, 23:13
Wat zeg de gitaarbijbel? Die bestaat niet, zegt u? juist.

Haha, dat dus. Di Meola heeft prachtig werk gemaakt met plectrum op een nylon-gitaar en De Lucia zonder. Twee totaal verschillende gitaristen, die toevallig wel ooit samen een dijk van een plaat hebben gemaakt met allebei hun eigen, unieke inbreng.

Luca P
27 september 2016, 23:41
Dat wordt dan canvassen met gemengde technieken :)

Overigens vind ik dat McLaughlin het beste klinkt zonder plectrum. En zonder vingers. Zonder gitaar eigenlijk.

:cheerup::dance:

Pepe
28 september 2016, 00:05
McLaughlin met zijn witte jas en tandartsboor (citaat Jan Akkerman):D

Achja, het gaat er niet om hoe je het flikt, die vraag verbaast me van iemand die een held heeft die op jonge leeftijd al muziek wist te halen uit een omgekeerde fiets.

Harald
28 september 2016, 00:12
Ach, het is niet zo zeer dat ik niet gewoon ergens voor kies op basis van wat ik vind. Maar ik ben eerder benieuwd in hoeverre mensen hier heel sterke meningen over hebben.

Pepe
28 september 2016, 00:28
Ik zou zeggen, voor klassiek is plectrum een nono al is het alleen omdat je voor dat repertoire daar niet mee wegkomt maar een nylon Chet Atkins of Ovation zijn daar niet echt voor bedoeld.
Maar goed, ik speel flamenco achtige dingen op mijn jaguar dus dat zegt wel iets over mijn puriteinste attitude.