PDA

View Full Version : Eeuwige twijfels



Stoffel43
9 september 2016, 23:07
Bij sommige gitaren bestaan deze gevoelens gewoon niet, dat zijn gewoon blijvers, maar toch heb ik al zo dikwijls wel getwijfeld.
Om een nieuwe gitaar te bekostigen denk ik vaak: Zou ik deze gitaar weg doen? Of misschien beter niet? Krijg ik er dan spijt van? Of misschien toch beter die andere weg doen?
Op dit moment heb ik twijfels over de SG. Toch niet helemaal mijn ding. Maar vermoedelijk komt er spijt als ik 'r weg doe... Moeilijk...
Hebben jullie ook zo dikwijls dit gevoel, of ben ik alleen? En over welke gitaren twijfel je dan? Ik hoor het graag!
Plaatjes over de twijfelgevallen zijn altijd leuk!
Hier alvast mijn breinbreker van het moment:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160909/8fd0c667865f38be167e63bdfceb4421.jpg

jutter
9 september 2016, 23:10
Als iets niet bevalt, wegdoen. Waarom zou je hem houden? Maar als je geld genoeg hebt dan zou ik hem houden en een andere kopen.

vlammie
9 september 2016, 23:14
Bij mij is een beetje twijfel genoeg om ze te koop te zetten. Nog niet vaak spijt van gehad, wel als de voornaamste reden geldnood was.

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

the sure thing
9 september 2016, 23:14
Ik heb hetzelfde maar dan met effectpedalen!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Stoffel43
9 september 2016, 23:17
Mja, als ik geld genoeg had trok m'n living vermoedelijk op die van Fred.
Zuiver als investering is dit ook niet het juiste model vrees ik.

jutter
9 september 2016, 23:25
Maar hij is wel mooi hoor! Ik hou wel van SG's!

marco v
10 september 2016, 00:19
Momenteel heb ik het ook, met mijn sg std, maar als ik hem weer een kwartiertje oppak is het gevoel tijdelijk weg. Voorlopig blijft ie.

Joost de Ruig
10 september 2016, 00:32
Ik heb momenteel bij geeneen van mijn gitaren ook maar enige twijfel. Twijfel in het verleden maakte ruimte voor GAS voor een ander gitaar met de twijfelaar als ruilobject.

telerocker
10 september 2016, 02:35
Wat zou er voor in de plaats moeten komen?

no 1 hops
10 september 2016, 07:44
ik denk dat die eeuwige zoektocht blijft totdat dat ene kwartje valt dat 'het perfecte instrument' er waarschijnlijk niet is.
toch te zwaar, hals te dun, dik of verkeerde vorm etc.
er zijn zoveel variabelen en dan zie je mensen een gitaar bestellen bij een goede bouwer en dan, na een tijd is die het ook niet want er mist 'iets'.
in de tijd dat de zo gezochte verzamelaars gitaren werden gebouwd had men niet de keus zoals nu aan merken en modellen.
daar was menig gitarist blij dat ie zo een ding kon kopen en ging spelen, nam daarbij de hordes van eventuele nadelen.

maar misschien is de TS wel bezig met het ontdekken dat er een bepaald type 'iets' hem niet bevalt zoals ik ontdekt heb dat ik niet overweg kan met de LP en SG en zijn variaties bruggen/staartstukken.
dat maakt daarna het zoeken al een heel stuk makkelijker ;-)

Tupelo
10 september 2016, 09:29
Waarover twijfel je..?
Wat bevalt je wel, wat bevalt je niet aan de gitaar ?
In welke mate ligt dat bij jezelf, in welke mate bij de gitaar ?
In welke mate is dat iets dat je zou kunnen veranderen ?
En wat zou je daartoe moeten doen ?
En met zicht op het rendement, is het die investering waard ?

