PDA

View Full Version : Fender/Squier JV/MIJ/CIJ/AVRI afgeleid van Tokai Springy-Breezy Sound?



cat's eyes
23 september 2016, 22:18
Een paar (van de meest opvallende) berichtgevingen die de bewering schijnen te ondersteunen:

Op de eerste JV advertentie (1982) die Fender publiceerde zou een Tokai afgebeeld staan.
http://i1106.photobucket.com/albums/h371/fortibus/Radios/Forum%20pics/Fender%2082%20RI%20Tokai%20ad%20campaign.png (http://s1106.photobucket.com/user/fortibus/media/Radios/Forum%20pics/Fender%2082%20RI%20Tokai%20ad%20campaign.png.html)

Hier is het artikel (https://www.vintageguitar.com/18255/fenders-first-reissues/)



Dit is wat mij nog het meest verbaasde: een brief van Tokai naar Mr Leo Fender hemzelf
http://i1106.photobucket.com/albums/h371/fortibus/Radios/Forum%20pics/TokailettertoGampL.jpg (http://s1106.photobucket.com/user/fortibus/media/Radios/Forum%20pics/TokailettertoGampL.jpg.html)

Komt er volgens mij op neer dat Fujigen 2de keus was, nadat Tokai het aangeboden contract van CBS had afgewezen.

Okay, feedback, visie, feiten of kritiek is altijd welkom. ;)

Pepe
24 september 2016, 00:53
Afgezien van die Tokai tuners ken ik het verhaal wel want ik heb die boeken. Die promo foto heeft me altijd verbaast, zoveel zwart, dat hadden die gitaren in het echt niet.
Wat je verder ook nooit leest, de strat en tele hebben nummers die refereren aan de verschillende renderings of productie modellen omdat Fender nooit over veranderingen van reissues roepetoept, in tegenstelling tot Gibson die voor elke ander schroefje een marketing campagne op touw zet, maar een Fullerton reissue wijkt toch wel behoorlijk af van de huidige reissue in zowel pickups, neckshape, lak en minor details.
Funny detail is dat de Fullerton reissue pickups gewoon een standaard wind job was met andere bottomplates totdat ze door de pickups heen waren en de standaard nieuwe ontworpen pickups kreeg. Zo deed ome Leo het ook, eerst de oude restjes opmaken.

Kwa natuurgetrouwheid heb ik veel meer vertrouwen in een merk als Greco, die kochten een '59 strat, bestudeerden alle specs nauwkeurig en brachten dan daar een gitaar van uit. Fender heeft wel een dozijn verschillende '59 strats en dat is natuurlijk onzin, Leo deed niet aan die flauwekul.

cat's eyes
24 september 2016, 04:29
Kwa natuurgetrouwheid heb ik veel meer vertrouwen in een merk als Greco, die kochten een '59 strat, bestudeerden alle specs nauwkeurig en brachten dan daar een gitaar van uit. Fender heeft wel een dozijn verschillende '59 strats en dat is natuurlijk onzin, Leo deed niet aan die flauwekul.

Greco, ik heb hier al meer goeds over gehoord. Nog nooit één in mijn handen gehad, misschien moet ik daar eens werk van maken.

arjanb01
24 september 2016, 06:30
Over 59er strats gesproken. Ik zag deze op mp, een replica. Wat vinden we hier van:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1086207348-fender-stratocaster-59-replica.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=6

Tabula Rasa
24 september 2016, 06:58
Ziet er goed uit en de specs beloven veel goeds.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

arjanb01
24 september 2016, 07:05
Ik vind de toets behoorlijk licht, bijna rood. Maar verder prima gebouwde replica. Voor die prijs een no-brainer. Dat er dan nog iemand is die er 300 voor biedt. Dan weet je die gitaar niet op waarde te schatten.

Tabula Rasa
24 september 2016, 07:34
tsja, da's echt een schaamteloos bod.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

JVGM-music
24 september 2016, 08:24
Ik vind de toets behoorlijk licht, bijna rood. Maar verder prima gebouwde replica. Voor die prijs een no-brainer. Dat er dan nog iemand is die er 300 voor biedt. Dan weet je die gitaar niet op waarde te schatten.

Nou ja...Fido's mogen al blij zijn als ze 50 euro opbrengen...en dan 900 vragen voor een replica?

D3nnis
24 september 2016, 08:31
Nou ja...Fido's mogen al blij zijn als ze 50 euro opbrengen...en dan 900 vragen voor een replica?


Ik zou ook geen 900 voor dit ding neer willen leggen. Althans, ongezien en onbespeeld dan.
Maar, er zit een koffer bij, en hij ziet er goed uit, dus meer dan €50,- is wel terecht vind ik 😀

arjanb01
24 september 2016, 08:49
Je maakt een grap hoop ik?
Ik kan me goed voorstellen dat mensen stoppen met zelfbouw.
Ik heb contact met deze gast gehad en hij kan echt goed bouwen, wikkelt zelf z'n eigen pickups. Hoewel dit een prefab hals en body is, heeft hij hem zelf verder geschuurd en nitro gelakt om hem volgens 59er specs te hebben. 900 is wat hoog, maar rond de 600 zou ik er voor geven.

