PDA

View Full Version : Gitaarversterker gebruiken voor bass



Thiez
15 september 2016, 08:01
Zoals de titel al zegt, is het mogelijk om zonder problemen te bassen over een gitaarversterker?

Ik heb een oude carlsbro top 100 staan die eigenlijk niet gebruikt wordt. Dit is een 100W EL34 versterker met een paar flinke partridge trafo's erin.
Is deze te gebruiken/ om te bouwen als basversterker?
Het signaal pad lijkt me geen probleem, maar zijn voeding- en uitgangstrafo toereikend genoeg voor bass?

Plant
15 september 2016, 09:02
Ik zou me meer druk maken over of de te gebruiken speaker het aankan.

Verder heeft de bas een ander frequentiebereik en zul je met de toonregeling mogelijk geen lekkere voicing kunnen instelling omdat deze op 'verkeerde' frequenties filtert.

cluseau
15 september 2016, 09:10
Deze vraag is toch al wat keren voorbij gekomen. In het kort, geen probleem voor de meeste amps. Of het frequentie bereik laag genoeg komt verschilt per merk en type. De speaker is helemaal een ander verhaal. Het frequentie bereik is soms niet laag genoeg. Dat wil niet zeggen dat hij het niet weergeeft maar het rendement loopt drastisch terug. Het gevolg is dat je er op 40Hz veel vermogen in moet pompen om dezelfde geluidsdruk van bv 70Hz te ervaren. Dit kan de speaker oververhitten. Ook de stijve conus van de gitaarspeaker is niet echt geschikt voor de trage bewegingen van lage frequentie's. Basspeakers zie je ook meestal in gesloten kasten.


Edit: kijk, plant is ook vroeg wakker maar zijn vrrhaal zegt eigenlijk hetzelfde. Speaker is het grootste probleem.

mountainman
15 september 2016, 12:15
Wat voor Carlsbro versterker is het dan? Ik speelde vroeger over een Carlsbro TR100. Die is zelfs bedoeld voor zowel gitaar als bas. Heeft ook gewoon een aparte bas ingang.

nico verduin
15 september 2016, 12:19
Een versterker is een versterker. Beetje afhankelijk wat de filtering doet bepaalt hoe de lage frequenties erdoor komen en wat de uitgangstrafo doet bij lagefrequenties. Daar wil de verzadiging nog wel eens eerder optreden. Het zijn de luidsprekers die bepalen of ze het volhouden.

Thiez
15 september 2016, 12:46
Het is een losse top, dus de top zou gespeeld worden op een 4x10 bass cabinet. Daarnaast de voicing veranderen dat lukt nog wel met wat aanpassing van koppelcondensatoren en eventueel de toonregeling wat aanpassen.

Het gaat mij vooral om het stukje van de eindtrafo. Is er een manier om erachter te komen wat het frequentiebereik is van deze trafo.

Dit is de versterker waar het om gaat. https://myalbum.com/album/ABB2dcMORp39
De elco's hadden hier en daar wat last van puistjes, dus die zijn allemaal vervangen destijds.

nico verduin
15 september 2016, 20:09
Is er een manier om erachter te komen wat het frequentiebereik is van deze trafo.

Meten? Toontje erin.... Load op de trafo (ik zou gewoon gaan voor een dikke load weerstand). Scope erop en meten hoe het signaal veranderd bij lage en steeds oplopende frequenties. Dus gewoon ff een 'sweep doen'. Als je de spanning meet op de scoop ()DVM's meten AC op een beperkt frequentie gebied) kun je zo omrekenen naar db's.
De meting is overigens niet helemaal juist omdat de speaker impedantie veranderd bij een andere frequentie (meestal aangegeven op de schaal aan de rechterkant van een speaker karakteristiek). En als de impedantie wijzigt, wijzigt ook de loadlijn van de eindtrap en dus ook de output power.
Maar eigenlijk is het zo al gauw te zien. Voor lage tonen heb je veel blik nodig anders verzadigd het voordat het signaal ompoolt. Dus kan er minder vermogen door.