Tupelo
10 september 2016, 09:37
On topic.
Het is een fase waaraan ik voorbij ben.
Soort van luxe probleem ook, in een tijd waarin het mezelf gemakkelijk kon/toestond, honderden euro's te verliezen door aankoop, verkoop en inruil, deed ik gemakkelijk afstand van een gitaar om met iets nieuws/anderes te beginnen.
Op een gegeven ogenlik toch tot inzicht gekomen dat het allemaal weinig toevoegt.
Het is leuk om verschillende smaken te proeven, maar ijs blijft ijs, en sommige smaken vind je lekker, andere niet, maar 't blijft ijs.
Mijn voorstellingsvermogen speelde ook altijd een grote rol.
De ideeen die ik had over hoe een gitaar zou klinken/spelen, hoe dat voor mij bruikbaar zou zijn, en wat ik ermee zou kunnen doen, hoe ik mezelf erop zou ontwikkelen.
In praktijk blijkt dat eigenlijk altijd anders te zijn, dan wat ik bij elkaar gemijmerd heb.
Bovenstaande goed tot mezelf doorgedrongen, ben ik redelijk voorbij de twijfel.
Ik heb twee mainaxes waarop ik alles kan doen wat ik wil, die me soundwise en in bespeelbaarheid tegemoet komen.
Andere gitaren zijn per definitie "erbij gitaren", soort van "verzamelobjecten", en twijfel is daarbij inbegrepen, die mag er zijn, ik hoef er niet dezelfde eisen aan te stellen als aan mijn twee mainaxes.

Brad
10 september 2016, 09:39
Als het om gitaren gaat heb ik dat bij sommige gitaren wel gehad en bij andere weer niet . Vaak had ik bij gitaren die ik tweede hands had gekocht geen enkele moeite ze weg te doen

Joost de Ruig
10 september 2016, 09:44
De weg naar het geluk, ís het geluk :)

jutter
10 september 2016, 09:47
De weg naar het geluk, ís het geluk :)

Oftewel, het begeren is mooier dan het bezitten :D

jutter
10 september 2016, 09:47
Als het om gitaren gaat heb ik dat bij sommige gitaren wel gehad en bij andere weer niet . Vaak had ik bij gitaren die ik tweede hands had gekocht geen enkele moeite ze weg te doen

Heb je dat ook bij al je vriendinnen? :D

Tupelo
10 september 2016, 09:49
Oftewel, het begeren is mooier dan het bezitten :D
Ja, maar dat is zo een lullige oneliner die het gemakkelijker moet maken naast de titel te grijpen. :sssh:
Toch een soort Freudiaanse sublimatie die te grondslag ligt aan dat gitarengeneuzel...

Joost de Ruig
10 september 2016, 09:57
Ik begeer meer dan ik bezit, toch ben ik heel tevreden.

Tupelo
10 september 2016, 10:00
Of bezitten, of niet begeren, maar begeren is lijden, begeren is nood lijden, tekort komen.

jutter
10 september 2016, 10:00
Ik begeer meer dan ik bezit, toch ben ik heel tevreden.

Nietes... :D

Hotpepper01
10 september 2016, 10:34
Dit hierboven doet me denken aan

https://cdn.meme.am/instances/500x/55419990.jpg

Als ik twijfel maak ik een lijstje.
Waarom zou ik hem willen houden
Waarom zou ik hem willen wegdoen
En dat leg ik weg net totdat ik een excuus heb verzonnen om hem toch te houden

Joost de Ruig
10 september 2016, 11:06
Nietes... :D

Jutter denkt dat ik zowel zijn zojuist verworven Squier EJ, als zijn buurvrouw begeer. Beide zijn niet waar en laat ik liever in zijn bekwame handen.

tom1984
10 september 2016, 12:10
Ach heb ik heel de tijd. Strat VS les paul. Een strat houd ik zowiso altijd. Een les paul zou ik goed kunnen gebruiken voor in onze band te spelen. Dikkere rocksounds. Ik heb er 3 gehad Epi's en ook weer weggedaan. Nu heb ik de middelen en GAS voor een echte USA Fender of Gibson en ik kan niet kiezen. Koop ik een HSS strat? Koop is een SSS strat en bouw ik mijn mexicaan om? Of zou ik eens een echte Gibson kopen? Die ligt me misschien wel? Welke doe ik weg? Een HH tele van 2 maanden omdat die toch niet aan het LP plaatje voldoet dat ik verwacht had? Ik ben echt jaloers op mensen die weten wat ze willen en weten wat ze moeten wegdoen zonder achteraf spijt te krijgen.

telerocker
10 september 2016, 12:21
Nou ik heb nog steeds niet van TS gehoord waarom de SG weg moet en wat ervoor in de plaats zou moeten komen.

