PDA

View Full Version : Hulp bij opnemen



Eric de Jong
21 september 2016, 21:24
Ik ben nu al redelijk veel aan het opnemen. Maar ik kom erachter dat ik te kort schiet als het gaat om eq, compressie op gitaartracks.
Is er iemand die mij daarbij kan helpen of een site die het voor een leek uitlegt?

Eric

Erik de Perik
21 september 2016, 22:03
Misschien handig als je eerst wat meer vertelt over wat en waarmee je nu opneemt.

Eric de Jong
21 september 2016, 23:42
Ik gebruik cubase 5LE. Ik heb een Lexicon Alpha interface daar hang ik veelal een harley Benton American als preamp aan. Daar zit mijn pedalboard voor. Met amps en mics opnemen doe ik weinig meer maar heb ik in het verleden wel gedaan.

Hulp in de zin van : ik stuur wat op en iemand geeft mij wat tips , zou al geweldig zijn.

De dingen die ik opneem liggen in het Landau, Sayce bluesrock genre. Instrumentals en vocale nummers.

Eric

maxdb
22 september 2016, 00:31
Gooi eens wat op via soundcloud oid. Dan is het wat makkelijker toe te zeggen of ik er naar wil luisteren of niet..

roger
22 september 2016, 06:12
Heb je al eens geprobeerd je gitaar via een VST amp op te nemen? Bv guitar rig of scuffham s-gear? Vooral die laatste vind ik echt super klinken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
22 september 2016, 07:16
Waarom zou je compressie wilen gebruiken?

Eric de Jong
22 september 2016, 11:49
Met een VST amp opnemen heb ik al gedaan, maar ik gebruik heel vaak de maxon sd9 voor drive. En ben nog geen VST amp tegengekomen die pedalen vreet.

Eric de Jong
22 september 2016, 11:54
Gooi eens wat op via soundcloud oid. Dan is het wat makkelijker toe te zeggen of ik er naar wil luisteren of niet..

Ik heb al wel wat op soundcloud maar er zijn ook dingen die nog niet af genoeg zijn voor publiek.
Maar hier is wel een voorbeeld.
https://soundcloud.com/efjbdejongphone/fifty-something

Fusion
22 september 2016, 13:57
Waarom zou je compressie wilen gebruiken?

Euh.... waarom? Dus.

Eric de Jong
22 september 2016, 19:58
Euh.... waarom? Dus.

Euh ik dacht begrepen te hebben dat je daarmee wel pieken kunt beperken. En dat het Wat strakker klinkt....

Fusion
22 september 2016, 21:00
Strakker? Neuh...Misschien zoek je meer een limiter?

maxdb
22 september 2016, 21:35
ik vind het al niet slecht klinken. Bij heel moderne opnames wordt veel plat ge-compressed (volgens mij), dat is niet wat je wil denk ik, dan hou je geen dynamiek over. Maar een moderne productie kan zeker met wát compressie op de individuele tracks om het wat duidelijker te maken, en een wat steviger (naar wens) compressie op de masterbus om het meer één geheel te maken.
Lees eens iet over de parameters van een compressor(ADSR) en probeer er eens wat mee uit. Hou daarbij in gedachten dat als je een compressor hoort werken dat het ws te veel is en als ie eigenlijk niet opvalt maar dat je hem wel mist als je hem uitzet dat je dan in de goede richting komt.
My two cents, ik ben geen pro :D

Erik de Perik
23 september 2016, 00:43
https://www.youtube.com/watch?v=HoPXQ9fotZM

miyaru
23 september 2016, 01:31
Als je leuke tips voor nix zoekt kijk dan is op de site van de Recordingrevolution van Graham Cochran.

Heeft vaak leuke en leerzame tips, en soms mini workshops op de site, en in jouw mailbox als je je inschrijft. Je kan ook veel geld aan hem kwijt, maar dat hoeft niet natuurlijk........

Ik heb zelf 15 jaar geleden een geluidstechnische opleiding gedaan bij het SAE in Amsterdam, lees nog regelmatig bij, en vond de bovenstaande website toch wel informatief. Er zijn er hier die me er op af fikken, maar kijk er eens zelf naar/

Robin.

obiwanjacobi
23 september 2016, 10:31
Ik heb al wel wat op soundcloud maar er zijn ook dingen die nog niet af genoeg zijn voor publiek.
Maar hier is wel een voorbeeld.
https://soundcloud.com/efjbdejongphone/fifty-something

Het klinkt een beetje 'ver weg' - als je snapt wat ik bedoel. Wellicht eerst mixen zonder reverb/delay?
Verder klinkt de bottom-end op mijn cheap-ear-buds (zit op mijn werk) niet heel erg door. Luister je je mixen ook op andere weergevers? zoals bij in de auto, in de woonkamer, bij een kennis/vriend. Dat geeft je een gevoel voor wat een mooie balans is.

