PDA

View Full Version : HNPD: Pigtronix Quantum Time Modulator



mountainman
14 september 2016, 15:58
Het kan verkeren. Zo verkondig ik in mijn vorige HNPD topic nog dat ik helemaal niets met chorus heb en laat ik nu opeens zo'n ding in huis hebben.
Ik ben de laatste tijd nogal in de ban van envelope gestuurde pedalen waarbij dus de dynamiek van je spel de mate van het effect bepaalt. De Pigtronix Quantum trok mijn belangstelling omdat hij dat kunstje beheerst.
En ja, als dan een duitse dozenschuiver dit pedaal in de aanbieding doet voor 119 euri dan ben ik om. Mede-koopjesjagers hebben overigens pech want de voorraad is inmiddels op.

Maar goed, terug naar het pedaal. Natuurlijk heeft het ook de gebruikelijke LFO sweep met instelbare snelheid aan boord. Je kan zelfs envelope en LFO mixen, en dat alles met maar 3 draaiknoppen die desondanks heel intuitief werken.
Tenslotte is er nog een vibe switch waarbij simpelweg het droge signaal wegvalt. Het pedaal werkt dan als een vibrato. De naam vibe vind ik wat misleidend want met bijvoorbeeld een univibe heeft dit niets van doen. Het wegvallen van het droge signaal zorgt helaas wel voor een volume drop.

Op het geluid op zich valt niets aan te merken: Het is gewoon een goede analoge chorus. Dat klinkt misschien niet erg overtuigend maar ik ben nu eenmaal geen chorus fanaat. Het schijnt dat Andy Summers, the king of chorus himself, dit pedaal gebruikt. Dat zegt denk ik wel genoeg.
In ieder geval heeft de Quantum dankzij zijn dynamische envelope mogelijkheden voorlopig een plaatsje verdient op mijn pedalboard.

Buxtra
14 september 2016, 16:15
Goede aanwinst dus!

D3nnis
14 september 2016, 21:22
Grappig dit!
Ben alweer een tijdje chorussen (chori?) aan het vergelijken op youtube.
Kwam deze ook tegen op een gegeven moment en vond hem in de filmpjes zeer indrukwekkend.
Maar goed, alweer een 200+ euro pedaal....maar goed, hij stond op de lijst, tussen nog meer dure kneut, om eens echt te gaan testen. Tot ik m bij thomann voor weinig zag.
Ik heb hem gisteren besteld, en morgen wordt ie geleverd....nét op tijd dus!

D3nnis
15 september 2016, 20:43
Hmm, ik denk dat ik dit pedaal terugstuur.
Ik weet niet hoe dat technisch allemaal zit, maar op de achtergrond van het chorus geluid hoor je een ruis, lijkend op de "sneeuw" van de tv vroeger, maar dan zachter. Het is net of er een noise gate op zit, want als je niet speelt, met de chorus aan, dan is de ruis er niet.
Wel jammer, het chorusgeluid is wel mijn ding.

mountainman
15 september 2016, 22:27
Jammer. Ik heb daar geen last van, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd al een achtergrond knetter heb. Die onderdruk ik dus inderdaad met een noisegate. De Quantum maakt het bij mij in ieder geval niet erger.

Heb je de Quantum al als enige pedaal geprobeerd? En gebruik je de meegeleverde voeding of hangt hij met andere pedalen aan een daisy chain?

D3nnis
15 september 2016, 22:36
Hij doet dit ook als enige pedaal. Ik heb het geprobeerd met de meegeleverde schakelende voeding, maar ook met een gestabiliseerde voeding. Maakt niks uit in het gedrag. Het pedaal werkt op 9-18V, en ook verschillende voltages verandert niks aan het verschijnsel.
Ik weet ook niet of "sneeuw" de juiste omschrijving is, het kan net zo goed een vervormd gitaarsignaal zijn dat op laag volume aan het originele signaal toegevoegd wordt, een soort"lek".

Zou dit een defect kunnen zijn?

Heb thomann gemaild. Ik kan hem wel terugsturen zonder reden, maar kan beter communiceren wat er aan de hand is met dat ding.

Grappig trouwens dat het pedaal helemaal niet true bypass is zoals op de Pigtronix site staat vermeld.

mountainman
15 september 2016, 22:51
Dat lijkt me dan wel een defect. Ik hoort in de demo video's bij cleane passages ook geen bijgeluiden.

Niet true bypass? Hoe heb je dat dan vastgesteld?

mountainman
15 september 2016, 23:06
Nou moest ik het weten ook. Dus ondanks het late uur nog maar even de gitaar ingeplugd. Ik denk dat de huisgenoten daar niet blij van werden maar ok. :soinnocent: En ja, als je de stekker uit het pedaal trekt wanneer hij uit staat dan komt er geen geluid meer door.

D3nnis
16 september 2016, 06:49
Niet true bypass? Hoe heb je dat dan vastgesteld?


De eerste trigger was dat het geluid van gitaar -->Quantum (uit)-->amp anders is dan wanneer ik de quantum vervang door iets dat wel true bypass is.

Tweede trigger was inderdaad kijken wat er gebeurt als je de voeding los gooit.
Nu zou het theoretisch misschien nog kunnen dat ze er een relais in hebben zitten die ervoor zorgt dat er geen signaal doorgelaten wordt als het pedaal geen voeding heeft, maar dat lijkt me eigenlijk wat minder waarschijnlijk, zou ook niet weten waarom een fabrikant dat zou willen.

mountainman
16 september 2016, 12:54
Zou het kunnen dat er een relais in zit om op stereo over te schakelen?

Misschien nog wel nuttig om hier te vermelden is dat de stereo optie afwijkt van de norm. Er is maar 1 uitgang en daar kan ook een stereo plug in. Dat lijkt me onhandig want zo'n verloopkabel (stereo naar 2x mono) zal niet iedereen bij de hand hebben.

D3nnis
16 september 2016, 18:33
Zou het kunnen dat er een relais in zit om op stereo over te schakelen?



Geen idee, ik zou echt niet weten of er iets schakelt wanneer je van TS naar TRS plug gaat.
Ik ga hem ook niet openmaken; heb een retourlabel ontvangen van Thomann.
Wel apart eigenlijk. Blijkbaar hebben die liever dat ze mij mijn geld teruggeven dan dat ze zorgen dat ik een goed werkend exemplaar heb. Bijzondere keuze, maar financieel van hen uit snap ik het wel denk ik.