Midwolda
10 september 2016, 12:39
Herkenbaar hoor. Had ik ook altijd, die twijfels, dat zoeken, het is tegenwoordig wel wat minder.
Heb nu een 1992 Les Paul Studio en een 1978 MK-53 western (beide Gibson) die zullen blijven. Versterker: een 1978 VibroChamp. Pedaal: Ibanez PUE5. Daarnaast wat vintage Ibanez gitaren omdat ik daar een klik mee heb, mooi spul, da's mijn verzameltic en TLC-dingetje. De rest (ca. vijf gitaren en drie amps en een dozijn pedalen) is misbaar, inwisselbaar, eventueel ruilwaar, maar levert niet zoveel op dus blijft voor het mooi aan de muur hangen, of staat in een koffer op de volgende schroefsleutelaanval te wachten.
Het maken van een keuze (LP/Strat, humbucker/singlecoil) en het vinden van een goede invulling van die keuze geeft heel veel rust, tussen je oren maar ook in je spel. Zolang je die rust niet voelt heb je je keuze nog niet echt gemaakt...

http://members.ziggo.nl/euroverzamelaar/Euro/Europa2002/2cent.gif

Joost de Ruig
10 september 2016, 13:01
Versterker: een 1978 VibroChamp.

Oei, dat zij wel hele fijne huiskamerversterkertjes! Enjoy!


http://medias.audiofanzine.com/images/normal/fender-vibro-champ-silverface-1968-1982-288036.jpg

Stoffel43
10 september 2016, 13:29
Waarover twijfel je..?
Wat bevalt je wel, wat bevalt je niet aan de gitaar ?
In welke mate ligt dat bij jezelf, in welke mate bij de gitaar ?
In welke mate is dat iets dat je zou kunnen veranderen ?
En wat zou je daartoe moeten doen ?
En met zicht op het rendement, is het die investering waard ?
Ik kan niet precies de vinger op de wonde leggen, maar ik merk gewoon dat ie bijna nooit uit de koffer komt.
Ik denk dat het feit dat ik wel van ACDC en soortgelijke muziek hou er me toe gebracht heeft om 'm te kopen. Voor jullie het zeggen: Ik besef best wel dat je die muziek ook met andere gitaren perfect kan spelen.
Buiten dat ik 'm echt mooi vind en ik 'm ook lekker vind klinken grijp ik toch steeds weer naar de andere gitaren uit mijn bescheiden collectie.
Ik zou beter wat meer tijd steken in het leerproces om goed te kunnen spelen, maar het verzamelen en de zoektocht naar leuke gitaren is bij mij ook een groot deel van de hobby. Het hebben van bepaalde modellen lijkt soms wel een grotere rol te spelen dan het erop spelen zelf.
Als die gitaar er dan is en er wordt niks mee gedaan, dan lijkt het me weer verstandiger om deze weg te doen voor ééntje waar je wel wat mee doet. En zo ontstaat dan weer die twijfel om 'm weer weg te doen.
Misschien zou er minder twijfel zijn als ze mooi in de living aan de muur zou hangen. Dan kan je er naar kijken en wordt ze wellicht veel meer vastgenomen. Helaas is moeder de vrouw van een andere mening en blijven de gitaren netjes boven in hun koffer. En nee, daar heb ik niet de plaats om ze mooi uit te stallen..


Nou ik heb nog steeds niet van TS gehoord waarom de SG weg moet en wat ervoor in de plaats zou moeten komen.
Ik merk dat ik steeds weer grijp naar strats en tele's. Het 'neckgevoel' ligt me daar het meeste bij. Strats, daar heb ik er drie van. Één Tele staat daar echter moederziel alleen, dus ik vermoed dat een mooie Tele wel kans maakt...

Stoffel43
10 september 2016, 13:30
... Of een leuk versterkertje, daar sta ik ook helemaal voor open...

