PDA

View Full Version : Golden Brown (fingerstyle)



Harald
18 september 2016, 20:47
https://www.youtube.com/watch?v=hTwhLkZx3aY

Golden Brown van the Stranglers Eindelijk mijn arrangement daarvan eens opgenomen. Enjoy!

Golden Brown by the Stranglers Originally released in 1981, here in a fingerstyle arrangement. Clavecimbel (Probably from a keyboard) 3/4 time, interspersed with the occasional bar of 4/4, and a very subtle guitarsolo. Not your typical New Wave/ Punk tune.

Erik de Perik
18 september 2016, 21:14
Mooi gespeeld man...!!

Joost de Ruig
18 september 2016, 21:19
Wow, weer genoten Harald! Vanwaar de capo op de 1ste?

JVGM-music
18 september 2016, 21:35
Bij een opera zou ik nu klappend opgestaan zijn en Bravo! hebben geroepen!

Harald
18 september 2016, 21:37
Thanks!

Capo op 1, vrij logische keuze... het origineel begint met een Eb mineur ( ga nu even niet al te hard denken of dat ook de toonsoort is) Zonder capo iig een heel ongelukkige toonsoort (wisselt tussen Ebm en Bbm als ik er zo even over nadenk, maar zou me kunnen vergissen.) Maar met capo op 1 zit je dan met Dm en Am, daar is als gitarist goed mee te leven. Door de capo speel ik het klinkend in de originele toonsoort. Overigens maakte ik het me daar weer lastig mee. Meestal doe ik de moeite niet. En er zitten een paar sprongen in over de hals, dan is ineens een andere capo positie altijd link... Ik kan het ook nooit eens gewoon simpel houden :D

Erik de Perik
18 september 2016, 21:39
Ja, dat dacht ik ook al hoor Harald....... :soinnocent:

Joost de Ruig
18 september 2016, 21:42
Een toonsoort gelijkend op het origineel zou mij niet boeien. Een meer do-able akkoordenreeks natuurlijk wel. Hoewel ik het hier niet hoor, heb ik regelmatig het idee dat een capo toch iets van de helderheid/sprankelijkheid van het geluid afhaalt.

pasqual
18 september 2016, 22:20
Mooi arrangement Harald. Heb je dit onlangs uitgezocht of speel je het stuk al langer? Mij komt het over alsof je het nog niet zo lang speelt gezien enige hapering in het ritmische. Let wel; ik doe het je niet na!

Erik de Perik
18 september 2016, 22:24
Een toonsoort gelijkend op het origineel zou mij niet boeien. Een meer do-able akkoordenreeks natuurlijk wel. Hoewel ik het hier niet hoor, heb ik regelmatig het idee dat een capo toch iets van de helderheid/sprankelijkheid van het geluid afhaalt.

Tijdje terug met iemand gespeeld en die had de hele tijd z'n gitaar vals met capo.

Joost de Ruig
18 september 2016, 22:27
Tijdje terug met iemand gespeeld en die had de hele tijd z'n gitaar vals met capo.

Klopt, bij capo's van matige kwaliteit, of te strak omspannend, hebben ze inderdaad de neiging vals te klinken.

Erik de Perik
18 september 2016, 22:35
Klopt, bij capo's van matige kwaliteit, of te strak omspannend, hebben ze inderdaad de neiging vals te klinken.

Op zich wel grappig, want hij had een dure en ik een Aliexpress versie van 1,79 EUR. Die van mij verstemde niet trouwens, maar dat had je vast al geraden ;)

Harald
18 september 2016, 23:16
@Pasqual, waar hoor je dat, die hapering? Welk tijdstip in de video? Timing is uiteraard een 'ongoing battle' Maar voor iemand die ooit begon met een op zijn best matig gevoel voor ritme en een slecht gehoor voor toonhoogte ben ik toch nog redelijk terecht gekomen.

