PDA

View Full Version : Dunlop Echoplex delay



apekop
22 september 2016, 10:52
Wel benieuwd naar deze nieuwe Echoplex clone. Ik heb al een Catalinbread Belle Epoch die ik ook te gek vind.
Maar de Echoplex blijft me altijd boeien, dus ik heb ook wel GAS voor deze. Wel 250 euro...


https://www.youtube.com/watch?v=t2vrFlV_9Pk

apekop
26 september 2016, 10:38
Niet interessant genoeg? :)

Ik wil hem wel een keer vergelijken met mijn Belle Epoch. Nadeel van die MXR is dat hij niet de preamp van de Echoplex in zich heeft. Dat is weer een apart pedaal. Bij de Belle Epoch is dat wel nagebootst.

Pepe
26 september 2016, 12:20
Ik had hem al een tijd geleden in het nieuwe gear topic gepost, ook weinig reactie. Ik moet zeggen, ik ben ook wel behoorlijk delay moe. Het bekende chipje met voicing variant nummer zoveel zodat we het kunnen marketen als retro nummer zoveel.
Maar misschien komt het ook omdat ik sowieso nauwelijks delay gebruik.

apekop
26 september 2016, 12:59
Daar heb je wel gelijk in. Ik ben juist wel een delay freak. Er zijn inderdaad al zoveel (te veel) delays op de markt die allemaal ongeveer hetzelfde trucje doen. De meeste boeien me dan ook niet, maar de Echoplex heeft altijd een speciaal plekje voor mij en ik vind dat persoonlijk ook de mooiste analoge/tape delay klank. Vandaar dat ik toch weer benieuwd naar deze ben.

mountainman
26 september 2016, 13:40
Sorry, maar een retro delay boeit me niet. Dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf retro ben. ;) Toen er betaalbare solid state delays op de markt kwamen was iedereen juist zo blij dat we ook in 1 klap van die tape bijgeluiden verlost waren. Om dat nu weer te gaan reproduceren vind ik niet zinvol. Warmte (afname van het hoog in de repeats) is fijn, tape verzadiging... nou vooruit, maar wow en flutter? Nee bedankt. :stop:

Pepe
26 september 2016, 13:41
Maar HOOR je ook de gelijkenis met een echte Echoplex?

De grap is, een hoop van die gesimuleerde tape delays schermen met analoog bucket maar in mijn herinnering klonken de echte tape delays helemaal niet zo dof en warm, digital komt veel meer in de buurt. Meer digital+.

Dutch66
26 september 2016, 14:28
Nadeel van die MXR is dat hij niet de preamp van de Echoplex in zich heeft. Dat is weer een apart pedaal. Bij de Belle Epoch is dat wel nagebootst.

Volgens MXR zit de 'fameuze' pre-amp wel degelijk in de EP103...., punt alleen is dat bij de originele Echoplex,
het signaal altijd door de gebufferde (pre-amp) heen ging. Nu willen we 'troebeipas' en kan dat dus niet meer...



Toen er betaalbare solid state delays op de markt kwamen was iedereen juist zo blij dat we ook in 1 klap van die tape bijgeluiden verlost waren. Om dat nu weer te gaan reproduceren vind ik niet zinvol. Warmte (afname van het hoog in de repeats) is fijn, tape verzadiging... nou vooruit, maar wow en flutter? Nee bedankt. :stop:

Ikke ook retro, maar kan me juist herinneren dat 'solid state' of beter bucket brigade delay's, behalve hun beperkte delaytijd, er ook aanzienlijk minder hoog in de repeats zat, zeker in vergelijking met tape-delays, echoplex, copycat e.d.

Later zijn we dat om de een of andere rede 'analog' of warm gaan noemen.. :dontgeti:

Maar gelukkig is de EP103 nu fijn digitaal, misschien dat het pedaal daarom zo goed klinkt?


https://www.youtube.com/watch?v=729c1YkDyWc

apekop
26 september 2016, 15:14
Maar HOOR je ook de gelijkenis met een echte Echoplex?

De grap is, een hoop van die gesimuleerde tape delays schermen met analoog bucket maar in mijn herinnering klonken de echte tape delays helemaal niet zo dof en warm, digital komt veel meer in de buurt. Meer digital+.

Ik hoor bij mijn Belle Epoch wel de gelijkenis met een echte Echoplex, er zal echter altijd wel wat verschil in zitten. Ik krijg datzelfde geluid bijvoorbeeld niet precies zo uit mijn Axe fx terwijl daar ook een tape delay model in zit.