Stoffel43
10 september 2016, 13:57
... Tenminste, ALS de SG weg gaat. Ben er nog niet uit hoor!

Sinner1980
11 september 2016, 13:34
Ai, hoe herkenbaar... Bij mij was het ook altijd een komen en gaan van gitaren. Ergens denk ik ook wel dat dit tot op een bepaalde hoogte noodzakelijk was om een voorkeur voor modellen/merken te ontwikkelen.

Achteraf gezien kwam het opnieuw verkopen bij mij voort uit het volgende:
- Al beviel de gitaar, was er altijd weer een stap beter/hoger te krijgen. Financieel zorgde dit dan weer voor problemen wanneer ik de gitaar niet verkocht; simpelweg niet haalbaar (en vaak niet te rechtvaardigen naar vrouwlief...)
- Soms kocht ik gitaren in een opwelling of omdat er een bepaalde muziekstijl aan vastkleefde. Of de gitaar was het gewoon echt niet, of mijn muzieksmaak veranderde en vroeg om iets anders

Sinds ik dit jaar in China woon en werk is het financiële plaatje wat rooskleuriger waardoor het allemaal wat makkelijker wordt maar gek genoeg ook weer moeilijker. Nee, ik hoef geen gitaar meer te verkopen om de aankoop van een andere te rechtvaardigen; dat scheelt! Nu komt het meer neer op: wat wil ik nu eigenlijk? Gelukkig ben ik er qua merk en modellen wel uit; ik ben een liefhebber van Fender gitaren, zowel strats als teles. Ik heb nu een mooie fiesta red avri 64 telecaster (nog meegenomen uit NL) en die bevalt goed. Nu nog die strat dus laatst in Hong Kong op zoek geweest. Ik dacht eerst gewoon de avri modellen te gaan testen maar ben toch ook nog even de CS hoek ingedoken. Foute keuze want avri is ineens een stuk minder (lees: niet meer)interessant... CS it is dus er komt binnenkort een mooie CS strat aan, wel relic wat ik op zich best nep vind maar op één of andere manier fijner vind voelen. Nu zul je zien dat zodra deze in bezit is, die tele ook uiteindelijk het veld moet ruimen voor een CS maar daarna hoop ik toch echt een keer klaar te zijn. Het ultieme blijft voor mij een echte vintage strat/tele maar dat gaat mij als hobby gitarist dan weer te ver. Waar het bij wel op neer komt is dat ik altijd op zoek ben naar beter/ het ultieme en dat kan ik niet uit bijv een MiM Fender vinden... Op zich bekrompen maar dat zit nu eenmaal tussen mijn oren.

Lang verhaal kort; ik denk dat het vaak een geldkwestie is. Waarom zou je anders iets goeds weg doen? Ook kun je maar op 1 gitaar tegelijk spelen en ik denk dat de meesten toch allemaal stiekem DIE gitaar zoeken waar je de rest van je leven op speelt, een soort eigen signature gitaar zeg maar...

jutter
11 september 2016, 13:42
Blijf je in China? Ik hoor nooit meer wat van je....

Sinner1980
11 september 2016, 14:26
Blijf je in China? Ik hoor nooit meer wat van je....

Voorlopig zit ik hier prima dus blijf ik nog wel even. Buiten een leuke, uitdagende baan nu ook heerlijk veel tijd om te spelen dus de liefhebberij voor gitaren heeft weer een flinke opleving. De periode ervoor was ik drukker met spelen met de band, studie, werk en had ik denk ik gewoonweg even geen zin/tijd om het forum te bezoeken.

Ik denk dat ik wel weer met regelmaat ga posten nu. Die strat zal ik je/jullie sowieso niet onthouden!

jutter
11 september 2016, 14:52
Voorlopig zit ik hier prima dus blijf ik nog wel even. Buiten een leuke, uitdagende baan nu ook heerlijk veel tijd om te spelen dus de liefhebberij voor gitaren heeft weer een flinke opleving. De periode ervoor was ik drukker met spelen met de band, studie, werk en had ik denk ik gewoonweg even geen zin/tijd om het forum te bezoeken.

Ik denk dat ik wel weer met regelmaat ga posten nu. Die strat zal ik je/jullie sowieso niet onthouden!

