PDA

View Full Version : Waarom vervuilen webshops en winkels (zoals Bax) Marktplaats?



alias
13 september 2016, 22:03
Ik zoek wel eens via Veilingkijker en krijg tegenwoordig vooral nog advertenties van Bax en meer van die commerciële partijen. Hebben die lui niet voldoende aan hun eigen webshop of hoe zit dat?

Schrevel
13 september 2016, 22:12
Ik zoek wel eens via Veilingkijker en krijg tegenwoordig vooral nog advertenties van Bax en meer van die commerciële partijen. Hebben die lui niet voldoende aan hun eigen webshop of hoe zit dat?

Vraag het ze zelf eens.

Remork1970
13 september 2016, 22:15
Ja, mee eens, zeer irritant!
Ik mag graag dagelijks op het oudere H&K-spul zoeken en word om de oren geslagen met nieuwe Grandmeisters, Tubemeisters, TM212 's etc.

Joost de Ruig
13 september 2016, 22:16
Tja, bij Internetmarketing hoort, zeker voor de grote aanbieders, een stevige penetratie in ons aanbod van advertenties.

Brad
13 september 2016, 22:20
Het heeft zijn voordelen en zijn nadelen . Wanneer je op marktplaats echt op zoek bent naar een tweede hands exemplaar die door een particulier word aangeboden dan is het wel vervelend dat er allerlei nieuw spul doorheen staat

Aan de andere kant is het ook wel prettig wanneer je interessante aanbiedingen voorbij ziet komen van nieuw spul

Da Vinci
13 september 2016, 22:26
Het is gewoon heel goedkoop adverteren op een heel specifieke doelgroep die relatief koopbereid is. En ook voor de zoekers die wat minder koopbereid zijn komt iig je naam vaak voorbij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
13 september 2016, 22:41
Zo is adverteren op Facebook de enige betaalde marketingvorm die ik als ZZP'er in de media doe. Voor €1,- per dag bereik ik een door mij geselecteerd publiek (regio, interesses, leeftijd) van tussen de 3000 en 6000 lezers. Zonder Facebook was mijn naamsbekendheid en omzet absoluut minder geweest.

Pepe
13 september 2016, 22:45
Je moet natuurlijk ook geen cookies accepteren, dan krijg je dat.

Zonno
13 september 2016, 23:24
Bax en andere winkels volgen het aanbod op marktplaats om te concurreren met de tweedehands markt. Ik had laatst een EHX Super Pulsar te koop gezet op Marktplaats. Die zie je bijna nooit. Prompt verschijnt er op Marktplaats een advertentie van Bax met de EHX Super Pulsar. Ze hopen dan de mogelijke gegadigden te interesseren voor een nieuwe.

Hotpepper01
13 september 2016, 23:29
Het waarom snap ik wel. Maar wat kunnen wij er aan doen om die nieuwe spullen niet hoeven te zien en kan MP er wat aan doen. Zelfs als je de knopjes `zo goed als nieuw` en `gebruikt` aanvinkt zie je nog steeds nieuw spul.

Pepe
13 september 2016, 23:34
Er is ruimte voor advertenties, dat wordt automatisch gevuld. Als je getracked wordt door cookies dan weten ze iets van je profiel en zijn die advertenties gepersonaliseerd en zo niet, dan zie je willekeurige advertenties. Bax is niet verantwoordelijk, die doet enkel mee met een google programma, hebben bijvoorbeeld 500.000 views ingekocht, meer niet.

Advertenties is het verdien model. Je kan die advertenties wel killen maar dan heb je daar een programma voor nodig.

D3nnis
14 september 2016, 07:21
Bax en andere winkels volgen het aanbod op marktplaats om te concurreren met de tweedehands markt. Ik had laatst een EHX Super Pulsar te koop gezet op Marktplaats. Die zie je bijna nooit. Prompt verschijnt er op Marktplaats een advertentie van Bax met de EHX Super Pulsar. Ze hopen dan de mogelijke gegadigden te interesseren voor een nieuwe.



