PDA

View Full Version : FUBAR... Enorme brom 72 Thinline Tele



joh@ndederde
18 september 2016, 16:34
N.a.v. de aankoop van mijn '72 Thinline heb ik besloten voorlopig geen 2e hands meer te kopen. Blijkbaar rust daar bij mij een vloek op. Eerst al mijn H&K Statesman waar ik 250 euro achteraan heb moeten gooien qua reparaties. (Na reparatie is ie te gek, laten we dat zo houden)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168520-H-amp-K-Statesman-problemen

En nu m'n Tele: Op 17 mei schreef ik nog hoe happy-de-pappy ik was met de gitaar:http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?171197-HNGD-Fender-72-Thinline-Telecaster-Reissue

Al snel bleek ik last van een brom te hebben, die is toen door mijn reparatieboer weer opgelost d.m.v. koperen shielding in de cavities te plakken. Dit werkte perfect, zo stil heb ik nog nooit een gitaar in mijn handen gehad. Maar toen... Ik wilde een andere slagplaat erop hebben, een zwarte. Dit zelf gedaan: pots, switch en pick-ups omgezet van de ene slagplaat naar de ander. Toen alles er weer op zat natuurlijk even de hoogte van de pickups bijgesteld. Gelijk even testen of alles nog werkt (iets met een voorgevoel) en alles klonk zoals het moest klinken. Maar toen... uit het niets weer een brom. In eerste instantie dacht ik dat het uit de jackingang kwam, maar dat bleek al gauw niet zo te zijn. De brom was ditmaal ook erger dan de vorige keer, ik baalde dus enorm.

Met de gitaar weer naar mijn vaste reparatieadres. Hij heeft inmiddels alles nagelopen, solderingen etc. Vervolgens de elektronica vervangen (pots, switch en kabels) maar dit lost het probleem niet op. Het lijkt nu uit de bridge pickup te komen. Wanneer ik m'n vinger daarop leg wordt de brom erger, wanneer ik mijn vinger op de neck pickup leg stopt het. Het lijkt nog steeds op aarding, maar dan in het element.

Hij gaat de elektronica nog een keer nalopen, maar daar zal waarschijnlijk niets nieuws uitkomen. Aan jullie de vraag: Wat zou het kunnen zijn? Zien we iets over het hoofd? Of wordt het pickups vervangen?

Let me know!

Bernardduur
18 september 2016, 16:49
Fase omgedraaid van de brug pickup waardoor de pickup en de rest van de aarde ineens alle ruis oppakt?

obiwanjacobi
18 september 2016, 18:15
Klinkt idd als een aarde draad. Loop alles nog eens aandachtig na.

Als je je vinger op de 'hot' legt is het normaal dat het gaat brommen - dat komt omdat via je je vinger omgevingsstoring introduceert.
Als je je vinger op de 'ground' legt en het gaat ook brommen dan is er een aarding probleem.

Als je gedetaileerde foto's plaats, kunnen we meekijken...

[2c]

PS: toevallig vandaag ook zo'n gevalletje. Ik had een nieuwe schakeling in mijn experimenteer-gitaar gemaakt en daar zat ook een brom in en de paar elementen deden het heeeel zachtjes. Was ik een een aarde draadje vergeten te leggen...

Erik de Perik
18 september 2016, 18:27
Onaardig, volgnde keer beter.

joh@ndederde
18 september 2016, 18:48
Onaardig, volgnde keer beter.

Dank je wel voor deze reactie Erik, hier heb ik echt wat aan. Zoals je kunt lezen heb ik niets gedaan om het probleem op te lossen. Toegevoegd detail: Alleen de jack bekeken, erin/eruit gehaald(zoiets als herstart de computer en het werkt weer).

En voor die foto's zal ik even in m'n tijdmachine stappen.

joh@ndederde
18 september 2016, 18:51
Fase omgedraaid van de brug pickup waardoor de pickup en de rest van de aarde ineens alle ruis oppakt?

Dan zou dat al sinds de vorige reparatie moeten zijn, maar dat lijkt me niet, want toen was het opgelost. Ik heb zelf bij de overzetting van slagplaat geen draad los gehad.

joh@ndederde
18 september 2016, 18:59
Klinkt idd als een aarde draad. Loop alles nog eens aandachtig na.

Als je je vinger op de 'hot' legt is het normaal dat het gaat brommen - dat komt omdat via je je vinger omgevingsstoring introduceert.
Als je je vinger op de 'ground' legt en het gaat ook brommen dan is er een aarding probleem.

Als je gedetaileerde foto's plaats, kunnen we meekijken...

