PDA

View Full Version : 1-spot & grounding



D3nnis
17 september 2016, 21:04
Omdat ik op mijn midi-board een tuner van stroom wilde voorzien zonder batterij, en ik nog een 1-spot voeding had liggen, dacht ik, nou, dat moet kunnen. De tuner zit niet in mijn signaalketen opgenomen (in mijn rack zit een a/b switch die schakelt tussen de rest van het rack, en de pedaltuner op het board), en ik voorzie ook niet meerdere apparaten van stroom met de 1-spot.
Maar ook al zit de tuner niet in de keten opgenomen, dan nog krijg ik een brom in mijn signaal bij gebruik van de 1-spot.

Nu weet iedereen het waarschijnlijk al lang, maar ik kom er net pas achter, en daar ligt ook meteen mijn vraag:
Als ik mijn stemapparaat nu verbind met de aarde, door middel van een kabeltje dat van het huis van het stemapparaat naar een pen van een geaard stopcontact loopt, dan is de brom helemaal verdwenen.
In eerste instantie zou ik zeggen problem solved; het stemapparaat zit met fietskettingschakels vast op multiplex, en ik voed het geheel via een powercon aansluiting, dus als ik vanaf de powercon aarde een draadje naar het stemapparaat leg, en die met een oogje onder het fietskettingschakeltje leg, dan ben ik het heertje.
Mag dit eigenlijk zomaar / kan dit kwaad / of is dit goed?

jan7
17 september 2016, 21:11
Mag dit eigenlijk zomaar / kan dit kwaad / of is dit goed?
Volgens mij wel. Zo doe ik het ook en dat is de enige manier manier waarmee mijn one-spot volledig bromvrij is.
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/groundingclip3.jpg

miyaru
18 september 2016, 08:56
Ik voed een deel van plank met een one spot, mijn Holy Grail heeft zijn eigen ehx voeding en mijn switcher een boss voeding, maar ik heb geen ruis, wellicht omdat ze alle zonder aarde zijn......

Mijn Holy Grail doet het ook niet goed op een One Spot!

http://i1284.photobucket.com/albums/a569/robinmoree/20151103_125415_zpsebagvov1.jpg (http://s1284.photobucket.com/user/robinmoree/media/20151103_125415_zpsebagvov1.jpg.html)

Robin.

D3nnis
18 september 2016, 09:00
Ik voed een deel van plank met een one spot, mijn Holy Grail heeft zijn eigen ehx voeding en mijn switcher een boss voeding, maar ik heb geen ruis, wellicht omdat ze alle zonder aarde zijn......



Geen idee hoe dat precies werkt. In feite heeft het stemapparaat zijn eigen voeding, maar blijkbaar betekent dat niet automatisch dat het dan ook stil is. Met andere powersupplies blijft het zaakje wel gewoon stil.

9V pedalen hebben toch nooit een aarde aansluiting?



Mijn Holy Grail doet het ook niet goed op een One Spot!


Bij mij heeft ongeveer alles storing. Sonic research tuner, korg tuner (beide niet in signaalketen), een lehle switcher....
En nu komt het rare....mijn rmc3 wah stoort er niet op.

Maar goed, blijkbaar is alles met een aarde snoertje op te lossen. Ik vroeg me alleen af of dat veilig is zeg maar.

miyaru
18 september 2016, 09:24
Ik zou in jouw geval een goede voeding kopen, en niet pielen met aarde draadjes, ik weet niet waarom...... gewoon niet doen!