[2c]

paulusdeBKB
23 september 2016, 12:35
+1 voor www.therecordingrevolution.com (http://www.therecordingrevolution.com)!

Graham legt goed uit, heeft filmpjes en blogs over allerlei onderwerpen en, erg belangrijk, hamert er steeds weer op dat je geen kapitalen aan plugins, gear en monitors uit hoeft te geven om toch een degelijke opname te maken.

Enige nadeel: ik vind zijn muzikale voorbeelden niet je-dat.

guitarkid2
23 september 2016, 12:44
moet zeggen dat voor een the box (alles in pc) gemixte opname ik het lang niet slecht klinken...Zou meer tijd in muziek steken ipv opnemen...beste is natuurlijk om een bandje te strarten en gig ur ass off
ach ik heb ook een mening
:)

Eric de Jong
23 september 2016, 22:48
Ik heb een band. We treden ook op. Dus dat zit goed.

Bedankt voor alle tips! Graham zal ik eens naar kijken.

The Lo Lands
25 september 2016, 11:06
Wat ik zelf in de loop der jaren autodidact heb geleerd is dat je basis geluid goed moet zijn. Als je voldoende aandacht besteed aan de basis en éénmaal opgenomen goed klinkt hoef je echt nog weinig met EQ of compressie aan te passen. In de beginjaren zat ik al die standaard EQ- en compressie settings binnen Logic Pro presets in te stellen en het werkte wel maar de sound werd er echt niet altijd beter van. Onlangs vroeg ik een kennis die na afronding van het conservatorium zich nu focust op productie en mixen, waar hij op let en zo. Hij zei dat hij vooral luistert en eigelijk maar wat doet, gewoon experimenteren met plugins en luisteren hoe dat uitpakt. Uiteraard zijn er veel tips en trucs te vinden voor gebruik van EQ en compressie plugins maar vaak is minder nog altijd meer. Op cleane tracks met veel dynamiek is een lichte compressie handig om pieken te voorkomen, maar let er op dat het geen effect op zichzelf word als je begrijpt wat ik bedoel. Ik vond je nummer al heel goed klinken dat ik denk dat het misschien interessant is het eens door iemand anders te laten afmixen en dan samen bespreken hoe die andere persoon het heeft aangepakt. Net als muzikanten een eigen sound kunnen ontwikkelen geldt dit ook voor producers en degene die achter de knoppen zit.

Fusion
25 september 2016, 12:55
+1 ober basis sound en dan nog 10 tekens

miyaru
25 september 2016, 16:15
De opmerking over basissounds die goed moeten zijn, ben ik het helemaal mee eens. Het is niet verplicht om elk kanaal te eq'en of te compressen. Ik gebruik een focusrite red plugin compressor met milde settings op mijn masterbus, en voor de rest krijgen veel kanalen geen compressie meer. Deze manier geeft veel gevoel van dynamiek en een coherente sound. Ieder heeft natuurlijk zijn eigen manier van werken, maar voor mij werkt dit goed. Wat overigens ook een goed boek is om te lezen is: "Mixing Secrets" van Mike Senior, van de Focal Press.

Robin.

Eric de Jong
26 september 2016, 20:52
Ja idd de basissound moet al heel goed zijn. Ik denk dat ik daar wat meer tijd in ga steken. Nu is het veelal inloggen en spelen om mijn creatieve proces niet te storen. Want als ik inspiratie heb moet het er op. Soms vind ik het hele opnameproces killing voor creativiteit.....

paulusdeBKB
27 september 2016, 10:17
Dat is heel herkenbaar.

De kunst is dan ook om een opnamekwaliteit te bereiken die zo goed is dat hij je niet stoort, zonder dan je daarvoor handelingen moet verrichten die niet direct met het vastleggen van tracks te maken hebben. Dáár zit 'm de grote toegevoegde waarde van DAW-templates en interfaces met meer inputs dan je strikt genomen nodig hebt. Dus maak er een als je dat nog niet gedaan hebt.

Idealiter heb je een interface waarop je alle instrumenten die je inspeelt permanent tegelijk kunt aansluiten. Dan zet je eenmalig de recording levels goed en kun je snel werken.

Fusion
27 september 2016, 10:54
Een kennis van me is professioneel producer, en die gebruikt tijdens mixen zo weinig extra effecten. Ik denk dat een goede basis sound en levels van je kanalen al 60% van n goed eindresultaat is, dan EQ nog eens 30% en de overige 10% komt van effecten die de finishing touch geven (reverb, compressie, delay etc)

Fenderfan
30 september 2016, 01:10
Mixing engineer's handbook 2e editie.
Is gratis te downloaden.

Alles info die daarin staat klopt, en staat buiten discussie.
Ander voordeel...je weet meteen meer als Graham.