PDA

View Full Version : Borgo Migliorini



Joannes
24 september 2016, 10:16
Moet dit stuk Oefenen
voor het Harry Sacsioni weekend
Heb nu al Grijze haren !!!

Borgo Migliorini

https://www.youtube.com/watch?v=wHet91yv2GE

Harald
24 september 2016, 11:04
Rustig aan doen, en goed naar het origineel luisteren. Timing in dit filmpje is niet geweldig.

En pak dus de originele opname van Harry erbij, vertraag die waar nodig. In veel van die partijen zitten nog fouten. Weet zo uit mijn hoofd niet of dat voor dit nummer geldt. Was met die oudere boeken van vroeger trouwens eerder nog slechter dan beter. Alleen standaardnotatie terwijl de helft van het materiaal in open stemmingen staat helpt al niet echt. Maar in Elixer zitten bv. echt heel vervelende fouten. Telkens als ik het boek erbij pakte dacht ik dat ik het fout speelde, maar wat er in het boek stond wilde er maar niet in. Afgelopen jaar eens doorgenomen met een leerling, en goed uitgekamd. Blijkt dat wat ik altijd al vanzelf wilde spelen klopt, en het in het boek verkeerd staat (en dermate onlogisch dat het ook nog veel moeilijker is) :angry: En dat geldt voor meer nummers, niet alleen de bewerkingen van 12 snarige stukken.

Overigens, dat er hier en daar kleine fouten in zo'n transcriptie sluipen is echt niet vreemd. Dat risico loop je zelfs met eigen nummers die je opschrijft. Soms is het gewoon een heel lullig "cijfer op het verkeerde lijntje gezet" foutje, waar je bij het checken overheen leest. Of een noot die net een achtste te vroeg staat. Lees je bij het proofreaden ook best makkelijk overheen. Zelfs met relatief eenvoudige nummers is een kloppende, en duidelijke tab al snel monnikenwerk.

En dan heb je bij gitaar nog het probleem dat je soms vingers neerzet op de hals waar je niets mee doet. Dat is effectief bijna niet te noteren. Het maakt wel enorm verschil uit hoe het stuk speelt, en subtiel verschil in de klank.

Joannes
24 september 2016, 12:19
andere Vraag
wie kan dit stuk spelen ??

Harald
24 september 2016, 12:54
Ik heb een leerling die ook naar dat weekend gaat. We hebben het een tijdje terug doorgenomen. Maar ik heb de partijen alleen tijdens de lessen bekeken, en hier en daar wat tips gegeven. Ik heb het stuk dus niet in zijn geheel gespeeld zelf.

Harald
24 september 2016, 12:56
Als je dit stuk alleen op gehoor, en het zien doen moet oppakken, maakt dat het gelijk een stuk lastiger. Zeker omdat je geen video van Harry zelf hebt die het stuk speelt. Of het hier in het filmpje echt helemaal klopt is tenslotte ook maar de vraag.

Gesualdo
25 september 2016, 12:57
Prachtig stuk! Nog nooit van deze persoon gehoord.

Beetje jammer dat de gitaar niet helemaal lekker zuiver is gestemd (ach, wiens b-snaar ontstemt niet tijdens het spelen, want het begint zuiver). Maar dat doet verder niets af aan de klasse van zowel het gitaarspel als het stuk zelf.

Bravo!

Joannes
25 september 2016, 13:28
Moet je naar Sacsioni luister hoe hij het speelt
daar klinkt het echt heel Mooi !!

mountainman
25 september 2016, 13:37
Als je dit stuk alleen op gehoor, en het zien doen moet oppakken, maakt dat het gelijk een stuk lastiger. Zeker omdat je geen video van Harry zelf hebt die het stuk speelt. Of het hier in het filmpje echt helemaal klopt is tenslotte ook maar de vraag.

Er is een video waarin hij een gedeelte van dat nummer speelt, maar die zou bij degenen die naar dat weekend gaan wel bekend moeten zijn neem ik aan.

https://youtu.be/i7c7qkPucYs?t=92

Joannes
28 september 2016, 14:48
Er is een video waarin hij een gedeelte van dat nummer speelt, maar die zou bij degenen die naar dat weekend gaan wel bekend moeten zijn neem ik aan.

https://youtu.be/i7c7qkPucYs?t=92


ja dank je !!