Super! En als je weer eens een gitaar te koop hebt, dan kom ik graag naar je toe hoor!

Sinner1980
11 september 2016, 14:55
Super! En als je weer eens een gitaar te koop hebt, dan kom ik graag naar je toe hoor!

Haha, dat wordt een dure gitaar dan ;)

Rogueny
11 september 2016, 20:35
On topic: Als een gitaar niet honderd procent goed voelt, zou ik hem persoonlijk weg doen. Dat is een van de redenen dat ik altijd tweedehandsgitaren koop. Als ik ze weer verkoop maak ik er geen of weinig verlies op. Ik speel nu denk ik 4 jaar, en heb totaal toch al wel een gitaar of 20 in mijn bezit gehad. Daarvan zijn 5 bij de collectie gebleven, waarvan eentje sowieso nog weer eens het pand gaat verlaten. Heb ik er ooit spijt van gehad een gitaar te hebben verkocht? ja 2x. En dat waren helaas ook nog eens zeldzame, dus ben bang dat ik ze nooit weer in mijn handen zal hebben... :'(

Erik de Perik
11 september 2016, 20:48
Voorlopig zit ik hier prima dus blijf ik nog wel even. Buiten een leuke, uitdagende baan nu ook heerlijk veel tijd om te spelen dus de liefhebberij voor gitaren heeft weer een flinke opleving. De periode ervoor was ik drukker met spelen met de band, studie, werk en had ik denk ik gewoonweg even geen zin/tijd om het forum te bezoeken.

Ik denk dat ik wel weer met regelmaat ga posten nu. Die strat zal ik je/jullie sowieso niet onthouden!

Lijkt me echt heel gaaf om in China te wonen! Spreek of leer je ook Chinees?

Ik weet niet waar jij zit, maar is er geen gitaarindustrie bij jou in de buurt? Ben wel benieuwd naar wat inside informatie.

Sinner1980
12 september 2016, 15:00
Lijkt me echt heel gaaf om in China te wonen! Spreek of leer je ook Chinees?

Ik weet niet waar jij zit, maar is er geen gitaarindustrie bij jou in de buurt? Ben wel benieuwd naar wat inside informatie.

Hi, ik ben bang dat we dan wel heel erg of topic gaan...

Kort antwoord; ik leer momenteel Chinees en geen idee of er gitaarindustrie in de buurt zit.

petpas
12 september 2016, 15:55
Ik twijfel enorm of ik deze PRS Custom 24 zal houden. Op zich een pracht instrument met een sound waar je stil van wordt. KWaliteit ten top maar ik kan niet wennen aan de 24 frets. Al een paar keer online aangeboden maar de biedingen die je krijgt zijn gewoon te laag. Vandaar dat deze nog steeds thuis staat.

http://i1289.photobucket.com/albums/b509/petpas/104_2456-kopie_zpseb4b0f93.jpg (http://s1289.photobucket.com/user/petpas/media/104_2456-kopie_zpseb4b0f93.jpg.html)

D3nnis
12 september 2016, 16:47
Hoezo kun je niet aan de 24 frets wennen?



Mooie gitaar, groen rules!

mountainman
12 september 2016, 16:49
Dat vroeg ik me ook net af. Dan gebruik je die bovenste 2 frets toch gewoon niet?

Noid
12 september 2016, 18:26
Ja, zo herkenbaar die twijffel.

Ik laat dan de tijd haar werk doen Los het meestal op door eerst de potentiele vervanger te kopen en mogelijk daarna nog een andere gitaar, de tijd/ het besef dat ik het ding nu echt al lang niet meer gebruik en issues als ruimtegebrek zorgen er zo vanzelf voor dat het dan niet meer lastig is om de knoop door te hakken.

Stoffel43
12 september 2016, 21:58
http://i1289.photobucket.com/albums/b509/petpas/104_2456-kopie_zpseb4b0f93.jpg (http://s1289.photobucket.com/user/petpas/media/104_2456-kopie_zpseb4b0f93.jpg.html)
Mooie gitaar hoor. Die 24 frets zouden mij niet storen!