Robin.

ps.: mijn Holy Grail wil alleen goed werken op zijn eigen adapter/voeding - weet ook niet waarom, wellicht omdat hij 9.6 volt levert.

jan7
18 september 2016, 13:47
Ik vroeg me alleen af of dat veilig is zeg maar.
Ik heb die vraag hier in het verleden ook gesteld nadat ik met hetzelfde probleem geconfronteerd werd, en de algemene conclusie was dat het helemaal veilig is.
Het luide 50hz brom probleem met de 1-spot doet zich enkel voor als geen enkel apparaat in je keten verboden is met de aarde.
Ik heb dat probleem dus niet icm versterkers die een stekker met randaarde hebben (Fender Champion 600, Vox Pathfinder15r en 10) of met laptops die een stekker met randaarde hebben.
Ik heb dat probleem wel met een Roland Cube, mijn Zoom G3 en actieve monitors of met mijn andere laptop, die allen een stekker zonder randaarde hebben.
Apparaten die dubbel geïsoleerd zijn hebben geen stekker met randaarde nodig.

Dubbelgeïsoleerd wil zeggen dat een toestel naast de gebruikelijke elektrische isolatie, een zodanige constructie en behuizing heeft, dat er geen spanning kan komen te staan op aanraakbare, geleidende delen.
Dit verklaart waarschijnlijk waarom de meningen over de 1-spot zo verdeeld zijn en waarom sommigen er problemen mee hebben en het bij andere volkomen stil is.
Maar zo'n extra verbinding met de aarde lost het dus volledig op.


ps.: mijn Holy Grail wil alleen goed werken op zijn eigen adapter/voeding - weet ook niet waarom, wellicht omdat hij 9.6 volt levert.
Er is een verschil tussen goed werken en een luide 50hz brom opleveren.
Die 9,6volt is er omdat de diode die een pedaal beschermt tegen een adapter met de verkeerde polariteit (center positive ipv center negative) een voltage drop veroorzaakt van 0,6 volt. Met een gewone 9volt adapter houd je dan maar 8,4 volt over en voor o.a. digitale pedalen zou dat een probleem kunnen zijn. Bij mij hangt die extra aarde toevallig aan de Holy Grail omdat het laatste pedaal in de keten is, en dus puur uit praktische overwegingen. Mijn Holy Grail lijkt trouwens even goed te werken met een gewone 9v Boss adapter. Maar bij mijn EHX Memory Toy merk ik bijvoorbeeld wel dat mijn repeats veel luider zijn als ik een 9,6volt adapter gebruik.

miyaru
18 september 2016, 13:54
Met mijn Memory Boy merkte ik het verschil niet echt, vandaar dat die gewoon op de One Spot zit. Het was enkel met de Holy Grail......

Ik denk IDD ook dat de meningen behoorlijk uiteenlopen over de One Spot voedingen. Ik dacht indertijd ik probeer het wel, en als het niet werkt verpats ik hem en koop een "knappe voeding". Maar vooralsnog doet hij het prima. Scheelt me weer behoorlijk wat euro's zo.

Robin.

D3nnis
18 september 2016, 14:43
Ik dacht indertijd ik probeer het wel, en als het niet werkt verpats ik hem en koop een "knappe voeding". Maar vooralsnog doet hij het prima. Scheelt me weer behoorlijk wat euro's zo.



Het ligt eraan hoe veel mA je nodig hebt, maar een onespot kost €25,- oid, en een powerplant jr met 5 geïsoleerde uitgangen kost €33,-.
Het is dat ik de onespot nog had liggen en dat ie nog mooi in mijn case past, anders had ik niet nu nog een onespot gekocht.

miyaru
18 september 2016, 15:17
De One Spot voedt bij mij 10 pedalen zonder enig probleem. Ik weet niet of een Powerplant JR. dit ook kan.
Kijk maar op de foto van mijn board, alles behalve de switcher en de Holy Grail......

Robin.

D3nnis
18 september 2016, 15:25
In totaal kan de 1-spot natuurlijk meer vermogen leveren, dus een onespot heeft zeker voordelen, vooral met die programmeerbare pedalen.

miyaru
18 september 2016, 15:29
Zou heel goed kunnen, ik heb geen programmeerbare pedalen :) Ik ben old skool.........

Robin.

D3nnis
18 september 2016, 15:31
Old school is cool ☺