Bedoel je te zeggen dat er bij bax iemand op mp zit te kijken (fulltime, of via eoa logfile die dagelijks gedraaid wordt), een weinig voorkomend pedaal ziet en denkt "hee, da's handel", hem opneemt in het assortiment, er alvast 100 op voorraad legt, en dan een advertentie zet van hetzelfde artikel?

Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me eerder toeval.

showband
14 september 2016, 08:53
als Bax goedkoper is dan tweedehands op marktplaats? Dan mogen zij dat er voor mij tussenin zetten hoor.

Vaak zijn de adverteerders op marktplaats totaal van de pot gerukt qua vraagprijzen.

D3nnis
14 september 2016, 09:01
Het voordeel is wel dat je in 1 oogopslag de gangbare nieuwprijs kunt vergelijken met tweedehands.

Zonno
14 september 2016, 09:36
Tijdje geleden kwam ik deze situatie tegen. Was wel grappig, daarom heb ik een screenshot bewaard:

https://faase3.home.xs4all.nl/images/Marktplaats.jpg

Zonno
14 september 2016, 09:45
Bedoel je te zeggen dat er bij bax iemand op mp zit te kijken (fulltime, of via eoa logfile die dagelijks gedraaid wordt), een weinig voorkomend pedaal ziet en denkt "hee, da's handel", hem opneemt in het assortiment, er alvast 100 op voorraad legt, en dan een advertentie zet van hetzelfde artikel?

Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me eerder toeval.


Nee, ik denk dat Bax duizenden advertenties klaar heeft staan in een content management systeem en dat er geautomaiseerd een advertentie wordt gepubliceerd zodra het product tweedehands wordt aangeboden.

FruscianteFan
14 september 2016, 11:09
muzikanten marktplaats op facebook

adblock

(adblock werkt dus niet op MP-advertenties omdat dat in principe legitieme verkoop-berichten zijn)

Pepe
14 september 2016, 11:16
Nee, ik denk dat Bax duizenden advertenties klaar heeft staan in een content management systeem en dat er geautomaiseerd een advertentie wordt gepubliceerd zodra het product tweedehands wordt aangeboden.

Zo werkt dat niet, Bax heeft geen controle over Marktplaats en adds zijn voor elk persoon verschillend. De advertentie wordt bepaald door jouw cookies en een algoritme gebaseerd op een veilingprincipe.
De plaats van de advertentie is vast. Jouw klik gedrag heeft er meer mee te maken dan Bax.

humbucker
14 september 2016, 11:34
Pepe is right wat betreft de Google advertenties, die zijn puur gebasseerd op je persoonlijk zoekgedrag. Als het je stoort: Chrome heeft een handige add-on genaamd ad-block die ervoor zorgt dat de adds geblokkeerd worden.

Wat ik wel meer en meer zie is dat winkels gewoon hun nieuwe producten proberen te verkopen via 2dehands websites en daar stoor ik me ook wel aan. De winkel plaatst dan gewoon een reguliere advertentie zoals u en ik (al dan niet wat geld erachter steken als "topzoekertje") en probeert hun waar op die manier aan de man te brengen. Dit kan ik nog snappen als het om 2dehandsjes gaat, maar voor nieuwe producten gaat het mij toch wat te ver. Veel winkeliers schijnen het verschil tussen een webshop en de marktplaatsen van deze wereld niet te snappen.

Pepe
14 september 2016, 11:47
Ja maar dat is Marktplaats strategie, hebben ze altijd al gedaan, nog voor Ebay ownership.
Vroeger markeerden ze advertenties dmv background kleur, nu staat het er gewoon bij. Maar ook particulieren kunnen een ranking kopen, dan heet het dagtopper of iets dergelijks.
Gut, Google doet het zelfs met zijn zoekmachine, iedereen doet het. Al jaren en jaren. Het heet geld verdienen met internet.

arjanb01
14 september 2016, 12:15
Puur om hun product verder onder de aandacht te brengen, ook op ebay zie je dat.
Of het helpt weet ik niet, daarvoor ben ik geen winkelier. Het is wel irritant als je echt op 2e hands spullen wilt zoeken.

Pepe
14 september 2016, 12:17
Maar dat kan ook?
Misschien bedoel je filteren op particulieren?

