PDA

View Full Version : jcm800 probs denk ik ..



oddman
27 juli 2003, 21:02
hey,

gisteren dus mijn 2205 top gekocht, daar getest, klonk allemaal lekker ...
Had ik tochwel niet de effects loop getest zeker !! :-?
Vandaag getest en de eerste keer dat ik hem teste, was mijn volume veel lager dan normaal ..
2de keer met andere kabel werkte het ineens, had wel opgemerkt dat de standby knop kraakte als ik hem op zette (had ik hiervoor niet)
3de keer getest: ik zet disto kanaal op en amp begint raar te fluiten, kon zelfs niet meer spelen ...
4de keer getest: terug minder volume ..

tussen elke test verstak ik de kabels, heb ook 2 verschillende effecten genomen (dus ligt daar al niet aan)
toen de kabels er uit waren, had ik ook dat vieze schelle geschreeuw op het disto kanaal ...
Weet er iemand wat dit is? Het is namelijk mijn eerste volledige lampentop .

alvast bedankt.

oddman
27 juli 2003, 21:12
ok, heb nog eens test gedaan.

chorus in loop gestoken, en wat zitten testen met de standby knop.

Het is mij al opgevallen dat de knop wel degelijk alleen kraakt als er iets in de loop zit. Trek ik de 2 kabels uit de loop dan kraakt hij niet bij het opzetten.

de eerste keer, ik hoor gekraak door opzetten, klinkt allemaal redelijk.
2de keer, terug op en af gezet (standby) gekraak is harder, volume is weer gezakt en disto kanaal piept weer vies ...
enz..

het is precies zoals een versleten potmeter, dan kan je ook rare dingen tegen komen (volume drop e.a.)

iam
27 juli 2003, 22:22
hey,

toen de kabels er uit waren, had ik ook dat vieze schelle geschreeuw op het disto kanaal ...
Weet er iemand wat dit is? Het is namelijk mijn eerste volledige lampentop .

alvast bedankt.

hebk ook gehad in de shop met mn twin...

was een microfonisch preampbuisje...
kost iets van een 12-20€ euro
zet eens je amp op luid volume en tik tegen elk van de kleine buisjes eens zachtjes...
degene die geluid maken (normaal hoor je bijna nix als je ertegen tikt)
zijn microfonisch...

amp uitzetten deze eruit trekken en nieuwe erin steken

kan ook iets anders zijn natuurlijk maar eens je buizen checken bij een tweedehands buizenamp lijkt me toch aangewezen

veel succes ermee!

shredneck
27 juli 2003, 22:23
...ik geloof dat het een quote van Mr Jay was,maar ben er niet zeker van,het ging iig over Twins maar is ook zeker hierop toepasbaar...

"een jcm800 is een goede versterker, maar ECHT goed wordt ie pas als je hem een kleine revisie geeft bij de ampdoctor.Dan heb je een GOEDE amp,zoals ie ook bedoeld is"


Het ging om de strekking van het verhaal btw.

Ikkocht mijn eerste 2204 en heb hem niet lang daarna compleet laten reviseren....de amp is "smoother", heeft meer laag en is weer STRAK!
Dikke aanrader.

Veel plezier met je aankoop, amps als de jouwe zou ik gewoon laten reviseren en lekker houden.

Mr.Jay
27 juli 2003, 22:36
[quote="oddman"]ok, heb nog eens test gedaan.
chorus in loop gestoken, en wat zitten testen met de standby knop.
Het is mij al opgevallen dat de knop wel degelijk alleen kraakt als er iets in de loop zit. Trek ik de 2 kabels uit de loop dan kraakt hij niet bij het opzetten.

Stop es een gitaarkabel in die loop, dus zonder een app. ertussen.
SPuit eventueel wat contactspray in die inputjacks en trek een paar keer de kabel in en uit de jacks > wellicht is die loop NOOIT eerder gebruikt en maken de jacks slecht kontackt, kan vaak problemen veroorzaken bij die Marshalls.

Je kunt dan meteen testen of die loop verlies heeft > bij een 4210 was dat ZEKER het geval !

Jay

oddman
27 juli 2003, 22:56
hoi,
Bedankt voor de reacties !!

ik heb tegen de lampen getikt en de eerste kleine lamp, het verst van de grote eindlampen, gaf inderdaad geluid door de speakerkast.
De anderen deden dit niet. Vreemd ...
Dus het wil zeggen dat die lamp stuk is of?

Ik hb ook wel de indruk dat die standby knop wel wat contactspray kan gebruiken, maar denk niet dat da de bedoeling is ...

Hij heeft het de ene keer meer dan de andere, en als hij kraakt bij het opzetten dan heb ik op het lead kanaal die speciale oversturing met gepiep. Als hij niet kraakt bij het opzetten heeft ie het niet.

Ow ja, deze bevindingen heb ik gemaakt zonder zelfs de loop te gebruiken ...

iam
27 juli 2003, 22:59
hoi,
Bedankt voor de reacties !!

ik heb tegen de lampen getikt en de eerste kleine lamp, het verst van de grote eindlampen, gaf inderdaad geluid door de speakerkast.
De anderen deden dit niet. Vreemd ...
Dus het wil zeggen dat die lamp stuk is of?