D3nnis
24 september 2016, 09:31
Je maakt een grap hoop ik?


Nee.
Zoals ik al zei, zonder de gitaar in het echt gezien en gehoord te hebben.
Elementen wikkelen doen kinderen in china ook zelf (€10,- op aliexpress), dus zegt niks.
Prefab body en hals, tja. Kan net zo goed zijn, of zelfs beter, dan een uit de hand gemaakte.
Dus, ongezien en onbespeeld is deze voor mij net zo waardeloos als een harley benton gitaar.

Als voorbeeld:
Mijn zelfbouw fretless bas:
IMG]http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/IMG_0058_zps1d70c15a.jpg[/IMG]

Bartolini elementen, hipshot brug, gotoh stemmechanieken.
Custom built (nou ja, zo kan ik het verkopen want het is zo) body van kwartiers gezaagd amerikaans noten, tussen twee stukken kwartiers iep. Hals van kwartiers gezaagd esdoorn met ebben toets.
Kei goede bas, maar heb geen illusies om daar 900 voor te krijgen.

arjanb01
24 september 2016, 09:39
Ik ben het totaal niet met je eens. Check de hardware, tremolo, brugzadels. Callaham blok, fender brugzadels, kluson tuners.
De output van de pickups is voor alle 5,7 kohm. Zoals het origineel dus, al wisselde dat vroeger weleens.
De body en hals zijn van guitar supplies, dat wel.
Maar 50 euro vind ik wel erg schofterig. Als ik hem zou testen en hij klinkt en bevalt goed, zou ik er 600 voor betalen. Je ziet dat hij er veel aandacht en detail heeft ingestoken. Dit is niet zomaar een geassembleerde strat maar hij wilde het origineel zo dicht mogelijk benaderen en daar is hij i.m.o in geslaagd. Wat minder is, is de toets die erg licht en bijna rood is.

D3nnis
24 september 2016, 10:31
Vergeef mij ☺
Zal wel komen omdat ik niks geef om historische correctheid. Niet bij een echte, en bik een nepperd zie ik al helemaal liever iets eigens.

jutter
24 september 2016, 11:05
Ik zou ook geen 900 voor dit ding neer willen leggen. Althans, ongezien en onbespeeld dan.
Maar, er zit een koffer bij, en hij ziet er goed uit, dus meer dan €50,- is wel terecht vind ik ��


Je maakt een grap hoop ik?
Ik kan me goed voorstellen dat mensen stoppen met zelfbouw.
Ik heb contact met deze gast gehad en hij kan echt goed bouwen, wikkelt zelf z'n eigen pickups. Hoewel dit een prefab hals en body is, heeft hij hem zelf verder geschuurd en nitro gelakt om hem volgens 59er specs te hebben. 900 is wat hoog, maar rond de 600 zou ik er voor geven.


Nee.
Zoals ik al zei, zonder de gitaar in het echt gezien en gehoord te hebben.
Elementen wikkelen doen kinderen in china ook zelf (€10,- op aliexpress), dus zegt niks.
Prefab body en hals, tja. Kan net zo goed zijn, of zelfs beter, dan een uit de hand gemaakte.
Dus, ongezien en onbespeeld is deze voor mij net zo waardeloos als een harley benton gitaar.

Als voorbeeld:
Mijn zelfbouw fretless bas:
IMG]http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/IMG_0058_zps1d70c15a.jpg[/IMG]

Bartolini elementen, hipshot brug, gotoh stemmechanieken.
Custom built (nou ja, zo kan ik het verkopen want het is zo) body van kwartiers gezaagd amerikaans noten, tussen twee stukken kwartiers iep. Hals van kwartiers gezaagd esdoorn met ebben toets.
Kei goede bas, maar heb geen illusies om daar 900 voor te krijgen.

Leuk, een handgebouwde gitaar gaan vergelijken met een in elkaar geflanste Chinees :stop: Vergeet niet dat veel (ook Nederlandse) gitaarbouwers ergens moesten beginnen. Prefab of niet, een gitaar valt of staat met het goed inelkaar zetten en dat is wat elke Nederlandse boerenlul wel even denkt te kunnen doen. M.a.w. maak een account aan op gekaanstekerijforum.nl Je zal daar een goede aanwinst zijn.....

D3nnis
24 september 2016, 11:13
Wat een idiote reactie jutter.

jutter
24 september 2016, 11:14
Wat een idiote reactie jutter.

Vind je? Ik vind jouw opmerkingen juist als een lul op een drumstel slaan.


Maar goed, graag ontopic.

Tupelo
24 september 2016, 11:54
Dennis chargeert wat, maar hij heeft een punt vind ik.

arjanb01
24 september 2016, 12:14
Let op je hart, Lexie🙈
Z'n opmerkingen zijn onzinnig, so be it.
Ik vind het een mooie strat, maar spaar toch ff door voor een andere strat.

jutter
24 september 2016, 12:19
Let op je hart, Lexie��
Z'n opmerkingen zijn onzinnig, so be it.
Ik vind het een mooie strat, maar spaar toch ff door voor een andere strat.

