PDA

View Full Version : één gitaar



EdJ
11 september 2016, 15:19
Zijn er op het forum ook toevallig mensen die maar één gitaar hebben/gebruiken?

Vroeg ik me zomaar af.

groeten,Ed

Erik de Perik
11 september 2016, 15:37
Ik heb jarenlang met slechts één gitaar opgetreden.

D3nnis
11 september 2016, 15:47
Als ik maar 1 gitaar meeneem springt er geheid een snaar, of flikkert er een element uit of zo (vaker gebeurd...) Neem ik er twee mee, kan ik de set gewoon uit spelen op 1 gitaar.

mountainman
11 september 2016, 16:04
Tot 2010 had ik van alle electrische gitaren in mijn sig alleen de Ibanez Radius. Dat is zo'n 18 jaar lang de enige gitaar geweest die ik gebruikte. Al die tijd gebruikte ik ook maar 1 multi-effectpedaal, een Ibanez Pt5.
Wel stonden er toen al 2 beginnersgitaren ongebruikt achterin een kast, terwijl ik ook regelmatig 2 gratis afgedankte akoestische gitaren bepotelde (een staal- en een nylonsnarige).

Daarna kwam ik op dit forum en dat heeft een behoorlijk GAS versterkende invloed gehad. Dus die GAS aanvallen zijn allemaal jullie schuld! ;) Maar eerlijk is eerlijk, ik kwam hier in feite terecht omdat ik toch al op zoek was naar iets nieuws.

telerocker
11 september 2016, 16:04
Als ik maar 1 gitaar meeneem springt er geheid een snaar, of flikkert er een element uit of zo (vaker gebeurd...) Neem ik er twee mee, kan ik de set gewoon uit spelen op 1 gitaar.

Dat had ik dus gisteravond in de laatste set. Misschien te veel doorgehakt. Ik was dus blij dat ik mijn backup gitaar gestemd klaar had staan, zodat ik in hetzelfde nummer weer kon aanhaken. Misschien is het overdreven, maar ik neem uit voorzorg altijd twee of drie gitaren en een reserveamp mee.

miyaru
11 september 2016, 16:15
Ik heb meerdere gitaren, maar speel eigenlijk altijd op de zelfde Stratocaster......Live speel ik niet veel, maar dan heb ik meestal ook alleen de Stratocaster mee.

Robin.

Sinner1980
11 september 2016, 16:43
Vooralsnog doe ik alles met mijn avri 64 tele, de enige gitaar die ik (nu nog) bezit. Heerlijke en veelzijdige plank.

dml
11 september 2016, 16:57
Ik speel al een hele tijd met maar één type/model/merk: Framus Renegade Pro. Daarvan heb ik vier stuks. Twee staan standaard in de vrachtwagen en gebruik ik dus live; twee staan thuis voor repeteren en evt. studiowerk.
Heb daarnaast ook nog een Peavey Cropper Classic maar daar speel ik nauwelijks op, kan zijn dat ik die binnen afzienbare tijd ga verkopen.

Pepe
11 september 2016, 18:11
De poster vraagt niet hoeveel je er hebt en wat je daarvan gebruikt maar of je slechts 1 gitaar hebt.

Sinner snapt het maar...kansloos topic natuurlijk. :D

mountainman
11 september 2016, 18:20
Dat vraagt-ie toch juist wel? Er staat "hebben/gebruiken".

mrweird
11 september 2016, 19:04
Ik zou 't makkelijk kunnen.. Maar ja. G.A.S.. :D

Joost de Ruig
11 september 2016, 19:08
Ik heb jaren maar 1 gitaar gehad: mijn JV52 Telecaster. Happy days :D

jutter
11 september 2016, 19:36
Ik heb jaren maar 1 gitaar gehad: mijn JV52 Telecaster. Happy days :D

♫Toen was geluk, héél gewoon!♫♫

Pearl
11 september 2016, 19:40
Ik treed niet op maar had jarenlang maar 1 gitaar. Dat was een elektrische, telecaster. Totdat ik les ging nemen, toen kocht ik een akoestische. En in mn grootheidswaanzin kocht ik er daarna nog een paar bij.

jutter
11 september 2016, 20:04
Toen ik 1 gitaar had, had ik veel meer rust.

Joost de Ruig
11 september 2016, 20:26
Toen ik 1 gitaar had, had ik veel meer rust.