Da Vinci
14 september 2016, 12:25
Wat ik wel meer en meer zie is dat winkels gewoon hun nieuwe producten proberen te verkopen via 2dehands websites en daar stoor ik me ook wel aan. De winkel plaatst dan gewoon een reguliere advertentie zoals u en ik (al dan niet wat geld erachter steken als "topzoekertje") en probeert hun waar op die manier aan de man te brengen. Dit kan ik nog snappen als het om 2dehandsjes gaat, maar voor nieuwe producten gaat het mij toch wat te ver. Veel winkeliers schijnen het verschil tussen een webshop en de marktplaatsen van deze wereld niet te snappen.

Die winkels snappen het heel goed. Marktplaats ook. Het is niet voor niks dat ze geld vragen als je een url in je advertentie zet.
En wat jij er van vind interesseert ze vrij weinig (zolang je het maar niet zó irritant vind dat je marktplaats besluit te mijden maar dat is ook afhankelijk van alternatieven).

Ik word zakelijk regelmatig benaderd door Marktplaats waarbij ze proberen om mij zover te krijgen dat ik ook onze (nieuwe) artikelen via marktplaats gaan aanbieden. Dan bieden ze een bepaald tegoed aan advertentiekosten aan zodat ik kan zien wat het voor me oplevert op de hoop dat ik daarna blijf adverteren.

Pepe
14 september 2016, 12:34
Als het je stoort: Chrome heeft een handige add-on genaamd ad-block die ervoor zorgt dat de adds geblokkeerd worden. .

Adblock is gewoon een verdienmodel dat een graantje mee probeert te pikken. (https://www.bright.nl/nieuws/adblock-plus-verkoopt-nu-advertenties-aan-hoogste-bieder)
What else zeg ik dan maar weer eens.

humbucker
14 september 2016, 13:13
Die winkels snappen het heel goed. Marktplaats ook. Het is niet voor niks dat ze geld vragen als je een url in je advertentie zet.
En wat jij er van vind interesseert ze vrij weinig (zolang je het maar niet zó irritant vind dat je marktplaats besluit te mijden maar dat is ook afhankelijk van alternatieven).

Ik word zakelijk regelmatig benaderd door Marktplaats waarbij ze proberen om mij zover te krijgen dat ik ook onze (nieuwe) artikelen via marktplaats gaan aanbieden. Dan bieden ze een bepaald tegoed aan advertentiekosten aan zodat ik kan zien wat het voor me oplevert op de hoop dat ik daarna blijf adverteren.

Snap ik allemaal, maar dat is (in mijn ogen) niet waar Marktplaats voor zou moeten dienen. Op die manier gaan ze steeds meer richting een bol.com. Het doelpubliek van Marktplaats lijkt mij toch mensen die op zoek zijn naar een (goedkoper) tweedehands artikel ipv de volle pot te moeten betalen voor een nieuw product. Ben je er al eens op ingegaan? En heeft het wat opgeleverd?

Ik snap niet goed dat winkeliers hierin mee stappen. Je pompt er een hoop geld in om mensen te bereiken die je niet wil bereiken, buiten wat branding heeft het imo dan ook weinig nut. Dan kan je je geld beter gebruiken om een degelijk YouTube kanaal uit te bouwen (a la Andertons). Dan bereik je immers mensen die op zoek zijn naar een bepaald stukje gear en kan je ze middels een fatsoenlijke demo over de streep trekken.

En natuurlijk is dit maar een klein stukje van al de advertising die er gedaan wordt door Bax en consoorten, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik Marktplaats eigenlijk zo goed als links laat liggen. En ik zal vast niet de enige zijn...

Zonno
14 september 2016, 13:28
Zo werkt dat niet, Bax heeft geen controle over Marktplaats en adds zijn voor elk persoon verschillend. De advertentie wordt bepaald door jouw cookies en een algoritme gebaseerd op een veilingprincipe.
De plaats van de advertentie is vast. Jouw klik gedrag heeft er meer mee te maken dan Bax.

Ik heb het niet over de reclame op de webpagina, maar over de advertenties die Bax zelf plaatst op Marktplaats. Daarvoor werkt dat dus wel.