[2c]

PS: toevallig vandaag ook zo'n gevalletje. Ik had een nieuwe schakeling in mijn experimenteer-gitaar gemaakt en daar zat ook een brom in en de paar elementen deden het heeeel zachtjes. Was ik een een aarde draadje vergeten te leggen...

Op dit moment geen foto's. Maar wel een video met wat je hoort:


https://www.youtube.com/watch?v=om_4WTHv3LY

Eerst met overdrive kanaal, daarna met een clean kanaal. Luister en huiver...

Midwolda
18 september 2016, 19:10
Wat als je ze allebei tegelijk aanraakt?

Rhythm Machine
18 september 2016, 20:50
Klinkt absoluut als een aardingprobleem. Alle aardepunten en -draadjes controleren. Vergeet de brug niet.

pasqual
18 september 2016, 21:15
Je begint met je topic te schrijven dat je nooit meer tweedehands gaat kopen omdat je gitaar bromt.
Gitaarelektronica is absoluut geen rocket science en er kan daarom ook ook niet bijster veel aan de hand zijn. Dat je hem wegbrengt naar een gitaartech en het niet zelf probeert is niets mis mee. Niet iedereen durft/kan dit zelf. Maar vervolgens zet je er zelf een nieuwe slagplaat op en de gitaar heeft weer hetzelfde probleem en dan ineens is de tweedehands markt het schuld(?).
Ergens is er iets mis gegaan wat zeker te repareren valt, dus geen paniek;).
In zoverre kan ik Erik de Perik wel volgen in zijn commentaar.....(ik zou het alleen iets subtieler brengen Erik! Op deze manier voegt het niets toe!)

Kortom: geen paniek! Ik ben er van overtuigd dat het vrij simpel op te lossen is, zeker met hulp van het forum hier!

P.s.: mooie gitaar!:ok:

Aca Ilic
18 september 2016, 21:29
Heel ver doordacht...
Je zegt dat bij het vervangen van de slagplaat probleem eigenlijk erger werd. Ik weet dat ze voor zwarte slagplaten koolstof gebruiken en het is bekend dat coolstof magnetische veld wel kan beinvloeden, maar nogmaals misschien erg ver doordacht...
Probeer weer oude slagplaat op te zetten dan weet je waar het aan ligt iig...

obiwanjacobi
19 september 2016, 07:23
Of omdat de oude slagplaat alufolie aan de binnenkant had en de nieuwe niet... :cooler:

Dutch66
19 september 2016, 08:35
Met shielding o.i.d. heeft dit niet zoveel te maken, ik denk inderdaad ook fase/ompolen van het
brug element, maar goed, het heeft altijd zo gezeten gaf je al aan...

In het filmpje staan beide pu's aan, wat gebeurd als je alleen het neck element selecteerd?

En inderdaad, met een paar (gedetaileerde) foto's komen we er vast wel uit!

JVGM-music
19 september 2016, 09:59
Klinkt absoluut als een aardingprobleem. Alle aardepunten en -draadjes controleren. Vergeet de brug niet.
Yep. Aarde!

obiwanjacobi
19 september 2016, 10:17
Met shielding o.i.d. heeft dit niet zoveel te maken [..]

Dat bedoelde ik ook niet (als je het tegen mij had ;-). De shielding kan wel de aarding doorgeven wanneer dat in de wiring ontbreekt.
Niet goed natuurlijk, maar wel een mogelijke verklaring.

Mitch
19 september 2016, 11:13
Nou kan het natuurlijk zo zijn dat je alles keurig bedraad hebt, maar dat er ergens iets klemt op het moment dat de slagplaat-met-inhoud helemaal gemonteerd zit. Ik heb het ook wel eens gehad met een gitaar die wat 'druk' was aan de binnenkant, dat alles heel netjes op zijn plaats moest zitten, zo niet: instant brom doordat iets contact maakte, juist met shielding :listen:
Probeer eens om de slagplaat los te leggen en kijk eens of dan alles wel goed is. Volgens mij had ik ook gelezen dat je het wel even kort getest had vóór inbouwen toch? Toen niks aaqn de hand, dan ligt het niet aan de bedrading maar aan de eind montage van slagplaat inclusief elctronica op de body.

joh@ndederde
19 september 2016, 21:39
Je begint met je topic te schrijven dat je nooit meer tweedehands gaat kopen omdat je gitaar bromt.
Gitaarelektronica is absoluut geen rocket science en er kan daarom ook ook niet bijster veel aan de hand zijn. Dat je hem wegbrengt naar een gitaartech en het niet zelf probeert is niets mis mee. Niet iedereen durft/kan dit zelf. Maar vervolgens zet je er zelf een nieuwe slagplaat op en de gitaar heeft weer hetzelfde probleem en dan ineens is de tweedehands markt het schuld(?).
Ergens is er iets mis gegaan wat zeker te repareren valt, dus geen paniek;).
In zoverre kan ik Erik de Perik wel volgen in zijn commentaar.....(ik zou het alleen iets subtieler brengen Erik! Op deze manier voegt het niets toe!)