Maar niet iedere echte tape delay is hetzelfde, dus er is wel degelijk verschil te horen tussen de merken. Over het doffe: tape delays zijn over het algemeen minder dof dan analoge delays. Maar tape delays klinken zeker niet als digitale delays. Bij tape delay hoor je de vermindering van geluid wel in de flutter of 'dunheid' of lichte oversturing van de repeats, terwijl bij een digitale delay de repeats juist precies hetzelfde zouden moeten klinken.

Maar goed, iedereen moet zelf bepalen wat hij mooi vind. Voor sommige dingen werken digitale delays beter, voor andere klinkt een tape delay weer mooier en zeker warmer (meer sfeer zogezegd).

apekop
26 september 2016, 21:00
Zit wel erg dicht bij elkaar in dat bovenstaande filmpje. Toch blijft die echte tape delay het mooiste, maar ja dat ding kost 1200 euro. Van de pedalen vind ik de Strymon El Capistan nog de minste.

Pepe
27 september 2016, 00:12
Ik vind het een gemiste kans om de replicator van Trex er niet in mee te nemen.

Dutch66
27 september 2016, 08:30
Ik vind het een gemiste kans om de replicator van Trex er niet in mee te nemen.

Zeker fijn pedaal, ook handzaam (in verhouding dan...), maar EUR. 850,--

Voor mij zou het de EP103 worden, ik ben eigenlijk best onder de indruk van dat pedaal.

apekop
27 september 2016, 10:12
Ik vind het een gemiste kans om de replicator van Trex er niet in mee te nemen.

Inderdaad. Maar voor die absurde bedragen die Fulltone en Trex vraagt scoor je ook een echte EP-3. Het enige voordeel met die nieuwere apparaten is dat ze wat betrouwbaarder zijn dan zo'n vintage beestje en waarschijnlijk ook minder ruis en kraak etc. hebben.
De meeste van die oude tape delays hebben toch aardig wat ruis. Voor de echte vintage freak heeft dat misschien zijn charme maar voor mij hoeft dat niet.

Pepe
27 september 2016, 10:20
Ja.. in real world zou ik ook voor de Dunlop gaan, de Trex beantwoord vooral aan de inner snob die houdt van mechanische apparaten waar je dingen ziet bewegen of opgloeien. Uitslaande meters en kattenogen, daar word ik blij van maar op een podium heb je er niks aan.

Erik de Perik
27 september 2016, 12:20
Volgens MXR zit de 'fameuze' pre-amp wel degelijk in de EP103...., punt alleen is dat bij de originele Echoplex,
het signaal altijd door de gebufferde (pre-amp) heen ging. Nu willen we 'troebeipas' en kan dat dus niet meer...




Ikke ook retro, maar kan me juist herinneren dat 'solid state' of beter bucket brigade delay's, behalve hun beperkte delaytijd, er ook aanzienlijk minder hoog in de repeats zat, zeker in vergelijking met tape-delays, echoplex, copycat e.d.

Later zijn we dat om de een of andere rede 'analog' of warm gaan noemen.. :dontgeti:

Maar gelukkig is de EP103 nu fijn digitaal, misschien dat het pedaal daarom zo goed klinkt?



Deel van EvH's sound destijds.

Riny
27 september 2016, 13:05
Zelf ben ik ook iemand die van goede delay's houd.
Heb er wel wat liggen maar nog steeds zoekende naar die ene.
Hoop dat ik het in de onderstaande het gevonden heb.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Forum_afbeeldingen/TC_Electronic_Flashback_X4_stereo_delay_en_looper_ effectpedaal_boven.jpg

Dutch66
27 september 2016, 13:29
Zelf ben ik ook iemand die van goede delay's houd.
Heb er wel wat liggen maar nog steeds zoekende naar die ene.
Hoop dat ik het in de onderstaande het gevonden heb.



Maar wat schort er dan een die andere delay's die je hebt 'liggen'. De X4 is een (heel) uitgebreide delay
met ongelofelijk veel mogelijkheden, zeker voor die prijs, maar blijft toch een beetje 'jack of all trades'.

Begrijp met niet verkeerd, diversiteit kan natuurlijk superhandig zijn op je board, maar ja omdat je die
'ene' delay nog steeds niet gevonden hebt, zou dit wel eens een 'master of none' kunnen blijken.

@ Erik, vandaar ook de MXR EP101, das alleen 't pre-ampje

Riny
27 september 2016, 15:31
Maar wat schort er dan een die andere delay's die je hebt 'liggen'. De X4 is een (heel) uitgebreide delay
met ongelofelijk veel mogelijkheden, zeker voor die prijs, maar blijft toch een beetje 'jack of all trades'.