Rutger Molenberghs
14 september 2016, 15:05
Het valt mij vooral op dat er een groot verschil is tussen België en Nederland op dat gebied. Als je naar de grootste Belgische zoekertjesite gaat (2dehands.be) dan valt het heel goed mee met 'zoekertjes' van webwinkels. Het Nederlandse marktplaats.nl is voor mij zo goed als onbruikbaar geworden door de webshops die zoekresultaten vervuilen. Terwijl beide sites in handen van Ebay zijn.

Da Vinci
14 september 2016, 15:08
Snap ik allemaal, maar dat is (in mijn ogen) niet waar Marktplaats voor zou moeten dienen. Op die manier gaan ze steeds meer richting een bol.com. Het doelpubliek van Marktplaats lijkt mij toch mensen die op zoek zijn naar een (goedkoper) tweedehands artikel ipv de volle pot te moeten betalen voor een nieuw product. Ben je er al eens op ingegaan? En heeft het wat opgeleverd?

Ik snap niet goed dat winkeliers hierin mee stappen. Je pompt er een hoop geld in om mensen te bereiken die je niet wil bereiken, buiten wat branding heeft het imo dan ook weinig nut. Dan kan je je geld beter gebruiken om een degelijk YouTube kanaal uit te bouwen (a la Andertons). Dan bereik je immers mensen die op zoek zijn naar een bepaald stukje gear en kan je ze middels een fatsoenlijke demo over de streep trekken.

En natuurlijk is dit maar een klein stukje van al de advertising die er gedaan wordt door Bax en consoorten, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik Marktplaats eigenlijk zo goed als links laat liggen. En ik zal vast niet de enige zijn...

Tja, ik heb hier mijn twijfels bij Hummie. Hoezo investeer je geld in mensen die je niet wil bereiken? Je bereikt gitaristen terwijl jij een winkel hebt die gitaren, gitaarversterkers en accessoires verkoopt. En waarvan een deel ook nog in een serieuze oriëntatiefase zit. Hoe relevant wil je je advertentie hebben?

Paar voorbeeldjes;
Ik zoek een Stratocaster. Het liefst in mijn favoriete uitvoering, bijv. daphne blue met rosewood toets. Ik ga kijken of er 2e hands iets te scoren is voor een mooie prijs. Er staat uiteraard van alles te koop. Witte strats, zwarte strats, rode strats. En een blauwe; maar dan wel sonic blue en met maple toets. Ga je wachten? Koopt je iets wat eigenlijk niet je ultime uitvoering is? Of gaat het 'mt 2e hands niet worden? Ik ben vanaf dat moment dus wellicht toch in de markt voor een nieuw exemplaar. Als Bax 'm toevallig wel als nieuw op MP hebt staan weet ik al waar ik 'm kan halen. Of doordat Bax met een ander exemplaar in m'n scherm staat is dat meteen de eerste shop in beeld waar ik met één druk op de knop naartoe kan.

Of ik zie ineens dat Bax nieuw strats verkoopt voor 1450 euro terwijl de 2e hands markt, die helemaal gek geworden lijkt te zijn, rustig 1200 voor 2e hands vraagt. Bij het zien van dat verschil ben ik misschien wel bereid dat beetje extra uit te geven voor een uitvoering naar keuze. Hey, in de advertentie staat dat ik 'm ook gratis thuis kan laten bezorgen, 30 dagen kan proberen (op mijn eigen set), garantie heb etc. En meteen een linkje naar de bestelpagina. Handig!
Hoppa, ff klikken en je zit op de site van Bax. Koop je die gitaar nu daar. Misschien wel, misschien niet. Degene die 'm niet koopt is wellicht toch bereid meteen ff die paar setjes snaren en die nieuwe kabels te bestellen die hij toch nog nodig had. Nu niet, dan misschien wel een andere keer omdat Bax wel redelijk top-of-mind wordt doordat je ze zo vaak tegen komt.

