PDA

View Full Version : Spider Valve HD100 verliest gain. Iemand een idee?



Agent_Smith
11 september 2016, 11:23
Ik heb een Line6 Spider Valve HD100 (Mk1) van mezelf. Okee het is een modelling voortrap maar icm met de Bogner buizeneindtrap vind ik het echt een heel fijn ding. De is het:

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/line-6-spider-valve-mkii-hd100-430215.jpg

Het volledige service manual staat hier: http://bmamps.com/Schematics/Line_6/Line_6_Spider_Valve_HD100_sm.pdf

Nu doet het volgende zich voor: van een willekeurige preset daalt de gain vanzelf naar een soort basis level. Een druk op de preset knop en de gain komt er weer bij (preset wordt opnieuw geladen). Na een x-aantal seconden (of max een halve minuut) zakt weer de gain weg. Etc.

Weet iemand hoe dit geregeld is? Ik bedoel, ik ga er een beetje vanuit dat voor elke preset een aantal parameters worden opgeslagen (de standen van alle regelaars). De klank en alles blijf goed alleen de gain-parameter lijkt hij opeens te vergeten.
Ik kan op het schema zo even niet echt een backup batterij ofzo vinden (ik zat te denken aan het elfde idee als een bios batterij op een moederbord).
Kortom: heeft iemand een idee hoe dit werkt en dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn?

arcane
11 september 2016, 13:24
Het lijkt me erg sterk dat het aan het batterijtje ligt (als die er daadwerkelijk in zit). Als de batterij leeg is, dan zou dat ding de presets ook vergeten.

Kun je bij de versterker geen reset doen? Wellicht dat t helpt.

Rinze
11 september 2016, 15:37
Zou kunnen dat de presets op een romchipje (zo heet zo'n ding toch?) staan, en dat die dus niet gewist worden. Dan zouden door de gebruiker opgeslagen patches wel moeten verdwijnen. Of praat ik nu poep? :chicken:

Een ander idee: een of andere rare midi-instelling? Heb je de versterker al teruggezet naar de fabrieksinstellingen?

Agent_Smith
11 september 2016, 19:53
Het lijkt me erg sterk dat het aan het batterijtje ligt (als die er daadwerkelijk in zit). Als de batterij leeg is, dan zou dat ding de presets ook vergeten.

Kun je bij de versterker geen reset doen? Wellicht dat t helpt.

Ja, volledig mee eens. Dan zou hij alles, of in elk geval meerdere zaken, vergeten lijkt me. Ik zit ook maar wat hardop te denken.
Een reset weet ik niet of dat kan. Het is een Mk1 en dat betekent (itt de Mk2) geen midi en geen USB en dus geen software updates/patches. Maar ik zal in de manual eens speuren of er toch 1 of andere reset mogelijk is.

Agent_Smith
11 september 2016, 19:56
Zou kunnen dat de presets op een romchipje (zo heet zo'n ding toch?) staan, en dat die dus niet gewist worden. Dan zouden door de gebruiker opgeslagen patches wel moeten verdwijnen. Of praat ik nu poep? :chicken:

Een ander idee: een of andere rare midi-instelling? Heb je de versterker al teruggezet naar de fabrieksinstellingen?

Geen idee of je poep praat :D Ik weet er ook niks van dus ik zit ook maar wat te brainstormen. Veel mogelijkheden heb ik niet (zie boven) qua reset/updates. Ik ga idd kijken of een factory reset mogelijk is.

Punt is natuurlijk ook dat hij eigenlijk niks echt 'vergeet'. Opnieuw de preset kiezen en het volledige geluid is terug. Het is alleen dat als een preset gewoon in gebruik is het gainlevel om 1 of andere reden terug loopt. Maar ja, wat dat dan is of hoe het werkt... Geen idee