Er mankeert niets aan de overige Delay's maar ik zoek net dat ene wat mij terug brengt naar mijn jeugd (tape- Echo's).
En dan ook de opties die er toen waren, neem bij voorbeeld de Vox Long Tom, ze zijn er wel maar om nu even €2.000,00 neer te leggen voor een tweedehandse......................

Ben nu aan het sparen om deze aan te schaffen, hierin zitten alle tape echo's in de Hank Marvin (Shadows) heeft gehad cq. heeft gebruikt.
De onderstaande is in Engeland te bestellen en zijn hand gemaakt, echter omgerekend kost hij incl. shipping €315,00
Maar komen doet hij.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Forum_afbeeldingen/Blue-Nebula.JPG

http://www.stanleyfx.co.uk/

miyaru
27 september 2016, 15:51
Zo Riny,

Dat ziet er goed uit!!!! Wel prijzig voor een delay, maar met deze mogelijkheden begrijpelijk....... Ik houd zelf van simpel, en blijf dus gewoon bij mijn EHX Memory Boy. Ik hen even de website bekeken, en man wat is de delay uitgebreid zeg. Wel jammer dat er voor dat geld geen voeding bijzit, maar daarentegen hebben de meeste mensen toch al een of andere voeding.

Robin.

telerocker
28 september 2016, 01:10
Ik vind hem niet zo prijzig gezien de functies. Gewoon een keurige prijs. Je krijgt een berg bekende presets en 128 user patches. Plus dat er chorus en reverb-sonds inzitten.

Dutch66
28 september 2016, 09:04
Sterker nog, eigenlijk kan dat helemaal niet voor die centjes.... (IMO)

Volledig programmeerbaar, midi implementatie, in MEM1 alle Ome Henk delay's, maar simultaan in MEM2,
de keuze uit phaser, flanger, chorus, wah(?), reverb, delay, etc.

('etc.' staat trouwens echt zo in de manual....)

Dit handgebouwd door een (kleinschalige) bouwer in de UK, die er uiteraard ook nog aan moet verdienen...

Chapeau!

miyaru
28 september 2016, 09:46
Ja, ik heb me meesterlijk vergist......:hide: Ik geef het ruiterlijk toe!

Robin.

Riny
28 september 2016, 10:30
Dank jullie voor de positieve reacties.
Zelf ben ik dan ook niet de enige die de Blue Debula ruim uitgebreid vind.
Nog even sparen want al geeft men aan dat het in principe niet duur is, van een WAO-tje is het voor mij veel centjes.
Maar komen doet hij er.

Is hij er eenmaal en bevalt hij echt, dan zullen hier wat delay's naar een ander baasje gaan.
Alleen op dit moment knort mijn spaarvarken nog van de honger, hahahaha.

the sure thing
28 september 2016, 15:03
Deze delay staat voor mij al een tijd op m'n verlanglijstje:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160928/a7a4fd4ec2410e0a269cafe2a9c166d5.png


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

apekop
3 oktober 2016, 16:14
Nu we toch bezig zijn. Ik vind deze Keeley Dark Side ook wel interessant. Meer gebaseerd op de Binson Echorec. Met gratis phaser, vibe en fuzz:


https://www.youtube.com/watch?v=0G_xVN_r5Z8

Riny
3 oktober 2016, 17:04
Klinkt niet verkeerd moet ik zeggen.
Zal ook wel met muziekstijl te maken hebben maar goed, hij klinkt echt lekker.

apekop
18 oktober 2016, 13:14
Ik had een stand van die Keeley Dark Side nagebootst in mijn Axe fx. Dat resulteerde in dit delay stuk. Eigenlijk heb ik dat Keeley pedaal niet meer nodig dus (wel nog GAS voor die Echoplex).


https://www.youtube.com/watch?v=8MpKF_vSm9E

Riny
18 oktober 2016, 15:35
Zelf heb ik net deze besteld in Engeland.

Hierin zitten alle Tape Echo's (apparaten) die de Shadows ooit gebruikt hebben.
Omgerekend kost deze €299,00
Deze zijn handgemaakt en beperkt leverbaar en omdat ik een mail kreeg dat er eind Oktober weer een paar verzonden kunnen worden heb ik er dus maar een laten komen.
Hopelijk dat ik hem begin November binnen krijg.
Mocht dit het geval zijn dan zal ik ook eens proberen een youtube filmpje te plaatsen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Forum_afbeeldingen/Blue-Nebula.JPG

http://www.stanleyfx.co.uk/