PDA

View Full Version : Alternate of economy picking?



kempermusic
16 september 2016, 00:55
Ik kon het niet laten:

Welke aanslagtechniek(en) gebruik jij/heeft/hebben jouw voorkeur en waarom?

Ik hoor graag jullie antwoorden! :)

Pepe
16 september 2016, 01:24
Ik gebruik vooral hybrid, gewoon omdat je daarmee dingen kan die lineair niet kunnen. Als ik single lines speel dan dicteert de notenkeuze de techniek, het is vaak een mengeling van alternate en pull on/offs. Ik gebruik zelden sweeps, dat is toch vooral een metal ding hoewel het origineel uit de jazz komt.
Voor een snelle run gebruik ik wel legato maar ik ben er niet dol op, muzikaal vertel je er helemaal niks mee behalve dat je een flinke jongen bent. D'r zijn natuurlijk zat jongens die er een hoop mee kunnen maar ik niet.

Zoals je het vraagt begrijp ik dat je het vooral hebt over metal maar geloof me, er is veel meer onder de zon.

Harald
16 september 2016, 10:31
fingerstyle
thumbpick
hybrid
alternate
economy
legato
tapping

Yes! Hangt helemaal van het nummer af. Overigens betrap ik me er wel op dat ik als ik elektrisch speel bij soleren al snel vergeet dat ik zonder plectrum ook prima uit de voeten kan. Het leuke van zonder plectrum is alleen dat je dan weer andere dingen doet, dan met plectrum. Dus eigenlijk moet ik daar af en toe gewoon even aan denken...

En kwam er toevallig deze week achter dat ik Protocol van Scofield met hybrid picking een stuk makkelijk speel dan alleen met plectrum.

Al die technieken hebben zo hun plek.

Pepe
16 september 2016, 10:46
Zonder plectrum, met je vingers dus, krijg je een mooiere toon, je kan beter alles uit een noot persen. Ik gebruik dat wel bij bottleneck maar alternate is mij een stap te ver daarvoor. Ik vorm met mijn duim en wijsvinger een soort plectrum wat killend is voor je wijsvinger nagel.
Verkeerde techniek natuurlijk. Ik zie de meeste plectrumloze gitaristen vooral de I, M en A gebruiken en dan moet je je notenkeuze daarvoor aanpassen. God, dat is weer een pot met wurmen waar je 10 jaar over doet voor je daar een beetje niveau mee hebt.
Maar zolang het in een Peter Green stijl blijft valt het te doen.

Brad
16 september 2016, 10:50
Ik gebruik beide , en ga daarbij gewoon op mijn gevoel af . Ik gebruik het dus afwisselend binnen dezelfde gitaarpartij

barno
16 september 2016, 11:19
hybrid zou ik willen maar te ver heen met enkel vingers. bloot vlees wint het hands down qua tone maar voor de bassen mag het wat meer attack,maar denk niet dat ik nog aan begin. Verder speel ik optredens voornamelijk met pick, maar die moet ik meestal vragen voor het optreden aan andere gitarist, want thuis speel ik nooit met pick. De omslag om live ook met bloot vlees alles te spelen maak ik blijkbaar niet wegens het oorlogsgeweld rondom mij.

Pepe
16 september 2016, 12:05
Doet me denken aan Jeff Beck die ook zat aan te hikken tegen die omslag totdat hij voor de zoveelste keer zijn plectrum buiten de spotlight schoot en dacht fuckt it.

Harald
16 september 2016, 12:24
Ik zie de meeste plectrumloze gitaristen vooral de I, M en A gebruiken en dan moet je je notenkeuze daarvoor aanpassen. God, dat is weer een pot met wurmen waar je 10 jaar over doet voor je daar een beetje niveau mee hebt.
Maar zolang het in een Peter Green stijl blijft valt het te doen.

Duim en wijsvinger alterneren kan een aardige snelheid opleveren. Maar Paco de Lucia doet het gewoon met wijsvinger en middelvinger. En dan bizar snel. Maar juist het feit dat je andere lijntjes gaat spelen vind ik leuk aan het afwisselen. Met plectrum gaan andere dingen weer makkelijker. Maar je hebt wel gelijk, het duurt echt wel even voordat je in al die benaderingen een beetje soepel bent. Hybrid is nog het makkelijkst, zolang je maar zorgt dat je zowel plectrum spel als tokkelen al aardig beheerst. Als je met hybrid begint lijkt het me vreselijk lastig om op te pakken.

Gesualdo
16 september 2016, 23:52
Ik gebruik geen plectrum, krijg een natuurlijke warmere 'tone' met mijn vingers.

Erik de Perik
17 september 2016, 00:27
Ik heb geen flauw idee hoe het allemaal heet, maar ik speel met plectrum en pluk of sla ook nog wel eens wat met mijn vingers. Soms legato, soms gemixt en soms alles aangeslagen. Tokkelen doe ik met plectrum, gemixt of met vingers.

kempermusic
18 september 2016, 00:14
Zoals je het vraagt begrijp ik dat je het vooral hebt over metal maar geloof me, er is veel meer onder de zon.

Excuus, ik bedoelde natuurlijk álle aanslagtechnieken, ongeacht genre/stijl, dus ook hybrid picking, legato, fingerstyle en tapping. Wellicht is de kop ietwat verwarrend. :)