...

jep

ander lampje insteken... let op dat je niet genaaid wordt door de ampshop
de ene lamp is da andere niet...

ik zou eens raad vragen in het vintage versterkers gedeelte welk buisje je best koopt...

welk is het trouwens? (wat staat erop?)

oddman
27 juli 2003, 23:00
dat weet ik niet :oops:
de kleine lampjes hebben een metalen omhulsel, heb niet de juiste sleutel om het er af te halen :oops:

iam
27 juli 2003, 23:02
normaal moet je gewoon even drukken en draaien eraan (aan de metalen omhulsels)... zitten veren in...

LETOP is toch bij een fender twin zo... weet niet of het bij een marshall ook zo is :oops:

dus op eigen risico doen...

oddman
27 juli 2003, 23:09
is gelukt :)

ECC83N ofoziets denk ik
die N kan ook een H zijn ...

Mr.Jay
27 juli 2003, 23:09
[quote="iam"]normaal moet je gewoon even drukken en draaien eraan (aan de metalen omhulsels)... zitten veren in...

LETOP is toch bij een fender twin zo... weet niet of het bij een marshall ook zo is

klopt > voorzichtig met gevoel te werk gaan, kan er weinig fout gaan.
Dat ie gevoelig is die 1e buis is heel normaal, binnen een marge natuurlijk. Die eerste gaintrap is altijd het meest gevoelig, moet echter niet TE microfonisch worden. Maar kapot is ie dan nog lang niet, je zou em es kunnen verwisselen met de buis ide het DICHTS bij de grote buizen zit > die mag rustig wat microfonisch zijn aldaar. Als er op 1 maar een goeie zit.

Doe dit altijd op STANDBY ! en wacht daarna tot het buisje effe op spanning is gekomen, 15 seconden of zo.
Trek een buisje er voorzichtig uit, beetje heen en weer bewegen wil meestal baten bij het eruit halen. wees erg voorzichtig met terugzetten, de kleine pinnentjes zijn snel verbogen, en let op de juiste plaatsing in het voetje.

Jay

iam
27 juli 2003, 23:11
ecc83=12ax7=7025

naar zo'n type buis moet je gaan uitkijken dus... alsie echt 'kapot' is

maar luister maar eerst naar Jay die heeft (veel) meer verstand van zaken dan ik...

veel succes nog ermee!

mvg,

koen

oddman
27 juli 2003, 23:14
echt wel tof dat ik zo snel hulp krijg, bedankt !!
ik durf de lampjes er niet zo goed uit trekken :oops:
(schandalig in feite: ik studeer voor ingenieur Chip ontwerp)

ik ga het toch even proberen
maar mr jay, als het de lamp niet is, wat zou er nog voor gekraak kunnen zorgen bij de standby switch?

thanks

oddman
27 juli 2003, 23:16
btw: lamp er uit halen is dat gewoon recht naar boven trekken (lukt niet zo goed) of moet ik naar een kant draaien?

iam
27 juli 2003, 23:18
gewoon trekken
niet draaien anders kraak je de pinnetjes af
en das ni goed... kan je je wel inbeelden ;)

oddman
27 juli 2003, 23:22
krijg ze er niet uit
misschien ben ik te voorzichtig, maar voor ik het weet heb ik meer dan enkel de lamp vast :)

iam
27 juli 2003, 23:23
ik wacht op een reactie van jay :)

oddman
27 juli 2003, 23:24
oei, waarom?
gaat ie mij wat uitlachen ofzo :lol:

iam
27 juli 2003, 23:26
neu hoor,

gewoon... ik weet niet zoveel af van marshall's (laat staan van versterkers, maar alles watk weet hebk van het forum en van Jay geleerd...)

iam
27 juli 2003, 23:33
geen jay meer te bespeuren...

zal voor morgen zijn :)

oddman
28 juli 2003, 00:35
heb nog wat zitten proberen.
Lamp krijg ik er niet uit, maar als ik mij niet vergis maakt de lamp enkel lawaai op het distortion kanaal, ben niet 100% zeker.
De standby knop ruist nu meer en meer en toch wel bijna 2 seconden...
de vorige eigenaar zegt dat hij er geen last mee heeft gehad, maar hij heeft de top ook niet zoveel gebruikt ...
Ik hoop dat het op 1 of andere manier toch gewoon wat stof is op de standby knop ..

sash
28 juli 2003, 02:11
Vaak zitten buisjes stevig vast en moet je behoorlijk trekken om ze eruit te krijgen. Altijd vastpakken bij het buisvoetje of (in geval van preamp buizen) bij de socket. Anders zijn ze zo kapot. Niet te hard knijpen in ieder geval en altijd voorzichtig doen. Beetje heen en weer bewegen, zoals Jay al zei, wil ook wel hebben. In elk geval niet draaien, tis geen gloeilamp :)

FragDaddy
28 juli 2003, 09:23
wees maar niet bang dat je iets kapot trekt, want het buisvoetje zit vast aan het metalen chassis.