En ik ook ;)

Rogueny
11 september 2016, 20:40
Toen ik 1 gitaar had, had ik veel meer rust.

Hahaha heel herkenbaar...

EdJ
11 september 2016, 21:13
Zal ik de zin even verduidelijken?dat hebben/gebruiken slaat op het woord mensen.

FruscianteFan
11 september 2016, 21:25
Toen ik 1 gitaar had, had ik veel meer rust.

Ik niet. Maar ik heb wel een heel duidelijke hiërarchie.

Toen ik net mijn Indie had, had ik (samen met de Jaguar) twee gitaren die ik even graag bespeelde. Speelde ik op de Jag, zat ik te lonken naar de Indie, en andersom. Dan werkt het niet.

Ik heb net een paar dagen terug mijn eerste gitaar opgeknapt. Eigenlijk alleen de body en hals (incl toets, frets, topkam, tuners en neckplate) origineel, de rest vervangen. Bevalt uitstekend. Heb nu zes elektrische gitaren in huis, en nog twee ergens rondslingeren. Drie akoestische gitaren, en een half gesloopte P-bass.

Op één enkele gitaar raak ik snel uitgekeken, zelfs als het de Gretsch is. Dat is duidelijk mijn nummer één, maar met wat afwisseling speel ik (zeker thuis) gewoon meer. Bij gigs neem ik er nog twee mee, voor beide gitaristen een reserve.

rozh
12 september 2016, 12:21
ik heb best lang alleen een gibson les paul studio gehad...

JGD
12 september 2016, 12:50
...kansloos topic natuurlijk. :D
Want?


Nee, ik heb niet 1 gitaar maar heb me vaak bedacht dat dat best fijn zou zijn.
Ik probeer het nu iig binnen de perken te houden.
Ik heb nu 4 werkpaarden zeg maar.
En das me eigenlijk wel al fors te veel.
Net als amps:
ik heb er momenteel wel 4, maar het liefst zou ik gewoon 1 set hebben waar je 100% voor gaat.

Noid
12 september 2016, 18:22
Ik kan het niet. Nou klink ik op iedere gitaar hetzelfde (qua spel), maar voor mij klinkt niet iedere gitaar hetzelfde. Een tele klinkt anders dan een SG, een LP anders dan een strat. Soms heb ik een sound in mijn hoofd en dan vind ik het fijn dat de gitaar in ieder geval niet de beperking is :)

Pepe
12 september 2016, 18:36
Want?



Nouja, kijk naar de antwoorden. :D
Het is wel gitaarnet he, home of the never enough.

johanb
12 september 2016, 18:50
1 gitaar,een lp gibson st ,wel het voorste element in de element ring 2 schuifjes zo heb ik wel 4 geluiden op het hals element,van vette gibson tot dunne iele strat.

WaywardChild
12 september 2016, 21:36
Als het dan echt moet neem ik men G&L Asat special
Klinkt Geweldig clean en met de nodige drive
https://lh3.googleusercontent.com/HDZ5mQwld5wlaU_K72AVaggyn2TckN4DRQiIeLYAhI7A1EvKTI LM0gWWxZhiR4cz6uTwEZochahB-p7NKBqmwIKXbUl1l8A7bSWsAkxUoI2DIWTLLcG1bXqunlq-LywZjia7i_1nxUmLZ1zWs1fP0-M0S8vJ9FqeCDj1VphmZi9XSF4OuXWwykVEQ-byAKIYYotd-mYphkR8BG6r2qzOBX5s3Vr6wluOb7QmY4hmeUJPIyxAHPAy97c O5URt7daAkPteHqR_6smoxBOC5ygcYCUldvPhRPAIkmREhFPHe 002qX4sehWz7I6i6B892rL7TH2ADFq9GV0lcwVKq1spAZZ4blC ig-OxxxEECgXUPLaiKqn9USZVaS3gSynzS2gZ6OX6InEX5ghOlf30 7yxdSq8BpCmaahTrB7EkTOmf0pf9n0jexrkdMqfPdXAK0QeqkQ pMYyLkE4k6bt0VvvWBIrxojzrG_d-An27-waXeRJG_n1WEfQaURLGDhudGzGDa2TWg0q9QvG8VRRCMYA_BQU fzZBB6ZwPoTq0Guwa6dns7e8Je3NMBcHefMJsktwslv14gfMcb XLYXtNDCAwRhfr05HcgBxdRd9LuMGg_kHaKb7HmG=w1000-h667-no

apekop
13 september 2016, 11:12
Misschien is het overdreven, maar ik neem uit voorzorg altijd twee of drie gitaren en een reserveamp mee.