Ja. zo'n Pepi en Kokki YouTube kanaal zal ook wel wat traffic opleveren. Alleen je bereikt die marktplaatsbezoeker er niet mee hè. En je praat natuurlijk over een heel ander kostenplaatje voor één filmpje van een strat waar je op marktplaats misschien wel honderden advertenties kan plaatsen.
Het beste is natuurlijk om het beide te hebben. Bax maakt ook al wel redelijk wat filmpjes met die dude die vaak op een Pacifica speelt en de Engelse taal op wonderbaarlijke wijze verbuigt.

Dat reclame irritant is ben ik met je eens. En er zal vast wel eens een klant afhaken maar over het algemeen kan je stellen dat er wel een reden zal zijn dat er miljarden in de reclamewereld omgaan ;)
Helemaal online is redelijk nauwkeurig te bepalen hoeveel mensen er op een advertentie op marktplaats klikken, uiteindelijk doorklikken naar de site, wel of niet iets bestellen (en later evt. terugkomen), wat het gemiddelde orderbedrag is, hoe dat zich verhoudt t.o.v. andere kanalen etc. etc.

Pepe
14 september 2016, 15:24
Ik snap de irritatie wel, Marktplaats wat ooit het bastion waar particulieren elkaar konden vinden, juist buiten de reguliere handel om. Die shops zitten daar nu vrolijk tussendoor te fietsen, dat vervuild.
Je kan het helpen noemen, ook een visie, maar ik weet Bax & Max heus wel te vinden zonder Marktplaats.

Da Vinci
14 september 2016, 15:52
Nouja, helpen is niet het woord wat ik zou gebruiken. En natuurlijk vind jij Bax en Max zo ook wel. Maar de vraag is of je nu vaker op die site komt dan voorheen. Of dat je nu, zonder dat je op die site komt, beter bekend bent met hun aanbod en wat je prijsperceptie van deze jongens is. Als ik zoek op een statocaster van Haar of Rebel Relic zie ik steevast een regel of 5 van TFOA. Daar zou ik in eerste instantie niet zo snel naartoe gaan, maar nu weet ik wel dat dat nu een partij is die ik in mijn overweging zal meenemen als ik zo'n gitaar wil bespelen/hebben.
En denk eens aan nieuwe betreders van de markt die marktplaats op gaan voor een eerste gitaartje/drumstel/keybord en helemaal nog nooit ergens van gehoord hebben.

Marktplaats is ooit begonnen als leuk initiatief maar is nu gewoon een commercieel bedrijf geworden. En die zoeken altijd de grens op. Steeds meer inkomsten genereren uit consumenten (betaald adverteren) en aan de andere kant via toegang voor commerciële bedrijven in de vorm van advertenties.

Daar ontstaat dan aan de onderkant weer ruimte voor een nieuwe partij die ergens een nieuw gat ziet zoals gratis advertenties/geen commerciële bedrijven/geen onzinbiedingen door bepaalde voorwaarden etc. weer een publiek weet te trekken dat klaar is met marktplaats en een ander (bescheidener) verdienmodel hanteert.
Het is dan wachten op iemand met de ballen en investeringskracht dat te doen. Hoorde laatst al wat spotjes op de radio voor een partij die het alternatief pretendeert te zijn voor MP.

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld in TV land. Jarenlang is iedereen de reclame door de strot geduwd. Maarja, wat is het alternatief als je bijvoorbeeld graag je favoriete serie wilde zien?
Pas relatief kort zijn er diverse alternatieve zoals uitzending gemist, RTL XL en Netflix. Pas dan schrikt ineens iedereen wakker en gaan ze weer denken aan 'wat de kijker wil'. Die branche is nu ook een beetje zoekende hoe daar mee om te gaan. Netflix doet dat natuurlijk via abonnementskosten en bij de traditionele omroepen zie je nu regelmatig onderbrekingen van programma's die je later online terugkijkt waarbij ook advertenties worden uitgeserveerd terwijl dat in het begin van de RTL app helemaal niet voorkwam.

Pepe
14 september 2016, 16:16
Het zijn verschillende verdien modellen, RTL heeft vrij lang gedubt over abonnement vs ads. Je kan ook, wat Spotify hanteert, betalen om geen ads te zien. Je kan ook met consumer profielen gaan handelen of commerciële partijen door het aanbod gooien maar het moet ergens vandaan komen.
Nou IS Marktplaats al een verdienmodel op zich (het plaatsen van aanbod) maar daarnaast zijn er ads rondom de content en ook in de content. Nou nog lid worden en handelen met profielen en dan hebben ze alles wel gehad.