Het arrangement is al wat ouder, maar zoals bijna al mijn arrangementen en stukken speel ik ze niet continu. Zou wat dat betreft gewoon een gig ergens in een restaurantje moeten hebben elke week. Dan kun je dat een beetje bijhouden. Maar alleen het solorepertoire zal inmiddels al snel meer dan 5 uur muziek zijn. Dat komt echt niet elke week voorbij. Meer dat er periodes zijn dat ik zo'n nummer ineens weer speel. In dit geval was het een vrij spontane ingeving om deze eens op te nemen vanmiddag. Even opfrissen, en dit is take twee, met een kleine edit voor de gitaarsolo.

Harald
18 september 2016, 23:18
@ Erik, capo's... ik heb er best wat liggen. Die G7th werkt gewoon best erg fijn. Snap niet dat ze nog andere modellen hebben gemaakt. Moet alleen nog eens eentje specifiek voor mijn 12 string hebben. Die hals is net wat aan de brede kant.

Maar ik heb een leerling met zo'n riempjeselastiek geval... good god! Of het duwt niet hard genoeg, of het duwt te hard... Ken dat zelf nog wel van vroeger.

Erik de Perik
18 september 2016, 23:24
Ik heb echt geen flauw idee wat voor capo ik heb.
Het is deze trouwens en hij blijkt me 1,97 EUR gekost te hebben :)

https://ae01.alicdn.com/kf/UT8hUJXXzFaXXagOFbXW.jpg

Harald
18 september 2016, 23:28
Dunlop model, maar voor die prijs zal het een imitatie zijn. Die werken behoorlijk goed. Heb er twee, tenminste, als die voor de klassieke gitaar weer eens opduikt*.

* Dochter ooit iets kwijt, zeggen wij "dat komt wel boven water." Zij, benauwd, "maar dan is het nat!"

pasqual
18 september 2016, 23:31
Harald: hapering is een erg groot woord! Het is vooral de timing wat me opvalt. Hoe dan ook, knap gearrangeerd en gespeeld;)

Eric de Jong
19 september 2016, 11:45
Erg gaaf dit! Had vroeger veel meer fingerstyle akoestisch moeten leren.....

Harald
19 september 2016, 12:02
Thanks! Ach, het is er nooit te laat voor, zolang je beide handen nog hebt tenminste. Maar ik ken het, zoveel mogelijkheden op gitaar, je kunt het nooit allemaal.

woldhek
19 september 2016, 15:32
Volgens mij maakt het technisch niet uit of een capo duur of goedkoop is. Enige wat hij hoeft te doen is de snaren op de hals drukken.
Waar ik me wel iets bij voor kan stellen, is dat het op de ene gitaar goed gaat en op een andere fout (vals).
Iets met fret hoogte en actie, toch?

woldhek
19 september 2016, 15:35
Maar Harald, wat geweldig gespeeld. Het lijkt zo eenvoudig.....

Joost de Ruig
19 september 2016, 15:43
Volgens mij maakt het technisch niet uit of een capo duur of goedkoop is. Enige wat hij hoeft te doen is de snaren op de hals drukken.
Waar ik me wel iets bij voor kan stellen, is dat het op de ene gitaar goed gaat en op een andere fout (vals).
Iets met fret hoogte en actie, toch?

Radius van de toets en radius van de capo moeten bv ook ongeveer gelijk zijn. En ik heb ook een capo gehad die op de onderste snaren meer druk gaf dan op de bovenste.

