PDA

View Full Version : Roland Cube 15 en Cube 30 vergeleken!



Speeddemon
27 juli 2003, 18:04
Mijn vriendin heeft gisteren d'r eerste 'beginners-set' gekocht, en eigenlijk een best wel goede beginners-set:

Squier Affinity Strat (creme body, witte slagplaat, rosewood toets en 70's headstock)
+Roland Cube 30 versterker
+erg luxe leren draagband uit Canada (32 euro! :o tja ze vond hem mooi)
+Rockbag draagtas
+goeie Cordial 3m kabel met Neutrik pluggen
en natuurlijk wat verschillende plectra (allemaal Jim Dunlop Tortexen)
(en dit alles voor 500 euro!)

Enniewee, aangezien zij nog niet kon spelen (ze kan nu i.i.g. 4 akkoorden!) moest ik het allemaal goed doortesten, en ik had haar al verteld dat ze ipv zo'n kant-en-klare startersset (je weet wel zo'n Strat-pack van 280 euro) beter een stapje of 2 hoger kon nemen, zodat ze die spullen niet binnen een jaar of 2 ontgroeid zou zijn.
Ik raadde haar sowieso die Roland Cube 30 aan (want no way dat mijn meissie op een Valvestate ofzo gaat spelen : :razz: ), en dan nog een leuk gitaartje, categorie Yamaha Pacifica 112/Squier (geen Richwood, Stagg of Altai, Hondo, Action, Animal crap).

En in mijn 'stamwinkel' stond een Cube 30 testklaar, gelijk naast een Cube 15. Ikke die Strat ingeplugd, Cube 30 op "blackface panel gezet", slapback echootje gekozen, eq redelijk neutraal gelaten, gain voluit, volume op 2 ofzo...

EAT YOUR HEART OUT, SRV! :o :-? 8-)
Ik wist niet dat die dingen ZO goed konden klinken. Nou ben ik humbuckers gewend, maar zelfs een Squier van 200 euro heeft toch meer karakter in z'n sound dan mijn Ibanez van 1100 euro.
Granted, die Ibanez van mij wint het zeker op rock/metal/fusion gebied, maar country en blues laat je het best aan een Strat-achtige over.

Nog wat andere dingetjes geprobeerd, met de galm voluit en de blackface panel op max. komt Dick Dale om de hoek kijken. Classic Stack met wat delay, en je waant je in 70's (classic) rock, en R-Fier spreekt voor zich.

De enige 2 modellen waar ik niks mee kon waren de Acoustic en de Tweed. Die Tweed vervormde heel lelijk.
Maar toen....

de directe vergelijking...
Ik zette alle effecten van de Cube 30 uit, koos het "Metal" geluid, gain op 3/4, volume op 3, EQ beetje smiley, en deed hetzelfde op de Cube 15.

Effe spelen op de Cube 30, gitaar overgeplugd naar Cube 15... en zelfs het nog on-ervaren oor van m'n vriendin hoorde het gelijk...

"Jezus, wat klinkt dat ding nasaal."
Ik dacht, misschien ligt het aan het feit dat ie in een hoek stond (laag-mid opbouw/vertekening wegens koppeling met 3 vlakken), dus ikke die versterker verplaatsen, maar het bleef.

En de modellen klonken gewoon echt inferieur aan die van de Cube 30.
Wat ik ook deed met de EQ, die Cube 15 bleef een neuzig, 'honky' klote-ding.

Mevrouw overtuigd, ik overtuigd.

Dus, ik raad iedereen die een Cube 15 overweegt echt af dat ding te kopen en dan maar doorsparen voor die 100 euro meer. Want je krijgt er ook veel meer voor:
-alles klinkt veel beter, voller, vetter etc.
-een 10" speaker ipv 8"
-7 COSM modellen ipv 4 (en die Blackface alleen al is het waard!)
-de mogelijkheid om een stereo-footswitch aan te sluiten
-4 modulatie effecten (die uit te schakelen zijn ook met footswitch)
-delay en reverb (aparte knop naast de knop voor modulatie)
-30W ipv 15W output power. Wat net genoeg verschil is om WEL mee te kunnen draaien in een oefensessie in pa's garage (als de drummer niet helemaal type Animal/Chris Slade/Gene Hoglan is)