Het zou me helemaal niet verbazen als Marktplaats een experimenteer tuin voor Ebay is.

Da Vinci
14 september 2016, 16:40
Ik zou zelf niet zo snel betalen voor RTL omdat alles gewoon 'gratis' wordt uitgezonden. Dan is opnemen met de harddisk recorder net ff wat aantrekkelijker voor een gierige Hollander ;)
Wellicht dat de eerste RTL serie die alleen online te bekijken is een voorbode is dit te doorbreken?

Wat ik op zich beroepshalve wel leuk vind aan het uitgesteld kijken is dat tv (voor zover daar nog spraken van is) veel laagdrempeliger wordt voor kleinere bedrijven. Zoals Joost al aangaf adverteert hij veel via Facebook omdat je daar relatief goedkoop een aardig specifieke doelgroep kan benaderen. Zo kan het ook voor het lokale klusbedrijf of tuincentra best een leuk alternatief voor het plaatselijke suffertje zijn om een paar duizend views in te komen rondom VT Wonen (bestaat dat nog) of Rob's Grote Tuinverbouwing.

Of dwalen we nu af? :)

Pepe
14 september 2016, 17:06
Ja, behoorlijk.
RTL experimenteert ook met het label premium, dat is geen ads of (series) vooruit kijken zoals bij GTST. Ze hebben videoland gekocht want hun eigen filmaankoop (wie kent RTL Video nog?) waren voornamelijk B films en overjarige prut. Ze dachten, wat AMC op tv kan kunnen wij online wel. Maar toen kwamen de Netflixen en HBO's.
En daarnaast participeren ze in dat samenwerkingsverband met de Publieke en SBS. En dan heb je de Ziggo's en KPN's nog, allemaal in dezelfde vijver... we gaan het meemaken wie boven blijft drijven.

humbucker
14 september 2016, 17:43
Tja, ik heb hier mijn twijfels bij Hummie. Hoezo investeer je geld in mensen die je niet wil bereiken? Je bereikt gitaristen terwijl jij een winkel hebt die gitaren, gitaarversterkers en accessoires verkoopt. En waarvan een deel ook nog in een serieuze oriëntatiefase zit. Hoe relevant wil je je advertentie hebben?

Klopt, je bereikt gitaristen. Diegene die graag 2dehands spul willen kopen/verkopen. Orienteren doe je in de meeste gevallen toch via YouTube, vervolgens naar een shop om echt te testen en dan een rondje internet om te kijken of je ergens anders hetzelfde item goedkoper kan vinden. Dat je dan op marktplaats 5 advertenties tegenkomt voor hetzelfde item aan dezelfde prijs zal enkel (een heel erg beperkte) invloed hebben op de branding van die 5 shops.



Paar voorbeeldjes;
Ik zoek een Stratocaster. Het liefst in mijn favoriete uitvoering, bijv. daphne blue met rosewood toets. Ik ga kijken of er 2e hands iets te scoren is voor een mooie prijs. Er staat uiteraard van alles te koop. Witte strats, zwarte strats, rode strats. En een blauwe; maar dan wel sonic blue en met maple toets. Ga je wachten? Koopt je iets wat eigenlijk niet je ultime uitvoering is? Of gaat het 'mt 2e hands niet worden? Ik ben vanaf dat moment dus wellicht toch in de markt voor een nieuw exemplaar. Als Bax 'm toevallig wel als nieuw op MP hebt staan weet ik al waar ik 'm kan halen. Of doordat Bax met een ander exemplaar in m'n scherm staat is dat meteen de eerste shop in beeld waar ik met één druk op de knop naartoe kan.

Dit scenario kan heel misschien zo lopen, maar dan heb je 1. heel erg veel GAS, 2. geen geduld en 3. een budget dat het toelaat. Als je 2dehands niets vind ga je toch gewoon de grote online boeren googlen en dan is het zaak om daar tussen te staan.