Kortom: geen paniek! Ik ben er van overtuigd dat het vrij simpel op te lossen is, zeker met hulp van het forum hier!

P.s.: mooie gitaar!:ok:

"Ergens is er iets mis gegaan wat zeker te repareren valt, dus geen paniek" Het vreemde is dat diegene die de gitaar nu op de werkbank heeft liggen niets heeft kunnen vinden en ik vertrouw eerlijk gezegd wel dat ie alles heeft kunnen uitsluiten (op de pickups na dus).

"Maar vervolgens zet je er zelf een nieuwe slagplaat op en de gitaar heeft weer hetzelfde probleem en dan ineens is de tweedehands markt het schuld"

Het heeft er ook meer mee te maken, dat ik eerder al een issue met de gitaar had en dat ik een amp had die bij aankoop al kaduuk was, terwijl dit bij de test bij de persoon thuis niet te horen was. En ja het lastige met de 2e hands markt is dat je garantie tot aan de voordeur hebt. In zekere zin heb je gelijk, ik heb zelf de slagplaat vervangen, dus ik heb vast iets verneukt. Maar ik kan er met m'n hoofd niet bij dat het daardoor is gekomen, omdat ik super voorzichtig ben geweest en (naar mijn weten) geen draden heb beknelt, gedraaid of losgetrokken o.i.d. Enkel en alleen alles omgezet.

joh@ndederde
19 september 2016, 21:47
Morgen ga ik bij de reparateur langs: het een en ander bespreken. Ik zal dan ook nog even foto's maken van hoe het er allemaal nu bij ligt.

pasqual
19 september 2016, 22:20
Nou kan het natuurlijk zo zijn dat je alles keurig bedraad hebt, maar dat er ergens iets klemt op het moment dat de slagplaat-met-inhoud helemaal gemonteerd zit. Ik heb het ook wel eens gehad met een gitaar die wat 'druk' was aan de binnenkant, dat alles heel netjes op zijn plaats moest zitten, zo niet: instant brom doordat iets contact maakte, juist met shielding :listen:
Probeer eens om de slagplaat los te leggen en kijk eens of dan alles wel goed is. Volgens mij had ik ook gelezen dat je het wel even kort getest had vóór inbouwen toch? Toen niks aaqn de hand, dan ligt het niet aan de bedrading maar aan de eind montage van slagplaat inclusief elctronica op de body.

@joh@ndederde: lees deze post nog eens door van Mitch. Hier zou wel eens de oplossing in kunnen liggen...

JVGM-music
20 september 2016, 07:56
Als hij contact ergens maakt in de gitaar na het aandrukken van de slagplaat of zo iets dan komt er volgens mij geen geluid uit...dit is een brom , dus aarde.

zjanke
20 september 2016, 08:54
Als je ergens iets tegenaan kunt duwen, kun je ook iets los duwen. Ik heb niet veel verstand van electronica, maar heb ook wel eens een dergelijk probleem opgelost bij mijn Tele. Hoe ik er achter kwam dat de aarde van brug het probleem was? Met een metalen plectrum in mijn hand de gitaar vastgepakt waardoor ik een verbinding maakte tussen brug en controlplate... En ineens was de brom weg.

ben benieuwd waar de tech mee komt.

NRJay
20 september 2016, 10:27
Een draadbreuk kan ook altijd, en dat zie je niet vanaf de buitenkant.
Misschien de aardedraad eens vervangen gewoon...

Mitch
20 september 2016, 17:25
Als hij contact ergens maakt in de gitaar na het aandrukken van de slagplaat of zo iets dan komt er volgens mij geen geluid uit...dit is een brom , dus aarde.

Volgens jou ja :D
Puur persoonlijke ervaring, de topic starter en zijn tech moeten maar kijken wat ze met de hier aangedragen mogelijkheden doen.

joh@ndederde
20 september 2016, 18:41
Net langs geweest. Nog niet verholpen. De oude slagplaat geprobeerd, maar dat mocht ook niet baten. Er zijn andere pickups getest, mocht niet baten. Pots, switch en jack vervangen, mocht niet baten. Alle bedrading vernieuwd, mocht niet baten. Het enige wat het nog kan zijn is het schema van de bedrading. Daarin is nog het een en ander geprobeerd, maar dat mocht ook niet baten. Hij komt nu niet verder, waarschijnlijk wordt er iets over het hoofd gezien.