Harald
19 september 2016, 16:30
Maar Harald, wat geweldig gespeeld. Het lijkt zo eenvoudig.....Thanks! Dit is voor mijn doen ook een relatief eenvoudig arrangement. Het enige echte struikelstukje is het staartje van de gitaarsolo. Ik moet daar zonodig weer de basnoten bij spelen. Het lijntje zelf valt wel mee, maar met die bastonen wil het nog wel eens tegenvallen. De afwisseling van maatsoort is hier meer even weten dan dat het nu zo lastig is. Is wel één van de dingen die het origineel zo lieten opvallen.

woldhek
19 september 2016, 17:00
Ja, toen dit nummer voor het eerst op de radio was, viel me die rare maat op. Eigenlijk een wals met een stukje 4 kwarts maat ?
Maar eigenlijk is toch het hele nummer 3kwarts? Op dat ene moment worden de 4 noten toch binnen 3 kwarts getimed? De beat gaat wel gewoon door....
(excuses voor de rare zinsbouw, ik weet niet precies hoe ik het onder woorden moet brengen....)

edit: net op youtube geluisterd en inderdaad toch een stukje 4kwarts, dus maat veranderd inderdaad...


http://youtu.be/AtTsky80XmQ

Ernest01
19 september 2016, 22:12
Mooi arrangement en evenzo gespeeld.
Mooie techniek weer gebruikt.


Timing is uiteraard een 'ongoing battle' Maar voor iemand die ooit begon met een op zijn best matig gevoel voor ritme en een slecht gehoor voor toonhoogte ben ik toch nog redelijk terecht gekomen.

Ben het met Pasqual eens, het is te horen ja.
Maar 'ondanks' dat ben je zeker redelijk terecht gekomen, wat zeg ik.... heel goed terecht gekomen.
Bravo !

Harald
20 september 2016, 11:18
Thanks !

Duhsjaak
20 september 2016, 21:38
Je ziet iedere keer weer kans mijn horrormuziek tot leven te wekken. Beatles? Leuk ineens.
Golden brown? Het enige kutnummer van de Stranglers? Go go go!!! Wat heeft ze in godsnaam bezield om het rock the cashbah (of hoe je dat ook schrijven mag) te verlaten voor dit soort gedreutel? Ik weeet het niet. Maar jij flikt het weer.

Heel fijn gedaan. Dus!

Vriendelijke groet, Gus

maxdb
21 september 2016, 01:58
Ik wil er niet al te veel woorden aan wijden(mislukt) maar ik vind het toch absoluut een dikke vette pluim waard!
Tnx for sharing Harald.

Harald
21 september 2016, 09:29
@Duhsjaak, Thanks! Leukste reactie yet, en Rock the Casbah was ook een lekker nummer... Maar dan wel van the Clash ;) Kan me herinneren dat ik juist de rest van de LP van the Stranglers minder vond.

@ Maxdb thanks!

JVGM-music
21 september 2016, 10:10
Ik wil er niet al te veel woorden aan wijden(mislukt)
.
Onbegrijpelijk.

JVGM-music
21 september 2016, 10:17
@ the Clash ;) Kan me herinneren dat ik juist de rest van de LP van the Stranglers minder vond.

!

Dit klopt ...het was een omslagpunt voor de Stranglers...daarna gingen ze softe new wave maken. Pas de laatste tijd maken ze weer behoorlijke platen. Zonder hits dan toch.En met een andere zanger.

guitarkid2
21 september 2016, 13:54
Errug lekker....

maxdb
22 september 2016, 00:20
Onbegrijpelijk.

weiden dan?
http://lindawelther.nl/schrijfadvies/wijden-weiden/

RB-1
22 september 2016, 14:08
Mooi gespeeld man...!!Toch wel HET understatement uit de tweede helft van 2016.
It's f#ck*ng brilliant!:ok:

JVGM-music
22 september 2016, 20:23
weiden dan?
http://lindawelther.nl/schrijfadvies/wijden-weiden/
U schrijft onbegrijpelijk met een korte ei ?

Harald
22 september 2016, 21:07
@Guitarkid en RB1 Thanks!

@RB1: zal eens beginnen met een opzet voor onze collaboratie :) Moet langzaam wel gaan lukken.

maxdb
22 september 2016, 22:03
U schrijft onbegrijpelijk met een korte ei ?
Jaja ik had 'm al door, wrijf het er maar in. vergeef me alstublieft voor deze enorme vergissing. onbegreipeluk.
Zolang ik hier nog heel vaak lees dat iemand zich ergens aan irriteert maak ik me ook niet zo druk hoor. Vergeef me wederom aub.
Back on topic?