Blijkbaar laat die strat je niet los Arjan. 600-700 is een mooi bod!

cat's eyes
24 september 2016, 12:22
Dennis chargeert wat, maar hij heeft een punt vind ik.

Waarop? Alleszins niet op het onderwerp.



jutter daarentegen;


Maar goed, graag ontopic.

arjanb01
24 september 2016, 12:23
Klopt, maar ik spaar toch nog ff door. Mede door de 7,25 inch radius wordt het hem toch niet voor mij.

D3nnis
24 september 2016, 12:24
Vind je? Ik vind jouw opmerkingen juist als een lul op een drumstel slaan.




Ik vergelijk een nederlands gebouwde gitaar uit kant en klaar body en neck (begrijp ik?), met zelfgemaakte pickups met een nederlands gebouwde bas als die van mijzelf, vanuit ruw hout, met kant en klare kwaliteitspickups. De eerste is goud waard, de tweede niks. Leg maar uit waarom onzinnig, en waarom dit prijsverschil.

arjanb01
24 september 2016, 12:32
Allereerst omdat die strat een erg populair ontwerp is en die zelfbouw bas weliswaar knap door jou gebouwd is met knappe onderdelen, maar door je eigen ontwerp erg specifiek is en niet hele volksstammen zullen hiervoor warmlopen.
Je zou dus meer geld kunnen vangen voor een ga gangbaardere gitaar als die strat.
Begrijp me niet verkeerd, 900 vind ik ook een te hoge vraagprijs maar 600 zou alleszins redelijk zijn als je de specs 100% je ding zijn.

Erik de Perik
24 september 2016, 12:41
Leuk, een handgebouwde gitaar gaan vergelijken met een in elkaar geflanste Chinees :stop: Vergeet niet dat veel (ook Nederlandse) gitaarbouwers ergens moesten beginnen. Prefab of niet, een gitaar valt of staat met het goed inelkaar zetten en dat is wat elke Nederlandse boerenlul wel even denkt te kunnen doen. M.a.w. maak een account aan op gekaanstekerijforum.nl Je zal daar een goede aanwinst zijn.....

Chinese gitaren zijn ook handgebouwd.

Tupelo
24 september 2016, 12:42
Het is vrij simpel, er staat geen Fender op, geen Tokai, geen Greco, geen Haar, geen Rebelrelic, en vanaf daar gaat het bergafwaarts. Heb het niet over hoe het zou zijn in een ideale wereld, maar gewoon over zoals 't gaat.

JVGM-music
24 september 2016, 13:45
Even een beetje of topic misschien maar ik verbaas me wel een beetje dat de bouwer zo handig is met de verfspuit en dan ook nog cellulose lak. Ik zie een vrij nette sunburst...of zat die misschien al op de (gekochte) body?

Een kale body kopen, de nerf van het hout vullen, een sunburst overtuigend spuiten en dan ook nog de lakopbouw van celluloselak (denk een laag of 20 met lange tussenpauzes, weken wachten op uitharding dan glad slijpen en polijsten) tot een goed einde brengen...het is dapper.

Tabula Rasa
24 september 2016, 14:10
Nitro lakken doen we bijna allemaal bij Zelfbouw. Zo spannend is dat niet hoor


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Rickenbender
24 september 2016, 14:28
Nitro lakken doen we bijna allemaal bij Zelfbouw. Zo spannend is dat niet hoor

Eindelijk iemand die iets zinnigs zegt in deze discussie 👏😜

cat's eyes
24 september 2016, 14:34
Als het nu nog on topic zou kunnen, wordt het interessant.

JVGM-music
24 september 2016, 17:25
Nitro lakken doen we bijna allemaal bij Zelfbouw. Zo spannend is dat niet hoor

Welk merk gebruiken jullie dan?

Tabula Rasa
24 september 2016, 17:33
Datgene dat voorhanden is. Meestal GuitarSupplies of voxhumana huismerk.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cat's eyes
27 september 2016, 19:56
27 reacties en één op het onderwerp (bedankt hiervoor Pepe :ok:), de rest heeft een mening en wil die blijkbaar graag verkondigen, maar informatief over het onderwerp van geen enkele waarde voor mij.

PS in tegenstelling tot bijna iedereen die zich in het kleine Belgenlandje buiten Antwerpen bevindt kunnen jullie noorderlingen deze opmerking wel aan denk/hoop ik. :soinnocent:

D3nnis
27 september 2016, 22:15
27 reacties en één op het onderwerp (bedankt hiervoor Pepe :ok:), de rest heeft een mening en wil die blijkbaar graag verkondigen, maar informatief over het onderwerp van geen enkele waarde voor mij.



En nu geef je zelf ook een mening die niet over het onderwerp gaat.
Welkom bij de club ☺

arjanb01
28 september 2016, 06:24
Misschien ook omdat het antwoord in die ene post al gegeven was? Dan zijn die andere posts off topic natuurlijk.