Ik ben dus nu opzoek naar een andere tech voor een second opinion. Zijn hier techs of kennen jullie techs in de omgeving van Leeuwarden?

Rhythm Machine
20 september 2016, 18:43
De aardedraad van een van de pickups kan ook IN de pickup gebroken zijn.

Bernardduur
20 september 2016, 20:52
De aardedraad van een van de pickups kan ook IN de pickup gebroken zijn.

Maar dan zou je niets meer horen omdat je geen gesloten circuit meer hebt.
Ik zou je graag willen helpen maar woon net iets te ver weg :)

Dutch66
21 september 2016, 08:54
Sorry, maar ik word hier echt kriegelig van, als je niet in staat bent zoiets 'lulligs' te achterhalen,
dan moet je jezelf echt geen gitaartech noemen... Het lukraak vervangen van onderdelen gaat
natuurlijk helemaal nergens over..., gewoon (ouderwets?) meten pannenkoek!

Johan, ik garandeer je dat ik binnen 10 minuten het probleem voor je opgelost heb, moet je
wel even naar Amsterdam of Almere komen...

no 1 hops
23 september 2016, 08:33
shielding kan echt wel storing veroorzaken als die niet goed is aangebracht, bv doordat de pickupswitch van een strat of tele met zijn metalen pootje net even een stukje shielding aanraakt en het in mijn geval een instant killswitch werd.
ook een draadje aan een potmeter die net te lang was en de shield raakte.

hoe zit het met de aarde aansluiting van de brug?
was er wel een aansluiting van de slagplaat richting aarde, maakte die wel ergens contact met de cavity? eventueel via de metalen potmeters

ik denk dat je gewoon standaard moet analyseren welke onderdelen werken en welke niet
meet elke pickup door, ook de draden t.o.v de metalen behuizing of er geen kortsluiting in zit
(zit er soms een massa draad van de pickup als signaal draad aangesloten zit ik nu ineens te denken)
meet schakelaar door en meet of de aarde richting brug werkt en
als je weet dat dit alles goed is dan pas monteren en na elke stap controleren/doormeten.

maar het kan zijn dat dit al is gebeurd, geef de moed niet op zie het als een verkorte gitaar elektronica cursus ;-)

zjanke
27 september 2016, 09:48
Oorzaak al gevonden? Ik ben benieuwd wat het dan was :)

joh@ndederde
27 september 2016, 17:58
Oorzaak al gevonden? Ik ben benieuwd wat het dan was :)

Morgen naar een andere tech in de buurt. Hij verwacht dat het redelijk makkelijk op te lossen is, misschien zelfs on-the-spot. Morgen meer!

Tabula Rasa
27 september 2016, 18:05
Morgen naar een andere tech in de buurt. Hij verwacht dat het redelijk makkelijk op te lossen is, misschien zelfs on-the-spot. Morgen meer!
Als die kerel een metertje heeft en wat analytisch vermogen kan het zo klaar zijn. Zonder beiden kan je wel ff bezig zijn.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Duhsjaak
5 oktober 2016, 08:57
Morgen naar een andere tech in de buurt. Hij verwacht dat het redelijk makkelijk op te lossen is, misschien zelfs on-the-spot. Morgen meer!

Kwam vroegah in een kroeg, waar een prachtbord stond: Morgen gratis bier.
Overigens voel ik wel wat voor Mitch/Zjanke's opmerking over Libelle gehalte van sommige draadjes. Ik denk dat dit er zo eentje is.
Een goed spelende gitaar zelf verneuken, iedereen (waarschijnlijk ook de kroegbaas van eerder genoemde kroeg) er aan laten sleutelen en dan met hoofdletters FUBAR roepen. Degene die niet aardig genoeg was in het begin, had waarschijnlijk gelijk.

Ik zeg: Morgen doet ie het weer.
Vriendelijke (nog wel) groet, Gus

Sjoerdo
5 oktober 2016, 09:50
Nou ja, daar is toch niet zoveel mis mee.

Lang geleden toen ik voor het eerst zelf aan een gitaar begon te knoeien (pick up vervangen in een Ibanez edr) liep ik ook vast (waarom heft mijn oude pickup minder draadjes dan de nieuwe!?), ook via een paar wijze mannen op een forum vooruit geholpen toen.

Iedereen lekker zelf laten aankloten, fouten maken en proberen ze te adviseren om het op te lossen, daar is een forum ook voor toch.