@Noid: eerst een potentiële vervanger? In dat geval vrees ik dat de twijfelaar niet zal verkocht worden. Nee, het is de bedoeling om eerst die twijfelaar te verkopen zodat je idee hebt wat het nieuwe budget is. Dat, of gewoon een mooie ruil...

Brad
12 september 2016, 23:37
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van Paul Reed Smith gitaren dus aan mij is het in elk geval niet besteed . Maar die vier en twintig frets zouden mij niet deren

Ik vind het eigenlijk wel prettig wanneer je soleert in de hogere regionen

Da Vinci
13 september 2016, 08:55
Ik heb volgens mij maar één of twee gitaren gehad met 24 frets. Wat me daarbij opviel was dat ik redelijk vaak de mist in ging in de hogere regionen, gewoon omdat je een vakje of twee te ver naar beneden zit zegmaar. Lijkt me een kwestie van wennen.
Zelf heb ik die gitaren maar kort gehad dus zover is het nooit gekomen.

Ontopic; ik ken het gevoel ook wel. Het stomme is dat de 2e elektrische gitaar die ik ooit kocht, nu 13 jaar geleden, de gitaar is die voor mij gewoon het beste allrounder is. Zoals Arjan zei is het Zwitsers zakmes waarmee je in een coverband een hele avond prima mee uit de voeten kan. Daar had ik het eigenlijk gewoon bij moeten houden haha.
Ik heb 'm overigens nog wel en is ook de enige gitaar die ik echt niet weg zou doen. Toch zoek ik steeds een gitaar met net even dit in het hoog, of dat in het laag, iets organischer of wat meer classic looks. Altijd wel een reden om iets anders te proberen. Gewoon GAS ten voeten uit.
Nu speel ik in bandverband met name op m'n Gibson LP (70%) en Fender Strat (30%). Prima combi overigens, maar mis toch wel de scheur in de strat dus twijfel nu weer om er een andere bridgepup in te zetten. Dan kan die verhouding weer wat meer richting de strat gaan. Kan ook goed zijn dat ik over een tijdje het wisselen een beetje moe ben en dan weer een tijd met alleen de Luke speel. Of Tele want die heeft toch ook wel een lekker classic rocksound met die Little 59.

Het stomme is dat de andere gitarist van onze band al sinds halverwege jaren 90 uitsluitend op z'n Black Beauty speelt en ik best jaloers ben op de berusting die hij daarin heeft. :sssh:

petpas
13 september 2016, 10:15
Hoezo kun je niet aan de 24 frets wennen?



Mooie gitaar, groen rules!

In de hogere regionen, 12 tm 24 frets, liggen de frets dichter bij elkaar dan dat ik prettig vind. Zit daar altijd te knoeien. Heb een PRS custom 22 die mij wel goed bevalt. Vandaar ook dat dit 24 fret bakbeest weg mag.

Da Vinci
13 september 2016, 10:56
In de hogere regionen, 12 tm 24 frets, liggen de frets dichter bij elkaar dan dat ik prettig vind. Zit daar altijd te knoeien. Heb een PRS custom 22 die mij wel goed bevalt. Vandaar ook dat dit 24 fret bakbeest weg mag.

Zeg je nu dat de ruimte tussen bijv. de 15e en 16e fret kleiner is op een 24 fret PRS dan op een 22 fret PRS?
Dat lijkt mij namelijk vrij onwaarschijnlijk. Dan zou één van de twee gitaren namelijk zo vals zijn als een kraai.

petpas
13 september 2016, 11:34
Zeg je nu dat de ruimte tussen bijv. de 15e en 16e fret kleiner is op een 24 fret PRS dan op een 22 fret PRS?
Dat lijkt mij namelijk vrij onwaarschijnlijk. Dan zou één van de twee gitaren namelijk zo vals zijn als een kraai.

Je hebt 100% gelijk. Heb de afstand tussen de frets opgemeten en die zijn identiek aan elkaar. Dus daar kan het niet aan liggen ;o)
De Custom 22 heeft een Wide fat nek terwijl de custom 24 een wide thin nek heeft. Denk dat dat ook meespeelt. Hoe dan ook, de 22 ligt mij vele malen beter dan de 24 vandaar ook dat die weg mag.