Niet zo overdreven. Ik vind dat je als serieus muzikant live altijd een reserve gitaar bij moet hebben. Reserve amp is minder noodzakelijk vind ik. Maar een snaar kan altijd breken.

Erik de Perik
13 september 2016, 12:06
Echt jammer dat reservesnaren meenemen altijd zo'n gedoe is. ;)

apekop
13 september 2016, 12:20
Het komt wel een beetje amateuristisch over als je je optreden moet stil leggen omdat de gitarist zijn snaar moet verwisselen en iedereen op jou staat te wachten.....

Pepe
13 september 2016, 13:07
Het komt wel een beetje amateuristisch over als je je optreden moet stil leggen omdat de gitarist zijn snaar moet verwisselen en iedereen op jou staat te wachten.....

Tis toch een beetje hoe je er mee omgaat. Als de band met z'n alle gaat kijken naar een zenuwachtige collega, ja dan wel.
Je kan het ook omdraaien, er gebeurt wat.
Ik was bij een optreden waar de gitarist een snaar brak. Voor het optreden had ik mijn gitaar op het podium gezet want hij had er maar eentje meegenomen. Die gitaar negeerde hij maar hij draaide aan zijn stemsleutels om er een andere stemming van te maken en vort ging het weer. Volgende nummer, weer een snaar. Toen ging hij op zijn amp zitten, deed een schoen uit en een sok over zijn linker hand, frummelde weer wat met zijn stemknoppen en speelde doodleuk verder, vier snaren en een sok. En het klonk ook nog.
De hele zaal werd stapelgek.
Kijk.

Da Vinci
13 september 2016, 13:12
Tis toch een beetje hoe je er mee omgaat. Als de band met z'n alle gaat kijken naar een zenuwachtige collega, ja dan wel.
Je kan het ook omdraaien, er gebeurt wat.
Ik was bij een optreden waar de gitarist een snaar brak. Voor het optreden had ik mijn gitaar op het podium gezet want hij had er maar eentje meegenomen. Die gitaar negeerde hij maar hij draaide aan zijn stemsleutels om er een andere stemming van te maken en vort ging het weer. Volgende nummer, weer een snaar. Toen ging hij op zijn amp zitten, deed een schoen uit en een sok over zijn linker hand, frummelde weer wat met zijn stemknoppen en speelde doodleuk verder, vier snaren en een sok. En het klonk ook nog.
De hele zaal werd stapelgek.
Kijk.

Tja... daar heb je skills voor nodig Pepe. En gezien het feit dat ik meer gitaren dan skills heb ga ik toch voor de backup ;)

apekop
13 september 2016, 13:14
Hoeveel moeite is het om een extra gitaar mee te nemen en zo het gepruts te voorkomen? het is geen contrabas of zo....:)

Pepe
13 september 2016, 13:27
Tja... daar heb je skills voor nodig Pepe. En gezien het feit dat ik meer gitaren dan skills heb ga ik toch voor de backup ;)

Tuurlijk, vond het een leuke anekdote. Waar gebeurd.

Niettemin, als er technische malheur optreed dan ziet onze zangert dat als een mooie gelegenheid om enorme geestige verhalen te vertellen over van alles & wat. Moet natuurlijk niet te lang duren maar het zijn vaak momenten waar mensen later op terugkomen als je in de zaal loopt.
Ik heb in de loop der tijd een rol in die verhalen gekregen van een soort mythische status en geloof me, er klopt niks van.
Nouja, beetje dan.:D

Erik de Perik
13 september 2016, 13:34
Jaren terug speelde ik met een band The Wall van PF. Eerste couplet brak ik een snaar, zwevende Floyd dus alles uit stemming. Inbusboutjes los, geknapte stukje snaar eruit, weer vastmaken, stemmen, inbusboutjes weer vast en gelijk door naar de solo....!
Publiek had het (gedeeltelijk) in de gaten en vond het prachtig :D

Da Vinci
13 september 2016, 14:04
Tuurlijk, vond het een leuke anekdote. Waar gebeurd.