Ik vind wel dat TS eerst zelf wat meer mag proberen het op te lossen voordat hij naar de gitaar techs ging, heb voldoende tips voorbij zien komen waar hij wat mee kan.

Kim Wilson
5 oktober 2016, 09:55
...
Iedereen lekker zelf laten aankloten, fouten maken en proberen ze te adviseren om het op te lossen, daar is een forum ook voor toch.

...
Prima, maar geef het feit dat het een tweedehandse aankoop was dan ook niet de schuld, maar geef toe dat je het zelf hebt verkloot. Die gitaar was goed, totdat ie zelf zijn slagplaat heeft vervangen. Dan moet je het tweedehands zijn niet de schuld gaan geven.

Sjoerdo
5 oktober 2016, 11:09
Een, daarom zeg ik dat TS wel wat harder had mogen roberen, en bijvoorbeed wat foto's had mogen plaatsen. Mensen zat hierdie willen helpen, waar hij dus niks mee heft geaan (zie mijn vorige post).

joh@ndederde
5 oktober 2016, 18:39
Alright. Foto's had ik helaas niet voorhanden, dus kon jullie niet verblijden met wat er van binnen te zien was. Enfin. De conclusie:

- Mogelijke oorzaak: Bij het overplaatsen van de electronika op de nieuwe slagplaat waarschijnlijk te veel spanning gehad op de aarde draad onder de brug, waardoor er geen contact meer was met de brug en dus geen aarding meer plaatsvond. Maar helaas niet met zekerheid te zeggen, echter denk ik wel dat het daar begonnen is.
- Bij de eerste reparatie bij tech (1) is niet geconstateerd waar het probleem zat. Met instemmen van mij zijn potmeters, switch en jack vervangen, aangezien het niet in de bekabeling gevonden kon worden door tech (1). Helaas (en zoals jullie al concludeerden) verhielp dat het probleem niet. Andere pickups aangehangen: werkte ook niet.
- Inmiddels kwam er geen signaal meer door vanuit de brug PU. Het probleem werd dus groter.
- Tech (2) ingeschakeld: Bij openmaken van de gitaar worden een aantal dingen geconstateerd. Voornaamste is dat dus de aardedraad onder de brug los was en dat dat waarschijnlijk het initiële probleem was. Vervolgens werd duidelijk dat de brug PU niet meer goed zat aangesloten aan de kant van de pickup (dit mogelijk door werkzaamheden van tech (1)). Nadat de PU weer goed aangesloten zat, gaf hij weer signaal. Mogelijk liep de jack ook nog aan op de shielding, waardoor er ook bijgeluiden waren.
- In een kwartier is dit door tech (2) geconstateerd, wat helaas bij tech (1) veel uren heeft gekost.

De gitaar klinkt weer zoals ie moet klinken en is weer helemaal stil wanneer dat moet. Je kunt begrijpen dat tech (1) aan mij een klant heeft verloren en tech(2) een klant aan mij heeft verworven.

Om terug te komen op het 2e hands verhaal: Dat was pure frustratie en emotie, het had geen toegevoegde waarde in het verhaal. Het zorgde voor een verkeerd oorzaak/gevolg verhaal. En ja, misschien had ik eerst even een nachtje moeten slapen voordat ik het schreef.

Zoals gezegd: waarschijnlijk was ik zelf de oorzaak voor de initiële brom. Neemt niet weg dat ik er enorm van baal dat tech (1) er veel uren in heeft gestoken en uiteindelijk dus mij op extra kosten heeft gejaagd (ondanks dat ik niet voor de volle pond ben gefactureerd). Ik had vertrouwen in zijn werk en in dat van zijn collega.

Rhythm Machine
5 oktober 2016, 19:03
tech 1 = knoeier. Alle aardepunten controleren is toch het eerst wat je doet in zo'n geval...

Sjoerdo
6 oktober 2016, 10:30
Goed om te horen dat het probleem is verholpen. Zo'n beetje iedereen hier gaf dat direct al aan, check de aarding!

Tech 1 heeft je dus echt van de regen in de drup geholpen.

Kim Wilson
6 oktober 2016, 10:42
Wel mooi dat het nu goed is! Veel speelplezier gewenst!

HaroldA
6 oktober 2016, 10:46
Lijkt me dat een eervolle vermelding van Tech 2 wel op z'n plaats is, toch?

Wil de echte Tech 2 dan nu opstaan? ;)

Dutch66
6 oktober 2016, 12:37
Zeker!, maar wie was precies pannenkoek 1... 'name and shame' doet het altijd goed hier!

Buxtra
6 oktober 2016, 12:50
Tech 1 + Tech 2 = Tech 2
Tech 1=...