Het klinkt als een kapotte voorversterker buis. ga dus even naar je lokale gitaarwinkel en koop zo'n buisje (12ax7 / ecc83) en wissel 1 voor 1 de ouwe buizen met dat nieuwe buisje om. zo kom je er vanzelf achter welk buisje er kapot was en doet je versterker het weer.

de standby knop zit in het power circuit. daar komt geen (audio) signaal bij in de buurt, dus als ie kraakt als je die knop omhaalt ligt dat iig niet aan de knop (of de knop moet echt dood zijn en geen goed contact meer maken).

Mr.Jay
28 juli 2003, 10:47
wees maar niet bang dat je iets kapot trekt, want het buisvoetje zit vast aan het metalen chassis.

Het klinkt als een kapotte voorversterker buis. ga dus even naar je lokale gitaarwinkel en koop zo'n buisje (12ax7 / ecc83) en wissel 1 voor 1 de ouwe buizen met dat nieuwe buisje om. zo kom je er vanzelf achter welk buisje er kapot was en doet je versterker het weer.

de standby knop zit in het power circuit. daar komt geen (audio) signaal bij in de buurt, dus als ie kraakt als je die knop omhaalt ligt dat iig niet aan de knop (of de knop moet echt dood zijn en geen goed contact meer maken).

Fragdaddy heeft helemaal gelijk hier. Heb je meteen een reservebuisje als die ene buis niet kapot zou zijn, nooit weg.
Is niet duur en de enige manier om erachter te komen of een vand e pre-ampbuisjes daadwerkelijk slecht is. ( kapot is ie niet ! )
Mocht daarna de klacht nog steeds bestaan > laat een vakkundig iemand in godsnaam die amp even nakijken, kan je een hoop ellende besparen.

Jay

oddman
28 juli 2003, 13:50
ik zal een ander buisje kopen en het er door iemand laten insteken want ik krijg die er dus echt niet uit. :-?
Heb hem vandaag nog eens getest en het is de hele tijd dat de standby knop kraakt en dat het distortion kanaal piept, je kan er nog wel over spelen maar klinkt niet zo goed meer ...

Ik denk dat het dus niets met de loop te maken heeft, dat het gewoon toevallig was dat het lampje het begon te begeven toen ik net de loop wilde testen ...

alvast bedankt voor al de reacties

oddman
30 juli 2003, 16:44
super !!!
heb nog steeds geen tijd gehad om lamp te gaan kopen
maar na even prusten, heb ik de lampen er uit gekregen
en heb zoals mr Jay zei, de 1é en de laatste omgewisseld.
Resultaat: Geen gekraak meer op standby knop en geen schel gepiep meer op distortion kanaal !!
i'm one happy man, tnx !!

zal binnenkort wel een ander lampje kopen als reserve.

heb ook wel gemerkt dat die lamp nu niet meer microfonisch is ...

Mr.Jay
30 juli 2003, 18:07
super !!!
heb nog steeds geen tijd gehad om lamp te gaan kopen
maar na even prusten, heb ik de lampen er uit gekregen
en heb zoals mr Jay zei, de 1é en de laatste omgewisseld.
Resultaat: Geen gekraak meer op standby knop en geen schel gepiep meer op distortion kanaal !!
i'm one happy man, tnx !!
zal binnenkort wel een ander lampje kopen als reserve.
heb ook wel gemerkt dat die lamp nu niet meer microfonisch is ...

MOOI > cheapo reparatie.
Die "lamp" is echter nog steeds microfonisch, maar op die plek is dat niet zo kritisch als op 1, daar moet altijd een goeie buis zitten.

Veel plezier ermee.
Jay

iam
30 juli 2003, 18:16
hey jay,

kan je dat bij een twin ook doen? eerste en laatste preampbuis verwisselen?

hopelijk hebk dan ook een cheaporeparatie uitgevoerd want mn twin is dus nog niet in orde (moet nog eens terug met combi rhodes+twin)

Mr.Jay
30 juli 2003, 19:06
>kan je dat bij een twin ook doen? eerste en laatste preampbuis verwisselen?

helaas > bij een Twin is de laatste ( P.I. ) pre-ampbuis een 12AT7, de 1e is een 12AX7, ander type dus.
Je zou ze wel kunnen verwisselen om even te kijken of buis 1 nog jofel is, maar je verliest toon, dus niet laten zitten zo.
Kan echter verder géén kwaad.

Jay

iam
30 juli 2003, 19:08
gewoon wisselen met een andere 12ax7 kan dus wel?

FragDaddy
30 juli 2003, 19:28
jup. gewoon wisselen. het enige verschil tussen de AT en de AX versie van die buizen is dat de AT wat minder gain heeft.. verder maakt het geen ruk uit.

oddman
22 augustus 2003, 14:15
ondertussen terug hetzelfde gehad...
heb hem dan maar naar een ampdocter gebracht..
blijkbaar was er iets mis met een condensator in de voeding.
deze gaf een oscillerend effect (was het geluid)
de condensator werkte niet meer capacitief maar meer inductief ...
raar fenomeen maar ben blij dat ie nu helemaal in orde is :)

groenten