Niettemin, als er technische malheur optreed dan ziet onze zangert dat als een mooie gelegenheid om enorme geestige verhalen te vertellen over van alles & wat. Moet natuurlijk niet te lang duren maar het zijn vaak momenten waar mensen later op terugkomen als je in de zaal loopt.
Ik heb in de loop der tijd een rol in die verhalen gekregen van een soort mythische status en geloof me, er klopt niks van.
Nouja, beetje dan.:D

Zuinig op zijn dan, zo'n zanger ;)
Een setlist met nummers afwerken kan iedere band (leren), maar juist de interactie met het publiek is waar het verschil gemaakt wordt.
Bij ons in de regio zie ik de meest succesvolle bands (die zegmaar meer dan 30 x per jaar spelen en dan ook nog voor leuk geld) die die kwaliteit aan boord hebben. Qua bereik en zuiverheid zijn dat niet eens de beste vocalisten maar dat maakt niemand dan geen reet meer uit. Als 't maar gezellig is.

Pepe
13 september 2016, 14:18
Er zijn een paar bands waar ik het tussendoor geouwehoer net zo leuk vind als de muziek zelf. Cake bijvoorbeeld of Tom Waits, Zappa, Claw Boys en Pere Ubu en nog een paar.
Die zanger van Cake is notoir sacherijnig, dat maakt het leuk, alsof je naar borderline in action kijkt. De band staat er dan bij met een gezicht als, ojee... rust momentje....

EdJ
14 september 2016, 12:09
In plaats van een tweede gitaar zou je je ook af kunnen vragen waarom je een snaar breekt..
Ik heb de afgelopen 40 jaar geen snaar gebroken.
Daarvoor brak ik er af en toe eentje maar toen speelde ik op 008 en ik sla nogal hard aan.
Heb een hele tijd een reserve gitaar meegenomen maar zag daar op een gegeven moment het nut niet meer van in.

Dutch66
14 september 2016, 12:37
Thanks, ik neem voortaan weer een back-up mee, de gedachte dat onze zangert leuk gaat lopen doen,
terwijl ik een snaartje op draai.... de dunne loopt me door de broek :seriousf:

Buxtra
14 september 2016, 12:48
Tja... daar heb je skills voor nodig Pepe. En gezien het feit dat ik meer gitaren dan skills heb ga ik toch voor de backup ;)

VMoet eigenlijk de gesprongen A en D snaren vervangen van de gitaar bij mijn schoonma. Echter bevalt me wel, goed voor de creativiteit tav akkoorden op de onderste 3 resterende snaren. Maar gezien mijn skills en vorderingen wordt het een jaren plan...

Plant
14 september 2016, 18:57
In plaats van een tweede gitaar zou je je ook af kunnen vragen waarom je een snaar breekt..
Ik heb de afgelopen 40 jaar geen snaar gebroken.
Daarvoor brak ik er af en toe eentje maar toen speelde ik op 008 en ik sla nogal hard aan.
Heb een hele tijd een reserve gitaar meegenomen maar zag daar op een gegeven moment het nut niet meer van in.

Precies! Je hebt toch van jezelf ook geen backup bij?

FruscianteFan
14 september 2016, 19:44
Precies! Je hebt toch van jezelf ook geen backup bij?

Ligt eraan hoe pro je bent?

Radiohead speelt ook met een bassist met griep.
Warpaint speelde een van hun slechtste shows terwijl de helft buikgriep had. Luier aan en zweten maar. (Bonnaroo)
The National (live in Sydney, grote show!) speelde met een vervangend bassist...

Ik begon zelf te twijfelen aan het nut van een reservegitaar tot ik tijdens repetitie een snaar brak. Valt in mijn geval te voorkomen door gewoon elke 2, 3 maanden nije snaren op de Gretsch te leggen, maar toch. Ik speel fijner als ik daar niet bang voor hoef te zijn.

Harald
14 september 2016, 19:52
Toen ik 1 gitaar had, had ik veel meer rust.


Ben je niet in de war met je vrouw? :seriousf: Dat is nu net het mooie van gitaren. Die doen daar niet moeilijk over :D

Braml
14 september 2016, 20:15
Leuk topic dit, ik speel sinds anderhalf jaar in een band en heb nog nooit aan een backup gitaar gedacht voor het geval er een snaar knapt. Het is mij ook nog nooit gebeurd gelukkig!

harrie-beton
15 september 2016, 10:23
Op de bandfoto's van de laatste 15 jaar sta ik met 1 gitaar op de foto. Best lelijke ijshockeystick hals maar geweldige klank en speelt heerlijk.