Of ik zie ineens dat Bax nieuw strats verkoopt voor 1450 euro terwijl de 2e hands markt, die helemaal gek geworden lijkt te zijn, rustig 1200 voor 2e hands vraagt. Bij het zien van dat verschil ben ik misschien wel bereid dat beetje extra uit te geven voor een uitvoering naar keuze. Hey, in de advertentie staat dat ik 'm ook gratis thuis kan laten bezorgen, 30 dagen kan proberen (op mijn eigen set), garantie heb etc. En meteen een linkje naar de bestelpagina. Handig!
Hoppa, ff klikken en je zit op de site van Bax. Koop je die gitaar nu daar. Misschien wel, misschien niet. Degene die 'm niet koopt is wellicht toch bereid meteen ff die paar setjes snaren en die nieuwe kabels te bestellen die hij toch nog nodig had. Nu niet, dan misschien wel een andere keer omdat Bax wel redelijk top-of-mind wordt doordat je ze zo vaak tegen komt.

Ik zou die nieuwprijs van Bax dan lekker gebruiken tijdens mijn onderhandelingen met het 2dehandsje. Maar verder ben ik het hiermee eens en dat is volgens mij ook de enige relevante opbrengst die uit dergelijke advertenties gehaald wordt. Het is gewoon een extra instap-kanaal naar de webshop.



Ja. zo'n Pepi en Kokki YouTube kanaal zal ook wel wat traffic opleveren. Alleen je bereikt die marktplaatsbezoeker er niet mee hè. En je praat natuurlijk over een heel ander kostenplaatje voor één filmpje van een strat waar je op marktplaats misschien wel honderden advertenties kan plaatsen.

Nee, en dat is nu net de kracht van dergelijke filmpjes, want "de marktplaatsbezoeker" is volgens mij niet diegene waarvan muziekwinkels kunnen overleven. Mensen die nieuw kopen en mensen die 2dehands kopen hebben een heel ander profiel en dat vraagt om een heel andere aanpak.



Het beste is natuurlijk om het beide te hebben. Bax maakt ook al wel redelijk wat filmpjes met die dude die vaak op een Pacifica speelt en de Engelse taal op wonderbaarlijke wijze verbuigt.

Dat reclame irritant is ben ik met je eens. En er zal vast wel eens een klant afhaken maar over het algemeen kan je stellen dat er wel een reden zal zijn dat er miljarden in de reclamewereld omgaan ;)
Helemaal online is redelijk nauwkeurig te bepalen hoeveel mensen er op een advertentie op marktplaats klikken, uiteindelijk doorklikken naar de site, wel of niet iets bestellen (en later evt. terugkomen), wat het gemiddelde orderbedrag is, hoe dat zich verhoudt t.o.v. andere kanalen etc. etc.

Eensch. Ik zit er dagelijk in, en nergens anders is alles zo meetbaar als online, maar af en toe vergeten winkels om hun gezond verstand te gebruiken en doen ze meer kwaad dan goed.

Schrevel
14 september 2016, 18:02
En ondertussen heeft TS niet meer gereageerd.
Vast betaald door MP om traffic te genereren ...

alias
14 september 2016, 20:58
Nee, hoor, ik moet alleen overdag mijn boterham verdienen en was net bezig om de berichtjes hier te lezen. :)

Nadat ik die MP vervuiling zag, was mijn eerste reactie eigenlijk om helemaal nooit iets bij Bax te willen kopen.

Da Vinci
14 september 2016, 21:59
Klopt, je bereikt gitaristen. Diegene die graag 2dehands spul willen kopen/verkopen. Orienteren doe je in de meeste gevallen toch via YouTube, vervolgens naar een shop om echt te testen en dan een rondje internet om te kijken of je ergens anders hetzelfde item goedkoper kan vinden. Dat je dan op marktplaats 5 advertenties tegenkomt voor hetzelfde item aan dezelfde prijs zal enkel (een heel erg beperkte) invloed hebben op de branding van die 5 shops.



Dit scenario kan heel misschien zo lopen, maar dan heb je 1. heel erg veel GAS, 2. geen geduld en 3. een budget dat het toelaat. Als je 2dehands niets vind ga je toch gewoon de grote online boeren googlen en dan is het zaak om daar tussen te staan.