Budino
28 juli 2003, 10:35
hoelang stond die 15 watt al in die winkel ?????

maestro_nl
28 juli 2003, 12:15
Ik gebruik de kjoeb30 als oefenamp thuis op de bank.
Is echt SUPER! Ben bijna niet enthousiast te krijgen, maar clean is echt 'oei' en bassman en metal(5150) en Rectifier ook echt goed.
Zit zelfs een ingebouwde noisegate in zo te horen.
FX ook goed! Alleen is 30 watt nog steeds behoorlijk hard hoor!
En de fx mogen wel wat subtieler zijn in te draaien.
Maar voor die 260 euro? echt klasse!

Budino
28 juli 2003, 12:40
heb zelf een cube 15, en vind hem opzich wel redelijk klinken hoor. waarschijnlijk zou die 15 die jij gebruikt hebt in de winkel Behoorlijk verneukt zijn door mensen.


Greetz Budino 8-)

alhambra
28 juli 2003, 12:50
Nu heb ik die dingen ook een tijd geleden is geprobeerd en ik vond ook dat die 30 veel beter klonk dan de 15, maar eerlijk gezegd vond ik het allebei niks. Als je "stil"wil spelen neem dan een pod of een V-amp. Kost minder en je heb nog is veel meer.

Ic3gl0vE
28 juli 2003, 14:35
maar ze zijn niet bedoeld voor stil spelen.

the sure thing
28 juli 2003, 21:46
Ik ga voor de cube 30. De effecten erop zijn ronduit GEIL

Speeddemon
28 juli 2003, 23:57
hoelang stond die 15 watt al in die winkel ?????
Volgens mij krijgen ze bijna om de 2 weken wel nieuwe binnen.
Er stonden er ook nog 2 in doos.

Daarbij, vergeet niet dat die Cube 15 een 8" speakertje heeft, wat bijdraagt aan het nasalere geluid (minder laag), en de cube 30 heeft een 10" speaker.

alhambra
30 juli 2003, 09:33
maar ze zijn niet bedoeld voor stil spelen.

nou IC geloof me als je ze hoort dan weet je het zeker "ze zijn bedoelt om stil te spelen".

Ic3gl0vE
30 juli 2003, 13:46
Hmm... ik heb met een Squier Bullet over een Cube 15 gespeeld en ik was echt onder de indruk hoor! Nooit verwacht dat zo'n klein versterkertje voor zo weinig geld zo'n leuk geluid zou geven. En tuurlijk is het niet beter dan een grote versterker met 12" speaker (peavey bandit uitgezonderd) maar vergelijk 'm eens met andere beginnersversterkertjes rond de 125 euro....

Speeddemon
31 juli 2003, 00:04
Hmm... ik heb met een Squier Bullet over een Cube 15 gespeeld en ik was echt onder de indruk hoor! Nooit verwacht dat zo'n klein versterkertje voor zo weinig geld zo'n leuk geluid zou geven. En tuurlijk is het niet beter dan een grote versterker met 12" speaker (peavey bandit uitgezonderd) maar vergelijk 'm eens met andere beginnersversterkertjes rond de 125 euro....
D'r is echt niks mis met een Bandit 112! :evil:
Ik zweer je dat ie beter is dan die Fender RockPro crap, ALLE Valvestates ("Contour", pfff! :roll: ) en niet te vergeten, de meeste Crate versterkers.
Vind jij maar eens een 80W bak voor 379 euro, die zo veelzijdig klinkt, zo degelijk is en in de US gebouwd is.

BB.Q
31 juli 2003, 17:04
CUBE 30 ROCKZZZZZZ....!!!!!

Gebruik m al zowat 3/4 jaar denk ik, voor dat geld is er niet veel beters te krijgen. De COSM onboard effecten zijn ronduit goed. En qua formaat is ie erg gemakkelijk mee te slepen.

Ieder gitaarblad dat ik open sla en waarin de cube 30 besproken wordt is vol van dit ding. Total Guitar gaf m bijv. al best buy..etc.

Ik ben er ook nog steeds meer dan content mee als oefen amp.