Toch neem ik op optredens een reservegitaar mee, het is gewoon niet professioneel om de show te onderbreken. Een snaar is gewoon heel erg dun. Het is het meest kwetsbare onderdeel. De rest van de hardware heb ik niet dubbel want we praten over "kans op uitval" en een snaar breken gebeurt heel frequent en effecten of versterkers die uitvallen is 2 keer in 30 jaar voorgevallen bij mij. En 1 keer omdat de zanger een volle pot bier omschopte in mijn pedal board...

apekop
15 september 2016, 10:44
Toch neem ik op optredens een reservegitaar mee, het is gewoon niet professioneel om de show te onderbreken. Een snaar is gewoon heel erg dun. Het is het meest kwetsbare onderdeel.

Precies dit dus! niks meer aan toe te voegen.

Braml
15 september 2016, 11:31
Maar..... Ik ben ook niet professioneel ..... :(

Achja ik zorg er altijd wel voor dat ik nooit echt oude snaren op mn gitaar heb. Ik moet zeggen dat ik erg vaak gas heb voor een nieuwe gitaar, en dat ik er ook wel graag een bij zou willen (zowel als reserve als voor mn eigen plezier), maar telkens als ik daaraan denk geeft mn portemonnae me weer een corrigierende tik.

FruscianteFan
15 september 2016, 11:31
Op de bandfoto's van de laatste 15 jaar sta ik met 1 gitaar op de foto. Best lelijke ijshockeystick hals maar geweldige klank en speelt heerlijk.

Toch neem ik op optredens een reservegitaar mee, het is gewoon niet professioneel om de show te onderbreken. Een snaar is gewoon heel erg dun. Het is het meest kwetsbare onderdeel. De rest van de hardware heb ik niet dubbel want we praten over "kans op uitval" en een snaar breken gebeurt heel frequent en effecten of versterkers die uitvallen is 2 keer in 30 jaar voorgevallen bij mij. En 1 keer omdat de zanger een volle pot bier omschopte in mijn pedal board...

In het ergste geval kun je altijd nog je pedalen aan een DI hangen, bijvoorbeeld. Ik neem wel altijd een tas mee met allerhande extra kabels. Paar van 6 meter, paar keer patch, voedingsstekkertje, onespot, speakerkabel, dat soort dingen. Vooral dingen die we toch nog over hebben, maar je kunt het maar bij je hebben. Wordt vaker gebruikt dan die reservegitaar.

Luca P
15 september 2016, 12:33
Ik heb 15 gitaren, maar neem er altijd 1 mee op klus. Met reserve snaren dat wel. Extra kabels enz...
Ik heb geen zin te slepen met nog een gitaar. Heb niet eens effect pedalen thank god. Nog meer troep.
:)

EdJ
16 september 2016, 12:55
Ik neem ook altijd reservespullen en lapmiddelen mee.Alleen geen tweede gitaar want ik speel maar op één gitaar.
Een goed onderhouden gitaar.Dát wel.
ik vervang de snaren als ik ga twijfelen aan de kwaliteit van de set op de gitaar.
Nooit op de dag van een optreden.
Verder kan ik flink raggen.Molenwieken en al,maar zoals gezegd zonder een snaar te breken.

FruscianteFan
16 september 2016, 19:19
Ik neem ook altijd reservespullen en lapmiddelen mee.Alleen geen tweede gitaar want ik speel maar op één gitaar.
Een goed onderhouden gitaar.Dát wel.
ik vervang de snaren als ik ga twijfelen aan de kwaliteit van de set op de gitaar.
Nooit op de dag van een optreden.
Verder kan ik flink raggen.Molenwieken en al,maar zoals gezegd zonder een snaar te breken.

Ik heb ook in de loop der jaren ontdekt dat er een groot verschil is tussen daadwerkelijk tot bloedens toe je gitaar, handen en snaen slopen, of er vooral dramatisch uitzien. Het gaat er nog steeds heftig aan toe, maar met een dik plectrum zo hard mogelijk op de snaren inhakken, dat doe ik niet meer. Is ook nergens goed voor.

En nog iets anders, wat ook al min of meer genoemd is: het is natuurlijk niet altijd zo, maar als wij samenspelen met een andere band en daar breekt iemand een snaar, dan bied ik zonder een moment twijfel een gitaar aan. Ik zou het raar vinden om dat niet te doen.