Ik zou die nieuwprijs van Bax dan lekker gebruiken tijdens mijn onderhandelingen met het 2dehandsje. Maar verder ben ik het hiermee eens en dat is volgens mij ook de enige relevante opbrengst die uit dergelijke advertenties gehaald wordt. Het is gewoon een extra instap-kanaal naar de webshop.



Nee, en dat is nu net de kracht van dergelijke filmpjes, want "de marktplaatsbezoeker" is volgens mij niet diegene waarvan muziekwinkels kunnen overleven. Mensen die nieuw kopen en mensen die 2dehands kopen hebben een heel ander profiel en dat vraagt om een heel andere aanpak.



Eensch. Ik zit er dagelijk in, en nergens anders is alles zo meetbaar als online, maar af en toe vergeten winkels om hun gezond verstand te gebruiken en doen ze meer kwaad dan goed.

Voor iemand die er dagelijks in zit doe je behoorlijk wat aannames vanuit je eigen werkwijze.

Neem bijvoorbeeld Arjan, ziet volgens mij veel gitaren op marktplaats maar koopt niet graag 2e hands.

Joost ken elke gitaar op marktplaats maar heeft recent diverse gitaren via de vakhandel aangeschaft.

Dus hoezo kunnen shops niet van MP bezoekers leven? Misschien niet van MP kopers, maar er zijn veel meer MP bezoekers dan MP kopers.

Zelf probeer ik dingen 2e hands te vinden maar als dat niet lukt binnen afzienbare tijd koop ik ook nieuw.
Dan kan ik Googelen naar de bekende namen, maar dat sla ik vaak over en ga direct naar Bax of Thomann. Waarom zoeken naar een plek die ik al uit m'n hoofd ken...
Daarnaast heeft naamsbekendheid enorme invloed op de CTR op Google en is brandend zoekverkeer veelal verantwoordelijk voor een groot deel van de traffic en nog veel meer voor conversies. En organisch verkeer is weer goed voor je ranking dus zorgt ervoor dat je er tussen staat als mensen zoeken zonder je naam.

Naamsbekendheid is dus echt een belangrijke sleutel tot succes, zelfs als je advertenties op MP zelf niet direct converteren. En daar hebben die hard online marketeers natuurlijk een hekel aan want dat kunnen ze niet meten ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zonno
14 september 2016, 22:36
En ondertussen heeft TS niet meer gereageerd.
Vast betaald door MP om traffic te genereren ...

Stomme opmerking

obiwanjacobi
15 september 2016, 08:20
Dit is hoe MP (onderdeel van eBay) zijn rekeningen betaald...
Deal with it.

rozh
15 september 2016, 11:52
Nee, hoor, ik moet alleen overdag mijn boterham verdienen en was net bezig om de berichtjes hier te lezen. :)

Nadat ik die MP vervuiling zag, was mijn eerste reactie eigenlijk om helemaal nooit iets bij Bax te willen kopen.

waarom die opvliegerigheid? zij moeten toch adverteren om geld te verdienen ? en dan zou het nog mooi zijn als die advertentie een beetje efficient zijn, bijvoorbeeld dat mensen die iets willen kopen (Zoals op mp) die ads zien.

ik vind het ook irritant hoor daar niet van maar gelukkig kan je 'nieuwe ' producten uitvinken op marktplaats en dan zie je ze niet meer.

flite
17 september 2016, 14:27
Ok, de bovenstaande discussie heb ik niet helemaal tot in de puntjes gevolgd.
Maar een simpele handelswijze om van bijv. Bax af te komen heb ik wel.

Stel je zoekt nu in de categorie: ''Snaarinstrumenten|Gitaren|Elektrisch''

Dat geeft zo'n 4500 advertenties. Top!
Zoek nu vervolgens op bax-shop.nl, resultaat: +-1100 advertenties. Godvergeten irritant!
Wel, zoek nu op: -bax-shop.nl, resultaat: +- 3400 advertenties. Top.

Soms zijn andere sleutelwoorden(of meerdere) ook handig;
dan gebruikt een bedrijf bijv. zijn straatnaam op telefoonnummer in de advertentie.