RB-1
23 september 2016, 01:19
@Guitarkid en RB1 Thanks! Ever so welcome.:ok:


Back on topic?Bijna, eerst nog even dit :sssh::


@RB1: zal eens beginnen met een opzet voor onze collaboratie :) Moet langzaam wel gaan lukken.Ja, bij mij was het een zomer vol modelvliegwedstrijden (o.m. een succesvol NK: 3e) en muziekoptredens (een geweldig fijne Engeland tour gedaan en afgelopen weekend nog in Duitsland). Heel langzaam keert de rust ook hier een beetje terug.

Duhsjaak
24 september 2016, 08:49
Ga jij op jouw goddelijk jonge leeftijd al verlangen naar rust? Nee hè?
Da's vast een vergissing.
Ik wens jou/jullie nog heel wat onrustige dagen/nachten (je mag zelf kiezen) toe.

Waar kan ik nakijken waar jullie spelen (sorry H.)?
Vriendelijke groet, Gus

RB-1
26 september 2016, 00:33
Ga jij op jouw goddelijk jonge leeftijd al verlangen naar rust? Nee hè?
Da's vast een vergissing.
Ik wens jou/jullie nog heel wat onrustige dagen/nachten (je mag zelf kiezen) toe.

Waar kan ik nakijken waar jullie spelen (sorry H.)?
Vriendelijke groet, GusEn dan houden we echt op met inbreken bij Harald....
Wat nu vaststaat (a.s zaterdag is het weer feest): Concerts Heartstrings (http://home.hccnet.nl/e.beurskens/Skyland/optredens__B&E%20eng.htm)

Harald
26 september 2016, 08:55
Redelijk in de buurt, maar dan kan ik niet. Familieverplichtingen.

Kim Wilson
26 september 2016, 09:05
Wauw, lekker hoor! Mooi arrangement.

Harald
26 september 2016, 19:04
Thanks !

Harald
14 mei 2017, 14:30
Bump, testje, heb het getabbed. Kan ik dit nu gewoon via Google Drive delen? Voor wie het leuk vindt, een tab, niet 100% zoals gespeeld, het staartje alleen schematisch aangegeven. Maar hier zou het mee moeten lukken. Capo 1 als je de originele toonsoort wilt aanhouden.

Kan iemand even checken of dit nu gewoon te downloaden is? Bij voorbaat dank.

https://drive.google.com/open?id=0BxtM_Nu0fc97RzZsVmhXX0tVV3M

Ernest01
14 mei 2017, 15:15
Werkt en te downloaden in TuxGuitar.

Diverse keren e-x, B-x, D-x in de tab, i.p.v.: e-0, B-1, D-2.
Wat is daarvan de bedoeling/betekenis ?

Harald
14 mei 2017, 16:04
Dank voor het proberen. Goede opmerking, dank je. Het zijn percussieve slaps op de snaren. Belangrijk daarbij om gelijk op de snaren uit te komen die je vervolgens wilt aanslaan. Wat ik doe in dat intro: de eerste twee achtste tellen tokkel ik met duim, en dan middelvinger en ringvinger. Dan til ik mijn arm op en tik met duim, middelvinger en ringvinger op de aangegeven snaren. Die vingers en duim rusten dan op de snaren, en vanuit die positie sla ik vervolgens aan. Patroon wordt dan p i ma.

Zal dat nog even aan de tab toevoegen, al zou het met het filmpje erbij redelijk duidelijk moeten zijn.

Harald
14 mei 2017, 16:17
Bijgewerkte versie, de vorige is verwijderd

https://drive.google.com/open?id=0BxtM_Nu0fc97RzZsVmhXX0tVV3M